גלמים וחיות אחרות 9340
מאמר מרתק. שני החלקים.

אפילו יותר מכפי שהוא מלמד אותנו על התחבטותם של הוגי דעות יהודיים בסוגיות ארטילאיות ואפילו מטופשות, הוא מלמד אותנו על הבסיס שעומד מאחורי היהדות - ההתנשאות. מסתבר שאין הרבה דברים מהם חושש היהודי הממוצע יותר מאשר העובדה שהוא לא עליון על השונים ממנו - אדם לעומת גולם, יהודי לעומת גוי, גבר לעומת אישה, או אשכנזי/ספרדי לעומת ספרדי/אשכנזי (בהתאמה). העיקר שתהיה הבדלה ברורה, שיהיה לכל יהודי ברור שהוא טוב יותר מכל השונים ממנו.
גלמים וחיות אחרות 9357
מר ברזיק היקר,

אכן - זוהי הנקודה.

הצורך העמוק בהתנשאות - כפיצוי על חיים יהודיים בעלי צמצום סובלימטיבי, וכפועל יוצא - התבדלות מוחלטת מכל סביבה 'טמאה' ו'נחותה', להוציא כמובן כל אלמנט היכול להניב ניצול כלשהו.

דומני כי בסוגיה זו טיפל מר גורביץ לא פעם בעבר, בשלל מאמרים ותגובות שונות מפרי עטו.

בברכה

א. מאן
גלמים והתנשאות כפצוי 9388
מר א. מאן,
ההתנשאות שהיא רק סוגיה אחת מתוך המאמר המאלף, הינה נושא מורכב הרבה יותר, מ"פיצוי על חיים יהודים בעלי צימצום סובלימיטיבי" זו לא רק ההתנשאות היהודית נוסח "אתה בחרתנו" זהו גם מיון מדוקדק עד לכעיס בתוך הקבוצה ה"נבחרת" פנימה, כפי שהזכיר ברזיק לעיל אשכנזים/ספרדים נשים/גברים, שכן ליצור גולם רשאי רק צדיק, קרי: המסויים מתוך קבוצת ה"אתה בחרתנו", מה שמותר לגבר אסור לאישה ועוד כיוצא בזה. זו גזענות ומיון תוך-קבוצתי במובן המקומם והמכוער.
אינני מסכימה לדבריך כאילו "…הצורך העמוק בהתנשאות כפיצוי על חיים יהודיים בעלי צימצום סובלימיטיבי…". אחד ההיבטים לאותה התנשאות הינה עניין השתלת האיברים. למיטב ידיעתי העדר תרומות מקורו בבעיות דתיות הלכתיות והן אלה שמערימות קשיים ומעכבות.
יחד עם כל זאת התעסקותם של פילוסופיים יהודים מקדמת דנא, בסוגיה הנדונה מרתקת כשלעצמה, שכן (עדיין!) שיבוט אנשים שייך לעתיד (יתכן ועתיד קרוב מאוד), ובכ"ז נראה כי ישנה איזו הסכמה אצל המתפלספים היהודים שניצול אותם גלמים כאובייקטים סוג ב' (תורמי איברים, נותני שירותים וכו) זה קביל. האימה הגדולה (והיהודית במיוחד) היא מ"הגולם" שיעלה באיכויותיו ויכולויותיו על יוצר, כלומר האל יצור בצלמו ובדמותו דבר נעלה ממנו עצמו, הייתכן?! לאימה הזו תוצאות מרחיקות לכת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים