בתשובה לקוף בר, 20/09/02 19:51
וגם... 93224
הערבים דחו את "הספר הלבן" בטענה שהוא בלתי-מספיק, ופתחו במסע נרחב
של אלימות נגד היישוב היהודי בארץ. ז'בוטינסקי היה נחוש בדעתו שיש לפעול
נגד הערבים, גם אם הדבר מביא לפגיעה בחפים מפשע. על הבעיה המוסרית
במלחמה זו כתב ז'בוטינסקי:

כל אחד מאתנו היה רוצה, שבמקרה שהכרח הוא להגיב, שתהיה זו
הגבה ישירה נגד מרצחים. אולם אם תעז יחידה עברית לרדוף אחר
כנופיה ערבית, יאסרו את חבריה, יפרקו מהם את הנשק ויעמידו אותם
למשפט - ורבים מהם אף יועלו לגרדום. הבחירה אינה בין תגובה נגד
המרצחים או נגד הציבור העוין בכלל: הבחירה היא בין שתי האפשרויות
המעשיות - או תגובה נגד הציבור העוין בכללו, או אי-הגבה כוללת.

]...[ כאשר מדובר על מלחמה, אין מציגים שאלות מה "עדיף" - כן
לירות או לא לירות, השאלה היחידה, שמותר להציגה במקרים כאלה
היא הפוכה; מה "גרוע" יותר, להישחט ולהשתעבד ללא התנגדות, או
להתנגד בכל האמצעים, אף האכזריים ביותר, מכיוון ש"עדיף" אינו
קיים במקרה זה. כל הקשור במלחמה הוא "רע", ו"טוב" אינו קיים
בכלל. עת יורה אתה לעבר חיילים זרים - אל תשקר לעצמך ואל תדמה
בנפשך, שהנך יורה ב"אשמים".

]...[ אילו היינו מתחילים לחשב מה עדיף, הרי החשבון הוא פשוט
מאוד; ברצונך להיות "טוב", אנא, תרשה שיהרגו אותך ותוותר על
הכול, אשר את ההגנה עליו שמת לך למטרה: בית, ארץ, חירות,
תקווה... (שמואל כץ, ז'בו, עמ' 2211-3211)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים