מזכיר לי סיפור תנכי מעניין. 279035
בסוף פרשת בראשית הכתוב מתאר את לידתו של נח ואת הסיבה לקראת שמו "נח" - "זה ינחמנו מעצבון ידנו מהאדמה אשר אררה ה"' רש"י במקום מפרש שמה הנחמה שהביא נח לאנשות - המציא את המחרשה - ניתן לראות בנח כאיש אשר ייסד את שיטות החקלאות הראשונות בעזרת כלי עבודה מתאימים.
זאת ועוד שנח אחרי המבול ניקרא איש האדמה - ומסופר שהוא נטע כרם.
מה גם שאת תפקיד הצלת האנושות ובעלי החיים ממי המבול האלוהים מטיל דווקא על נח - נח בעל יכולות הנדביות מצווה ליבנות תיבה - ספינה ענקית באורך של כ 150 מטר שתוכל להכיל את משפחתו ואת בעה"ח אשר איתו וכן לעמוד בתנאים קשים של מים גועשים.
הנה מתוך מס' פסוקים מהתנ"ך ניתן ללמוד על התפתחותו הטכנולוגית של האדם.
מזכיר לי סיפור תנכי מעניין. 279037
מעניין שג'ארד דיימונד בספר זה ובאחר (''השימפנזה השלישית'') מונה את החקלאות כאחת ה''אסונות'' שנחתו על האנושות. הוא מראה שהמחיר של היכולת האנושית לקיים יותר אנשים על פחות קרקע היתה מחלות, תוחלת חיים נמוכה, והפיכת החברה האנושית השיוויונית לכזאת של מעמדות ו''קלפטוקרטיה''.
מזכיר לי סיפור תנכי מעניין. 279076
לא מדויק, דיימונד מכנה את החקלאות ''קללה שברכה בצידה'' או ''חרב דו-ראשית''. לא זכור לי שהוא טען שהחקלאות היא ''אסון''.
בזעת אפיך תאכל לחם 279180
סליחה שכתבתי אסון במקום קללה.
בזעת אפיך תאכל לחם 279267
לא באתי לשפוט אם זה לברכה או לקללה - המשפט לאלוהים הוא.
אבל אם נמשיך את הקו התנכי מפרשת בראשית - ניתן להבחין כי האדם הראשון ניברא לתוך מציאות שונה מהמציאות הקיימת היום - האדם הראשון עדיין לא התקלל "בזעת אפיך תאכל לחם" והדרך שבה האדם היה אוכל היתה - "מכול עץ הגן אכול תאכל וכו"' אחרי החטא אדם הראשון מופרש מגן העדן (הגן הקדמון) וכדי לאכול הוא צריך לעבוד את האדמה.
השאלה היא האם בעיקבות החטא האדם החכים-לדעת טוב ורע או החטא גרם לא ירידה דוקא וחסר מסויים שאותו הוא צריך להשלים באמצעים טכנולוגים - בזעת אפיך וכו' והאם זה כעונש או שמא תיקון למצבו?
בזעת אפיך תאכל לחם 279271
גדול עלי. אשאיר גם את זה לאלוהים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים