מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323421
להלן מכתב שבכוונתי לשלוח לעורך בטאון חיל החינוך, ביום ראשון.

12 אוגוסט 2005

לכבוד
בח"ק רני רביב
עורך ביטאון חיל החינוך ובמחנה

שלום רב,
קראתי את הכתבה על דברי קצין חינוך ראשי בגליונכם מיום 8.8.05 ונמלאתי עצבות.
צה"ל הוא צבא הההגנה לישראל, וחייליו מתחייבים מיד לאחר גיוסם להגן על ביטחונה של מדינת ישראל וחיי תושביה, ואף להקריב את חייהם למטרה זו. אין ספק שמדובר בהתחייבות לא פשוטה, אבל המטרה כל כך מובנת מאליה וברורה שאין צורך בשום הסבר נוסף.

*אבל משימת ההתנתקות בכל זאת דורשת הסבר.*

מדוע נקראים החיילים לעקור מבתיהם מאות משפחות של תושבי ישראל שנשלחו להתיישב ע"י ממשלות ישראל, האם זו הגנה על חיי התושבים, האם זה עסוק במשימת עליה, האם זה עיסוק בחינוך ובהצלת נוער במצוקה ?

מדוע צריך לבצע משימה שחוצה את העם, ושנגדה מפגינים מאות אלפים תושבים נאמנים של מדינת ישראל ?

מדוע צריך לבצע משימה שמעולם לא הוכח שרוב אזרחי ישראל תומכים בה, אלא אולי להפך, אם נתבונן בנושאים ובמצעים שהעמידו המפלגות בפני הבוחר ערב הבחירות האחרונות, ובתוצאותיהן ?

הסבר לשאלות האלה מתחייב מטבע הדברים.

האם יש בדברי קצין החינוך הראשי של צה"ל איזו שהיא תשובה והסבר לשאלות האלה ?
קראתי את הדברים ולא מצאתי בהם שום הסבר סביר. התשובה היחידה שמצאתי בדבריו היא שצריך לבצע את המשימה הזאת "כי זאת המשימה".
צר לי. קשה מאד לומר זאת, אך לנוכח המענה הזה, איני יכול שלא להיזכר בצבא אחר ובחיילים אחרים, אולי יותר בהירים, שציפו מהם לבצע משימה בגלל שזאת משימה, ותו לא.

דב אנשלוביץ
הרב יוסף לוי 3
קרית מוצקין
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323423
אתה שואל אם משימת הפינוי נועדה "להגן על חיי התושבים". האם זו היתממות? הרי ברור שהיא נועדה להגן על חייהם. גם על חייהם וגם על חיי החיילים המגנים עליהם באופן נורמלי. ולהזכירך, חיילים אלה גם הם אזרחי ישראל.
ופסקתך האחרונה ראויה לגינוי חמור.
שאלה חשובה ביותר 323425
אני רוצה להביע שאט נפש ממי שהדמיון שלו מוגבל למרחב הצר שבין הפצצה מודעת של אזרחים חפים מפשע לבין רמזים מכוערים ואמירות מפורשות מרושעות שמשוות את צה"ל לוורמאכט הנאצי.

אדון אנשלוביץ הדר ברחוב הרב יוסף לוי, איך אתה מוצא עוז בנפשך להמשיך ולחיות במדינה הנאצית לשיטתך, שאת כוחות הבטחון שלה אתה משווה לוואפן ס.ס, ולכן הופכת אותך לשותף פעיל, מודע ובכלל לא שקט לפעולותיו של שלטון עריץ, גזעני וחשוך?

מצפה לתשובתך, ומסוקרנת אם היא תבוא מכתובת אינטרנט הממוקמת באחת ממדינות הים.

בכבוד, או לא,
איילת
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323490
במשך כמעט 40 שנה קיים שלטון כיבוש צבאי בשטחים המקשה וממרר את חיי התושבים הפלסטינים החיים שם. מעניין שאף פעם לא עלה בדעתך לשאול כיצד יכולים חיילים לבצע פעולות שיטור כנגד אוכלוסיה אזרחית. רק כאשר מדובר במתנחלים החביבים, התמימים והמסכנים נפתחים פתאום שערי הסימפטיה והרחמים.

אי אפשר שלא להיזכר בעם אחר, אולי בהיר יותר, שברובו גם הוא בחר להיות אדיש לחיי שכניו בעלי המוצא השונה וכל מה שקרה להם כתוצאה ממדיניות ממשלתו.
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323491
ראה תגובה 323484
תטל''א. 323493
מילוי פקודות אוטומטי במקרה של פלסטינים לא היה מפריע לך. רק כשמדובר במתנחלים אתה ודומיך פתאום מתעוררים.
תטל''א. 323494
מעולם לא התחמקתי משום ויכוח בנושאים האלה, ותמיד הייתי בעד הסברה לחיילים בקשר לפקודות שהם מקבלים. זה תפקידו של חיל החינוך. ללא הסברה כזאת, אין צורך בחיל הזה.
וחוץ מזה, איני מבין מדוע מזכירים לי את כל חטאיי (שרובם לדעתי כלל לא קיימים.) מה זה שייך לעניין ?
אז נניח שאני מנוול. זה נושא אחר לגמרי. . .
בלי ציניות, לסגור את חיל החינוך, וישא''ק 323553
''זה תפקידו של חיל החינוך. ללא הסברה כזאת, אין צורך בחיל הזה.'' באמת אין צורך בחיל הזה, חיל מיותר שאין לו שום תפקיד ואין בו שום צורך.
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323519
"מדוע צריך לבצע משימה שחוצה את העם, ושנגדה מפגינים מאות אלפים תושבים נאמנים של מדינת ישראל ?" – אותה שאלה *בדיוק* עלתה כשאחד, אריאל שרון, המשיך במלחמת לבנון למרות המחאה הגדולה שהיתה נגדה. וכך גם לגבי "מדוע צריך לבצע משימה שמעולם לא הוכח שרוב אזרחי ישראל תומכים בה".

כל עוד הפקודות הן חוקיות, על חיילים לבצען ולא לדרוש הסברים. והרי לו *כן* היו ניתנים הסברים מטעם צה"ל לחיילים, היה מי שהיה מזדעק (ובצדק!) על השימוש בחיל החינוך לתעמולה פוליטית בתוך צה"ל.

הפסקה האחרונה שלך מחליאה, והיא שמה אותך בשורה אחת עם סרמגו, מומחה לעוורון. הייתי ממליץ לך להסיר אותה מהמכתב, אם אכן תשלח אותו.
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323522
איני יודע מניין העיקשות הנחושה שלכם להחמיץ את הנקודה.
אני זוכר במקרה הופעה של רפול שהיה אז רמטכ"ל לפני החיילים במבואות בירות,ששודרה בטלוויזיה.
הוא בפרוש לא אמר להם שהם נלחמים "משום שזאת המשימה". הוא בפרוש הסביר את המטרה של המלחמה במחבלים של ערפאת, והציגה כהגנה על חיי תושבי מדינת ישראל, ואחר כך נתן לחיילים להביע את דעותיהם השונות בעניין זה.
אני לא אומר שהיה קונסנזוס וגם אי אפשר שתמיד יהיה קונסנזוס.
אבל לומר לחיילים: אתם תבצעו זאת כי זאת הפקודה *וזה הכל* ?
סלח לי, אבל זה מחריד.
על העיוורון 323523
אני חושב שטל עלה בדיוק על הנקודה. אתה עומד יחד עם סאראמגו, עיוור מאידאולוגיה וחף משיקול דעת. אללי, זה כל כך צפוי.
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323535
ראשית, כפי שאמר טל, הרי ברור שלו הקצין היה מסביר מדוע יש לבצע את משימת ההתנתקות - אתה היית אומר שהוא נכנס לפוליטיקה, דבר שאסור לעשות בצה''ל.
שנית, לצערי לא שמעתי את דבריו של קצין חינוך ראשי, אבל לא אתפלא אם הוא נתן בהם הסבר לעניין זה, רק הסבר שלא מקובל עליך ומשום כך לא ראית בו הסבר.
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323952
יכול חיל החינוך לנתק עצמו מההתנתקות בגלל המחלוקת הציבורית בעניין, ולהצהיר שהוא מטפל בנושאי חינוך בכל מיני עניינים אחרים, אבל מסיבות ברורות מדיר את עצמו מעניין זה, ולו עשה כך הייתי יכול להבין זאת.
אבל יש כאן כתבה של בטאון חיל החינוך שבפרוש עוסקת בעניין, ובתוך כל המלל כל מה שיש לקצין החינוך הראשי לומר הוא שזו המשימה, ולכן צריך למלאה בהתלהבות (וברלוונטיות ?).

כשעוסקים בחינוך בצה"ל בכל נושא שהוא אין ברירה וחייבים להיכנס למה שאתה קורא לו פוליטיקה. כשמסבירים לחיילים מדוע עליהם לאייש מחסום שבו באמת נגרם סבל במידה כזאת או אחרת לאוכלוסייה אזרחית, צריך להסביר זאת. וזו כבר פוליטיקה כי יש מחלוקת בתוך הציבור, ורבים שוללים את עצם ההצדקה לכך.
וגם, הדברים שספרתי כאן על דבריו של הרמטכ"ל רפול לחיילים במבואות בירות, שבהם הצדיק את המבצע אף הם היו אולי פוליטיים, כי גם כאן הייתה מחלוקת, ובכל זאת אם החליט לדבר ברור שאלה היו הדברים הנכונים ולא: עשו זאת כי זאת פקודה.

לדעתי, אם החליט קצין החינוך לעסוק בנושא בפרוש עליו להסביר ולהצדיק את ההתנתקות. אפילו אם הוא אישית בכלל בעל השקפות ימניות ומתנגד לכל העניין.
אולי זה כמו עורך דין שמייצג לקוח מסויים, ומביא את גרסת לקוחו במיטב כחו ומקצועיותו גם אם אינו בטוח שהגרסה הזאת היא גרסת אמת. אבל זה תפקידו.
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323963
ואיך אתה היית מגיב לו היה נוהג כפי שאתה מצפה ממנו, ומסביר לחיילים שמן הראוי לצאת מרצועת עזה כדי שלא לשפוך עליה דם נוסף - של חיילים ומתנחלים כאחד - וכן כדי לאפשר לפלסטינים חיים קצת נסבלים יותר שאולי ימתנו אצלם את הרצון להזדרז אל הבתולות שבגן עדן?
המשיחיות החדשה 323989
הייתי אומר שהוא עושה את תפקידו כקצין חינוך.

אבל הדבר הזה היה מאפשר לי לתקוף את הנימוקים לגופם, עניינית, כמו שכל חייל שהיה מאזין לדברים, היה יכול בשיחות עם מפקדים לעשות זאת. לדעתי חיל החינוך צריך לעודד דיונים כאלה, כשבסופו של דבר ברור שבתוך הצבא לא הרוב קובע אלא הפקודה. אבל ללא דיון כזה, באמת, כפי שסמילי אומר, לא צריך חיל חינוך. אולי באמת לא צריך.

ללא קשר לעניין חיל החינוך הייתי רוצה להתייחס להסברה של מצדדי ההתנתקות שנימוקים אפשריים שלהם הבאת, כי זה נושא מעניין בפני עצמו.
איני יודע מי אתה, וגם לא אמרת בפרוש שאתה, אישית, מצדד ברשימת הנימוקים שהבאת. אם תשים לב לויכוח הציבורי שמתנהל בימים אלה, תראה שמצדדי ההתנתקות ממעטים להביא נימוקים. אני חושב שגם אנשי שמאל שמתבוננים במציאות יהיה קשה להם להגיד באופן גלוי שלא במרומז ולא תחת כינוי בלתי מחייב שהם חושבים שההתנתקות תביא לשקט. לא אחרי אוסלו שהביא לרעש, וחיסול יאסין ורנטיסי שהביאו דווקא לשקט.
למה הם בכל זאת תומכים בהתנתקות ? יש לי איזו הרגשה שרבים מהם מתפללים בלבם שיקרה איזה נס, והדברים יקרו באופן שונה והפוך לצורה שקרו עד היום. אין הם מעיזים אפילו לומר בקול רם את הגיגי לבם אלה, והם זורקים את כל יהבם על איזו תקווה לנס, שעל פניו לא נראה הגיוני שיקרה.
בדרך כלל מאשימים את המתנחלים ותומכיהם במשיחיות, אבל התופעה שתארתי מציגה דווקא את מצדדי ההתנתקות כבעלי איזו אמונה משיחית שאינה ניצבת על שום בסיס הגיוני.
המשיחיות החדשה 323996
א. אינני תומכת בהתנתקות, בכל אופן - לא כפי שהיא מתבצעת. אני בהחלט תומכת בפינוי.
ב. אינני סבורה שההתנתקות תביא לשקט מלא, אבל סביר שהיא תרגיע את המצב במידה מסוימת. ואתה, כנראה, משוכנע כל כך בזה ש''אוסלו הביא לרעש'', שאינך מעלה כלל בדעתך שיש מי שחושב אחרת. לדעתי, הרעש בא בעקבות הפרתו - וביתר שאת, בעקבות ביטולו - של הסכם אוסלו.
ג. היכרתי אנשים שראו עצמם כשמאלנים וקיוו, בעומק לבם, שאוסלו יתבטל. לא היכרתי, ולו אדם אחד, שרואה עצמו תומך התנתקות ומקווה ש''יקרה נס'' וההתנתקות תתבטל.
המשיחיות החדשה 324004
סתם לצורך מדגם, הראי לי בדיונים באייל מישהו מהמצדדים בהתנתקות, ויש המון כאלה, שאומר בפרוש ובפה מלא שהוא חושב שההתנתקות תביא שקט. את אומרת זאת עכשיו, אבל את לבדך, וגם את אומרת זאת בצורה מסוייגת (''במידה מסויימת'').

כשדברתי על נס לא התכוונתי לנס שבו ההתנתקות תתבטל, אלא לנס שההתנתקות תביא שקט.
המשיחיות החדשה 324009
לקוות למשהו שחוששים שלא יקרה - זו איננה משיחיות. המשיחיות היא ההנחה שאותו דבר יקרה, גם כשכל הסימנים מראים אחרת.
המשיחיות החדשה 324025
חזרתי לכאן כדי למסור כמה רשמים מ"נאומו של ראש הממשלה לאומה" ששודר זה עתה בטלויזיה.
להלן הסברו של ראש הממשלה לתכנית ההתנתקות: בעבר הייתי מהתומכים במפעל ההתיישבות בגוש קטיף, כי המציאות הצדיקה זאת אז, אבל המצב השתנה. מה השתנה, אם כן ? שואל ראש הממשלה ומשיב מיד: ברצועת עזה חיים מליוני אנשים חסרי תקווה וכו' וכו' וכו'.
איך התקשורת החכמה לא מתנפלת עליו מיד לנוכח הקשקוש הזה ?
"דין נצרים כדין תל אביב" היה אחרי הבחירות האחרונות. אז, לפני כשנתיים, לא היו היו מליוני אדם ברצועת עזה ? הם נולדו רק ברווח הזמן הזה, והפכו לחסרי תקווה ? זה השינוי במצב שגרם לראש הממשלה לשנות את דעתו ?
ובהמשך חוזר ראש הממשלה לקשקושיו הרגילים על כך שנוכל להתרכז מעתה בפיתוח הגליל . . .

זה ההסבר הרשמי, ישירות מראש הממשלה, הסבר שנכתב והוקלט מראש, וכנראה הושקעה בו גם הרבה מחשבה. ריק אי אפשר למלא גם אם יחשבו הרבה.

משהו אחר, רציתי לתקן משהו מתגובתי האחרונה. אמרתי שאת לבדך אומרת שההתנתקות תביא שקט. אבל אני חוזר בי גם מהמעט הזה. מי שחותם "האייל האלמוני" איני סופר אותו כלל, ולכן עדכון אלה שמוכנים לומר בפה מלא שההתנתקות תביא שקט יורד מאחד לאפס.
המשיחיות החדשה 324037
א. לא אמרתי שההתנתקות תביא שקט, אלא אולי שקט יחסי.
ב. אם אכן זה מה שאמר שרון בטלוויזיה, אני מקווה שלא את ההסבר הזה רצית לשמוע מקצין חינוך ראשי. ''קשקוש'' זה לא מלה.
עיניים עצומות לרווחה 324039
נראה שהנאום הזה מדגיש דווקא את הסכנה שטמונה בהתנתקות. מעבר לעובדה שמכיסא רוה''מ רואים לפתע את ''האור,'' ומגלים את קיר המציאות בדמות ''חומת השנאה והקנאות,'' יש בנאום הזה נסיון לצייר את מהלך ההתנתקות מעזה כמעין סיום ולא כחלק מהתחלה. לעניות דעתי, קיר המציאות לא נמצא בעזה אלא בגדה המערבית, ששם הוקמה והוגשמה משאלתם של דיין-אלון-גלילי-בגין-שרון-ועוד, בדמות כבילת המציאות הפיזית בצורה בלתי הפיכה. הסכנה שטמונה כאן, שוב לדעתי, איננה חיצונית אלא פנימית.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324086
אם תשים לב, המנטרה הקבועה בפי שרון וחוגו בימים אלה היא "מדינה יהודית ודמוקרטית". זה מה שמדאיג אותם, ולכן ההתנתקות. זה התבטא בנאום: שרון אמר שהמצב השתנה. ואז אמר שברצועת עזה חיים מליון פלסטינים, שמכפילים את מספרם כל דור.
אז לשאלתך: היחס המספרי, שהולך ומתדרדר מבחינת ישראל, הוא מה שהשתנה.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324108
נדמה לי שאת קצת מולכת שולל ע"י התפיסה של "אין עשן בלי אש".
מה שאני מציע לשקול הוא את ההיפותזה שדברי המתנחגדים על אריאל שרון ששינה את דעתו ב-‏180 מעלות הם דברי הבל וחסרי בסיס לחלוטין. פשוט שקר וכזב, עשן בלי אש.
ישנו הספר של רן אדליסט "אהוד ברק, מלחמתו בשדים". הספר אמנם נגוע ב"עיתונאיות" יתר (לדוגמה הלוקשים של קולין פאואל הדובר יידיש), אבל נראה שעיקרו מבוסס על ראיונות אישיים עם גיבור הספר ונראה שהכותב יודע מה הוא שח.
מן הספר עולה ששרון כלל לא שינה דעתו. דעותיו הנכחיות הן דעותיו לפחות ב-‏20 השנים האחרונות. זה שהוא לא טרח לחלוק אותן עם תומכיו וזה שהמתנחגדים, אותם חכמים מכל אדם ואפיפיורים שלעולם אינם טועים, אינם יכולים להעלות על דעתם שהוא סידר אותם, זה כבר סיפור אחר.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324120
לא יצא לי לשמוע לא בנאומו של שרון מאמש ולא בדברים אחרים ששמעתי מפיו וגם לא מאנשיו פרשנות דומה לזו שלך, וכשאת אומרת ש"זה מה מדאיג אותם", איני יודע אם את אומרת זאת ברצינות או כהלצה.
האם הדברים האלה שמסרת בשמם משכנעים אותך עצמך ?
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324126
הבהרה: מה שאמרתי זה, שזה מה ששרון אומר. וזה היה בתשובה לליקוי שהתלוננת עליו בנאום. ואני ניסיתי להראות שלפחות פורמלית, הנאום דווקא כן עבר מסעיף לסעיף באופן סביר.
האם זה באמת מה שמדאיג אותו- ובכן, אני לא יודעת. אבל זה מה שמדאיג אנשים רבים במדינה, ושרון זיהה את הדאגה הזו וייצר סיסמה ודיבורים בהתאם.
אשר למחשבתו ולמניעיו האמיתיים- הוא באמת קשה לפענוח. אולי רק שני בניו יודעים מה באמת מפעיל אותו. אני- בטח שלא.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324137
אני ממש מתפלא על דברייך.
בודאי שיש ליקוי בנאום. יש כאן סתירה ברורה.
ראש הממשלה אמר בנאום, שלפני שנתיים האמין שגוף קטיף חשוב למדינת ישראל אבל שינה את דעתו בגלל שינוי במצב.
את אומרת שמאז נולדו כך וכך תינוקות וזה השינוי במצב. אבל אין איזה דיווח על שינוי בחוקי הריבוי בקרב ערביי עזה, והם מתרבים היום כפי שהתרבו אתמול ושלשום, וכאשר ראש הממשלה אמר ''דין נצרים כדין תל אביב'' ולדבריו היום, הוא גם האמין בכך, הוא ידע כמה תינוקות עומדים להיוולד בשנתיים הבאות. הרי לא היה איזה משלוח גדול של גלולות כנגד הריון שהיה מיועד לעזה, ולא הגיע בסופו של דבר.
שוב. הפעם השארת אותי ממש פעור פה.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324153
אבל מה לעשות שזה מה שהוא אומר. לא אני כתבתי לו את הנאום, דוב. ופה פעור בחום הזה הוא רק הזמנה לזבובים.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324157
הוא אומר. איני מכחיש. אבל את טוענת שאין בדבריו ליקוי, ועל פניו יש.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324563
אמש, במסיבת העיתונאים המשותפת עם נשיא המדינה, הוסיף שרון עוד איזו מנטרה חסרת פשר ומובן, חדשה, כשהוא חוזר עליה שוב ושוב, מבלי שהעיתונאים מנסים ע"י שאלות מתבקשות מעליהן להכריח אותו לפרש את דבריו, וכך להעמידו על ריקנותו.
אני מתכוון ליציאה שלו: "ההתנחלויות בגוש קטיף מלאו תפקיד מועיל בעבר."
לנוכח תכנית ההתנתקות המשפט הזה נשמע מאד תמוה ובלתי מובן, ודברי הסבר ממש מתבקשים. אבל כל איילי ואיילות החסון, מתעלמים מהסתירה הזאת באופן בוטה, תמוה ובלתי מובן לא פחות, ומאפשרים לשרון לחזור על המשפט הזה לפחות חמש פעמים מבלי לדרוש ממנו דברי הסבר.
כי מה נפשך ?
אם לגוש קטיף הייתה חשיבות ביטחונית כפי שהסבירו לנו במשך עשרות שנים שרון ומנהיגינו האחרים גם מהעבודה, הרי החשיבות הזאת לא נמסה פתאום. אם היה איזה אירוע שמחק את החשיבות הביטחונית הזאת, ופתאום דווקא עקירת הגוש היא זו שתשפר את מצב הביטחון, מתבקש שבעלי הטענה הזאת יצביעו בברור על האירוע הזה.
אז אולי הישובים האלה הם איזה שהוא נכס בעל ערך כלכלי או אחר שבהגישנו אותו לאוייב אנו יכולים לקבל תמורתו משהו אחר, חשוב לנו ביותר, ובכך תרומתם ?
לא מניי ולא מקצתיי. תכנית ההתנתקות, בעצם מהותה, לא בנוייה על תן וקח. הנסיגה היא חד צדדית וכל הבתים עומדים להיהרס, והחמות להתפרק. אין שום הסכם על קבלת משהו מהערבים, ומנהיגיהם הרשמיים אינם מהססים ממש תוך כדי ביצוע ההתנתקות להסביר לנו, שההתנתקות היא הישג של המלחמה שלהם, והם מצדם לא מוותרים על שום דבר, כולל לא ירושלים וזכות השיבה. בדיוק כמו ערפאת ביוני 2000 כשכתבתי את המאמר "ערפאת מאיר את טפשות אוסלו".
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324564
ישנו, אולי, עוד קטע בדברי ראש הממשלה, אמש, שראוי להתייחסות.
כששאלו אותו אם המניע האמיתי לתכנית ההתנתקות הוא החקירות נגדו וכנגד בניו בענייני השחיתות, הוא הכחיש זאת בכל תוקף וכעס מאד.
זה נכון, שאי אפשר היה לצפות ממנו או מכל מישהו אחר לתגובה אחרת, כי אם אכן מדובר במניע האמיתי, הרי כל איש מושחת לעולם לא יתנדב להודות בכך, ולכן, בעצם, הצגת השאלה הזאת היא חסרת תכלית.
ובכל זאת, ראש הממשלה לא צריך לכעוס שמציגים לו שאלה כזאת, כי אם מקשיבים לתשובותיו האחרות, לכאורה מגיעים למניע הזה בשיטת האלמינציה. הסיכוי האחרון לכך שההתנתקות בוצעה בגלל סיבה טובה היה שראש הממשלה טעה והכיר בטעותו, אך תשובתו האחרונה לפיה, בעצם צדק גם אז וגם עתה, שעל פניה אין בה שום היגיון מותירה את השומע שואל את עצמו, אם כך, מדוע בכל זאת בחר ראש הממשלה בדרך זאת, ופשוט כמעט ולא נשאר משהו אחר . . .
אני גם חושב שעיתונאי מקצועי, שבעצמו לא נגוע ב ''התנתקותיזם'' היא צריך לשאול את השאלה תוך הסבר שהיא נשאלת בגלל שבתשובותיו האחרות אין כל ממש, תוך פרוט כפי שאני עשיתי.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324664
אני חושב שהמשפט הזה הוא מאד ברור ומובן והתייחסות אליו תהיה גובלת בבנליות. נראה שזה הדבר הקרוב ביותר ששרון מסוגל להגיע מבלי לומר במפורש מיה קולפא (או את המקבילה המשולשת היהודית).

אגב, דב, אני חושב שאם [לפחות] תחליף את סדר הדברים בכותרת שלך, תוכל להתקדם בצורה טובה יותר.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324668
המקבילה המשולשת? "אבל אשמים אנחנו" (בראשית מ"ב) ?
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324699
הכותרת אינה שלי, אלא של אסתי שטענה ששרון ותומכיו משתמשים בביטוי הזה בהסבירם את תכנית ההתנתקות (1), כך שאין לי מה לשנות סדר בכותרת שאינה שלי.
את תחילת תגובתך, לצערי לא הבנתי, ואם תוסיף כמה מילות הסבר אולי אבין ואולי גם אגיב.

(1) כמו שכבר עניתי לה, אני לא כל כך שמעתי את הביטוי הזה בדבריהם, בהסבירם את תכניתם, וגם לא שמעתי אותו בימים הטעונים שעברו מאז, ובכל מקרה אין כאן הסבר בקשר לשינוי במצב, כי העניין הדמוגרפי היה נכון גם כששרון ומפלגת העבודה תמכו בהתיישבות בגוש קטיף, ושום דבר מהותי לא השתנה מאז.
איזו מדינה? 324788
נראה ששרון אומר שני דברים:
1) "אופס, סליחה, טעיתי."
2) "ביצועי העבר אינם ערובה לעתיד." קרי, ההווה - הפינוי הנוכחי - לא מראה על עתיד הגדה וי-ם על 250,000 או 400,000 (תלוי איך סופרים) תושביה ומתנחליה.
איזו מדינה? 324799
אני חושב שההחלטה על פינוי ניסנית, אלי סיני ודוגית מתנגשת עם הנקודה השניה. מדובר (כידוע?) בשלושה ישובים שבהם כ- 400 משפחות, בערך רבע מכל ההתיישבות ברצועה. היישובים האלה תופסים יחד שטח של כ- 6 קמ"ר, הנמצא בצפונה של הרצועה - סמוך למעבר ארז, צמוד (מדרום) לקו הירוק, כעשרה קילומטרים מדרום לאשקלון.

עד כמה שההסברים הדמוגרפיים תקפים, הם בוודאי אינם רלוונטיים ליישובים האלה, משום שאחיזה בהם אינה משפיעה כלל על מידת השליטה שלנו על עזה ושאר ערי הרצועה.

מכיוון שהקו המנחה לכל התהליך הוא חד-צדדיות, אפשר היה באותה מידה להשאיר את היישובים שם, ולחסוך לפחות כמה מאות מליוני שקלים. אם הלגיטימציה הבינלאומית כל-כך חשובה, אפשר לספח לרצועה אזור לא מיושב ממזרח, כפיצוי.

ההקפדה (בפעם השלישית) על נסיגה לקו הגבול הישן מהווה לדעתי הצהרת כוונות שתכבול את ממשלות ישראל להבא.
איזו מדינה? 324802
מדוע אתה מניח שהלגיטמציה הבינלאומית היתה מתקבלת גם מסיפוח לרצועת עזה של אזור לא מיושב ממזרח כפיצוי? דווקא בשביל סחר מכר כזה היה נדרש משא ומתן עם הפלסטינים (לא בטוח שהם היו מסרבים, אבל כנראה שזה היה יותר מסובך) - ואיבדנו את החד-צדדיות.
איזו מדינה? 324814
לגיטימציה בינלאומית איננה עניין של שחור או לבן.
איזו מדינה? 324828
אז למה בכלל לפצות אותם בשטח? הלגיטמציה היתה מתקבלת בחלקה גם אם היינו מפנים "רק" את גוש קטיף. או אפילו "רק" את נצרים וכפר דרום.
איזו מדינה? 324862
אני מסכים איתך. כאשר הרציונל הוא מהלך חד-צדדי, למנות את עצמך לנציגו של הצד השני, ולהחליף עם עצמך דיונות חול, זה פשוט מגוחך.
המושג של לגיטימציה בינלאומית הוא די מתעתע. שכן בתקשורת הבינלאומית הוא די חלש, מכיון שזו מעדיפה ומבליטה את הקיצוניים הצדקנים ואת אנשי השחור-לבן. נדמה שיש לו יותר משקל כאשר מדובר במגעים עם גורמים ממשלתיים בינלאומיים (למשל מתווכים אירופיים או אמריקאים). אני חושב שהגישה שלהם היא בערך כזאת: יש קו בינלאומי. חיזרו אליו. אם אתם עכשיו רוצים להתחיל להתחכם ולהתמקח ולהחליף, אז תעזבו אותנו ותמשיכו להרוג אחד את השני.
הרעיון של לבלוע את כל מדלל הצבע בו הלעיטו המתנחגדים את ממשלת ישראל וגם להפסיד את הדיוידנד של לגיטימציה בינלאומית בגלל התחכמות על 3 הדונמים האחרונים, הוא נטול הגיון.
אני מניח שהיה כאן גם שיקול בטחוני, של קיצור קווים וחזרה לקו גבול מוכן , ישר וקצר, מבלי להסתבך בפטרולים בין החממות והשדות של ישוב זה או אחר. אחרת איך מסבירים את הפינוי של יישובים בודדים גם בצפון השומרון.
איזו מדינה? 324807
ב תגובה 324699 סיפרתי על מה ששמעו אזניי וראו עיניי. שרון ביוזמתו, מבלי שנשאל על כך, אמר וחזר ואמר שוב ושוב שההתנחלויות בגוש קטיף מלאו בעבר תפקיד חשוב ומועיל. לא הייתה כאן פליטת פה. ראו שהחליט בצורה "בולדוזרית" להעביר את המסר הזה לציבור.
איך זה מתיישב עם "סליחה טעיתי", לך הפתרונים. זה בפרוש: "סליחה צדקתי" אי אפשר להתקרב או לרמוז למשהו ע"י זה שאומרים את היפוכו.
איזו מדינה? 324823
אוקיי, לאור מצוקתך הרבה ואי יכלתך להבין עברית פשוטה, הרי לך פירוש רש"י -

במנטרה - "ההתנחלויות בגוש קטיף מילאו תפקיד מועיל בעבר",
אומר אריק שרון כך:

"הייתי אידיוט. פוליטיקאים אחרים התפכחו במשך השנים, והמשיכו לתמוך במדיניות ההתנחלויות אך ורק למען האינטרסים הפוליטיים האישיים שלהם, בידעם בבירור שההתנחלויות הן הרסניות למדינה. אני, לעומת זאת, הייתי אידיוט מושלם - חשבתי באמת ובתמים שנוכל להמשיך עם המגלומניה הזאת עד אין קץ. בתמורה על האידיוטיזם שלי, עשני עם ישראל למנהיגו ולראש ממשלתו, וכיום, מרום תפקידיי אלו, הרי אינני יכול לומר - 'הייתי אידיוט והעם גמל לי ברוב טובו', אז במקום זה אני אומר את אותו הדבר עצמו במילים אחרות: "ההתנחלויות בגוש קטיף מילאו תפקיד מועיל בעבר - הן סינוורו את עיני העם הזה ועיוורו אותו - ובכך זיכוני בתפקיד מנהיג וראש ממשלה' "

- עכשיו פערשטייסט?
איזו מדינה? 324833
אולי אני אכן במצוקה אבל לא בגלל שיש לי איזו בעייה להסביר את עמדתי. שרון לא נשאל כלל איך הוא מסביר את הסתירה בעמדתו בעבר ובהווה. העיתונאים היו מהחברה שלך. הם שומרים עליו כפיתם של אתרוג כמו שאמר אמנון אברמוביץ.
איש לא ביקש ממנו לומר משהו בעניין זה, ואיש לא שאל אותו אם הוא טעה. לא הייתה לו כל סיבה להעלות את הנושא, ולהודות באיזו טעות.
הוא התנדב בעצמו לחזור כחמש פעמים על מנטרה שאיש לא ביקש ממנו לחזור עליה, ולאיש מהעיתונאים לא הייתה שום הערה בקשר לכך.
לדעתך זו הייתה שיטתו להודות על טעות. מצטער. לא פרשטייט. קשה להבינך.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324822
כדאי להתבונן בדבריו הטריים של אבו מאזן:

נכון שבדיווח הזה לא מוזכרת זכות השיבה, ואולי בנאום הספציפי הזה הוא לא הזכירה, אבל כדאי מאד לשים לב לשני אלמנטים.
כמו שכתבתי בתגובתי, הוא אכן אמר שנסיגת צה"ל היא תוצאה של מלחמתם, והמילים המעניינות והמשמעותיות מאד : "בזכות השהידים".
והאלמנט השני: כך נשיג גם את הגדה המערבית וירושלים.
מה זאת אומרת "כך" ?
"כך" זאת אומרת ע"י שהידים.
זה אבו מאזן המתון והמתנגד לטרור.
מי שרוצה לחלום שיחלום.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 325074
''מתבקש שבעלי הטענה הזאת יצביעו בברור על האירוע הזה.''
בבקשה. האירוע הוא הוודאות הקרובה לתביעה פלילית כנגד שרון. חשבתי שזה מובן מאליו.
''מדינה יהודית ודמוקרטית'' 324154
אגב, כבר אמרתי זאת מספר פעמים, אך אומר זאת שוב: הקשר בין הבעיה הדמוגרפית ובין קיומו של גוש קטיף שכמעט ריק מאוכלוסיה ערבית, דומה לקשר בין קיום שדרות והקיבוצים עוטפי הרצועה לבעיה הדמוגרפית. מעולם לא טען איש שישובי ספר מגבירים את הבעיה הדמוגרפית, ואין שום סיבה לטעון זאת בקשר לגוש קטיף.

מאידך גיסא, התלות של האוכלוסייה הערבית הזאת בנו קשור בהספקת חשמל וחומרי גלם לרצועה, ואלה אינם עומדים להיפסק עם "ההתנתקות" וגם ממש אין כל קשר בין הדברים. אם רוצים לבטל את התלות הזאת, שמעידה על חיבור בינינו לבינם, שאולי הוא קשור בבעיה הדמוגרפית, צריך לנקוט בפעולות לגמרי אחרות ולא בפעולת עקירת יהודים מבתיהם.
מדינה דמוקרטית. נקודה. 324191
הניסוח שלך הוא מגמתי ולא פייר. אתה כותב ''עקירת יהודים מבתיהם'' ואני כותבת ''פירוק התנחלויות ישראליות''. התנחלויות זה דומה להתיישבות קולוניאליסטית וזה לא ''בתיהם'' מהמון סיבות. הדבר היחיד שיש להם זכות קניין עליו זה החלק היחסי של ההשקעה האישית שלהם בחומרי הבניין וזה אולי אחד גדול. קניין אחר שלהם זה התירוץ שלהם שזה היה חלק מהונאה עצמית ממלכתית וגם על זה יש סימן שאלה.
שאלה לאיילת השואלת 324197
"עקירת יהודים מבתיהם" היא לדעתי ניסוח מאד מדוייק למה שקורה, ואני חושב שתמצאי מעט מאד תומכים לדעתך שיש איזו בעייה בניסוח הזה. אבל ברור שמבחינת הנושא שבדיון, הבעיה הדמוגרפית, אופן הניסוח לא משנה דבר, ויכולתי להחליף את הניסוח הזה בניסוח שלך "פרוק התנחלויות ישראליות" מבלי שהיה נגרע משהו מטיב תגובתי.

בעצם העלית לדיון נושא אחר, שכבר דשנו בו רבות, ואני אתחיל את הדיש המחודש באופן שבו אני אוהב לדוש בנושא הזה ע"י שאלה:
האם גם בתי נהריה אינם שייכים לדייריהם מאותן הסיבות, ואם לדעתך דינם של בתי נהריה שונה, מה ההבדל ?
מוות וחיים ביד הלשון 324212
חבל שאתה ממשיך לדוש בלי לבדוק מה אתה דש. נהריה לא היתה קיימת לפני שמדינת ישראל הוקמה. זותומרת היתה שם עיר אבל לא היתה עיר ששיכת למדינה. לא היתה מדינת ישראל עד שהישוב הציוני לא נלחם ושיכנע את העולם להסכים ולהכיר במדינה ככה. למלחמת ששת הימים יצאה ממשלה של מדינה מוכרת והממשלה חתמה על אמנות ביןלאומיות ובגלל זה היא אפילו לא ספחה את עיו"ש. אם אתה היתה מספח את עיו"ש היתה גומר על המדינה. אבל עכשיו אני חושבת שאתה רוצה לגמור על המדינה כי אתה משווה את נהריה לנצרים רק בגלל העובדה שזה שני מקומות מוניציפליים שגרים שם אזרחים ישראלים אבל אתה מתעלם מזה ששאר 98% מהנתונים שונים לגמרי.
מוות וחיים ביד הלשון 324216
גבולות הקו הירוק הם תוצאה של מלחמה שנקבעו ע''י משהו כמו הפסקת אש, שנקראה אז שביתת נשק. הגבולות היחידים של מדינת ישראל שיש להם הכרה בין לאומית הם גבולות החלוקה, ונהריה היא מחוץ לגבולות אלה.
היום העולם כאילו לא זוכר זאת, אבל אחרי עוד כמה נסיגות כשהערבים ימשיכו לצעוק העולם ייזכר בכך ועוד איך.
מוות וחיים ביד הלשון 324217
אתה טועה וחבל אבל על הגבול של אחרי המלחמה יש פחות מהסכמת שביתת הנשק. על הגבול של 49 יש הסכמה ביןלאומית ויש הסכמה ישראלית ויש הבנה ישראלית שהגבול ב 67 הוא לא הגבול של המדינה רק בגלל שאף אחד לא העז לספח את השטחים ועשו קומבינות כדי להקים שמה ישובים. ישראל לא נסוגה אלא מנסה סופסופ לקטוף את הפרות הפוליטיים של הנצחון הצבאי
מוות וחיים ביד הלשון 324284
אני מניח שביום בו העולם יאמץ את עמדתך, וידרוש ממדינת ישראל לפנות את נהריה, אתה *לא* תחכך את ידיך בהנאה, ותטען "אמרתי לכם". יחד עם זאת, אם יבוא יום שכזה, הרי לך ולחבריך לדעה הגוזרים גזרה שווה בין אריאל לנהריה, יהיה חלק יותר משולי בהבאתו.

___
ובהזדמנות זאת שאני מגיב לתגובה שלך, זה הזמן המתאים לטקס אכילת הכובע. אני לא מצליח למצוא את המקום בו טענתי כי אריק שרון לא יפנה יישובים, אבל אני לא מתכחש לאמירתי זאת. טעיתי בהערכתי את כוונותיו (או ליתר דיוק, את תוכניותיו) של שרון.
מוות וחיים ביד הלשון 324288
תגובה 150080 תגובה 256491 תגובה 224021 (תשמור לי כובע אחד)
מוות וחיים ביד הלשון 324290
(אה, כן שכחתי את תגובה 268167)
מוות וחיים ביד הלשון 324294
כן, זהו, את זאת חיפשתי.
טוב אחרי השריה של שמונה חדשים במרינדה, טעמו של הכובע לא כל כך נורא.
מוות וחיים ביד הלשון 324371
אני לא רואה מה אשם הכובע שלך בטעות שעשית. לאכול אותו עכשיו נראה לי מאוד לא הוגן.
מוות וחיים ביד הלשון 324376
עכשיו אתה נזכר?
מחשבה קטנה על ענייני עיכול 324377
אם בלעת אותו כשהפומפון לפנים, ייתכן שלא תצטרך נייר טואלט.
מוות וחיים ביד הלשון 324380
רק היום גיליתי את המחשבות הזדון הללו.
מוות וחיים ביד הלשון 324291
תודה. למעשה רק תגובה 224021 היא המחייבת, וגם היא תגובת המשך לתגובה שלא הצלחתי לאתר.
תגובה 256491 היא צמחונית למדי (לא שהכובע שלי בשרי), ואילו תגובה 150080 סובלת מהתישנות, למעשה התחזית שבה התקיימה.
מוות וחיים ביד הלשון 324293
דורון שלום.
לכל היותר יכלת לטעון "כי אריק שרון לא יפנה יישובים" נוספים (ימית וכו'). אני רוצה שוב להמליץ על הספר "אהוד ברק, מלחמתו בשדים\רן אדליסט". הספר לדעתי מנפץ עוד מעשיה של חלק מן הימין. ע"פ הנאמר שם לא היה שום מהפך בדעותיו של שרון. אלו הם דעותיו כבר כמה עשרות שנים. למעשה ההבדלים בינו לבין ברק אינם בתחום העמדות אלא בתחום האמביציות. העובדה שברק ידע על כך ואילו אנשי יש"ע וח"כיהם לא ידעו, מעידה על הערכתו של שרון את המכובדים האלו. והוא כנראה, שלא כמונו, מיטיב להכיר אותם.
מן הצד השני, הספר מאשר את טענתם של יתר אנשי הימין ששרון הונה אותם. אני מעדיף את הניסוח הניח להם להונות את עצמם.
בהזדמנות זאת כדאי להעיר, שמנהיגם החדש (אולי) של אנשי הימין ממשיך באותה מסורת. נתניהו מציג עמדה הגיונית של "יתנו- יקבלו. לא יתנו - לא יקבלו". אבל מאחר שיש להניח שביבי יודע שלפלשתינאים אין מה לתת, משמעות עמדתו היא הפסקת המו"מ איתם או לכל היותר מו"מ מתמשך ועקר. כלומר קפאון מדיני. שב ואל תעשה נוסח שמיר. לתשומת לב המרכז.
נראה שלמנהיגי הימין יש הערכה מאוד צנועה של ציבור תומכיהם ועל כך יאמר "יודע צדיק וגו"'.
מוות וחיים ביד הלשון 324297
לא. בפנוי ימית שרון היה פועל. בכיר, אולי מנהל עבודה, אבל פועל.
כאן הוא היזם.
ובקשר לספרו של אדליסט (שלא קראתי): אתה יכול להביא בקצרה מהן, ע"פ אדליסט, דעותיו של שרון? (עם הטענה שההבדלים בינו לבין ברק אינם בתחום העמדות אני די מסכים, אבל זה מעיד יותר על ברק. לגבי תחום האמביציות, של מי מרחיקות לכת יותר?)
מוות וחיים ביד הלשון 324309
אני חושב שאתה מייצג גישה שלילית של השמאל כלפי ברק שאינה במקומה (אנו לא עוסקים כאן בעניין מגבלותיו האישיות-פוליטיות).
העמדה המשותפת של שרון-ברק מיוסדת על שני יסודות:
א. נכונות לויתורים מרחיקי לכת הן כלפי הסורים והן כלפי הפלשתינאים בתמורה להסכם שלום ממשי.
ב. ספקנות עמוקה בדבר הנכונות/היכולת/הרצון של הצד השני להתחייב להסכם בעל מהות.

הספר מגלה את קיומם של יחסים קרובים וארוכי שנים בין השניים. חברים יש רק בהסתדרות (וביש"ע), אבל מדובר בהערכה הדדית ויחסים של אימון ופתיחות ביניהם.

ברק היה מוכן ללכת לקראת הפלשתינאים הרבה יותר מאשר השמאל היום מוכן לפרגן לו. תמיכתו הבסיסית של שריד בברק לא נבעה (לפחות לא רק) מתאוות כיסאות. אפשר לנחש שפרישתו החלקית של שריד לאחר נפילת ברק מהווה תגובה לאישורה של הספקנות הנ"ל. יוסי שריד כנראה ניחן בקצת יותר יושרה מאשר ביילין ודומיו.
מוות וחיים ביד הלשון 324311
אולי אני לוקה בהבנתי, אבל נדמה לי שסעף ב' למעשה מייתר את א', ומעמיד את שרון וברק על אותה משבצת שהעמדת בתגובה 324293 את נתניהו.
מוות וחיים ביד הלשון 324329
בשום אופן לא. משום שברק הלך בונה-פידה את המייל האחרון. ההצעות הועברו לכל מי שהיה צריך להעביר, ניתנו התחייבויות מחייבות מדינית להצעות שהן מרחיקות לכת (ואין כאן לשון הפרזה, מרחיקות ככל שניתן להרחיק). כאשר היה צריך לתת את הדחיפה האחרונה לערימה, הסורים התעקשו על כניעה מלאה של ישראל (תביעות לשטחים מעבר לקווי שביתת הנשק) ועראפאת סירב לכל אופציה שמשמעותה ויתור פלשתינאי כלשהו בשאלת השיבה לא"י השלמה ובשאלת השליטה על האגן הקדוש.
השמאל הקיצוני, יכול להיות נעול במשאלותיו כרצונו, אבל קלינטון לא עובד אצל ברק. הוא התחייב שבמקרה שעראפאת ישתפן הוא יודיע על כך והוא פשוט מילא את התחייבותו.
עמדת ביילין שהיה צריך ללכת על הסכמי ביניים ולא הסכם סופי, היא עורבא פרח. אם הפלשתינאים לא מוכנים לשום בדל של ויתור תמורת העסקה כולה, מדוע שיסכימו לתת משהו משמעותי תמורת חלק מן הסחורה? בהכרח ישראל נידונה לויתור על נכסים תמורת לא כלום. במצב כזה עדיף לנהל מדיניות חד-צדדית, המאפשרת לישראל לנהל את הנסיגה משטחי הרשות באופן הנוח לה תוך הסכמים עם אלו המוכנים להסכים (המתנחלים בשאלת הגדר). זוהי תמצית המדיניות שמנהל שרון.
כל הקיטורים על חוסר תאום ו/או הסכמות עם הפלשתינאים הוא איוולת או צביעות. מהות כל המהלך היא פעולה חד-צדדית תוך שמירה מירבית ככל שאפשר על האינטרסים של ישראל.
מוות וחיים ביד הלשון 324332
אם ברק הלך עד הסוף ככל שהיה יכול בקמפ-דיוויד, כיצד ומדוע היה יכול להציע ויתורים נוספים בטאבה?
מוות וחיים ביד הלשון 324352
המשא ומתן בטאבה היה מן הסוג שביבי מתכוון לנהל. אם ידוע לך שהצד השני לא מתכוון להסכים, מה אכפת לך להציע במקום 95%, 96%?
בכל אופן לא ברק ואנשי אמונו (סיירת המטכ"ל) ולא ערפאת ואנשי אמונו, לא היו שם בטאבה.
נ.ב. זה יצא קצת מצחיק משום שלשניהם אין (לא היו) בעצם אנשי אמון.
מוות וחיים ביד הלשון 324355
ועוד נקודה: ברק-שרון מאמינים שהנקודה היא כלל לא אם הפלשתינאים יקבלו 95.5% או 96.3% מדרישותיהם. אלו עניינים לפקידים. השאלה הגדולה היא האם הפלשתינאים מעוניינים בהסכם? אם התשובה היתה כן, הם לא היו מתעקשים על הסכמה הצהרתית ריקה מתוכן על זכות השיבה שלהם לישראל של 48. ברק-שרון מאמינים שהרצון (קריא האינטרס) הפלשתינאי הוא להחזיק מעמד ולהמשיך במלחמת ההתשה, כאשר הזמן והדמוגרפיה משחקים לטובתם (זוהי הסיבה ששרון אינו שותף לדרך ה"שב ואל תעשה" מבית מדרשם של שמיר-נתניהו).
ברק-שרון, סבורים שהעובדה שהמשך הסכסוך החם עשוייה לעלות לאנשי הפת'ח באובדן שלטונם לגורמים לוחמניים ופחות מושחתים מהם, עשוייה לשחק לטובת ישראל, בתנאי שזו לא תמשיך בתואי של הסכמי ביניים. הסכמי הביניים בהם הרשות תקבל נכסים דלא-ניידי ותמסור תמורתם התחיבויות ללא כיסוי, עשויים לסייע לרשות לשרוד את החמאס, תוך המשך אסטרטגי של מאמץ ההתשה.
זו בטח פסיכולוגיה בגרוש, אבל אני רואה בכך משהו משמעותי שזוהי עמדתם של אנשים כל כך שורשיים כמו ברק-שרון, וכניגוד לעמדת אנשי חוג הסילון פרס-ביילין-נתניהו וקנאים-אוילים כמו המתנחגדים.
מוות וחיים ביד הלשון 324392
איני חושב שאמירת אמת והוקעת השקר יכולה להזיק לאיזה עניין שלנו. בכל מקרה עמדתי בפרוש אינה שעלינו לפנות את נהריה. נהפוך הוא. אני טוען שאל לנו לפנות לא את נהריה ואפילו לא את גוש קטיף. אם תמיד נאמץ את עמדת העולם נצטרך גם לעלות כל יום על כסא ולהכריז שציונות היא גזענות. . .
בכל מקרה איני נבהל למשמע דבריך. הרי אם יאלץ אותנו העולם לפנות את נהריה ויתברר מעל לכל ספק שהדבר הזה אינו באשמתי, הרי תאכל את כובעך. כך שהפסדי יצא בשכרי . . .
מוות וחיים ביד הלשון 324394
מה תרוויח מזה שהוא יאכל את הכובע?
מוות וחיים ביד הלשון 324396
נו. אני חושב שהבדיחה מוצתה . . .
מוות וחיים ביד הלשון 324397
לדב יש מניות במפעל לייצור כובעים.
מוות וחיים ביד הלשון 326433
אתה בחברה נהדרת:
מוות וחיים ביד הלשון 326443
אכן חברה נהדרת.
אגב - מה האתר הזה ואיך הגעת אליו?
מוות וחיים ביד הלשון 326562
זה האתר של טניה ריינהרט באוניברסיטת ת"א. יש שם הרבה מאמרים שלה, פובליציסטיים ומקצועיים. איך הגעתי אליו? זה היה מזמן...
מוות וחיים ביד הלשון 326569
היא באמת בן אדם שכבר מזמן שמתי לב אליו... אבל בלינק שנתת לא מצאתי איך עוברים לחלקים אחרים באתר.
אם זה באמת מעניין אותך 326576
אוניברסיטת תל אביב http://www.tau.ac.il/
האתר של טניה ריינהרט באוניברסיטת תל אביב http://www.tau.ac.il/~reinhart/
החלק הפוליטי באתר של טניה ריינהרט באוניברסיטת תל אביב http://www.tau.ac.il/~reinhart/political/
"Articles in the Israeli media " בחלק הפוליטי באתר של טניה ריינהרט באוניברסיטת תל אביב http://www.tau.ac.il/~reinhart/political/politicalE....
אם זה באמת מעניין אותך 326580
תודה.:)
מכתב לעורך בטאון חיל החינוך 323964
חיל החינוך ראה לנכון להדגיש את חובת מילוי המשימה כערך שיש להנחילו לאלה מהחיילים שזה לא מובן להם. חיל החינוך לא רצה להכנס לדיון בטיבה של המשימה מסיבות ברורות למדי, שכן דיון כזה רק היה מגביר את האנטגוניזם של אלה שמתנגדים לה: "אם *זאת* ההנמקה שלך" היה אומר שווייק, "אני מתחזק בדעתי לסרב פקודה שכן ההנמקות שלך אינן מקובלות עלי". כדי להקדים רפואה למכה, החליט קצין החינוך לצאת בקול קורא שאומר שמאחר וההחלטה חוקית למהדרין, החיילים מצווים למלא אותה כלשונה ולהניח בצד את דיעותיהם הפוליטיות.

בלשון שלך הייתי אומר כך: קצין החינוך הורה לחיילים להתייחס רק לעובדה שההלטה חוקית, ולא להתייסר בשאלה אם היא לגיטימית. כאן תוכל, אם תרצה, למצוא גם את ההבדל בין ההוראה שלו לבין ההוראות שניתנו לפני ששים שנה לאותם חיילים בהירי שיער.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים