בתשובה למיץ פטל, 03/09/02 10:26
פמיניסטיות - השמיעו קול 89302
החוק הקיים (ויותר מזה, המוצע) כבר מהווה אפליה מסוג מסויים - מטעמי גיל או ותק בנהיגה. את האפליה הזאת מצדיקים בסטטיסטיקה. הטענה שלי היא שסטטיסטיקה ברזולוציה גבוהה יותר מראה שבמידה ומקבלים בכלל שהאפליה מוצדקת, זה נכון רק לגבי נהגים ממין זכר, ואי לכך ה''אפליה'' לטובת הנשים במקרה הזה, שהיא רק ביטול האפליה הכללית שמוטלת עליהן בגלל הגיל הצעיר, נכונה בעיני. את האנלוגיה שלך עם כניסה למועדונים אפשר לעשות לגבי החוק על נהג צעיר (או חדש, ווטאבר) בכללו.

וכאשר מתעורר מצב בו ציבור שבאופן די קבוע מופלה לרעה יכול להיות מופלה לטובה מתוך רציונל מוצק, אני רואה בכך רווח קטן. כן.

מותר לך לחשוב שאני טועה, שוטה או הוזה, אבל אני רציני.
פמיניסטיות - השמיעו קול 89313
את האפליה לפי ותק בנהיגה לא מצדיקים בסטטיסטיקה, אלא בכך שנהיגה היא מיומנות מורכבת, וככזו היא נרכשת בהדרגה ומשתפרת עם הנסיון.
פמיניסטיות - השמיעו קול 89316
אבל את ההארה הזאת לגבי מורכבות הנהיגה מקבלים על-סמך הסטטיסטיקה של תאונות הדרכים.
פמיניסטיות - השמיעו קול 89328
אני לא מסכים. ניתן להבחין במורכבות גם מבלי להיווכח בתוצאות של חוסר-מיומנות. לי, למשל, אין ספק שבימוי טקס ה''אוסקר'' הוא מיומנות מורכבת, וזאת מבלי שראיתי כשלונות של במאים בלתי-מנוסים.
פמיניסטיות - השמיעו קול 89363
כמובן ש*ניתן* להבחין במורכבויות מסוימות גם א-פריורי, אבל נראה שבמקרה שלפנינו העיסוק באותה מורכבות התחיל, וממשיך, על רקע תאונות הדרכים של הנהגים הצעירים.

ויותר מזה, מה איכפת למישהו אם הנהגת איננה מיומנת, כל עוד היא לא עושה תאונות? שתהרוס את הגיר של האוטו של אבא, שתשרוף את בלם היד באוטו של אימא, שתיסע בראשון כל הדרך לאילת, זאת מדינה חופשית, לא?)

(במאמר מוסגר: ייתכן שנהגות לא מיומנות גורמות בעקיפין‏1 ליותר תאונות של נהגים אחרים - למען האמת אני עצמי טענתי פעם את הטענה הזאת במקום אחר - אבל זאת טענה שקשה לבסס אותה).

------------
1 - או בעוקפין, מצד ימין ומצד שמאל.
פמיניסטיות - השמיעו קול 89379
שלום. מבלי לגרוע ממה שאמרתי לעיל (ומבלי להמשיך לענות לך), אני רוצה להגיד עוד משהו: אפליה על בסיס ותק או גיל שייכת למחלקה שונה ונפרדת מזו של אפליה על בסיס מגדר, צבע, מקום-מגורים או אזרחות, עד כדי כך שאני מתחיל להצטער שהסכמתי לשימוש שלך במילה "אפליה" עבורה. (אני כמעט בטוח שאפילו כתבתי את זה פעם באייל, בהקשר של מניעת זכות-ההצבעה ממי שגילם פחות מ- 18). הסיבה היא שמחד, אדם בשום אופן אינו יכול לשנות את גילו או את הוותק שלו כנהג (בניגוד, נאמר, לדתו או לאזרחותו, אך בדומה לצבעו), ומאידך, כל אדם יגיע *באותו אופן ובאותו קצב* לגיל ולוותק הרלוונטיים, ואי אפשר למנוע זאת ממנו.

אז מה עם אפליה על בסיס גיל בקבלה לעבודה? התשובה שלי היא שהמעסיק מפעיל שיקול ענייני לחלוטין מבחינתו, כשהוא בוחר לא להעסיק מישהו מבוגר מאד, למשל (זו אפילו אינה "עובדה סטטיסטית לגבי העסקת מבוגרים". זו פשוט העובדה שהוא יקבל פחות שנות-עבודה ולכן ההשקעה בהכשרה משתלמת פחות), ולכן זו לא אפליה (בניגוד, נאמר, לאי-העסקת מישהו מפאת היותו יהודי), אלא משהו אחר שיש חוק נגדו (אולי בצדק).
שלום? 89384
מה פשר ה"שלום" ההוא בתחילת ההודעה שלך? מן דרך להגיד לי ביי-ביי?
אני נוסעת? 89387
לא, מין דרך להגיד ''עכשיו אני אטען משהו אחר, שלא קשור למה שטענתי קודם, אבל למזלי לא סותר אותו בברור''.
שלום? 89391
אולי מיצ זה שם המקלדת של פנינה דבורין.
פמיניסטיות - השמיעו קול 89343
לא צריך סטטיסטיקה כדי להבין שכדי לדעת לנהוג טוב צריך להשתפשף קצת על ההגה.
לכן, מניעת אותו נסיון בנהיגה בזמן הקריטי של קבלת הרשיון, יוליד לנו דור שלם של נהגים גרועים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים