בתשובה לניצה, 23/09/02 23:29
שאלת תם 93866
מהו "טוב" במערכת מוסרית דתית?
האם הטוב היהודי הוא נעלה על זה של הטוב הנוצרי והאם ה"טוב" הנוצרי נעלה על זה המוסלמי?
ומה קורה בכלל עם ה"טוב" הבודהיסטי (בהנחה שגם כאן אנו מגדירים את המערכת כדתית)
האם יש כמה אופנים של טוב שיכולים להתנגש בינהם:
האמונה באל מול ערכים נעלים אחרים.
שאלת תם 93889
''טוב'' במערכת מוסרית דתית הוא מה שצריך לעשות, ו''רע'' הוא מה שאסור לעשות זה בגדול. יש הרבה פילוסופיות שנבנו על סמך זה.
המוסר הנוצרי ולאחריו המוסלמי מבוססים בחלקם הגדול על תפישת המוסר היהודי, עם זיופים בכמה אספקטים. יש לא מעט דמיון בין התפישות המוסריות של שלושת הדתות המונותאיסטיות
אני לא מכירה מספיק את התפישות הבודהיסטיות כדי להתייחס אליהן באופן אינטיליגנטי.
ודאי שיש כמה תפישות של טוב שיכולות להתנגש ביניהן, האם הן נכונות כולן, וכיצד ואם שופטים אותן, זה סיפור ארוך ואחר.
שאלת תם 93895
ומי קובע מה צריך לעשות מתי ואיך (אני יחסוך את הלמה)?
אם אני מבין נכון אין היום תקשורת ישירה עם האל וכל מה שאנו גוזרים הם פרשנויות לדבריו שניתנו בעבר?
ואם כך מי מוסמך לקבוע את הפרשנויות האלה ומה התוקף לקביעותיו?
שאלת תם 93899
המנגנון לכל התהליך הזה כבר התברר במהלך הדורות. אמנם יש כל הזמן ויכוחים על נושאים חדשים, והזמן וההסטוריה מבררים את הנכונות של פסיקה זו או אחרת. כפי שנאמר ''הנח להם לישראל אם לא נביאים הם, בני נביאים''. כלומר יש ''מנגנון'' טיבעי בעם ישראל המקבל פסיקות מסויימות ודוחה אחרות. מעין אבולוציה של הפסיקה, המבררת בסופו של דבר את האמת.
בהסתכלות כללית אפשר בהחלט להתפעל מכך שהעם היהודי שהיה מפוזר כל כך למשך הרבה זמן, חוזר יחסית לתבנית אחידה של יהדות. נכון, יש רפורמים וקונסרבטיביים, אבל הכוון ''האבולוציוני'' לגביהם די ברור.
שאלת תם 93903
מהו המנגנון לתהליך שהתברר במשך דורות?
מדוע הפרשנות של X עדיפה על זה של Y
מדוע הפרשנות שלך לדיבר לא תרצח שונה מזה של המתאבד הפלסטינאי איש החמס שמתבסס על אותו האל?
חוץ מזה שזו הפרשנות שלך ואת מאמינה שהיא נכונה?
מה בתכונותיך האישיות (שהם נחלתו של כל בשר ודם) מאפשר לך לראות את האמת למול מליוני מוסלמים שכנראה לא יכולים להשיג אותה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים