בתשובה לNir Stern, 26/09/00 11:54
Big differences 9966
אני מסכים בהחלט להערה והייתי רוצה להוסיף השגה נוספת:
חשוב לעשות את ההפרדה וההבדלה בין היהדות לנצרות. עיקר כוחה של היהדות לא רק בעקשנות המדהימה של העם קשה העורף, אלא גם ובעיקר במלחמה חסרת-פשרות נגד כל חריגה מדרך היהדות המקובלת. רעיונות תיאולוגיים חדשים ומקוריים רצויים תמיד - כל עוד יובהר שהויכוח אקדמי ואין הכרה בהם כחלק מן היהדות (כמובן, התיאולוגים החדשים הם חלק מהעם היהודי, אולם התיאולוגיה שלהם חייבת להישאר מחוץ לגדר). זו רוחה וזה כוחה של היהדות - הויכוח הער והמתמיד, תוך הישארות בגבולות שנקבעו. לא ניתן להמציא פילוסופיה או תיאולוגיה חדשה שתתבסס אך ורק על התנ"ך, למשל, ולהגדירה כ"יהדות". גם היהודי הטוב (והתנא המבריק) ישוע שאף לרפורמות מרחיקות לכת, אשר מטרת רובן ככולן היתה רצויה ומבורכת, אבל הוא "שבר את הכלים" והתוצאה - דרכו הוכרה, אבל לא כיהדות.
זה לדעתי גם שורש הויכוח של היהדות (המכונה לעתים "אורתודוכסית") עם המכנים עצמם יהודים-קונסרבטיווים או יהודים-רפורמים. בויכוח זה, עם כל הליברליות והרצון הטוב, ידם של הראשונים על העליונה. כמובן שמותר לכל אחד לנהל חייו כרצונו, אבל לא כל אורח-חיים יזכה את בעליו בכינוי "יהודי מאמין". זה מצבם של הרפורמים והאורתודוכסים - אנשים נחמדים הם כן. יהודים (בדתם) - לא. כזה היה גם מצבו של אקוסטה. המאמר, אגב, מרתק.
מאבק להשרדות 9979
אם ישנו לקח שניתן ללמוד מהמאמר(שדי מעניין אבל לא חותר לעומק), הוא הלקח לפיו: אפילו הסובלנית שבדתות, כמו גם היהדות וכמו האסלאם(שהיה מצווה על סובלנות לשאר עמי הספר) כאשר קהילה נאבקת על חייה המטרה מקדשת את האמצעים.
אני מסכים עם רוב דבריך אך ישנו חלק אחד שגורם לבעיתיות וזהוא החלק של "יהודי מאמין", עליך להבין שבעולם בו ישנם כל כך הרבה אויביים ליהדות אין הרבה אפשרויות לסטות מהקו מכיוון שאט אט עלולים לפרש זאת כהתבוללות(הרי בסופו של דבר היהדות נאבקת על חייה) למרות שדוקא אנשי עידן "התבונה" של היהדות היו מתהפכים בקיברותיהם למראה הפנאטיות חסרת הפשרות, אנו מקבלים לא את מה שהוחלט ע"י אלוקים אלה את מה שהוחלט ע"י רבנים כדברי קודש שאין לערער עליהם, והללו האורתודוכסים אינם עושים דבר חוץ מלמלא בעיוורון לא אחר צו התורה כי אם אחר המשנה אשר הוא מעשה ידיהם של אינדווידואליסטים ובעלי דעה!!

שורה תחתונה:

בעולם מאיים אין הרבה מקום ביהדות האורתודוכסית לחשיבה עצמית בגלל הפחד המתמיד מפני סכנה מסויימת של התבוללות, ובכך מדוכאת החשיבה היהודית כשם שמדוכאת החשיבה הקתולית אשר מקובעת סביב עיוורון!!
מה שאבסורדי הוא שדווקא בעולם אשר יוגדר כאזרחי וחופשי היהדות תגיע לגדולתה המחשבתית.
מאבק להשרדות 354194
I agree to most of your views . The only thing that i am totally against is bestowing religious beliefs on secular people who have chosen not to believe or are sticking to traditional jewish values. So what we all agree is mutual respect which is very elusive but could be reached.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים