בתשובה לשמעון מורמי, 10/08/00 16:38
דוגמה מקצה הלשון 7963
לא יודע איפה אתה למדת, אבל הדבר היחיד שאני יודע על ניל''י מבי''ס זה הראשי תיבות, ועד סנש ואהרונסון למדתי בכוחות עצמי (עבודה אישית אי שם ביסודי). לימודי ההיסטוריה בישראל מתמצים בשמות העליות השונות והשואה. אז נכון שהשואה נעשתה באשכנזים, אבל אני בספק אם זאת הסיבה.

בקיצור - תוכנית הלימודים בהיסטוריה היא לא ''מערבית'', היא פשוט מטופשת.
שמונה העמודים 7965
יש ספר (או מאמר) כזה, שהכותרת של התגובה הזו נגנבה מכותרתו. בעוונות מוחי המסטול אינני זוכר, למרבה הצער והבושה, את שם מחברו, אבל הנושא שלו מאלף:
ספר היסטוריה אחד, פשוט, שכל ילד בתיכון חייב לרכוש, שמתיימר להנחיל לנו את רזי "תלדות עם ישראל", או בשם המוכר (והמעיר נשכחות מזוויעות) תע"י.
אותו ספר הכיל כמה מאות עמודים טרחניים שמפרטים את תולדות העדה האשכנזית המפוארת, ובצדם שמונה (8!!!) עמודים אומללים המוקדשים להיסטוריה של סבי ז"ל ובני עדתו...
להגיד שתוכנית הלימודים בהיסטוריה היא "מטופשת" זה שייך לויכוח אחר, מתחום הפדגוגיה והפילוסופיה. עכשיו אנחנו עם שתי רגליים על הקרקע והשאלה בעינה עומדת - מטופשת או לא מטופשת - איפה אנחנו בתוך ההיסטוריה הזו?
אין שום ספק שלשואה מגיע פרק נכבד מאוד בלימודי תולדות העם ואין שום ספק שבמסגרת לימודי השואה לא יוזכרו מרקש, בצרה, טנג'יר או טריפולי, אבל רבאק - שמונה עמודים?!
יצא ספר לא מזמן, שוב שכחתי את שמו מהסיבות המוזכרות לעיל, אבל המחבר הוא פרופ' יהודה ניני והעלילה עוסקת באיך זיינו את הצורה לתימנים המסכנים שחשבו שגם הם יקימו קיבוץ במדינה.
אם אתה לא זוכר כלום ניל"י, דובי, אני מוכן לתרום לך קצת מידיעותיי, כי לי דווקא זכור שעסקתי בהם בהרחבה, נלקחתי גם להצגה "שרה גיבורת ניל"י" ואפילו לטיול במוזיאון שלהם סחבו אותנו. על דנינו, לעומת זאת, שמעת? על היהודי-מרוקאי הנכה ששליחי הסוכנות הכריחו לקפץ אנה ואנה כדי שיוכיח שמגיעה לו הזכות לעלות ארצה ביחד עם ילדיו? שאל את אלתרמן - הוא כתב על זה שיר יפהפה.
שמונה העמודים 7971
בשלבים מסויימים בלימודי ההיסטוריה עוסקים בתולדות הציונות. הציונות, מה לעשות, היא תנועה אירופאית בעיקרה, ולכן מדברים על אשכנזים.
אבל אני מעדיף לא להכנס יותר לענייני תוכנית הלימודים, כי רובה נשתכחה מראשי זה מכבר (נושא מעניין, אך אחר לגמרי...).
שמונה העמודים 8018
את האשכנזים היו מתים לזרוק מאירופה, הם היו ציונים שלא נתקלו בהתנגדות ליציאה אלא בקושי להיכנס לארץ.

המזרחיים לעומת זאת, לפחות ממה שאני יודע על עירק, הסתכנו בחייהם כשרצו לעלות לישראל. אסור היה להם לצאת מעירק ולעלות לישראל - אוייבת הערבים. היציאה שלהם היתה במחתרת, תוך סיכון חיים ואיבוד כל הרכוש.

ואתה, אדם נאור, אומר שהציונות היא תנועה אירופית בעיקרה, ודוחף את המזרחיים מתחת לשטיח.

באותה מידה של הגיון, גם המדינה שהוקמה ע''י אשכנזים, היא מדינה אשכנזית. האפליה מוצדקת ולילה טוב לכל הארצ'י באנקרים.
שמונה העמודים 8021
שוב - את העליות כולן (לפחות עד הקמת המדינה) מציינים גם מציינים, ומדובר, כמובן, גם על האנשים שבאו בהן. אבל - כפי שאמרת - יוצאי עיראק הגיעו לישראל, למדינה היהודית. לא יודע לגבי אחרים, אבל במקרה שלי לפחות, לא הגענו בחומר מעבר למלחמת העצמאות. זו, כאמור, כבר בעיה אחרת של תוכנית הלימודים, וממש אין קשר לאפליה.
שמונה העמודים 8006
בתור ספרדי שנראה כמו אשכנזי, אני לא בטוח אם אני יכול לחלוטין להבין את מה שאתה מדבר עליו. אבל גדלתי בבת ים, ואף פעם לא בחרתי את החברים שלי לפי המוצא שלהם, כך שאולי בכל זאת דעתי נחשבת למשהו:

הגזענות הממסדית גוועת. כל הדוגמאות שהזכרת הם דוגמאות מן העבר הרחוק. הרשה לי לבשר לך - מתוך חברי הסטודנטים, יש *רוב* לבעלי מוצא מרוקאי דווקא. כך גם היה בתיכון - מגמת המחשבים הייתה שחומת עור הרבה יותר ממגמת ספורט, למשל. אמת שפעם היתה גזענות בארץ, אני לא מתווכח. אבל אי אפשר לצפות שבחור שכל מה שהוא למד בתיכון הוא איך להחליף צמיגים יגלה פתאום שאין יותר גזענות ממסדית, ויחליט לעבור הסבה מקצועית לפיסיקה, למשל. דברים כאלה מגיעים בהדרגה. להוציא דוקטורט לא לוקח שבע שנים, וגם לא עשר. אתה צריך לעלות על המסלול הנכון כבר ביסודי.

כיום בוחרים את המועמדים לאוניברסיטאות *רק* ע"פ הציונים שלהם ותוצאות הפסיכומטרי שלהם. זה יקח זמן, אבל בסופו של דבר האיזון יגיע. מה אחוז המרוקאים בארץ? חמש עשרה? אתה רוצה שחמש עשרה אחוז מהאקדמאים יהיו מרוקאים? תן לזה עוד דור. אני רק מקווה שאז הם כבר לא יהיה "מרוקאים" בעיני עצמם, אלא "ישראלים". אתה יודע מה? אולי אפילו "בני אדם".
שמונה העמודים 8017
אתה מתכוון למושבה כינרת, שהאשכנזים זרקו את התימנים ונישלו אותם מאדמתם. העלו מחזה בנושא לא מזמן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים