הכוח הלבן 9361
התופעה הבולטת והצורמת (לטעמי) בעולם הפירסומות הישראלי הינה ריבוי הדוגמנים/יות בעלי הבלורית והחזות הבלונדינית-אשכנזית.

עלעול קצר בפירסומות בעיתונים וירחונים ישראלים שונים כמוהו כביקור צפונית לקו רוחב 52, ביקור נטול כל אלמנטים אוריינטלים למיניהם, אלא אם כן אלמנטים אלו 'אקזוטים' דיים, כגון ערבי עם שמלה וכאפיה, בחורה ממוצא תימני בלבוש מסורתי בליל כלולותיה וכ'.
רוב אוכלוסיית היהודים בני עדות המזרח יוצאת רע מאוד מהשתקפות שרירותית זו בעולם הפירסומת הישראלי - היא פשוט כמעט ואינה קיימת. לעניות דעתי המדובר בתופעה, אשר בהחלט נותנת השלכותיה בנפשם הצעירה של אנשים צעירים בעלי חזות מזרחית, הנאלצים להביט מדי יום ביומו בשלל בלונדיניים 'מאושרים', הבוקעים להם מפירסומות הטלביזיה והחוצות.

לשם האנקדוטה אציין כי מכר גרמני אשר ביקר לא מכבר בארץ רשם לפניו, כי פירסומת החוצות בישראל מגלמת מעין 'חלום-אירופאי-צפוני', אשר הקשר בינו לבין המציאות הסביבתית הינו נסיבתי גרידא.

אגב אורחא - הכותרת המלבבת אותה בחרתי לי לתגובתי זו לקוחה לאו דווקא מחוגי הימין הקיצוני השונים באירופה ובאמריקה, כי אם ממסע פירסום שערכה 'תנובה' לפני שנים, אשר בו מופיע ילד בלונדיני השותה ו'מתחזק' מחלב לבן... שום דבר נגד החלב - אך מדוע חייב הילד להיות ילד בלונדיני עם שיער חלק וארוך?

בברכה

א. מאן
הכוח הלבן 9383
אתה צודק, יש טעם רב בדבריך.
אכן, הדומיננטיות הרבה של הלבנים הבהירים בפרסומות היא עדיין חזקה מאוד.
וכאמור רחוקה מלייצג באמת את התפלגות האוכלוסין במדינה.
אבל, אנחנו לא לבד בעסק..בברזיל למשל, שם כמובן שרוב האוכלוסיה אינה צפון אירופית וסקנדינבית, רוב הדוגמנים הינם בהירי עור ושיער.
אני לא חושבת שהסיבה היא איזהשהו סוג של גזענות למרבה הפלא. לא.
כשמפרסם מציג מוצר, הוא מראה את יתרונותיו. השימוש והפונקציות שלו, מוצגות על ידי אדם,
שהמפרסם מצא (על ידי סקרי שיווק שונים) שמייצג את מושא עיניו של קהלו.
מאוד עצוב, אבל, רוב הנוער עדיין רואה את מושאי היופי שלו בצורה המשתקפת בטלויזיה.
בכל הקשור לאמות המידה הנשיות, המצב בכלל נורא.
למשל תופעת האנרוקסיה והדיאטות למיניהן באמת רווחות בקרב נערות מאוד צעירות, לא מפני שהן חושבות אפילו שמראן אינו מצודד, אלא שכדי להרגיש שלמות, שבייחוד בגיל הנעורים מתקשרת חזק להחצנה, צריך לחתור אליה,לפי הלך מחשבתן.
נכון המצב עוד לא מושלם, אבל
יש מספר רב של רול מודלס המפציעות תדיר בערוץ 22, כסנדי בר, מירב מיכאלי,גלית גיאת ועוד, שמתקשרות חזק עם היופי האוריינטלי, וכאמור עבודה לא חסרה להן.
ביצה ותרנגולת 9420
אידיאלים תרבותיים ודמויות נורמטיביות בפרסומות מחזקים אלה את אלה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים