כמה הערות 77007
נתחיל ונגמור עם הקללות וההשמצות כמה שיותר מהר: זו החלטה מטומטמת (בגלל השלכותיה, אם היא תעבור בכנסת ואח"כ את בג"צ, מה שלא סביר), שנעשתה ממניעים פסולים: אינטרסנטיים-סקטוריאליים (הצדקה לתשלום משכורות הפרזיטים בסוכנות היהודית, ואם מישהו ירצה אני יכול להרחיב על פן מסריח ומטופש זה של הצעת החוק) וגזעניים (לא ממש צריך לפרט, בעיקר על רקע זהות מציעי החוק והתומכים בו).

עכשיו למה שמעניין באמת (אותי, לפחות):
ראשית, העובדה שלמרות פסיקת קעדאן אף פלסטינאי אזרח ישראל(לפחות שאני שמעתי עליו) טרם התקבל לישוב קהילתי פירושה שזהו חוק מיותר, שמתפרץ לדלת פתוחה. משפחת קעדאן עצמה נדחתה על בסיס סעיף אחר בוועדת הקבלה שדנה שנית בעניינה.

שנית, ובאותו הנושא, חשוב להבין שפסיקת קעדאן התייחסה למקרה ספציפי מאוד: קציר אינו באמת "ישוב קהילתי" - צמוד אליו, על גבעה סמוכה, נמצא פרויקט "בנה ביתך" אשר בו גם ערבים יכולים לרכוש מגרש (כמובן, גם זה הוסכם רק לאחר מאבק). עובדה זו פירושה שהרעיון של לאומיות שונה כפגיעה ב"רוח הקהילתית" היא שטות גמורה. לא ברור מה היה קורה אם היה מדובר על ישוב קהילתי אמיתי. לדעתי האישית, יתכן מאוד שיש מקום להכיר בלאום כעקרון מבחין לגיטימי בישובים קהילתיים - כמובן, בהנחה כל שאר התנאים בין יהודים ופלסטינאים שווים, ולא כתרוץ למדיניות גזענית של "נפרד אבל שווה". במחשבה שניה, אני לא מוצא שום הגיון בקריטריון כזה: מי שלא נראה למייסדים כמתאים לקהילה, שיידחו אותו באופן פרטני.

לבסוף, חלק גדול מפעילי הזכויות בקרב הפלסטינאים אזרחי ישראל היו *מאוד* לא מרוצים מהבג"צ המקורי - משתי סיבות עיקריות:

1. לשון העתירה, הציונית והאפולוגטית במודע, שמטרתה היתה לאפשר לשופטים לקבל החלטה חיובית בנושא, לא התייחסה כלל לעוולות שהתרחשו בנושא הקצאת הקרקעות (במקרה של הפלסטינאים אזרחי ישראל, יותר נכון לדבר על הפקעת קרקעות, או על גניבת קרקעות) מקום המדינה ועד למקרה הספציפי. הצהרה עקרונית מעין זו, היתה חשובה לרבים מהפעילים יותר מאשר הנצחון במקרה הקונקרטי, וזאת בעיקר עקב הסיבה הבאה:

2. המקרה הפרטי היה חסר רלוונטיות לאוכלוסיה הפלסטינאית בכללה, אשר זקוקה להקצאת אדמות, אישורי בניה (לא סתם הורסים פעם ביומיים בית של פלסטינאים שנבנה באופן בלתי חוקי - אין להם שום אפשרות אחרת לבנות), תשתיות, הכרה בישובים הבלתי מוכרים וכו', ולא ליכולת להתקבל לישוב קהילתי יהודי - דבר שרק מעטים מסוגלים (כלכלית) ומעוניינים בו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים