ניכוס מלים. 31932
כתבה זו היא עוד סימפטום של תופעה, הנעשית ענפה מאד במציאות הפוליטיקלי-קורקט המערבית. התופעה היא תופעת ניכוס המלים - ציבורים שונים מחליטים, שמילה זו או אחרת היא נחלתם הבלעדית, דהיינו, רק להם מותר להחליט מה משמעותה, ולמי מותר להשתמש בה. כשתופעה זו הוגבלה למילות גנאי כלפי הציבור המדובר, עוד ניתן היה לתת לה לחיות בשקט, אבל זה כבר מוגזם. ישנם מלים ומושגים רבים, שסימלו דברים רעים ואפלים במהלך שלטון האימים הנאצי: גזע, מרחב-מחייה, תאי-גזים, חפירות, וכולי. אז מה, גם את המלים ההן נזרוק? ומה קורה אחר כך? הרי, במונח סלקציה נצטרך להשתמש, בין אם מלה עצמה תתקיים, ובין אם לאו. אז ימציאו שם חדש, "אנטיקבלתהכל," ואז יקרה עוד דבר נורא לציבור אחר, בו יהיה שימוש באנטיקבלתהכל, ויבוא מישהו מציבור זה ויבקש שלא ישתמשו במונח הזה, שפוגע בו. תהליך זה דומה לתהליך היופמיזציה של מלים כגון מוות, פין, וכדומה. לא תאמר: "מת" אלא: "נאסף אל אבותיו." לא תאמר: "פין" אלא: "גזר."

תהליך זה חייב להפסק, שכן חוץ מהיותו חסר משמעות במובן העקרוני, במובן הפראקטי הוא דורש מכל אדם להתעדכן בעלון האקדמיה העברית ללשון, ובהתחשב ביצורים האיומים, המתחבאים בין דפי עלון זה, כדאי שנוותר על כך.
ניכוס מלים. 31948
לא לגמרי קשור:
הצומת בין כביש 4 (נהריה - ראש הנקרה) וכביש 899 (כביש הצפון) נקראה פעם "צומת משרפות" על שם מקום בתנ"ך - משרפות מים (בתנ"ך כתוב מַיִם, ככל הנראה צריך לקרוא מִיָּם), המזוהה באזור ראש הנקרה. בעקבות תלונות מסוג זה שבמאמר, החליפה ועדת השמות הממשלתית את שם הצומת ל"צומת בצת" על שם המושב הסמוך.
ניכוס מלים. 33074
גם משטרת איכות הסביבה נקראת ''המשטרה הירוקה'', שהוא גם שמו של ארגון האס.אס ההולנדי, אותו אחד שעצר את אנה פראנק.
אמנם פרות קדושות זה טעים, 32007
אבל את אלה אני מוכן לא לשחוט.

למעשה, אני מוכן להכנע לחלוטין לתכתיבי המיעוט המסומן כ"ניצולי שואה" מהטעמים הבאים:
א. ארוע השואה הוא ארוע יחודי.
ב. מדובר בכפייה לטווח קצר (20 שנה).
ג. הדרישות הינן מעט מזעיר.

ר"ל - אני מוכן לקבל מהם תכתיבים האומרים שמילים מסויימות הם המחליטים את משמעותן, הגבלה על השמעת יצירות מלחין מסויים, וכו'.
אמנם פרות קדושות זה טעים, 32008
לאו דווקא. כפיה שהופכת להסכמה יוצרת קונצנזוס. דברים שמאפשרים עכשיו יכולים להמשך הרבה מעבר לזמן קצוב מסויים (כעשרים שנה).
קטנויות לשמה! פשוט מגעיל 32042
אני חושב שלאבד מילה אחת בעבור שואה אחת זה יחס שהחברה יכולה להסתדר איתו.
בשואה הבאה יתכן ותצטרך לוותר על עוד מילה.
קטנויות לשמה! פשוט מגעיל 32046
ושוב, דיכוטומיזם ברמיזה.

"אם לא תפסיק להשתמש במילה הזו, הרי אתה תומך שואה!" כי יש רק שתי דעות בנושא: זו של מתנגדי השואה, הצדיקים, הנאורים, התומכים בחיסול המילה, וזו של תומכי השואה, עוכרי ישראל, רודפים ורודנים, ימותו אמן, המתנגדים אליה.

אני בדרך כלל מצפה לשיח קצת יותר אינטליגנטי באייל הקורא. (למה?)
ניכוס מלים. 34880
כלומר לדעתך, נאורי היקר, ניתן ואפשרי להשתמש במילה זו ואחרות ללא אבחנה. בשם הנאורות אולי?
אלא שלא אכפת לך מן העובדה שלפעמים אתה גורם כאב, כל כך בלתי רציונלי אבל כל כך בלתי נסבל? אז בסדר, לא לכל מלה, ולא בכל הקשר.
אבל איך אתה יכול לקרוא את הדברים הכואבים האלו, ודבר ראשון להתלונן? איך אתה מעז?
35269
אני חושב שדעתי בנושא הבהרתי. כן, ניתן ואפשרי, ואף נכון להשתמש במלים המתארות דבר מסויים על מנת לתאר אותו. הרצון להיפטר מדברים רעים על ידי כך שנפטרים מן המלים המתארות אותם, ומחליפים אותן ביופמיזמים, הוא קמעי וחסר-הגיון. חיסול הסמל אינו מחסל הרעיון. מדובר בתהליך חסר תוחלת, שכן כל פעם, המלה הרכה בה משתמשים כדי להתייחס לדבר הרע, שכן הרע עדיין קיים, הופכת למלה קשה, ואז שוב עולים קולות הבכי ומבקשים שיתחשבו ברגשותיהם, וכולי וכולי. עדיף לקטוע התהליך באיבו.

מן הדמגוגיה הזולה אני אתעלם.
35303
אבל זה לא המקרה המתואר. לא מבקשים לקרוא לסלקציה שהייתה במחנות הריכוז בשם אחר. מבקשים להשתמש במילה אחרת כדי לתאר משהו אחר (למשל, ה''סלקציה'' במועדונים), שהוא בין כה וכה רך פי כמה וכמה מהדבר המקורי.
מה, שוב התאזרחת, מר נאורי? 35666
מה, שוב התאזרחת, מר נאורי? 36469
הייתי במחשב, בו פרטי האישיים לא היו מעודכנים.

ועם השר לפיתוח איזורי, שמעון פרס, הסליחה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים