בתשובה לאריק, 08/10/25 16:06
עוילם גוילם 782321
זאת תשובה גם לצפריר.

האמת היא שאין לי נתונים על מצב המתחרות, אבל לטסלה יש AI חזק ועתיר נסיון ו xAI הוסיפה בוסט של ממש למה שהיה לטסלה עד אז בתחום הכללי של LLM. המרוץ לאוטונומיה מלאה הגיע, לדעתי, למצב בו צריך להשלים את צעדים האחרונים (שהם הקשים ביותר בהתחשב בדרישות הבטיחות) והמשקיעים מעריכים שטסלה תעשה זאת ראשונה, או מכל מקום זה ההסבר הכי הגיוני בעיני לשאלה ששאלת בדבר המכפיל המטורף של המניות. עם כל הכבוד ל BYD טסלה רכשה נסיון של זיליון קילומטרים על הכביש ובסימולציות לפני ש-BYD הוקמה בכלל.
עוילם גוילם 782324
השד יודע כמה מהמחיר של טסלה מבוסס על הערכות וכמה ממנו הוא פשוט פרמיית אילון מאסק.
אבל לפי התנודות במניה בשנה האחרונה כאשר מאסק העביר את תשומת הלב שלו לנושאים אחרים וכאשר הוא החזיר אותה לטסלה אני מנחש שפרמיית מאסק היא חלק גדול.
The proof is in the pudding
עוילם גוילם 782338
האמירה היחידה ששמעתי ממישהו שמצדיקה את המחיר הזה, זה שטסלה היא הפלטפורמה של אילון מאסק לפיתוח רובוטים אוטונומיים לשימושים כלליים, שזה הרבה מעבר לשוק המכוניות החשמליות/אוטונומיות.
עוילם גוילם 782340
טסלה תמיד היתה חברת חלום. מעולם לא ראיתי שביצועי המניה שלה היו תלויים בהתפתחויות ריאליות.
החברה הונפקה ב 2010 ועד 2013 המניה התקדמה לאטה מ 1.25 ל 2.5 דולר. פי 2 ב 3 שנים זה נחמד אבל לא לימד על העתיד- את הזינוק הראשון שלה המניה עשתה בשני גלים ממרץ 2013 למרץ 2014 מ 2 ל 17 דולר. ההכרזה על על מודל 3 היתה בספטמבר 2015, תחילת הזמנות במסוף מרץ 2016 ותחילת מסירות רק בסוף 2017.
לאורך כל התקופה מתחילת 2014 ועד תחילת 2019 המניה נסחרה די לרוחב, בטווח של 10-25 דולר.
את הזינוק הבא המניה עשתה מאפריל 2020 (השפל של הקורונה) לתחילת 2021 אז רצה מ 25 ל 300 דולר (ושווי שוק של 900 מיליארד דולר). מאז היא משתוללת בטווח די רחב בין קצת מעל 100 דולר (סוף דצמבר 2022) לקרוב ל 500 דולר (דצמבר 2024) בלי שמצאתי כל קשר בין התנודות להתפתחויות ריאליות בחברה.

בתחרות חפשית טסלה לא היתה מרוויחה אגורה שחוקה ממכירת מכוניות, אבל הודות לסובסידיות של הממשל האמריקאי ולהגבלות הסחר היא שולטת בשוק האמריקאי.

אם להסתמך על ההיסטוריה של העשורים האחרונים, בכל מוצר משמעותי הסינים פיתחו תחרות רצינית בהתאם ל Time to market של המוצר‏1. אני סבור שה Time to market של רובוט ביתי קטן מזה של מכונית חשמלית. לכן ככל שטסלה תצליח להגיע לשוק ראשונה(? מה עם אסימו [ויקיפדיה]), היא צפויה לתחרות סינית שלא לדבר על יפנית.

__________
1 ככל שראיתי, ה Time to market הארוך ביותר הוא במטוסים רחבי גוף. שוק שנשלט ע"י הדואופול הגלובלי בואינג ואיירבוס עם נוכחות רוסית מסויימת של איליושין. ה COMAC 929 הסיני כנראה יטוס לראשונה רק ב 2029.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים