בתשובה לדב אנשלוביץ, 08/08/00 18:49
קלונו במקומו מונח אך . . . 7870
אגב, היום בטור של ב. מיכאל בידיעות, הוא כתב דבר מה שמעניין אותי לשמוע את דעת הדתיים הכותבים כאן - עובדיה יוסף טען כי אלוהים "התחרט" על שיצר את ישמעאל. האם כך הוא? אלוהים עושה טעויות, ועוד מתחרט עליהן?

האם אלוהים גם מתחרט על יצירת עמלק, אם אנחנו כבר בקטע?
קלונו במקומו מונח אך . . . 7872
אני בדבריי התייחסתי רק לעניין אחד שבו לא הסכמתי עם הביקורת כנגד עובדיה. בשאר הדברים כולל העניין האחרון שהעלית איני מוצא שום מילות זכות. (אגב, איני דתי ואיני מאמין., כך שאולי לא את דעתי אתה מחפש.)
ובכלל בדבר אחד בודאי צדקת: הוא אמר. אז מה ?
תסתכל על התמונה שלו. הוא בעצמו נראה כמו "גלגול".
קלונו במקומו מונח אך . . . 7966
האם אתה מתכוון לגלגול במובן הקפקאי של המילה?
קלונו במקומו מונח אך . . . 7894
אין לי מושג על מה מתבסס הרב עובדיה בדבריו על ההתחרטות כביכול של הבורא על בריאת ישמעאל.

המקום היחיד בו מוזכרת התחרטות אצל בורא העולם הוא בתחילת ספר בראשית: "אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה... כי ניחמתי כי עשיתים".

חז"ל מפרשים זאת כצער, ולא כהתחרטות ממש, ומדמים זאת לאדם שנולד לו בן, השמח בלידת בנו, אף על פי שסופו למות ולהצטער במיתתו, כי בשכת שמחה יש לשמוח, ובשעת צער - להצטער.

להגיד על הבורא שהוא מתחרט על משהו, עומד בניגוד מוחלט למאמר שמואל הנביא: "...כי לא אדם הוא להינחם".
קלונו במקומו מונח אך . . . 7925
גם אני בהתחלה לא הבנתי אבל אחי הצעיר הזכיר לי. יש דוגמאות מפורשות בתנ"ך.
למשל פרשת המבול - בראשית ו':
"וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל-יצר מחשבות ליבו רק רע כל-היום: ויינחם ה' כי-עשה את-האדם בארץ ויתעצב אל-ליבו: ויאמר ה' אמחה את-האדם אשר-בראתי מעל פני האדמה מאדם עד-בהמה עד-רמש ועד-עוף השמים כי ניחמתי כי עשיתם"
נכון, יש גם את הגישה ההפוכה בתנ"ך - שמואל א' ט"ו 29:
"וגם נצח ישראל לא ישקר ולא יינחם כי לא אדם הוא להינחם"

הקוראים הדתיים מוזמנים ליישב סתירה זו בתנ"ך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים