332026
האם תוכל להסביר למה כוונתך ב"חשיבה מאגית" המהווה את אחד הסימפטומים למצב פסיכוטי?
332045
למשל: לדמיין שיש ישות שמסתכלת עליך כל הזמן, נמצאת בכל מקום, ומתרצה רק על ידי טקסים מסוימים הכוללים השחתת הגוף מיד אחרי הלידה, הרגלי אכילה מיוחדים ולבוש מתבדל חסר התאמה לאקלים.
332047
אני ממש לא רוצה להיכנס לזה, אבל ברמה העקרונית התעלמות מקונטקסט אתני-תרבותי הוא שגיאה אבחנתית.
על פי Kaplan and Sadock 332046
חשיבה מאגית היא חשיבה שבה אתה מניח שלמילים או למחשבות שלך יש כוח (שהמילים או המחשבות שלך יכולים למנוע או לגרום לדברים).
חשיבה כזו אופיינית מאוד לילדים, וכסימפטום בודד היא לא אבחנתית למצב פסיכוטי.
על פי Kaplan and Sadock 332050
תודה רבה!
מי זה הקפלן הזה 332223
הוא לא מתפלל אף פעם?

מזכיר את הסיפור על בני המשפחה שישבו ליד פתח חדר הטיפול נמרץ וכססו ציפורניים מדאגה, עד שהגיע לשם הרב ואמר:

"מה אתם יושבים ולא עושים מאומה, האינכם יודעים את מאמר חז"ל שאין סומכין על הנס? תגידו פרקי תהילים!"
מי זה הקפלן הזה 332502
מילא מתפלל, הוא אף פעם לא ביקש מהמלצר קפה הפוך?
על פי Kaplan and Sadock 378867
אבל למלים שלך אכן יש כוח, לא?
על פי Kaplan and Sadock 378947
על פי הגדרה זו, במה זה שונה מחשיבה דתית? האם את, כאישה דתיה, לא חושבת שלמילים שלך - למשל, תפילות, ברכות - יש כוח (למנוע או לגרום לדברים)?
על פי Kaplan and Sadock 378949
אכן - החשיבה הזו קיימת בתפיסת עולם דתית, וכמו שכתבתי, כסימפטום בודד היא לא אבחנתית למחלת נפש. יותר מזה, כל סימפטום שהוא חלק מתפיסה תרבותית מקובלת אינו נחשב פתולוגי.
על פי Kaplan and Sadock 379046
האם אתה - כאדם לא דתי (אני מניחה) - לא סבור שלמלים שלך יש כח? למשל, מלות עדוד, ביקורת קשה וכיו"ב?
על פי Kaplan and Sadock 379214
סבור גם סבור.
פנייתי לטלי היתה בנוגע לבחירה של הביטוי "חשיבה מאגית" ככזה הבא לתאר מחשבה שמילים יוצרות כוח. השאלה שלך רק מעצימה את השאלה שלי, שכן, מדובר בחשיבה אנושית. אז מה מאגי בה?

הרהרתי בנושא עוד לפני שראיתי את הפוסט שלך ואני חושב שאני יודע מדוע נבחר דווקא הביטוי חשיבה מאגית. אולי מכך ש(1) דת יוצרת קהילה בעוד שמאגיה לא. ולכן חשיבות מרובה (מדי) לעוצמתן של מילים והבחירה באילו מילים יבחר הסובייקט ומה יהיו כיווני העצמה - כל זה מגובש לכדי נורמות בהתאם לערכי הקהילה המוסרית (הדתית, במקרה של דת, אבל גם במקרה שהדת אינה נוכחת אלא המוסר האנושי החילוני - יהא אשר יהא). במסגרת הקהילה המוסרית המאגיה פועלת בזירות יחידניות, קונקרטיות, ולכן אין לה ביטוי נורמטיבי מגובש. הסובייקט החורג מהנורמות מקוטלג כסוטה. במקרה שלנו, בעל הפרעה נפשית. (כל זה לא נכון במסגרת חברתית - בדרך כלל שבטית - בה המאגיה היא המערכת "הדתית". אז המאגיה היא זו המארגנת את - או לפחות משתלבת עם - עולם הערכים והנורמות) וגם מכיוון ש(2) מאגיה פועלת בראש ובראשונה למען מטרות קונקרטיות, בעוד שדת בראש ובראשונה מגבשת תפיסת עולם מורכבת ומופשטת.
על פי Kaplan and Sadock 379216
הבנתי. אני חשבתי דווקא על כך שצריך להגדיר הרבה יותר במדויק את סוג ה''כח'' שסכיזופרנים מייחסים למילותיהם כדי להבדיל אותו מסוג הכח שרוב האנשים - כך נדמה לי - מייחסים גם הם למילותיהם.
על פי Kaplan and Sadock 381388
גם מאגיה יצרה קהילה בעבר (בימי הביניים למשל).
ההבדל הוא אחר. הדת לפי שעה מעוגנת בתרבות, בין היתר משום שהיא קצת יותר מורכבת מאשר המאגיה, ו*היום* יש לה מאפיינים שעולים בקנה אחד עם תפיסת מציאות "נורמלית": סדר יום, חיי משפחה מסודרים ומערכת ערכים הומאנית, או לפחות כזו שעברה ניסוח שמאפשר הלימה עם מערכת ערכים הומאנית חילונית.
פעילויות מסויימות בתוך הדת, יסווגו כלא נורמאליות. לדוגמא: אם אני, שאינני דתי, אתחיל להקריב קורבנות בחצות הליל.
הגדרות תרבותיות משתנות במרוצת הדורות, ולכן אפשר גם אפשר שלא לקבל את ה"אמונה הפסיכיאטרית" (ויש לכך נימוקים מספיק טובים) ועדיין להשתייך לחברה.
הטיפול הפסיכולוגי, שבא בצמוד לטיפול התרופתי, נשען היום רובו ככולו (לאחר שהגישה הביהוויוריסטית קרסה) על תיאוריות שאינן ניתנות להפרכה. חשוב לזכור שלמרות שהפסיכיאטריה עושה שימוש בכלים אמפיריים, היא אינה מדע טהור, ולא צריך להיות פוסטמודרניסט (כדברי ד"ר יובל רבינוביץ') בכדי לערער על חלקים ממנה או לדחות את כל השיטה כולה.
על פי Kaplan and Sadock 381392
קצת קיצוני להגיד שהגישה הביהוויוריסטית קרסה. ישנן הפרעות שמטופלות רק בשיטה זו, ובהצלחה לא רעה. ברור שהגישה הביהוויוריסטית לא יכולה להסביר הכל.
על פי Kaplan and Sadock 381435
חשבתי שהגישה הביהוויוריסטית כלל אינה מנסה להסביר - רק לפתור את מה שניתן לפתור באמצעות שינוי התנהגויות מזיקות.
על פי Kaplan and Sadock 381439
השינוי ההתנהגותי מבוצע בדרך המבוססת על תיאוריה ומחקר. למשל, הצמדה של ההתנהגות הלא רצויה לחוויה לא נעימה מונעת את ההתנהגות דרך יצירה של התנייה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים