בתשובה לאשר לבשן, 04/08/02 0:10
מרצ פרסמה את התוכנית האלטרנטיבית 82841
לבד מפינוי מאחזים לא חוקיים והתנחלויות קיקיוניות יש את מה שמרצ מפרסמת בנייר עמדה דומה - משכנתאות לדיור, בנייה, סלילת כבישים עוקפים, הטבות בחינוך, בתעשייה ועוד.
רק לשם דוגמא: התקציב 'הבלתי רגיל' (בניגוד לתקציב הרגיל) מממן פעולות פיתוח, כגון בניית מבני ציבור, סלילת כבישים ומימון רכישות של ציוד, מכונות, קרקע וכיו"ב. בין השנים 90-99 נהנו תושבי ישע והגולן ממימון יתר בתקציב הבלתי רגיל בסך של 2.3 מיליארד שקל.

ביטול משרד הדתות ונתינת שירותי דת כחלק משרותי המועצה המקומית. התקציב היום הוא 1.7 מיליארד שקל בשנה. ו268 עובדים. בעזרת הרפורמה בשירותי הדת בהחלט יהיה ניתן לחסוך הרבה כסף.

עד כמה שאני מבין את הסעיף הזה אז מדובר בהשוואת הסכום בו מסובסד סטודנט לסכום בו מסובסד תלמיד ישיבה. לא חושב שמדובר בגיוס או אי גיוס. אלא כמה המדינה משקיעה בתלמיד ישיבה מול סטודנט. המדינה משקיעה בהשכלה גבוהה 5-6 מיליארד שקל בשנה. לא יודע כמה בתלמידי ישיבה. התשלומים מתפרסים לאורך ולרוחב התקציב (בכמה משרדים) ואין לי כח לנסות ולחפש.

במסמך אחר של מרץ מדובר על נוסח של - ביטול שיפוי המעסיקים למגזר הלא יצרני (ולא למגזר העסקי - אם כי זה ניסוח דומה). אם המדובר רק בביטול הפטור רק למגזר הציבורי אז נכון שהכסף יצטרך להגיע בעצם מהמדינה. בעצם, זה יחייב את המגזר הציבור להתייעל כדי לשלם את הכסף. ותמיד יש מקום להתיעלות. בטח שגם במגזר הציבורי.

לא יודע מה יהיו ההשלכות על ביטול הפטור מרווחי הון בשוק הנדל"ן (ובעצם, ביטול המלצות וועדת רבינוביץ בנושא). לא בטוח שזה יגולגל לצרכנים יען כי המשק במיתון.

שוב, במסמך אחר של מרצ מדובר על הטבות מס למתנחלים ולגרים בחו"ל בסכום של חצי מיליארד שקל. אפשר למצוא נתונים מדוייקים יותר באתר של מס הכנסה. אני רק יכול להניח שמרצ מעוניינת בביטול כל הפטורים והשוואת התנאים של המתנחלים לאלה החיים במרכז הארץ.

ממה שהבנתי הרעת התנאים תהיה ברובה למשרתים חדשים. לדוגמא, פנסיה צוברת ולא תקציבית לאלה שיתגייסו לשירות קבע החל מהראשון לינואר 2003. דוגמא להרעה לכל (או לרוב) משרתי הקבע - רכבים לא יוחלפו בשנה הבאה.
אני לא משפטן ולא יודע מה יעבור במבחן בית הדין לעבודה. אני מניח שמחברי הצעת התקציב מכוסים מבחינה משפטית.

כבר עכשיו מדובר על 15 אחוזים והשמים לא רעדו. כמעט תמיד ימצא מי שיגיד שעכשיו זה לא הזמן המתאים למיסוי הבורסה או ההון. באורח פלא אותם אנשים מגיעים מקרב בעלי ההון. לא תהיה נפילה בבורסה כי גם כך הבורסה במצב לא טוב.
אני יכול רק לומר שמיסוי הרווחים מההון והפחתת מיסוי על רווחים מהעבודה הוא צעד מבורך ומוסרי בעיני.

על הרבה דברים במדינה אתה יכול לשאול למה לא עשו כלום עד עכשיו. בדרך כלל התשובה היא כי תמיד היו דברים בוערים יותר לעשות. לדוגמא, למשטרה יש 47 תקנים (או 49?) המוקצים לצורך הטיפול בעובדים הזרים. המשטרה כמובן שלא עושה עם זה דבר אלא לוקחת את התקנים (או רובם) לצרכים אחרים שלה. אולי עכשיו עם הצעת תקציב 2003 המשטרה תצטרך לעשות משהו בנידון.

יש ויכוח בין כלכלנים מה עושים במצב של מיתון, האם מגדילים את הגירעון לצורך השקעות וצמיחה עתידית או להיפך, מצטמצמים יותר כדי לא להחמיר את המצב.
אלא שאנחנו היום לא רק במשבר כלכלי אלא לאחר מיני משבר פיננסי. אני שומע יותר קולות שאומרים שאין להעמיק את הגירעון מאחר ולא מדובר במיתון מחזורי אלא במשהו עמוק יותר ומסוכן הרבה יותר. את הכסף להשקעות צריך לקחת מהקיצוץ מהמשרדים השונים ולא לממן אותו בעזרת הגדלת הגירעון.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים