כמה מפתיע ומשעשע 33078
כפתור ופרח.
הקורא (ה-א-י-ל?... לא!!!!) מקבל תשובה אחת אפשרית ועוד כזו מפתיעה. יענו "כסידרה".
שלא אובן לא נכון, אינני תומכת בדרך זו, אך מצד שני נראה לי שמחבר החידון שלפנינו לא מתכוון אי פעם להיות מורה. (גם המגיבים פה).
איזה כף לחבוט במערכת העלובה והחבוטה הזו.
איזה כף לתלות בה כה הרבה מתחלואי החברה.
ולא לשלם לאנשיה.
מה לעשות? כאשר רוצים למשוך אנשים טובים למערכות חשובות משלמים להם. מישהו מכיר שיטה אחרת?
נראה לי שממשלות ישראל לדורותיהן לא מתעניינות לא בחינוך ילדיה, לא בתשתיות ולא בזקנה שבבית החולים במסדרון.
אינני יודעת את מי באה השאלה לעיל לעקוץ אך לצערי אוכל לראות בה לא יותר מסתם התחכמות או נפיחה משחררת רק אם יקומו די אנשים ויסכימו להצטרף למערכת הזו ולעשות עבודה קשה.
יש מתנדבים?
כמה מפתיע ומשעשע 33084
סתם בשביל הסקרנות ולא מתוך ידיעה.

כמה שעות חודשיות יש למורה. וכמה הוא מקבל על כך שכר.

האם יש לכל מורה משרה מלאה של 184 שעות?
האם השעות שהוא משקיע בבית נחשבות לחלק מהשעות הללו?

האם מורה מקבל שכר גם על כל ימי החופש שיש לתלמידים בשנה? ומה קורה מבחינת מורה בחופש הגדול?

עם יש משהו שיודע אני אשמח ללמוד.
כמה מפתיע ומשעשע 33086
לרועי,
משרה של מורה בתיכון היא 4 שעות כיתה ביום, כלומר 24 ש"ש. רוב המורים מלמדים הרבה יותר אם ברצונם לפרנס את משפחתם.
מידת ההכנה בבית, בדיקת עבודות וכו' תלויה בכל אחד.
בכל מקרה שאלותיך לצערי לא כל-כך רלבנטיות, כי הן מסתכלות על המצוי ולא על הרצוי. אינני מציעה מערכת חינוך גרועה עם משכורות מנופחות, אלא מערכת חינוך טובה עם משכורות גבוהות.
בכל מקרה מה שקשה בעבודת החינוך הוא ההתמודדות ולא מספר השעות. הקושי הוא בצורך להתמודד, לחשוב, לתת, לאהוב ולדרוש ולהיות מקצועי מאד כל הזמן.
אני מקווה שאתה מבין.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33106
בתור אחד שרק לאחרונה סיים תיכון עליי להגיב על ההערה האחרונה... >רוב< המורים שאני מכיר אינם מתחשבים-אוהבים-מקצועיים.... אלא שם רק בשביל להרוויח כסף (ולא הרבה יש לציין)... בבי"ס שבו אני לומד (שנחשב לאחד הטובים במדינה) יש בעיה קשה מאד עם מורים, רוב המורים לא שמים קצוץ על התלמידים, המורים המקצועיים למחשבים ולמקצועות טכנולוגיים מבינים ממש ממש קצת בנושא הלימוד וחלקם אף לומדים את החומר מהתלמידים (המתקדמים) בזמן השיעור. לא רק זאת אלא גם מורה אחד פשוט החליט "להבריז" ולא לבוא יותר לבי"ס כחודשיים לפני הבגרות שלי שנה שעברה ומאז לא שמעו ממנו יותר, וזו רק דוגמא אחת... יש הרבה מורים כאלו.
אני לא מנסה להשמיץ את הבי"ס שלי, הוא באמת אחד הטובים ביותר שנתקלתי בהם, אני מנסה להראות שהמצב קיים בכל העיר שלי ומן הסתם גם בארץ !
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33118
מרמור היקר,
ראשית, אינני תומכת בדרך השביתה הנ''ל של המורים (כפי שכתבתי), אך גם לא בארסיות- העסיסית-המאוהבת בעצמה של כותב ה''סקר''.
ושנית, לצערי דבריך מראים בדיוק את מה שאני כותבת.
ושוב, יש במערכת המון מורים טובים ומסורים, אך גם המון לא מתאימים.
מעמד המורה בארץ ממש לא בשמיים והתלוש עוד פחות.
כמי שהיתה מורה בתיכון שנים רבות, אני מזמינה את הטובים שבין כולנו לקחת אחריות למערכת הזו ולשנות.
הסקר שלעיל בוודאי לא יתרום לכך.
בכבוד רב
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33124
ארסיות עסיסית מאוהבת בעצמה?! לא פחות?
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33129
דובי,
כמי שקוראת לעתים את דבריך ויש לי גם כבוד לדברים אלו... כיצד אתה היית מעדיף לכנות דרך זו של התבטאות?
ובאשר לשאר דבריך מקודם... אם יגוונו המורים וישבתו בפסח, מה אז? האם יישתנה משהו בסידרי העדיפות של ממשלות ישראל?
מה שאני מנסה לטעון (כנראה ללא הצלחה) הוא שהמערכת מוכה, חבולה, נשחקת ולא מוערכת.
ניתן להעלותה או ע"י עשייה ממשלתית (שתימשך זמן רב וגם לא תתרחש בעתיד הנראה לעין) או ע"י התגייסות גדולה של אנשים טובים ואידאליסטיים לחינוך.
בתור מי שהעיזה ונכנסה לעבודה המרתקת של חינוך והוראה אני מזמינה את כולכם להצטרף ולא רק לחבוט.
נכון, קל יותר להצטרף למערכת טובה, מצליחה, מתגמלת נפשית וחומרית וקשה הרבה יותר להצטרף למערכת כושלת, לעתים שנואה, ושוגה באוילות לא קטנה (ראה השביתות החוזרות ונישנות בראשית כל שנה), אבל... יש היום מעט דברים שהם יותר חשובים מזה.
אז.... למה לא?
וחוץ מזה נדמה לי שהתבטאתי בפורום זה הרבה יותר פעמים ממה שאני נוהגת, אז עם כולכם הסליחה.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33134
האם המערכת היא באמת "מוכה, חבולה, נשחקת ולא מוערכת"?
על סמך מה את קובעת זאת?

כמות שעות העבודה של מורה היא נמוכה. הוא מקבל חופשות ארוכות יותר מאשר כל מגזר שאני מכיר. יש לו אפשרויות רבות להשלמת שכר.

מעבר לכך - כפי שכתב אריה כספי ב"הארץ" בשביתה שהיתה לפני שנה: שביתת מורים, להבדיל משביתות אחרות, אינה כוללת את המנגנון של "לחץ מלמטה" להפסקתה. בכל מגזר אחר - השובתים אינם מקבלים שכר עבור השעות שבהן לא עבדו. המורים מקבלים את השכר המלא, מתוך הבנה ששנת הלימודים תתארך בהתאם, כך שימי השביתה יוחזרו. לכן לא בוער שום דבר אף פעם. רק ההורים לוחצים לסיים את השביתה, ולא המורים עצמם. בנוסף - הימים המוחזרים בהמשך לעולם אינם באותה כמות של ימים שבהם לא עבדו המורים, אבל השכר משולם באופן מלא.

יש לי גם תחושת בטן (כלומר - יתכן שאינה נכונה, ואשמח אם מישהו יוכיח לי שאני טועה) שארגוני המורים מנסים להאדיר את כוחם ושמם בקרב חבריהם על ידי השביתות האלה, והם גם מתחרים זה בזה מי ישיג תוצאות טובות יותר.

איזה מסר בדיוק מעבירה מערכת החינוך לתלמידים בכך שהיא תוקפת את ההורים בזמן שבו הם פגיעים במידה הרבה ביותר, בסוף החופש הגדול?

ובסופו של דבר - השנה נראה שלא תהיה שביתה. אולי בכל זאת ניתן לייחס הצלחה לשרת החינוך המושמצת.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33141
כותב הסקר (שהוא גם כותב שורות אלה) מתפרנס כיום מהוראה. אמנם לא במערכת החינוך, אבל בכל זאת. הסיבה: אהבה למקצוע. במלוא הכנות; הצעות השכר שקיבל במקומות אחרים היו גבוהות יותר.

כותב הסקר ניסח את הסקר כפי שניסח לא כדי להעביר ביקורת על המורים, אלא כדי להביא פתח לדיון, עם קריצה הומוריסטית (שכפי הנראה כשלה). הוא אישית אוחז בדעה כי יש להעלות את שכר המורים בישראל משמעותית - אך גם את הדרישות מהמורים, בהתאמה.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33149
למה כשלה ? אני דווקא אהבתי... ס"ס ! קבל ח"ח !
לא טעות 33236
קודם כל, אני דווקא אהבתי.
השלב הבא - 20 אופציות, זהות כולן (וכמובן, עם הסטטיסטיקה הנלווית).
ודבר שני - ספור (קצר). גם אני אוכזבתי קשות מהרבה מורים, אבל היה אחד שהחזיר לי את ההערכה למקצוע. הוא עשה את עבודתו נאמנה - "אוהב - מתחשב - משקיע" (שכחתי את האופציה השלישית). וכשהחלטתי יום אחד שהמורה שלי לאנגלית (בשנה אחרת) בלתי נסבל (העדפתי לעשות קיפולי נייר, או - מוטב - פשוט לצאת) - הוא החליט שאני חייבת ללמוד בכל זאת, ועשה לי "תכנית אישית": הוא שלח אותי לקרוא כל מיני עתונים באנגלית, לכתוב כל מיני דברים, וכו'. הוא לא 'דיווח' על זה לאף אחד, לא קיבל על זה תוספות שכר או תוספת הערכה, או - חלילה - העלאה בדרגה. הוא פשוט היה איש מדהים (בהזדמנות אני אולי גם אומר לו את זה), ואני יודעת גם שהיו עוד אנשים כמוני - שהוא הושיט להם יד כשנשבר להם מהכל.
אם היתה דרך לתגמל את מי שראוי.. (:
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33150
בכוונה הדגשתי את המילה ''רוב''... כי לעומת המורים שהזכרתי מקודם יש הרבה מורים מסורים ומקצועיים, כמו לדוגמא המחנך שלי בכתה י''ב... אחלה גבר, שבאמת השקיע בתור מחנך שלי...
ולדעתי ה''ארסיות- העסיסית-המאוהבת בעצמה'' שהזכרת מקודם היתה פשוט ציניות-קומדית תמימה לחלוטין שלא התכוונה להרע לאף אחד...
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33284
"You took a teaching position, 'cause you thought it'd be fun, right? Thought you could have summer vacations off...and then you found out it was actually work...and that really bummed you out..."
(Carl, The Breakfast Club)

(זו לא התייחסות אליך. רק אל רוב המורים.)
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33500
זה רק אני, או שקיים דימיון לא מפתיע בין מועדון ארחות הבוקר ובין הספייס גירלס?
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33546
סליחה?! הסבר ופרט, וגם התנצל על העלבון לאחד הסרטים האהובים עלי.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33679
טוף, ראיתי את הסרט די מזמן, אבל אם אני זוכר נכון... הסרט לוקח כמה דמויות סטריאוטיפיות כמו הילד החנון אבל היפה שלא מצליח עם בנות; המסומם הלא-יוצלח שכולם לא אוהבים חוץ לא אוהב את כולם; הפריקית הקטנה והמתבודדת שבכלל יש לה עולם פנימי עשיר שאם רק מישהו ינסה להתקרב אליה הוא יראה איזה בת-אדם מקסימה היא; הביצ'ית-סנובית שגם לה יש בעיות רק שאף אחד לא מעלה את זה על דעתו ובגלל זה היא פוגעת בכולם כל הזמן; ונדמה לי שיש עוד אחד. אז זה מין סרט נעורים נוסחתי, כאילו עמוק ועם הרבה פסיכולוגיה בגרוש, שאמור לדבר אל מתבגרי העולם, כי כל אחד מרגיש שונה לפעמים.
חוצמזה זה סרט נחמד.

ההקשר לספייס גירלס: על ילדה רוצה להיות כוסית, מקובלת וכאילו מיוחדת אבל לא יותר מידי.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33687
הספורטאי. (A brain, a jock, a basketcase, a princess and a criminal). אבל הסרט הזה הוא הרבה יותר מסתם עוד סרט נעורים. הסיבה היא שאין לסרט סוף טוב. הסוף הוא די פתוח. אחת הסצינות הלפני האחרונות כוללת שיחה בה שואל בריאן (החנון) את קלייר (הנסיכה) אם למחרת בבוקר, כשהיא תראה אותו, אם הם עדיין חברים. היא אומרת שלא. אחר-כך מתפתח ויכוח, אבל בשום מקום הדילמה הזאת לא נפתרת, ואנחנו לא יודעים מה באמת קרה בבי"ס ביום שלאחר מכן.
לדעתי הדיאלוגים בסרט הזה הם מבריקים, מבלי להראות לא-טבעיים, והמבנה של הסרט, לטעמי הבלתי מתוחכם, יפה עד מאוד. אני אישית ראיתי את הסרט לראשונה אי שם בסביבות גיל 12, וגם היום, עשור לאחר מכן, אני עדיין נהנה מאוד לראות אותו.

חוץ מזה, אין על ג'ון בנדר.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33739
מה זה שם בנבחי מערת הזכרון? רגע, רגע, אני רואה את זה במעורפל, הנה! הכל חוזר אלי. או לפחות הסצינה שתיארת.

הסוף הוא באמת מפתיע ומוצלח ביותר. רק תרשה לי להיות קטנוני, איזה הסבר יש לך לתעוזה יוצאת הדופן של בריאן? זה תמיד מפריע לי בסרטים וספרים, שדמויות פותחות בנאומים חדים ושאלות מהותיות שנוגדות את אופיין ואת אופיים של רוב בני האנוש, בלי שום הסבר אמין.

לי זכור דווקא סרט שלאורכו נוטה להיות בילתי אמין, סטריאוטיפי ומביך. הניחוש שלי זה שכמו בהרבה סרטים אחרים, לקחו תסריט טוב שמעלה דילמות ואמירות מעניינות, וביימו אותו בצורה הוליוודית אופיינית.

אני אשאל את מקריי וחבריי, אולי לאחד מהם יש את הסרט בקלטת ווידיאו. ואם לא, הוא בטח ניתן להשכרה במעט המקומות שמחלקת הDVD עוד לא השתלטה עליהם לגמריי.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33744
יש לי עותק (כמובן), אבל אם אני אתן לך אותו, אני אאלץ להרוג אותך מיד.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33250
אם התיאור שלך הוא מדויק, אזי הבית ספר שלך הוא לא אחד הטובים שיש.
צר לי.
אולי ממוצע הציונים של התלמידים הוא גבוה, או אחוז מקבלי הבגרויות הוא גבוה - אבל זה יכול להיות קשור גם למערכת הסביבתית של אותו בית ספר (שיעורים פרטיים, מודעות לחינוך מצד ההורים, וכו)
בית ספר שבו המורים מתנהגים כמו שאתה מתאר, לא יכול להיות - בהגדרה - אחד מבתי הספר הטובים בארץ.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33306
שמע, ביקרתי בהרבה מבתי-ספר של חברים שלי, בכל העיר שלי, וגם די הרבה בארץ, והמצב זהה כמעט בכולם... אפילו יותר גרוע...

אצלי יש הרבה מורים שהם לא מבצעים את מלאכתם נאמנה, אבל יאמר לזכותו של בית-ספרי שבשנה של הבגרות במקצוע אתה תקבל את המורה הכי טוב בבית-סםר למקצוע הזה, כך שאתה כן תדע את כל החומר ואף טוב מאד... אחוז מקבלי הבגרות ממש ממש גבוה (כמעט מאה, אני חושב) והרמת לימוד בסופו של דבר בין הגבוהות בארץ, כך שיש סיבה לכך שהוא נחשב לאחד מבתי הספר הטכנולוגיים הטובים בארץ... אני אישית מאד שמחתי שלמדתי שם... רק חבל שהוא עכשיו מתדרדר ע"י פתיחה של יותר כיתות מב"ר והכוון.... איך נפלו גיבורים ?...
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33319
איזו טענה מזעזעת: "מתדרדר ע"י פתיחה של יותר כיתות מב"ר והכוון". אחוז הזכאים לבגרות אולי ירד. האם *מספר* הזכאים לבגרות, אבסולוטית, ירד? למה מפריע לך שסגל המורים המצויין (לדבריך) של בית-הספר יעזור לתלמידים חלשים?
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33344
הבעיה היא שבצורה כזו הלכת לה עוד פינת חמד שילדים חנונים יכולים היו ללמוד בה בלי לקבל מכות בהפסקות.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33354
אני חושב שהקישור שלך בין תלמידים חלשים (תלמידי מב''ר) ותלמידים אלימים, או לחלופין הצלחה בבגרויות ואי-אלימות, הוא שגוי.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33358
אני מסכים שהקישור בין אלימות לאי הצלחה בלימודים הוא מכליל וגורף מידי (למרות שאני משוכנע שסיכוייו של ילד אלים להצליח הם נמוכים יותר) גם הקישור שלך בין חנוניות להצלחה בלימודים הוא שגוי.
בכל אופן חוק הטבע הוא שהחנונים חוטפים מכות בהפסקות מאילו שאינם חנונים. הדרך היחידה של החנונים להתחמק מהמכות הללו היא ללכת לבתי ספר על טהרת החנונים (המלכוד הוא שבחממות כאלו הם מטפחים את חנוניותם ואז כשהם מגיעים לצבא...)

אני יכול להמשיך לשפוך את רגשי הנחיתות וטראומות הילדות שלי אבל יש לי דברים אחרים לעשות ואני חושב שגם לשאר האנשים בפורום הזה (וחוץ מזה אם אני אספר את הכל לך אז מה ישאר לי לספר לפסיכולוג?)
נקמת החנונים 33363
עלי לציין שבתור חנון שגדל בחממה של כיתת מחוננים בבי"ס שורץ ערסים, הצלחתי להמנע מהפיכתי לקורבן של אותם בני בליעל. למעשה, מכיתה ז' ואילך, אני הייתי בד"כ זה שמחטיף מכות לערסונים מעצבנים, בזכות ממדי גופי העדיפים בעליל על בני גילי דאז.

ובכל זאת - בצבא אכן חטפתי הלם תרבות (אבל לא מכות. גם זה משהו).
רוצה לפתוח קבוצת תמיכה?
נקמת החנונים 33364
מה וגם עליך הבנות צחקו כשהזמנת אותן לרקוד סלואו במסיבות כיתה?
נקמת החנונים 33366
א. אם אתה מתייחס לימי היסודי - נראה לך שהזמנתי מישהי לסלואו אז, חנון שכמותי?
ב. אם אתה מתייחס לימי בכיתת המחוננים - נראה לך שאני ארצה לרקוד סלואו עם חנוניות?

(דובי קננגיסר, פרדוקסים חברתיים, 2001)
חצ'קנים ורוק כבד. 33432
בכל אופן עכשיו כשיש לי בת אני אחנך אותה להעדיף חנונים וזו תהיה נקמתי בעולם.

(מיותר לציין שהבת החדשה שלי היא יפיפיה מהממת והדבר היחיד שמונע ממנה עתיד גדול בתור דוגמנית על הוא העובדה שהיא הרבה יותר מידי חכמה בשביל זה).
חצ'קנים ורוק כבד. 33454
הייתי שואל בת כמה הבת שלך, אבל יש גבול להשפלה שאני מוכן לספוג, אפילו בתור חנון. (:

(סתם, אני יודע שהיא בת פחות משנה. אולי יש לך אחות, במקום? :)
נקמת החנונים 33493
דוב,

אני חייב לציין שאולטינט בהחלט הותירה את חותמה עליך.

ולעניין - דובי, May I have this dance?

אסף.
נקמת החנונים 33429
דווקא אני חטפתי מכות בבית ספר.
אבל מייד היתה לי חוויה מתקנת (אחד מהם טרח להתנצל אחרי שעור התעמלות).
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33372
תפסיקו לדבר על חנונים ככה !!!!!!!
זה שבנאדם לא ערס, לא אומר שהוא חנון !!!
יש צפונים, נרקומנים, מתבודדים, פריקים, טמבלים.... ואנשים נורמלים כמוני !!!!!
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33390
נו? אמרנו שאתה חנון? אנחנו מנהלים כאן שיח חנונים שלא קשור אליך בשום אופן. אל תפריע.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33370
הוא לא שגוי בכלל, בבי"ס שלי (פרט למגמות מב"ר והכוון)אני רואה שאחוז הזכאים לבגרות כמעט מאה, ובמב"ר בערך 50 אחוז, ובהכוון הרבה פחות...
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33369
אף אחד לא נותן מכות !!!
אם כבר אז יש מכות בין מב"רניק למב"רניק... ואז לאף אחד לא אכפת...
ויש הרבה חנונים, אבל יש לציין שאני לא אחד מהם... לשמחתי הרבה...
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33368
מפריע לי, כי אז הרמה של הבי"ס יורדת, וזה בא על חשבונם של תלמידים אחרים (לא חנונים !!! אני לא חנון !!) ויש הרבה הרבה בתי ספר בעיר שלי שיותר יתאימו לתלמידים חלשים...
אתה צריך לזכור שהבי"ס שלי הוא בי"ס מקצועי-טכנולוגי ! ובתור כזה בי"ס כל המגמות שלו קשורות במחשבים, אלקטרוניקה, מדעית, ביולוגיה, כימיה וכן הלאה...
ולפתוח מגמות כמו מב"ר והכוון שאינן מכילות מגמה היא, לדעתי, מתחת לרמתו של הבי"ס...
מה עוד שבכיתות אלו הילדים בכלל לא לומדים, לא שמים קצוץ על המורים, ורק מחממים את הכסא... אז תחסוך ממני דיבורים על הרצון של החלשים יותר להצליח...
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33376
אני עדיין לא מבין מדוע הלימודים בכיתה אחת מפריעים ללימודים בכתה אחרת. להיפך: במרבית בתי-הספר, כיתות המב"ר הפרידו את החלשים (בדר"כ מדובר, בכיתות אלה, בחלשים המעוניינים *מאד* בבגרות, חלקית לפחות) מהכיתות ה"רגילות", שם הם רק האטו את הקצב. גם אם לא היה בביה"ס המיתולוגי שלך אף תלמיד חלש, הוספת תלמידים חלשים *בכיתות יעודייות* לא צריכה לשנות כלום לכיתות האחרות. ה"רמה של בית הספר" היא רק מיתוס; ה*יוקרה* נפגעת, אולי, אבל את מי זה צריך לעניין? בטח שלא את משרד החינוך.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33402
אופס. אני האלמוני שהשאיר את התגובה הקודמת.
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33407
נו, אתה לפחות אלמוני עם יכולת לצאת מהאלמוניות על ידי עריכת ההערה המקורית. מה מנע ממך לעשות זאת?
כמה מפתיע ומשעשע, אבל טעות.... 33411
כשאני משתמש באתר, אני נמנע מלנצל כלים שלמשתמשים אחרים אין גישה אליהם, אלא אם מדובר בטובת הכלל. כאן מדובר בסתם ''פאשלה'' שלי (חשבון חדש, אין עוגיות, שכחתי להזדהות).
אבל דיון אינו תחרות 33499
או לפחות לא צריך להיות כזה. אם תתקן את השגיאה יהיה נוח יותר לכולם. אתה יכול, באותה מידה, לתקן גם שגיאות מסוג זה של אחרים, כשברור לך כי הם רוצים בכך.
הבעיה היא ההתפשרות 33404
בתי ספר אשר שואפים ללמד את המצטיינים, חייבים לשמור על עצמם נטולי כיתות מב"ר והכון משתי סיבות עיקריות:

א. אחת הסיבות שהמצטיינים (ברובם חנונים, באמת) רוצים להגיע לשם היא בשביל לברוח משלטון הרוב הערסי בבתי הספר שלנו. אין לי שום ספק שיש גם ערסים מצטיינים - אך בקרב המצטיינים יש רוב (מכריע לחלוטין) של חנונים. לערסים שם לא יהיה מקום (וטוב שכך. אני אישית בעד להעיף את כולם מבתי הספר בהקדם האפשרי).

ב. ברגע שיש כיתת הכון ישנם גם תלמידים המתאימים לכיתה. סף הקבלה לבית הספר מורד ואוטומטית יש נהירה של תלמידים לביה"ס המצוין הזה. מה לעשות, מב"רניקים, ברובם, לא יודעים שהם הולכים לאכול שם חרא ולהכשל (שום ברובם) בבגרות בבי"ס בעל סף כזה. עיניהם רואות את האחוזים ונדלקות. הרי זו אחת הסיבות להיותם מב"רניקים.
כיתות מב"ר, עפ"י הגדרה, מיועדות למספר מצומצם של תלמידים ואלו אשר לא יהיה להם מקום ויהיו בעלי ציונים קרובים-יותר-לסף-הדרוש-לכיתות-עיוניות יאלצו להכנס לכיתות עיוניות. הרמה בכיתות האלה תאלץ לרדת.

עוד הערה בעלת קשר עקיף לנושא: חבל. חבל שמפרידים רק בתיכון. המצטיינים יוכלו ללמוד כל כך הרבה. החלשים יוכלו להבין כל כך הרבה ממה שהם לומדים.
הבעיה היא ההתפשרות 33412
הגישה שלך מאד מוזרה לדעתי. הרי כיתות המב"ר מוגבלות בגודלן (אינני יודע מהן כיתות "הכוון"). הרישום נעשה על-פי מכסות – ויש מכסה *נפרדת* למב"ר, ונפרדת לשאר הכיתות. זה לא שירשמו יותר תלמידי מב"ר ממספר המקומות הפנויים, ויעבירו את השאר לכיתות הרגילות. ממש לא.
הבעיה היא ההתפשרות 33422
בבי"ס שלי, כיתות המב"ר וההכוון שנפתחו, נפתחו על חשבונם של כיתות אלקטרוניקה... הבי"ס שלי לא לפתע גדל, אלא היה צריך לצמצם במס' כיתות האלקטרוניקה, בכדי לפנות מקום לתלמידים חלשים יותר שממילא 90 אחוז מהם לא יקבלו בגרות

תלמידי מב"ר והכוון, מהיכרותי עימם, אינם (אני חוזר, אינם !) תלמידים חלשים שממש רוצים תעודת בגרות, אלא תלמידים חלשים שלא יודעים מה בכלל הם עושים בבי"ס... ולכן רוב השיעורים הם מבריזים...

דרך אגב, צמצום כתות האלקטרוניקה ופתיחת כתות המב"ר-הכוון אינה נגרמה מפאת חוסר ביקוש לאלקטרוניקה (בכל שנה בערך 70-60 אחוז הממבקשים להירשם מצליחים להתקבל בגלל ביקוש יתר...) אלא בגלל אילוצים של משרד החינוך...

רק בשביל ההבהרה:
מב"ר - מסלול בגרות רגילה
הכוון - הכוונה למסלול בגרות רגילה (כלומר אפילו זה לא, אלא אולי מתישהו בחייהם הם יוכלו להשלים לבגרות רגילה)
הבעיה היא ההתפשרות 33423
נו. לכיתת המב''ר שאני הכרתי, אנשים נלחמו בצפרניים כדי להתקבל - תלמידים חלשים שרצו מאד את שעות החיזוק כדי להגיע, בסופו של דבר, לתעודת בגרות. והם למדו ''כמו גדולים'', שעות על גבי שעות (יותר מתלמידי המגמה העיונית באותו בית-הספר, אגב). תלמידים עם הסטוריה של הברזה וחוסר-רצינות פשוט לא התקבלו לכיתה.
הבעיה היא ההתפשרות 33466
הלוואי שהמנהלת שלי קוראת את זה.....
טוב, בעצם, מה אכפת לי... כבר סיימתי את הבי"ס...

דרך אגב, באוניברסיטאות יש כיתות חלשות, כמו מב"ר בתיכון ???
הבעיה היא ההתפשרות 33469
כן. קוראים לזה BA כללי.
הבעיה היא ההתפשרות 33470
כן. אם אתה בפקולטה לפיזיקה, קוראים להם ''פקולטות אחרות''.
אבל למה? למה?! 33547
למה לעשות כיתות מיוחדות, עם המון שעות נוספות, חלוקה הגיונית יותר של בגרויות על פני השנה, מספר תלמידים קטן בכיתה ויחס אישי רק לכל אלו שלא טרחו לקרוע ת'תחת שלהם בכיתה ט?! (או בחטיבה, או בוואט אבר).
לא שיש לי איזשהי בעיה עם קידום התלמידים החלשים יותר, אבל למה אף אחד לא חושב אף פעם שכדאי לקדם גם את התלמידים החכמים יותר?
ואני מתייחסת בכוונה ל"חלשים" ו"חכמים" ולא לחלשים וחזקים או טיפשים וחכמים.
כי במב"ר (לפחות בבית ספר שלי, לשעבר, לשעבר...) אין יותר תלמידים טיפשים מאשר בכל כיתה אחרת, אלא אנשים שפחות השקיעו /משקיעים בלימודים שלהם. לעומת זאת, המון אנשים ממש חכמים שאני מכירה, פשוט התבזבזו בכיתות רגילות.
אם אני לא הייתי צריכה במשך שמונה תשע שנים ללמוד למבחנים, כי הם לא איתגרו אותי, ולא דרשו ממני יותר מדי, אני אגיע לתיכון ופתאום אגלה שהגיון בריא וידע כללי רחב לא בהכרח יעזרו לי להגיע למאה שלי בשלום.
אם מישהו, חכם ככל שיהיה, יושב בשיעור ועושה אחד משניים- משתעמם כי המורה חוזרת בפעם האלף על אותו המשפט כדי שכמה פיקצות יוכלו להשלים את ההכתבה כמו שצריך (למה להכתיב? למה?!), או לחילופין מוצא את עצמו מתדיין עם המורה על נושאים ברומו של עולם לבדו כי כל השאר לא מבינים על מה הוא מדבר, אין סיכוי שבית ספר אשכרה יוכל לפתח אותו באיזשהי דרך.
אבל למה? למה?! 33560
יש כיתות כאלה. קוראים להן ''כיתות מחוננים'' (או ''כיתות מצויינות''), או כל מיני שמות אחרים. שאר התלמידים קוראים להן ''כיתות חנונים''.
מה? איפה? למה אף אחד לא מספר לי? 33566
ולמה תמיד יש שאלות בכותרות שלי?

בגדול, מערכת החינוך כולה, מתעסקת יותר עם אלו שקשה להם, מאשר אלו שדורשים אתגרים. כיתת המחוננים היחידה שלי הייתה גישה אליה (וגם זה רק ביסודי) דרשה ממני ללמוד יום בשבוע בבית ספר אחר (שהוגדר כבית ספר למחוננים), בניתוק מוחלט מהחברים שלי, תחומי העניין שלי, והסביבה המוכרת שלי.
בבית הספר ההוא לימדו 3 נושאים בשנה, לרוב בתחומים ריאלים בלבד. כלומר, מישהו היפוטטי (נאמר, אני) שהכישרון שלו הוא בתחום המילולי/הומני/פילוסופי/אחר, לחלוטין לא הצליח לקדם את עצמו גם שם. מה לעשות? לא כולנו חוננו בחשיבה מתמטית.

ואם לחזור רגע לנושא המקורי (אם אפשר לקרוא לזה בכלל ככה...) אז למערכת החינוך הרבה יותר קל להתמודד עם תלמידים שצריכים להגיע לרמה מסויימת - רמה ממוצעת, מאשר עם תלמידים ששואפים לרמה גבוהה יותר, ודורשים (מטבע הדברים) רמה גבוהה יותר של מורים, בעלי יותר יכולות חשיבתיות, והתמודדות עם תלמידים השווים להם שכלית לעיתים.
האם היית הולכת ללמד? 33601
כנראה שמי שיכולים לעשות את זה לא ממש רוצים. אולי לא חינכו אותם לזה :)
האם היית הולכת ללמד? - לא. 33740
ואני מניחה שהתשובה לא ממש מפתיעה מישהו.
האמון שלי במערכת החינוך בכלל, ובבתי ספר בפרט, די שואף למינימלי. עם כל הצער והכאב, אני כבר לא ממש מאמינה ביכולות של אדם אחד להשפיע על מערכות בירוקרטיות מסורבלות ולשנות.
אי לכך ובהתאם לזאת, אני, את שלי, מעדיפה להשקיע במערכת החינוך הבלתי פורמלי.
שם, יש לי איזשהו סיכוי להיות משמעותית, ולא למצוא את עצמי בגיל ארבעים, ממורמרת ונטולת סיכויי קידום.
מה? איפה? למה אף אחד לא מספר לי? 33610
לא יודע. לי הייתה אפשרות להצטרף לפרוייקט מחוננים כבר בכיתה ב' (ולא עשיתי זאת. אין לי מושג למה. לא זוכר דברים מאז). הפרוייקט ההוא כלל, בדומה למה שאת מתארת, יום לימודים אחד בשבוע. ממה שסיפרו לי אנשים שהיו בפרוייקט הזה, הם דווקא נורא נהנו, והיה הרבה יחס גם לתחומים לא ראליים. קולנוע, למשל.
בכיתה ז', עם המעבר לחטיבת הביניים, עברתי לכיתת מחוננים. אינני יודע איפה את מתגוררת, אבל במרכז הארץ, כיתות שכאלו הן די נפוצות. בכיתה שלנו לא היו ילדים שבאו מחוץ לעיר, כך שאני מניח שבערים אחרות היו גם כן כיתות. באשר לניתוק מחברים - טוב, המעבר מה''חברים'' שהיו לי ביסודי לכיתת המחוננים היה מבחינתי רק ברכה. הכיתה שלנו הייתה מן המגובשות בשכבה (לכך תרמה גם העובדה שעברנו ככיתה גם לתיכון). ילדים שעברו לערים אחרות (רעננה, רמה''ש) התעקשו להמשיך ללמוד בכיתה שלנו, למרות שהיו כיתות דומות בבתי-ספר אחרים. אז עם הטענות על הניתוק אני לא יכול להגיב. מבחינתי הכיתה ההיא הייתה ''הסביבה המוכרת'' שלי.

אין ספק שיש בעיה בסיפוק השאיפות (התאורטיות) של תלמידים בכיתות כאלו. ניסו לתת לנו הרבה שיעורי העשרה, אבל בסופו של דבר - המטרה של ביה''ס היא לתת לנו בגרות, והלימודים היו בהתאם. נתנו לנו מורים שנחשבו, למיטב הבנתי, הטובים ביותר בביה''ס. בחלק מהמקרים - זה היה נכון. אני חושב שאחוז המורים המוערכים בעיני שהיו לי גבוה יותר מאשר אצל אחרים. מצד שני, עם המחנכת (בתיכון, לפחות) הייתה נפילה אדירה. פשוט אישה שלא יכלה להתמודד איתנו. זה היה ממש מביך.

אין לי מושג מה רציתי להגיד כאן. אני בטוח שהייתה סיבה שהתחלתי לכתוב את כל זה.
מה? איפה? למה אף אחד לא מספר לי? 33621
רמה"ש אינה עיר אלא מושבה!
מה? איפה? למה אף אחד לא מספר לי? 33645
אני הצטרפתי לפרויקט של המחוננים בכתה ד'... הציעו לי לעבור לבי''ס למחוננים, אבל לא רציתי לעזוב את כל החברים שלי מהכתה... אז מה שעשיתי היה בעצם כמו חוג במחשבים (הביאו לי פרוספקט עם הרבה קורסים הכל מיני נושאים...) שמהלכו למדתי לתכנת בשפת בייסיק... קורס חביב, אני לא זוכר כלום מהחומר...
תזכורת 33648
10 PRINT "I will not forget my BASIC."
20 GOTO 10
תזכורת 33682
אחחחחח, נוסטלגיה נוסח שנות האלפיים.
אני אישית התחלתי לאהוב פסקל.... 33726
פסקל הרבה יותר טוב...

repeat
writeln('BASIC is EVIL !!!! You shell die if u will use it !!!!');
writeln('PASCAL is GOOD for u !!! u are getting sleepy...');
until (3=1);
OMG 33727
איפה למדת לכתוב, ילד?!?!

while (TRUE)
writeln("All animals are equale,");
{writeln("But some animals are more equale"; }
end;
--
סליחה, יש לי אלרגיה לקוד גרוע.
איפה למדתם אנגלית, שניכם? 33729
אנגלית? אני?! 33730
בשוםפניםואופן לא!
לא מתהדר 33731
לפחות קח את זה:
)
ושים את זה במקום המתאים בשורה 3 בקוד שלך.
לא מתהדר 33732
נסה *אתה* לכתוב עם האדיטור של טל. אפילו אינדנטציה הוא לא מרשה לי :(.
אבל למה? למה?! 393994
למיטב ידיעתי, באזור הנגב (תגובה 276210) אין כיתות כאלה בבתי ספר רגילים.
יש עולם מחוץ לרמהש
אבל למה? למה?! 394081
חמוד אתה. דווקא ברמה"ש אין אף כיתת מחוננים (http://www.education.gov.il/gifted/download/kitot_me...)‏1. הכי דרומי שיש זה אשדוד, אגב. לא זכור לי שאמרתי שאין מקום לשיפור - המספר הנוכחי של כיתות מחוננים הוא מעליב. ובכל זאת, אין זה נכון להגיד שלא קיימת מסגרת שכזו.

1 מעניין לראות שרביד עדיין מנהל את החטיבה שלי. חשבתי שהאשימו אותו בהטרדה מינית של תלמידה...
אבל למה? למה?! 394114
הייתי אומרת משהו על זה ששוב דופקים את הפריפריה, ואת חוסר ההגיון בלשים כיתת מחוננים אחת בדרום (אשדוד!? אשדוד זה דרום?!) ועוד איזה גרגר וחצי בצפון לעומת בערך עשר (כבר סגרתי את הקובץ ושכחתי כמה) במטר וחצי של תל אביב‏1, אבל אני צריכה ללמוד וגם חולה, ולכן אשאיר את המרמור המתבקש על חוסר הצדק המשווע לאנשים אחרים.

1כן, כן, צפיפות האוכלוסין שם גדולה יותר. וואטאבר. זה עדיין לא פרופורציונלי.
אבל למה? למה?! 394117
הטבלה קצת מטעה, כי היא כוללת רישומים נפרדים לכל בי''ס. בהרצליה, למשל, יש כיתת מחוננים אחת בחט''ב, ואחת בתיכון. בחיפה יש אחת ביסודי, אחת בחט''ב ואחת בתיכון, בראשל''צ יש אחת בתיכון וזהו. כלומר, בכל רמה יש מקסימום כיתת מחוננים אחת (חוץ מת''א, שם נראה לי שיש שתיים ברמת היסודי, אבל אני לא מתמצא מספיק כדי לזהות על איזה בי''ס מדובר). וזה קצת מגוחך לקרוא לכל גוש דן והשרון ''המטר וחצי של תל-אביב'', כאשר מדובר ברובה המכריע של אוכלוסיית המדינה...

אין מה לעשות, כיתות מחוננים הם פונקציה של כמות האוכלוסיה, כי מטבען הן מחפשות את האחוזונים העליונים. כאשר כל מאת האחוזים הם לא כל-כך הרבה אנשים, אז האחוזונים העליונים לא מספיקים כדי להרכיב כיתה שלמה.
הממ.. מה? 394127
נראה לי קצת מצחיק לטעון שבכל אזור הנגב אין 40 ילדים שיוכלו להכנס לכיתת מחוננים. רק בבאר שבע תוכל למצוא משהו כמו 180,000 אנשים, בערך 100,000 יותר אנשים מבהרצליה.
מצד שני, יש כמה פרויקטים נחמדים לתלמידים טובים בפריפריה, רק בגלל שהם גרים בפריפריה. עתידים, לדוגמא, שולחים בערך 1,000 תלמידים מרחבי הדרום לאוניברסיטת בן גוריון כל יום שישי, כדי ללמוד שם שני קורסים כל שנה.
הממ.. מה? 394130
מסכימה ומוסיפה -
במיוחד שכיתות מחוננים, בד''כ, הן כיתות קטנות יותר מהכיתות הרגילות.

והעניין של פרויקט עתידים, ובכן, דובי ואני מדברים על כיתת מחוננים כחלק הומוגני מבית ספר רגיל. פרויקטים ''מיוחדים'' באמת יש.
הממ.. מה? 394131
כיתות המחוננים של הרצליה משרתות גם אוכלוסיה מערים שכנות (רמה''ש, רעננה, כפ''ס). הבעיה עם הדרום היא המרחקים הגדולים. לשלוח ילד לנסוע כמה עשרות טובות של קילומטרים ביום לחטיבת ביניים בגלל ששם יש כיתת מחוננים זה נראה לי לא סביר.

מובן שיש גם עניין של סוג האוכלוסיה ושל מודעות לאבחון מחוננים, שהיא גבוהה הרבה יותר באזורים המבוססים, כמו גם השלכות של הסביבה על טיפוח מחוננות. להיות מחונן זה לא רק עניין של גנים או תכונה מולדת, חלק גדול מזה זה סביבת הגידול, ובתנאים של עוני קשה יותר ליצור את הסביבה המתאימה כדי לטפח מחוננות.
צר עולמי 394133
א. כמה נערים מהישוב שלי לומדים בתלמה ילין. אחת מהן עברה לגור לשם כך בגבעתיים, האחרים נוסעים יום יום לשם ובחזרה. כשרוצים משהו מספיק - מתאמצים. מה לא סביר בזה?
ב. התיכונים האזוריים רחוקים ממילא. בתיכון בו למדתי למדו אנשים שהיו במרחק שעה נסיעה ממנו. מה לא סביר בזה?

ג. ודווקא בגלל זה - חשוב יותר לאתר ולטפח.
צר עולמי 488843
א. ותלמה ילין אפילו לא מצדיק את הנסיעה.
הממ.. מה? 394139
אבל מוזר שאף אחד מעומר עוד לא החליט להרים פרוייקט כזה. ברגע שתהיה יוזמה, די ילדים ללמוד בה - יימצאו באיזור.
אבל למה? למה?! 394129
אני די בספק אם בכל אזור אשדוד דרומה אין מספיק אנשים כדי להרכיב כיתה שלמה. אתה יודע מה? אני בספק אם בבאר שבע והסביבה אין מספיק ילדים כדי להרכיב כיתה שלמה.
הרצליה זו עיר אחת. גם ראשל"צ, גם ת"א.
ספרתי שבע כיתות מחוננים (בתיכונים) בת"א-חולון-רמ"ג-גבעתיים, ערים שמספיק קרובות אחת לשנייה כדי שאם מישהו שגר במתחם הזה רוצה ללמוד בכיתה כזו הוא יוכל. בדיוק כמו שאם הייתה כיתה כזו בבאר שבע (כמעט 200,000 תושבים), היא הייתה יכולה לשרת גם ילדים מעומר, מיתר, להבים או רהט (בערך 40,000 תושבים).*
אין מספיק? אני בטוחה שגם מאופקים, חצרים, נבטים, ערד וכל קיבוצי ומושבי האזור אפשר למצוא ילדים כאלו.

בחיפה יש כיתות כאלו בשני תיכונים, אבל אף כיתה צפונה משם. בירושלים שלוש ועוד אחת דתית. דרומית לאשדוד, למקרה שמישהו הספיק לשכוח - אפילו לא אחת.

*מספרים מדוייקים, אם מישהו ממש מתעניין, יכולים להגיע בערב, או בגוגל.
אבל למה? למה?! 394137
לא ברור לי מאיפה המספרים שלך לגבי כמה מהכיתות הרשומות בטבלה הן בתיכונים.

תחשבי על זה: אם בשביל התיכון הכי קרוב צריך לנסוע שעה, אז כמה הם יצטרכו לנסוע בשביל התיכון שגם תהיה בו כיתת מחוננים?

אני לא מבין למה את תוקפת אותי כאילו אני מכתיב את מדיניות משרד החינוך. מצידי שיפתחו כיתת מחוננים בכל נווה חמציצים. מצד שני, גם ההתבכיינות על כמה שדופקים את הפריפריה היא קצת מטופשת.
לא יודעת 394144
ליד באר שבע יש ישובים במרחק של עשרים דקות, מקסימום חצי שעה נסיעה. הם יכולים להגיע בקלות לתיכוני בבאר שבע. למען האמת, הרבה מהם באמת עושים את זה. בבאר שבע יש בערך 11 תיכונים גדולים. בטווח נסיעה קצר יש עוד כמה תיכונים גדולים, כמו התיכון שנמצא בעומר, והתיכון האזורי שבאשל הנשיא.

זה מוזר, למען האמת, כי אני לא יכולה לטעון שכל תושבי באר שבע וסביבותיה חיים בתנאים של עוני ולכן לא דורשים כיתות מחוננים ולא מטפחים כאלו. באר שבע אמנם לא במצב מזהיר, אבל היא לא עיר ענייה, יש בה מספיק תושבים במעמד בינוני ובינוני+ שיהיו מעונינים בכיתות מחוננים, ועומר, להבים ומיתר, ישובי לווין שנמצאים מאוד קרוב לבאר שבע, הם ישובים מבוססים ומשגשגים.
לא יודעת 394145
הייתי רוצה להגיד שאם היה מספיק לחץ, היו יוצרים שם כיתות מחוננים, אבל אני מעריך שזה לא מדוייק. אני תוהה איזו פרוצדורה צריך כדי לפתוח כיתה כזו, וממי אמורה להגיע היוזמה - ממשרד החינוך או מבתי הספר עצמם?
לא יודעת 394280
(בהמשך לשאלות הקודמות שלי) - למה שיופעל לחץ לפתיחת כיתות מחוננים? מה מפסידים יישובים בהם אין כאלה?
אבל למה? למה?! 394146
המספרים מהטבלה. כשמדובר בחט"ב מציינים במפורש שמדובר בחט"ב, כשמתיחסים לבית ספר שיש בו כיתות ז-י"ב מציינים את זה גם, חלק מהתיכונים אני פשוט מכירה ולכן יודעת שהם תיכונים.

לא אמרתי שבשביל התיכון הכי קרוב צריך לנסוע שעה, אמרתי שבתיכון בו אני למדתי היו תלמידים שנסעו שעה כל בוקר. היו להם אפשרויות אחרות קרובות יותר.

לא תוקפת. למה לתקוף? אתה קובע את מדיניות משרד החינוך?
ואני לא מתבכיינת, בסך הכל ניסיתי להאיר מצב קיים. לא רוצה להיות מואר? לא צריך. אני אשב כאן כבר בחושך... (;
אבל למה? למה?! 394279
מה בדיוק הרעיון מאחורי "כיתת מחוננים"? הם לומדים דברים אחרים? הם לומדים דברים אחרת?
אבל למה? למה?! 394282
כיתות מחוננים שמות יותר דגש על הרחבת אופקים, מתוך הנחה שאת הסקרנות והרצון ללמוד כבר יש, וצריך רק לסייע להם. בד''כ הכיתות הללו, משום שהן הומוגניות יותר, ירוצו מהר יותר עם החומר שבגדר ''חובה'', וזה משאיר יותר מקום להרחבות מחוץ לטווח שמוכתב ע''י משרד החינוך. מסיבה דומה, כיתות כאלו גם ילמדו יותר נושאים מהמקובל בכיתות מקבילות.

מצד שני, לא למדתי בכיתה רגילה מאז כיתה ו', אז קשה לי להשוות. אולי מי שהיה בשני הסוגים ידע לתת תמונה ברורה יותר של ההבדלים.
אבל למה? למה?! 394298
למען האמת, המושג "כיתת מחוננים" נשמע לי כמו גימיק ותו-לא.

עד כמה רחבה ההגדרה של "סקרנות ורצון ללמוד" בהקשר הזה? היא כוללת למשל תיאטרון, מוזיקה או ספורט? או שהמחוננים זוכים להרחיב את אופקיהם רק בתנ"ך, בדקדוק ובביולוגיה?

האם ההרחבות שהם מקבלים בנוסף על דרישות משרד החינוך הן משמעותיות? אתה יכול להדגים נושאים שלמדת, ולא נכללו בחומר לבגרות?
אבל למה? למה?! 394384
נו, מה אני אגיד לך. אני חושב שזה לא גימיק, אבל כאמור, קשה לי להשוות. עצם העובדה שהכיתה היא הומוגנית וכולם ''מושכים למעלה'' היא כבר נקודה מספיק חשובה, לדעתי, כדי להצדיק כיתות נפרדות ל''חזקים'' - זה מצמצם את השאיפה של מערכת החינוך באופן כללי לכיוון הבינוניות.

המחוננים זוכים להרחיב את ידיעותיהם באיזה תחומים שבא להם, אבל כמובן שבית הספר מוגבל על ידי המורים שיש לו. בית ספר שאין לו מגמת מוזיקה לא יכול להציע מורה למוזיקה במיוחד לכיתת המחוננים. אבל בתחומים שבית הספר כן יכול להציע, המורים יכולים (ואכן טורחים לעשות זאת) להרחיב מעבר למקובל. בנוסף, קיבלנו שיעורי העשרה כלליים. בחטיבה, למשל, המנהל (הדי דביל, יש להודות על האמת) העביר לנו בכבודו ובעצמו שיעורי ''אקטואליה'' שבהם דיברנו על מה שהתחשק לנו מתוך ענייני דיומא.

אני לא יכול לתת דוגמאות כי מדובר על דברים שקרו לפני עשור ויותר, והזכרון שלי מעולם לא היה מה שהיה פעם.

לגבי ספורט, אגב, הכיתה שלנו הצליחה לא רע, ובטורניר כדורעף, אז זכרוני אינו מטעני, הגענו במקום השני בביה''ס, אחרי כיתת הספורט.
אני עצמי אפילו ייצגתי את את ביה''ס בקפיצה לגובה שנתיים, אבל זה סיפור מביך מכדי לפרט כאן.
אבל למה? למה?! 395151
אני לא חסיד גדול של אינטגרציה, אבל נראה לי שהפרדה חדה מידי (מהסוג שאתה מתאר) דווקא תחזק את השאיפה הכללית אל עבר הבינוניות. ילד יחיד, חכם וחברותי, יכול למשוך למעלה כיתה שלמה (ולא שוכנעתי שהוא מרוויח הרבה).

כל זאת, כמובן, על סמך הרושם הכללי שלי ש-''ילד מחונן'' הוא סתם לא-טיפש עם ציונים טובים, לא באמת מוכשר בצורה קיצונית (מהסוג שמוותר על לימודים בתיכון לטובת לימודי הדוקטורט שלו. אלה ראויים למסגרת שונה).
אבל למה? למה?! 395154
מה עושה ילד יחיד, חכם ולא חברותי?
אבל למה? למה?! 395155
מה שעושה ילד יחיד, פחות חכם ולא חברותי?
אבל למה? למה?! 395156
כלומר, הוא לא מצליח לנצל את העובדה שהוא יותר חכם ונתקע עם אותה רמת לימודים של הילד הלא חכם. חבל.
אבל למה? למה?! 395177
לא. הוא לומד באותה כיתה, ומגיע להישגים טובים יותר - כי הוא יותר חכם (או יותר חרוץ, או שניהם). אבל כנראה שהוא משפיע פחות על הרמה הכללית של הכיתה.

אם הוא סקרן וחכם, הוא יכול ללמוד באו"פ (יש גם מלגות), או לקרוא הרבה ספרים (יש גם בספרייה העירונית, ואפילו בספריית הביה"ס), או לנצל את האינטרנט להשכלה כללית.

אני רוצה להדגיש את עמדתי: מסגרות מיוחדות (מהסוג הזה) לילדים סקרנים הן לכל היותר nice to have (אישית אני עדיין נוטה לתמוך באינטגרציה, אם היא נעשית במידה), אבל העדרן אינו עניין כה טרגי, כפי שניתן היה אולי להבין מחילופי הדברים לעיל, להם הגבתי.
אבל למה? למה?! 395178
נכון, הוא יכול ללמוד באו''פ ולקרוא הרבה ספרים ולנצל את האינטרנט. אולי בנוסף לאלו הוא יוכל גם ללמוד בכיתה שיותר מתאימה לו או בבית ספר שיותר מתאים לו. נניח, כזה שבו המורה לא אומר לו להפסיק להצביע כשהוא מנסה לענות, והתלמידים האחרים לא מרביצים לו בהפסקות כי הוא לא נותן להם להעתיק שיעורים (ולא דורשים ממנו, במקום שילמד לאו''פ או ייקרא ספרים, לבזבז שעה אחה''צ ב''התנדבות'' לעזור לתלמיד ''חלש'' שבכלל לא רוצה ללמוד אלא שה''מחונן'' יעשה עבורו את השיעורים).
אבל למה? למה?! 395180
למה הוא לא נותן לתלמידים האחרים להעתיק שיעורים? סוציומאט.

אח"כ הוא בוכה שמרביצים לו.
אבל למה? למה?! 395181
גם אני תהיתי.
אבל למה? למה?! 395182
ובמילים אחרות: נראה שגדי מוטרד מבעיות הסתגלות חברתית של הילד המחונן יותר מאשר מההתפתחות האינטלקטואלית שלו.
אבל למה? למה?! 395187
אני לא חושב שאפשר לבצע הפרדה כל כך ברורה בין שני הדברים. כשתלמיד נמצא בבית ספר שבו הוא לא מסוגל ללמוד ברצינות, ההתפתחות האינטלקטואלית שלו נפגעת. כשמורידים את הרמה של הכיתה לרמה של התלמיד הגרוע ביותר בה, ואפילו אם למחונן לא מרביצים בהפסקות, ההתפתחות האינטלקטואלית שלו נפגעת. יש גבול לחוכמה שאתה צובר כשאתה לא מקשיב למורה שאומרת משהו שכבר הבנת בפעם הראשונה ובמקום זה בונה פסל סביבתי ממחק ומחוגה.
אבל למה? למה?! 395189
לדעתי הבעיה העיקרית היא השעמום הנוראי בשיעורים. היו איתי תלמידים שממש נהנו בבי''ס. תמיד קינאתי בהם.
אבל למה? למה?! 395195
השעמום משותף לרוב התלמידים, מחוננים ולא מחוננים.
אבל למה? למה?! 395204
כן, אבל כמו שאמרתי, היו אתי תלמידים שבאמת נהנו. כאלה שהשתעממו דווקא בחופש.
אבל למה? למה?! 395194
כמוך, גם אני חושב שאי אפשר לבצע הפרדה ברורה בין שני הדברים. כשתלמיד נמצא בבית הספר רק עם אנשים דומים לו אינטלקטואלית, היכולת שלו להסתגלות חברתית נפגעת.
אבל למה? למה?! 395199
לכן כדאי לתת לו בחירה.
  אבל למה? למה?! • יהונתן אורן
  אבל למה? למה?! • גדי אלכסנדרוביץ'
  אבל למה? למה?! • יהונתן אורן
  אבל למה? למה?! • גדי אלכסנדרוביץ'
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • העלמה עפרונית
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • יהונתן אורן
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • האייל האלמוני
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • יהונתן אורן
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • האייל האלמוני
  טסה טסה נעלמת • העלמה עפרונית
  טסה טסה נעלמת • יהונתן אורן
  טסה טסה הרכבת • העלמה עפרונית
  טסה טסה הרכבת • יהונתן אורן
  טסה טסה הרכבת • העלמה עפרונית
  Hear hear • גדי אלכסנדרוביץ'
  טסה טסה הרכבת • יהונתן אורן
  טסה טסה הרכבת • ישראל
  טסה טסה הרכבת • יהונתן אורן
  טסה טסה הרכבת • ישראל
  טסה טסה הרכבת • יהונתן אורן
  טסה טסה הרכבת • זהריקו
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • גדי אלכסנדרוביץ'
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • יהונתן אורן
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • נועה ו
  למה למה את הולכת, בלי לומר מילה • יהונתן אורן
  אבל למה? למה?! • גדי אלכסנדרוביץ'
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • עומר
  אבל למה? למה?! • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • יהונתן אורן
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  מי יודעת מדוע ולמה • העלמה עפרונית
  מי יודעת מדוע ולמה • עומר
  לובשת הזברה פיג'מה • העלמה עפרונית
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • דובי קננגיסר
  אבל למה? למה?! • עומר
  אבל למה? למה?! • דובי קננגיסר
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • דובי קננגיסר
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • :
  אבל למה? למה?! • דובי קננגיסר
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • כרמית
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • כרמית
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • גדי אלכסנדרוביץ'
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • גדי אלכסנדרוביץ'
  אבל למה? למה?! • אלון עמית
  ככה • העלמה עפרונית
  ככה • האייל האלמוני
  ככה זו לא תשובה • העלמה עפרונית
  ככה זו לא תשובה • האייל האלמוני
  ויש נע • דורון הגלילי
  ויש נע • האייל האלמוני
  ויש נע • דורון הגלילי
  ויש נע • האייל האלמוני
  ויש נע • דורון הגלילי
  ויש נע • האייל האלמוני
  ויש נע • ירדן ניר-בוכבינדר
  ככה • עומר
  ככה • Xslf
  ככה • אורי גוראל-גורביץ'
  ככה • גדי אלכסנדרוביץ'
  ככה • Xslf
  ככה • האייל האלמוני
  ככה • Xslf
  ככה • האייל האלמוני
  ככה • Xslf
  ככה • האייל האלמוני
  ככה • Xslf
  ככה • האייל האלמוני
  ככה • דורון הגלילי
  ככה • Xslf
  ככה • אורי גוראל-גורביץ'
  ככה • האייל האלמוני
  ככה • גדי אלכסנדרוביץ'
  ככה • האייל האלמוני
  ככה • גדי אלכסנדרוביץ'
  ככה • האייל האלמוני
  ככה • גדי אלכסנדרוביץ'
  כן בבית ספרנו • ירדן ניר-בוכבינדר
  ככה • שוטה הכפר הגלובלי
  אבל למה? למה?! • האייל האלמוני
  אבל למה? למה?! • דורון הגלילי
  ללא כותרת • העלמה עפרונית
  הבעיה היא ההתפשרות • מוישה אופניק
  טוב, הבנו, אתה לא חנון. • מוישה אופניק
  כמה מפתיע ומשעשע • רועי
  כמה מפתיע ומשעשע • דובי קננגיסר
  כמה מפתיע ומשעשע • ירדן ניר

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים