בתשובה לעזר, 07/08/00 9:46
ר' נחום-מצטער זו לא תשובה מספקת 7783
אני לא חבדניק ולא בן חבדניק, אולם דבריך בדבר ''רוב המבינים'' הם הבל הבלים, ולא נכונים עובדתית. אם תואיל לתת סימוכים לדבריך, תוך כדי הבהרת מיהם ''המבינים'' על פי שיטתך, אשמח.
משה דורון המופלא-האם אתה מכיר ? 7804
האם אתה מכיר את הרב ווינטרוב מבני ברק,את הרב משה שפירא מבית וגן?
האם אתה מכיר את הרב יעקב הלל?
על החזון-איש שמעת?
יש עוד הרבה מאד מוכרים אך מניתי את החשובים
שחיים היום ואת החזון איש שהיה בזמן השואה.
והם אמרו את דבריהם שזו גזירה משמים,
ולא איזה בירורי ניצוצות. תוכנית מראש.
כל מי שיודע את מה שהתרחש בעם ישראל
בזמן שקדם לשואה מודה להקב"ה
שהעמידנו על דרך הטוב, ואי אפשר לומר יותר,
פשוט יש דברים שמוטב להסתירם.
ונמסרים מפי איש לרעהו בעל פה.
7814
חלש חלש ביותר, *זו* לא היתה כוונת הרבנים שהזכרת. וכי הקב"ה לא יכל "להעמידינו על דרך הטוב" ללא שואה?
שאלה זו איננה רק שאלה לגבי השואה אלא יכולה להשאל לגבי כל "מדיניות" השכר ועונש בתורה. על כן ידוע ששכר ועונש הם חיצוניות (אמנם הכרחית) התורה אולם פנימיות התורה מסבירה את הדברים ברבנים עמוקים יותר וטובים הרבה יותר.
זו תשובה ברמת ה"למה-ככה", וזה בדיוק מה שאמר לך הרבי מלובביץ- אם אלו התשובות שלך מוטב שתודה בכך שאין לך *שום* הבנה בדבר.

אני לא חושב שראוי לפצוח פה ב"מצעד רבנים". אני ממליץ לך על ספר בשם "מדבר בצדקה" שהוא הסבר מאמר של הרב צבי-יהודה קוק בנושא זה.
יפה שתיקה לחכמים? 7815
עזר רומז על דבר שעובר מפה-לאוזן בין רבנים? האם תוכל להרחיב על קשר השתיקה הנ"ל? האם יש הרואים בשואה שוט אלוהי כנגד תנועת ההשכלה והציונות? אנא, פרט, הרחב והדגם.
יפה שתיקה לחכמים? 7818
אין פה שום דבר חשאי, הוא רמז לכך שהשואה היא עונש על חטאי אותו דור שהתאפיין, ב''פריקת עול'' רבתית. הסיבה שהוא לא כתב כך בפירוש היא כנראה מתוך חשש לעורר תגובות נזעמות, בפורום זה ולא מכיוון שיש פה סוד גדול. אני מניח שהטעם הזה מוחזק בפי כל דרדק במקומות מסויימים.
כנגדו אני טענתי, שטעם זה איננה סיבה פנימית (אני מודע לטישוט המסויים במושג זה, זה גורלה של הטרמינולוגיה לדורותיה) מכיוון שנקיטת טעם זה איננה מחכימה אותנו במאומה שכן אף לאחר הוספת הגורם למשוואה נותרנו עם השאלה (למה דווקא שואה ולא סוכריות)
ערן בלינסקי צודק 7895
איני צריך לקרוא את הספר של הרב צבי יהודה.
אני משתדל להתעמק בספרי הראשונים בשכר ועונש,
כגון "שער הגמול" לרמב"ן ופירושיו על התורה.
ויש לך את האחרונים כגון:"אמונה ובטחון" להחזון אי"ש.

מי שיודע את החטאים הפרטיים שהיו אז בדור, לא
על פריקת העול הכללית,לא מסתכל על אירועי השואה
בקושיות כל כך גדולות.בפעם הראשונה ששמעתי על
מה שהיה קודם השואה, לא יכלתי להירגע, היו כמה ימים שחשבתי רבות
בזמן הפנוי של זה. ואחר כך, זה כבר נקלט בתודעה,
והיום אין זה קשה לשמוע על מה שקרה בשואה, מכוון שאין זה
מאורע של "בירורי ניצוצות" אלא ממש עניין של הסרת חוטאים
ותולדותיהם, למי שמבין.
וכל מי שמסתובב בישיבות ומקשיב לדברי הרבנים על אירועים אלו,
מקבל מראה נכון ומלא על אותם הזמנים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים