עברי, ישראלי, יהודי 116
יפה אמרה חרות - הלוח העברי אינו נכס בלעדי של הדת. למעשה, שמו מעיד עליו - עברי הוא! ולענין הדיון - עברי הנני! אם אוותר על אזרחותי הישראלית יום אחד, אחדל מלהיות ישראלי. יהודי ניתן לקרוא לי רק בהקשר של מוצא אתני. מה נשאר? מה אני בכל זאת? עברי. שפתי עברית, תרבותי עברית, ואלו אינן תלויות במחסומי מדינות, דרכונים, ודתות.

מעטים (למיטב שיפוטי) עורכים את ההבחנה הזו, וחבל. במאמר שלי כתבתי על חילונים הצמים בשם המסורת. מסורת, לדידי, היא העברית - השפה וגוף היצירות בה (כולל התנך, כמובן). טשרניחובסקי הוא המסורת שלי, לא הגר'א.
הלוח העברי 117
האם הלוח העברי הוא באמת הלוח שלך?
תמהני.
לא אשאל גבי היום (קל מדי), אולם ביום רגיל וממוצע, האם אתה יודע מה התאריך העברי?
הלוח העברי משמש את הציבור הדתי גם לעניני יום-יום. אנו החילונים משתמשים בו רק לצרכי החגים (או כדי להנות מיום-הולדת כפול). כן, הלוח נקרא "עברי", אולם השימוש בו הוא יהודי-דתי בצורה כמעט בלעדית.
עברי, ישראלי, יהודי 126
ומדוע הגר"א אינו חלק מהתרבות שלך? ההבחנה הזו בין "עברי" ו"יהודי" מכניסה לדיון מונחים כנעניים לא רלוונטיים. טקסטים דתיים רבים (גם של הגר"א, אם אינני טועה) נכתבו בעברית, ולכן הם "עבריים", לשיטתך.
היצירה היהודית (גם הדתית) היא בהחלט חלק מהתרבות שלי, אבל נקודת ההתייחסות שלי אליהן היא חילונית לחלוטין.
עברי, ישראלי, יהודי 162
הגר"א כתב, אמנם, בגרסה משובשת של עברית - אותה העברית התלמודית, שאין שגיאה בעברית תקנית שאינה מבצעת - אבל האם די בכך כדי להפוך אותו ל"חלק מהרקע התרבותי שלי"? אני בספק. אינני מאמין שלגר"א, או לכל כותב הלכה אחר, יש מה לומר לישראלי בן זמננו, גם אם הם כותבים עברית ולא אידיש.
עברי, ישראלי, יהודי 174
לשאלתך מה יוותר אם אני אוותר על זה או אחר.

קודם ישאר "אדם" (לא נרשם בן אדם במחוון) לאחר מכן אשאל אותך.

למה אתה צריך את השיכות הזאת.

אני יודע שאני שייך אבל אני לא צריך שום תואר. לא יהודי לא ישראלי לא אזרח.

אני באופן אישי גם לא מקבל את זה שאני יהודי.
אם אדם מתנצר האם הוא נוצרי?
לפי הדת לא!
הוא צריך יותר מזה כדי לא להיות יהודי.

אבל אני אטאיסט שלא מאמין באל אני גםלא מאמין בוודו או כל אמונה אחרת.

אני אדם או במילה אחרת יצור. מהמילה שנוצרתי.
באופן כללי יותר אני יונק.
האם זה לא מספיק?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים