בתשובה לדורון הגלילי, 17/09/02 21:27
היפכא מסתבר, גם נכון. 93382
לדורון היקר,

אני קראתי שוב, וחשבתי שוב על דבריך, והגעתי לשתי מסקנות:
א. אתה צודק.
ב. זה מסיר את הבסיס מתחת לחלק נכבד של הטענות שעלו פה, ושלי בראשן.

הדת היהודית אכן עוסקת במעשה הרבה יותר מאשר בכוונה (ראה דוגמת "מתוך שלא לשמה, בא לשמה"), ואם כך, מה יגידו כל אותם אלה המגדירים את עצמם "יהודים" אך לא מקיימים את מצוות היהדות?

תמהתני.

תמהתני האם הגיע הזמן להעביר את מוקד הדיון בשאלה האם היהדות היא דת או לאום. :-)

הזבוב
איפכא , לא היפכא 93384
וגם: תמה*ת*ני? האם אתה זבובונית או זבובון?
היפכא מסתבר, גם נכון. 93550
למרות החיוך שבסוף תמיהתך, אני אנצל את ההזדמנות ואכן אנסה להעביר את מוקד הדיון לשאלה הנ"ל, ע"י שאציג את עמדתי בנושא.

קיימת דת יהודית וקיים לאום יהודי - ואע"פ שלאורך ההיסטוריה הם היו קשורים בינהם בד"כ‏1 בקשר חזק, הרי כיום יש לכל אחד מהם קיום עצמאי.

אני אביא את עצמי בתור דוגמה:

אני אינני אדם דתי. אדרבה - אני מאמין בכל לבי שאין אלוהים (ובפרט, שאלוהים "של היהודים" אינו קיים - ומכאן גם שחלק גדול מסיפורי התנ"ך הם, אכן, סיפורים). לכן גם אינני שומר מצוות (לא צמתי ביום כיפור) - ובכלל - אינני רואה את עצמי "שייך" לדת היהודית. אם ישאלו אותי מה דתי - אשיב "חסר דת" או "אתאיסט".

עם זאת - אני בהחלט רואה את עצמי כבן לעם היהודי, ואני גאה בהשתייכות הזאת. בתוקף זה אני חש רצון להכיר את התרבות היהודית - תרבות שלאורך ההיסטוריה היתה, מה לעשות, כמעט תמיד קשורה באופן זה או אחר לדת היהודית. לכן ניסיתי להשאר ער בשעורי תנ"ך בתיכון (ולעתים באתי על שכרי), ולכן אני נענה בשמחה כשמישהו ממכריי הדתיים מזמין אותי להאזין ל"דבר תורה". אני מסוגל גם להקשיב בהנאה לדיון בשאלות הלכתיות שונות ומשונות - לא מפני שהמסקנה ההלכתית באמת מעניינת אותי - אלא מפני שההנמקות, המקורות, ודרך הסקת המסקנות - הן כולן חלק מתרבות שהיא תרבותו של העם שלי.

זו גם הסיבה שאני, כמו רוב החילונים, שומר על מנהגים יהודיים מסויימים: יש לי מזוזה על משקוף הדלת, אני אוכל תפוח-בדבש בראש השנה, ואם יום אחד אתחתן בע"ה‏2, אני רוצה שהכלה תהיה יהודיה, ושהטקס יהיה טקס יהודי. אני רואה בכל הדברים האלה לא מצוות דתיות‏3, אלא מנהגים לאומיים - וכבן לעם היהודי אני מכבד אותם, ושמח לקיימם.

---
1 אבל לא תמיד - ע"ע הכוזרים, שקיבלו עליהם את הדת היהודית, אך מעולם לא היו חלק מהעם היהודי.
2 :-)
3 בטח לא התפוח-בדבש
היפכא מסתבר, גם נכון. 93575
איפסילון היקר,

קראתי את תשובתך מספר פעמים, וקמטים עלו במצחי.

רק לוודא שאני מבין נכון, האם לדעתך מהות הלאום היהודי היא המסורת בלבד? "כך נהגו אבותינו"? זהו?
אבל מה עם "למה הם נהגו כך" (והתשובה היא, כמובן, מסיבות דתיות)?
לקבל את מה שעשו אבותיך בד בבד עם התעלמות מהסיבה למעשיהם דומה בעיני להליכה עם קפוטה ושטריימל במאה העשרים לחוף הים התיכון רק כי אבותינו הלכו בלבוש דומה (עם התעלמות מכך שזה היה במאה ה 18 בפולין, וזאת הייתה האופנה אז).

אני מודה שאני מקנא בך. הסיבה וההסבר הזה כמות שהוא לא מספיקים לי. למה? בוא ננסה עוד כמה שאלות "לא נחמדות".

ומה עם ארץ, אדמה? מה לפי דעתך הוא הקשר בין הלאום יהודי ואדמתו? המסורת? הדת? במילים אחרות, אם אינך מאמין שהבורא הבטיח את הארץ הזאת לאברהם וזרעו, מה ה"קושאן" שלך בפיסת הקרקע הצחיחה ממים, מחד, ורוויה בדם, מאידך, הזאת?
אתה יודע מה, עזוב אותך זכות. לא רוצה להכנס לויכוח, המעניין בפני עצמו, על מהות הזכות שלך לפגוע בבני אדם כמוך (גם אם בני דת אחרת) בגלל אדמה שלא בטוח שהרישום של זכותך עליה בטאבו המוסרי ברור מספיק.
בבקשה, שאלה אחרת.
למה אתה פה? למה אתה נשאר? למה אתה עושה מילואים בכמויות, משלם מס הכנסה גבוה, מתחזק טפילים שעל ברז הכסף שלהם רשום "המדינה" ועל הדלת שלהם כתוב ש"ס, "אגודה" וכאלה, ובכלל חי בסיכון מתמיד שהילדים שלך יפסיקו לנשום הלילה כי יהיה גז עצבים באוויר, ושסבתא שלך תחזור היום הביתה משוק מחנה יהודה בשלוש שקיות נפרדות???

ובבקשה, בבקשה, אל תגיד לי "כי אני רגיל". זה חוזר לתחילת הדיון. של מודעות וחיפוש משמעות למה שאנחנו עושים, ולא תנועה רק בזכות האינרציה.

לסיכום, לדעתי הניתוק בין הדת והלאום היהודיים אינו טריויאלי ואולי גם אינו אפשרי. אשמח לשמוע דעות אחרות.

הנה, לכל המלעיזים. לא תמיד יש לי תשובות להכל. :-)

הזבוב

נ.ב. למתעניין האלמוני: אכן זבובון אני ולא זבובונית. זה בולט, אפילו. :-)
היפכא מסתבר, גם נכון. 93606
הכוונה של האלמוני הייתה שכותבים תמהני בזכר ותמהתני בנקבה. גם אני נפלתי על זה פעם, וגם אני לא הבנתי כשתיקנו אותי.
היפכא מסתבר, גם נכון. 93763
זבובון חביב,

מהות הלאום היהודי אינה *רק* מסורת, אלא גם שפה (עברית), טריטוריה (ארץ-ישראל), ומטען תרבותי (למשל: התנ"ך, שירת ספרד, שלום-עליכם, ומאיר שלו). לא כל בני הלאום היהודי הם שומרי-מסורת, לא כולם דוברים עברית, לא כולם מתגוררים בארץ-ישראל, ולא כולם נושאים את כל ה"מטען התרבותי" הנ"ל, או אפילו את חלקו - אבל הצירוף של כל הדברים הללו, הוא בעיניי מהות הלאום היהודי.

מסורת מטבעה יש לה "שורשים" כלשהם (פרקטיים או דתיים) - אך טבעם של השורשים הללו שהם נשכחים (או נעשים בלתי-רלוונטיים) במשך הדורות, והמסורת היא שנשארת. יש כאן תהליך של "ברירה טבעית" - לא כל מה שאבותי עשו הוא בעיניי בבחינת "מסורת" שיש לשמר אותה (הלבוש המזרח-אירופי מהמאה ה-‏18 אינו כזה בעיניי, מה עוד שהוא מייצג מסורת רק של חלק מהעם היהודי). אני אדם חופשי - אין עלי מורא של מצוות דתיות, ולכן אני יכול לבחור לי את המסורות שהן בעיניי יפות וראויות לשימור - ולקיים אותן. אם חלק נכבד מהעם בוחר באופן דומה לי - נוצרת מסורת לאומית.

הקשר בין עם ישראל לארץ-ישראל הוא בעיניי בראש ובראשונה קשר *היסטורי*: "בארץ ישראל קם העם היהודי. בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי."
בקיצור - ארץ-ישראל היא ארצו של עם ישראל, כפי שאנגליה היא ארצו של העם האנגלי ואיטליה - ארצו של העם האיטלקי. האנגלים והאיטלקים אינם נזקקים לטיעונים דתיים כדי להוכיח את זיקתם לארצותיהם. מדוע שאני אזדקק לטיעונים כאלה?

זו גם הסיבה שאני נשאר פה. זו הארץ שלי - האחת והיחידה. בכל מקום אחר אני ארגיש זר. אני עושה מילואים כדי לשמור על הארץ כך שהיא תישאר שלי. זה חשוב לי. לא תמיד קל לחיות בארץ‏1 - ובכל זאת קשה לי עוד יותר לראות את עצמי חי במקום אחר. למה - גם, אני מודה, כי אני רגיל (ומה נורא כל-כך בתשובה הזאת? בני אדם הם יצורים שאוהבים הרגלים, לפחות רובם, לפחות חלק מהזמן. ללא הרגלים חיינו היו מבולגנים מאד‏2 - וספק אם היינו נהנים מהם כל-כך).
אבל זה לא רק עניין של הרגל. יש לי תחושה עמוקה שכאן מקומי, בקרב בני-עמי - ושבכל מקום אחר ארגיש זר ומנותק. זה ההסבר הטוב ביותר שביכולתי לספק (כרגע, לפחות).

---
לעניין התשלומים לש"ס ואגו"י - בכל מדינה דמוקרטית ישנן קבוצות-אינטרסים העושות שימוש בכלים פוליטיים כדי לקדם את ענייניהן - גם הכספיים. המערכת הדמוקרטית אמורה לדאוג לאזן בין הקבוצות הללו באופן שיהיה, בסופו של דבר, פחות או יותר "צודק". במדינת ישראל, בגלל נסיבות שונות ומשונות, לציבור החרדי יש יותר כח פוליטי (ולכן - יותר תמיכה כספית מתקציב הממשלה, כלומר מהכיס שלי) מכפי ש"צודק" שיהיה לו. אני עושה את שלי בנסיון לשנות את המצב הזה, ע"י כך שאני *לא* מצביע ש"ס או אגודת-ישראל. אם בעינייך זהו הנושא החשוב ביותר העומד על סדר-היום הציבורי במדינה, אתה רשאי להצביע למפלגות אשר חורתות אותו על דגלן - כמו "שינוי" או "מרצ". בקיצור - כל העניין הוא ויכוח פוליטי-כלכלי מהסוג הקיים במדינות רבות - וודאי שאיננו, בעיניי, סיבה לעזוב את ארצי ולחפש לי אחת אחרת.

---
1 אם כי לא תמיד כל-כך קשה כפי שנוטים לצייר זאת. הרטינה המתמדת על "כמה קשה המצב" היא מסורת יהודית ארוכת-ימים - ונראה שעל המסורת הזאת, לפחות, גם אתה שומר.

2 כמו שדן קוויל אמר פעם - "אם לא נצליח, יש סיכוי טוב שניכשל".
היפכא מסתבר, גם נכון. 93654
אתה תתחתן דווקא עם כלה יהודיה, משום שזה מנהג לאומי?
היפכא מסתבר, גם נכון. 93765
לא - אתה סתם תופס אותי כאן במלה.

אני אתחתן‏1 עם כלה יהודיה, מפני שיהיה לי הרבה יותר מן המשותף אתה, ומשום שאתה יהיה לי קל יותר להמשיך ולקיים את אותם מנהגים שאני מקיים, ולהנחיל אותם לילדיי.

זה לא ממש כלל ברזל - ובסיטאציה היפותטית לגמרי של אהבה עזה כמוות למישהי שאינה יהודיה ייתכן שאסכים להתפשר - אבל גם במקרה כזה אעדיף לאמץ אותה אל הלאום היהודי, מאשר להיות מאומץ ללאום אחר (או לקיים משפחה דו-לאומית).

1 משום מה קשה לי לכתוב את זה בלי להעיר איזשהו סוג של טפו-טפו-טפו. אז הנה.
היפכא מסתבר, גם נכון. 93822
מה דעתך על משפחת כל אזרחיה?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים