בתשובה לדובי קננגיסר, 10/08/00 19:43
עוד על אי-הבנות 8045
שוב, התגובה לדברי דובי, אבל ראשית אסלק הצידה חוב שייתכן שיצרתי במו-מקלדתי, לג.שמעון:
למען הסר ספק - אינני מצדיק או מנסה להצדיק, ולו בקול ענות חלושה, את דברי הרב עובדיה על הפלסטינים. כמו שאמרתי, אלו דברים מגונים ביותר והערתי לגבי "כובע הפוליטיקאי" לא נועדה, חלילה להצדיק את הדברים אלא אולי לנסות לשמר מכבודו של הרב כמורה הלכה דתי ורוחני גאון ובעיני - יחיד בדורו. למרבה הצער נאלצת הדת היהודית המאה האחרונה לזהם עצמה בפוליטיקה, דבר שגורם, בין השאר, לפליטות שכאלה שהן נתעבות ומגונות כשלעצמן ומוטב היה לולא באו לאויר העולם.
באותו עניין - כמובן שאין כל הצדקה לבוז לו זכית, דובי, ממפקדך בצבא שלפי תיאוריך היה אדם קטן מאוד. למותר לציין שאין לי כל סימפטיה ל"מחזירים בתשובה" במתכונת זאת וזכותך המלאה לתעב אותו אך ודאי שאין הוא מעיד על הכלל, ודאי לא על אישים כרב עובדיה.
ולעניין קהלו הפוטנציאלי של הרב עובדיה, אדרבא: בוא נחדד את הנקודה.
הרב, כמובן, אינו מדבר בדרשותיו השבועיות אל מועצת גדולי התורה, כמו שציינת, אלא אל מצלמת טלוויזיה. אולם לגבי הצופים שמהצד השני של אותה מצלמה - טעות בידך. הם מבינים הרבה הרבה יותר ממך ביהדות, ולו יהא זה הקטן והאחרון שבהם.
כאתיאיסט מושבע, כפי שאתה מעיד על עצמך, לא תיעלב ודאי אם אומר לך שכל תינוק של בית-רבן שידיעתו מגעת עד כדי קריאת "מודה אני" בקומו וקריאת "שמע שעל המיטה" בשכבו לישון - יודע יותר יהדות ממך.
זה לא לשם התנגחות, חלילה, אלא עובדה פשוטה - ילד שכזה גדל משחר נעוריו על סיפוריהם של עשרת הרוגי מלכות הנשגבים ואין שום סיכוי שישמע את המילים "מתו על קידוש השם" (כמו שאמר עובדיה על נרצחי השואה) ולא יעלה להם בראש, מיידית, הקונוטציה לעשרת הקדושים הנ"ל.
זה גם מענה לחלק השני של טיעונך - לא צריך להיות מתוחכם או עילוי בשביל להבין את דברי הרב, אלא אך ורק בעל ידע ביהדות של תינוק של בית-רבן, ואז הכל מובן ולא צריך לפירושים.
כאמור, הרב לא מדבר מול מועצת חכמי התורה, אבל מותר לו לצאת מתוך ההנחה שמי שמקשיב לדבריו מכיר, למיצער, את הסיפורים הבסיסיים ביותר בתולדות העם. הוא בטח אינו חייב לכוון את דבריו לאזניו של כל אחד - אלא לאזניים שרוצות לשמוע דברי תורה ולכן גם מכוונות את הלוין לתחנה הנכונה בשעה הנכונה. אני מניח שאצלך הלוין של עובדיה לא נמצא ברשימת המועדפים בממיר. גם אצלי לא.

גם לגבי הויכוחים בין הרבנים, שוב טעות בידך אם אתה סובר שמחלוקות אידיאולוגיות בעולם היהדות נסתיימו עם חלוף זמנם של הרמב"ם וריה"ל. הם נמשכו הרבה אחר-כך ועד עצם ימינו אלה, כאשר במאה הזאת ניתן להצביע על הויכוח העקרוני והמאלף (לאוהבי הדבר) בין הרב עובדיה לחכמי הלכה אשכנזים על סוגיית העדפת ייבום או חליצה כמנהג, ועוד ויכוחים רבים למכביר, שבהם שיחק הרב עובדיה תפקידים ראשיים ומכובדים.
האמונה (בפראפרזה על דברי מרקס) קובעת את מידת העניין, ואת ההבנה. אם אינך אדם מאמין - הכל נראה לך חסר חשיבות וטעם, ואם הנך אדם מאמין - שאלה ממדרגה ראשונה היא, ובעלת פנים רבות ומענינות, האם מותר לחטט באף בשבת. אל תמהר לבטל אנשים, ויכוחיהם ומחלוקותיהם רק מפני שאין הם נוגעים בעולמך.

ולסיום, עניין גלגול הנשמות: האם אתה באמת סובר שכל התופעות המדהימות המתרחשות באדם: כל הרגשות, התובנות, התכונות האינדיווידואליות ועוד לאינסוף, כל-כולם תוצאה של ריאקציות כימיות המתחוללות במוח? באמת?
עוד על אי-הבנות 8071
מאמרו של אלכס מאן מראה עד כמה רחוק מגיעה השפעתו של הרב. אני רוצה רק להזכיר כי הרבה מאוד אנשים שאינם דתיים, אלא "מסורתיים" מאזינים גם הם לעובדיה, והם, לפחות משיחות עם כמה שכאלו, יודעים עוד פחות ממני.

אבל לא אתווכח עוד בנושא הזה - רק אענה לשאלתך האחרונה: כן.
עוד על אי-הבנות 8106
מאמרו של אלכס מאן אינו מוכיח את טענתך, אלא בדיוק את ההיפך הגמור:
הוא מוכיח עד כמה רחוק מגיעה השפעתם של עיתונאים-סלפנים, בעלי טאבו על השואה (דוגמת טומי לפיד) ושאר ירקות רקובים ולא "עד כמה רחוק מגיעה השפעתו של הרב". אלכס מאן לא היה כותב ולא יכול היה לכתוב מאמר דומה אף לא על אחת מדרשותיו של הרב פרט לזו שנופחה, עוותה וסולפה בתקשורת, עד אשר נוצרה ממנה מפלצת בעלת רוח חיים משל עצמה. הדרשות האחרות נורו עלומות ואף אחת מהן לא הגיעה רחוק יותר מקהל מאזיניו הקבוע של הרב.
אשר ל"מסורתיים" שבתשובתך, הייתי רוצה לדעת בדיוק מה מכילה "מסורתיותם" אם מסורתם אינה מכילה את סיפורם של עשרת הרוגי מלכות. ואם מכירים הם את סיפור עשרת הרוגי מלכות ולא הבינו את דברי הרב לפחות טוב כמו שהבין אותם הדיוט כמותי, כנראה יש להם בעיה רצינית מאוד שאינה דוקא קשורה במסורת.
עוד על אי-הבנות 8134
שוב, קראתי את כל החלק הרלוונטי בדרשה, ואני מבין את ההסתייגות של הדתיים, ואני אפילו מבין את ההסבר בהקשר הפנימי של היהדות כפי שעובדיה יוסף רואה אותה. אבל אני לא חושב שהיו סילופים בתקשורת - לא כאלו מכוונים, בכל מקרה. אתה מוזמן ללכת לניאו-נאצים ולהסביר להם מה הייתה כוונתו המקורית של עובדיה יוסף, ונראה אם הם גם יבינו.
ובכל מקרה - מה באשר לדבריו על הפלסטינאים, האם גם אלו אינם אלא "סילופים"? האם גם על זה צריך לעבור לסדר היום? כשאיזה פרופסור עלום שם מתבטא בצורה לא ראויה בכיתתו, זה מגיע לתקשורת, אבל כשמנהיגה הרוחני של המפלגה השלישית בגודלה בכנסת אומר משהו כה זוועתי בשידור לווין לכל העולם - על זה אסור לדבר?

מכיוון שזה זמן רב (לשמחתי) לא נחה רגלי על אדמת אותו בסיס צבאי מקולל, לא אוכל לשאול את אותם חיילים איתם שירתתי באשר לידיעותיהם בנושא. נניח לדבר, אם כך.
עוד על אי-הבנות 8205
אינני מצליח להבין - אם קראת את כל החלק הרלוונטי של הדרשה, איך זה שאתה לא רואה את הסילופים הברורים בתקשורת?
הרי כל המאמר שלך, עליו מתנהל דיון זה, מתחיל גם הוא בציטוט מסולף (ככל הנראה, לא מכוון) של דברי הרב: "היהודים מתו בשואה בגלל חטאים שביצעו בגלגולים קודמים" אמר עובדיה יוסף.
סלח לי דובי, אבל לא הותרת מקום לספק, אפילו הכנסת את ה"ציטוט" בתוך מרכאות!
כעיתונאי בעל יושר אינטלקטואלי ומקצועי הייתי מצפה ממך להודות באמת - דברי הרב סולפו ע"י עיתונאי התקשורת הכתובה והאלקטרונית, ביניהם גם אתה, גם אם לא במזיד.
כמו כן מן הראוי היה שתחלוק עם קוראי האייל את הציטוט המדויק מדברי הרב, למען יוכלו לשפוט בעצמם את מידת הדיוק של ה"מובאות" מדברי הרב, גם לאור ההסבר הנוסף שניתן ע"י הרב לאו והובא על-ידי כאן.
ובהתאם - עניין הניאו-נאצים לכאן הוא אך ורק באשמת התקשורת. לולא היו העיתונאים מסלפים את דברי הרב לא היו הדברים מקבלים תהודה ומגיעים לאזניהם של הנאצים למיניהם.
אשר לדברי הרב על הפלסטינים - ראה תשובתי לג. שמעון. אינני מצדיק את הדברים הללו, אני חושב שהם מכוערים ומיותרים.
עוד על אי-הבנות 8217
נכון, הציטוט שאני הבאתי הוא שגוי, שגוי, שים לב, לא מסולף. הציטוטים המדוייקים הובאו כאן, על ידי הקוראים, וגם בכלי התקשורת השונים, מאוחר יותר. טענתי היא לא שלא נעשתה כאן שגיאה בפרשנות, אלא שזו נעשתה בתום לב, ולא מתוך ''סילוף'', שמרמז על זדון.

דרשותיו של עובדיה משודרות בלווין, ואינני בטוח כי השידורים מוגבלים רק לתחומה של ישראל. אם לא התקשורת הישראלית, הנושא היה מגיעה החוצה ממישהו אחר. זה לא מה שמשנה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים