בתשובה לדינה בארץ האיילים, 23/09/02 20:04
קראתי. 93761
קראתי שוב הכל החל מההודעה הזו שלך: תגובה 93513

ראיתי שטענו להיותך חד-צדדית (ואני שואל: אז מה?), ראיתי שהכניסו לפיך דברים שלא אמרת, ושהתמודדת עם זה כפי שעשו רבים וטובים לפנייל כשעשו להם את זה באייל. ראיתי שתוהים למניעייך ושטוענים שאת צבועה. ראיתי שכותבים שאין שום דבר בעולם שאוסר עלייך לומר את דברך. ראיתי שגם מי שטען שאת צבועה, לא טען שאסור היה לך לומר את דברך. ראיתי שאת משמיצה את האייל ומייחסת לו "איסורים" שלא רק שאינם של האייל (דהיינו של המערכת שלו), ולא רק שאינם משותפים לרבים מהמשתתפים הקבועים בו, אלא שאפילו מי שלכאורה מייצג אותם חוזר ומדגיש שאלה אינם דבריו (זוכרת את הקטע שהכניסו לפיך דברים שלא אמרת? מסתבר שלא רק לך זה קורה). ראיתי שספגת מתקפה אישית בלתי-מבוססת, מהסוג שלא זר לך מאף אחד מצדדיו.

עוד משהו?
ובכן - תיקון 93764
אין איסור מערכתי ב''האייל'' להביע דיעות שאינן עולות בקנה אחד עם הציונות. יש איסור בפועל מטעם חבורת מגיבים שמקדישים תשומת לב רבה, זמן ומחשבה להשתקת האנשים שעם דעתם אינם מסכימים. חבורת המגיבים הזו אינה בוחלת בדרכים כדי להשתיק -- אם הגבת, ישימו דבריך בפיך. אם לא הגבת, יאמרו ''הותרתי אותך ללא תגובות.''

המערכת מתירה השתלחויות כאלה שוב ושוב נגד אדם שדיעותיו כפי שתיארתי לעיל ובכך משתפת פעולה עם הנבזות (וחוסר האלגנטיות בוויכוח) של חבורת המגיבים שהזכרתי.
אבל לא, איני חושבת שיש איסור מפורש.
ובכן - תיקון 93768
"הם" לא משתיקים איש. רק מערכת "האייל" יכולה למחוק או "להגלות" תגובות ובכך למנוע מאנשים (הגם שבדיעבד) להשמיע את קולם באתר. זה קורה לעתים נדירות (באופן מוחלט, מה שיחסוך ממני השוואה מתבקשת), ולמיטב זכרוני – מעולם זה לא קרה לתגובה משום שמישהו לא הסכים עם הדעות שהובעו בה, ובפרט – זה לא קרה לדעות שלך או של מגיבים אחרים שלא עולות בקנה אחד עם הציונות (ואת בכלל לא המשתתפת הקבועה (אני מקווה שאכן תישארי קבועה) היחידה שמביעה דעות כאלה). האייל מאפשר לך להגיד את דברך, לאחרים להגיד את דברם, ובכלל זה לכל אחד לנקוט במגוון אמצעים וסגנונות. אני לא יודע מה גורם לך לחשוב שקוראי האייל מטומטמים, ושהם לא מבחינים בין דברים שאת כותבת לבין דברים שמייחסים לך, שהם לא קוראים את התגובות שלך אלא רק את התגובות לדברייך, או שהם מעדיפים את הסגנון של בני-הפלוגתא שלך על זה שלך.

המערכת מתירה (כמעט, ר' לעיל) *הכל*, ובכך אינה "משתפת פעולה" עם אף אחד באופן מיוחד. האשמת "שיתוף הפעולה" היא שוב האשמה מופרכת ובלתי-הגונה לחלוטין. המערכת מאמינה, נדמה לי (אבל תשאלי אותם ליתר בטחון), שברוח הדמוקרטיה, אנשים צריכים לנהל את הדיונים בחופשיות, בלי השתקות, מחיקות והגנות (ושוב אני אחסוך את ההשוואה המתבקשת).

אם אנשים לא תוקפים את הטיעון שלך, אלא משהו אחר, את אמורה, אם כבר, לצאת מכך מחוזקת: *להם* לא נותרה תגובה עניינית, כנראה. את יכולה לגלות את זה בסוד לחברייך, את יכולה לכתוב את זה כאן, ואת יכולה אפילו לספר על כך להם עצמם!
ובכן - תיקון נוסף 93770
אני מקבלת את טענותיך ומנסה לזקק מתוכן דרך פעולה שתאפשר לי לפצות את פי באייל מבלי לטבוע בהאשמות נוסח אלו שפגשתי הבוקר, לאחר הבעת תיקון עובדתי ("רגיעה או לא רגיעה?").

תודה שנתת לי חומר נוסף למחשבה.
בבקשה 93777
באשר לדרך פעולה – הכל תלוי, כמו תמיד, במה שאת מבקשת להשיג. אם מה שאת מבקשת להשיג הוא לא להיתקל בהאשמות נוסח אלו שפגשת הבוקר, תרשי לי להמליץ על:
א. החלפת כינוי (נגיד: הצבייה האלמונית).
ב. כתיבת הודעות המבטאות עמדות שכבר בוטאו באייל והוכיחו את עצמן (ציוניות, יוהדיות-חילוניות, ממעטות בהפגנת רגשות, ועם הערות-שוליים).
מצד שני, אם את מעוניינת לבטא את דעותייך הנוכחיות, אז:
א. באופן כללי, תמשיכי להגיד מה שאת חושבת.
ב.את יכולה גם מה את מרגישה (אבל עם זה אי אפשר להתווכח)
ג. אל תקחי את זה אישית. גם את מה שנראה כהתקפה אישית. גם את מה שהוא באמת התקפה אישית. לא באת לכאן בשביל שיעריכו את אישיותך, נכון?
אם את מבקשת גם לשכנע, אז:
א. קחי בחשבון שזה לא קל. לא נתקלתי כאן בהרבה מקרים שאנשים הודו בכך ששינו את דעתם בעקבות דיון (אולם לאחרונה היה סקר מעניין בדיוק בנושא הזה). למרות זאת יש כאלה, ויש גם כאלה שמושפעים ולא רואים את זה עליהם מיד.
ב. נראה לי שיש סוגים מסוימים של טיעונים ש"עובדים" באייל יותר טוב מאחרים. אני מניח שאת יודעת למה אני מתכוון. דווקא בעניין האחרון, של "רגיעה", זה בדיוק מה שניסית לעשות. לא זוכר (ולא אקרא את זה שוב) מי הראשון שהרגיש שזזה לו האדמה מתחת לרגליים ומשך לכיוון אחר.

זהו. זה לא מדריך מלא, ואלה כמובן רק הצעות, ואני בכלל לא טוב בזה, ומן הסתם גם לא יודע מה באמת את מחפשת פה.

נ.ב. בעניין "רגיעה", אני לגמרי מסכים איתך שזו לא רגיעה. (מצד שני, דווקא הייתי מקבל את "רגיעה יחסית").
ובכן - תיקון 93769
"...חבורת מגיבים שמקדישים תשומת לב רבה, זמן ומחשבה..." תרשי לי להמשיך את המשפט כמו שאני רואה אותו? ובכן- שמקדישים תשומת לב רבה, זמן ומחשבה לרדת לעומקו של כל עניין‏1, מילה ונושא שהוא.

ראיתי צורך לציין את זה, על מנת להסביר שאני לא שמתי לב לעוינות אישית כלפייך.

1או במילים אחרות, להיות קצת קטנוניים לגבי כל מילה ומילה. זה היופי שבאייל,גם אם לפעמים אני באופן אישי מוצאת את זה קצת מעיק. זה השלב שבו אני פשוט (הייתכן?!) מדלגת על הפתיל.

_______
העלמה עפרונית, עם צו גיוס חדש- ומוקדם!
(טוב, מוקדם _יותר_. הכל יחסי...)
ובכן - תיקון 93771
דינה,

אני לא מדבר בשם כל המערכת אלא רק בשמי כאן, אבל הנה דעתי.

למיטב זיכרוני, פגיעות אישיות נגדך (אם היו כאלו) הוסרו כ"תגובות לא ראויות". אבל לשים דברים בפיך או להגיב ב""הותרתי אותך ללא תגובות." זה עדיין במסגרת הדיון הלגיטימי באייל, למיטב הבנתי. אם שמו בפיך דברים - תקני! אם לא הגבת - זו בעיה שלך, ואינני רואה מניעה למנוע מהמתדיין איתך את הכלי הרטורי של הצגת העובדה שבחרת שלא לענות. זה חלק מ"כללי המשחק". הם מפורטים גם כאן:
תיקון לתיקון 93818
מי מנסה להשתיק אותך? הדעות שאת מבטאת מעוררות התנגדות אצל חלק מהקוראים, ומאחר ומדובר כאן על נושאים שהם בנפשנו פשוטו כמשמעו, זה די טבעי שמגיבים כלפיך בחריפות. לשם השוואה, את יכולה לקרוא את כתב האישום של אסף עמית על יחסם של התומכים בניסויים בבע"ח כדי לראות שאפילו אם מדובר בחייהם של חולדות ועכברים יש כאלה שהנושא בוער בעצמותיהם במידה שלא מאפשרת להם לקבל ביקורת (הוגנת או לא, זה לא הנושא כרגע), על אחת כמה וכמה כשמדובר בחייהם של הקרובים לנו ואף בחיינו שלנו.

עד כמה שאני זוכר אף אחד לא מחה נגד זכותך להתבטא, אבל עלייך להיות מודעת לכך שאת, ממקום שבתך המוגן והשליו ("מכורסתך המרופדת" אם מותר לי לצטט את אסף) שופטת את המציאות אותה אנחנו חיים ועליה אנחנו מתים בפועל. המחיר של התערבות כזאת הוא בכמה תגובות אמוציונליות, לא הגרועות ביותר שראיתי באינטרנט, ולא המתלהמות ביותר שנתקלתי בהן גם בויכוחים פנים אל פנים. אם את לא יכולה לסבול את החום, תפתחי מזגן.
תיקון לתיקון 93964
אני כתבתי "מכורסתכם המרופדת"? תגיד, לא נמאס לך?
תיקון לתיקון 94011
"ממרומי הכורסה הנוחה שלך". מי יודע, אולי היא לא היתה מרופדת.

1 מה? מה קרה? אני רוצה להרגיש איך זה להיות אתם.
תיקון לתיקון 94014
התחתנתם? עכשיו אתם גם תתרבו, ויתרוצצו לנו פה שוטונים גלובליים?! אוי.
אני מציע שתתחילי להרגיע 94027
אני מציע שתתחילי להרגיע 94028
טוב.
תיקון לתיקון של התיקון 94017
אתה כתבת "ממרומי הכורסה הנוחה שלך" כאן תגובה 79726 ומאחר וכורסתי הנוחה היא גם מרופדת איכסנתי את האינפורמציה הזאת, בטעות, תחת הקטגוריה "מרופדת" במוח שלי. אני מתנצל.

וברצינות, אני יודע שאני עולה לך על העצבים, ואם יש בכך איזושהי תועלת כדאי שתדע שאין לי נגדך דבר וחצי דבר באופן אישי. אני אפילו חש הערכה רבה ליכולתך הרטורית והאינטלקטואלית כפי שהיא מתבטאת באייל. אלא מאי? מי שקורא לי רוצח (בעקיפין, אל תקפוץ) בל יתפלא שהתגובות שלי אינן עטופות בצמר גפן.

בניגוד למה שאתה חושב, הנושא של ניסויים בבע"ח אינו מהווה שעשוע אינטלקטואלי בשבילי, מאחר והוא מתקשר לגל אנטי-מדעי שהולך ומתפשט בעולם המערבי. אני משתדל לא להפנות את ההערות הציניות שלי ישירות כלפיך, אבל אני לא מתכוון להעניק חסינות לנושא רק בגלל הידיעה שאתה נפגע מהעמדות שלי ומדרך הצגתן. מצטער.
תיקון לתיקון של התיקון 94058
העמדות שלך ודרך הצגתן הן לא הסיבה שהגבתי ואתה יודע זאת היטב. כל כך קשה להתנצל על ציטוט שגוי שהובא במרכאות כפולות בלי להכניס בדלת האחורית עוד איזו עקיצה לסיום?

חבל מאד שהחלטת שהתנגדות למתודות הישנות של ניסויים בבעלי-חיים היא "אנטי מדעית" בעוד תמיכה בהן מייצגת את המדע האמיתי. הנושא הזה שנוי במחלוקת בתוך הממסד המדעי עצמו, מקום בו לאנשים כמוני אין פתחון פה ולמרות זאת עדיין נשמעים מספיק קולות הקוראים לשנות את השיטה. בדיון הפנימי הזה, ההתעקשות על שימור מתודות ישנות מבלי שיהיה אפילו מחקר השוואתי אחד המוכיח את הרלוונטיות שלהן אפילו ביחס לסתם ניחוש רנדומלי, היא התעקשות מאד לא אופיינית בעיני לעולם המדעי בכללותו. היא הרי עומדת בסתירה לתכונה שבה מתגאים מדענים רבים יותר מכל - פתיחותם האינסופית (כביכול) לרעיונות חדשים, ונכונותם (לכאורה) לבדוק מחדש כל הנחת יסוד שמישהו מבין שורותיהם מטיל בה ספק.

לדעתי הסיבה לכך היא כנראה הפוליטיזציה שעבר הנושא הזה בשנים האחרונות, ואשר גרמה לכך שכל מדען שמעז להטיל ספק בשיטה הקדושה מסומן מיד כפעיל קיצוני של תנועה בעלת אידיאולוגיות מסוכנות. כתוצאה מכך המוסד שבו הוא עובד מפנה לו עורף, מסרב לממן את מחקריו הנתפסים כמסוכנים, ולעתים אף דורש ממנו ללכת ולמצוא מקום עבודה חדש. עד היום פגשתי מספר מדענים ישראליים שזה בדיוק מה שקרה להם, וחלקם טוענים שהגירוש ממעבדות הניסויים בבע"ח היה הדבר הטוב ביותר שקרה לקריירה שלהם עד כה.
תיקון לתיקון של התיקון 94093
אני באמת ובתמים לא חושב שמגיעה לך התנצלות על מה שאתה קורא לו "ציטוט שגוי". נכון, כשמביאים משהו בין מרכאות מן הדין לדייק, אבל ההבדל בין כורסא נוחה לכורסא מרופדת לא נראה לי מצריך התנצלות, שכן הוא הבדל שלא מעלה ולא מוריד מעצם האמירה. חשבתי לתומי שהציניות ב"התנצלות" שלי מובנת מאליה. אם כבר, התגובה שלך כאן תגובה 93964 שעולה ממנה הרושם שהמצאתי את כל העניין, ושזה כנראה ממנהגי להמציא עניינים כאלה (ומכאן התמיהה אם לא נמאס לי) היא זאת שראוי להתנצל עליה. אבל באמת שהנימוסים וההליכות מבית מדרשם של חנה בבלי וא. מאן נראים לי לא במקום, כך שאתה פטור.

לעצם העניין: עוזי כבר ענה לך בנוגע לשאלת האנטי-מדעיות של העמדות שלך, ואני אמנע מלהכנס לזה כדי לא לפתוח בפעם האלף אותן שאלות. אני רק רוצה להעיר שבניגוד למה שעולה מטענתך ומהציטוטים ומראי המקום שמר לוסקי מביא, ה"מחלוקת" שכביכול קיימת במימסד המדעי היא בשוליים. הרוב הגדול של הביולוגים והרופאים מסכימים כי אין תחליף לניסויים במקרים רבים. לשיטתך, שאיני מערער עליה כרגע, הם נגועים בקיבעון מחשבתי, אבל עובדתית הקונצנזוס קיים.

כזכור שהמאמר שלך ניסה במפורש לא להתייחס לשאלה הזאת בכלל, אלא טען ש"במנותק מהשאלה עד כמה מועילים לאנושות הניסויים בבעלי-חיים, נגרם מעצם ההסכמה לקיומם נזק מצטבר לחברה כולה". זאת, בעיני, עמדה אנטי-מדעית שבשם נימוקים "מוסריים" שואפת לאסור על הניסויים *גם אם יוכח שהם מועילים לקידום המדע*.
תיקון לתיקון של התיקון 94097
עזוב עכשיו את המאמר שלי ואת העמדות המוסריות וה"אנטי מדעיות" (אלק) שלי, לא על זה הרי מדובר פה. נניח שיש מחלוקת על הנחת יסוד מדעית כלשהי, אפילו כזו שמקורה בשולי השוליים של הממסד המדעי, האם נראה לך סביר שתגובת נציגי הממסד המדעי תהיה התעלמות ממהות הטענות הנשמעות מאותם שוליים וגיוס מילואים כללי להגנה על הקונצנזוס הישן והטוב? מה קרה לחשיבה המדעית המפורסמת אשר דורשת הוכחות בכלים מדעיים לכל הנחת עבודה? ממתי מתמודדים עם שאלות מדעיות בשיטת "הרוב קובע"?

אם באמת מטרידה אותך תדמיתו של הממסד המדעי, הייתי מציע לך לחשוב האם הקונפורמיזם העלוב הזה הוא אכן דרך יעילה להתמודד עם "מגמות אנטי-מדעיות" למיניהן, או שאולי הוא בעצם חלק מהבעיה שגורמת למגמות כאלה להיווצר.
תיקון לתיקון של התיקון 94113
הממסד המדעי עסוק בויכוחים עם חסידי וליקובסקי, לאמארק, נוסטרדמוס ורפואה אלטרנטיבית, ומיד כשיגמור איתם יתפנה גם לעסוק בשאלה איך חוקרים התפתחות של עוברים ע"י סימולציה ממוחשבת. כשאני, הקטן, צריך לקבוע עמדה, מקובלת עלי דעתה של מי שעובדת בזה למחייתה (ע"ע ניצה) ולא של מי שעמדת המוצא שלו היא שהרג בע"ח הוא רצח. אני חוזר ומזכיר את מה שעוזי אמר: שכנע את ניצה, הכה את המומחה‏1 ולא אותי. לי אין את הכלים לשפוט בויכוח מדעי.

ואשר לחלק השני של דבריך, בלי אף טיפה של קונפורמיזם אי אפשר לעשות כלום. מאז ומתמיד מתמודדים עם בעיות מדעיות בשיטת הרוב קובע, אלא שהרוב הוא מתוך המדענים שמבינים על מה מדובר ולא הציבור הרחב - מעין אוליגרכיה אפלטונית. לפעמים זה גורם עיכוב במהפכות מדעיות, בזה אתה צודק, אבל ברוב הפעמים האלטרנטיבה היתה גורמת נזקים גדולים יותר. על כל ילד שצועק "המלך הוא עירום" בצדק יש עשרה מנתחים תאילנדים ללא סכין, מאה הומאופתים ואלף רפלכסולוגים, ואתה רוצה להוסיף להם גם מליון עיגולים. אותי זה מפחיד.

---------------------
1- לאור מה שהולך פה לאחרונה אולי לא מיותר להבהיר שאני מתכוון רק למובן המטאפורי של הביטוי.
תיקון לתיקון של התיקון 94125
אני מקווה שערפאת יסלח לנו שככה השתלטנו לו גם על המוקטעה וגם על הדיון.

זה שאתה כורך את PCRM, DLRM, AFMA ודומיהם יחד עם מנתחים תאילנדים נטולי סכין, זה לא מכובד ולא רציני. מדובר אחרי הכל בארגונים לא קטנים שבהם יושבים מדענים רבי תארים ועתירי הישגים שחטאם היחיד הוא דעתם השלילית הנחרצת על התקפות המדעית של שימוש בבעלי-חיים למחקר. רובם אפילו לא צמחונים, למען השם. מה עליהם לעשות כדי שיקשיבו להם ברצינות, להישבע בספר התורה שהם לא אוהבים חיות? הקביעה שכל מי שחושב אחרת מהרוב חייב בהכרח להיות איזה קיצוני "שעמדת המוצא שלו היא שהרג בע"ח הוא רצח" ממש מזכירה מקארתיזם.

אבל נעזוב את זה. מול ההומאופתים והקוראים בקפה המדענים הרי מתמודדים בכלים שלהם: מישהו מארגן מדי פעם קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת, בודק עליהן כמה תרופות הומאופטיות או כמה טיפולים אלטרנטיביים תוך שימוש בדאבל-בליינד וכל שאר הכללים, מראה שלא נרשמו תוצאות בעלות מובהקות מספקת כדי להמשיך לחקור את זה הלאה, כותב על זה את התזה לתואר השני שלו או סתם מאמר ומרגיש מבסוט חאלס. תמיד יהיו אנשים שימשיכו לחשוב שהמבדקים האלה לא היו מספיק טובים ושצריך לבדוק אחרת, אבל לפחות כלפי עצמם המדענים יכולים להיות רגועים שבאמת בדקו את הטענות בכלים מדעיים. מדוע אין עושים את אותו דבר לגבי שימוש במודלים חייתיים, למשל בתעשיית התרופות? איך זה שאין אפילו מאמר השוואתי אחד ראוי לשמו שטלי והאחרים יוכלו לשלוף מול תמיר הנודניק כדי שירד להם מהגב? אתה באמת לא מרגיש שיש משהו טיפ-טיפה חשוד בזה שרק בצד אחד של הדיונים הללו מסתמכים על מאמרים ועל ממצאים השוואתיים ממחקרים מדעיים, ודווקא הצד הזה הוא שמואשם בבורות ובקנאות אידיאולוגית?
צפירת אזהרה 94126
אני קוראת להנהלה להחזיר את אסף וחבר [מ]רעיו לשמורה ויפה שעה אחת קודם
דיון 1129
תיקון לתיקון של התיקון 94128
איך אתה מציע בדיקת דבל בליינד בדיוק? אוקיי, אז לקחנו תרופה, ובדקנו טוקסיות פעם אחת תוך שימוש במודל חייתי, ופעם אחת תוך שימוש במודל ממוחשב (נגיד).

עכשיו מה? נאמר שהיא עברה בשניהם, אז יופי. לא הוכחנו הרבה בקשר לעדיפות האחד על השני. נאמר שהיא עברה רק באחד, אז אתית אסור להמשיך לניסוי קליני, ולא ניתן להוכיח דבר.

איך אתה מציע לבדוק את המתודה בלי לסכן חיי אדם יותר ממה שמסכנים אותם היום?

(וסליחה משני)
שום סליחה 94133
מה שאתם עושים כאן זו ממש חוצפה. יש לכם 3 דיונים ארוכים להסתובב במעגלים האינסופיים שלכם.
כלך לך.
צודק 94138
העברתי את התגובה שלי ל"מודל החייתי" תגובה 94137

בתקווה אסף יראה את זה בזמן.
צודק 94140
a gentleman and an officer
תמיהה לתמיהה של התמיהה 94210
מה מפחיד אותך בהומאופתיה ורפלקסולוגיה? איך השיטות הללו - נניח לרגע שהן *לא* עובדות - מאיימות על קיומו של המדע המערבי?
אולי הוא הומאופוב? 94260
תמיהה לתמיהה של התמיהה 94354
אולי זה לא ממש סכנה קיומית למדע המערבי, אבל זה בטח לא תופעה חיובית.

תשובה לשאלה זאת (ולשאלות אחרות באותו סגנון) בספר הנחמד הבא:
תמיהה לתמיהה של התמיהה 94607
מפחידים אותי קנאים שבשם קדושת החיים מפוצצים מרפאות שבהן נעשות הפלות, ומפחידים אותי אנשים שבשם אהבת החיות שולחים מכתבי איום ו/או מאחלים מיתות משונות לאנשים אחרים.

הומאופטיה, רפלכסולוגיה מגנטיזם (הידד - יש תחיה אפילו לסוס המת הזה) ושאר האסכולות הפסודו-מדעיות אינן ממש מפחידות אותי, אבל המחשבה שנכדי‏1 יחיו בעולם של קנאים דתיים מצד אחד ואנשי הגל החדש מהצד השני אינה נמנית על עשר המחשבות החביבות עלי ביותר. אם יזדמן לך פעם, את יכולה לנסות את הספר Candle in the dark של קארל סאגאן זצוק"ל כדי להבין את החששות שלי.

-------------------------
1 - אילו ידע העורך הראשי כמה משמעת עצמית נדרשה כדי לכתוב "נכדי" ולא "נכדינו" היה מעניק לי את מדליית האייל הצייתן.
הה 94608
זה בדיוק הספר שאביב המליץ עליו.
תיקון לתיקון של התיקון 94104
אל תתחיל שוב
תגובה 92376
לאום יהודי - אין דבר כזה! 94690
הציונות מבוססת על אפליקציה שגויה של האידיאלים הלאומיים של סוף המאה התשע-עשרה ותחילת המאה העשרים למען פתרון בעיות הקהילות היהודיות השונות, בעיקר במזרח אירופה, דהיינו, סבלן מגזענות ורדיפה על ידי השלטונות ושכניהן.

ובכן? אני לא מרגיש מושתק. (בינתיים)
שעות עברו, והודעה זו בשלה. 94785
מצטער, דינה, מסתבר כי לחששותיך אין ביסוס.
קראתי. 93773
טענו נגד דינה שהיא חד-צדדית. ואתה שואל: אז מה.
- "אז מה" לגבי מה?
אז מה אם היא חד צדדית?
או אז מה אם טענו נגדה שהיא חד צדדית?

בכל מקרה, מבחינתי הבעיה היא לא החד צדדיות של גב' שונרא אלא הטפלותה המתמדת לפרטים אלה ואחרים שלדעתה, ואולי אפילו בצדק, הם לא בסדר בהתנהגות של ישראל. וזאת כאשר מה שמטריד אותה באמת הוא עניין הרבה הרבה יותר בסיסי- עצם קיומה של מדינה יהודית במקום הזה.

לא שמתי בפיה של גב' שונרא כלום, ומה שטענתי נגדה מבוסס ביותר. נכון, לא התבססתי על ההערה הקטנה שלה כאן היום. אני מתבססת על אמירותיה במשך שנה שלמה כאן ובפא"צ.
זכותי להתייחס למכלול דעותיו של אדם, יהיה אפילו מוזר אם לא אעשה זאת.

את דעותיה של גב' שונרא ניתן לתמצת כך: התנועה הציונית שכנעה בטענות שווא המון בני-דת-משה מאושרים מכל פינות העולם לבוא לארץ הזאת, ובכך לא רק הרסה את המרקם התרבותי של קהילות עתיקות אלה, אלא -וזה הדבר היחיד שמעניין אותה-סלקה מכאן את הפלסטינאים.

בהינתן עוול בסיסי זה, אין שום דבר שישראל יכולה לעשות שהוא בסדר. ואין שום דבר שהפלסטינים יכולים לעשות, שהוא לא בסדר.

הדרך היחידה לתקן את המצב הזה הוא להחזיר לכאן את כל פליטי 48 על צאצאיהם לדורותיהם, לבתים המקוריים שלהם, תוך העפת הדיירים הנוכחיים מהבתים ומהישובים.
לאחר מכן תיכון פה מדינה דו-לאומית, שבה נורשה להישאר כי אנחנו כבר כאן; כאמור- נורשה להישאר, לאחר שנועף מבתינו וישובינו הנוכחיים, אם אלה היו שייכים לפני 60 שנה למשפחות הפליטים. ואז כנראה יסור עווננו וחטאתנו תכופר. אבל רק כך ולא אחרת.

אם צריך, אוכל להביא אסמכתאות לרוב לכך שאלה דעותיה.

תאמר: זכותה.
נכון.

אבל אני אומרת: מה זה חשוב לעזאזל אם מישהו פה אמר "תקופת רגיעה" כשבעצם זו לא היתה תקופת רגיעה? גשי לעניין, דינה.
אין בכוונתי להיכנס לוויכוח פרטני 93783
אבל הבנת נכון שאני חושבת ש"מדינה יהודית דמוקרטית, כפי שהיא מבוצעת בשטח, שלא לדבר על בשטחים" זה רעיון שדורש שינוי יסודי, ושהשינוי שאני מעדיפה הוא בהחלט *לא* מדינה מבוססת דת אלא הפרדת דת ממדינה.

כל היתר מחייב כתיבת ספרים ולא הודעות. צר לי שהחלטת להשליך עלי את כל השנאה הזאת.
אין בכוונתי להיכנס לוויכוח פרטני 93784
שנאה? לא אני היא שמציעה להעיף /אותך/ מביתך.
ולגבי כתיבת ספרים- כתבת די והותר בשנה האחרונה. וגם יצא לשתינו לדון בכך. אני רק חוזרת פה על עיקרי הדברים.
האם יש משהו במה שאמרתי לגבי דעותייך, שאיננו נכון?
אין בכוונתי להיכנס לוויכוח פרטני 93785
בהחלט.

משום מה, כשאני כותבת שתרבויות שלמות נמחקו בגלל "העלאתן ארצה" בידי הציונות, את מבינה את זה כ"וכל מה שמפריע לך עם זה זה המהגרים הזיזו מבתיהם משפחות פלשתיניות." וכך לאורך כל הדרך - אני כותבת א', את מבינה ט'.

עוד דוגמה: לגבי העפה מביתך. באיזה אופן את קוראת "מדינת כל תושביה" כ"העפת אסתי מביתה"?

ובגדול, ראי הכותרת. אין שום היגיון בכך שאני אכנס איתך לוויכוח. לילה טוב לך וחלומות פז.
ההעפה הגדולה 93792
ספציפית, המשפט:
"השבת המוגלים לבתיהם, ובניית בתים חדשים למי שיועפו מבתיהם בשל כך".

ולילה טוב גם לך.
לא ידעתי שאת חיה בבית גזול 93799
אבל אם בחרת לחזור מאנגליה ולהתנחל בבית שנגנב מאנשים שהוגלו והפכו פליטים -- עלי להסכים שקראת נכון את דברי.

מכיוון שרוב רובם של תושבי ישראל לא חיים בבתים כאלה, עבור רוב רובם של תושבי ישראל העניין אינו רלוונטי.
לא ידעתי שאת חיה בבית גזול 93805
אני לא חיה בבית גזול. אבל רבים אחרים גרים בבתים כאלה.
ודווקא לגביהם זה רלוונטי.

נניח, לצורך הארת הנקודה, שמר ומרת אבו-X מיפו נטשו את ביתם ב-‏48. את יודעת מה- /גורשו/ מביתם ביפו ב-‏48. לאחר שעזבו את הבית נולדו להם בנים, נכדים ונינים. הם עצמם מתו זה מכבר בשיבה טובה פחות או יותר, אך ילדיהם, נכדיהם וניניהם, [כ-‏100 איש במספר, שאיש מהם לא ראה מעולם את אותו בית], לא מוכנים לפיצוי כספי הוגן, ודורשים לחזור לבית סבם ביפו.
נניח לרגע לשאלה איך בדיוק יכיל הבית המקורי את כל השבט שנולד מאז, ונמשיך-

זמן קצר לאחר שמר ומרת אבו-איקס יצאו לגלות, הגיעו אל הבית מר ומרת בן-Y, בני דת משה מעיראק שנאלצו לנטוש הכול מאחוריהם ולנוס על נפשם. והם- מה לעשות- נכנסו אל הבית הנטוש של משפחת אבו-X. כאן נולדו להם בנים ובני בנים, שעדיין גרים באותו בית. או אולי הבית נמכר למשפחה אחרת, ששלמה בעדו בכסף מלא.

ואת, בהומניותך כי רבה, אומרת שיש להעיף את הדיירים הנוכחיים, בגלל בני בניהם של הפליטים המקוריים?

עם הומניות כזאת, מי צריך אכזריות?
את היא זו שמציגה העפה ללא תמורה 93808
לא אני.

וגם לא היה עולה בדעתי לעשות זאת. שוב (וכרגיל) את שמה דברים בפי שלא אמרתי וגם לא הייתי אומרת.

חשבת על קריירה אפשרית בתור סופרת? משום שהדמות שבדית עבורי היא מרתקת (אם כי רחוקה מהמציאות).
את היא זו שמציגה העפה ללא תמורה 93809
קצת מעציב שלאחר שאת מתלוננת כנגד תקיפות אישיות נגדך את עונה בתקיפות אישיות משל עצמך. אולי, במקום לספק לאסתי יעוץ קרירה, תצייני מה שגוי במסקנות שלה לגביך ולמה את באמת מתכוונת?
את היא זו שמציגה העפה ללא תמורה 93811
ערן, אני מבלה כבר חלק ניכר מהבוקר שלי בהתמודדות עם טענות שווא, מספר לא קטן מהן בא מאסתי.

ובפרט, כשאני אומרת שצריך להחזיר את הבית לבעלים המקוריים אני מניחה שהדיירים הנוכחיים יפוצו בדרך זו או אחרת, במסגרת הפיצוי הרב כיווני שעל מדינת הציונים לפצות את נפגעיו.

אבל לענות לאסתי הוא (מבחינתי, בכל אופן) לדבר אל הרוח. לענות לך -- עוד יש איזשהו סיכוי שתקשיב.
את היא זו שמציגה העפה ללא תמורה 93814
להזכירך, "יועפו מבתיהם" המקורי היה שלך, באותו לינק מפא"צ.

ואם הדיירים הנוכחיים לא רוצים פיצוי? אם הם רוצים להישאר בבית הזה? תסכימי לזה?

למה שה/פלסטינאים/ לא יפוצו כספית על הבית שמעולם לא דרכה בו כף רגלם?

וכפי שהעיר ערן, מי שיוצא פה בהתקפות אישיות לאורך כל הדרך זו את. שימי לב שאני לא אמרתי בשום מקום מלה אחת על אישיותך.
לא ידעתי שאת חיה בבית גזול 93810
אסתי, אם יורשה לי להתערב:
מדברייך - לפחות בתגובה הזו - עולה שאת לא שוללת - עקרונית - את זכות השיבה (אכן, לא לאותו בית ממש, אלא לבית חלופי נניח).
האם זו עמדתך ?
חלילה. 93813
אני שוללת את מה שמתקרא ''זכות שיבה'' מכל וכל. אני רק מנסה להראות למי שכואבת כל כך את כאב האנושות הסובלת את המפלצתיות שברעיונותיה.
אין בכוונתי להיכנס לוויכוח פרטני 93970
סליחה שאני מתפרץ לויכוח, ועוד באיחור, ועוד משנה את הנושא, אבל:
הייתי רוצה לנצל את ההזדמנות ולהביע את צערי על כך שתרבויות מסוימות באירופה לא נמחקו בגלל העלאתן ארצה בידי הציונות (וכתוצאה מכך נמחקו באופן אחר).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים