בתשובה לירדן ניר, 16/09/00 1:37
תשובה לירדן, והצעה לחוקה 9651
נכון, ירדן, התיישבותם שם היתה בחטא.
ללא ספק. זה היה אקט אימפריאליסטי על גבול הטרוריסטי, ואני הראשון לאשר זאת. פעולה זו היתה בניגוד גמור לחוק הבינלאומי, ואין להם שום זכות לחיות שם - ולעניין זה (שימו לב) גם כל אזרח ישראלי, שבא והתיישב בשכונה ישראלית במזרח ירושלים - אפילו מטר מצידו השני של הקו הירוק - דינו זהה.
עדיין. ויחד עם זאת.
שונה היה הדבר, לו היו הצדדים יושבים, וחותמים על הסכם שלום כבר בסוף שנות השישים. או אפילו בסוף שנות השבעים - הלא, את ימית פינו אחרי עשור מאז הקמתה (וחבל מאד, אגב, שלא גרמו למצרים לקחת גם את עזה, וליישב בימית את הפליטים, במקום סתם להרוס). אבל - יש לנו כאן מצב, בו התנחלויות כאלה - בלתי-חוקיות, נכון - עומדות על תילן מזה למעלה משלושים שנה. רבים מן הילדים באריאל, קריית ארבע ועוד הינם דור שני(!) לילידי המקום. בשבילם, כשהם אומרים שזוהי מולדתם, אין הם משקרים - רק סביהם נולדו על אדמה אחרת.
כשמאלני והומניסט אמיתי, אני מאמין, שלכל אדם בארץ הזאת צריכה להינתן הזכות לגור היכן שיחפוץ. בעיני, עקירת אנשים ממקום מסוים, כאשר הם דור שני לילידי אותו מקום - ואין המדובר כאן באיתני-הטבע, כגון הר געש! מדובר כאן ביחסים בין קבוצות שונות של בני-אדם, ולפיכך בדבר, הנתון בידינו, בני האדם - הינה טרנספר.
ניתן כמובן לקבוע, כי על הרשות הפלשתינית, משתהפוך סוף-סוף למדינה, לקבלם בגבולותיה כאזרחים שווי-זכויות. ובמקרה ז ה , אגב, תתייחס אליהם פלשתין הצעירה בדיוק כפי, שנתייחס אנו לאזרחינו הערבים - מה שיגרום, אולי, בשעה טובה, לכך שיתייחסו כאן לכל האזרחים, גם ללא-יהודים, כאל בני-אדם שווי-זכויות, בפעם הראשונה לאחר למעלה מיובל שנים. ניתן ליצור התאמה כזאת.
אבל בשלום, אם הוא אמיתי, ישנה הדדיות. אזרחי ישראל הינם אזרחי ישראל, וברור מאליו, שכאן הם חיים (ואפילו ר. זאבי הפשיסט מעולם לא העז לומר, כי יש לטרנספר א-ו-ת-ם ). לעומת-זאת, המתנחלים גם הם אזרחי ישראל, ואינם מזוהים כלל ועיקר כפלשתינים.
לפיכך, אם לשלום אמת פנינו, נמצא מ ח ו י ב י ם להתאמה הדדית בנושא זה - ובשפה ברורה יותר, לאפשר את זכות-השיבה. כי, אחרי הכל - המתנחלים אולי יושבים במקומותיהם למעלה משלושים שנה, אבל עד להקמת מדינת ישראל, ישבו פלשתינים רבים בשטחה, ברציפות, מזה למעלה מאלף ושלוש-מאות שנה...
כעת, הוסיפו נא לכך את העובדה, שהממסד הישראלי נזקק בלאו-הכי לארגון מחדש יסודי ביותר של מערכותיו - אם המדובר הוא בכך, שלערבי, דה-פקטו, אסור לבנות (מדוע, אתם חושבים, הם נאלצים לבנות בצורה "בלתי-חוקית"? משום, שכמעט לעולם אין הם מצליחים לקבל אישורים!! טרנספר שקט מתבצע ביותר ממקום אחד בארץ - ולכך שותפים, תתפלאו, גם אינטלקטואלים עגולי-משקפיים, המופיעים בכל הפגנות "שלום עכשיו", ולפעמים אף במועצת מר"צ. שתי התארגנויות פוליטיות אלו א י נ ן שמאל ע"פ שום קנה מידה), ביחס המשטרה אל מפגינים - ויהיו אלה סטודנטים, מתנחלים, ראשי-רשויות ממוצא ערבי או נכים - באבטלה הגואה, ביחסי דתיים חילוניים ועוד, ועוד. ולפיכך, אני מציע להפסיק כל זאת, ולהתחיל, ישראלים ופלשתינים יחדיו, לבנות פה משהו חדש. מדינה, הנותנת שוויון גמור לא רק ע"פ החוק היבש, אלא גם בפועל, לכל אזרחיה כולם, דואגת לכך, שתמיד תימצא להם תעסוקה הולמת בשכר הוגן, מדינת סעד מפותחת אשר - בלי לפגוע במאמינים כאלה או אחרים - לא תהא לה כל דת רשמית (זוהי רשותם המלאה של מאמיני דת כזו או אחרת לסגוד לאלוהיהם כרצונם וזהו עניינם הפרטי. רק - את מוסדות-הדת שלהם יממנו מתרומות קהילתם הדתית, כי אין שום סיבה, מדוע אנו - הלא-מאמינים - צריכים לממן אותם! אני אוהב לשבת כל שבת על האינטרנט, או לצאת לטיול - כלום דורש אני, כי יממנו לי עסוקים אלה מקופת-הציבור?), וסוף-כל-סוף י ב ו ט ל כאן ה"מילט" העות'מני, הגוזר שיטה של עדות דתיות מופרדות ע"פ חוק. נישואין אזרחיים, בלא כל קשר למוצא בני-הזוג, יהיו ההליך התקף, ולכל זוג תהא הזכות המלאה, להינשא אחר-כך גם אצל רב, כומר, או מי שלא יהיה - זה אינו מעניינו של הציבור. כוחן של ש"ס, החמא"ס ועוד יפחת משמעותית במדינה, הדואגת לחינוך נאות ומסגרת מועדונית נאותה לכל ילדיה - אם ילדיך מקבלים מסגרת חמה ואוהבת, לרבות ארוחת-צהריים טובה, בחינוך הממלכתי, מי צריך את ש"ס?
אני מאמין, שזוהי הדרך להשגת - לא רק שלום אמת מלא, אלא גם שגשוג חברתי, רוחני ותרבותי. רק שערו, את האפקט שיהיה לשילוב התרבויות השונות - אבל זהו כבר נושא נפרד, שעליו - אם תרצו - ארחיב בהמשך.

שלכם,
דני.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים