בתשובה לדובי קננגיסר, 10/08/00 19:43
נושא הנשמה 8005
לפי הבודהיזם, למשל, אין נשמה, ואין נפש המיוחדת לכל אדם לכשעצמו.
הכל זורם, אנחנו חלק מהכלל, וכאמור (לא אפרוס עתה את עקרונות הבודהיזם בפירוט) יש צורך להשתחרר מן הסבל.
האדם, הוא ,התודעה האנושית היחידה שאין צל של ספק לגבי קיומה. האדם הוא הבוחן, המתבונן, והבודק את ''העולם'' שקיים.
האל, או המושג אלוהים, אם ירצו, קיים אצל האדם משחר ימ הסטוריה. על פי הגדרתו אין יכולת להוכיח את קיומו, וכאמור,אין מה שניקרא קיומו של אל מושג או מצב שבן אנוש, יוכל להבין או לתפוס. אילו תנאי התחלה נהדרים למשהו שאף פעם , לא יוכל להתפס בעזרת התבונה האנושית.
נסיונות להוכיח או להפריך את קיומו באמצעים לוגיים בדך כלל כשלו (במיוחד אני מתעבת את נסיונותיו של שטייניץ לעשות כן),מפני שזה בלתי אפשרי, שוב על פי תנאי ההתחלה של המושג אלוהים, להוכיח את קיומו בצורה לוגית.
אבל..אם ,אם אני מאמינה כי האל קיים רק בראש האנושי, בתור צורך שכזה, להרגשת תכלית מסויימת או דאגה של המין האנושי,שקיים, עם תודעתו וחשיבתו בבליל החומר והזמן שנמצא ביקום( או מספר היקומים) בעולם שלנו, הייתי מצפה שלפחות תהיה לי התייחסות הוגנת לצורת חשיבה שכזו בספר הספרים, התנ''ך שלנו.
אני לא מדברת, על הוכחה לוגית לקיום אלוהי, אבל התייחסות חכמה ונכונה לצורות של כפירה ברעיון הזה, תוך מתן הסברים טובים יותר מ''זה המצב'', שלדעתי, מעליבים את התבונה האנושית, שלה ניתן הספר הזה.

הרב עובדיה יוסף הוא אדם חכם מאוד לטעמי, ויש לי דווקא היכרות מסויימת עם פסיקות אילו או אחרות שלו( לדעתי מי שקורא לעצמו אתאיסט לא יכול להרשות לעצמו להתעלם ולהתחמש בחוסר הבנה וידע ביחס למה שאת צדקותו הוא שולל), אבל זה בהחלט לא אומר, שאימרה מטומטמת כמו זו שנאמרה על ידו בתאריך כזה וכזה, צריכה לזכות ליחס מתרפס .
הוא ,כמו כל נואם מוכשר ופופולרי יש לאממר אחר, מודע לכך שישנם כל מיני אנשים הצופים בדרשות שלו. אני מסכימה בהחלט עם הקביעה כי משתמע מדבריו, ךמעשה, שהם טהורים, אשר לוקחים על עצמם עונש של חוטאים, ולא מה שהתשקורת, סליחה תקשורת, ניסתה לאמר.
אבל, במבט ריאשון, בצפיה חטופה, אפשר להבין את זה גם לכך. ומפני שהוא בחר להתנסח בצורה דו משמעית זו, אין לכך סליחה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים