בתשובה לליאור גולגר, 06/08/00 22:55
עמדתו של ליבוביץ' שוב מעניינת 7785
על פי הבנתי את המתרחש בש"ס, הרי שלמר"ן ישנו אינטרס מובהק להציג מערכת ישירה של שכר ועונש. ישנם בין מצביעי ש"ס כאלו המאמינים שהצבעתם עבור ש"ס תגן עליהם ועל משפחתם מפני מיני פורענויות. מערך אמונות דומה מזין את תעשיית הקמיעות, הקדושים, וקברי הקדושים (ולטעמי ניתן להוסיף כאן "ומיני עבודת כוכבים ומזלות") .כל הנ"ל תלויים בתפיסה מאוד מיידית של שכר ועונש- "אם אדאג להצטייד בקמע, אהיה בריא ואזכה לחיות עד גיל 90" . ברור לחלוטין שתפיסה זו לא מוצאת חן בעיני החילוני המצוי, שהרי על פיה הוא נידון להיצלות (או לחילופין לסבול מהתקרחות מוקדמת) , כמו כן היא סובלת מהיותה כרוכה באמונה דתית, דבר שאינו בנמצא אצל חילונים . חשוב לטעמי לראות כאן את תפקידו של מר"ן לא רק כמנהיג דתי אלא גם כמנהיגה של תנועה חברתית, תפיסת השכר והעונש העולה מרעיון "גלגול הנשמות" משרתת לא רק את רעיונותיו הדתיים, תאולוגיים, של מר"ן אלא גם תפיסה חברתית פוליטית של התגייסות למטרה , של אחריות אישית. אולי עלינו (כל מי שלא הצביע ש"ס) להיות מודאגים דווקא מההשלכות המעשיות של דרשת הרב ולא מההשלכות האמוניות? ודבר נוסף, יותר מאשר הטרידה אותי דרשתו של הרב באשר לשואה (בהיותי אדם חילוני אני מאמין שאין נושאים קדושים שאסור לדון בהם) הטרידה אותי הדרשה שלו באשר לערבים: הגזענות היא מחוליי החברה הישראלית, אסור לאדם הרואה את עצמו כדמוקרט וכליברל לעבור בשתיקה על אמירות גזעניות שכאלה ובמיוחד כאשר הם זוכות לחשיפה כה נרחבת. הגזענות היא מחלה איומה ועלינו להיאבק כל יום וכל שעה בנגע הזה. עם שסבל את הגילוי הנורא ביותר של גזענות בתולדות האנושות לא יכול לסבול בשלוות נפש כזו את גילויי הגזענות המתפשטים בתוכו.
עמדתו של ליבוביץ' שוב מעניינת 7869
Dear Ariel,

That Rabbi Ovadia intentionally expresses,
emphasizes and uses carefully chosen
aspects of the jewish religion in order to
get political power - a very interesting
claim. Can you give it some proof?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים