צה"ל מעשר, והעניים? 209484
חיילים בבסיס מזון בדרום מלינים על השלכת המעשר: "לא מדובר בפעולה סמלית, אלא במעשר אמיתי‏1. אמנם מדובר בהלכה על פי הדת היהודית, אבל צריך להפעיל את ההיגיון. בזמן שהפח מתמלא, יש משפחות שהבטן שלהם ריקה. איפה השכל הישר? כואב לנו לדעת שיש משפחות שהיו נהנות מזה, במיוחד לקראת חג הפסח".

מצה"ל נמסר כי העלות הכספית של המעשר נופלת על הספק וכי "מבחינה הלכתית, לא ניתן לערוך מעשר באופן סמלי כיוון שהחובה היא להשליך מעשר לריקבון או לגני חיות, ולא למאכל אדם – כך שלמעשה לא ניתן הלכתית לתת אותו לנזקקים וכולי. יצוין כי המעשר נעשה רק על הסחורה שנקנית ישירות מן החקלאים, וכן כי בעבר נערכה בדיקה בנושא על ידי גורמי צה"ל ונמצא כי ההליך תקין".

מעריב: http://www.maariv.co.il/channels/1/ART/679/289.html

1 יש לציין שלא מדובר בעשרה אחוזים אלא במעשר מהמעשר, כלומר אחוז אחד, למיטב ידיעתי.
צה"ל מעשר, והעניים? 209495
אני הייתי בטוח שכל הפואנטה של המעשר היא שהוא מופרש למען העניים. הלא כן? האם באמת התורה דורשת מהיהודים שעשירית מהגידולים שלהם ירקבו בפח?
ילד, פרק! 209522
על המעשר: http://mikranet.cet.ac.il/pages/item.asp?item=7235
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209779
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209783
אה! עכשיו הכל ברור!

למה לזרוק אוכל לפח?

ככה!
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209785
ראה תגובה 209780
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209833
בקיצור, התורה מטופשת אבל זה מה יש?
מדוע לא לתת את התרומה לעניים ולא להשליכה: 209837
הטענה לגבי השחתת מזון לצורך מעשר היא אחת מאותן טענות הנשמעות רציניות אך בעצם אין בהם כלום.

במדינת ישראל לא חסר מזון, יש עודף מזון, עובדה היא שמייצאים מזון לחו"ל, ובמקרים רבים נותנים לעודפי מזון להרקב או בפועל משמידים אותו כי לא כדאי לקטוף אותו או לשווק אותו. לו היה חסר מזון היה צריך לא לייצא מזון לחו"ל ולגייס עובדים כדי לקטוף את המזון מהעצים.

כלומר הטענה האמיתית היא לא מדוע משחיתים מזון אלא מדוע משחיתים כסף. כלומר, מדוע מעלים את מחיר המזון באחוז (בעצם זה פחות - אבל לא משנה) כדי לקיים טקס דתי.
והתשובה היא פשוטה - זה כספי וכך בא לי. אתה לא רוצה אל תעשה. אבל אז אני לא אקנה ממך ולא אשרת בצבא שלך.
בחר לך על כן האם אתה רוצה למכור לי או רוצה לחסוך אחוז בעלויות ייצור. אין הבדל עקרוני בין הפרשת מעשר לשימוש בקלפן אוטומטי (שמשחית עשרות אחוזים) במקום העסקת עובדים שיקלפו תפוחי אדמה באופן חסכוני. כל החלטה של בעל המפעל היא לגיטימית ולא כותבים בעיתון שבעל מפעל ציפס הוא בזבזן כי הוא משתמש בקלפן אוטומטי במקום להעסיק ישראלים חסרי עבודה. כתיבה כזאת היא טפשות.
לגבי הצבא - הדבר אותו דבר. אם אתה רוצה שאני אשרת בצבא אז צריך להשקיע אחוז נוסף בעלות האוכל. אפשר במקום זה לוותר על שירות דתיים בצבא או להגדיל את נפח בתי הכלא (שגם בהם יצטרכו להפריש תרומות ומעשרות).

אגב, הדרישה לחסוך בתרומות ומעשרות היא אפילו חצופה. אנשים לצורך חתונה שלהם או סתם מסיבה של יום חול (או של יום אידם) משקיעים הון תועפות בשביל אוכל (איכותי) בשביל טקס טפשי להנאת עצמם. אבל כשמשקיעים אחוז אחד כדי לזכור את עברינו המפואר ואת עתידינו המוסרי - פתאום זה בזבוז?
צה"ל מעשר, והעניים? 209780
ברשותך דובי, מצאתי תוספת הבהרה נוספת, שאליה לא התייחס הרב יובל שרלו (ראש ישיבה בפתח-תקווה וממנהיגי הציונות הדתית כיום), ואגב, אל תדלג בטעות על התגובות לתשובתו של הרב שרלו שם (רק בגלל שאראל סגל מ"מעריב" דפק שם פוזה...).
להלן התוספת:
צה"ל מעשר, והעניים? 209787
איך זה מבהיר את העניין? המצווה היא להפריש מעשר לכלכלת הכוהנים. זה שעושים רק את החצי הראשון של המשפט לא אומר שהמצווה קוימה. אוכל שמושלך לזבל הוא מעשר שמושלך לזבל, תרתי משמע.
צה"ל מעשר, והעניים? 209834
ואני טרם הבנתי - אם אי אפשר באמת לתת את המעשר למי שהוא מיועד לו, למה לעשות את החצי הראשון ולהפריש את המעשר בכלל?

דמיין זאת כך: נניח שמדינה כלשהי רוצה לאסוף מיסים כדי לממן מלחמה. אבוי, אין אף עם בסביבה שרוצה להלחם בה, ומכיוון שמדינה שוחרת שלום היא, היא אינה יוזמת את המלחמה בעצמה. עכשיו - האם הגיוני יהיה להמשיך וללקט את המס מהאזרחים ואז לשרוף את הכסף, או שיותר הגיוני יהיה פשוט להפסיק לקחת את המס?
אין שום הבדל בין הסיפור שלי לסיפור של המעשר, חוץ מהעובדה שמס המעשר הועבר להזנת הפקידות של המדינה (=כהנים ולווים) והמס שלי הועבר למימון מלחמה.
אין גבול לבורות 209839
מר פז טרוד בענייני החג, ולפיכך התגייסתי להשיב על השטויות אתה פולט ממקלדתך.

אתה הוזה מליבך סיפור טפשי על מלחמות באויבים לא קיימים ומבקש לגזור מהם מוסר השכל לגבי מצוות מפורשות מתורתנו הקדושה. אגב כך אתה גם מערבב מין בשאינו סקס, וטוען שהכהנים והלויים היו פקידי המדינה, בשעה שכל בר בי רב יודע שהם היו משמשים בקודש.

אם כבר אתה מתעקש לחפש את ההגיון החילוני הרדוד שלך במצוות התורה, אתה יכול לשאול על מנהג הקרבת הקורבנות בכלל - מה בצע לבורא עולם בבשר אילים ופרים‏1, ולמה, לכל הרוחות, אם כבר יש לו תיאבון כביר, הוא לא צמחוני בכלל‏2? אחרי שתבין את שלמדונו רבותינו בעניין זה, ממילא תקבל תשובות גם לשאר תהיותיך שאינן מעידות אלא על בורות תהומית, כמו עניין התפילה (לא, דוב פותה שכמוך, הקב"ה אינו צריך שידברו אליו כדי שיידע את מחשבות ברואיו. בני האדם הם אלה שנזקקים לתפילה), ועניין מעשרות הכוהנים, והרבה עניינים אחרים שנראים תמוהים למי שאינו מבין מימינו ומשמאלו את עקרונות היהדות. בעניין זה אינך טוב יותר ממי שטרם למד לחשב כמה הם 2+2 וכבר הוא מצטווח ביוהרה שמשפט באנאך-טרסקי הוא אידיוטי.

_______________
1- כאן תמצא כי רבים מנביאי ישראל היו שותפים לתמיהתך
2- כאן תמצא תנא מסייע מכובד לא פחות: אסף עמית.
כבודו מלא עולם 209841
נביאי ישראל מעולם לא התתנגדו להקרבת קורבנות, כמו שמעולם לא דיברו נגד אף אחת ממצוות התורה.

הנביאים טענו נגד הקרבת קרבנות רשות תוך עבירה על התורה שזהו כמובן דבר שיש לצאת נגדו. אבל על עצם הקורבנות לא התלוננו מעולם.

''והביאותים אל הר קודשי ושמחתים בבית תפילתי עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים.''

(מפי אחד הנביאים - מהמפורסמים שבהם)
כבודו מלא עולם 209842
לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי (ישעיהו א, י"א - גם הוא לא נביא זוטר)
כבודו מלא עולם 209843
והוא זה שאמר :והביאותים אל הר קודשי ושמחתים בבית תפילתי עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי" (ישעיהו נו)

ומכיוון שיש בי אמונת חכמים יודע אני שלא סתם אמר דבר והיפוכם אלא יש למצוא את ההבדלים ולהבין את כוונתו.

והוא אשר אמרתי: בני ישראל גנבו חמסו ורימו והלכו והביאו קרבנות כאילו לקנות כפרה על חטאיהם (משהו כמו תשלום שוחד למשטרה כדי שתעלים עיניה מהמאפיה). על זה אומר הנביא אין בי רצון בזבחיכם (כינוי המשמש אך ורק לקורבנות רשות - למעט זבחי שלמי ציבור המובאים פעם בשנה בשבועות)

אבל אם נקיים את המצוות - אז ודאי יתקבלו גם זבחי הרשות ברצון ובוודאי ה' ירצה את תפילותינו וקורבנותינו אשר מקויימים כחובה כגזירת מלך שלא על מנת לקבל פרס.
כבודו מלא עולם 209845
ברשותך אני אמנע מויכוח תיאולוגי איתך, רק אפנה את תשומת לבך למילה "ושמחתים" בפסוק שציטטת, שממנה עולה עפ"י פירוש הרשכ"ג שאין מטרת הקורבנות אלא לשמח את בני האדם, באותו אופן בו הספרדים שמחים עד ימינו אנו כשהם מריעים לטוריאדורים שלהם. האנשים הנורמליים שמראה בהמות מומתות אינו גורם להם שמחה מיוחדת משוחררים, איפוא, מחובה זאת, ומותר להם להסתפק בצפיה בסרטי אימה ("כִּי בְּאֵימָה עֲלֵיהֶם" עזרא ג' ג')

אם קשה עליך הפירוש, הבה נסכים בינינו שמצוות הקרבת הקורבנות תהיה האחרונה בתור, אחרי שנקיים את כל השאר, ואת מעשר הכהנים אפשר לשים מיד לפניה (אני בטוח שעוזי יעזור לנו להגדיר סדר טוב).
כבודו מלא עולם 209854
אחזור ואומר שוב שאנו מקיימים את המצוות כי צווינו לעשות כן ולא מתוך בחירה או למען ההנאה.
אמנם יודעים אנו כי לטובתינו קיום המצוות, אולם גם אם לא נראה את אותו טוב הצפון לצדיקים לא נבעו במצוות. וזה ההבדל בין עובד אלוקים לאשר לא עבדו. כלומר עובד אלוקים ממשיך לקיים את המצוות גם כשהוא חושב שהוא לא יקבל שכר ואשר לא עבדו בועט במצוות כשהוא רואה בן שמת בגלל קיום מצוות אב ואם.

טעמי המצוות תועלתם על כן להקל עלינו את קיום המצוות ולתת לנו חשק לקיימם, ולא חלילה תנאי לקיום המצוות. פרושך על כן יכול להכלל בתוך שלל טעמי המצוות הניתנים לקורבנות אולם אין הם נוגעים לגוף קיום המצווה.

לגבי הסיפא, לצערי ישנם דתיים ואפילו רבנים המסכימים איתך שיש סדר למצוות ורוצים לשים את הקורבנות בסוף.
אני, לא כן עמדי. המצוות כולם גזרת מלך. כולם אהובים, כולם ברורים - ומתוך כולם יתגלה כבוד המלך עלינו. תורת ה' תמימה משיבת נפש.
צה"ל מעשר, והעניים? 209840
ההבדל בין המס למעשר הוא שאת המעשר אנו נותנים מרצונינו על פי צו של בורא עולם ואת המס המדינה גובה בכח.

לגבי הסיבה - שינויים בחוק בעקבות מצבים הם מאוד בעייתיים ולרוב מקבלים חיים משל עצמם. אם נבטל את המעשר לבינתיים אנו עלולים
א) לא לעשות מאמץ לתקן את המצב שלא ניתן לאכול מעשר
ב) כשיחזרו ימינו כקדם נמשיך בתואנות שונות ומשונות לא לתת מעשר.

שים לב מה קרה לשינוי הזמני במספר השרים שעשה ברק, אשר עד היום נמשך.
צה"ל מעשר, והעניים? 209863
אבל אותם טעמים תקפים גם לגבי העלאת זבחים בביהמ''ק - מצווה הרבה יותר ''מרכזית''. ובכל זאת מצווה זו היא התבטלה מאליה, ואיש לא מייחס משמעות לקיום החצי הראשון של המשפט.
שים לב - אין שום צורך בשינוי החוק מכיוון שאין שום יכולת לקיים אותו.

האינרציה שאתה חושש ממנה והתואנות השונות והמשונות הן דוקא בזריקת המעשר לפח. הרבה יותר סביר שכשיחזרו ימינו כקדם, ימשיכו לזרוק אותו לפח (ולא ימסרו אותו לכוהנים).
צה"ל מעשר, והעניים? 209865
יש מצווה להפריש מעשר שהוא קודש. מכיוון שהכהנים טמאים הם לא אוכלים אותו. לעומת זאת בהעדר בית מקדש לא ניתן להקריב קורבנות.
הפסקת הפרשת תרומה ומעשרות מחייבת על כן שינוי החוק.

לגבי החשש של השלכת המעשר לפח - מצויין יש לנו עכשיו עוד בדיחה על דתיים פנאטיים.
צה"ל מעשר, והעניים? 209873
האם יכול לקום הרב שיפסוק כי את המעשר יש לחלק לעניים?
צה"ל מעשר, והעניים? 209885
אולי לעניים כהנים צעירים מתחת לגיל בגרות אבל מסופקני.

יש חוץ מזה מעשר לעניים, פעמיים בשבע שנים ובמקרה זה יוצא השנה. מדובר ב 9% מהיבול ולא באחוז אחד כך שעל פני שש שנים זה יוצא 18% מיבול שנה לעומת 6% מיבול שנה של תרומת מעשר הנזרק.
כמובן שבשמיטה אין תרומות ומעשרות.
צה"ל מעשר, והעניים? 210032
מותר לתת את המעשר לחיות. מה לגבי לא-יהודים? האם ניתן להעביר את המעשר לעובדים זרים, למשל, או לנזקקים מהמגזר הערבי, או לעניים בשכנתנו-לעתיד פלשתין?
צה"ל מעשר, והעניים? 210114
אם העובדים הזרים יהיו קניין כספו של הכהן, יטבלו לשם עבדות ויקבלו על עצמם את מצוות התורה שבהם העבד חייב אז הם יוכלו לאכול כמו הכהנים כשיטהרו (כך שזה לא פותר כלום).

לגבי מתן צדקה לאויב הערבי (לא תרומה), אם הם יניחו את נשקם, יודו שזו ארצינו ויתחילו להלחם ברצינות נגד הטרור ונגד אלו שטוענים שארצנו שייכת לערבים יהיה על מה לדבר.
צה"ל מעשר, והעניים? 210155
עזוב רגע את הבעיות שלנו כאן. לרעבים בסומליה, מותר לשלוח את המעשר, במקום להשמידו?
צה"ל מעשר, והעניים? 210158
אני מוחה בתוקף על השאלה. הבעיה של הרעבים בסומליה אינה מחסור באוכל אלא מחסור בחוק ועודף בשוד ושחיתות. את זה לא יפתרו משלוחים של אוכל אשר ברוב המקרים נגזלים בדרך. על כן, ברוב המקרים משלוחי המזון אינם עוזרים ולעיתים רבות הם מחזקים את המושחתים, וגורמים לרשעה יותר גדולה.

עלות המזון בכל הקטע של אספקתו לסומליה הוא זניח - אולי שני אחוז מהעלות הכוללת. מכיוון שאין מחסור במזון העיסוק הזה הוא קנטרנות. במקום לקנות בגדים כל כך יקרים ובזבזניים שתושבי ישראל שחושבים שהם יכולים לעזור לרעבים בסומליה שיקנו בגדים זולים מעזה ואת הפרש הכסף יתנו לעמותות ששולחות אוכל לסומליה.
כל אחד ומה שהוא רוצה לעשות בכסף שלו - אחד רוצה לקנות בגדים יקרים והשני רוצה לקנות עודפי מזון ולשרוף אותם.

התשובה לשאלה היא - לא. אי אפשר להוציא תרומה לחוץ לארץ.
צה"ל מעשר, והעניים? 210167
בו ונניח, לצורך הדיון, שיוצא משלוח שבועי לסומליה בכל מקרה, והעלות של הוספת המעשר תהיה זניחה.
צה"ל מעשר, והעניים? 210169
הוא ענה לך: אסור להוציא את התרומה מהארץ. כל השאר היה נסיון לחיות עם האיסור הזה.
צה"ל מעשר, והעניים? 210173
צודק. אבל אני עקשן: האם מדובר בגבולות "ארץ ישראל" התנ"כית, או גבולות מדינת ישראל? כלומר, האם ניתן יהיה למסור את המזון לרעבים פלשתינאים בחברון, עיר האבות, לאחר עשרים שנות שלום ואחווה?
צה"ל מעשר, והעניים? 210183
גם על זה עניתי ובשורה האחרונה התשובה היא לא.

בכסף שלי מותר לי לעשות מה שאני רוצה ואני מתעקש לשרוף את המעשר.
צה"ל מעשר, והעניים? 210182
אז כל אחד מהדואגים לסומלים יוכל לתרום רק 50 ש"ח לחודש על חשבון תקציב הביגוד שלו ולא 200 ש"ח כפי שחשבתי קודם.

חוץ מזה העלות לא תהיה זניחה גם אם הסומלים יבואו לפה עם אוניות לקחת אוכל. ואם היה להם אוניות הם יכלו למכור אותם ולקנות אוכל.
צה"ל מעשר, והעניים? 210175
הבעיה היא, אגב, ששריפת המזון נעשית (גם) מהכסף *שלי*. מדובר, אם אני זוכר נכון, במזון שנזרק מבסיסי צה"ל, אותו צבא שמתלונן על חוסר נוראי בתקציב. נכון, זה אולי כסף קטן ליד מחירו של F-16i, ובכל זאת, דין פרוטה כדין מאה, בעיקר כשמדובר בכסף ציבורי. השמדת המזון הזו היא פסולה ממש כפי שהחלטה על מדי שרד יקרים לכל החיילים תהיה פסולה.
צה"ל מעשר, והעניים? 210181
טל, אני מתפלא עליך.

אתה שופט את ההלכה בעיניים חילוניות, ואין דבר קל יותר מאשר להגיע לאבסורדים מגוחכים ממש כשעושים זאת. צריך לספר כאן את סיפור החלב שנחלב בשבת (תגידו "כן" - כדאי לכם)? צריך להביא אנקדוטות שקשורות ב"תחום השבת" (כנ"ל)? יש טעם לדוש באותם סוגרי-מעגלים-חשמליים מושהים שאמורים לפתור בעיות של הדלקת חשמל במקומות מסויימים עפ"י ההלכה, או לציין שכל ההחלטה על "חשמל" כעל "אש" היא די משונה במעגלים בהם אין סיכוי לפריצת ניצוץ?

יגיד המאמין: עצם זה שיש לך אוכל שאתה יכול לזרוק הוא מעשה ידי השי"ת, שדאג מבעוד מועד לכך שתפיק יותר ממה שהיית מפיק אחרת, כך שהבזבוז הוא רק למראית עין. אינך משליך אוכל אלא מחזיר להקב"ה את הפקדון שהפקיד בידיך לתקופה קצרה, ממש כאילו אתה מעביר למע"מ את שבעה עשר האחוזים מהחשבונית שהגשת. גם החקלאי הראשון שעלה על הרעיון לזרוק חלק מגרגירי החיטה שבידו לשדה הסמוך לא "בזבז" שום דבר, למרות שודאי נתקל בהרבה ביקורת מצד קטני אמונה שכמוך, ביקורת שנחקקה על אבני האייל הפרה-היסטורי ומצפה לגילויה הקרוב.
צה"ל מעשר, והעניים? 210185
מה לגבי אנשים שלא גומרים מה שיש להם בצלחת?
ואנשים שאוכלים יותר מצריכת הקלוריות היומית שלהם?
והפעלת קולפנים אוטומטיים בבסיסי צה"ל?

כולם אחראים לבזבוז של יותר מאחוז אחד.
צה"ל מעשר, והעניים? 210184
העלות הזניחה של זריקת המעשר מהכסף שלך נעשה משיקולים כלכליים קרים. הוא מאפשר לגייס דתיים לצבא ובכך מרחיב את בסיס האנשים שמהם תוכל לקחת בעלי תפקידים (הרי חיילים לא חסר). לצורך כך אתה נדרש להשקיע בכשרות משהו כמו כמה מליוני שקלים בשנה (משגיחי כשרות - קניית בשר כשר במקום חזיר זול, שני סטים של כלים, מעשרות ועוד).

העלות של הלהקות הצבאיות ו/או תרבות יום א' הוא מן הסתם באותו סדר גודל ומטרתו להעלות את מורל החיילים. אם כבר קיצוצים תחסלו את צוותי הבידור.
יש כאלו שאוהבים לשרוף את כספם על צוותי בידור ויש כאלו שאוהבים לשרוף את כספם ע"י קבורת פירות באדמה - הצבא צריך לרצות את כולם.
צה"ל מעשר, והעניים? 210191
צודק. ועדיין, ברמה המוסרית, משהו נראה לי פגום בהשחתת מזון. חינוך פולני, אני מניח.
שנאמר: "אוכל לא זורקים". 210194
צה"ל מעשר, והעניים? 210211
כשהתגייסתי לצבא היה קשה לי לזרוק פרוסת לחם לפח. לאחר שנה בצבא כבר הייתי זורק שקיות שלמות לפח. מתרגלים.
צה"ל מעשר, והעניים? 210479
דיוק- בשר חזיר אינו זול, בשר פיגולים הוא הזול
אם כבר דיוק, אז 210676
<פרובוקציה>
פיגולים זו מילה קצת מרחיקת לכת בשביל בשר שנשחט באופן הומני יותר או טופל כך שהוא טעים יותר. או סתם שלא בזבזו בהכנתו כספים על שכר למשגיחי כשרות ושולחיהם.

</פרובוקציה>
אם כבר דיוק, אז 210708
בשר פיגולים הוא בשר פיגולים וזה משמח לדעת שגם אתה חושב שזה לא ראוי לאכול בשר פיגולים.
אחרי הכל כולנו יהודים.
אם כבר דיוק, אז 210715
אני נגד לאכול בשר פיגולים, אני רק צריך להסכים מבעוד מועד על ההגדרה של פיגולים. אפשר לפתוח במשא ומתן.
אם כבר דיוק, אז 210722
באותה מידה יכולת לתמוך באכילת בשר פיגולים, ולהתנגד לאכילת בשר שהוא פיכסה. על כן אני מרוצה מהתנגדותך לאכילת בשר פיגולים.
אם כבר דיוק, אז 210723
אם אתה מרוצה, אני נאלץ להסיר את התנגדותי.
שאלה אקולוגית מבית היוצר ההיפי-אורגני 220052
שאלת גינון אקולוגית לי (אנשים נטולי חיבה לגינון אורגני, נא לא לרגום אותי באבנים): האם מותר להשתמש במעשר המופרש לצרכי קומפוסט בגינה? ככה לפחות החומר האורגני אינו מתבזבז, אלא משביח את הפרחים או הירקות הגדלים בה.
שאלה אקולוגית מבית היוצר ההיפי-אורגני 220086
בסופו של דבר את המעשר לא מפרישים, אלא רק את תרומת המעשר (1%). והתשובה לשאלתך היא - לא (תרומת המעשר אסורה בהנאה, ולא רק באכילה).
שאלה אקולוגית מבית היוצר ההיפי-אורגני 220174
תודה (וחבל)!
צה"ל מעשר, והעניים? 209564
חיילים מלינים על בזבוז של אחוז אחד? של עשרה אחוזים?

חיילים יקרים, נא אל תטרחו להתלונן על בזבוז של פחות מ 50% הרי לא יישאר מקום בשרת של האייל אם תתלוננו על בזבוזים של פחות מ 50%.
צה"ל מעשר, והעניים? 209578
לפחות מבסיס אחד המעשר הולך לספארי, וכך הכסף נשאר בידי הציבור.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים