יום כיפור שלי. 91745
היחס שלי ליום כיפור, אינו שונה מהיחס שלי כלפי המסורת היהודית בכללותה.
כשהתחלתי את שנת השירות, ביקשתי בעדינות מחברי הקומונה שיהיה מטבח כשר,‏1 והדלקתי נרות בימי שישי רגע לפני שהלכתי למשפחה המאמצת.

הזהות שלי מורכבת מכל כך הרבה דברים, התרבות והמסורת היהודית הם חלק בלתי נפרד. בדיוק כמו הטיולים לרמת הגולן, השיטוטים בוואדי מאחורי הבית, ערימת העיתונים של יום שישי, רביצה על החוף באילת, סיבוב בשינקין,להדליק נרות בחנוכה באמצע המדבר בטיול של התנועה, שיחות טלפון עם חברים בזמן שהם שומרים (ששש... אל תגלו) ולפגוש את החבר'ה בבית כנסת ביום כיפור.

וזה חלק ממה שאני. חלק ממי שאני.
מי שמכיר אותי, או לפחות חושב שהוא מכיר אותי, נורא מופתע כל פעם מחדש לגלות שאחרי כל המלחמות נגד הכפייה הדתית, והדיונים הנמרצים, אני חוזרת הביתה ומחכה שעה וחצי בין הפיצה לשניצל.‏2 אחרי הכל, במציאות של היום, חייבים להחליט באיזה צד אתה. או דתי, או חילוני. או שחור או לבן.‏3
ואני לא מוכנה לקבל את זה.

הרעיון של "יום חשבון נפש" הוא נכון. ואם אלהים כבר חשבה על זה לפני, למה שאני אחפש בכוח יום אחר? יום שבו יסיחו את דעתי ושאולי בכלל לא יגיע כי יידחה על ידי אלף ואחד דברים אחרים ודחופים.

והשנה, הצום וההליכה לבית הכנסת, מקבלים משמעות נוספת. כמעט אמירה פוליטית אם תרצו.
אני לא מוכנה שכמה עסקנים פוליטים ייקחו לי חלק מהזהות שלי. אומרים,‏4 שלכעוס, פירושו להעניש את עצמך על טיפשותם של אחרים. מבחינתי, זה אותו הדבר.

צום קל לכל מי שצם, וגמר חתימה טובה לכל מי שזה מעניין אותו.

1בערבון מוגבל- כלי הבישול לא היו מופרדים, ואני מניחה שהם לא ממש הקפידו כשאני לא הייתי באזור. וזה היה בסדר גמור מבחינתי. מה שאני לא יודעת לא כואב לי.
2ואני אפילו לא אוהבת שניצלים.
3ותודה לאיילת על המאמר הנפלא ועל שהצלחת להגדיר את מה שלא הצלחתי להגדיר.
4נו, השלטים הטיפשיים האלו שמופיעים בחדר של מזכירות בית הספר.
סתם שאלה 92178
זו לא הפעם הראשונה שאני נתקל בתופעה ורציתי לשאול, למה בעצם את פונה לאלוהים בלשון נקבה ? זהו מסר פמיניסטי מאיזשהו סוג ?
אם כן, מה הוא אומר ? שאלוהים הוא ממין נקבה, או התרסה על כך שבלשון העברית כשהמין לא ידוע משתמשים בלשון זכר ?
סתם שאלה 92181
גם אני מדברת על אלוהים בלשון נקבה, אם כי בעיקר ביני לבין זוגי. אלוהים היא גם על פי התפיסות היהודיות המוקדמות ביותר שילוב של זכר ונקבה, כשבתקופות מסוימות נטו ליצור הבדל בין ''ה' צבאות'' לבין ''השכינה''. אז אם יש שני אספקטים, טיבעי לי כאשה להתיחס לאספקט הנשי.
סתם שאלה 92191
כמו שאמרתי זהותו המינית של אלוהים אינה מוגדרת (אע"פ שיצר את האדם בצלמו...) ולכן פונים אליו בלשון זכר.

בכל מקרה יש ניחוח פמיניסטי מתחכם בשימוש בלשון נקבה ביחס לאלוהים. מה טבעי פה ? אני משוכנע שכל חייך פנית לאלוהים בלשון זכר כי כך הורגלת, עד שבשלב מסוים החלטת לשנות את ההרגל. מעבר לכך, אני משוכנע שהיית צריכה להתאמץ על מנת לשנות את ההרגל.
מה גורם לכן לעשות את זה, או שוב, מה המסר ? הרי הדת בבסיסה שוביניסטית...
סתם שאלה 92351
אז למה שלא תקראי לאלוהים בשם אלוהימה (או אלוהית או משהו).
סתם שאלה 92354
ולי תמיד אלוהים היה נשמע ברבים.
סתם שאלה 92356
ולכן נאמר "אלוהים אדירים!"
סתם שאלה 92370
כלומר שיש יותר מאלוהים אחד/ת ?
אולי נתפשר שיש זוג אלוהים - בעל ואשה ?
סתם שאלה 92374
אם זוג אז למה דווקא בעל ואשה? אולי מדובר בזוג אוחצ'ים קדוש או בזוג נהגות-משאית שמימיות?
סתם שאלה 92377
ואולי בכלל בזוגיים אס?
סתם שאלה 92381
נדמה לי שעדיף בעל ואשה. הרי צריך לדאוג להמשכיות. לא?
סתם שאלה 93776
אם אלוהים יכול להתרבות ואם הוא גם נצחי, לא עלולה להתפתח סכנה של צפיפות אוכלוסין שמימית בקרב האלוהימימים?
סתם שאלה 93779
שכחת "אם" אחד שמבטל את הסכנה: אם היקום הוא אין סופי.

בכל מקרה, שיאכלו האלוהימים זה את זה ושהחזקים ישרדו.

וחוץ מזה, אלוהים לא שמע על אמצעי מניעה ?
אינסוף בר מניה או א0 ? 93853
אינסוף בר מניה או א0 ? 93854
איזה דאחקות שאתם מריצים פה. ועוד על חשבון מי - יותר גבוה מזה אי אפשר לטפס.

אבל, סתם שתדעו, "בר מניה" ו"א0" זה אותו דבר.
צודק 93952
עם אלוהים הסליחה.
צודק 93956
קיימת בעניין זה אימרה: "יסלח לי אלוהים - זה תפקידו !"
אינסוף בר מניה או א0 ? 93864
אל תהיה קטנוני.
סתם תשובה 92190
מסר פמיניסטי? אולי, לא יודעת.
אני לא חושבת שאלהים היא ממין נקבה. אני גם לא חושבת שהוא ממין זכר. לפי התפיסה המונותאיסטית, היישות האלוהית היא יחידה אחת, ולכן חסרת מין. כלומר, המשמעות של "זכר" ו"נקבה" קיימת רק כאשר יש שניים מאותו המין‏1.ככה ש"מותר" לי להתייחס אל היישות האלהית גם כאל זכר וגם כאל נקבה.

למה אני מעדיפה להתייחס אליה כאל נקבה?
כמו שכבר ציינתי מקודם, לקח לי זמן להחליט מה אני בוחרת לקחת לעצמי מהיהדות ומה אני משאירה בעדינות בצד. אני מניחה שההתיחסות אל האל בדרך שונה יותר מאשר הכלל, מזכירה לי לא לעשות דברים כמובן מאליו. ויותר מכך- גורמת לאנשים לשאול, מה שמכריח אותי להתעמת (או סתם לדסקס) עם החלק היהודי בזהות שלי כל פעם מחדש.‏2

1במשמעות של זן, לא של סקס.
2 ולמרות הכל, סביר להניח שזה יעבור לי באיזשהו שלב.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים