בתשובה לאור, 20/08/02 19:49
איך עושים את זה 86758
"צריך לחנך לציונות..."- כמו שאתה עצמך אומר בהמשך התגובה (אולי לא אומר מפורשות, אבל ניתן להגיע לכך אם ממשיכים את קו מחשבתך), שאין אידיאולוגיה "טובה", אלה אידיאולוגיה "נכונה", זאת העוזרת לקבוצתך לשרוד. וכאן שאלת השאלות- האם ציונות בנוסח "ההתיישבותי" ו"העלייתי" היא התשובה לימיינו אנו? אולי הגיע הזמן "להמציא" ציונות אחרת, אולי בכלל צריך לחפש אלטרנטיבה לציונות (אשמח להרחיב בנושא "למה לא "התיישבות" ו"עלייה" אם תרצה, אבל לדעתי זה כבר לא ממש קשור לדיון). אני משחקת במגרש שלך- אולי יש צורך באידיאולוגיה יותר "השרדותית", כי איכשהו בפי חיילי הדור שלי "ציוניזם" לא פעם הופך לדרויניזם-אני או אתה ו"צריך להיות חזקים, כי...החזק שורד".
...ובכלל, נורא קשה לחנך לערכים, במיוחד בתקופה בה אותם הערכים מיטלים בספק. דעתי שלי- לפעמים עדיף לשתוק, כדי שלא תיפול למצב בו תכנס בעוד שנה לכיתה מלאת תלמידים ותגיד בחיוך מבוייש "סליחה, טעיתי".
...ושוב הבדלי דעות-אני מעדיפה את פושע מלחמה בן השמונה-עשרה בבית מול הטלויזיה ולא בשטחים עם M 16 ביד, כי ללמד "מוסר מהו" הרבה יותר קשה מללמד לחשוב.
מערכת החינוך אולי לא יכולה לגרום לאדם לחשוב, אבל היא בהחלט יכולה לגרום לאדם לא לחשוב, במיוחד אם מוטל עליה ,לחנך לערכים".
אני בטוח לא אלך ליישב את השממה, ואם הבנתי נכון מתגובותך הקודמות, גם אתה לא, לפחות לא עד עכשיו. מצד שני גם לפני 50 שנה לא הייתי הולכת ליישב, אני עירונית אני, אז לא נרה לי שבמקרה שלי מערכת החינוך אשמה.
רוב המלחמות אומנם החלו בגלל כסף ותאוות השלטון, אבל הן לא היו קורות ללא אותם "תומכים עיוורים". כשאני שומעת על ציות לחוקי המדינה, אני תמיד אומרת שחיילים צייתנים הם אלה שלחצו על הכפתור ששיחרר גז לתוך תא הגזים, ולא היטלר. לולא הם, הטלר היה שוכב במחלקה סגורה והוזה בהקץ על הרייך הגדול והממלכה האירית. בכל זאת יש משהו בלשבת מול הטלויזיה במקום להתרוצץ בשדה קרב...
לא נראה לי שחינוך לערכים הוא זה שיציל אותנו מאבטלה. אנשים לא עובדים כי לא מוצאים איפה, ולא בגלל שהם לא מספיק ציוניים. איכשהו, דווקא אלה שעובדים יותר (שעות), משכילים יותר, וכתוצאה מכך- גם מרויחים יותר, ציוניים פחות. תזכר בבדיחה המפורסמת שגודל הדגל ביום העצמאות בא בפרופורציה הפוכה לגודל המכונית...לעומת זאת אני יכולה להעמיד בשורה כמה וכמה כאלה שמוכנים למות בשביל המולדת, רק חבל שהם לא מוכנים גם לעבוד בשבילה...
מי רואה בתשלום המיסים חובה אזרחית?-אני למשל, למרות שלא עשיתי צבא (תרגע, עשיתי שירות לאומי (: ), ודאגתי לא להופיע לאף "שיעור אידיאולוגיה" (באמת לא חסר), ומקצועות כמו אזרחות והסטוריה ב ש ב י ל י היו מיותרים (אולי בשביל האחרים לא- אנשים צריכים להאמין במשהו). לא נראה לי שיש קשר בין תשלום מיסים לציונות, אפילו שבמהלך השירות נוכחתי לדעת שאעדיף למות מאשר להיות לקוחה של בית חולים ממשלתי, למשל, ובקופת חולים אני מזמן משתמשת רק בשביל אישור מחלה.
מדינה זה אני, וגם אתה...מספיק לחנך לאנושיות בשביל ל לגדל אנשים שרק לוקחים ולא נותנים. לי אין מושג איך מחנכים לדברים כמו פטריותיות או שירות חובה, דאגתי לפטור את עצמי משיעורים שכאלה, ולא מהתנגדות אלה סתם משיעמום. איכשהו העדפתי "לא להתחנך", אפילו שזה גרר הורדת ציונים ובסוף בכלל הגעתי לאקסטרני. ד"א גם הורים "שמאלנים קיצוניים" משלמים מסים, למה שילדיהם יקבלו את לימור לבנת. מבחינתי, תלמידים הם לקוחות של מערכת החינוך אותה מממנים הוריהם 0מיסים, כבר אמרנו?). מבחינתי, שילמתי על תעודת בגרות, את ההעשרה האידיולוגית אעדיף להעביר בבית. אל תמכור לי מוצר אותו אינני רוצה.

בשורה תחתונה לי אין שום בעיה עם חינוך לערכים כמו תשלום מיסים למשל (מסבירים מה זה ולאן זה הולך, מעבירים כמה סיורים בבית חולים או במעון למפגרים ונראה אח"כ מי יעז לא לשלם (מצד שני, אם נעביר סיור באדמות אריק שרון ונספר על תשלומי פרישה של אלוף ממוצע, אולי יהי כמה וכמה שלא :) ). רק שמא...איכשהו "חינוך לערכים" תמיד נוטה להיכתב מחדש עם בחירת הממשלה הבאה. במציאות שלנו זה יהיה ארבע-ארבע (שנים)...נורא קומוניסטי...
איך עושים את זה 86774
אחרי קריאת המניפסט הארוך, נותרתי מבולבלת: מה הקשר בין אמונה לשיעורי אזרחות והיסטוריה ("אנשים צריכים להאמין במשהו")? ובכלל, כיצד שיעורי היסטוריה יכולים להיות מיותרים? האם שלטת בהיסטוריה כולה טרם הגיעך לתיכון? כי אני עד היום קוראת היסטוריה, ותמיד יש עוד מה ללמוד.
איך עושים את זה 86856
אני רציתי להגיד כמעט מה שאת אמרת, רק עם יותר דגש על ההשתוממות שלי מפסילת שיעורי אזרחות... (:
איך עושים את זה 87018
לא, לא שלטתי על ההסטוריה בתרם הגעתי לתיכון. בסופו של דבר נאלצתי לעשות בגרויות ( מרד הנעורים שלי נגמר איפה שהכסף-העתידי- מתחיל (: ), כך שאת תוכנית הלימודים נאלצתי להכיר. מה הקשר? הקשר הוא שבשביל ללמוד הסטוריה באמת, תצטרך לנבור עמוקות בתוך הארכיון, וכנראה אפילו לא אחד או שתיים, להצליב מקורות מידע וכו' וכו'... כל "הסטוריה" אחרת היא בעצם שיעור בערכים, ואני לא מדברת אפילו על ויכוחים כמו מי באמת גרם למלחמת העולם השנייה, או האם אכן היו שישה מיליונים, או שמא רק ארבע וחצי, אלה על דברים הרבה יותר בסיסיים. ב-‏48 כבשו או שיחררו? מבחינתך בטח ששיחררו, מבחינת אחמד מאיזה מחנה פליטים בדיוק ההפך. אז אולי באמת נכון וצודק להרביץ קצת ציונות בתלמידי ישראל ולחסוך מהם את המחלוקת, כי הרי הם עוד מעט צריכים להתגייס, וחוץ מזה הפרדוקס הוא שגם זה נכון וגם זה- גם כבשו גם שיחררו, תלוי באיזה צד אתה נמצא. הטענה שלי היא שכשאתה לומד על סיכסוך בו בעצמך מעורב, אתה נאלץ בעל כורכך לנקוט צד, וזה כבר לא הסטוריה אלה פוליטיקה.
...בכלל כל הקטע עם הסטוריה הוא שאתה חייב ללמוד את האירוע לעומקו, כולל היבטים פסיכולוגיים וכו' של הדמויות, וכך אולי תבין משהו ואולי אפילו תלמד לקח. אחרת נוצר מצב של צביעת העולם בשחור-לבן ושל תפיסת עולם בכל מה שקשור לסיבה-תוצאה ומערך הכוחות שהיא פופוליסטית מאוד ביסודה.
אותו הדבר לגבי אזרחות-כמו שאור פעם ציין, תלמידים לא ממש רוצים ללמוד, מורים לא ממש רוצים ללמד ומה שיוצא הוא דחיסת מושגים המקובלים על ידי הרוב לראשי הדור הבא.

אני גם לא פוסלת שיעורי אזרחות או הסטוריה, רק שאני אישית ביקרתי בהם מדי פעם רק בשביל תעודת בגרות. אני רק טוענת שגם אלה וגם אלה כבר ספוגים ערכים. אולי מישהו החליט להקדים את שיעורי הערכים ה"טירונותיים" לגיל התיכון? בעצם למה לא? הרוב ממילא ילמד אותם שנה מאוחר יותר, אלה שלא ילמדו, אותם שום חינוך כבר לא יהרוס. אולי זה לפחות יקצר את תקופת הטירונות...:):):)

הטענה העקרית שלי בכל המניפסט הייתה שאם חלה ירידה במוטיבציה "להיקרא לדגל", זה לא בגלל שהדגל קטן מדיי, אלה בגלל שהגיע הזמן לנפנף בדגל אחר...
איך עושים את זה 146032
שקלת להגיע מדי פעם לשעורי לשון?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים