בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 07/10/23 0:18
ברסלר גזענות משיחית שנאה וכו' אפרטהייד נגד יהודים 762466
בתקופת הקורונה, אסרו על תפילות מעבר ל-‏19 איש ביחד (כי אם יש 20, אפשר לפצל לשני מניינים), אבל איפשרו הפגנות המוניות.
בתגובה, הייתה התארגנות של חרדים ל"הפגנה" המונית במסגרתה תתקיים תפילה (לא זוכר אם זה יצא לפועל). זה ההבדל.
מי שאירגנו את התפילה בכיכר דיזנגוף לא רצו לארגן תפילה (יש מספיק מקומות, רובם יותר נוחים, בהם ניתן להתפלל), אלא רצה להנכיח את הדת במרחב הציבורי בת"א והשתמש בפולחן דתי בתור תירוץ. השאלה אם זאת זכותם היא עניין נפרד, אבל כנות הכוונות היא תנאי מקדים לדיון בשאלה הזאת בכלל.
ברסלר גזענות משיחית שנאה וכו' אפרטהייד נגד יהודים 762470
אני קצת מתקשה להבין למה זכות ההפגנה עולה על זכות התפילה בציבור.
ברסלר גזענות משיחית שנאה וכו' אפרטהייד נגד יהודים 762477
בזכות פס''ד קול העם.
ברסלר גזענות משיחית שנאה וכו' אפרטהייד נגד יהודים 762478
באיזה הקשר - הגבלות הקורונה, או מה שהיה ביום כיפור?
בשני המקרים היו נסיבות שונות עם סט שיקולים אחר.
ברסלר גזענות משיחית שנאה וכו' אפרטהייד נגד יהודים 762480
אותו דין (ושיקולים) לתפילה ולהפגנה בקורונה, ואותו דין ושיקולים (אחרים) לתפילה ולהפגנה ביום כיפור האחרון. או שתסביר לי למה לא.
ברסלר גזענות משיחית שנאה וכו' אפרטהייד נגד יהודים 762482
שיקולים בקורונה: בריאות הציבור, דמוקרטיה ליברלית, חופש דת
שיקולים ביום כיפור: דמוקרטיה ליברלית, הנכחת דת במרחב הציבורי, חופש דת (האחרון גבולי, וכנראה נמצא שם בגלל הבורות שלי בדת)
ברסלר גזענות משיחית שנאה וכו' אפרטהייד נגד יהודים 762484
בכל הקשר. פס"ד קול העם (1953!) קבע שחופש הביטוי היא זכות עליונה, שרק סכנה ברורה ומיידית יכולה לדחות אותה.
אני לא מכיר חקיקה או פסיקה שנותנים לחופש התפילה עליונות כזו.
ברסלר גזענות משיחית שנאה וכו' אפרטהייד נגד יהודים 762491
אני מתקשה להבין. לתומי חשבתי שהחירויות הן לא allow-list מפורש, אלא שלכל אדם שמורה הזכות לעשות מה שבא לו, כולל להתארגן עם אחרים לעשות מה שבא להם, כל עוד הם לא פוגעים באחרים ואין סיבה טובה לאסור וכו' וגו'. כברירת מחדל, מה שלא אסור מותר. אני מבין את קול העם כמוסיף קומה נוספת: השלטון רצה להגביל את חופש הביטוי, ועל פניו היתה לו עילה; בית המשפט אמר לא, זו לא סיבה מספיק חזקה, חופש הביטוי חשוב מאוד וצריך סיבה ממש ממש חזקה לפגוע בו. אבל אני עוד בקומה הראשונה: אני לא טוען שיש "חופש תפילה" כזכות ספציפית ומסוימת, אלא כחלק מברירת המחדל של החופש. אולי לא צריך רק סיבות ממש ממש חזקות כדי לאסור תפילה, אבל צריך איזושהי סיבה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים