מבריק. תודה 429259
איני בעל השכלה מוסיקלית רחבה, הגם שלמדתי בילדותי לנגן. כנראה לא אצל המורים הנכונים. על כל פנים, מכיוון שבגרתי, וילדי מנגנים כעת, אני מקווה שבחרתי עבורם את המורים המתאימים, ומכיוון שאחד מהם בחר בפסנתר - בהשראת פסנתר ישן ויפיפה שנאלץ לסבול עד כה את ניסיונותי שלי צריך היה לכוונו. מודה, לי הוא נשמע מכוון, אולי המאג וחבריו שטרטרו אוזני שנים רבות פגעו בעצבי השמיעה, והבעות פניהם המיוסרות של חברים מוסיקאים, הבהירו לי שהמצב חמור - של הפסנתר, אך גם של אוזני. הוזמנו המכוונים וחלקם סרבו להגיע בתואנות שונות - פסנתר ישן, טכנולוגיה שאבד עליה הכלח וכו' עד שנמצא מי שמוכן היה להגיע ולכוון. נפעמתי, כדרכי, במעל מלאכה שנראה לי מג העושה מעשה כישוף מול סבך המיתרים הקפיציים, למרות שגילו כשלי וחזותו כשלי -צבר, צעיר (צריך הייתי להתעמת עם מיתוס הקשיש העיוור). עשה את מלאכתו, ועישן סגריה, ושתה קפה, וניגןובא על סיפוקו. אני מצידי ישבתי בצד, הבטתי ורשמתי רשימות. "מכוון?" שאלתי. "כן" ענה, "מספיק טוב". איני חשדן מטבעי, אך מכיוון שסורבתי על ידי מכווני פסנרתים אחרים, מצאתי עצמי ב"הלך רוח המוסך שלי": אתה מכניס מכונית למוסך, מגיע לאחר כמה שעות, והדברים היחידים בהם אתה יכול להיות בטוח הם שיש מוסך, שמישהו דחף ראשו לקרביו של הרכב, והתלכלך, בדרך כלל מוצגים לראווה כמה ממצאים מפויחים שהוצאו מתוך מנוע - או לפחות מאיזור מכסה המנוע, אני כמובן אמור להסתכל בהם ולהנהן בהסכמה. וכמובן יש גם תשלום. לעולם איני יודע מה באמת עשו, אם בכלל, ואם אשר עשו היה נחוץ וכו'.
"מספיק טוב?" נחרדתי. "מספיק טוב למה? למי? לי היה מספיק טוב גם קודם" לאן מגיעה תרבות החפיף חשבתי לי, מילא בממשלה, מילא בצבא, אבל גם למוסיקה. כסף הרי אין כאן. גם לא מעמד, לא כוח. לפחות ישמרו על כבודם המקצועי.
הביט בי בחיוך המכוון, תוך שהוא סוגר ארגז כלים צבעוני, שלא הוציא ממנו קודם לכן אלא מעין פינצטה מפלסטיק ומפתח הלן, ואמר: "ממילא אין מכוונים את הפסנתרים מדויק. אני יכול לשמוע את חוסר הדיוק, אבל אחרים לא". "מה זאת אומרת?" שאלתי. ככה מכוונים. הרי באך כתב את הפסנתר המושווה. מה זה הפסנתר המשווה אתה בוודאי מכיר" לא העזתי לומר שאני מכיר את השם, אך יותר מכך איני יודע. "אני מכוון בשיטת הקווינטות, דו וסול, אתה יודע". כאן כנראה אבדתי את הבושה: "לא". אם תכוון מדויק לפי קווינטות, האוקטבות לא תהיינה שוות" אמר. חייך, סגר את ארגז הכלים ומהר לאנשהו, אם הבנתי נכון לקחת את הילדים מהגן, או לתחום עיסוקו החדש - שווק רב שכבתי או משהו. העניין דורש ברור חשבתי לי, יותר מדי דברים משונים כאן. במקרה, עוד באותו שבוע הוזמנתי לרסיטל של ברנבוים שניגן, נכון, את הפסנתר המשווה. הרגשתי כבר מיודד עם היצירה מראש. תכניה מהודרת, חשבתי, תבהיר סופית את הנקודה. ובכן, הבהירה, אבל לא את הנקודה המסוימת הזאת. הפכתי למטרד. כל חבר שנחשב כמוסיקאי נשאל את השאלה. תשובה לא מצאתי. עד מסדרונות הפילהרמונית הגעתי, ספרים אינטרנט, הבנתי שאכן מדובר במציאות מורכבת, המוכתבת לנו מתוקף חוקי הפיסיקה מכאן, ונפלאותיה של האוזן האנושית, או המוח, או שמא תכונה של הדבר עצמו היא. לא הפתיע אותי לגלות, שמי שעמד על מורכבות הבעיה היה פיתגורס. פרשתי רשתי בין מרכזי מגמות מוסיקה, מוסיקאים, נגנים ואין יודע. חלקם התגייסו למטרה, נדמה לי כי הבכתי את חלקם בשאלה, שחשו כי צריכים היו לדעת את התשובה עליה. זו הזדמנות להתנצל. התשובות קיימות, והתודה לכותב מאמר זה על שהתייצב, מבחינתי לפחות, על רמת הרזולוציה האופטימלית עבורי. לא נותר לי אלא לנחש את הדרמה רווית הרגשות שהתחוללה במאבק על יצירת סטנדרט לכיוון הפסנתר. קרוב לוודאי שהשותפים למאבק הבינו את משמעותו. אני מנחש שיש מי שמת שבע אכזבות ופגוע, יש מי שהניח את כבודו המקצועי למבחן ואיבד אותו, ומי שבסופו של דבר הוביל את הקו המכריע, לא זכה לכך בחייו. במידה רבה, אני מניח, כל השותפים לכך הפסידו. האנושות הרוויחה, אבל זה סיפור אחר. ועוד לקח שיש כאן, קח הקשור לתחום עיסוקי אני. המהלך הנדרש היה בלתי אפשרי: הרי הכוון המשווה דהיום בנוי על זיוף, על אי דיוק. איני יודע אם יש דבר קשה יותר לבעל מקצוע לשכנעו שצריך לזייף. אך משנעשה הדבר, משהשלימו עם חוסר השלמות שבמציאות הצליל, או במפגש בין האוזן והצליל, עולם חדש ועשיר נפתח בפני המוסיקה.
שוב תודה לכותב המאמר על הסבר תמציתי ומאיר.
אחלה תגובה. 429261
תכל'ס - החברים המוסיקאים שלך מרוצים מהכיוון?
מעניין 429274
אם תוכל לחקור עוד קמעא את המכוון שלך, אני סקרן לשמוע מה בדיוק הוא עשה ולמה. גם כוונונים לא מושווים שומרים לפחות על האוקטבה, נדמה לי. חוץ מזה, מעניין איך עתיקותו של הפסנתר הביאה לכך שלכוונון מושווה הוא לא יצלח אבל לכוונונים אחרים כן.

(באמת יופי של תגובה).
כמה הערות 456504
כיוון כלי מקלדת הוא עסק לא לחלוטין מדויק, ובנוי הרבה על אינטואיציה אישית ושמיעה טובה. אבל צדק המכוון שלך שצצין בפניך שהמאזין הממוצע לא שומע את ההבדלים בין הכיוונים והגישות ממילא - בדרך כלל (וגם זה רק אם הוא בעל אוזן מוזיקלית ומאזין בקשב רב) הוא ישמע רק אם יש זיוף בולט לאוזן. על כל פנים, דיונים בנושאי כוונון מפרנסים מוזיקולוגים וכתבי עת רבים...
כדי לענות לשאלותיו של אלון כאן: כל הכיוונונים אמורים לשמור על האוקטבה, אבל דווקא בפסנתר המודרני מקובל "למתוח" מעט את האוקטבה כלפי מעלה בצלילים הגבוהים, כדי לתת אפקט של ברק; אם לא עושים זאת עלולה להתקבל במוחנו האשלייה כאילו התווים הגבוהים ביותר נמוכים מדי.
כצ'מבליסט, אני מכוון את הכלי שלי במגוון כוונונים היסטוריים שאינם מושווים. כוונון מושווה, שהיה מוכר עוד ברנסאנס והוא למעשה תת-סוג של הכוונון המזוטוני (באנגלית meantone), לא מצלצל טוב בצ'מבלו ובעוגב, כיוון שהצלילים העיליים שלהם חזקים יותר וה"זיוף" ניכר בהם יותר, בעיקר הטרצות הגדולות, שבכוונון מושווה הן די מזויפות. בפסנתר מודרני זה עובד יותר טוב.
לא הוזכרו במאמר סוגים אחרים של הכוונון המזוטוני שהיו נפוצים ברנסאנס ובבארוק המוקדם, שכללו קווינטה אחת מזויפת מאוד (שכונתה "זאב", בגלל אפקט הפעימות שנוצר בין הצליל העילי השני של הצליל הנמוך והצליל העילי הראשון של הצליל הגבוה, ושנשמע כמו יבבות זאב), כך שרוב הטרצות הגדולות היו נקיות וזכות (אפקט מהמם למי שאוזנו התרגלה לכוונון המושוה עם הטרצות הגדולות-מדי שלו), אך ארבע טרצות גדולות היו מזויפות מדי ובלתי שמישות כטרצות (אך נפלאות בהקשר של קווארטה מוקטנת, שהיא דיסוננס!). התוצאה הייתה שהסולמות שיש בהם יותר משלושה דיאזים או במולים במפתח לא היו נגישים, וכתיבה אנהרמונית לא הייתה אפשרית, אך הסולמות האחרים היו צלולים ויפהפיים, ולאפקטים כרומטיים ו"משיכה" הרמונית הייתה עוצמה רבה יותר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים