בתשובה לצפריר כהן, 09/09/25 6:19
The Man Who Came Early 781733
אני בטוח שזה מרגיז לקחת דיון של פתיל ולמשוך אותו לכיוון אחר ובפרט לכיוון של הדיון הפוליטי הנוכחי, אבל איני יכול להתאפק.
אני לא חושב שהרומאים לא הבינו ש''כולם בני אדם''. קראתי שהקיסר קלאודיוס חוקק כמה חוקים לטובת העבדים ומדובר בקיסר חובב משחקי גלדיאטורים וכל המרבה בשפיכת דם, הרי זה משובח יותר.
בכוח ארועי דיומא ולא רק, אנו מוטים להתפס לרעיון שהחוק הוא ביטוי של צדק לכל ואתיקה אוניברסלית. למעשה החוק הוא הסדרה וארגון של הנוהגים המקובלים על ה''אזרחים'' של אותה עת ונועד בעיקר להעניק יציבות שלא תופרע ע''י ההפכפכות והאנוכיות של בני אדם (חוק וסדר בלשון היומיום).
אילו ל''חברינו'' לוין ושות' היתה הסבלנות של סער ושקד, האתיקה המעוותת שלהם היתה הופכת בסופו של דבר לחוק הארץ ואנו היינו העבריינים.
החוק הרומי היה קודיפיקציה של המציאות שלהם. עבדי הבית של אוליגרכים רומאים בודאי חיו בתנאים טובים יותר מאלו של רוב האזרחים החופשיים ולמרות שהחוק היה שווה היה הבדל גדול מאד בתנאי חייהם של עבדי בית, עבדים שעבדו בשדות ועבדים שעבדו במכרות ודברים כאלו.
כמו היום, השיוויון בפני החוק היה מוכר לרומאים כעיקרון משפטי תאורטי (במסגרת החברה והחוקים שלהם), אבל היה רחוק מאד ממציאות תייהם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים