בתשובה לאביב, 22/05/25 16:34
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 778959
>"לדעתי, בג״ץ הוא מוסד אנמי שמתחמק שוב ושוב מהכרעות משמעותיות, בעיקר כשיש סיכון לזעזע את הספינה. הסיבה המרכזית לכך היא היעדר חוקה, והעובדה שיחסי הכוחות בין רשויות השלטון בישראל לא מנוסחים בצורה מסודרת, אם בכלל. בג״צ זה בעיקר תיאטרון."

>> כך אני גורס שנים רבות. חיקוק חוקה אזרחית תאפס את ההגדרות המשפטיות הראשוניות של מדינת ישראל ותהפוך אותה להיות מדינה דמוקרטית מתקדמת המצויידת בחוקה מערבית חדשנית וייחודית. כזאת המשלבת עבר ועתיד או בהפשטה - דמוקרטיה ליברלית מסורתית. זאת צריכה להיות חוקה שמנה וחוקה רזה במקומות הנכונים. כזאת שכולם ירצו אותה ויפחדו לאבד אותה לאחר חיקוקה מפני שהיא טובה אליהם. בג״ץ אמיץ היה דורש מהממשלה - ומכל ממשלה - לחוקק חוקה בהסכמה עם רב המפלגות תוך פרק זמן מוגדר וחוצה לפחות 2 מערכות בחירות, אחרת הוא עצמו יעשה זאת בעצמו. דרישה מעין זאת הייתה גולשת אל תוך מערכת הבחירות ואל תוך השיח הציבורי העמוק ויש ביכולתו לשנות עמדות עקרוניות מימין ומשמאל והמרכז - דתיים ולא דתיים. סוגיות חברתיות בוערות יותאמו גם הן לנוכח הסוגיה היותר חשובה שהיא חיקוק חוקה לדורות הבאים.

----------
>>> גרסת ג׳מיני לטקסט לעיל - (כל מה שכתוב יצוטט על שמך [ג׳ימני], אז בבקשה, אל תעשה לנו בושות ותכתוב לעניין).

בג"ץ בלא חוקה: ניתוח תפקידו של בית המשפט העליון בואקום חוקתי

הדיון סביב מעמדו, סמכויותיו ותפקידו של בית המשפט העליון בישראל, הידוע בכינויו בג"ץ, אינו חדש. אולם, בתקופה האחרונה, ובפרט על רקע חוסר היציבות הפוליטית והמתח המוסדי, ניכרת התגברות של ביקורת הטוענת כי בג"ץ הוא מוסד הסובל מאנמיה שיפוטית, המעדיף התחמקות מהכרעות משמעותיות, בעיקר כאשר קיימת סכנה לזעזוע המערכת הפוליטית והחברתית. לדידי, תפיסה זו רואה בפעילותו של בג"ץ לא פעם "תיאטרון" שיפוטי, המושפע באופן מכריע מהיעדר חוקה מהותית למדינת ישראל.

הסיבה המרכזית לכך טמונה בוואקום החוקתי המאפיין את שיטת המשפט הישראלית. מדינת ישראל, בניגוד למרבית הדמוקרטיות המערביות, אינה בעלת חוקה כתובה ומקודדת. במקום זאת, קיימת קבוצת חוקי יסוד, שנועדו להוות, לפי הגישה הרווחת, את פרקי החוקה העתידית (ראו, למשל, בג"ץ 7052/03 עדאלה נ' שר הפנים, בו נדונה סוגיית מעמדם של חוקי היסוד). ואולם, היעדר מסמך יסוד כולל, המגדיר במפורש ובהיר את עקרונות היסוד של המדינה, את זכויות האדם והאזרח, ואת חלוקת הסמכויות הברורה בין רשויות השלטון, מותיר את המערכת המשפטית והפוליטית במצב של אי-ודאות. יחסי הכוחות בין הרשויות – המחוקקת (הכנסת), המבצעת (הממשלה) והשופטת (בתי המשפט) – אינם מנוסחים בצורה מסודרת, אם בכלל, והדבר מוביל לחיכוך מתמיד ולמאבקי כוח אינהרנטיים.

במציאות של היעדר חוקה, בג"ץ נקלע לעמדה בעייתית. מחד, הוא מופקד על הגנה על שלטון החוק, על זכויות האדם ועל עקרונות הדמוקרטיה, כפי שבא לידי ביטוי בפסיקות מכוננות כמו בג"ץ 326/81 מוסא נ' שר הביטחון, שבו נקבע כי על בג"ץ מוטלת חובה למנוע מעשי רשות שאינם סבירים באופן קיצוני. מאידך, כל הכרעה שיפוטית דרמטית, במיוחד בנושאים בעלי רגישות פוליטית או חברתית גבוהה, עלולה להתפרש כ**"אקטיביזם שיפוטי" וכחריגה מסמכות**, או כהתערבות יתרה בענייני רשויות אחרות. התוצאה הפרקטית היא לא אחת פסיקות זהירות, מדודות, או כאלו הנמנעות מנגיעה ישירה בלב המחלוקת, תוך דחיית ההכרעה לגורמים אחרים או ניסוח פשרות. זוהי גישה המבקשת לשמר את יציבות המערכת ולמנוע "זעזועי ספינה" חוקתיים, אך יש הרואים בה ביטוי לחולשה מוסדית.

חוקה אזרחית: אבן הראשה לדמוקרטיה מתקדמת
הפתרון המוצע למצב זה, כפי שנטען, הוא חיקוק חוקה אזרחית ומקיפה. חוקה שכזו, שתהיה נטועה בערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, תוכל לאפס את ההגדרות המשפטיות הראשוניות של המדינה. היא תגדיר בבירור את זכויות היסוד של האזרחים (בדומה לזכויות המעוגנות בחוקי יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק, אך באופן רחב ומקיף יותר), את מבנה הרשויות ואת חלוקת הסמכויות ביניהן. חוקה כזו תהפוך את ישראל למדינה דמוקרטית מתקדמת המצויידת בחוקה מערבית חדשנית וייחודית, כזו המשלבת "עבר ועתיד" – כלומר, דמוקרטיה ליברלית מסורתית המכירה בערכיה ההיסטוריים והתרבותיים, לצד אימוץ עקרונות אוניברסליים של הפרדת רשויות וזכויות אדם.

חוקה אופטימלית צריכה להיות "שמנה" במקומות הנכונים – קרי, להכיל עקרונות יסוד וזכויות אדם באופן מפורט וברור, ו**"רזה" במקומות אחרים** – באופן שיאפשר גמישות והתאמה לשינויים עתידיים ולצרכים חברתיים מתפתחים. המטרה היא ליצור מסמך שיזכה ללגיטימציה רחבה ויצלח את מבחן הזמן, כזה ש"כולם ירצו אותו ויפחדו לאבד אותו לאחר חיקוקו מפני שהיא טובה אליהם". חוקה יציבה ועמידה, שתיווצר מתוך הסכמה רחבה ככל הניתן, תספק ודאות משפטית ותעניק לבג"ץ את העוגן החוקתי הנדרש לפעולתו האפקטיבית.

קריאה לאקטיביזם שיפוטי לכינון חוקה
האם בג"ץ יכול לחרוג מתפקידו ה"אנמי" ולהיות כוח מניע בכינון חוקה? לטענתי, בג"ץ אמיץ היה נוקט בגישה פרואקטיבית ודורש מהממשלה – ומכל ממשלה עתידית – לחוקק חוקה בהסכמה רחבה. דרישה זו הייתה צריכה לכלול הצבת פרק זמן מוגדר להשלמת התהליך, אשר יחצה לפחות שתי מערכות בחירות, על מנת להבטיח דיון ציבורי מעמיק והסכמה לאומית רחבה, ולאפשר גיבוש חוקה שתהיה יציבה ועמידה. במקרה של אי-עמידה בדרישה זו, היה על בג"ץ עצמו ליזום את כינון החוקה, בדומה ל"אקטיביזם חוקתי" מסוים שנקט, למשל, בפיתוח מבחני הסבירות המנהלית (ראו בג"ץ 98/80 לוי נ' בית הדין הארצי לעבודה).

דרישה מעין זו, מבית המשפט העליון, הייתה מטלטלת את המערכת הפוליטית והציבורית. היא הייתה גולשת באופן טבעי אל תוך מערכת הבחירות ואל תוך השיח הציבורי העמוק, ומאלצת את המפלגות והפוליטיקאים להתמודד עם הסוגיה באופן רציני. יש ביכולתה של דרישה כזו לשנות עמדות עקרוניות הן מימין והן משמאל, וגם במרכז – בקרב הציבור הדתי והחילוני כאחד. סוגיות חברתיות בוערות, אשר כיום נתקעות לעיתים קרובות בוויכוחים עקרים, היו מותאמות גם הן לנוכח החשיבות העליונה של חיקוק חוקה לדורות הבאים, אשר תספק מסגרת יציבה וכללי משחק ברורים לכלל הציבור.

היכולת של בג"ץ לצאת מתפקידו ה"אנמי" לכאורה ולדרוש מהלך מכונן שכזה תלויה לא רק בעוז רוחו, אלא גם ביכולתו לנווט במציאות פוליטית סבוכה ולצבור לגיטימציה ציבורית רחבה. האם נראה מהלך אמיץ זה בעתיד הנראה לעין, שישנה את פני הדמוקרטיה הישראלית? זוהי שאלה המהדהדת בחלל הציבורי והמשפטי, והתשובה עליה תשפיע באופן מכריע על דמותה של מדינת ישראל.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 778987
בשולי הדברים: אם מישהו היה מספר לי לפני חמש שנים שבינה מ. תהיה מסוגלת ליצור טקסט כזה ב-‏2025 (ועוד בחינם) הייתי מאשים אותו באופטימיות קורצווילית חסרת יסוד.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 778991
חיני חינם. טוב נו, יש דמי מנוי. אבל בגדול זה חינם. אבל בהחלט, טקסט כזה שובר את לבבות הפקידים.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779004
אני מדלג לי להנאתי בין ג'פטו, ג'מיני, ליפסטיק וגרוק (שקיבל רהביליטציה) ולא שילמתי לאף אחד מהם פרוטה.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779006
כי אתה לא חופר להם יותר מידי. תנסה לחפור ותקבל הודעה ש׳זמנך תם, אבל..׳ תמורת כמה שקלים החיים יכולים להיות הרבה הרבה יותר יפים.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779008
בדיוק בגלל זה אני מחזיק הרמון שלם.

(ולפחות גרוק נענה לגחמותי במשך די הרבה פרומפטים לפני שהוא מתעצבן. אצלו הבעיה היא שכאשר הוא מתעייף הוא לא מודיע לך כמה זמן עליך לחכות עד שהשרות יחזור לתיקנו).
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779011
ואין בעיות ׳תאימות׳ לעניין המידע החדש כתוצאה מהמעברים בין ישויות בינתיות אחרות? הם אולי אחים אבל לא תאומים.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779040
אני לא משתמש ב-AI למחקרים עמוקים אלא לשיחות קצרות יחסית, כך שאין לי בעיה כזאת.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779012
אני משתמש ביום יום‏1 בעיקר בעבודה ובשביל שאלות טכניות מקצועיות.
הדבר האחרון שאני רוצה זה לבזבז זמן ומשאבים מנטליים על דילוגים וקפצוצים בין כמה מנועים ושקלול התשובות הטובות ביניהם בכל פעם.
(והרי מראש היתרון העיקרי שאני חווה הוא לשאול את ג'פטו במקום לדלג בין 4 ההמלצות הראשונות של גוגל לשאלת קידוד מסוימת).

ג'פטו רגיל בלי תשלום פחות טוב משמעותית (ועדיין שניהם עדיפים בעיני על קופיילוט המעצבן).

1 ב-AI, למה מה חשבתם?
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779016
לי בעבודה יש מספר גרסאות של קלוד (אנתרופיק) שמאומנות על מבני נתונים שונים למטרות שונות.
אחד מאומן על מאות מיליוני שורות הקוד של החברה ויודע לכתוב קוד, לכתוב דוקומנטציה לקוד קיים, להוסיף Unit-test ולעשות Code review. לא מושלם, אבל לא רע בכלל.
אחד מאומן על אוסף המסמכים העצום של החברה ויודע לענות על שאלות של “איך לעשות את זה” או “במה להשתמש כדי לעשות משהו”.
אחד סתם עונה על שאלות כלליות כמו Chat GPT, אבל כל עוד אני ברשת של החברה הוא לא יבקש תשלום.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779019
א. נראה לי שאתה בחברה תוכנה יותר רצינית (בתחום הזה) משלי.
ב. נראה לי מיותר לומר שמנועי AI שמורשים על ידי מקום העבודה מקבלים תשלום, אבל לא ממני כעובד.
זה לא עונה להגדרה שלי כ'חינם' בדיוק כפי שחברת לנובו או דל לא מחלקות לפטופים חינם למרות שאני מקבל כזה בעבודה מבלי לשלם עליו.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779020
במקרה של החברה שאני עובד בה, היא אחת המשקיעות הגדולות באנתרופיק.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779046
תיזהר!
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779048
😬
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 778996
מצטרף רק לאמירה שזה לא בחינם.
20 דולר בחודש זה יותר ממה ששילמתי למנוע חיפוש אי פעם.
העתירה בעניין פיטורי ראש השב''כ 779001
שמע, יש לו אחלה מנוע. אתה שם קצת גז ואתה מרגיש איך המידע עף עליך כאילו אין מחר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים