בתשובה לאריק, 22/09/25 14:10
מהנעשה במקומותינו 2 781984
מעבר ל"דיוקים" מינוריים אני מסכים עם כל מה שכתבת למעט נקודה אחת.
בלהט הויכוח לא טרחתי לכתוב שאין לי בעיה עם הגדרת ישראל כמדינת היהודים גם אם זה כרוך בפשרות לא נוחות כמו העדר תחב"צ בשבת ונישואים אזרחיים לא מוסדרים.
הנקודה שבה אני חולק עליך בגדול היא "גיוס שווה". גם בזה יש הסתייגות מפני שאני מסכים שהמשך הקיום של הכלכלה החרדית הפרזיטית מזיק מאד לכלל הישראלי. אבל אדייק ואומר שהבעיה כאן היא טירוף המערכות שבו ישראל מסבסדת בסכומים כל כך גדולים את הלמדנות החרדית ולא ההשתמטות מגיוס לצה"ל.
אומר
א. ליברליזם אין משמעותו קידוש רצון הרוב אלא סובלנות לצרכים ולרצונות של מיעוטים.
ב. אני חושב שהטיעון של גיוס חרדים כלקחי 7.10 הוא היסטרי ולא נכון. נכון, צריך להגדיל ולחזק את צבא היבשה. אבל המחדל ב7.10 לא נגרם בגלל שהיו חסרים חיילים לצה"ל, אלא מפני שהם היו במקומות הלא נכונים. צבא גדול ןמטומטם זה רעיון גרוע כמו צבא קטן וחכם. צבא רצוי שיהיה גם גדול וגם חכם. אבל המצוי לא תמיד ממלא את הרצוי.
ג. כחלק מסקטור השמאליב, אני חושב שאסור לנו לשרת בצבא שממנה סיקריקים כמו זיני למפקדים. ולכן צריך להיות ברור מדוע אני מסרב להתלהב ממחזות של גיוס כפוי.

בהזדמנות זו, אציין כי לענ"ד עמדת האופוזיציה צריעה להיות שיש חוק גיוס ואסור לשנות אותו. אם החרדים מסרבים להתגייס שיחיו עם המחיר. אי אפשר לשים את כולם בבתי הסוהר, אבל אין צורך לתת להם מתנות לחגים.
מהנעשה במקומותינו 2 781988
רבי, האם מותר להרוג פלסטינים? איזה ספר פותחים, את השולחן ערוך או את פקודות המטכ״ל המהודרות ?
מהנעשה במקומותינו 2 781990
א. לא הצלחתי להבחין בקשר בין תגובתך לתגובתי, אבל בפני עצמה הדברים מעניינים.
ב. עזרת לי לנסח טענה שלא ידעתי לנסח בעצמי. בין היתר, החרדים יהיו חיילים גרועים בגלל בעיית ה"נאמנות הכפולה". בצבא חיילים מחוייבים למלא את פקודות מפקדיהם ולא רבניהם. כאשר מדובר בדתיים לא פונדמנטליסטיים, הללו אינם רואים ברבניהם סמכות שלטונית אלא מייעצת ולכן אין בעייה. החרדים הם הדוגמה הפוכה.
ג. אם אני צריך לתת ציון לטיעון הסעיף ב, הייתי נותן לו 6. המציאות היא יותר מורכבת. גם דת"לים רבים הם פונדמנטליסטים וגם כך מוצאים את הפרגמטיקה המאפשרת את המשך שירותם בצבא.
ד. כך או כך, עצם השירות בצבא והצורך להישמע למפקדיו מעביר את החיילים החרדים מן המחנה החרדי למחנה החרד"לי וזו כנראה סיבת העומק להתנגדות החרדית לגיוס.
ה. אם החרדים מתנגדים לגיוס והם צודקים מבחינתם בהתנגדותם, הרי ברור שכל מו"מ איתם בשאלת השירות הוא עקר ומיותר.
מהנעשה במקומותינו 2 781992
שירות לאומי, גם לחרדים וגם לערבים. זה הפתרון של אייזנקוט, ובשביל זה אני חושב שצריך חקיקה ראשית. ובכל מקרה זאת דרך ארוכה. גם אייזנקוט אומר.

אבל אני בעד.
שניהם הרי שבטים לא ציוניים ברובם. לגייס שבטים לא ציוניים לצבא זה באמת קצת הזוי.
לחרדים יהיה קשה להשתמש בטענות שיש להם נגד הצבא גם נגד שירות לאומי.
זה הופך את שני השבטים האלה לשותפים בקידום המדינה, ואמור לייצר יותר סולידריות גם כלפיהם וגם מצדם.
מהנעשה במקומותינו 2 781993
בעיית הנאמנות הכפולה כבר באה לידי פתרונה ב׳דינא דמלכותא דינא׳. החידוד בא לידי ביטוי בכך שהפציפיזם הטבעי בחרדיות תומר למיליטריזם הלאומני, כמו שהתרחש בקבוצה הדתית- לאומית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים