ההיסטוריה של הזמן המודרני 98970
פול ג'ונסון, בספרו "ההיסטוריה של הזמן המודרני" סוקר בפרק הראשון את ההתפתחויות החשובות שחלו בתחילת המאה העשרים, ביניהן ניסוח תורת היחסות של איינשטיין.

ואז הוא מוסיף:
"ואולם למרבית האנשים, אשר הפיזיקה הניוטונים על קוויה הישרים וזוויותיה הישרות היתה מובנת [להם] על בוריה, יחסות לא היתה אלא מקור מעורפל לאי נוחות. הם הבינו כאילו הזמן המוחלט והאורך המוחלט הודחו ממעמדם ...
בתחילת שנות העשרים החלה נפוצה האמונה, לראשונה בשכבות רחבות, כי אין עוד שום דבר מוחלט - לא זמן ומרחב, לא טוב ורע, לא ידע, ומעל לכל לא ערכים. בטעות, אבל אולי באופן בלתי נמנע, בלבלו בין רלטיביות (יחסות) לבין רלטיביזם (יחסיות).

איש לא הצטער יותר מאיינשטיין על הסילוף הנפוץ הזה. הוא נדהם מן הפרסומים הבלתי פוסקים והטעויות שעוררה עבודתו...
[איינשטיין] עמד על דעתו, שהעולם נחלק לתחום אובייקטיבי ותחום סובייקטיבי, ושאדם צריך להיות מסוגל להיגדים מדוייקים על החלק האובייקטיבי.

זינוקו של איינשטיין ב- 1919 למעלת אישיות עולמית הוא דוגמה מרשימה לשניות רישומם של מחדשים מדעיים גדולים על האנושות. הם מחוללים שינוי בתפיסתנו את העולם הפיזי... אבל הם משנים גם את מושגינו, והשינוי השני קיצוני לעיתים יותר מהראשון..."

עד כאן הציטוט.
אני חוששת שיש בזה הרבה מן האמת.
תיאוריה מדעית של יחסות הובילה לתיאוריה חברתית של יחסיות, ושל אובדן אמת מוחלטת, וכל יתר תילי התילים של הפוסט מודרניזם, שאינם אוחזים הרבה מלבד גישה תפיסתית נחמדה, אך שולית, שמשום מה רואה את עצמה כראוייה לשם הבומבסטי פוסט-מודרניזם, כאילו מדובר בתקופה של ממש.
ההיסטוריה של הזמן המודרני 98971
רגע, רגע, גלבי המשפט האחרון - "פוסט" פירושו אחרי. מדובר בתקופת ביניים שלדעתי גם מכירה בעצמה ככזו, וכבר המציאה לעצמה אפילו "פוסט-פוסט". עצם שמה מעיד על כך שהיא לא קיימת לכשעצמה אלא בהתייחסות למודרניזם שקדם לה, שהיא היתה אובדת לגמרי לו היתה צריכה לפעול לא כמרד המופנה כלפי משהו אלא כדרך פעולה שמובילה לאנשהו. גם אם היא קוברת את המודרניזם לכאורה - זה טיבן של מהפכות (מדעיות/מחשבתיות), ומחר יום חדש.
ובאווירה פוסט מודרניסטית זו 98974
לא הבנתי - הלנו את אם לצרנו?

אני חושבת שאפילו השם "פוסט מודרניזם" הוא יומרני, כי "המייסדים" התייחסו אליו כאל תקופה אחרונה. מודרניזם, פוסט מודרניזם, ומה אז?
ולדעתי, שוב, מדובר באנקטודה חולפת בהיסטוריה של מדעי החברה.
ובאווירה פוסט מודרניסטית זו 98985
אני בעד הנגד ונגד הבעד :-) מה שאמרתי היה, שאת יוצאת נגד התפיסה של פ"מ כתקופה בפני עצמה - אבל לדעתי גם מובילי השיטה לא רואים אותה ככזו.

וההיסטוריה של מדעי החברה עדיין לא ארוכה מספיק כדי לקבוע ש-‏20-30 שנה הן אנקדוטה.
ההיסטוריה של הזמן המודרני 102102
"[איינשטיין] עמד על דעתו, שהעולם נחלק לתחום אובייקטיבי ותחום סובייקטיבי, ושאדם צריך להיות מסוגל להיגדים מדוייקים על החלק האובייקטיבי" - זה נכון מאוד-מאוד, וחלק חשוב בהגותו של אחד האנשים החכמים ביותר שהילכו על פני האדמה. אני מנסה לא פעם להסביר באייל את הרעיון הזה, אבל מישהו עשה את זה טוב ממני בעבר: פרופ' יוסף אגסי בספרו "אלברט איינשטיין אחדות וריבוי", שכבר המלצתי עליו לא פעם. ספר נפלא, כדאי!
ההיסטוריה של הזמן המודרני 102285
"אחד האנשים החכמים ביותר שהילכו על פני האדמה" זה היגד אובייקטיבי או סובייקטיבי?
ההיסטוריה של הזמן המודרני 102437
אם חוכמה היא מדד סינתטי או אנליטי, אז כן. אם לא, אז לא. צריך, כמובן, גם *להסכים* על "מה זאת חוכמה". אבל אם יש גם הסכמה, אז למה לא?
ההיסטוריה של הזמן המודרני 102440
אין הסכמה, די להסכמה, הלאה לקונצנזוס, פויה סדר לך מפה!

אהם. בכל מקרה, הצורך להסכים הוא שורש הבעיה - נראה כי האמת תלויה על חודו של קול.
ההיסטוריה של הזמן המודרני 102441
אוקי...?
ההיסטוריה של הזמן המודרני 453748
מה שמוזר עד כדי תמוה בתגובה שלכם, הוא שאתם מתייחסים לפוסט מודרניזם באמצעות מונחים מודרניסטיים. אין הוגים אשר מכריזים על עצמם כפוסטמודרניסטיים. פוסטמודרניזם איננו תנועה, או חזון, או תורה וכו'. הגדרתו המקורית היא כשבר, שלא ברור לגמרי מה בא אחריו. הוא מתייחס לשבר של המודרניזם והערכים שלו ולבלבול המוחלט שמגיע אחריו. להגיד שאנחנו עדיין מודרניסטיים משמעו לא לתפוס מהו מודרניזם.

בקשר לבחירת השם, גם היא לחלוטין מסמלת את הפוסט מודרניזם: שימי לב שלא התאמצו למצוא שם חדש, אפשר להעניק לזה פרשנות פשטנית כאקט של ריקנות מתוכן, לא במובן הרומנטי שנשא איתו המודרניזם, אלא פשוטו כמשמעו. תחושה של אי בהירות, חוסר יכולת ליצור משהו חדש, כנראה גם חוסר אמונה באופציה שכזו.

את(טלי) מאוד ממהרת לצאת בהצהרות על טעות מוחלטת, למרות שניכר כי אינך בקיאה לגמרי בהגדרות של המושג וזוהי למעשה גישה מאוד פוסט מודרניסטית, שהרי השבר חל גם על הכללים לכתיבה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים