ביטול בחינות הבגרות בישראל 30806
תריסר סיבות טובות מדוע עלינו לבטל את בחינות הבגרות במדינת ישראל:

הן גורמות לבתי-ספרינו להיות בתי-חרושת לתעודות בגרות.

הן מלחיצות.

הן מונעות מתלמידים רבים ללמוד באוניברסיטאות.

הן מקפחות תלמידים הבאים מן השכבות הנמוכות.

כמו כל המבחנים הסטנדרטיים, הן מכתיבות לנו אמות מידה אחידות – אחידות מטמטמת, חדגונית ומקהה את החושים.

הן מטילות צל על למידה יצרנית כלשהי אשר לולא הן, היה עוסק בה התלמיד במשך שנותיו בבית-הספר התיכון.

הן אינן תורמות – בלשון המעטה – להבאתם של אנשים להיות יעילים בעולם המודרני: לחשוב בעצמם, להיות מסוגלים לפתור בעיות באופן יצירתי ולהמציא שיטות חדשות.

הן חונקות את מערכת החינוך אשר הממונים עליה "רוצים לשפרה".

אין בהן כמעט שימוש וטעם במסגרת חינוכית בעלת משמעות.

הן אינן מביאות כל תועלת למדינה. לעומת זאת, יש להן השפעות שליליות הרות אסון על בתי-ספרינו.

כמו כל המבחנים הסטנדרטיים, הן נוגדות את עקרונותיה של חברה דמוקרטית, רבגונית (פלורליסטית) וחופשית מכפייתה של המדינה – כפיה על החשיבה – בשל דבקותן לערכה נתונה ומוגבלת של עובדות ומעשים, מהות הדוגמטיות, האוטוקרטיה והדיכוי הפסיכולוגי המאפיינים מדינות סמכותיות ומשטרים טוטליטריים.

הן מאפיין שאינו ראוי למערכת החינוך שלנו.

תנו לי סיבה אחת טובה מדוע להשאירן בתוקף . . . !!
ביטול בחינות הבגרות בישראל 30811
אתה יכול, באותם טיעונים ממש, לבטל את כל הבחינות באוניברסיטה.

הבעיה היא שהאדם נמצא במערכת החינוך הקדם אוניברסיטאית כי הוא צריך להיות שם, על פי חוק. הוחלט שבזמן שהוא שם, הוא יקבל תעודה המצביעה על הישגיו. ניתן לבטל תעודה זו, ואז מי שמעוניין לדעת כמה הוא יודע, ייאלץ לבחון אותו בעצמו.

כל זמן שמספר המקומות לסטודנטים נמוך ממספר המנסים להתקבל לאוניברסיטה יהיה צורך בסינון מסויים. ציוני בגרות לא נראים לי שיטה פסולה מאחרות.
ביטול בחינות הבגרות בישראל 30818
יובל,
לדעתי צריך לבטל גם את כל הבחינות באוניברסיטה – זה לא נקרא למידה!!

האם אתה נציג של הממשלה או של האוניברסיטאות?

אני מנסה לפתור את הבעיות של העם --
לא של השררה: האוניברסיטאות והממשלה.

אני פותר את הבעיות "שלי", שהם יפתרו את הבעיות שלהם – מי מקבל את המשכורת כדי לפתור בעיות?!!
ביטול בחינות הבגרות בישראל 30820
דוד,
אני נציג של עצמי. חוסר היכולת לקבל את כולם לאוניברסיטאות נראית לי בעיה של העם, לא של השררה.
ביטול בחינות הבגרות בישראל 30859
כדי לעבוד ברבים מהמקצועות, צריך רישיון,
כדי לקבל רישיון צריך (ברבים מהמיקרים ובמקצועות היוקרתיים) דיפלומה מהאוניברסיטה.

הרישיון ניתן על ידי הממשלה.

היינו: הממשלה היא האחראית לכך שהלמידה והידע הם מונופול – והמונופול נמצא בידי האוניברסיטאות (האוניברסיטה כאליטה, האוניברסיטה כמאפיה).

היינו: הממשלה היא האחראית לכך ש*אין חופש לימוד* – עם ההשלכות המתבקשות.

IF A SOCIETY IS TO BE FREE, ITS GOVERNMENT HAS TO BE CONTROLLED
אם ברצונה של חברה להיות חופשית, עליה לרסן את ממשלתה
ביטול בחינות הבגרות בישראל 30874
אהם. מכללות, מוסדות חינוך בחו"ל... יש מספיק אופציות למי שלא רוצה ללמוד באוניברסיטה. אתה באמת חושב שמצבנו יהיה טוב יותר אם כל מאכער יתחיל לחלק דיפלומות? אם ברצונה של חברה להתקיים, עליה לרסן את עצמה, דרך ממשלתה.
Rector, leave these kids alone 30914
אני חותם על תגובתו לעיל של דוד רובנר (ולא על תגובותיו האחרות, אגב), על היותן של בחינות הבגרות שורש כל רע בחינוך התיכוני בישראל.

ציוני הבגרות הן כן שיטה פסולה מאחרות לסינון המועמדים לאוניבסיטה. הרעה הקטנה היא מהצד האוניברסיטאי: שפיטה על סמך מבחנים שנעשו בתקופה אחרת בחיי המועמד, במוסד מסוג אחר ועל למידה מסוג אחר. הקריטריון לא מתאים.

הרעה הגדולה היא בצד התיכוני: השימוש בבחינות הבגרות כקריטריון קבלה לאוניברסיטה, ומכן - כמפתח להצלחה בחיים, משעבד את כל התיכון, ובמידה פחותה גם את שנות בי"ס המוקדמות יותר, למטרה הזרה הזו.

בחינות באוניברסיטה הן עניין אחר לגמרי. אין לי משנה סדורה בעדן או נגדן, אבל הן עניין אחר: לפחות בחלק מהמקצועות האקדמיים, אלו שמהווים הכשרה מקצועית, הבחינה היא כלי לבדוק את התאמתו המקצועית של הסטודנט. את זה אין בבית ספר. בכל המקצועות האקדמיים, הסטודנטים הם אנשים בוגרים, שבאו מרצונם ללמוד את לימודיהם, ואמורים כבר לדעת מימינם ומשמאלם, להבין את הבסיס של תחום לימודיהם, ולהתעניין בו לפחות קצת. את כל זה גם אין בבית הספר.
Rector, leave these kids alone 30937
נקודה נוספת כנגד בחינות הבגרות , היא בגרותו של האדם שעשה אותם בתקופה שבה היחס של חלק נרחב מהאנשים בגיל זה ללא מבט בעיניים רציונליות ואולי חסרות הבנה בקשר לחיים שעומדים לבוא עליהם. (עדיין גרים בבית ההורים,רובם לא עובדים ואו צריכים לממן את עצמם וכדומה)

להבדיל מאוניברסיטה שבה למעשה אתה בוחר ולא פעם משקיע מכספך שלך על מנת ללמוד, דבר שבדרך כלל יגרום להשקעה גדולה גם בלימוד וניסיון ורצון יתר להצליח בבחינות.
I've got news for you, sunshine 30952
אז יש לי חדשות בשבילך.

זה עתה הוחלט על חידוש עולמי. אתה יכול לעבור בחינת בגרות מתי שבא לך. לאו דווקא בגיל 17.

גם שם הוצע לבחינות מהפכניות אלה: בחינות אקסטרניות.

יותר טוב?
I've got news for you, sunshine 30984
כן ולא.

כן כיוון שאז אדם בוגר יכול ללמוד בעצמו כאשר הוא מבין כי הלימודים כיום חשובים להמשך דרכו בכל מקום שבו ידרחו רגליו (טוב אולי לא בתאילנד)
לא כיוון שבעוד שבזמן בית הסבר הוא לא צריך לממן אותם בסכומי עתק, פה הוא כן צריך.

אבל אני לא חושב שאין פה שיפור נבפוך הוא אני בהחלט רואה פה שיפור מה גם האופציה למבחני ב לכל התלמידים ללא קשר למה שהיה במבחן הקודם שלך באותו המקצוע.
I've got news for you, sunshine 30990
ממה שאני הבנתי, בגרות אקסטרנית היא הרבה יותר זולה.

כל עוד אתה מוכן ללמוד לבגרויות בעצמך. לעומת זאת, בתי הספר ללימוד אקסטרני הם מאד יקרים, והם אפילו יותר גרועים מבתי הספר הרגילים, בגלל ששם אפילו אין איצטלה של נסיון ללמד חומר כמו שצריך - מלמדים לבגרות וזהו.
I've got news for you, sunshine 30995
כוונתי שלימוד בשיטה הישנה עם מורה אחרי גיל עזיבת הבית או יותר נכון אחרי גיל צבא יקרה יותר. מאשר בגיל טיפשעשרה
I've got news for you, sunshine 31097
ארחיב מעט על תגובתי הקודמת: הנה משפחה שלמה של קריטריוני מיון לאוניברסיטאות, מאופיינות בקצרה, וכולם לגיטימיות הרבה יותר מהבגרות:
כל מבחן של האינטלקט (יש הרבה צורות: ברירה-מרובה, כתיבת חיבור, ראיון, מה לא, וכמובן הרבה נושאים), שנעשה סמוך ללימודים עצמם, ו*רק למי שרוצה להתקבל לאוניברסיטה*.

במסגרת זו, אין לי בעיה עקרונית אם האוניברסיטאות יחליטו לעשות דווקא מבחנים שיהיו בדיוק כמו מבחני הבגרות היום. אז זה יהיה כמו האקסטרני. כמובן שאני מפקפק אם הם יבחרו דווקא במתכונת (pun not intended) זו, אבל לא חשוב. מה שאני לא רוצה שהן יעשו - מה שאני רוצה *לאסור* עליהן לעשות - זה להשתמש בתוצאות מבחנים מהתיכון. זה פסול בעיני כמו להשתמש בפרופיל הרפואי מהצבא למטרות אזרחיות, זה רק הרבה יותר מזיק.
On admissions requirements 31148
Though I will be the first to eliminate standardized tests in education, things are never that simple. Research indicates that the combination of GPA and SAT scores ("Psychometric exam" and graduation scores) can predict the individual's performance at the university more than GPA alone or SAT alone. Personal interviews present a whole new set of problems for a part of the population (starting with biases and concluding with shy, inarticulate or repressed students), and other common methods are considered in the literature to be less reliable (the European "academic lottery", the failing "admit all" policy that was even tested in Israel and caused severe competition, or the American system where students register fictitiously to as many clubs as possible during high school, to present an impressive resume with their SAT scores - and I could go on and on here). Being fully aware of the problems posed by standardized tests is desired, but without an alternative, the discussion is futile. A real solution will have to surface from higher education institutions, and unfortunately I myself have no suggestions.
On admissions requirements 31156
ישנה האפשרות ללמוד סמסטר באוניברסיטה הפתוחה, ואז להכנס למוסד אחר להשכלה גבוהה לפי ההצלחה שם.
On admissions requirements 31236
That's what I meant by "admit all policy". The method was tried in the Legal BA studies at Tel Aviv University - open admissions for the first year, and then admitting the best students to the second year according to available space. The study never culminated, since it caused the students to act in a dangerously competitive manner to one another. (I apologize for not having the suitable reference.)
On admissions requirements 31237
אני מתנצל שלא הבנתי.
על דרישות קבלה 31291
אבל אני כן מציע הצעות קונקרטיות: למשל, להתבסס על הבחינה הפסיכומטרית בלבד. ציטטת את העובדה המוכרת: זה נבדק והוכח כפחות טוב לניבוי סיכויי הצלחה מאשר שילוב של הפסיכו' והבגרות. השאלה שלי היא, אז מה? בשביל זה להרוס את התיכון? ההתבססות על הבגרות מהתיכון היא כל כך הרסנית, שכל דבר פחות מחורבן מוחלט של האקדמיה (אם יוותרו עליה) יתקשה לשכנע אותי. יש למישהו, אגב, נתונים *עד כמה* הפסיכומטרי בלבד פחות טוב? ונתונים כאלה, בחתך לפי מקצועות לימוד? ההבדלים בין סוגי הלימוד האקדמי, הן מבחינת אופי הלימוד והכישורים הנדרשים, והן מבחינת היחס ביקוש-היצע, הם כה גדולים, שבעיני מדובר בטישטוש פושע לזרוק את כולם לסל אחד ולומר שהבגרות חיונית לסל הזה.

ההצעה הזו, פסיכומטרי בלבד, היא כמעט קנטרנית. ברור שהפסיכומטרי במתכונתו הנוכחית, כקריטריון יחידי, הוא רע. ועדיין, הוא עדיף בעיני (בהרבה) על המצב הקיים. כך גם ההצעה שלי מקודם: לדרוש מבחנים שיהיו בדיוק כמו הבגרות, אבל המועמד יידרש לעשות אותם סמוך לקבלתו לאוניברסיטה, ולא יוכל להביא תעודה מהתיכון. גם זו הצעה מגוחכת משהו, וכמעט קנטרנית - ויותר טובה בעיני מהמצב הקיים.

די ברור לי שאם ייאסר על האוניברסיטאות לברר את ציוני הבגרות מהתיכון, חיש מהר יבואו שכלולים בפסיכומטרי. אולי בעצם הם יתמהמהו, ותהיה זעקה ציבורית, אבל הם בוא יבואו. למשל, מבחנים דיפרנציאליים למבקשים ללמוד דברים שונים. אפשר אפילו לערוך מבחנים אחידים (כדי להקל על הנרשמים למספר מקצועות שונים), ולשקלל באופן שונה את התוצאות עבור מקצועות שונים. יש חסרונות בכל הדברים האלו, אבל שוב, בעיני הם מתגמדים.
על דרישות קבלה 31301
הגישה התכליתית גורסת: תיכון עושים בשביל הבגרות, בגרות צריך בשביל האוניברסיטה. ביטלת את הבגרות (או את תכליתה) - ביטלת את התכלית. כשהתכליתיים יישארו בבית, מי יבוא לבית-הספר?
On admissions requirements 31318
את אומרת:
Research indicates that the combination of GPA and SAT scores ("Psychometric exam" and graduation scores) can predict the individual's performance at the university more than GPA alone or SAT alone.

הייתי מבקש לראות את מראה המקום לזה.

גם אם זה נכון, אין זה מנבא את הסיכוי להיות איש מקצוע טוב. זוהי שיטת בחינות, המנבאת את סיכויי המועמד להצליח בבחינות דומות בעתיד. קצת מפליא שצריך להדגיש זאת: הצלחה בבחינות מנבאת את סיכויי האדם להצליח בבחינות. זה הכל.

אגב - מחקר שנעשה לפני מספר שנים באוניברסיטת בן גוריון מצא מתאם גבוה בין ציוני הסטודנטים לרפואה באוניברסיטה לבין ציון הבגרות שלהם במתמטיקה. אינני מכיר מחקר שניסה להגדיר "רופא טוב" ולמצוא מהם המאפיינים המוקדמים של רופאים טובים.
On admissions requirements 31356
Beller Michal (1994), "Psychometric and Social Issues in Admissions to Israeli Universities", in EDUCATIONAL MEASUREMENT: ISSUES AND PRACTICE, 13, p. 12-20

Mr. Nir - you will find in the article the specific prediction numbers for SAT alone vs. SAT+GPA (0.54 vs. 0.62).
Mr. Rabinovich - Christopher Hurn in his famous book "The limits and possibilities of schooling" (1985), answers the question of the "good doctor", and concludes that college grades do not predict either occupational status or future earnings.
Let me stress the point again: I was playing devil's advocate, and personally I would run naked in the streets the day all standardized tests will be abolished.

On admissions requirements 31360
זה מחזה לייחל לו. המצב המתואר, לא ממש. ללא בחינות סטנדרטיות, מקרים כמו גשר המכבייה יהיו דברים שביום-יום, למשל.
On admissions requirements 31363
Do not confuse standards with standardized tests ("Standartim" vs. "Bagruyot"). The former is a necessity; the latter is the focus of this discussion. I admit that the English terms may be a bit confusing. And of course, "standardized tests" do not include bar exams etc., but in this discussion relate only to the high school population.

Rector, leave these kids alone 31322
Dear good people of Isreal. I am a Christian the loves the Jewish people and Isreal and very upset at my own government's attitude about stopping the targeted killings. That is so stupid that they are even saying this at all. My government never comes out publicy and gets mad at Arafat but does against Sharon. Us Americans know that we would wipe out any organization that dared try to attack our citizens. We have the luxury of going in and getting them out alive if possible. Your military does not have that luxury as they would have to go into the middle of Palestine land to get a few extremists that are playing to kill the Jews. That is like standing on top of a hornet's nest.
I wish Sharon would just kill Afarat as the body without a head is confused and disorganized and that would be the time for Isreal's military to go into Palestine areas and round up as many of the extremists. THe Bible predicted the day will come when all governments will turn against your country, including the U.S.A., but know this, that all Christians will be praying for your people and country and remember the most important part and that is God is with you and will always help you defeat your's and God's enemies. It may look like in the final war that Isreal is going to loose the war but that is when all the the Lord's glory will come down upon Jerusalem and take over forever and set up His Kingdom upon there and not the Arab kingdom. The Arab Temple will be wiped off the face off th earth as the devils temple. Bless your people and be of good and sound mind. Fear not as it is the eneimies of Isreal that have much to fear of a enternity in the lake of fire in hell for all enternety.
But, there are also many wonderful Christian people in these countries that weap for Isreal and pray for Isreal. They are killed and persecuted everyday. Please do all you can do to help them to escape the torture that your people have endure since mankind started. In WW2, many gentiles helped save and hide many Jewish people from Hitler's Nazi men. Please return these favor because you are a good and compassonite country and people.

Sincerely Yours,

Robert Barrett
602 West Oklahoma Ave.
Sulphur, OK 73086
1-580-622-6844
I can walk !? 31323
Praise the lord, Halleluiah Brother.
ביטול בחינות הבגרות בישראל 30926
טוב, עם חלק מהטענות אני מסכימה, אבל..
מלחיצות? יכול להיות. אבל לא בצורה שאי אפשר להתמודד איתן.
ואין בעיה לפתור את ה"לחץ הלא יאמן הזה": פשוט לפרוס את הבגרויות על חודשיים. ויש בתי ספר- שפורסים אותן על שנתיים.

ובעניין האחידות, טוב, בפעם האחרונה שבדקתי יש בגרויות שונות למגזרים שונים.

אז לא שהבגרויות הן הדבר האולטימטיבי, ולא שאני רוצה לעשות אותן שוב, אבל יש בעיות דחופות יותר שצריך לפתור בבתי הספר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים