בתשובה לאסף שטיין, 18/08/02 14:22
הבהרה בנושא ערכים מוחלטים 85824
אתה תומך בהעברת ידע, אבל יוצא נגד הידע המוקנה. אתה טוען שהיומרה לבחור ספרים המדגישים את הצד הישראלי היא פסולה. מה נבחר, אם כן? ספרים אוביקטיבים. ומהו ספר אוביקטיבי? כזה המדגיש (אליבא דיזהר) את הצד הפלשתיני. האם אתה מבין את הבעייתיות?

אגב, בהזדמנות העף מבט בספר שנפסל ובספר החדש. תמצא שיזהר אמור להיות נורא מרוצה. הספר תוקן למאוזן ולא נוטה לצד הפלשתיני (תודה להגמון החינוך יוסי שריד). וזה עוד לפני שתהינו למה, בעצם, שלא יהיה דגש על הצד הישראלי בבתי הספר הישראלים. שירים ערביים נלמדים גם נלמדים, ושוב תודה לבועה הריקה מתוכן של יוסי שריד.

ערך עומד בפני עצמו גם אם הוא משרת כוח פוליטי- להזכירך, כך התחילה הפוליטיקה. רצינו נציגים שיילחמו עבור הערכים שלנו.
הבהרה בנושא ערכים מוחלטים 85827
עלית כאן על אחת הבעיות המרכזיות של חינוך לערכים שמונחה ע"י משרד ממשלתי וגופים פוליטיים.

אחת לארבע שנים (במקרה הטוב) מתחלפת ממשלה ועימה גם שר החינוך. כל שר חינוך משתדל לישם את שיטתו ואמונתו ולצבור כוח פוליטי עתידי.
בפשטות ניתן לומר כי למערכת החינוך אין דרך חינוכית להנחלת חינוך לערכים. המושג הנ"ל הוא סתם שם מפואר להסביר את רצון השר הנבחר.
מאחר ושיטתו של האחד אינה תואמת את עמדות חלקים נרחבים בעם (עייני ערך ניסיונו של השר המר לחייב שעורי תנך עם כיפה על הראש, בפתיחת כל יום לימודים), ומאחר ותלמיד ממוצע יעבור 5-6 שרי חינוך בתקופת לימודיו, עדיף לכולנו להציל את ילדינו (הנעים בזיגזג ראוי להערכה בין "שאריות" שירה ערבית ל"חידושי" שתי גדות לירדן)מאותו חינוך ערכי.

ולאחר שהדגשת מה דעתך על "הבועה הריקה" של שריד, בוודאי תוכלי להבין את תחושות אנשי השמאל נוכח דעותיה החינוכיות המופלאות והמוצקות כבטון של השרה לבנת.
הבהרה בנושא ערכים מוחלטים 85831
נתחיל מן הסוף:
הבועה הריקה של שריד היא עובדה גמורה- אין עוררין על כך שהפולמוס הפופוליסטי שעורר קם בזמן ששירים של אותו דרויש עצמו נלמדו לבגרות. אין להשוות בין אמירות פופוליסטיות לבין דיון מהותי. הויכוח על שיר אחד הוא טיפשי, והיה טיפשי גם לו היה מדובר בשיר של משורר דתי-ימני. הויכוח על אורינטציה הוא מהותי.

את צודקת לגבי זה שתלמיד עובר מספר שרי חינוך, ואין אחידות. זה נכון. אני חולקת עליך לגבי האחראים לתנודות- מאז הניחה מרץ את כף רגלה במשרד החינוך הוא הולך מדחי אל דחי. לא ידוע לי על כל כוונה לחייב תלמידים לחבוש כיפה, כן ידוע לי שבפועל שומדבר כזה לא התרחש. מכל מקום- אני מניחה שמדובר יותר מעשור אחורה, יש לזכור שבהקשר התקופה זה עשוי היה להיות לא מאד מופרך.

למשרד החינוך הייתה תכנית אחידה, ושר חינוך מצויין (המר). באה שולמית אלוני והרשתה לעצמה לקחת יומרות של איש חינוך ולהתערב בספרי הלימוד, מה שאיש לא עשה לפניה. באו אחריה שרי חינוך גרועים כמוה ומאורעות חדשים, שלא היה להם ביטוי הולם בבתי הספר כי זה משך מימין וזה משך משמאל, וממתי פוליטיקאים כותבים ספרי לימוד (רמז: מר"ץ).
הזיגזג שנוצר הוא אכן לא בריא, ותכנית ההבראה של לימור לבנת, שאני (בתור ממש לא ליכודיניקית, אגב) סומכת ידי עליה, אמורה להיות עקבית ולחייב את הבאים אחריה.
הבהרה בענין תכני החינוך. 85837
לא אלוני ולא שריד התערבו בתכני חינוך או ספרים. ספרי ההיסטוריה החדשים נכתבו לא מתוך מטרה להציג את הצד הפלסטיני, אלא להראות תמונה כוללת ולהעלות שאלות למחשבה בפני התלמידים. הכנסת שירי דרוויש לשיעורי ספרות היתה רק אחת משלל יוצרים שהכניסו אותם ולא היו שם קודם (כולל אורי צבי גרינברג), רובם כולל דרוויש כרשות. אבל כמובן שדמגוגים לאומנים יעשו מכך הון פוליטי.
מי שמנסה להכתיב תכנים למערכת החינוך היא לימור ליבנת שרוצה לשרש את המגמה החיובית של ספרי ההיסטוריה המוזכרת לעיל, ותחת זאת להפוך את התלמיד הישראלי ליצור לא חושב ומדקלם היסטוריה לאומנית משוכתבת כמו בשנות ה50.
הבהרה בענין תכני החינוך. 85838
א. שולמית אלוני הייתה הראשונה להתערב בכתיבת ספר לימוד. תבדוק.
ב.לא, אלו אינן העובדות. העובדה היא, שיוסי שריד הוא זה שפנה לעיתונות והצהיר שהוא עומד לחייב לימוד שיר מחמוד דרוויש, וזאת בזמן שהנ"ל נלמדו במסגרת שיר בחירה. בדוק גם את זה. שום לאומן לא צייץ בנושא עד ששריד לא יצא במופע השר הנאור. אמא שלי למדה א.צ.ג לפני שלושים שנה, גם אני למדתי.
לא אמרתי שלבנת לא מתערבת בתכני המערכת. ציינתי רק שמי שפתח במגמת ההתערבות שאין להשיבה הם דוקא שרי מר"ץ, ואת העיוותים החצופים ששתלו בספרי הלימוד לבנת מוציאה. "עולם של תמורות" ,למשל, היה ספר שערורייתי וביזיוני שכל קשר בינו ובין חינוך לא מגמתי הוא מקרי.

לגבי "יצור לא חושב"- כבר דנו כאן על יומרנות הקביעה. האם כל ילידי בתי הספר של שנות החמישים הם יצורים לא חושבים, או שמא ראשי שתי המפלגות הגדולות יצאו מהם? האם הושפעת עד כדי כך מספר ההיסטוריה שלך, או לחלופין אתה סבור שאתה מוצלח יותר מכל ילדי ישראל? אל תזלזל בתלמידי בתי הספר, התכנים בספרים הם חשובים, אבל כך גם הפרופורציות.
הבהרה בענין תכני החינוך. 85841
אף שר לא מתערב בכתיבת תכני ספרי לימוד. במקרה זה מונתה ועדה המורכבת מאנשי מקצוע, שנתנה את המלצותיה לשינוי תכנים, מגמות והדגשים בלימוד ההיסטוריה וספרי הלימוד החדשים שנכתבו והתקבלו מייצגים קו זה. ספרים אלה בהחלט שומרים על הפרופורציות בהצגת אירועי ההיסטוריה - הן כאלה שנלמדו בעבר והן כאלה שלא, מטעמים ''פטריוטים''.
גם בלימודי הספרות הוכנסו יוצרים חדשים כתוצאה מהמלצות ועדה.
לגבי חשיבה וקליטת ההיסטוריה, הדבר נעשה טוב יותר ע''י הבנת תהליכים בצורה כוללת (כולל התיחסות לראיית הצד השני את אותם האירועים) ושאלת שאלות עליהם, כמו שעושים הספרים החדשים, ולא בצורה של שינון עובדות, תאריכים ואירועים וראייה חד צדדית.
לא כך היה 85851
א. לעניין שריד- שריד איננו איש מקצוע. שום ועדה לא גילתה מחדש את הגלגל והחליטה שחובה להתחיל ללמד שירי דרוויש, וגם לו כך היה - למה אני צריכה לשמוע על זה? האם לא כך קורה לגבי כל התכנים שבכל המקצועות? אלא שבמקרה דנן, יוסי שריד, בלי שום קשר לשום ועדה, יצא לתקשורת מטעמי עצמו והצהיר שהוא נורא בסדר, ואצלו יתחילו ללמוד מהיום שירי מחמוד דרויש, למען יבינו ילדי ישראל את מצוקת העם הפלשתיני. כיוון שהשירים כבר נלמדו ממילא, השר איננו איש חינוך והתקשורת איננה במה ראויה, אני תמהה כמה חינוכית הייתה הסערה בכוס תה הזו.
ב. (כבר דיברנו על זה) לא שזה קשור, אבל אין הבנת תהליכים בלי שינון עובדות ותאריכים. שינון עובדות ותאריכים לא מחייב ראיה חד צדדית.
ג. "עולם של תמורות" השמיט אינפורמציה חשובה, ובכך יצר ראיה חד צדדית ומוטעית, עובדתית. מסתבר שזה לגיטימי ליצור ראיה חד צדדית כל עוד אתה בצד הנכון. אתה מוזמן לבדוק את ספרי הלימוד הנלמדים כיום בתיכון הסמוך למקום מגוריך- אין בהם שומדבר חתרני או חד צדדי. מצד שני, אין בהם גם השמטת אירועים חצופה. אגב, "עולם של תמורות" הוצא מהתכנית בהמלצת ועדה.
שריד הוא מורה לתנ''ך בהכשרתו 85856
הוא גם מורה לספרות? 85863
לא כך היה 85890
אכן, אני זוכר את שריד אומר בפירוש שלכך נבחר.
הפתיעה אותי טענתך ששולמית אלוני היתה הראשונה שהתערבה בתוכנית הלימודים, חשבתי ששריד היה הראשון. האם תוכלי לפרט?

אציין שאיני מתנגד נחרצות להתערבות השר בתכני הלימוד, אבל אין לי חשק להתחיל לדון בכך.
הבהרה בנושא ערכים מוחלטים 85908
גילית,
כל כך הרבה "עובדות" זורמות במקלדת, ואף לא עובדה אחת ממוקדת, מנומקת.
העובדה שיוסי שריד הוא בועה ריקה, היא בדיוק כמו העובדה שהשרה לימור לבנת ראויה להערכה (עד שלא יובאו נתנונים מבוססים המלמדים אחרת).

ובכלל, לצורך הדיון של כאן ועכשיו, למה כל כך חשוב לך מי "התחיל"? המצב היום הוא שכך נוהגים כולם.

ואפרופו כיפות על הראש בלימודי תנך, היה ניסיון כזה מצדו של המר, שנכשל בשל התערבות מאסיבית של הורים חילוניים, שגם לפני עשור ראו בכך רעיון מופרך.
הבהרה בנושא ערכים מוחלטים 85923
א. האם מקובל עליך שהכנסת שיר אחד לתכנית הלימודים איננה שינוי משמעותי, והחלפת כל התכנית- כן?
ב.לי אישית לא אכפת מי התחיל, אבל ס. יזהר מבכה את החינוך הימני הלכאורה שוטף מוחות, ומתעלם (כרגיל אצל השמאל) שזה מהלך שהוביל המחנה שלו. כל מתנגדי לבנת הם למעשה לא לוחמי חינוך נכון הולם ואוביקטיבי, אלא שוחרי חינוך מוטה לצד שלהם. ניסיתי למקד את הדיון בערכים חינוכיים, וציינתי שהצעד הכופה והלא חינוכי התחיל אצל יזהר וחבריו, ומה להם כי ילינו.
הבהרה בנושא ערכים מוחלטים 85925
מר סמילנסקי כתב את מאמרו בשנת 1974.
הבהרה בנושא ערכים מוחלטים 85967
והמאמר ב''האייל''-לפני מספר ימים. תוך סמיכת יד על רלוונטיות הטענה.
הבהרה בנושא ערכים מוחלטים 85972
הרלוונטיות היא בעיני כותב המאמר, ולא של ס. יזהר.
בסדר, צודקת. 85988
האמירה אותה אמירה, אנא קראי את שם כותב המאמר בכל פעם שכתבתי ס.יזהר.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 85965
בתשובה לגילית.
זו הערה יפה, כי פוליטיקאים נבחרים להגשים ערכים. אולם המעשה החינוכי הוא לא למען הגשמת ערכי שמאל או ימין, אלא ערכי חשיבה עצמאית והענקת כלי בחירה (וכשהילד יגדל הוא יחליט בעצמו) לכן ראוי שהפוליטיקאים יכבדו את הנחת היסוד הזו. אם יוסי שריד החליט להתערב בתכנים מאותם שיקולים אזי גם הוא ראוי לגינוי.

הערה, לא טענתי כי אין מלמדים שירים של משוררים ערביים בתוכנית הלימוד לספרות. יצאתי כנגד הקולות שקראו לבטל הוראת שירי משוררים ערביים מפחד שמא הילדים הרכים 'יעברו לצד של האויב' ויגדלו להיות 'חוליגנים פוסט-אנטי-ציונים'. יש מקום להניח כי הפרנויה הזו היא המניע של לבנת בתוכנית לערכי עם ומדינה.

כמובן שאי אפשר ולא צריך לבטל הסובייקטיביות לחלוטין, וכמו בדיווח של עיתונאי ישראלי על האירועים היום, גם מהמחנך אסור לדרוש שיפעל כרובוט אובייקטיבי. אולם כדי להשיג חינוך אמיתי אפשר וראוי לדרוש ממערכת החינוך לחדול מהצגת הדברים באופן כה שטחי עד שהוא הופך את הצד השני לדמות פלקטית של רוצחים פנאטים צמאי דם.
הביקורת מופנית כאן רק למערכת החינוך החילונית (ימין וגם שמאל). מפני שכפי שאני רואה את הדברים, מערכת החינוך הדתית מתפקדת לפי הנחות יסוד ומטרות שונות. וכאשר המטרות שלך שונות אז דרכי הפעולה והתכנים משתנים בהתאם.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 85969
אני חולקת על הנחת היסוד הזו- אנרכיה ואי ציות לחוק אינם אופציה. אם אדם בוחר בהם הוא יתמודד עם התוצאות, אך מלכתחילה זו בדיוק מטרת מערכת החינוך- לחנך לערכים מסוימים. לא לחשיבה טהורה, אלא לערכים ספציפים. אני מסכימה שראוי לחנך להעביר ביקורת על אותם ערכים, אבל אופציית הציות והאי-ציות, למשל, אינן שקולות. זו מערכת ממלכתית.
לא היו שום קולות לבטל לימוד משוררים ערביים. היו קולות אך ורק נגד יוסי שריד והמהלך שלו. הוא זה שהעלה את הפולמוס.
מערכת החינוך לא מציגה דברים בצורה שטחית, בכלל. ההאשמה כאילו היא מציגה דברים בצורה חד צדדית ולא נכונה עובדתית היא פשוט השמצה לא נכונה. מצד שני, בוא לא נתעלם מהעובדה שבצד השני יש, אכן, רוצחים פנאטים וצמאי דם, הנסיון לצבוע אותם בוורוד ותכלת הוא לא חינוכי, שלא לומר שקרי. האם אתה מעוניין שתלמידי העשור הבא לא ילמדו על השנתיים האחרונות שחווינו אנחנו על בשרינו? האם אותם קולות שמנסים עכשיו להפוך את רוצחינו לגואלי מולדת זכי כוונות יזעקו בעוד עשור להפוך את יגאל עמיר לאידאולוג מושיע העם? האם שמת לב שבעוד לימור לבנת מתקנת עיוותים ומכניסה מערכת מאוזנת, מתנגדיה הם אלו שבעצם רוצים לעשות את מה שהם מאשימים אותה בו?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 85976
את ממשיכה באותה שיטה - זורקת משפט "עובדתי" והופכת אותו למוחלט.
הדיון הזה לא יתקדם לשום מקום אם לא תביאי הוכחות לכל אותן עובדות ש"אינן ניתנות לוויכוח".

האתגר: הביאי נתונים ממשיים על התיקונים המאזנים שהכניסה לבנת למערכת הלימודים בישראל.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86000
א.הנהגת מועדי בית לבחינות הבגרות- זוהי הפעם הראשונה שאחוז הזכאים לבגרות עלה, מבלי שרמת הבחינה תרד לרמה של גנון.
ב.תכנית הליבה של השרה לבנת- תלמידי חטיבת הביניית ילמדו שעות מורשת, וכך ייחסכו מאיתנו בעשור הבא משתתפים ב"מליונר" שלא יודעים מה חוגגים בחג החנוכה. זהו התיקון עליו דיברתי- יוסי שריד, שהיה כל כך נאור ובסדר, לא טרח לודא שתלמידיו לומדים על מורשת עמם. זה חשוב, לתשומת לבך, לא מטעמי דת אלא מטעמי ידע אלמנטרי. מי שחי בארץ ולא בקיא בהיסטוריה הרחוקה ובמורשת שלה הוא לא נאור אלא בור.
ג.רמת לימודי המתמטיקה העלובה- יחד עם ועדה שהוקמה לבדוק את נושא הוראת המתמטיקה ובשיתוף נוגעים בדבר בתוך המשרד, ומומחים חיצוניים ייערך עם תחילת שנה"ל ניסוי אשר יקיף מספר בתי ספר יסודיים בהם תשונה שיטת ההוראה, וכוח ההוראה בכדי להביא לשיפור ההבנה והלמידה של התלמידים. דגש על תכנית מיוחדת לבנות, כדי לצמצם פערים הנובעים ממשתנה המגדר.
ד.הנושא היהודי, ציוני, דמוקרטי והומנסטי נלמד כעת לעומק גם במכללות ההוראה, מה שיבטיח שאם ילד ישאל את המורה מה קרה בחג החנוכה הוא גם יקבל תשובה. לבנת לא ניסחה מניפסט ימני סוביקטיבי, אלא יצרה תכנית המכילה (אני חוזרת למענך:) "יהודי, ציוני, דמוקרטי והומנסטי". וזאת, אגב, בעקבות המלצות ועדה מקצועית (קרמינצר). כמו כן הוקמו מרכזי הוראה ע"מ לתחזק את הידע (הדורש חיזוק) של המורים הנוכחיים.
ה. שעות החינוך שהועברו ע"י ח"כ שריד למגזר העברי יוחזרו למגזר היהודי. בפעם אחרת נדבר עם מה הערבים עושים עם שעות החינוך שהם מקבלים ממשלת ישראל. יצויין, כי התלמידים הערבים מקבלים בדיוק את המגיע להם בהתאם למספרם היחסי. פשוט לקחו להם את מה שהדוד שריד גנב עבורם כדי שיוכלו ללמוד חיסור בעזרת ספירת גופות יהודים. גם עבור בתי ספר אלו פותחה תכנית שבכוונת השרה לאכוף. הם פתורים, כמובן, מלימודי יהדות.

כמו כן יצאה לפועל תכנית למניעת אלימות (שקיבלה שעות חינוך) וכן תכניות זהירות בדרכים. בכל התחומים השרה אקטיבית, אך מה שרלוונטי לעניינו הוא דו"ח קרמינצר, שהראה כמה עלוב מצבו של התלמיד הישראלי בידיעת הארץ, היסטוריה, אזרחות ומורשת יהודית. מצבו עלוב בגלל הסיבה שציינת- בכל שנתיים-שלוש מגיע שר חדש, ומשנה את התכנית לצרכיו,כך מאז ימי אלוני. לימור לבנת מחזירה בימים אלו את תכנית הלימודים למצבה הטבעי. היא הוסיפה שעות לימוד באופן כללי, החזירה את לימודי המורשת, שיפרה את לימודי ההיסטוריה כך שתכלול גם את קום המדינה ועד ימינו אנו, נעשה נסיון לשנות במידת האפשר את ההסתה בבתי הספר הערבים, וכמובן- "עולם של תמורות" הפך פריט לאספנים.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86009
הקטע עם "ספירת גופות יהודים" - זה באמת קרה?

אגב, האם תלמידים ערבים צריכים לקבל לימודי איסלם ונצרות (כל תלמיד בהתאם לדתו, במגבלות הסביר)?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86033
זה קרה בצורה הרעה ביותר. לפני בערך שבוע התפרסם דו''ח של ועדה שבדקה את זה. אני אחפש לך.
תלמידים ערבים מקבלים שעות של לימודי דת, באופן טבעי הם לומדים שם את דתם.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86039
כלומר, הם פטורים מלימודי יהדות אך לא פטורים מלימודי איסלם/נצרות. אבל יש כאן משהו עקרוני - לא ברור לי מה הקשר בין דתו של התלמיד למספר שעות הלימוד שהוא אמור לקבל, כלומר, מדוע יוסי שריד "גנב" שעות? את יכולה לפרט?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86045
אין קשר בין הדברים.
כל תלמיד מקבל מספר מסויים של שעות. החינוך הדתי צריך למלא באותן שעות גם לימודי חשבון ואנגלית, וגם גמרא ומשנה, לכן בשנים מסויימות הוא קיבל תוספת שעות (עליהן הוסיפו ההורים תוספת תשלום). כל תלמיד חייב להכיר את דתו ממש כמו מתמטיקה ואנגלית, לכן בכל בתי הספר מוקצות שעות לצורך הנושא.

יוסי שריד עשה שני דברים: א. לקצץ במכסת השעות התורניות הנוספות שקיבלו הממד"י=ם כמעט לחלוטין, וב. לקצץ במכסת השעות פר-תלמיד מבתי הספר היהודים (גם חילונים) ולהעביר לערבים. בנוסף העבירו להם מבנים של בתי ספר יהודים ולצורך כך איחדו בתי ספר, שיתפסו פחות מקום. הוא ראה בזה אפליה מתקנת, אבל לא הייתה שום אפליה לתקן. החרדים מקבלים מינימום של מינון וכך ראוי שגם הערבים יקבלו, עד שיסכימו לשנות את התכנים בבתי הספר. מחסור בשעות הוא ממש לא הבעיה.

ראיתי איזכור על זה ב"msn" לפני שבוע, אבל אני לא מצליחה למצוא.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86059
אני מבין פחות ופחות. האם החינוך הערבי הוא עצמאי או ממלכתי? ואם "גם וגם", אז מה היחס בין השניים. למי יש שליטה על התכנים בבתי הספר הערבים ומי אוכף אותה? אם תוכלי אנא השווי לחינוך החרדי, במידת הצורך.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86067
החינוך הערבי (בתחומי הקו הירוק) הוא ממלכתי, והתכנים מוכתבים ע"י משרד החינוך היהודי. התכנים, כמובן, שונים מאלה הנלמדים בבתיה"ס היהודיים.
יוסי שריד ניסה לכפר על אפליה של שנים; בתיה"ס הערבים קופחו באופן עקבי בתקציבים ובתחזוקה, ואכן התלמידים הערבים הם בעלי ההישגים הנמוכים ביותר בחינוך הממלכתי.
החינוך החרדי אינו ממלכתי, ולמשרד החינוך אין פיקוח על תכנים ותקציבים בבתיה"ס החרדיים. את התקציבים מקבלים בתי-הספר החרדים ע"י סחטנות פוליטית (ואני מאוד מנסה לשמור כאן על טון אובייקטיבי).
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86084
אילו זרמי חינוך עצמאיים נוספים (פרט לחרדי) קיימים, וכיצד הם מתוקצבים?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86188
הייתי מנחשת שקיימים כמה וכמה, ופשוט לא שמעתי עליהם - אולי לא "זרמים", אלא קבוצות חברתיות אידיוסינקרטיות עם בתי"ס משלהן. יש רעיונות?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86363
את מתכוונת למוסדות חינוך כגון בתי הספר האנתרופוסופים או גני ילדים בשיטת מונטסורי וכיו"ב?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 135690
בתי ספר ניסויים מתוקצבים בתקציב נוסף ע"י משרד החינוך אך לזמן מוגבל (עד כמה שאני זוכר) בנוגע לאנטרופוסופיים: קיימים בארץ ארבעה בתי ספר וולדורף הראשון הוא בית ספר הרדוף בקיבוץ הרדוף (12 שנות לימוד) ששיחרר כבר שני מחזורי בוגרים ותוקצב כבית ספר ניסויי בעבר (כיום אינני בטוח) השני בית ספר אדם בירושלים שהגיע עד סוף היסודי בלבד (כיתה ח') ושיחרר גם כבר שני מחזורים בית ספר זה נשרף ונרדף בידי חרדים עד שהגיע למבנה בטוח בית הספר השלישי הוא בית ספר שקד בטבעון שגם מגיע עד כיתה ח' וגם הוא לא מתוקצב במיוחד ושיחרר מחזור אחד הרביעי הוא בית ספר קטן באיזור השרון שלושת בתי הספר האחרונים לא מתוקצבים ולא תוקצבו באופן מיוחד (יכול להיות שתקציבם אפילו קטן מהרגיל מסיבות מסוימות) מכיוון שהם שייכים לאותה שיטה של הרדוף שהוכרז כבר כניסויי
פוליטיקאים ומערכת החינוך 135733
כיתה ח' זה סוף היסודי?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 135746
בזמני, לפחות, היו גם בתי ספר יסודיים שבהם למדו מכיתה א' עד יתה ח' ותיכונים מכיתה ט' עד כיתה י''ב. כיום רוב, אם לא כל, בתי הספר היסודיים הם מכיתה א' עד כיתה ו', חטיבות ביניים מכיתה ז' עד כיתה ט', ותיכונים מכיתה י' עד כיתה י''ב.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 135784
ולכן שאלתי. אני יודעת שבזמנו זה היה ככה, אבל לא נראה לי שהיו הרבה בתי ספר אנתרופוסופיים אז. אנחנו לא מדברים על היום?
אנתרופוסופיה וולדורף 135794
1 בבתי ספר וולדורף היסודי נמשך עד כיתה ח' התיכון מתחיל בכיתה ט'
2 אנטרופוסופיה היא השקפת עולם קשורה אך אינה שיטת החינוך
3 בית ספר וולדורף הראשון בארץ (כפי שציינתי כבר) נוסד לפני כ14 שנים

מצאתי מספר אתרים שעוסקים בתחומים אלו:
אנתרופוסופיה וולדורף בעולם http://www.bobnancy.com/
אנתרופוסופיה וולדורף בישראל http://www.antro.co.il/
כפר רפאל http://www.krafael.co.il/hebrew/
אנתרופוסופיה וולדורף 135812
הקישור השני לא עובד.
אנתרופוסופיה וולדורף 135861
את 2 דווקא ידעתי. :)
בקשר ל-‏3, זה לא נראה לי מספיק זמן. אני חושבת שכבר אז ברוב המקומות יסודי היה עד כיתה ו'.

רק למקרה שזה הובן ככה בטעות, אני לא חושבת שזה דבר רע, סתם מוזר.
אנתרופוסופיה וולדורף 135864
מסתבר שלא הבנת 3 היה כידע כללי הסיבה לאורך היסודי היא שלפי וולדורף ההתפתחות מחולקת ל"שביעונים" 7-0 14-7 21-14 כאשר בכל שלב נולד "אני" וכל שלב מאופיין אחרת
אינני רוצה להישמע כ"מאמינים" שונים ‏1 אך אם את מתעניינת בתחום גשי גם לקישורים שבתגובתי הקודמת

1 מה שלא יעבוד כל כך טוב כי לדעתי הרוב המוחלט של האנתרופוסופיה הוא שטויות במיץ עגבניות מיסטיות
השמצות 86366
החינוך החרדי הוא אוטונומי. בתור שכזה הוא מקבל תקציב חינוך (כמו שזכאי לו כל ילד בישראל). טרם הגענו למצב בו יהיה צורך לממן בסחטנות פוליטית תקציב לגיטימי של אוטונמיה שהמדינה עצמה אישרה (מטעמי נוחות, כבר אמרתי). באותה מידה מקבלים תקציבים בית הספר האנתרוסופי, בתי הספר הדמוקרטים, בית הספר הרפורמי ובתי הספר הערבים, כולם מחנכים לערכים שונים מהזרם המקובל.
בעוד הטענה האהובה על שוחרי הצדק היא ש"החרדים מלמדים לשנוא את המדינה" (מה שלא תמיד נכון), בתי הספר הערבים הם בעיה חמורה הרבה יותר- הם מעבירים מסרים שאינם ניתנים לפרשנות, הם בתי גידול למחבלים ולשונאי ישראל. ועם זאת הם מעולם לא קופחו- הם קיבלו תמיד את המגיע להם ע"פ חוק, באופן יחסי למספרם. בא יוסי שריד ואמר את מה שאת אומרת- הם בעלי הישגים נמוכים. מה הפתרון? שמא נרד לעומק הבעיה ונכשיר את המורים, נבחן את התכנים, נכפיף את המערכת שלהם לאישור ועדות פדגוגיות? זה הפתרון המורכב. הקל ביותר היה מה ששריד עשה בפועל- לגנוב, שלא על פי חוק, תקציבים המיועדים לבתי הספר היהודים, ולהזרים עוד כסף לבתי הספר ערבים ע"מ שיוכלו לגנוב את רובו לשימוש בלתי חינוכי בעליל (שמעת על קבוצת התיאטרון של גוליאנו מר?), ובחלק הנותר להמשיך להנציח את החינוך השערורייתי שהם מעניקים.
הן החינוך החרדי והן הערבי ראוי שיהיו כפופים למשרד החינוך. ביום בו יתחילו שרי החינוך להפסיק לעשות לעצמם כותרות וחיים קלים ולהתחיל לברא את הבעיה מן השורש (מה שלא אמור להיות נורא קשה) תתחיל מהפכה משמעותית בחינוך האוטונומי. בינתיים רק שרה אחת גילתה מודעות ועירנות לכך שא. כסף אסור לגנוב, אפילו אם אתה רובין הוד שמחלק מתנות לערבים וב. כסף זה לא תמיד הפתרון.
השמצות 86371
1. את מבלבלת בין חינוך ממלכתי לחינוך מתוקצב. ביה"ס הערביים שייכים למשרד החינוך, בעוד בתיה"ס החרדים לא. בתי הספר הדמוקרטים הם עדיין ממלכתיים, וקיבלו אישור ע"י משרד החינוך לפעול בדרך אלטרנטיבית. בתיה"ס החרדיים לא. מדינת ישראל מפנה כספים לבתיה"ס החרדיים, אך בתמורה אינה יכולה לפקח על תכנים, הכשרת מורים, או - יותר חשוב - על הדרך בה מנוצלים אותם כספים. המחסור בפיקוח יוצר מצב בו מנהל בי"ס חרדי יכול לשים את כל הכסף בכיסו, תיאורטית, בלי לתת דין וחשבון לאף אחד. ואלו כספי המיסים שלך.
2. "קיבלו תמיד את המגיע להם עפ"י חוק" - לא, הם לא. "מדד הטיפוח", שקובע כמה כסף יוזרם לכל בי"ס (יותר כספים מוזרמים לבתי"ס המוגדרים כ"טעוני טיפוח"), כלל את בתיה"ס היהודיים, אך לא את בתיה"ס הערביים. מצב זה תוקן רק בשנות התשעים, לאחר למעלה מארבעים שנים של אפליה בתקציבים. אנא בידקי את העובדות לפני שאת משחררת הצהרות.
3. בהתחשב בסעיף 2, הרי שיוסי שריד ניסה לפצות על עוול של שנים. הזרם החרדי, לעומת זאת, למרות שמעולם לא היה כפוף למשרד החינוך, מקבל כספי מדינה כבר שנים. לי זה לא נראה הגיוני.
4. אני לא מתכוונת להגיב לטענות על "בתי גידול למחבלים ולשונאי ישראל" ולהתחיל דיון פוליטי ארוך. בואי רק נגיד שנראה כאילו את מכסה על אג'נדה פוליטית באיצטלה של דיון בענייני חינוך.
עוד השמצות 86383
1. לא, זו לא אני שמבלבלת. בתי הספר החרדים לא קיבלו אישור לפעול בדרך אלטרנטיבית? מדינת ישראל ויתרה מרצונה על הפיקוח על בתי הספר החרדים, והיא אינה מנצלת את זכות הפיקוח על בתי הספר הערבים. שלא לדבר על ערבים שאינם מוגדרים ערביי ישראל, אך בפועל ניזונים מכספי הרשות הפלשתינית. שם, אגב, קרה בדיוק מה שאת מתארת- הכסף הלך למקומות אחרים. משרד החינוך מפקח על ניתוב הכספים בתוך ישראל, בתי הספר החרדים מגישים דו"חות כספיים ממש כמו אלו החילונים. אזרחי ישראל החרדים הם שומרי חוק, יותר מטריד אותי שבכספים שהוזרמו לרשות לצרכי חינוך השתמשו לצרכים אחרים, ושממשיכים להרשות הסתה בבתי הספר הערביים.
2.את מדברת על תקציבי בונוס, לא על התקציב הראשוני. אני חוזרת: מלכתחילה, לכל מגזר הוקצו אותם המשאבים בהתאם לגודלו באוכלוסיה ואלו הן העובדות. ברשות משרד החינוך תקציבים *נוספים* להעביר כראות עיניהם, זו אינה אפליה. יוסי שריד פגע בתקציב *הראשוני* כדי לתת לערבים *תוספת* שעות. גניבה לשמה. לדעתי הוא גם עמד לדין על כך, אבל אני לא בטוחה במאה אחוז.
3.הזרם החרדי קיבל אוטונומיה ממשרד החינוך, כדין. נורא הגיוני. נכון שלא הגיוני שמדינה תבחר להתמודד בדרך זו עם בעיותיה, והיה ראוי יותר להגיע לפשרה של פיקוח מינימלי. זה לא נעשה, מטעמי נוחות, וזה לא סותר את כך שזה יותר מהגיוני שילד בישראל זכאי לתקציב חינוך אפילו אם יש לו פאות. אגב, המגזר החדי הוא המקופח ביותר מבחינת תקציבי חינוך- חסרות לו הכי הרבה כיתות, הוא מקבל הכי פחות שעות "נוספות" להעשרה, הוא מכיל, סטטיסטית, את מספר התלמידים הגדול ביותר פר-כיתה.
4. אני לא סיפרתי לך מה דעתי הפוליטית ולמי אני מצביעה, אלא ציטטתי לך מובאה מתוך ספר לימוד. אם המסקנה שלך איננה "חייבים לשנות את המצב" אלא "גילית היא ימנית פנאטית" זה מסביר למה אף אחד לא נוקף אצבע לפתור את זה.
עוד השמצות 86390
מה מה? אם תקציבי משרד החינוך (הראשוניים, הנוספים, האחרונים, מה-שלא-יהיו) מחולקים באופן בלתי-שווה לבתי"ס ממגזרים שונים לפי מדד צורך *ממשלתי* ו*ממלכתי*, שתקף רק על חלק מהמגזרים, אבל לא תקף במגזר שהכי זקוק לו, זו אינה אפליה? זו אפליה במובן הגרוע ביותר שלה, אפליה רשמית ופורמלית ומתועדת. ותודה ליוסי שריד, שאולי בזכותו ההיסטוריה תדון אותנו פחות בחומרה.
בשלב הזה יש לי את ההרגשה שאני מתחילה קצת לחזור על עצמי, ובשמחה מעבירה את השרביט לערן.
עוד השמצות 86781
על מה את מדברת? ישראל לא מעבירה כספים לרשות לצרכי חינוך. ישראל העבירה לרשות כספי מיסים של אזרחי הרשות שישראל גבתה מהם. אפילו את זה היא לא עשתה כבר תקופה ארוכה ולמעלה ממאה מיליון ש"ח ממתינים לממשלת ישראל הנאורה שתחזיר אותם לבעליהם החוקיים.
עוד השמצות 86947
מכאן, אפשר לטעון שהרשות היא שממנת את ישראל.
עוד השמצות 86955
דווקא עכשיו העבירו איזה 70 מליון ועוד בדרך. חוץ מזה, השתמשו בזה לתשלום החובות שלהם אצלנו כמו חשמל או מים.
החשש הוא שזה יגיע לטרור. לדעתי אפשר לעשות את זה כמו שהאמריקאים נותנים לנו ערבויות: הסכומים שמגיעים להם יגיעו בתור סחורות שהם יקנו פה.
עוד השמצות 86965
מה זה משנה? כל סכום שאתה מעביר מפָנה סכומים אחרים לשימוש הנראה להם. למי איכפת אם השקל הספציפי שהעברת אליהם הופנה לצרכי טרור, או שהוא הועבר לתקציב אוכל ותרופות ושקל אחר, לא ציוני, הועבר במקומו לתקציב חגורות הנפץ?

קצת מזכיר לי את הדיון בשאלה למי בדיוק היו הרובים שייכים לפני שעברו לרש"פ.
עוד השמצות 87087
האמת, אתה צודק בהחלט.
סליחה 86378
1. "... מה ששריד עשה בפועל- לגנוב, שלא על פי חוק, תקציבים המיועדים ל..."
האם הוגשה תלונה למשטרה?
ואם כן, האם המשטרה פתחה בחקירה?
ואם כן, האם הוגש כתב אישום?
ואם כן, האם בית המשפט מצא את שריד אשם?
האם יש לך קישור רלונטי לטענתך (או שמא, השמצתך)?

2. "הם בתי גידול למחבלים ולשונאי ישראל", על סמך מה (קישור מתאים יהיה נחמד)?

3. "... הם מעולם לא קופחו ..." לעומת למשל http://www.hrw.org/reports/2001/israel2/ (נסי למצוא כאן http://app.mof.gov.il/scripts/mgrqispi.dll?APPNAME=b...).
סליחה 86401
3. מקור מידע נוסף: http://www.adva.org/ (בעיקר http://www.adva.org/ivrit/jews_arabs2000inequality.h...) שימו לב לפרק ד.
השמצות 86384
ואני אמשיך את נגה, האם אפשר באותה מידה לומר על בתי הספר הממלכתיים (ואולי גם על הממלכתיים-דתיים) שהם בתי גידול לעבריינים (על פי שיעור בוגריהם בקרב אוכלוסיית העבריינים במדינה מול שיעור המחבלים בקרב בוגרי בתי-ספר ערביים)? אני עדיין מחכה לקבלות שמאחורי הקביעות החמורות שלך בדיון הזה לגבי החינוך בבתי-הספר הערביים: "סופרים גופות...", "מלמדים שבפורים חוגגים את הרצח במערת המכפלה..." וכו'. עד אז - אני בינתיים, לצורך העניין, טוען שבבתי הספר הממלכתיים-דתיים מלמדים איך לירות על מטרות של נשים וילדים - אוקיי? (עשיתי פעם תרגיל דומה עם שי כהן)
אוקיי 86391
אני פשוט נווטת גרועה באינטרנט, אבל אני אחפש לך היום בערב. עד אז אתה מוזמן להמשיך לחשוב וגו.
מתקדמים לא רע 86396
תגובה 85027
אוקיי 86399
עצה לעתיד - כשאת הולכת לכתוב משהו פרובוקטיבי, תהיי מוכנה מראש עם הקישורים והמובאות. תמיד יהיה מישהו עקשן שישאל על זה.
ערן, וסמילי גם 86452
לא הנחתי שזה פרובקטיבי, חשבתי שזה ברור וידוע. הנה:
ערן, וסמילי גם 86475
אבל כל הקישורים מתיחסים למערכת החינוך הפלסטינית, ששייכת לאוטונומיה.

אנחנו מדברים על ממערכת החינוך הערבית של מדינת ישראל.
אלו הן שתי מערכות שונות. אחת מהן כפופה למשרד החינוך והשניה לא. אחת מהן שייכת למדינת ישראל, והשניה ליישות עוינת. מערכת החינוך הפלסטינית גם לא ממומנת ע''י מדינת ישראל, וגם לא לומדים בה אזרחי ישראל. בפרט, שריד מעולם לא הקצה לה כספים.

נא לא לערבב שמחה בשמחה.
צודקת. אבל 86478
הן הבחנתי בין השתיים.
1. הרשות הפלשתינית מממונת ועוד איך מכספים שישראל הזרימה לה. ברשות נלמדות היצירות הנ"ל.
2.הערבים הישראלים לומדים בכפוף למשרד החינוך (תיאורטית, בכל אופן). אבל שקדיה ציינה כי הם אזרחים מועילים תרבותית וחברתית להבדיל מהחרדים הפרזיטים, אז הראיתי כמה הטענה אינה במקומה.
3.יוסי שריד הקצה כספים לערבים הרבה מעבר למה שהם אמורים לקבל. לא אמרתי שכולם מתחנכים להסתה, אלא ששריד נהג שלא כדין בתור שר חינוך.
צודקת. אבל 86479
3."הקצה כספים לערבים הרבה מעבר למה שהם אמורים לקבל".
האמת היא שערביי ישראל מקופחים לחלוטין מבחינת הכספים המגיעים להם, ויוסי שריד תיקן במשהו עוולה זו.
תוכיח 86482
האם גם קאמרה אובסקורה היו מקופחים? כי גם להם, עד כמה שזכור לי, העביר שריד כספים שלא כדין. מאיפה המידע על הקיפוח של ערביי ישראל? הם קיבלו בדיוק את מה שהגיע להם, בחישוב של יחס לאוכלוסיה.
תוכיח 86483
ערביי ישראל מקופחים באופן כללי ע''י ממשלות ישראל מבחינת שירותי חינוך, בריאות, רווחה, תשתיות וכו'.
רבין התחיל בתיקון המצב, אבל מאז שנרצח לא היה לכך המשך.
תוכיח 86618
תוכיח 86622
הנה ההוכחה http://www.adva.org/ivrit/jews_arabs2000inequality.h... (ובכלל כל האתר, http://www.adva.org).
תוכיח 86625
פרט לחלק הראשון של סעיף ד', אף אחד מהסעיפים בקישור אינו תקף כהוכחה לטענה (אתה מוזמן לנסות להגן על תקפות סעיפים אחרים).
בסעיף ד' נטען שההוצאה לנפש בתקציב הרגיל של מועצות מקומיות יהודיות היתה גדולה בשנת 1996 פי 1.5 מאשר בתקציבן של מועצות ערביות. כאן יש לבדוק:
א. האם המצב השתנה - שכן ניכר צמצום עקבי וניכר של הפער עד אז.
ב. מה פירוש "תקציב רגיל", והאם המועצות הערביות מפוצות באמצעות תקציבים "בלתי רגילים".
תוכיח 86631
אכן, כיוונתי רק לטבלה בתחילת סעיף ד' (יש באתר עוד מאמרים, אבל אין במאמר הזה עוד נתונים רלונטיים).

א. זה לא משנה, משום שההוכחה היא לא למצב הנוכחי, אלא ל"כל ממשלות ישראל".
ב. גם אם כן (וזה נשמע לא סביר), מדובר בקיפוח. למה לא לתת סכום זהה (או, דומה ככל הניתן)?
תוכיח 86632
תקציב של מועצה מקומית מורכב בד"כ מכסף שנותנת המדינה פלוס מסים שהמועצה גובה מהתושבים.
אפשרות: האם הפער בהוצאה לנפש קשור למסים נמוכים יותר במועצות המקומיות הערביות? (מה שהגיוני, כי אם האוכלוסיה ענייה בוודאי לא יגבו ממנה את מה שעירית ת"א למשל גובה מתושבי העיר).
אם זה כך, ואין הבדל בהעברת הכספים מהמדינה, אז אין כאן אפליה.
מישהו יודע משהו על זה?
תוכיח 86634
בכתבך "הנה ההוכחה" הגנת על טענתו של מר לנדוור:

ערביי ישראל מקופחים באופן כללי ע"י ממשלות ישראל מבחינת שירותי חינוך, בריאות, רווחה, תשתיות וכו'.
רבין התחיל בתיקון המצב, אבל מאז שנרצח לא היה לכך המשך.

לא הבנתי איך אפשר להסיק מהנתונים:
א. רבין הוא שהחל בתיקון המצב.
ב. לא היה המשך לתיקון מאז שנרצח רבין.
תוכיח 86641
ההוכחה היא רק לחלק הראשון (''ערביי ישראל מקופחים באופן כללי ע''י ממשלות ישראל ...'').
תוכיח 86667
לכל היותר ''ערביי ישראל קופחו בעבר על ידי ממשלות ישראל'', וגם זה בספק (ראה הודעותיהם של אסתי ועוזי).
לא הוכחת 86630
ממה שראיתי בלינק, הוכחת שהערבים הם מובטלים יותר, עניים יותר וזכאים לבגרות פחות. האם זה מוכיח לך שהם מקופחים? החוק בישראל אוסר על אפליה מטעמי דת, גזע ומין. זה נכון שאישית לא הייתי מעסיקה הרגע אף ערבי, אבל זו התפתחות של השנתיים האחרונות. כל קיפוח מבחינת תעסוקה הוא תולדה של חוסר אמון, שהוא תולדה של טרור. כל ערבי יכול (או יכל) להיות מהנדס, מורה, מנהל, מרצה, שום דלת לא נסגרה בפניו חוקית. כנ"ל לגבי לימודים- אין שומדבר חומרי שתלמיד יהודי מקבל וערבי אינו מקבל.
מדינת ישראל פתחה בפני הערבים את החינוך, את שוק העבודה ועד לפני זמן לא רב את הזירה החברתית באופן שווה. כשלונות חינוכיים בבתי הספר לא נובעים מקיפוח- צריך לבדוק את בתי הספר. העוני לא נובע מקיפוח אלא מסדרי עדיפיות (הרבה ילדים, כמו החרדים) ומחברה ישראלית החוששת לחייה.
אנא, הוכח לי שערבי ישראלי אינו זכאי לאותן זכויות שזכאי להן מקבילו היהודי. אל תראה לי בעיות בהישגים- זה עניין אחר. ההבדל היחידי שתמצא הוא בכפיה מסוימת של תכנים יהודים-ישראלים (לימוד עברית הוא חובה אצל העברים, ההיפך- לא) וזהו הבדל הנובע מהיותם מיעוט, ואין בכך אפליה.
כן הוכחתי 86633
קראי (שוב?) את הטבלה הראשונה בסעיף ד.
לא הוכחת כלום 86635
סעיף ד מציג את נתוני "התקציב הרגיל" של מועצות מקומיות במגזר הערבי. בשביל להסיק מהטבלה הזו משהו על קיפוח, צריך נתונים על:
- גובה הארנונה במגזרים השונים,
- אחוז הגביה של מסים עירוניים במגזרים השונים
- נטרול של שכבה סוציואקונומית (או השוואה של הישובים הערבים לישובים יהודים מקבילים)

ורצוי גם לדעת מה זה בכלל "תקציב רגיל" (האם זהו התקציב המשלים שמשרד הפנים מעביר לעיריות?)
לא הוכחת כלום 86643
קרא את http://www.fips.org.il/html/mhamivne_h2.htm
לא הוכחת כלום 101212
ועכשיו, זה מופיע גם בדו"ח של משרד הפנים http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2197437,00.h...
קראתי, לא הוכחת כלום 86701
כמה ערבים גרים ברשויות מקומיות ערביות, וכמה בערים מעורבות (תל אביב, יפו, טבריה)? הערבים הם אזרחים חופשיים ויכולים לעבור דירה ,ממש כמו שהמדינה לא מפלה אותי ובני ברק היא העיר העניה (או כמעט הכי עניה) בארץ. אם אוכיח לך שהרשות המקומית גני תקווה מתוקצבת פחות מעומר, האם תראה בכך הוכחה לקיפוח של תושבי גני תקווה?
טוב, אם את אומרת 86711
1. 60 אחוז מערביי ישראל חיים בכפרים (http://www.abrahamfund.org/?oid=533).

2. הערבים לא ממש יכולים לעבור דירה כרצונם (ראי דיון 1066).

3. השאלה היא מה התקציב שהממשלה מקציבה לכל אזרח בבני ברק, לעומת התקציב לאזרח באום-אל פחם.

4. הממשלה תומכת בהתישבות בפריפריה, אין כאן קיפוח. הקיפוח מתחיל ברגע שהפרשי התקצוב נעשים על בסיס לא ענייני (כמו, למשל, גזע).
טוב, אם את אומרת 86719
1. לא אמרתי שהם לא חיים בכפרים. אמרתי שהם יכולים בכל שלב לעבור לעיר.זה שהם עניים לא מוכיח שהם מקופחים.
2.א. זהו חוק מהשנתיים האחרונות. הרבה השתנה בשנתיים האחרונות.
ב.מכל מקום,זה לא קיפוח. קיפוח היה לו היה חוק שאוסר על ערבים לגור בעיר. יש שכונות המיועדות לרופאים בלבד, יש שכונות המתנגדות לחרדים בקרבן, יש ישובים עם בחינות קבלה מסוימות. אני לא בטוחה שהייתי מתקבלת בחום בג"נין.
3.נכון. ואני לא מכירה שום חוק שאומר שאזרח ערבי ישלם יותר ביטוח לאומי, או יקבל פחות דמי אבטלה או יהיה זכאי לפחות חינוך. אם אתה מכיר אחד כזה אנא הבא אותו. הממשלה לא מקציבה ל"אזרח בבני ברק"- הממשלה דואגת לזכויות האזרח, בכל מקום. עיריות ורשויות ניזונות מארנונה וכיו"ב, ולכן עירייית בני ברק הייתה בגרעון יותר מעשור. אני משערת שבאום אל פחם המצב דומה.
4.צודק. אנא, הוכח לי שישוב ערבי מקבל פחות מישוב יהודי, מבלי להשוות את טירה לרמת אביב גימל. בפריפריה כמו בפריפריה.
טוב, אם את אומרת 86726
2.ב. ג'נין אינה עיר ישראלית, הדוגמה לא טובה.
דוגמה טובה היא אום אל פאחם - בית המשפט מנע מיהודי לקנות בית בעיר.
טוב, אם את אומרת 86882
1. שאלת "כמה ערבים גרים ברשויות מקומיות ערביות, וכמה בערים מעורבות (תל אביב, יפו, טבריה)?", תשובה מדוייקת לא מצאתי, אבל, עם 60 אחוז גרים בכפרים, הרי שפחות מ40 אחוז גרים בערים מעורבות, ז"א, נתתי סדר גודל לשאלה.

2.א. מה? ערבי רצה לקנות דירה בישוב קהילתי יהודי, הישוב לא קיבל אותו (כמו שהיה נהוג בחמישים השנה האחרונות), אבל הערבי הזה עתר לבג"ץ, ובג"ץ קיבל את העתירה, וזו הסיבה שחוקק החוק (לאפשר לישובים להמשיך באפליה).

ב. ג'נין? שוב התבלבלנו? מה יהיה? ישוב (ועוד כזה שנמצא על אדמות מדינה) ולא מקבל אנשים מסיבות של גזע, זה קיפוח. בכלל, עם אפליה בתקציבים, ואפליה במקומות מגורים היא לא קיפוח, אז איך את מגדירה קיפוח? ז"א שאת אומרת "הם מעולם לא קופחו" (תגובה 86366), מה את רוצה להגיד שמעולם לא קרה?

ג. סעיף 2. בא בכלל לסתור את האמירה שלך "הערבים הם אזרחים חופשיים ויכולים לעבור דירה", ולא להבהיר שיש קיפוח.

3. לא נכון, חלק (לא קטן) מתקציב משרד הפנים (לזה הכוונה בתקציב רגיל, להבדיל מהכנסות מארנונה וקנסות) מופנה לרשויות מקומיות (ראי סעף ה. 18 ו-‏57 ב http://www.mof.gov.il/budget2000/budget.htm). עכשיו, כשהמדינה מקציבה לאזרחים בני גזע אחד פחות מאזרחיה בני הגזע השני במשך שנים זאת אפליה.

אגב, הסיבה שבני ברק פשטה את הרגל היא משום שניתן שם פטור מארנונה ל60 עד 70 אחוז מהתושבים (וכשהם פושטים את הרגל, משלם המיסים צריך לשלם את החובות). והנה, גם אני יכול להביא טענות פרובוקטיביות, אבל, להבדיל ממך, יש לי תימוכין, ראי http://www2.haaretz.co.il/special/archive/har99/hare... (והסיבה היחידה שהבאתי את זה, מעבר לנסיון לעשות פרובוקציה, היא להראות לך איך מביאים תימוכין להצהרות פרובוקטיביות, ראי ותלמדי).

4. שוב, ראי את http://www.adva.org/ivrit/jews_arabs2000inequality.h... כמה פעמים אצטרך לתת את הלינק הזה עד שתקראי אותו?

אגב, דווקא בהשוואה בין רהט להרצליה (לידיעתך, רמת אביב ג' היא שכונה בתל אביב, ולא רשות מקומית עצמאית.) רהט אמורה לקבל יותר, משום שרהט בפריפריה, והרצליה במרכז. כמו שעומר אמורה לקבל (ומקבלת) יותר מגני תקוה (גם היא בקרוב תחדל להיות עצמאית).
תוכיח 86484
עד כמה שזכור, בפרשת קמרה אובסקורה היה מעורב דדי צוקר (בתקופת היות רובינשטיין שר החינוך) ולא יוסי שריד.
שריד או צוקר 86511
כל הסססמולנים אותו הדבר.
שריד או צוקר 86513
שמאלנים
תוכיח 86518
אתה צודק, זה היה דדי. וכשהוא הואשם אף אחד במרץ לא צרח שרודפים אותו בגלל שהוא שמאלני או קרח, אלא ניערו את חוצנם ממנו.
תוכיח 86574
"כשהוא הואשם... ניערו את חוצנם ממנו"- אתה מציג את זה כעובדה חיובית, אבל לי אישית זה מאוד צרם אז(בלי קשר לפרשה עצמה, שלא היתה לי דעה אם צוקר אשם או לא)שמרץ מתנערת ממנו בכזאת מהירות.
ואותו דבר קורה היום עם מיכאל רועה‏1 בת"א.התגלה שהוא שם שולחן בשטח הציבורי שליד ביתו, ולא קיבל על כך אישור מועדת התכנון(או איך שקוראים לזה). על החטא החמור הזה, ללא ספק מהחטאים החמורים יותר שביצעו נבחרי ופקידי ציבור בתחום המוניציפלי, הוא הביע חרטה עמוקה וציין שמאז שהתפוצצה הפרשה הוא מתקשה לישון בלילה. מרץ הודיעה מייד שהיא מצפה "שיסיק את המסקנות המתבקשות"(כלומר, להתפטר). ונדמה לי שיש בכך טעם לפגם.
1 אגב, גם שמאלני קרח עם משקפיים.
צודקת. אבל 86538
כמו שציינה חן, אין אצלך הבחנה בתגובות בין ערבים אזרחי ישראל לערבים אזרחי הרשות הפלסטינית, ומתגובותיך השתמע שזה המצב בבתי-ספר ישראלים במגזר הערבי. אני אשוב ואציין שזו לא הפעם הראשונה שאת לא עושה את ההבחנה הזו (זוכרת את הדיון עם סמילי?). את רוצה מראי מקום בתגובות שלך או שברור לך איפה?
איך קשרת את הרשות הפלסטינית? 86543
אם זיכרוני אינו מטעני, הכספים שמקבלת הרשות הפלסטינית מקורם בכספים שהצטברו בביטוח לאומי, מתקופת העסקתם של רבבות פלסטינים בישראל (ושעל העסקתם שולם ביטוח לאומי כדין), וכן בכספים שמקורם בחו"ל וישראל קיבלה על עצמה להחזיקם בבנקים ישראלים, ולהעבירם לרשות לפי הסכמים בין המדינות השונות.
עקרונית, עפ"י דרישת ישראל והמדינות שהעבירו את התקציבים, אמור להיות פיקוח כל שהוא על הנעשה בהם (קרי: דיווח שאותם כספים מגיעים לאן שצריך - תשתיות, רווחה, חינוך וכו') ולא לידיים פרטיות (קרי: שחיתות).
לא זכור לי שקיים הסכם האומר שהעברת הכספים לרשות תלויה בפיקוח על תכנים הנלמדים במוסדותיהם.

ירדן, למשל, מקבלת (מאז הסכם השלום) מכסה שנתית של מים וכן תשלום עבור השימוש באדמות הבקעה.

החיבור בין ערביי ישראל והפלסטינים הוא מגמתי.
ערביי ישראל הם אזרחי המדינה, וככאלה חלות עליהם כל הזכויות והחובות האזרחיות. ואם יעברו על החוק, ישפטו על פי חוקי המדינה.
הפלסטינים אינם אזרחים, ולמעשה הם קבוצה משוללת אזרחות, ונתונים תחת משטר צבאי וחוקיו.

ישראל ומשרד החינוך הישראלי יוכלו ואף יהיו זכאים לפקח על התכנים הנלמדים ברשות הפלסטינית ביום שננפיק תעודות אזרח לתושביה.
צודקת. אבל 86649
איפה הסעיף בספר התקציב שמורה על מימון הרשות הפלסטינאית
למצוא לך את הסעיפים של החרדים?
השמצות 86777
ובגלל שבתי הספר הערביים כולם הם כאלה בתי גידול למחבלים ושונאי ישראל, רובם המוחלט של הערבים הישראלים הם אזרחים נאמנים (למרות אותה חוליה שנתפסה היום ממזרח ירושלים). הגיוני.
השמצות 86832
זה בגלל שגם בתי הספר הערביים עושים עבודה גרועה :-)
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86191
מה עם תלמידים אתאיסטים? הם גם לומדים את דתם?
תזכורת 135686
1 ההגדרה "ערבים" אינה הגדרה של דת היא הגדרת שפה אי אפשר לקבוע כי "הערבים לומדים את דתם" מכיוון שאין לכל הערבים דת משותפת
2 לפני מספר עשורים הועלו לארץ ערבים יהודים האם ילדיהם אמורים ללמוד בבתי ספר ערביים?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86056
ב. אבל כמה מהם יידעו מה היה שם הספר הראשון בסדרת הספורטאים הצעירים?
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86113
גילית

א. תודה על ההרחבה.
ושאלה: כשמדובר בתוכנית ליבה, האם זו תוכנית שכבר פועלת, או שזו עוד תוכנית שתזרק ממגירת השר הבא?

ב. ועדות היושבות שנתיים שלוש בדרך כלל מספקות פרנסה לכמה עסקנים, אבל פתרונות רבים עוד לא צמחו שם.

ג. אין לי מושג מה רמת התלמידים הארצית במתימטיקה, אבל, הצצתי בבגרות חמש יחידות שנערכה השנה, ולא בטוח שאני (שעברתי כזאת בעבר) הייתי מצליחה בה.
בתי, אגב, אמרה שזו לא נחשבה לבחינה קשה מהממוצע בשנים האחרונות.

ד. למיטב ידיעתי התוכנית למניעת אלימות ותוכנית זהירות בדרכים, אינן תוכניות ש"הפיקה" לבנת.
תוכנית זהירות בדרכים, מיושמת בוודאות כבר לפחות חמש שנים (לפחות בבתי הספר בתל אביב).

ה. מילה אחת אישית: ערביי ישראל הם אזרחי המדינה. תרומתם אינה קטנה משל אזרחים חרדים, לדוגמה, ואפילו יותר.

ו. ועוד דבר: משפטים מסוג "לומדים חיסור כדי לספור גופות" הם משפטים מבתי המדרש של גדולי הגזענים.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86192
ג. תלמדי בבי''ס ממ''ד. אני בטוח שהם ישמחו לארגן לך שאלות קשות מתחום ההלכה שיצריכו ידע נרחב גם בחיבור וגם בחיסור, ולעיתים אף בחילוק.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86199
אם הבנתי נכון, אתה רומז שרמת הלימודים במתמטיקה נמוכה יותר בבתי-ספר ממ''ד מאשר בחינוך הממלכתי.
אם זה רק לשם קינטור, שיהיה. אבל אם יש לך נתונים (או סתם תחושה) בעניין, אשמח לשמוע.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86349
טוב, אני מקווה שאני לא מפדח את עצמי, אבל לפני מספר חודשים דווח בתקשורת על בחינת בגרות (בפיזיקה, אני חושב) שנועדה לתלמידי בתי-ספר ממ''דיים. חלק מהשאלות שם דנו בסוגיות ''מההלכה'' והיו כל-כך קלות שתלמיד ממוצע בכיתה ח' יכול היה לפתור אותן. לכך התייחסתי. אם אני טועה, אנא תקנו אותי, ואז אני מתנצל מראש.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86351
הן לא היו קלות אלא מטומטמות.
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86355
אם אני זוכר נכון (רואה, לא רק אתה סנילי), השאלות עוררו התעניינות לא בגלל שהיו קלות מדי, אלא בגלל ערבוב משונה של אמונה ופיזיקה (משהו עם מהירות האור לפי ההסבר של הרמב''ם לקשת בענן).
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86357
היה שם נסיון להסביר את הסתירה בין גיל היקום עפ"י ההלכה לגילו עפ"י הקוסמולוגיה ע"י אפקט ה time dilation , כאילו היקום נע יחסית למשהו (אלוהים?)
פוליטיקאים ומערכת החינוך 86365
יותר הגיוני שאלוהים נע ביחס ליקום*, על סמך הפסוק "ורוח אלוהים מרחפת על פני המים", וגם בגלל שבשביל אלוהים עברו שבעה ימים, כשעל היקום עברו משהו כמו 12 מיליארד שנים.

אז אם אתה היית תיכוניסט שעושה את הבחינה הייתי מכשיל אותך גם במחינה התלכתית וגם מבחינה פיזיקלית.

*פרדוקס התאומים לא נעלם ממני. אפשר להסביר את זה ע"י כך שאלוהים היה בתאוטה לקראת הסוף - יום חמישי ארך במערכת היקום פחות ממיליארד שנים, והיום השישי פחות משש מיליון שנה.
ששה מיליון שנים - פחות עילג? 87193
מיליון זה זכר?
יש דרך יותר טובה להגיד את זה?
לבשן מתבקש למודיעין 87204
בגיל 20 הוא עשה את המיליון הראשון או המיליון הראשונה?
אני מניח שהעילגות עולה בגלל החיבור בין שישה(זכר) לשנים(נקבה) .אבל ששה(זכר) כאן מציין כמה מליונים(זכר), לא?

אני בכל אופן הייתי בוחר ב-*ששת* מיליוני שנים.עשרת אלפים זברות.ששת אלפים לירטות.
אני אאמץ את ההצעה שלך 87205
  ששה מיליון שנים - פחות עילג? • אור
  ששה מיליון שנים - פחות עילג? • אשר לבשן
  ששה מיליון שנים - פחות עילג? • אור
  ששה מיליון שנים - פחות עילג? • אשר לבשן
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • טלי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • עוזי ו.
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • טלי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • שקדיה
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • גילית
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • שקדיה
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • גילית
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • שקדיה
  נו באמת • גילית
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • ערן בילינסקי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • גילית
  טוב,זה היה קל בעצם • גילית
  טוב,זה היה קל בעצם • Chen Shapira
  הנה קצת בלי לינק:* • גילית
  הנה קצת בלי לינק:* • הקריבו המקוטב
  הנה קצת בלי לינק:* • אסתי
  הנה קצת בלי לינק:* • הקריבו המקוטב
  הנה קצת בלי לינק:* • אסתי
  הנה קצת בלי לינק:* • אשר לבשן
  הנה קצת בלי לינק:* • הקריבו המקוטב
  הנה קצת בלי לינק:* • אסתי
  הנה לינק • האלמוני המקורי (מהדיון ההוא)
  סליחה • סמילי
  סליחה • אסתי
  סליחה • אסתי
  סליחה • דובי קננגיסר
  סליחה • סמילי
  סליחה • אסתי
  סליחה • אשר לבשן
  סליחה • סמילי
  סליחה? • שקדיה
  סליחה • אשר לבשן
  סליחה • האייל האלמוני
  תודה, כל יום לומדים משהו חדש • סמילי
  תודה, כל יום לומדים משהו חדש • easy
  תודה, כל יום לומדים משהו חדש • דובי קננגיסר
  תודה, כל יום לומדים משהו חדש • סמילי
  תודה, כל יום לומדים משהו חדש • רון בן-יעקב
  סביר מאד • עוזי ו.
  תודה, כל יום לומדים משהו חדש • ניצה
  תודה, כל יום לומדים משהו חדש • דובי קננגיסר
  הנה קצת בלי לינק:* • עמית מנדלסון
  ובכניסה לכפר בענע • אסתי
  ובכניסה לכפר בענה • עמית מנדלסון
  ובכניסה לכפר בענה • אסתי
  ושוב אבד רעיון למאמר באייל... • עמית מנדלסון
  נחש מה? • האלמוני המקורי (מהדיון ההוא)
  ובכניסה לכפר בענה • הקריבו המקוטב
  ובכניסה לכפר בענה • אסתי
  ובכניסה לכפר בענה • הקריבו המקוטב
  החצי הריק... • אסתי
  ובכניסה לכפר בענה • אור
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • אור
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • מיץ פטל
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • אור
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • מיץ פטל
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • אור
  אתה מבקש כל-כך יפה... • עוזי ו.
  ובשנת 2050 • אור
  ובשנת 2050 • עוזי ו.
  למה ששיעורי הילודה ישתנו? • אור
  למה ששיעורי הילודה ישתנו? • עוזי ו.
  למה ששיעורי הילודה ישתנו? • עוזי ו.
  אבל איפה הבלגן? • אור
  אבל איפה הבלגן? • מאור גרינברג
  מתוך "הגמל אל קורא מוּגזְין ערבי אל תרבּת וּאקטוֹאֵלייה" • פוליטיקוס
  כותרת אחרת • ירדן ניר
  דווקא הייתה כותרת נחמדה • פוליטיקוס
  תודה על הנקודה • עוזי ו.
  בבקשה • פוליטיקוס
  בבקשה • ערן בילינסקי
  בבקשה • פוליטיקוס
  בבקשה • ערן בילינסקי
  ללא כותרת • פוליטיקוס
  בבקשה • טל כהן
  דווקא הייתה כותרת נחמדה • ערן בילינסקי
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • הקריבו המקוטב
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • עוזי ו.
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • מיץ פטל
  או, הנתונים הגיעו בדיוק בזמן! • אור
  הנה קצת בלי לינק:* • האייל האלמוני
  טוב,זה היה קל בעצם • אשר לבשן
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • ערן בילינסקי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אסתי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל הזקן
  שמא אור צבי גרינברג? • האייל האלמוני והארסי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • ערן בילינסקי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  נכון, יש בעייה • אסתי
  נכון, יש בעייה • אור
  נכון, יש בעייה • הקריבו המקוטב
  נכון, יש בעייה • אור
  נכון, יש בעייה • דובי קננגיסר
  נכון, יש בעייה • אור
  נכון, יש בעייה • דובי קננגיסר
  נכון, יש בעייה • אור
  נכון, יש בעייה • דובי קננגיסר
  נכון, יש בעייה • אור
  נכון, יש בעייה • איילת השואלת
  נכון, יש בעייה • Noga
  נכון, יש בעייה • אור
  נכון, יש בעייה • דובי קננגיסר
  בסדר, אז אני גזען • אור
  בסדר, אז אני גזען • דובי קננגיסר
  בסדר, אז אני גזען • אור
  בסדר, אז אני גזען • דובי קננגיסר
  בסדר, אז אני גזען • אור
  בסדר, אז אני גזען • האייל האלמוני
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • אור
  למה נתתם להם רובים? • ערן בילינסקי
  למה נתתם להם רובים? • אור
  אולי לא נתתם להם רובים? • ערן בילינסקי
  אולי לא נתתם להם רובים? • אור
  אולי לא נתתם להם רובים? • ערן בילינסקי
  אולי לא נתתם להם רובים? • אשר לבשן
  אולי נתתם להם רובים? • ערן בילינסקי
  למה נתתם להם רובים? • האייל האלמוני
  למה נתתם להם רובים? • דובי קננגיסר
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • האייל הזקן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • האייל הזקן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • ניצה
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • ניצה
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • אור
  רובים, רובים, בשלל צבעים • ערן בילינסקי
  רובים, רובים, בשלל צבעים • האייל האלמוני
  רובים, רובים, בשלל צבעים • easy
  רובים, רובים, בשלל צבעים • האייל האלמוני
  רובים, רובים, בשלל צבעים • ערן בילינסקי
  רובים, רובים, בשלל צבעים • ערן בילינסקי
  אתר חופש • גילית
  אתר חופש • ערן בילינסקי
  אתר חופש • גילית
  לא, ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  כתוב שם רביץ • גילית
  כתוב שם רביץ • ערן בילינסקי
  כתוב שם רביץ • ערן בילינסקי
  אתר חופש • איילת השואלת
  לא אותו דבר • גילית
  לא אותו דבר • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • איילת השואלת
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • אשר לבשן
  ברית הקנאים • ערן בילינסקי
  ברית הקנאים • ננוש
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • שקדיה
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • שקדיה
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • ערן בילינסקי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • שקדיה
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל האלמוני
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל הזקן
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל הזקן
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל הזקן
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  קנדה • האייל האלמוני
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל הזקן
  ושקטה הארץ 14 שנה • אור
  ללא כותרת • מאור גרינברג
  נראה לי שהא בהא תליא • אור
  נראה לי שהא בהא תליא • מאור גרינברג
  נראה לי שהא בהא תליא • אור
  נראה לי שהא בהא תליא • מאור גרינברג
  נראה לי שהא בהא תליא • האייל הזקן
  נראה לי שהא בהא תליא • מאור גרינברג
  מממ... • אור
  מממ... • האייל הזקן
  מממ... • אור
  מממ... • האייל הזקן
  נראה לי שהא בהא תליא • אור
  יופי של תגובה • מאור גרינברג
  יופי של תגובה • אור
  יופי של תגובה • אסתי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • שקדיה
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • עוזי ו.
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל האלמוני
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • עוזי ו.
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל האלמוני והארסי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • שקדיה
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • דובי קננגיסר
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל הזקן
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • האייל הזקן
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • הקריבו המקוטב
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אור
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • הקריבו המקוטב
  700 קרבנות? • אור
  700 קרבנות? • ערן בילינסקי
  פוליטיקאים ומערכת החינוך • אשר לבשן
  עוד בעניין הפרופורציה • אסתי
  עוד בעניין הפרופורציה • אור
  עוד בעניין הפרופורציה • אשר לבשן
  עוד בעניין הפרופורציה • האייל האלמוני
  עוד בעניין הפרופורציה • אשר לבשן
  ערן - שאלה • שקדיה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים