רמז (של ממש) ראשון 183642
במקום המטא-רמזים שפיזרתי קודם, הנה קצת עזרה אמיתית. יש למצוא מספר המשותף לשני להיטים של אהוד בנאי, לקטע הידוע ביותר של שיפרין, ולשיר היחיד, כנראה, של ג'וליאנה האטפילד שיש סיכוי ששמעתם, כי הוא מופיע בפסקול של סרט די פופולרי מ-‏1994. ואם אין לכם את השיר, אפשר לדעתי להסתדר גם עם שיפרין ובנאי לבד.
רמז (של ממש) ראשון 183643
המ... אני חושב שללא ספק הקטע הידוע ביותר של שיפרין הוא הנעימה של "משימה בלתי אפשרית". מה המקצב שלו?
גוגליאנה 183644
וג'וליאנה הטפילד מופיעה בפסקול של Reality bites - http://www.imdb.com/title/tt0110950/soundtrack בשיר Spin the bottle

והנה קישור לדיסקוגרפיה של אהוד בנאי בMooma: http://www.mooma.com/Discs.asp?ArtistId=1164
גוגליאנה 183645
המספר היחיד שמצאתי בשיר של האטפילד הוא 5
המקום היחיד שאני זוכר 5 אצל אהוד בנאי, זה ב"ערבב את הטיח אחמד" "חמש בבוקר בעזה....".
רחוב האגס 1 183752
הלהיט הגדול של בנאי הוא מהרי נא (הילד בן 30) והמקצב שלו 5 שמיניות.
חשבתי שהלהיט השני הוא טיפ טיפה אבל שם המקצב הוא 4 רבעים.
המשקל? 183754
כפי שאמרו לפניי, נעימת "משימה בלתי-אפשרית" של שיפרין היא במשקל חמישה רבעים, ו"הילד בן שלושים" של אהוד בנאי הוא במשקל חמש שמיניות.

עוד להיט של אהוד בנאי, "כולם יודעים" (אהובתי, הקשיבי אל העפרוני...), הוא גם בחמש שמיניות. על ג'וליאנה האטפילד לא שמעתי, אבל בעקבות תגובתו של ערן, הקשבתי באתר של טאוור רקורדס לשיר Spin the bottle, והפלא ופלא, גם הוא בחמישה רבעים.

זה זה?
שמי ד"ר אביבי,שמי שולה,נו,כמה הוספת במשקל? 183755
איך פיקששתי את כולם יודעים...
כן,כנראה שזהו זה.
קרמבה! 183761
יופי - פיצחתם! כל הכבוד לערן שהעלה את נושא המקצב, לארסי שמצא את "הילד בן 30", וליובל שזיהה את היתר.

התשובה המלאה, אם כך, היא "5", והיא מתייחסת לקטעים נודעים במקצב 5/4 או 5/8 או 10/8, שהוא נדיר מאוד במוסיקה הפופולרית (המערבית?) לדורותיה, החל מקלאסית וכלה בפופ. יש די מעט אנשים המסוגלים (או רוצים) לחרוג מה-‏4/4 או 3/4 הסטנדרטיים ולהגות משהו שנשמע טוב וזורם. אהוד בנאי עשה זאת פעמיים, עם "הילד בן 30" (חוץ מה-"הוק" שהולך 5-5-5-6 בשמיניות), ו-"כולם יודעים", לאלו שיפרין כתב את הנעימה המפורסמת של "משימה בלתי-אפשרית", וג'וליאנה האטפילד חיברה את "Spin the Bottle", שיר כל כך סימפטי שמפתיע לגלות שגם הוא במקצב הנדיר הזה.

שאלנו גם "ולמי עוד?". יש כמובן יותר מתשובה אחת, אבל יש יצירה מאוד ידועה שכל כך לא מסתירה את חמישיותה שאם הייתי מוסיף אותה היתה החידה נפתרת בן רגע - מי המחבר?

והנה, סתם, עוד דברים ידועים במקצבים לא שגרתיים:

* הפזמון היפהפה ב- Golden Brown של "החונקים", ב-‏13/8
(3-3-3-4)
* "קורי נה ניי ניי" של גרוניך (שכחתי איך קוראים לזה) ב-‏7/8
* נעימת הנושא של "פעמונים צינוריים" של מייק אולדפילד (משהו כמו 7/8-8/8 וחו"ח)
* "Money" של פינק-פלויד ב-‏7/8
* "אפוקליפסה ב-‏9/8" של ג'נסיס (האמת ש-‏9/8 זה טיפה גבולי מבחינת המקוריות. גם Jesu Joy of Man's Desiring של באך הוא ב-‏9/8 אאט)

מעניין שקורה הרבה שהמילים או השמות של הקטעים האלה מתייחסים במפורש למקצב החריג - כאילו, אם לא שמתם לב... יש גם מצבים יותר מסובכים, כמו "אגדה יפנית" של אריאל זילבר, או "נייר עיתון" של טיפקס, שקשה בכלל לייחס להם מקצב.
קרמבה! 183765
היצירה הידועה שלא מסתירה את חמישיותה היא בטח "טייק פייב". ואם כבר היא עלתה, ועוד בהקשר של טריוויה, זה אולי הזמן לתקן עוול נושן. אני זוכר תכנית של "מקבילית המוחות" ז"ל בטלוויזיה בה שאל המנחה יצחק "אפס כריזמה" שמעוני את אחד המתמודדים את השאלה "מי הלחין את הקטע טייק פייב?", וקיבל כתשובה נכונה את "דייב ברובק".

טעות! הקטע אמנם התפרסם בביצוע רביעיית הג'אז של ברובק, אבל הלחין אותו דווקא פול דזמונד, הסקסופוניסט של הרביעייה באותה התקופה. (היה לי פעם מורה למוסיקה שסיפר לי שהוא הרוויח לא מעט עוגות מהתערבויות על הנקודה הזו.) לא זוכר אם לתשובה היתה השפעה על תוצאות התחרות, אבל צריך שיהיה סדר, או, במילותיו של הוגה הדעות הנודע ק. קריימר:
Without rules, Jerry, there’s chaos!

עוד קטעים במשקל מחומש הם seven days של סטינג, ואם אני זוכר נכון, גם מוסיקת הרקע של תכנית הטלוויזיה "דובי דוברמן" (אני *לא* מתכוון לשיר הפתיחה).

ואולי הקטע הכי מפורסם עם "טוויסט" במשקל הוא all you need is love של הביטלס, שם פתאום מופיעה תיבה של שלושה רבעים (בדיוק על ה- love השלישי בשורה love love love.)
קרמבה! 183766
אכן "טייק פייב", וטוב שהזכרת לי את דזמונד כי שכחתי את הסיפור הזה. איך הולכת מוסיקת הרקע של "דובי דוברמן"? (כאילו, "הנננ הנננ הנ הנ הנננ הנ הננננ דה הננננ"...?)
קרמבה! 183773
לא זוכר איך הלכה מוסיקת הרקע של "דובי דוברמן", אבל אני זוכר את עצמי שומע אותה (בתור ילד) וחושב "הממ, די לא שגרתי לבחור משקל של חמישה רבעים למנגינה של תכנית ילדים...".

עוד קטע מפורסם עם משקל מתחלף הוא כמובן מנגינת הפתיחה של "הסימפסונים".

ואם במנגינות של תכניות טלויזיה פרה-היסטוריות עסקינן, וכל חידות הטריוויה של החודש נפתרו, אז הנה אתגר. מי מהאיילים זוכר את מנגינת הפתיחה של תכנית הספורט "מהר יותר גבוה יותר חזק יותר"? אני מתכוון לתכנית ששודרה בימי שלישי (?) בשש וחצי בערב (???) בסוף שנות השבעים (!), בהנחיית אורלי יניב (אולי היו גם מנחים אחרים). אחרי שנים שניסיתי להיזכר במנגינה (ואני בכלל לא מגזים), פתאום ערב אחד היא צצה בראשי. לידיעת המפשפשים בזכרונם: שתי התשובות השגויות הנפוצות הן המנגינה של "מבט ספורט" והמנון המכבייה ‏1.

היות ועתותיי בידיי היום, רשמתי את המנגינה על נייר תווים מאולתר, סרקתי, ושמתי את התמונה ב- http://www.stanford.edu/~yuvaln/maher_yoter.html (מקווה שאין טעויות; זה הכל מהראש, ואין לידי אף כלי נגינה). אם מישהו מהאיילים יודע מספיק מוסיקה ומחשבים בשביל לקרוא, לנגן, להקליט, להפוך לקובץ mp3 ולשים ברשת, יהיה מצויין. (ברקת, רשמתי את המנגינה במיוחד בסולם דו מז'ור כדי שיהיה לך נוח עם המפוחית.. :-) )

(ואתם חושבים שגרפולוגים יודעים גם לנתח תווים?)
__________
1 למטרות נוסטלגייה, המנון המכבייה מובא להלן:

יותר מהר, יותר גבוה
יותר מהר, יותר חזק
היטב לרוץ, היטב לקלוע(?)
ולנצח במשחק
מכל ארבע רוחות שמיים
כולכם שלום(?) כולכם אחיי
אלפי ברכות, אלפי ידיים
ועם ישראל חי!
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 183777
הכוונה בכותרת, כמובן, למוחי הנשחק - הבטתי בתווים ולא הצלחתי לשמוע את המנורה הנדלקת מעל ראשי, אבל זה בוודאי אני, אני באמת לא זוכר את מנגינת הפתיחה (את זאת של "תצפית", לעומת זאת, כן, אבל לא הייתי מנסה אפילו לרשום את התווים שלה).

המנגינה של ה-"סימפסונים" ייחודית למדי בעוד מובן: היא כתובה בסולם לידי (Lydian), מה שיוצא בפסנתר כשמנגנים סולם רק על הלבנים ומתחילים מ-"פה". אחרי שהסבירו לי פעם על סולמות שונים ומשונים חיפשתי מנגינות מתאימות, ועליתי על הסימפסונס; לא מזמן חשבתי לעשות מזה חידה באייל אבל כמובן שהעסק מתועד נמרצות ברשת.

מה שכן, נתת לי רעיון בכיוון ההפוך: יש לי כמה מנגינות בראש שאני משתוקק שמישהו יזהה בעבורי. כשיהיה לי זמן אני אקליט משהו ואשים בפתיל הזה בתקווה שהאינטלקט הרצחני הקולקטיווי לא יכזיב גם הפעם (וב-"האייל ששאל" מותר אוף-טופיקים חופשי, נכון?).
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 183778
המנגינה של "תצפית" היתה עיבוד מסונתז לחלק השני של סימפוניה מספר 5 של פרוקופייב. אפשר להקשיב לדקה הראשונה שלה ב- http://www.towerrecords.com/product.aspx?pfid=106717... (רצועה מספר 2).

אפרופו פרוקופייב והטלוויזיה הישראלית (מצטער, אני פשוט לא יכול לעצור את פרץ הנוסטלגייה / טריוויה): מי שהעביר בבית בקרים בתור ילד חולה בסוף שנות השבעים, אולי זוכר איך בין פניני הטלוויזיה "here we are", "neighbors" וכו' היו מופיעות שקופיות אין-סופיות עם כיתוב נוסח "אנגלית ח' - 10:30" או "חשבון ה' - 11:15". אחת המנגינות שליוו את השקופיות האלה היא חלק מספר 4 של סימפוניה מספר 1 של פרוקופייב, ואפשר לשמוע את ההתחלה שלה ברצועה מספר 4 ב- http://www.towerrecords.com/product.aspx?pfid=279222... (מומלץ לפקוח אזניים החל משנייה מספר 30). פעם נהגתי במכונית והקטע התנגן ברדיו אחרי שלא שמעתי אותו הרבה שנים, וכמעט עשיתי תאונה מעוצמת הפלש-באק.

ועוד משהו אחרון, שאולי אחד האיילים יוכל לעזור לי אתו. מנגינת הפתיחה של איזו תכנית טלוויזיה היתה peter gunn ? זה קטע של הנרי מנציני (אפשר לשמוע אותו ב- http://www.towerrecords.com/product.aspx?pfid=287713... ), ויש לו גם ביצוע יותר רוקי של אמרסון לייק ופלמר. אולי doctor halfbaked ?
לו רק ניתן 183784
"תצפית" - אכן! מגניב, לא ידעתי. לעניין הטלוויזיה, כנראה שהיינו חולים ביחד באותן שנים, אבל אני לא מסוגל לאשר או להפריך את השיוך של Peter Gunn - מוכר לי ביותר, כמובן. אולי Scooterman?

אגב, לפעמים היו משמיעים בין תכניות את השיר הביזארי שאת נעימתו אני זוכר היטב ואלו מילותיו:

תשרי סבא פנה ערף
עד להררי אלף
משתעל פה כבר החרף
ובעיניו הדלף

ירושלים עיר הקודש
למה ומדוע
לא נתת לי בזה החודש
יומים בשבוע

ובצריף בוכה הילד
צומחות לו שיניים
גלמוד הוא יחידי בחלד
כי הורים לו אין

ירושלים...

במחצבה נפל אביך
נשמתו בתוהו
אין דבר סגור את פיך
תהיה חוצב כמוהו

ירושלים...

תהי חוצב תחצוב בסלע
תבנה ירושלים
אם הבכי הוא כסלע
השתיקה בשנים

ירושלים...

מה זה זה? מישהו יודע מי כתב את זה?
עימנואל הראובני ? 183856
אם אכן יש כזה אדם ואני לא מתבלבל עם עמנואל הרומי.
עימנואל הראובני ? 183858
תודה. בינתיים כבר מצאתי ברשת (מקור אמין?) שהמחבר הוא אכן עמנואל הרומי. אבל המלים עדיין משונות מאוד בעיני, ואני זוכר שעוד בהיותי זאטוט תמהתי על הבחירה המוזרה בשיר המורבידי הזה לשידורים לפעוטות. עם זאת, נראה ש-"המורדים" יותר גרוע.
עימנואל הראובני ? 183861
הרומי? אוקי.
אני זוכר במעורפל תוכנית משנות השבעים עם דן אלמגור שם דנו בשיר הזה בהרחבה ("שרתי לך ארצי"?).
עימנואל הראובני ? 183862
אני לא זוכר אפילו במעורפל. מעניין מה הרחיבו עליו שם.
עימנואל הראובני ? 183865
אני זוכר ש''פעמיים בשבוע'' זה או ימי עבודה או ימי ''טיש'' כלומר ימים שתלמיד ישיבה אוכל אצל משפחה מאמצת.
עימנואל הראובני ? 183866
מעניין. אז גם אתה זוכר "פעמיים בשבוע"? במילים לעיל כתוב "יומיים", אבל אני ממש זוכר אחרת.
עימנואל הראובני ? 183868
טוב, אבל אני גם זכרתי "הראובני" ולא "הרומי". אגב, מסתבר שבאמת יש כזה אדם:

עימנואל הראובני ? 183877
עמנואל הרומי כתב מן שירי עליה שניה/שלישית כאלה? הקדים את זמנו, הבחור.
עימנואל הרוסי 183883
צודק. אלא אם כן הוא תרגם מדנטה גם את זה. מסתבר שמדובר בעמנואל הרוסי.
לו רק ניתן 183872
אם כבר מעברים ביזאריים, ברשת ב' היו משמיעים (כדי למלא את הזמן עד החדשות) את הפתיח המצחיק של ''בשמלה אדומה ושתי צמות''. רק את הפתיח, פעם אחר פעם, עם הפסקה של כמה שניות באמצע.
לו רק ניתן 183913
אה, אז זה לא אני משוגע. בפעם הראשונה ששמעתי את הפתיח של ''בשמלה אדומה'' בביצוע המקורי (כמו רוב בני דורי, הכרתי קודם את הביצוע של ''מופע הארנבות של ד''ר קספר''), היה נדמה לי שאני זוכר את הקטע הזה מנוגן שוב ושוב, עם הפסקה של כמה שניות באמצע. לא ידעתי מאיפה אני זוכר, ואם זה באמת היה או חלמתי חלום.
לו רק ניתן 184590
רשת ה' (קדימה היי) - האמא של רשת ג'.
מי זה הגיע פתאום בחללית ממרום? 184621
ברוך השב. ‏1

1 ז'נבה?
מי זה הגיע פתאום בחללית ממרום? 184672
תודה. ברוכים הנמצאים.

1 הייתי מת. ניגריה, מקום שנקרא וורי (Warri), ובהמשך (וכתוצאה מכך) פשוט עומס עבודה (כמו שנאמר Don't Warri, be happy )
מי זה הגיע פתאום בחללית ממרום? 333478
זה ברייהו הקוסם הטוב
מי זה הגיע פתאום בחללית ממרום? 533107
יש לו מעיל וגם מגבעת
אך במגבעת אין לגעת..
מי זה הגיע פתאום בחללית ממרום? 565720
איזה קרוע אני, כל השנים חשבתי שקוראים לו שמריהו...
לו רק ניתן 559369
אחרי שבע שנים אולי כבר עלית על זה לבד :-], אבל למען מצבת הדורות הבאים של האייל: השיר נתחבר ע"י המשורר עמנואל נובוגרבלסקי, שבחר לעצמו את שם העט "עמנואל הרוסי" כמחווה לעמנואל הרומי שקדם לו בכ-‏700 שנה. היה זה שירם של אנשי ה"פלוגה הירושלמית" של גדוד העבודה (הגדוד התחלק לפלוגות), שביטא את המצוקה החמורה של חוסר עבודה בשנות ה-‏20. האבטלה גרמה לכך שחברי הפלוגה, שנקראה בלשון העם גם "אגודת החוצבים", נאלצו להתחלק ביניהם בסידור של יום עבודה בשבוע לכל אחד, ע"מ לספק להם ולמשפחותיהם פת לחם בדוחק רב.

לו רק ניתן 559510
תודה :-)
לו רק ניתן 559578
>> ע"מ לספק להם ולמשפחותיהם פת לחם בדוחק רב.
שאלת בור: האם לרוב חברי הגדוד היו משפחות? זו לא התמונה הרומנטית של ליל-עשרימניקים שיש לי...
לו רק ניתן 559594
לא יודע על רוב חברי הגדוד, אבל לחלק שיצא לי להכיר אישית היתה משפחה.
Otherwise no Hamlet
תשרי סבא פנה עורף 559690
מה זה "Otherwise no Hamlet"? משהו מדב"א\שייקה אופיר?

לא התכוונתי "לא הייתה להם משפחה עד סוף ימיהם", התכוונתי "האם הייתה להם משפחה בזמן שרעבו ללחם במחצבות ירושלים ושיוועו ליומיים בשבוע?".

תהיה נוספת שתמיד הייתה לי לגבי השיר הזה קשורה ב"הרי אלף": האמנם הכוונה לאלפים? אם כן, אז איך הגיעו האלפים לירושלים? ואם לא, אז מה הם אותם הרי אלף מסתוריים?
תשרי סבא פנה עורף 559693
פניתי כעת לאתר זמרשת (לפי תגובה 559369) וחשכו עיני. קודם כל נוסף שם בית מוזר וניפלץ מאין כמוהו על אמא כובסת שתביא שוקולדה.
לא זכור לי מגרסה דינקותא, לא עושה שכל (אך בית אחד קודם צוין שאין הורים - מה פתאום אמא מכבסת תולה שתביא שוקולדה?), וגם לא מופיע בגרסה של שירונט שהרבה יותר קרובה לזכרוני.
עוד מקום בו זכרוני ושירונט מסכימים הוא "גלמוד הוא ויחידי בחלד", לא "גלמוד הוא בכל החלד". בקיצור - זמרשת - קישטא!
תשרי סבא פנה עורף 559704
מעניין, רק בעקבות ההפניה שמתי לב שהלחן אכן זהה ל''ימים על ימי מלך תוסיף''.
תשרי סבא פנה עורף 559703
הרי אלף, הם הרי טורוס באנטוליה, אלף בא מאלוף, שור בעברית עתיקה, הרי אלף קשורים למדרשים על אחרית הימים ומלחמת השור בראם וכו'.
לו רק ניתן 559706
לא לחינם אמרת "התמונה הרומנטית של ליל-עשרימניקים שיש לי...". התמונה הרומנטית הזאת היכתה שורשים מאז המחזה של סובול באמצע שנות השבעים, שהתבסס על הקובץ "קהיליתנו", שבני ביתניה עילית כעסו עליו והתכחשו לו לאחר פרסומו. קשה לדעת היכן מסתיימים המאורעות האמיתיים ומתחילה האגדה. מכל מקום, העובדות הידועות הן כי בביתניה היו למעלה מ-‏20 גברים ורק 4 נשים, וכולם היו צעירים מאוד - בין שנות העשרה לשנות העשרים המוקדמות. כך שגם האידיאולוגיה וגם המתח המיני הכללי לא היוו קרקע פוריה, לא ליצירת קשרים יציבים על טהרת הזוגיות ולא לנישואין.

לגבי שאר אנשי הגדוד ושאר התארגנויות שהיו פזורות בכל הארץ, אין (לי, וספק אם יש בכלל) נתונים סטטיסטיים מדוייקים. יש לשער (גם עפ"י תולדות משפחתי הפרטית) כי הנטייה האנושית הטבעית, כמו אצל בני האדם בכל מקום, כללה גם הקמת תאים משפחתיים, אם כי לא בהכרח באמצעות טקס דתי, אלא, פעמים רבות, בכניסה לאוהל או לחדר משותף - וזאת גם בעיתות משבר, מצוקה כלכלית וסכסוכים אתניים.

ההימור שלי הוא כי הגרסה המקורית של השיר היא דווקא זו הארוכה יותר שב"זמרשת", עם השוקולדה ועם האם הכובסת. קודם כל משום שב"זמרשת" אוספים שירים ישראליים ישנים, ועד כמה שזה אפשרי, להנחתי - כוללים את הגרסאות הנושנות/מקוריות.

שנית, בימים ההם באמת נהגו עדיין לקרוא לשוקולד בעיקר "שוקולדה", והרבה פחות "שוקולד". סיומת הה"א נשמטה בתקופות מאוחרות יותר, וכיום משתמשים בה בעיקר בהקשרים נוסטלגיים.

ושלישית - עם כל הכבוד (ויש כבוד!) לשרה המכבסת-תולה של מתי כספי, הרי בזמנים ההם, הרבה לפני פרוץ מכונות הכביסה לארץ ציון וירושלים, היו באמת כובסות - נשים שפרנסתן היתה על קרצוף כביסתם של אחרים. כך שאם לנסות ולהתחקות על ההגיון הפנימי של השיר - אביו של הילד נפל תוך עבודת החציבה, אמא עובדת כל היום בבתי מעסיקיה, כך שמנקודת מבטו-שלו, בגיל שבו צומחות השיניים, כלומר - גיל רך מאוד שבו אין עבר ואין עתיד, יש רק הווה, רק היום - מנקודת מבט זו אין לו הורים והוא בודד וגלמוד. בתגובה לכל הטראגיות הזאת :-], מרגיע אותו מישהו (המשורר?): אמא כובסת, כלומר - אבא אין, אבל אמא יש ויש, והיא תשוב מעבודתה בערב ותביא את מקור נחמותיהם האוניברסלי של כל הילדים כולם (וגם שלי) - השוקולד(ה).

נדמה לי ש"הרי האלף" מבוסס על הצירוף "הררי אלף", המופיע במדרשי האגדה במקומות רבים. הופעת הבכורה שלו, עכש"ז, היא בפרק נ' בתהילים - "כִּי-לִי כָל-חַיְתוֹ-יָעַר; בְּהֵמוֹת בְּהַרְרֵי-אָלֶף".
לו רק ניתן 559731
אתם גורמים לי להרגיש בן מאה. למרות שנולדתי קצת אחרי ביתניה, "שוקולדה" היתה שגורה בלשון הדיבור בילדותי (וזכורה ההמצאה המופלאה, "שוקולדה מקופלת" אותה הייתי מקבל בעיקר כשהייתי חולה. הצורה הנקבית של המוצר הזה נשמרת עד היום, לא? או שכבר לא קונים מקופלת בשקם?), וכובסת היתה מגיעה פעם בשבוע ליום כביסה מפרך.
לו רק ניתן 559768
מה, אתה טוען ברצינות שנולדת אחרי ביתניה ושאתה לא בן מאה?

טוב, נו, אין טעם להתחיל להגן עכשיו על השערותיי השבריריות והאמורפיות בנושא חסר חשיבות, אבל האמת היא שלצורך ביטויים כ"בימים ההם" ו"בזמנים ההם", מספיק שתהיה יליד 1951. כלומר - ילדותך עברה עליך, עברה בריקודים, לפני למעלה מ-‏50 שנה, וגם אם זה לא 100 - זהו בכל זאת הישג ארכיאולוגי נאה.

השוקולדה המקופלת הישראלית נולדה בארץ, עפ"י פרסומי החברה, בשנת 1935 (כחיקוי לממתק אנגלי שהיה קיים עוד משנות ה-‏20 - כמו ביתניה), אך היא נקראה כך, אם בכלל, רק בימים ההם. זה שנים ארוכות, קשה לי לשער כמה, אבל זה נמדד בודאי בעשורים - שכבר לא מופיע עליה "שוקולדה", והיא נקראת לא רק בלשון הדיבור אלא גם כמותג (וכן, נכון - בצורה הנקבית), רק "מקופלת".

וכובסות אכן היו עוד בשנות ה-‏60, אולי בעיקר בבתיהן של מורות פולניות אריסטוקרטיות. נראה לי שמספרן של הללו (הכובסות, לא הפולניות :-]) כבר לא היה גדול, אז. אא"ט, בשנות ה-‏70 הן נעלמו סופית מן הנוף, וחלקן כנראה יושבות ונחות, ידיהן המיובלות שלובות להן, סו"ס, בחיקן, ומלאכים צחורי-כנפיים מרחפים עליהן לשרתן בשדות הסינטבון הנצחיים.
לו רק ניתן 559792
גם בילדותי שלי אמרו "שוקולדה" - אבל הרשה לי להטיל ספק שזו הופיעה בשיר במקורו.
בילדותי שרתי את השיר הזה מדי שבוע, והבית על האמא והשוקולדה בהחלט ובפירוש לא היה בו. גם ניתוח ספרותי מראה שסגנון הבית הזה חורג מסגנונו הכללי של הרוסי.

הרשה לי לנחש שאמו של מי שציטט את השיר ב"זמרשת" (מזיכרונו כמובן) הוסיפה את הבית הזה כשזימרה שיר ערש לבנה (או בתה) הפעוטים כדי להקל מעט על הסיוטים שהשיר עלול לעורר.

תודה על ההסבר המאלף‏1 לגבי הררי אלף - אני משוכנע שעלית על המקור (אם כי זה עדיין לא מסביר מהם הרים אלו).
זיכרוני ושירונט מסכימים זה עם זה, ושניהם מאששים את סברתך: "עד להררי אלף" ולא כמו בגרסה הפגומה של זמרשת "אל הרי האלף".
(יש עוד - למשל ו"ו החיבור לפני "נשמתו" לא במקומה, הא' ב"אלף" והד' ב"דלף" קמוצות ולא סגולות, וכמו שכבר הזכרתי, הילד "גלמוד הוא ויחידי בחלד", לא "גלמוד הוא בכל החלד".
עם כל אלו יש מקום אחד בו זכרוני דווקא תומך ב"זמרשת": "תהי חוצב כמוהו" ולא "תהיה חוצב כמוהו".

________________
1 זהירות! lame pun
לו רק ניתן 559958
מתוך התעניינות אישית פניתי אל צוות "זמרשת" שבהנהגתו של פרופ' שי בורשטיין מאונ. ת"א, ונעניתי ע"י אחד החברים, אביתר כהן.

לדבריו, המילים המתפרסמות באתר הן מילותיו המדוייקות של ע. הרוסי, כולל בית הכביסה והשוקולדה וכולל כל מקום העשוי להחשב אצלך כשגוי (לכל דבר יש סיבה ומקור, גם ל"הרי האלף" - אבל אין לי סבלנות עכשיו. מכל מקום - הרוסי, בצד היותו משורר, היה גם בלשן ומילונאי). המילים (אומר אביתר) סופקו לזמרשת ע"י ה'תנ"ך' האנושי של הזמר העברי בארץ - אליהו הכהן, שבין פעילויותיו הוא גם העורך של "שירי ירושלים בראשית תקופת המנדט". אני משערת שעכשיו זה כבר נראה אחרת לגמרי מהניחוש שבפסקה השניה שלך.

אליהו הכהן [ויקיפדיה]

בזמרשת אמנם מבקשים מן הקוראים (בתחתית כל דף) להוסיף מידע, הערות וסיפורים - אבל לא את מילות השירים. מן המאמרים שבאתר ניתן לראות את היחס הרציני. המילים, אם נכתבו ע"י מי שכבר הלך לעולמו ולא נמסרו לאתר ע"י מחבר חי וקיים - נבדקות ומאומתות בתשומת לב רבה.

יש עוד שירים שנכתבו מזמן ואחרי שנים הוקלטו בהשמטת בית אחד או יותר, לא רק "תשרי סבא". זה יכול לקרות ממגוון של טעמים - לעיתים עקב סכסוכי זכויות, לעיתים עקב לחצים בעניין משך השיר (האמור להיות, באופן אידיאלי, בסביבות ה-‏3 דקות), ולעיתים אחרות מסיבות שונות ומשונות. "שיר הבוקרים (ערבה ערבה..)" של אורלנד, למשל, כולל בית המתחיל במילים "שְׂדֵה בּוֹקֵר, שְׂדֵה שָׁלוֹם, הֵעוֹר!", אות להערכתו של אורלנד לבן גוריון שעבר באותה שנה, 1953, לשדה בוקר. המלחין, מרדכי אולרי-נוז'יק (ששמו נשכח כיום), העריץ את בן גוריון והקדיש לו את השיר. האמנים שהקליטו שיר זה באותן שנים, הכלילו או השמיטו את בית המריבה בהתאם לדעותיהם הפוליטיות וכמידת חיבתם או שנאתם לבן גוריון. שנים רבות אחר כך בא אריק סיני, פתח את "אלף זמר ועוד זמר", או איזשהו שירון אחר - ופשוט שר (והקליט) את השיר בגרסה שהופיעה שם, מבלי לדעת כלל על המחלוקת העתיקה.
לו רק ניתן 559975
מעניין ומאלף - תודה.
רק למען ההיסטוריה אני רוצה לציין שהגרסה הזכורה לי אינה משום הקלטה (למעשה לא מוכרת לי שום הקלטה של השיר הזה, ואני מעז לנחש שכל הקלטה כזו היא חדשה יחסית) - אני שוררתי את השיר הזה עם עוד שירים רבים אחרים (ועם עוד ילדים רבים אחרים) ב''שירה בציבור'' שבועית עם שקופיות של מלות השירים כתובות בכתב יד ומעוטרות בידי האמן המקומי.
לו רק ניתן 560156
יפה מאוד. רק התייחסות קטנה:
1. את המילים לא סיפק לנו אליהו הכהן, אבל בעקבות פנייתך בדקתי את הביצוע ממופעו "שירי ירושלים בראשית תקופת המנדט" וראיתי כי נמצא שם הבית. לא השוויתי את כל המילים אל מול המילים שבאתרנו.
2. כיוון שגם אנחנו טועים (לא פחות מהממוצע האנושי) אנחנו תמיד שמחים לקבל תיקונים, גם למילים. כמו כן, גם גרסאות שונות של מילים ושל ביצועים מתקבלות בחום.
3. אכן, זו לא פעם ראשונה שאנו נתקלים בשיר שלא כל בתיו הונהגו בשירת העם, ורק בחיטוט מגלים את הבתים הנשכחים ששייכים לתקופה אך רחוקים מהעם.
4. את "זמרשת" לא מנהיג פרופ' שי בורשטין, אלא כולנו יחד (אין היררכיה).

בברכת דיונים פוריים,
אֶבְיָתָר כֹּהֵן
זֶמֶרֶשֶׁת
לו רק ניתן 560441
תודה על ההערות. חזרתי אל המייל שלך ועכשיו אני מבינה שמה שהטעה אותי וגרם לי לחשוב שאליהו הכהן סיפק לכם את מילות השיר, אלו מילותיך, שהייתי צריכה לקרוא אותן טוב יותר: "את החומר לכל התכנית - כולל מילות השירים - מספק אליהו בעצמו."

אתה כתבת "תכנית", ואני, מבלי למצמץ, מיד חשבתי שהכוונה היא ל"זמרשת".

את דבר הנהגתו של שי בורשטיין הנחתי באמת לא בעקבות דבריך, אלא בעיקר הושפעתי ממאמריהם של בורשטיין וגולדנברג, וכן מראיון בהארץ, שבו, אמנם - אני מודה באשמה - לא נאמר דבר על הנהגה, אבל נאמר משהו על "בכיר החוקרים בתחום", וכן דובר בו גם על גילו של בורשטיין, שהוא כפול מגילם של השאר.

גם עכשיו, אגב, לאחר שאני מקבלת את דבריך: "את 'זמרשת' לא מנהיג פרופ' שי בורשטין, אלא כולנו יחד (אין היררכיה)", עדיין אני משערת כי כמו בתחומים אחרים ובנסיבות אחרות - יש שווים ויש שווים מאוד-מאוד, ומבלי לדעת דבר על הנעשה אצלכם, אני משערת שאם יהיה רגע של ויכוח ללא פתרון - ייקרא זקן השבט לומר את דברו.
לו רק ניתן 560442
אוף, הראיון היה לא בהארץ, בעכבר העיר:

איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 183796
אני מכיר את זה רק בתור מנגינת הנושא של האחים בלוז.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 183845
לא Peter Gunn, אבל קטע אחר מהסרט "האחים בלוז" - הקטע שמלווה את מרדף המכוניות בתוך הקניון - הושמע תמיד בתוכנית "קח סיכון" (שהפכה ברבות הימים ודאגות ההורים ל"קח סיכוי")
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 184247
ואם אתם כבר כאן: מהיכן המנגינה של "מבט שני" (בגלגול המקורי, לפני עשור או שניים)?
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 184252
מקורותי בחורשה אומרים שמדובר בקטע Stuntman מתוך אלבום באותו שם של Edgar Froese . אפשר לשמוע חלק מהקטע באמזון: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00000...
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 184278
אכן. תודה!

(נא למסור למקורותיך שאיילים הם חיה צמחונית ואינם אוכלים ארנבים).
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 184279
איילים אולי לא, אבל אני, בספרד... טוף, חדל קשקשת ברשת.
185855
לי יש שאלה שכבר הרבה זמן מטרידה אותי (אחת לשנה או שנתיים) בקשר לתוכנית טלוויזיה מערוץ אחד.
בתור ילד שעוד לא יודע לקרוא ראיתי תוכנית טלוויזיה על מה שכיום אני זוכר כשודד דרכים אנגלי שנורא דומה לגלי עטרי.
בסוף מנגינת הפתיחה או הסיום היו רואים דמות מתנדנדת על חבל תליה (או שמא חבל תליה סתם, ורק דמיינתי את הדמות).

למישהו יש מושג על איזו תוכנית אני מדבר?
185907
אולי דיק טרפין ועוזרו הנאמן סוויפטניק? http://www.trashfiction.co.uk/dick_turpin.html
!!! 185919
שיחררת לי פלונטר של שנים; עכשיו אוכל סוף סוף לנגן בכינור.

ונכון שהוא באמת נורא דומה לגלי עטרי?
!!! 185926
now that you mention it...
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 185889
לא זוכרת את נעימת הרקע של השקופיות :-(

אבל כן זוכרת את נעימת הפתיחה הנפלאה של "קו אונידין". מסתבר שהיא שייכת לחצ'טוריאן, ואפשר להקשיב מפה (חצ'טוריאן מרשה):
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 186105
תודה על המסע במכונת הזמן :-)

המנגינה הזאת הציפה לי דגימת ילדוּת -
אניות מפרשים גדולות על המרקע‏1, מסמנות שהשעה שעת-שינה-ללא-עוררין, והורי, מול הטלויזיה, נחושים - "זה לא בשבילך". ואני, נחושה לא פחות, חומקת חזרה, רק כדי לגלות (אך לעולם לא להודות) שזה לא בשבילי...

את זוכרת מתי זה שודר בארץ ?

1 רק שאז קראנו לו "מסך".
דה וינצ'י 186599
אולי משהו זוכר את המוסיקה מהסידרה הישנה על לאונרדו דה וינצ'י ויודע אם אפשר להשיג אותה.
דה וינצ'י 187057
אם הכוונה לציור של דה וינצ'י שהופיע בתחילת שידורי ''האוניברסיטה הפתוחה'', אזי היתה זו היצירה ''אביב'' של ויולדי.
דה וינצ'י 187063
רון מתכוון לסדרה שרצה בערוץ 1 בראשית שנות ה-‏70 כשהכל היה בשחור לבן.
מנגינת הפתיחה היתה מלנכולית וענוגה מאין כמוה ושנים זמזמתי אותה. כעת היא רק על קצה לשוני.
דה וינצ'י 187987
מלנכולית ועגומה מאין כמוה - אכן ואכן ותודה שהזכרת.
דה וינצ'י 187078
דווקא ''סתיו''.
דה וינצ'י 187114
באמת לא הייתי בטוח, בעיקר מפני שאני יודע איך מתחיל ''אביב'', אבל אשתי התעקשה. מזל שלא כתבתי לרב''י, הוא עוד היה עלול לסנוט בי - זאת הוא מוכן להקדיש לנו.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 298235
בהחלט נוסטלגיה :) ביליתי לא מעט שעות בנסיונות למצוא את מנגינות הפתיחה של כל הסדרות הישנות והטובות.
את הרוב יש לי ומה שאין לי נובע מהעובדה שרק אלוהים יודע מאיפה המציאו המתרגמים את השמות המוכרים לנו.

העיבוד המוכר של "תצפית" שייך אם אני לא טועה לאותו אחד שכתב את המוסיקה של "מבט שני".

את המוסיקה של אחת מסדרות האנגלית האהובות שלנו מצאתי תחת השם:
disney electric parade
מומלץ ביותר למי שאוהב צביטות בלב.

המנגינה האחרונה, אם אני לא טועה, לא שייכת לסדרה ספציפית אלא ליוותה באופן קבוע בלשים למיניהם בפינות של כל מיני סדרות.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 298588
גם אני זוכר במעורפל משהו על כך שהמעבד של ''תצפית'' הוא המלחין של ''מבט שני'' ושל עוד מוזיקות פתיחה - מדובר היה בעובד רשות השידור שקיבל על כך משכורת. נדמה לי ששמו אילן הראל.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 298591
נדמה לי שמדובר דווקא בבחור יפני, אך איני זוכר את שמו (חיפוש קצרצר בגוגל העלה את Isao Tomita כמועמד טוב).
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 298595
תגובה 184252
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 298600
אה, לא חשבתי על חיפוש באמזון:
(מס' 9 - Symphony No. 5, Second Movement, במקור של פרוקופיב).
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 383333
זכרתי נכון את השם, וטעיתי בשאר הפרטים. אבל בזכות גוגל הגיע אלי אילן הראל, ואישר שאכן טומיטה הוא המעבד של פרוקופייב לאות של ''תצפית''. את ''מבט שני'' הלחין מישהו יוצא ''קראפטוורק'' (הראל כתב לי את שמו, אבל שכחתי, ובגלל תקלה טכנית איני יכול כעת לקרוא את המכתב). הראל הלחין בעצמו מנגינות פתיחה רבות אחרות, וגם (כך אני מסיק) היה אחראי להחלטה להשתמש במנגינות שהשתמשו בהן.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 383379
לגבי "מבט שני", ערן מסר מפי מיץ כבר בתגובה 184252 את הזיהוי המלא. לא Kraftwerk אלא Tangerine Dream.
חוסר מזל 383388
אז חיכית בדיוק עד היארצייט של ההודעה, ובדיוק שבאת לכתוב את העידכון ראית שאתה לא מצליח לפתוח אה הדוא"ל?
חוסר מזל 383672
(-:
אילן הראל חיכה עד היארצייט כדי לחפש את שמו בגוגל, ואילו לי לקח יומיים בלבד כדי לאבד את היכולת לפתוח את הדואל.
תודה רבה 325385
סחתין יובל על המידע והלינקים ועל זה שפתחת כאן שטף של מידע על נעימות הפתיחה והביניים של ילדותנו.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 325414
בנוגע למקור הטלוויזיוני של Peter Gunn: גורם בכיר בחורשה סיפר לי היום כי ייתכן והוא זוכר את התכנית. המדובר, אולי, בתכנית ללימוד אנגלית במתכונת סיפור מתח, במהלכה מחפשים הגיבורים מכשיר שהוטמן במערכת מיזוג האויר של מלון כלשהו (שם המלון היה אולי Apex); העלילה כוללת הודעה כתובה בדיו סתרים על גבי גלויה ריקה, אותה ניתן לקרוא רק כשהיא מוארת ב"מנורה כחולה". בשונה מרוב תוכניות הטלוויזיה הישראליות ללימוד אנגלית, (לפחות חלק מ)השחקנים דיברו גם בעברית וגם באנגלית. הגורם לא זכר את שם התכנית או פרטי עלילה נוספים. למישהו מצלצל פעמון?
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 325458
כן, ג'קי ארקין שיחק שם. והיה איש שהתעלף, ואז פתאום התאושש וברח.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 325460
היתה פעם תוכנית על פסל (של עשתורת?) שנגנב ממוזיאון.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 325463
כן. אני לא זוכר מי השתתף בה. אם כבר מעלים באוב תוכניות, אז היתה גם תוכנית על חומר מסוכן שנגנב/נעלם ונמצא בזכות פס צבע לבן שהרכב שנשא אותו השאיר אחריו.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 325467
''מתי בלש מתמטי'', נדמה לי.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 325566
ואוסף כל עלילות מתי יצא בספר בהוצאת מכון ויצמן, והוא נהדר כדי לשעשע ילדים (בשנות העשרה המוקדמות) עם מתמטיקה.
איטי יותר, רדוד יותר, חלש יותר 439713
חוץ מ"האחים בלוז"?
קרמבה! 183870
טו-טו-טו! תודה על האדפטציה. דווקא הייתי בטוחה שזה המנון המכביה, שהיה מושר בידי חבורת בחורים (שחקני ספסל?).
ויש לי בראש עוד נעימה, אבל לא מוכנה להישבע שהיא לא לקוחה מ"שירים ושערים".
קרמבה! 183976
הודות ליואב בילינסקי (אבא של), יש לנו קבצי מידי של מנגינת הפתיחה של "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר" ושל המנון המכבייה. הכל נמצא ב- http://www.stanford.edu/~yuvaln/maher_yoter.html . לי לא היתה שום בעייה לשמוע אותם עם windows media player. בונוס למקליקים: התווים של המנון המכבייה! (גם כן מעשה ידי בילינסקי את בילינסקי.)

מצלצל מוכר?
קרמבה! 184036
ומישהו זוכר את הגרפיקה של יותר מהר?
לי יש זכרון עמום של גרפיקת נקודות ברזולוצית 16X16 ובשחור לבן....
קרמבה! 184148
סרטון הפתיחה של "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר" היה לקט של רגעים מתחרויות ספורט. הוא התחיל (אני כמעט בטוח) עם זינוק למירוץ משוכות, ואני זוכר גם טניסאי שחור (ארתור אש?) מנצח משחקון בשלוש חבטות. בסוף הסרטון ראו בחורה צעירה קופצת לגובה, והצילום שלה חולפת מעל הרף חזר שוב ושוב (אני זוכר איך חשבתי בתור ילד שאלו כמה ספורטאיות, קופצות אחת אחרי השניה).
קרמבה! 184164
נכון נכון, ארתור אש, מנחית מול ג'ימי קונורס בוימבלדון, אם אני לא טועה, ומניף את ידיו בניצחון! כנראה שהגרפיקה שדיברתי עליה היא אמנם מתוך "מבט ספורט".
קרמבה! 644761
כמעט 11 שנה מאז כתיבת התגובה שמעלי, סוף סוף מצאתי את הפתיח של "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר". הנה, כאן. המקור הוא הדי-וי-די "מריץ' ועד רץ"'. זכרתי את רוב המנגינה נכון, אבל רק חלק מהתמונות. איזה כיף להיזכר בכל השאר.

לא הצלחתי לזהות את הקטע עם שזאם. לפי דברי יואש אלרואי שמובאים כאן, המלחין הוא ג'יימס לאסט, אותו אחד שהלחין את הפתיח של "מבט ספורט" (זה עם הנקודות, שהפונז דיבר עליו; הנה רק המוזיקה שלו באיכות טובה יותר) ואת הפתיח של "משחק השבת".
קרמבה! 644780
ראיתי המון פעמים את ''מהר יותר...'', אבל להפתעתי המוזיקה לא נשמעת לי מוכרת בכלל.
קרמבה! 644790
גם אני זוכר את התוכנית אבל לא מזהה את המנגינה. כפי שצפה יובל, טעיתי עם המנון המכביה. אולי בגלל "יותר לרוץ, יותר לקלוע"?
קרמבה! 644791
בעע. יותר מהר, יותר גבוה, יותר יפה, יותר חזק. היטב לרוץ, היטב לקלוע, ולנצח במשחק.
קרמבה! 697149
חלפו עוד כמה שנים, והפינה הזו נסגרה כמעט סופית: מנגינת הפתיח של "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר" היא מהאלבום Tulpen uit Amsterdam של ג'יימס לאסט מ-‏1975. הקטע הספציפי שבפתיח הוא חלק ממחרוזת של כמה מנגינות, ואם אני עוקב נכון, הוא נקרא Een Pikketanussie.
קרמבה! 183768
המקצבים של הביטלס מאז ומעולם היו לא סטנדרטיים, עד כמה שאני זוכר. אולי זה חלק מהקסם שלהם.
הביטלס 183769
המממ, אני לא בטוח... באילו שירים? הייתי מייחס הרפתקנות מקצבית דווקא, נניח, ללד זפלין ("קשמיר", "Black Dog", ועוד).
הביטלס 183780
הנה שלושה שירים של הביטלס, עם התחכמויות במשקל:

Don't let me down
Happiness is a warm gun
Lucy in the sky with diamonds

הביטלס 183783
כן, או-קיי, אבל אלו לעניות דעתי דוגמאות של משקלים (ברורים, שגרתיים) מתחלפים, ולא של סיגנטורות מוזרות כמו 7/8 או מקצבים משוגעים כמו ב-Black Dog (ועוד דוגמה בה נזכרתי - הפתיחה המופלאה של Firth of Fifth של ג'נסיס, ששחזורה עלה לי בדם).
הביטלס 183790
מסכים אתך בבנוגע ללוסי בשמיים - שם זה באמת 3/4 בבית ו- 4/4 בפזמון ש"סתם" מתחלפים. אבל האחרים? ב- don't let me down יש את התיבה החיננית של ה- 5/4 שצצה מדי פעם, וב- happiness is a warm gun יש קטע (כשהם שרים "mother superior jump the gun") בו המשקל מתחלף שוב ושוב בין 9/4 ל- 10/4.

ואם כבר הזכרת את לד זפלין, יש גם את the ocean שלהם, עם התיבה של ה- 9/8 מדי פעם.
נכון. צודקים. 183874
הביטלס 183802
אני חשבתי על Lady Maddona, אבל בטח יש עוד.
  ברובק לקח לו קצת יותר מחמש. • הוגג
  ברובק לקח לו קצת יותר מחמש. • יובל נוב
  קרמבה! • יובל נוב
  קרמבה! • אריק
  תיקונון • אלון עמית
  קרמבה! • easy
  קרמבה! • אלון עמית
  קרמבה! • easy
  קרמבה! • easy
  קרמבה! • ירדן ניר-בוכבינדר
  הבדלי משקל • אדון חרדון
  הבדלי משקל • האייל האלמוני
  הבדלי משקל • אדון חרדון
  הבדלי משקל • האייל האלמוני
  הבדלי משקל • easy
  קרמבה! • הפונז
  ברוכים המאחרים • אלון עמית
  לא מבין כלום במקצבים, אבל • סינסינאטוס סי
  תלחץ מהר ותקבל תשובה • אלון עמית
  קרמבה! • יובל נוב
  קרמבה! • ירדן ניר-בוכבינדר
  קרמבה! • ברקת
  קרמבה! • דורון הגלילי
  קרמבה! • האייל האלמוני
  קרמבה! • דורון הגלילי
  קרמבה! • האייל האלמוני
  קרמבה! • האייל האלמוני
  רמז? • שוטה הכפר הגלובלי
  קרמבה! • הירושלמי שטען את זה
  קרמבה! • דורון הגלילי
  קרמבה! • ירדן ניר-בוכבינדר
  קרמבה! • ברקת
  קרמבה! • דורון הגלילי
  קרמבה! • easy
  יקירי, אכן ציטוט בערבון מוגבל. • איתן נחמיאס גלס
  יקירי, אכן ציטוט בערבון מוגבל. • דורון הגלילי
  קרמבה! • ירדן ניר-בוכבינדר
  רמז (של ממש) ראשון • easy
  רמז (של ממש) ראשון • idan

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים