אני מחוייב. והוא לא. 13608
אני מחוייב(או יהיה מחוייב בעוד שנה) להגן עליו, על תלמיד הישיבה שלומד/מתגורר בהתנחלויות, והוא לא.

הוא אשר אוחז באשכיי השלטון, שמוציא ממשלם המיסים החילוני דמי שלמונים ושנורר על פולחן(שהחילוני לא משתמש בו), על השטיפת מוח ועל כלכלתם של אלו אשר חיים על חשבון המדינה כפרזיטים, על כבישים להתנחלויות שלא יהיו קיימות עוד שנה, ועל תשלומים שונוים ומשונים למען ציבור סקטוריילי אחד ויחיד: הסקטור היהודי דתי(הכולל בתוכו גם את הדתי-לאומי-לאומני-לאומ...איך שתרצו וגם את החרדי).

יש כאן 2 בעיות אשר מונחות לפנינו:

1. ההורים שלנו הדורות הקודמים תמיד נכנעו לחרדים ולדתיים, תמיד, ונתנו להם להגיע למצב שהם שולטים על כל הנעשה במדינה.

2. מדינה לא יכולה להיות מנותקת מהציבור שלה, מדינה לא קיימת לשם קיומה, אלא לשם סיפוק צרכי יושביה ולכן למה ציבור החילוני משלם מיסים ומשרת בצבא וכספיו לא הולכים לסיפוק צרכיו וקיומו אלא חומקים לתוך כיסיהם של ציבורים שונים שמנסים להשתלט על המדינה ולא מוכנים להכיר בעליונות הדמוקרטיה ובהכרעת הרוב החילוני.

טוב, אז לנקודה הראשונה - יש פתרון! - קם דור חדש בישראל! דור שלם!(דורש שלום אבל לא רק) שלא מוכן יותר לסבול את הפרזיטיות הדתית!
אני חילוני גמור, איני צורך שירותי דת ועל כן איני מוכן לשלם על כאלה!
אני הולך לצבא כי זוהי המדינה שלי ואני מוכן ורוצה לשרת בצבא, אבל אני לא מוכן שאני או מישהו מקרוביי ימות על הגנה על תושבי השטחים שהיחידים שרוצים בהם ולא מוכנים לוותר עליהם הם אלו אשר לא מוכנים להתגייס לצבא.

אני לא מוכן למות בשבילם, אם הם רוצים אז שיגנו על עצמם, אני לא רואה בעצמי מחוייב אליהם. אני מחוייב להגן על מדינת ישראל ושועפט, גבירותיי ורבותיי, היא לא חלק ממדינת ישראל!

ואני לא היחידי, אם הדתיים ימשיכו במאבקם להפוך אותנו לאיראן יהודית אז הם לא משאירים בידינו כל ברירה ואנו נאלץ להחזיר להם באותו המטבע: נפסיק את כל המימון שלהם ע"י המדינה והם יחיו כמו שהם חיים בקהילות היהודיות בארה"ב ע"י עבודה ומימון של קהילות אחרות.

אסור לתת להם לנצח,הציבור שמשלם מיסים,
הם אותם אנשי הייטק שבבוקר עובדים בעבודות המשעממות ובלילה חוגגים במסיבות נמשיך להלחם למען חברה חופשית בריאה ושיוויונית של סקס והייטק ונגד חברה כושלת של דת ושמרנות קנאית אשר מנוגדת כל תפיסה במציאות היומיומית שלנו.

לנקודה השניה - אין פתרון - כי תפיסת העולם הדתית/חרדית היא שכל החיים סובבים סביב עולם התורה ושההלכה היא המסגרת שבתוכה האדם (כל אדם לפי תפיסתם) חי ותפיסת החילונים הדמוקרטיים היא שהדמוקטיה היא המסגרת לחיינו במדינה והדת היא אפשרות בתוך מגוון האפשרויות שיש כך שאם אי פעם ארצה להיות דתי הדמוקרטיה מאפשרת לי זאת כי הדמוקרטיה מאפשרת לי בחירה חופשית. ולכן אלו הם שני קוים מקבילים שלעולם לא יפגשו.

אסף ויצמן zoter
אני מחוייב. והוא לא. 13620
סקס והייטק, זה מה שיש לחילוניות להציע? אז אולי בכל זאת אני אחזור בתשובה. אמנם אין לי שום דבר נגד הייטק, ואני אפילו די אוהב סקס, אבל אני חושש שזה לא יכול למלא חיים שלמים.
מזל שזה לא ככה באמת.
אתה מחוייב? הצחקת אותי. 13625
למה אתה מתעקש לכרוך את הדתיות והלאומיות באותה אגודה?

נטורי קרתא נפגשו עם עראפאת כבר בשנות השבעים, התנגדו לעצם קיומה של מדינת ישראל והכירו בעראפאת כנציג הערבים החיים בארץ ישראל.

מאין הרעיון האינפנטילי שתושבי ההתנחלויות אינם משרתים בצבא? ראית פעם מישהו כזה, או שאתה רוצה להעביר את ירושליים ובני ברק לידיים ערביות?

כמוך - אני חילוני גמור. שלא כמוך - אני חושב שישיבתנו בשטחים שנכבשו בשנת 1967 אינה שונה, עקרונית, מישיבתנו בשטחים שנכבשו ב-‏1948.

אינך צורך שרותי דת, ולכן אינך מוכן לשלם עליהם. מעניין. אני, לעומת זאת, אינני צורך שירותים המיועדים לנכים ולחולים כרוניים. האם זה בסדר שאפסיק לשלם עליהם?

אתה מוכן ללכת לצבא, בתנאי שיחייבו אותך רק לעשות דברים שאתה מסכים עליהם באופן עקרוני. זה לא צבא. אולי תנועת הצופים?

לסיכום - אם ההתנחלויות אינן חוקיות, אתה מתבקש להילחם בהם בדרך הדמוקרטית שאתה כה מהלל למרות שהיא אינה מובנת לך כלל. את הפאנאטיות ההדוניסטית שלך אתה יכול לפרסם כאוות נפשך, אך אל תבלבל אותה עם חילוניות, שהיא סובלנית מעצם טבעה.
תודה, יובל 13627
רציתי לעשות את זה אבל
א. התעצלתי
ב. לא היה יוצא לי טוב כמו שיצא לך
העצבתני קשות 13645
למרות הסכמתי העקרונית לרבים מדבריך, הרי שבנקודה אחת אני חולק עליך קשות: ההשוואה בין צריכה ותשלום על שרותי דת ועל נכים וחולים כרוניים. זו, אני מצטער לומר, דמגוגיה לשמה. אין כל הקבלה בין המקרים.
במקרה של הדת, מדובר באורח חיים אותו בחרו אנשים מסוימים לעצמם. יתכבדו אלה ויממנו אורח חיים זה, שמשמעותו, במקרים רבים, הנה אי-עבודה וטפילות על שאר החברה. לעומת זאת, אותם חולים בהם אתה נתלה *לא* בחרו להיות במצבם זה, וודאי היו שמחים והפטר ממנו ומהשרותים המסופקים להם גם יחד, לו היה זה אפשרי.
ועל מנת להוסיף פשע על יגון, הרי שאותם חולים לא נהנים מהתקצוב השופע הזורם לכל מני ישיבות וארגוני דת אחרים, המשקיעים את זמנם בחינוך והסברה על מנת להגדיל את מספר הטפילים. אכן, עולם אמיץ חדש.
העצבתני קשות 13646
מה לגבי שירותי תרבות וספורט (שלא לדבר על רווחה ובריאות) שלא כל מי שמשלם עבורם באמת נהנה מהם ולא כל מי שנהנה מהם משלם עבורם?
העצבתני קשות 13651
ואם יורידו את המימון לספורט ולתרבות אז?

הם יאלצו להחיות את עצמם לבד כמו כל עסק אחר.

יתכן וזה יפגע בהם קשות אבל אני מאמין שגם אם הם יפגעו לא אתה ולא אני צריכים לשלם להם באופן שאינו ישיר, מבחירה אישית.
העצבתני קשות 13655
אתה צודק, יש לי עוד כמה הצעות ייעול:
1. מע\'\'ץ צריכה לגבות כסף מאנשים שגרים בישובים רחוקים ומבודדים כדי לממן סלילת כבישים אליהם. לי אין מה לחפש בנוה צוף או מה שזה לא יהיה אז למה אני צריך לממן להם כביש גישה?
2. המשטרה צריכה לגבות כסף ממי שפורצים לו הביתה. אני חי במקום שרמת הפשיעה בו נמוכה אז למה אני צריך לממן לכל אותם טיפשים שהלכו לגור בשכונות דפוקות את הטיפול בפשע? שהם ישלמו.
3. חובבי טבע ושוחרי איכות הסביבה צריכים לשלם מס חיבת טבע. לדעתי אין טעם בפיקוח על שמירת הטבע, זה קרב אבוד ובכל מקרה לא איכפת לי אם הירקון מזוהם או אירוס הפיפוס יכחד מהעולם. מי שאכפת לו, שישלם בעצמו.
4. צריך להעלות את שכר הלימוד כך שהאוניברסיטאות יוכלו לממן את עצמן משכר הלימוד בצורה בלעדית, אה כן וגם לגבות מהן ארנונה על כל השטחים שהן תופסות, למה...?
5. מי שמצביע בבחירות, צריך לשלם מס בחירות שיממן את ה 600000000 דולר שהעסק אמור לעלות. אני, לא איכפת לי מי יהיה ראש הממשלה אני לא מתכונן להצביע אז למה אני צריך...?
העצבתני קשות 13652
סליחה, אבל מה זה קשור? ברור כי לא כל דבר שבחרה המדינה לממן ינוצל ע\'\'י כלל האזרחים. ברור גם כי המדינה צריכה לתת שירותי דת בסיסיים כלשהם, כיוון שיש מספיק אוכלוסיה הדורשת אותם - בדיוק כפי שיש מימון בסיסי כלשהוא לספורט. אז? איך אתה סותר את דברי, בדיוק?
העצבתני קשות 13663
אתה טענת שדתיים (כצרכני שירותי דת) שונים מנכים וחולים כרוניים (כצרכני שירותי בריאות) בכך שאילו בחרו להיות צרכנים בעוד שאילו לא בחרו להיות צרכנים והיו שמחים להפסיק להזדקק לשירותים המדוברים.

התשובה שלי היא שספורטאים מקצועיים, אומנים ואנשי אקדמיה בתחומים לא כלכליים (שבחרו לעסוק בתחומים הללו מרצונם החופשי) מקבלים שירותים מהמדינה למרות שהרבה אנשים לא ממש מתעניינים בענפי ספורט כמו שייט או שחיה, לא צופים בסרטים ישראליים ולא מתעניינים בפילוסופיה עתיקה של המזרח הרחוק. ואין פוצה פה ומצפצף (וטוב שכך).

ההבדל בין שני הללו (מהבחינה הזו) הוא, שלדתיים יש לובי חזק בכנסת ובמועצות המקומיות ולכן הם מקבלים את מה שהם חושבים שמגיע להם בעוד שמפלגות הנכים והגמלאים לא מצליחות לעבור את אחוז החסימה ומפלגות אומנים וספורטאים פשוט אין.
העצבתני קשות 13666
נו, והלובי החזק בכנסת גורם לעניין להיות צודק?
הדגש בתגובתי הוא על \'\'בסיסיים\'\' אולי כדאי לי להוסיף - שוויוניים. הרי אין כל פרופורציה בין התנאים להם זוכים בני ישיבה לבין אלה של הסטודנטים, נכון?
העצבתני קשות 13667
אתה כנראה מבלבל אותי עם דורון אחר.
שירותי הדת שהמדינה צריכה לספק (כאשר יש מספיק אנשים שרוצים בשירותים הללו) הם מקוואות, בתי כנסת ורבנים. לא מלגות לתלמידי ישיבה (עניין ההטבות הסוציאליות לתלמידי ישיבות לא קשור לעניין שירותי דת).
המדינה זה אני? 13668
המדינה היא סכום כל אזרחיה ,ובדמוקרטיה זו או אחרת המוסדות הנבחרים קובעים ,כמבתצעי רצון כלל האזרחים, כמה מסים ליגבות וכיצד להשתמש מהם. המנגנון שבו פועלים המוסדות האלה, קרי הכנסת ,הוא מנגנון פוליטי שהמכניזם שלו הוא (בסדר יורד של מכובדות) משא ומתן, מקח וממכר, סחר סוסים, שמור לי ואשמור לך, יד רוחצת יד.

לכן, הקביעות מסוג \'\'המדינה צריכה/לא צריכה לממן\'\' אינן מובנות לי מעצם ההגדרה מה זאת מדינה.

כל זה, ללא קשר לשיפוט אם מימון מגזר זה או אחר מקובל.
כן, גם אתה 13686
אני אנסה לעזור לך להבין: קוראים לזה שיפוט מוסרי. רובנו עושים זאת, בתחומים שונים וברמות שונות, פעמים רבות ביום. השיפוט המוסרי גורם לנו לחשוב ש*ראוי* שכספי המדינה יחולקו בדרך כזו ולא אחרת. העובדה שבפועל הם מחולקים במשא וממכר סוסים רוחצים יד, גורמת לכך שבפועל הם לא ממש מחולקים כפי שנדמה לרובנו ש*ראוי* (למעט בני המזל שבנו, שחושבים שבגלל שאנו משטר דמוקרטי וכו\', ראוי שזה יחולק בדיוק כפי שזה אכן מחולק, בהגדרה).

שאלה שונה לחלוטין היא כיצד לגרום לזה לקרות. אבל גם מי שאין לו תשובה, עומדת לו הזכות (ויש שיגידו, החובה) לזעוק שהמצב הנוכחי לא ראוי.
כן, גם אתה 13731
ואולם, מהו המנגנון שבו חברה מיישמת
את השיפוט המוסרי, פוליטית?

היינו, מה שנדמה לרוב כ*ראוי *צריך להיסגר
במקח וממכר הפוליטי שמתנהל בצידו הגלוי בכנסת ובין כל מיני גופי לחץ בצד הנסתר.

אלא הם התנאים בהם פועלת הדמוקרטיה (ובמידה זו או אחרת שיטות אחרות) ולכן הקביעה שאין המדינה צריכה לספק שירותי דת, למשל, איננה תקפה פוליטית כמו הדעה ההפוכה.

המקום היחיד בו ניתן לממש את הרצונות המוסריים או האתיים הוא בית הנבחרים, עד כמה שהמצב הנוכחי מקומם או מספק. יחידים או קבוצות יכולים לנסות לקדם את דעותיהם בכל מיני אופנים, כולל האייל, כשהשיא אמור להיות הבחירות.

בנוסף, דמוקרטיה איננה דיקטטורה של הרוב אלא התחשבות במיעוט.

שים לב שאני מנסה להסתכל מן הצד הפורמלי של הדברים, ולא לשפוט אם מקוואות או סובסידיה ללימוד סנקסריסט צריכים להיות מסופקים על חשבון הציבור.
עצה 13699
מר ויצמן.
בוא נבדיל בין דעות ועובדות.
מותר ורצוי להביע דעה ועל כך תבורך.
בעובדות פישלת בגדול. תשתדל להביא עובדות בדוקות ולא להמציא, כי קיבלתי רושם שאתה מתקומם כנגד עובדות בדויות או מוגזמות.

רוצה דוגמה?
התלוננת שאתה מחוייב להגן על תלמיד הישיבה שלומד/ מתגורר בהתנחלויות, והוא לא. רואים שבבה\'ד 1 לא היית ואינך יודע לאן מגיעים המתנחלים הצעירים...

גם את אופן חלוקת התקציב אינך יודע. אתה פולט סיסמאות של תעמולת בחירות, ולידיעתך זה לא מעיד על עודף אינטליגנציה. (אל תיקח את זה אישית, ידידי הצעיר, זו ביקורת בונה).
אני מחוייב. והוא לא. 430551
אני יהודי דתי לאומי קצין בצבא ביחידה מובחרת (אותו צבא שעוד מעט אתה מחוייב אליו) ואני יכול להגיד שאתה כותב יפה אבל כותב שקרים. אתה כותב על חברה שאתה בכלל לא מכיר. וכמו שזה נראה ממש שאתה רושם ההכרות שלך עם הציבור הדתי בכלל מתחילה ונגמרת בסדרות טלויזיה טיפשיות!
אולי באמת הגיע הזמן התתגייס ואולי כמו רוב הציבור הדתי לאומי תשרת היחידה קרבית אולי אפילו בסיירת (ששם לידיעתך הרוב המוחץ הוא חבר'ה דתיים לאומיים).
לך תברר את אחוז הדתיים בקורס קצינים.

לך ת-ת-ב-ג-ר-! לך תכיר ותלמד ליפני שאת מוציא מתחת ידיך טקסטים לא אמיתיים ועם השקפות עולם מעוותות!

פשוט למרחם על אדם צר אופקים , ועם נשמה מנוונת כשלך.

ויצמן.
אני מחוייב. והוא לא. 430577
אל נא באפך ויצמן. זה שאתה משרת ביחידה מובחרת זה יפה מאד אבל לא המצאת את היחידות המובחרות -גם אני שירתתי ביחידה מובחרת בימים שהדתיים הלאומיים היו בה מיעוט מבוטל. אולי מה שהיה אז לא היה חשוב בעיניך. אני יכול רק לסכם את דעתי במישפט אחד: זה ברור מדוע רוב המתנדבים היום הם דתיים לאומיים; בגלל שכבר הרבה שנים המילחמה מתנהלת על ההתנחלויות וההתנחלויות בלבד,והם מגינים על הבית שלהם-(אלו הגרים בישראל מגינים על האידאולוגיה שלהם). במקום לשאול את עצמכם שאלות אתם רק נואמים נאומים ומטיפים מוסר. מה היה קורה בצבא אם לא היתה העליה הרוסית? היה צבא דתי לאומי? תשאלו את עצמכם באיזו זכות אתם כופים על המדינה את האינטרסים והאידאולוגיות שלכם ? ובאיזו טיפשות ואפאטיות נותנים לכם לעשות את זה.
געוואלד, פשיסטים עליך ישראל. 430580
נורא נוח להאשים את "המתנחלים" בכל. אבל אני שואל אותך: מי נתן להם להיות שם? מי קבע וקובע, כמדיניות, שיש להם זכויות יתר שם? מי מעלים עין ואף מעודד אותם? ממשלת ישראל, זה מי.

נוח לממסד הישראלי שכל הזעם הקדוש מופנה לגוף שהוא לכאורה חיצוני לתרבות המיינסטרים, אבל מתנחלים (וגם מספר לא מבוטל של חיילים שבאו מתוך הקו הירוק) מרשים לעצמם להתנהג בגסות רוח כלפי פלסטינים כי יש להם גב: כל הממשלות מאז 1967 ועד היום, כולל ממשלת רבין.

יש"ע זה כאן.
געוואלד, פשיסטים עליך ישראל. 430582
המישפט האחרון שלי מאשים את כל הציבור הישראלי -גם אני בתוכו. לא עשינו כלום במהלך 40 השנים האחרונות.
געוואלד, פשיסטים עליך ישראל. 430583
בצה"ל שירתת? בבתים שניבנו על ידי פועלים פלסטינים גרת או השתמשת? בבחירות הצבעת? למה ללכלך, עשית לא מעט.
געוואלד, פשיסטים עליך ישראל. 430598
בצה"ל שירתתי וכל מה שכתבת עשיתי. ראשית, לקח לי אי אלו שנים להבין את הברוך שלתוכו מוליכה את המדינה המדיניות ההזויה של ההתיישבות מעבר לקו הירוק. אולי לא היה כאן המצב ששורר בין אוסטריה לגרמניה לולא ההתנחלויות, אבל ודאי שלא היה המצב הנוכחי.
א. אם היינו מגיעים להסכם עם סוריה לפני 30 שנה, לא היינו שקועים בלבנון, לא היינו מסובכים עם איראן באופן הזה.
ב. ללא מפעל ההתנחלויות בגדה לא היינו תקועים היום ברמות השינאה והשהידיות של היום. היינו יכולים לחיות באופן סביר עם הפלסטינאים -בלי הרבה אהבה.
ג. אין לי הוכחות להשפעות החברתיות של ההתנהלות בה אנחנו תקועים; התחושה שלי שהן מאד עמוקות ומאד מזיקות.
מה שמציק לי שכל כך הרבה אנשים-כולל אני- לא ממש התאמצו לשנות את המצב.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים