רטרואקטיביות של חוק 433679
לא לחינם קבעו במדינות רבות שאין הפרלמנט מוסמך לחוקק חוק רטרואקטיבי. מדובר בבור ללא תחתית של פניות לבית המשפט.

מוטב יעשו המחוקקים אם פשוט יקשרו את ידיו של בית המשפט, ויורו לו להתערב רק במקרה שהחוקים ממש סותרים אחד את השני, ולא במצב שבו החקיקה היא "בלתי ראויה". מי שם את בית המשפט העליון לקבוע מה ראוי ומה לא ראוי? וגם אם מצא בית המשפט העליון כי החוקים סותרים זה את זה ממש, מוטב יחזיר את הדיון לכנסת, ולא יבטל חוקים על דעת עצמו.
בפעם האלף - הכנסת היא הגוף העליון והריבוני של מדינת ישראל. וגם היא עושה עבודה רשלנית ואכזרית, גסה ובלתי מידתית, עדיין זאת זכותה לעשות ככל העולה על דעתה, ועדיין אנחנו סומכים את ידינו עליה פי אלף ממה שאנחנו סומכים על גילדת השופטים של בית המשפט העליון.

בכבוד רב,
רותם מירון
רטרואקטיביות של חוק 433681
"יקשרו את ידיו" של ביהמ"ש, ופשוט "יורו לו"? מאמה מיה, בררר... בימינו לומדים את זה בבית הספר, את הפטנט הזה?

הכנסת - "זאת זכותה לעשות ככל העולה על דעתה..."? - סליחה, טעיתי בתחנה, כנראה. אנחנו בפרלמנט בישראל או בחונטה בארגנטינה של שנות ה-‏70-80?

"אנחנו סומכים את ידינו..." - מי זה "אנחנו"? אני, למשל, סומכת את ידיי על שיקולי מערכת המשפט הישראלית, הרבה יותר מאשר על הגניבות, העלמות המס והנשיקות הצרפתיות של חבורת מנבמב"ה (מושחתים, נמאסתם באופן מוחלט בהחלט).
רטרואקטיביות של חוק 433691
לא, אנחנו לא בחונטה ארגנטינה, אנחנו בדמוקרטיה פרלמנטרית ללא חוקה (כמו בריטניה, למשל).
בדמוקרטיה פרלמנטרית שאין בה חוקה, הפרלמנט מוסמך לחוקק כל חוק (או בניסוח אחר ''זכותו לעשות ככל העולה על דעתו''), ואין כזה דבר ''חוק לא חוקי''. מה לעשות, ככה זה.
החונטה השיפוטית שלך 433757
סיפור קטן ונחמד על המערכת השיפוטית שלנו: היו היה שר משפטים שהתנגד למינוי נשיאת בית-המשפט ורצה לחולל רפורמות במינוי השופטים, מה שמן הסתם לא היה לרוחה של החונטה השיפוטית. זמן לא רב לאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום. דקות לאחר שיצא מתפקידו מונתה הנשיאה X לביהמ"ש העליון. וכרגע היא כביכול ה"בוסית" של שופטי ביהמ"ש השלום שהולכים לשפוט את השר שלהם לשעבר שרצה לבצע הפיכות והתנגד למינוי הבוסית הנוכחית שלהם. מה חושבים להם השופטים ברגע שהם כותבים את פס"ד? מה תגיד נשיאת ביהמ"ש העליון אם הוא יצא זכאי? מה יקרה לשופט שבדעת מיעוט יוציא את רמון זכאי, היש סיכוי שנשיאת ביהמ"ש העליון תקדם אותו בעתיד?

בקיצור ולעניין דוגמה קטנה לניגוד אינטרסים מזוויע וספק שחיתות ספק לא במערכת המשפטית.
החונטה השיפוטית שלך 433771
באיזה מובן נשיאת בית המשפת העליון היא ה-"בוסית" של שופטי השלום? מהי "החונטה השיפוטית"? מה באמת היתה אומרת נשיאת ביהמ"ש העליון אם יצא זכאי - יש לך דוגמאות להתבטאויות של שופטי בית המשפט העליון בעניין תיקים שהוכרעו בבתי משפט אחרים לפני שהוגשו לגביהם עררים? האם נשיאת בית המשפט העליון אחראית על קידום שופטים?
החונטה השיפוטית שלך 433780
לנשיאת בית המשפט העליון השפעה רבה על קידום שופטים, מכיוון שיש לה (יחד עם עוד שני שופטים מבית המשפט העליון שכפפופים לה ומתאמים את עמדותיהם איתה) 3 קולות בועדה למינוי שופטים (שגם קובעת קידום של שופטים קיימית), ובנוסף לכך זכות וטו על עצם יכולתה של הועדה לקבל החלטות (לא ניתן לקבל החלטות בועדה ללא נוכחות של לפחות 7 חברים מתוך ה-‏9, כך שאם שלושת שופטי בית המשפט העליון מחרימים אותה היא מושבתת).

בצורה כזו היא יכולה בפועל להקפיא לנצח קידום של שופט שלא מתיישר לפיע הקו שלה, או לחילופין לא לאפשר שום סבב של מינוי/קידום של שופטים שלא יכלול קידום של שופט שהיא חפצה בייקרו (ובכך לא לאפשר פעולה תקינה של המערכת כולה עד אשר רצונה יתממש).
החונטה השיפוטית שלך 433795
... ובמקרה דנן, (א) הנשיאה הביעה בקול את דעתה על המקרה (באופן עקיף), ו-(ב) אחת השופטות שישבו בדין מועמדת לקידום. האם המועמדת האמורה יכולה להתעלם מדעתה של הבוסית?
רטרואקטיביות של חוק 435535
אלוהים הבטיח את ארץ ישראל לעם ישראל. כנסת ישראל מייצגת את עם ישראל, ולכן מותר לה לחוקק חוקים שישמרו על הארץ. בית המשפט העליון צריך להתמודד עם הפרות חוק, לא לחבל בייעודו של העם שעבורו הוקמה המדינה הזאת.
רטרואקטיביות של חוק 435547
ראיתי את אלוהים על הר סיני, וחבל שמאז ועד היום אני לא מצליח להיזכר מה בדיוק לקחתי לפני שעליתי לשם. בכנסת, לעומת זאת, לא ראיתי אותו מעולם.
רטרואקטיביות של חוק 435553
כנסת ישראל מייצגת את אזרחי ישראל, לא את עם ישראל. בגלל זה כל מיני אנשים דוגמת מוחמד ברכה ואחמד טיבי, או (להבדיל, ולשעבר) טומי לפיד, גם הם מורשים להיות ח''כים.
רטרואקטיביות של חוק 435568
למה כוונתך באיזכורו של טומי לפיד בנשימה אחת עם ברכה וטיבי? - שלפיד הוא לא מעם ישראל? זה קצת משתמע ככה מהמשפט.
רטרואקטיביות של חוק 435583
שיש לי הרגשה שהוא לא מייצג את אותו עם ישראל שאלוהים נתן לו את ארץ ישראל, עליו מדבר הכותב מעלי.
רטרואקטיביות של חוק 435584
אה, אז על זה אין לנו ויכוח, אבל רצוי להיזהר בניסוח במקרים כאלה...
רטרואקטיביות של חוק 436830
אולי פשוט לא הייתי מספיק ברור בכתיבה שלי.

מותר לכנסת לחוקק כל חוק. אסור לבית המשפט לפסול שום חוק. וגם אם יש קבוצה קטנה של משפטנים שחושבים שמותר להם לחנך את הרוב, זה עדיין לא חוקי. קבוצת משפטנים כזאת היא החונטה בהתגלמותה. החונטה האלימה, יש לציין. החונטה הלא דמוקרטית יש לציין. וגם אם את, וגם אם אלף משפטנים יבואו ויקבעו שזה חוקי ושזה ראוי זה לא יהיה דמוקרטי, כי זה פשוט לא דמוקרטי.

ולמען הסר ספק - "אנחנו" זה אלה שמצביעים לכנסת ומאמינים בה כגוף הריבוני והעליון במדינת ישראל. גשי והוציאי את חוק יסוד הכנסת מהספריה המרכזית הקרובה לביתך ותראי שבית המשפט העליון לקח סמכויות שאף אחד לא הסמיך אותו לקחת. ממש ככה. בית המשפט העליון הוא לא הריבון. אעפ"כ, בית המשפט העליון החליט שהוא עליון לכנסת, ושהוא מוסמך לבטל חוקים שלה.

אולי בהזיות שלך בית המשפט העליון נהנה מתמיכת העם, כי במציאות פחות משליש מהתושבים סומכים על בית המשפט (תקראי בעיתונים). אף שופט לא הועמד לבחירה ישירה על ידי אזרחי המדינה (אף שזה נוהל מקובל במדינות רבות). אגב, אני לא בא אלייך בטענות. הכנסת אשמה בעניין הזה. אם היא כל כך מוגבלת שהיא לא מסוגלת לחוקק חוק יסוד ברור בעניין הזה, ולקבוע חד משמעית "חוק יסוד השפיטה - לבית המשפט העליון אין סמכות לבטל חוק של הכנסת", אז באמת מה אני בא אליך בטענות? זה הפרדת רשויות אלמנטרית (רשות מחוקקת, רשות מבצעת, רשות שופטת). חוק יסוד שאין טריוויאלי ממנו.
רטרואקטיביות של חוק 436833
העם באמת לא תומך בבית המשפט העליון. העם תומך ביגאל עמיר - תקרא מאות אתרים, חוברות, פלאיירים, וקרא בעיתונים.

העם תומך בברוך גולדשטיין. העם הפך אותו לאליל ועורך הילולות על קברו.

העם צועק במגרשי הכדורגל "מוות לערבים" - והעם צועק את זה לא רק בגלל שקצב המילים הוא מוסיקלי ונוח לצעוק אותו (אם כי זה בהחלט חלק מהעניין) - העם יודע בדיוק מה הוא צועק ורוצה בדיוק את מה שהוא צועק.

מצידו, העם היה מוכן לפתוח במלחמה שתשרוף תחתיה את כל המזרח התיכון, ולכן הסיסמה הנפלאה - "תנו לצה"ל לנצח". העם אמנם ראה במלחמת לבנון השניה שהפטנט לא ממש עובד, או, ליתר דיוק - שהפטנט *ממש לא עובד* - אבל ספק אם זה מזיז לעם.

למה שהמציאות בשטח לא תזיז לעם? - כי העם בטוח שיש לו בכיס נשק סודי: אלוהים.

כן, אלוהים, ארץ הבטחה, עם סגולה ושאר דובדבנים מצופי שוקולד. לכן העם גם בטוח שבבוא הרגע אפשר יהיה לשרוף את כל המזרח התיכון ורק העם יישאר כאור גדול לגויים. ואל תתנו לעם לבלבל אותו עם עובדות, בין אם אתם חבר סנובים לבנבנים מבית המשפט העליון שרוצים לחנך את העם ולרסן קצת את התהליך הזוחל של השתלטות הטירוף, או סתם סססמולנים מושתנים מן השורה.

אגב, "זה לא דמוקרטי כי זה פשוט לא דמוקרטי" - זהו טיעון יוצא מן הכלל! נסה אותו פעם בעוד איזה מקום חוץ מכאן - לא בהכרח בחוג החברים המוכר לך, אלא, למשל, בכיתת לוגיקה באחת האוניברסיטאות. אין לי ספק ששם יעריצו את ההבנה הלוגית המעמיקה שלך ואת יכולת הסקת המסקנות שלך, שאין להן אח ורע בתולדות ההגות האנושית.
רטרואקטיביות של חוק 436835
והא ראיה - היה גם מי שדאג לכתוב כאן את הסיפור עם אלוהים תגובה 435535.
רטרואקטיביות של חוק 436840
וואו, מאות אתרים, חוברות ופליירים. זה שאתם עושים קצת רעש (וצר לי לאכזב אותך, אבל גם מאות אתרים שאותם אנשים קוראים וכותבים בכולם, זה רק קצת רעש) לא אומר שכולם חושבים כמוכם. תראו איך המפלגות שלכם נמחקות בבחירות. אולי כדאי שתקראו גם חוברות ואתרים אחרים ותבינו שהעם זה ממש ממש לא אתם.
רטרואקטיביות של חוק 436841
בלבלתם אותי, מי פה הסמולן ומי הימנון?
רטרואקטיביות של חוק 436847
שנינו סססמולנים, ולהבהרה: תגובה 436845. קורה שגם סססמולנים לא מבינים זה את זה, תאר/י לך...
רטרואקטיביות של חוק 436845
אני מתגובה 436833, וחשבתי שהאירוניה מספיק ניכרת ע"מ שיהיה מובן שדבריי הם בשם השפיות ולא בשם "העם". טעיתי. וכן - בפעם האחרונה שבדקתי, היו המוני אתרים, פלאיירים וכו', אולי בעיה של חוסר עדכון מצידי (אם כי נראה לי יותר מציאותי שחוסר העדכון הוא אצלך, אבל מי יודע, הלוואי שהצדק עמך...)
רטרואקטיביות של חוק 437215
צודק. העם מטומטם וחסר מעצורים. אז בשביל מה לקיים בחירות? הרי אנחנו יודעים שחברינו הנכבדים והמופלאים בבית המשפט העליון יודעים יותר טוב - שהם יקבעו את החוקים וזהו. בשביל מה לעבור דרך הכנסת? חבל. הם סתם כולם מושחתים ומעלימי מס (בניגוד לשופטים, שהם, כמובן, מעולם לא ניצלו את סמכותם לרעה, או מינו מינויים לא ראויים, או העלימו עין מהנפוטיזם של החברים שלהם לספסל).
רטרואקטיביות של חוק 436886
"מותר לכנסת לחוקק כל חוק"

נניח שמפלגה של קנאי בריאות נלהבים וקפדנים מצליחה להכניס לכנסת מספר ח"כים. היא מציעה חוק שלפיו כל אזרח בוגר השוקל למעלה מ-‏100 קילו ואינו מצליח להפחית ממשקלו תוך תקופה מוגדרת מראש - יוכנס בעל כרחו למתקנים סגורים שיוקמו למטרה זו, וייכפו עליו דיאטה ופעילות גופנית לשם הפחתה במשקלו. במקרה שאמצעים רגילים אלה לא יעזרו - יאולץ האזרח לעבור טיפולים נוספים שייקבעו בשבילו, גם אם הם מנוגדים לרצונו - למשל נעילת הלסתות בעזרת חוטי מתכת (פעולה הנעשית ע"י רופא שיניים) והזנה במזון נוזלי בלבד, למשל ניתוח קיבה/מעיים, למשל דיקור (אקופונקטורה) וכו'.

וכל זאת, כזכור - שלא ברצונו ואף בניגוד לרצונו של האזרח השמן.

האם מותר לכנסת לחוקק חוק כזה? האם זהו חוק דמוקרטי?

בדצמבר 1984 הגיש מאיר כהנא בכנסת מספר הצעות חוק שעניינן "מניעת התבוללות ושמירת קדושת עם ישראל":

1. יש לאסור הפעלת מתנ"סים, קייטנות ומעונות סטודנטים "מעורבים" - משותפים ליהודים ול"לא-יהודים".

2. יש להקים חופי רחצה נפרדים ליהודים ול"לא-יהודים". בן עם מסויים שייתפס בחוף האסור עליו - דינו יהיה מאסר עד חצי שנה.

חוקים שהשראתם בחוקי נירנברג:

3. ייאסר קיום יחסי אישות, בין מלאים או חלקיים, בין יהודי ללא-יהודי(ה). העובר על החוק דינו מאסר עד שנתיים.

4. ייאסרו נישואין בין יהודים ללא-יהודים. במקרי נישואין כאלה שכבר נערכו - יוכרחו בני הזוג להיפרד לאלתר.

האם מותר לכנסת לחוקק חוקים כאלה? האם חוקים אלה הם דמוקרטיים?
רטרואקטיביות של חוק 436938
השיטה הזו מוצאת חן בעיני.

נניח שנשיא בית המשפט העליון (קנאי בריאות נסתר) מודיע שכל אזרח בוגר השוקל למעלה מ- 100 קילו ומגיע בפני שופט - יוכרז כאשם, ללא קשר למשקלן של הראיות שנגדו. פסקי דין שאינם עונים לתנאי הזה יהפכו בערעור, וכל שופט שאינו מטיל את כובד משקלו כנגד השמנים, יושעה. כמו-כן יאסר על מתמחים לאכול גבינה צהובה. הועדה לבחירת שופטים תציג את התנאים הנ"ל לפני המועמדים לשיפוט; לאלו שיתהו מדוע דווקא גבינה צהובה, ...‏1.

בית המשפט מנצל באופן שיטתי את הכללים המאפשרים לו לפסול חוקים, ומונע מהכנסת כל פעולה שמנסה להקל על חיי השמנים (יש איזה רזה אחד, נודניק מגבעתיים, שכל הזמן עותר נגד הכנסת ומאפשר לשופטים להתערב).

מה עכשיו? הזו דמוקרטיה?

1 יאמרו"התקבלת".
רטרואקטיביות של חוק 436945
הצחקת אותך.

בינתיים, עד היום, שופטי ישראל עוד לא גוזרים גזירות גבנ"צ.

לעומת זאת, בכנסת ישראל היה מי שרצה לאסור פרסום גבינות צאן - ח"כ יוסי שריד (אדם חכם מאוד בד"כ, אבל כולנו עוברים רגעים קשים), לאחר שלקה בליבו ורצה מאוד למנוע סבל דומה מעם ישראל.

שנים לפניו, ח"כ שהוא אדם חביב ונעים הליכות במיוחד, שגם פעל רבות וסיכן את נפשו במבצע העלאת יהודי עיראק ארצה ואף קיבל על כך את פרס ישראל - הח"כ לשעבר מרדכי בן פורת, נעשה, היכנשהו במשך חייו, בגיל לא צעיר - צמחוני.

גם אני צמחונית, אבל משום מה לא זכור לי שהצמחונות גרמה לי אי פעם להשתגע, לרדת מהפסים ולפתח משנה פשיסטית. בן פורת, משנעשה צמחוני, החליט שכל עם ישראל צריך להצטמחן בהתאם, והציע חוק ל"עידוד הצמחונות", או "לעידוד אורח חיים בריא". במסגרת החוק אמורות היו להיות איזשהן סנקציות על גידול ושיווק בשר, והוא היה אמור להביא, לאחר זמן, לאיסור אכילת בשר - "מטעמים כלכליים-לאומיים ומטעמים בריאותיים".

שני העניינים לא צלחו, אולי משום הצלחת, שהטעמים שבה הם עניין בעל חשיבות רבה לחברי הכנסת - אבל שניהם היה היו, קרה קרו.

כך שה"נניח ש..." שלי הוגה בעיון נמרץ ובשקדנות רבה, ואילו ה"נניח ש..." שלך אינו מחזיק גבינת אמנטל, אף לא כדי חומר מספיק לפרק פיילוט יחיד בסדרת המד"ב העברית הראשונה אחר שנות אלפיים שאולי תיפול על ראשינו יום אחד, במהרה בימינו.

וזה עוד כשמדובר בחוקים שרק *הוצעו* ע"י חברי הכנסת, נבחרי הציבור.

ואשר לחוקים מן העולם השלישי שבחלקם כבר בוטלו מחמת אי סבירותם, אך פעם אכן *נחקקו* בארצנו - אולי מספיק שאזכיר:

החוק לפיקוח על החזקת מטבע זר.
החוק למניעת מפגשי אייבי נתן עם פיגורות אש"פיות - חוק שהביא לכך שבזמן שמדינאי ישראל הדגולים ניהלו מפגשים כאלה, באופן רשמי ובלתי רשמי - נשלח נתן לבית הסוהר.
החוק למשלוח סיירים דרוזים וגששים בדואים חיוורים שיבדקו האם מישהו מוכר פיתות בפסח לאנשים מן העם (הגזע?) היהודי.
החוק לאיסור אכילת סנדוויץ' בפרהסיה בפסח --

ועוד חוקים יצירתיים ומעניינים שאינם "נניח" - הם אמיתיים.

מה שמראה לנו (שוב) כי בתחרות "מי מטומטם של אמא?" - הכנסת לוקחת בהליכה. שופטי ישראל, לעומת זאת, אמנם סובלים מפגם גנטי חמור - הם אינם "נבחרי העם" - אך הם מ*בכיריו*, בכל מה שנוגע לידיעת חוק מהו ודמוקרטיה מהי, גם אם זה נורא מרגיז הרבה אנשים. כך שהאנלוגיה שלך, משועשעת ו/או משעשעת ככל שתהיה - היא חסרת שחר אפילו בתור אנלוגיה, ואילו זו שלי - יתרונה בכך שיש לה רגליים במציאות.

פסח שמח וכשר.

1 האייל/ה שת/יידע בשליפה, מבלי לבדוק, מי היתה הנ"ל - פרס נאה מחכה לו/ה במשרדי המערכת: סיור מודרך בכנסת וארוחת ערב חווייתית ובלתי נשכחת עם ח"כ רוחמה אברהם.
רטרואקטיביות של חוק 436950
האם שריד לקה בלבו מחמת גבינות הצאן? הכיצד?
רטרואקטיביות של חוק 436951
זה לא שיוסי שריד באופן לגמרי אישי, ישיר וברור, לקה בליבו דווקא בגלל גבינות הצאן. אלה אינם דברים שאפשר להצביע עליהם באופן מובהק, אלא אם כן האדם עצמו מעיד שהוא צורך מוצר מסויים מעבר לצריכה הממוצעת (ונדמה לי שגם במקרה כזה הדבר אינו יכול להוביל תמיד לאבחנה ברורה ומוחלטת).

מכל מקום, ככל הידוע לי, מזונות עתירי כולסטרול ידועים כבלתי בריאים לדפנות כלי הדם וע''י כך - כגורמים המתגברים את הסיכוי למחלות לב, או, בעיקר - המגבירים את הסיכון למי שידוע שמצב ליבו כבר רע מקודם. גבינות צאן הן עפי''ר שמנות (מכל מקום, הן היו כאלה לפני שנים, לפני המאמצים שעושים היצרנים כיום להפחתת אחוז השומן), וכנראה עתירות כולסטרול. נדמה לי, אגב, שבאותה תקופה עדיין לא היו ידועים במלואם ההבדלים שבין ה''כולסטרול הטוב'' וה''כולסטרול הרע''.

לשריד, כלכל חולה אחר, נקבעה דיאטה ובה הפחתת מזונות שמנים ועתירי כולסטרול, ובכלל, בעקבות האירועים שעברו עליו הוא התעניין בנושא (בעזרת הרופאים המטפלים, בקריאה, באמצעים אחרים כמו כל אחד במצב כזה).

בדיוק באותו זמן היה מין מבצע פרסום קולני לגבינות צאן (של איזו מחלבה קטנה או יצרן גדול, לא זוכרת), מבצע שעבד על יצירת אווירה של ''טבע'' ו''בריאות'' סביב הגבינות האלה, ואזא''מ, על כך יצא קצפו של שריד.
רטרואקטיביות של חוק 436952
תודה לך, ד"ר ארנסטינה-ולנטיינה וכיו"ב.:)
רטרואקטיביות של חוק 436992
שריד לא ביקש לאסור פרסום (מסחרי) של גבינות צאן, אלא "תשדירי שרות" בערוץ הראשון ‏1, לעידוד הצריכה של גבינות צהובות.

___
1 שם קוד לפרסומות (לכאורה) לא מסחריות למטרות קונצנזואליות.
רטרואקטיביות של חוק 436994
זה היה משהו עם העם בעד גבינה צהובה ו/או עם בחור עם קול בכייני שרצה יותר גבנ"צ בסנדוויץ'?
רטרואקטיביות של חוק 436996
הוא לא העדיף אותה בכריך???
רטרואקטיביות של חוק 437013
אני לא מבינה מה ההבדל בין חוק גבינות הצאן או חוק הצמחונות, לבין חוקים שנוגעים לפרסום סיגריות למשל.
רטרואקטיביות של חוק 437014
לגבי גבינות צאן או גבינות צהובות גם אני לא יודע. לגבי חוק הצמחונות, עד כמה שאני מבין, זה לא היה חוק בנוגע לפרסומות אלא חוק שהיה אמור בסופו של תהליך להביא לצמחונות אצל כולם ולחוקים מחמירים בקשר לגידול או ייבוא בשר. חוץ מזה, לגבי סיגריות, עד כמה שאני יודע הקשר בינן לבין נזקים לבריאות הוא ברור ומוכח, והקשר בין צמחונות לבין בריאות הוא טענה של קבוצות מסויימות אבל הוא לא מוכח, ויש רופאים שטוענים שהתזונה הצמחונית היא לא מספיקה. יש צמחונים שסובלים מחוסר דם ומחוסר בכמה ויטמינים ונדמה לי שהתפרסמו כמה מקרים של ילדים שגדלו בבתים של הורים צמחונים קיצונים והתזונה הדלה בחלבונים מהחי השפיעה בצורה לא חיובית על הגידול שלהם.

כאן כתוב שמרדכי בן פורת הציע עוד בשנות השבעים לאסור אכילת בשר בישראל, אם כי אני לא בטוח עד כמה אפשר לסמוך על האתר הזה.
אני לא אכנס לויכוחים הפילוסופיים (שאני לא טוב בהם) אבל יש הבדל בין כניסה של המדינה לתוספות שהן לא הכרחיות לחיים כגון סיגריות וסמים, לבין כניסה של המדינה לענייני תזונה, לתפריט ולהעדפות הקולינריות של האזרחים.
רטרואקטיביות של חוק 437056
אני מכירה את הטענות לגבי בשר וצמחונות (ובעצמי אוכלת בשר), אבל מי אמר שסטייק מידמם 400 גרם, או שניצל מאמא עוף כל יום, זה "הכרחי לחיים"?‏1 להפך. מקרים מראים קשר יציב ומוכח בין אכילה מופרזת של בשר לבין בעיות לב וכלי דם, וכולם יודעים את זה וממשיכים לצרוך כמויות. סגנון האכילה הזה מושרש מדי בתרבות שלנו כרגע.

אבל זה יכול להשתנות בקרוב - בעיני עניין האיסורים על מזון הוא בעיקר שאלה של אג'נדה, תלוית זמן ומקום. מי יודע, אולי יאסרו פעם מכירת סטייקים במסעדות, או יגבילו את גודל המנה לסועד... אומנם להבדיל מסיגריות ועישון פאסיבי, אין "אכילת בשר פאסיבית" שמזיקה ליושבים מסביב, ולכן פחות סביר שיטילו איסור כזה במרחב הציבורי. אבל אם הנושא של נזקי צריכה מופרזת של בשר ייכנס לאג'נדה, המדינה ודאי תיכנס לתפריט האזרחים בדרך זו או אחרת - כמו שהיא עושה זאת בתחומים רבים אחרים. למשל קובעת תקנות על שימוש בצבעי מאכל מסוימים או תקנות המגבילות כמויות של חומרי הדברה. גם אם זה יתבטא רק במסע פרסום‏2 לחינוך הציבור, זה יהיה שם.

אני בהחלט צופה תהליך כזה קורה לגבי המזון האורגני, אבל אולי אני סתם אופטימית. בכל אופן, זה פחות מטריד אותי מאשר מסעות שקריים כמו "הצהובה הטובה" (מה טוב פה?) או פרסומות ל"דגני בריאות", חתיכות קלקר עם קצת סיבי נסורת וסוכר להדבקה‏3.

1 לאחרונה קראתי דעה שלפיה מומלץ לאכול בשר פעם בכמה *חודשים*. על פי חישובים שם, כמויות החלבון שיש בצירופים מסוימים של מזון צמחוני בהחלט מספיקות לאדם ויותר מזה.

2 פרה מחייכת אומרת "חבר'ה, לא להגזים! לא את כל העדר בבת אחת!" קריין רציני אומר "משרד הבריאות ממליץ על אכילת בשר אדום לא יותר מפעם בשבוע". ברקע צילומים מפתים של עוף ללא עור, הודו ודגים. טבעונים מפגינים בדרישה להכניס גם צילום של קדירת אורז עם שעועית וסלט חסה.

3הבן שלי אוהב צ'יריוס, אם זה משמח מישהו. איזה רעים אתם.
רטרואקטיביות של חוק 437062
... וכדי לעשות סדר לעצמי בראש, יש ארבע רמות של התערבות המדינה בצלחת:

1. מסע פרסום ממשלתי לעידוד או אזהרה מפני מוצר מסוים.
2. תקנות הנוגעות ליצרנים (צבעי מאכל, הזרקת מים לבשר, סוגי חומרי הדברה וכדומה).
3. איסור שימוש במרחב הציבורי (עישון למשל).
4. איסור שימוש במרחב הפרטי (סמים קשים. או שזה רק איסור על סחר?)

הגיוני מאוד בעיני שלגבי בשר אדום יתקיימו סעיפים 1 ו-‏2 (במקרה של 2 זה יהיה למשל איסור שיווק בשר שיש לו אחוז שומן גבוה מ-X). סעיף 3 פחות הגיוני. סעיף 4 לא הגיוני, אבל ייתכן שיחלחל ללא כפייה, בעקבות 1 ו-‏2 (אם כי המציאות לא תמיד מראה כך).
אני רק תשובה 437116
4. לא רק על סחר (והחוק לא מבדיל בין "סמים קלים" ל"סמים קשים" אלא בין סמים מותרים‏1 לסמים אסורים).

1תרופות, סמים שלא נכנסו לפקודת הסמים האסורים ויש שיגידו - שוקולד וסיגריות. whatever
אני רק תשובה 437161
טוב, הזכרת לי עוד סעיף:
5. הגבלה על רכישת המוצר ועל הכמות הנרכשת (כמו תרופות מרשם).
אני רק תשובה 437270
דוגמה נוספת ל-‏5 היא קיצוב מפאת מדיניות צנע.
רטרואקטיביות של חוק 437063
טוב, לא שלא צפיתי את התגובה הארוכה שלך. אבל בכל אופן, אם זה הולך להיות פתיל ארוך על צמחונות כמו הדיונים הסוערים שהיו על טיטולים ומכנסיים עם חריצים ועל הנקה, לידות בית, וסליחה אם שכחתי משהו - אני אומר שלום יפה ומאחל לכם בהצלחה. אין לי הרבה מה לומר בנושאים האלה ואת כל מה שהיה לי לומר, אמרתי, פחות או יותר, בתגובה הקודמת.

לפני פרישתי הסופית אני בכל זאת מסתכן בלהגיד שני דברים:

1 ב"הכרחי לחיים" לא התכוונתי לבשר אלא למזון.

2 אני רחוק מלהיות מהחסודים, אבל פרה שמחייכת ומקשקשת שלא את כל העדר וכולי - זה, תסלחי לי, זה רעיון גועלי בעיני. זה הצד השני של הסקלה של איזה פרסומת שהיתה פעם, עם עגל שאמר שהוא לא רוצה לעשות בושות, לכן כשיטגנו אותו, שיטגנו בשמן זה וזה (לא זוכר אם זה היה דוקא לשמן, אבל זה היה עם עגל מחייך ומאושר). אם מישהו ירצה להזהיר נגד בשר אדום שיתנו קריין שיאמר את זה באופן רציני, כמו בהצעה השניה שלך. אם מוכרחים בדיחה, שתהיה בדיחה בין אמא לילד, או בין בעל ואשה. לא עם פרה, שהיא בעצמה האובייקט למאכל ועוד מצפים ממנה שתחייך. איכס.
רטרואקטיביות של חוק 437073
2 אם לא הבנת את הסרקאזם שלי בדוגמא הזו, לא נורא. הוא שם.
1 מזון הוא ודאי הכרחי לחיים. אבל איזה מזון?

ולגבי התגובה עצמה - אני רואה שאת מתה להגיע למקום הזה... חבל רק שהנושא שלי אינו צמחונות או תזונה נכונה, אלא צורות שונות של התערבות המדינה בחיי הפרט, והאופן שבו הצורות האלה משתנות בחלוף זמן/אופנות/מידע חדש. עכשיו, אם זה משפר את הרגשתך, תמחקי את כל מה שנאמר על בשר אדום ותדמייני שכתבתי על חוק המחייב מסעדות להגיש סלט ירוק לצד כל מנה מוזמנת. או אולי תסבירי לי במה חוק שכזה יהיה שונה מתקנות הפלרת המים.
אייל בטיטוליו 437484
"פתיל ארוך על צמחונות כמו הדיונים הסוערים שהיו על טיטולים ומכנסיים עם חריצים ועל הנקה"?

הו, תמימות הנעורים! הו, דור שלא ידע את דיון 792, דיון 692, דיון 1129, וגם דיון 99!
אייל בטיטוליו 437552
תמימות נעורים זה הסעיף האחרון שבו הייתי מאשימה את הדודה.
רטרואקטיביות של חוק 437217
אין שום חוק נגד אכילת סנדוויץ בפרהסיה. ומעולם לא היה. גם אין "חוק למשלוח סיירים דרוזים וגו"'. יש חוק איסור הצגת חמץ למכירה באזורים יהודיים. את אולי לא מסכימה עם החוק, אבל להגיד שהוא בלתי דמוקרטי? זה קצת מוגזם. הוא אדיוטי, מרגיז, מטופש, וצריך לבטל אותו לאלתר, אבל זה לא בגלל שהוא לא מוסרי או משהו כזה, אלא בגלל שהוא אדיוטי, מרגיז, מטופש וצריך לבטל אותו לאלתר. (כן, זה היה הגיון מעגלי. ככה אני).

את יודעת מה עוד אדיוטי, מרגיז, מטופש, וצריך לבטל לאלתר? פסק דין שקובע שמשהו הוא חמור, נורא, מעורר זעם, מכת מדינה וזוועת עולם, ולכן מגיע למי שעשה אותה 120 שעות של עבודות שירות ואין לו קלון. או פסק דין שנותן שלושה חודשים על תנאי למישהו על אונס שמוגדר כ"ברוטלי" וב"נסיבות מחמירות". זה גם אדיוטי, מרגיז, מטופש וצריך לבטל. לאלתר. זה השופטים שלנו, כן? לתת בידיים שלהם את הסמכות לקבוע מה ראוי ומה לא? אם לצטט אותך: הצחקתני.
רטרואקטיביות של חוק 437040
על איזו מציאות אתה בונה את דבריך? שוב ושוב מעלים את עניין פסילת החוקים על ידי בית המישפט העליון כמשהו שמתקיים יום-יום. בינתיים הבעיה של בית המישפט העליון היא זהירות -פחד יתר ומריחת הכרעות במשך שנים. חלק מהתמרחות ההכרעות נובעת מאי רצונו לגעת בדברים מסויימים ורצונו להחזיר לכנסת את העיסוק בהם.
בינתיים הצד הסהרורי הוא אותם חברי כנסת שמעלים חוקים כמו הדוגמאות ממאיר כהנא.
רטרואקטיביות של חוק 437486
תגובה 433946
רטרואקטיביות של חוק 437566
אינני מדבר על הרטוריקה אלא על הפרקטיקה. ראיתי ניתוח של פסק דין של נשיאת בית המישפט העליון על ידי דליה דורנר ועוד שני פרופסורים למישפט. הם הדגישו את הפער בין הרטוריקה המאד ליבראלית ובין מה שהופיע אחרי המילה "אבל". גם אצל ברק היה פער לא קטן בין הרטוריקה לבין הפרקטיקה. איזו מהפכה שיפוטית עצומה הוא עשה? הוא אמר שהכל שפיט אבל בחכמתו נמנע מלשפוט בהרבה סוגיות; הדבר התבטא בבקשה מהכנסת לומר את דברה ובמריחה מכוונת של הרבה עתירות. כדי לתת את פסק הדין (צו)בעניין הגדר, היתה צריכה להתפרסם חוות דעת של בית הדין הבין לאומי בהאג והיה צריך אחד מאנשי משרד הבטחון לנהוג בדרך כה בוטה ואידיוטית שלא היתה לברק ברירה אלא לפעול כפי שפעל.
רטרואקטיביות של חוק 437575
אז אם הפרקטיקה כה זהירה, לשם מה הרטוריקה הרדיקלית? נראה שהיא רק תורמת לניכור הציבור מבית המשפט, ואף לכעס ציבורי. ועדיין, נשארת הסכנה שדובי הצביע עליה, שהרטוריקה הזו יוצרת "מבנה חוקתי תודעתי" שיאפשר - אם לא לבייניש אז לבא/ה אחריה - להיות פחות זהיר.
רטרואקטיביות של חוק 437600
אני מודאג מהצמחונות של בית המישפט ולא מהמהפכנות שלו.
רטרואקטיביות של חוק 437824
אני מודאג מזה שיקום שופט עליון שיסכים איתך.
רטרואקטיביות של חוק 437846
סתם ניטפוק טרמינולוגי:
השופט אינו עליון, מי שעליון הוא בית המשפט.

____
חשוב להזכיר את זה. בעיקר לשופטים.
רטרואקטיביות של חוק 437847
מה עושים גליליים בקוריאה?
רטרואקטיביות של חוק 437848
גולשים באייל.
צפונית או דרומית? 437883
*ובינתיים מסתפקת במחשבות על גרוזיה ואוזבקיסטן
צפונית או דרומית? 437997
צפונית? מה איבדתי שם? אני אפילו לדימונה לא מתקרב. מקסימום לעפולה.
רטרואקטיביות של חוק 437059
אם כך: האפשרויות היחידות הן שדמוקרטיה זה דיקטטורה שיפוטית או דיקטטורה של הרוב?
רטרואקטיביות של חוק 437120
והאם האפשרות היחידה לקבוע איך הכח צריך להתפזר, היא להמציא תרחישים מופרכים שמניחים שגעון קולקטיבי סלקטיבי?
רטרואקטיביות של חוק 437121
לא חושב. אבל השאלה ''איך הכח צריך להתפזר'' היא לא בהכרח השאלה ''מהי דמוקרטיה''. רותם מירון העלה טענה ש''זה'' לא דמוקרטיה. למיטב הבנתי, האלמוני ניסה להראות בתרחיש המופרך שלו שזה דווקא כן דמוקרטיה. אני לא רואה איך העלאת תרחיש מופרך הפוך תקדם את הדיון.
רטרואקטיביות של חוק 437139
התרחיש של עוזי הוא לגמרי בצחוק. בדיחה. אבל לגבי התרחיש השני - אולי הסיפור עם בן-פורת, גם בתגובה 436945 וגם בקישור בתגובה 437014, מראה שיש תרחישים מופרכים שיכולים, במספר צעדים לא גדול, לעבור לשלב התחלתי של חציית הגבול בין המופרך (לא ברמת המופרכות של שניהם, אבל מופרך) למציאותי. לא נראה לי סביר שסיטואציה גורפת כזאת יכולה לצמוח מהמערכת המשפטית. בכנסת, שממילא יש בה מפלגות שמשפיעות על מה שאנחנו אוכלים, על איך אנחנו מתחתנים ועם מי, איך מתגרשים וכולי - זה אפשרי.
רטרואקטיביות של חוק 437207
סיטואציה כזו אולי לא יכולה לקרות במערכת המשפטית בגלל זהירותה היתרה. תפקידה של המערכת המשפטית הוא לפסוק ולא לחוקק. אם בית־המשפט יתחיל לחוקק, הוא יצטרך להחליט כל־מיני החלטות לא פופולריות, וגם החלטות שיתבררו כטפשיות בדיעבד.

למישהו צריך להיות הכוח לעדכן את מערכת החוקים למציאות המשתנה. אותו מישהו יכול לעשות גם שטויות, אם לא ימלא את תפקידו כהלכה (ואם לא יהיה לחץ ציבורי מתאים).
רטרואקטיביות של חוק 437216
אני אומר ככה: אם יש רוב בכנסת לחוק מסויים, אז כן, הוא חוקי. גם אם זה חוק נורא וזוועתי ולא מוסרי ולא ראוי, הוא חוקי. הבעיה במקרה כזה היא לא בחוק, אלא בכנסת שנתנה לו רוב.

הבעיה עם דוגמאות היפותטיות היא שיש להן נטייה לא להיות מציאותיות. הכנסת התנגדה להצעות החוק של כהנא, ולא בכדי.

סקוט אדמס הציג בזמנו שאלה לקוראי הבלוג שלו: איזה מדיניות ציבורית בלתי מוסרית שצריכה להאסר על פי עקרונות הדמוקרטיה זכתה אי פעם לתמיכה של 60 אחוז מהציבור במדינה דמוקרטית?

(וכדי להקדים תרופה לגודווין: לא, היטלר לא באמת נבחר ברוב קולות מעולם).
רטרואקטיביות של חוק 437224
ניחוש: פשרת העבדות בארה"ב (מדרום לקו נהר ששמו זרח מפרחוני)?
רטרואקטיביות של חוק 437274
זה אולי בתנאי שאתה מניח שמדינה בה לשחורים אין זכות הצבעה היא דמוקרטית (בהגדרה המקובלת היום, לא באתונה של פעם).
אני מהמר שמדובר על התיקון ה18 לחוקה של ארה"ב.
רטרואקטיביות של חוק 446090
הצחקת אותי. הבה נמנה כמה:

1) חוק חינוך ממלכתי המוסר את הילדים שלנו לאפוטרופסות של מערכת חינוך ממלכתית כושלת
2) חוק הסמים המסוכנים שמונע מאנשים לעשות את הנראה להם בביתם, ותוך כך מגדילה את המאפיה
3) חוק היובש בארה"ב
4) חוק איסור אפיית לילה
5) ה FDA
ושאר החוקים והתקנות והצווים שהמדינה משתמשת בהן כדי למרר לאזרחים את החיים להכנס לנו בנשמה ולהסביר לנו שרק הם מבינים ולא אנחנו - וכולן נגד ההלכה היהודית.

בעצם ההיפך מדברי אדמס הוא הנכון - איזו מדינות נפשעת שהיה לה רוב של 60% לא הגיעה למימוש? אין כזאת. כשרוב של שישים אחוז רצה לרצוח, לשדוד, לגרש אנשים מבתיהם, לכפות על אנשים התנהגות בארבע האמות שלהם, לסתום פיות, להכניס אזרחים למחנות הסגר, וכו' הוא עשה זאת. נדיר מאוד שציבור ואפילו שופטים יתנגדו למדיניות נפשעת שהם תומכים בה רק בגלל שהיא נפשעת ו/או נוגדת את החוקה.

הבעיה שלי איננה עם זה שבית המשפט העליון מבטל חוקים. אני עם איציק - צריך לבטל יותר חוקים - הרבה יותר. אני מתנגד לצביעות של בית המשפט המבטל את מה שנראה לו ואינו מבטל את מה שמתאים לו.

חוק ערוץ שבע היה נורא ואיום כי הוא פגע בחופש העיסוק של התחנות האחרות, אבל קיומן של המונופולים של גלי צה"ל ורשות השידור, וקיום זכיונות לרדיו אזורי הניתנות לתחנות מסוימות שעומדות בתנאים של מפלגת שינוי - זה בסדר. אז שיחליטו - או שהם נגד מעורבות ממשלתית ברדיו וכל התדרים נמכרים למרבה במחיר, או שהם בעד שחיתות ופרוטקציה וגם לערוץ שבע מותר.

כך זה בכל תחום שבו בג"ץ נגע. המשך מדיניות הכפייה, השחיתות, הסיאוב והפרוטקציה אבל במגבלות מה שמוצא חן בעיני שופטי בג"ץ. ויוסי שריד צודק - יותר אנשים מתים כל שנה מאכילת חזיר (או גבינה צהובה או בשר שמן) משמתים מסמים.
רטרואקטיביות של חוק 446100
במיוחד אם הם אוכלים סנדוויץ' של נקניק חזיר עם גבינה צהובה.
רטרואקטיביות של חוק 446103
כמובן היה צריך להיות כתוב - איזו *מדיניות* נפשעת
רטרואקטיביות של חוק 446125
או, תראו מי חזר :-)
רטרואקטיביות של חוק 446127
"ויוסי שריד צודק - יותר אנשים מתים כל שנה מאכילת חזיר (או גבינה צהובה או בשר שמן) משמתים מסמים."

שתי שאלות:

א. יש נתונים לגבי הקביעות האלה?

ב. בנוגע לגבינה ובשר עתירי שומן רווי/כולסטרול ישנן תיאוריות מסויימות, מאוששות בחלקן, אם כי עכש"י, הממסד המדעי-רפואי עדיין רחוק מלומר בנחרצות - "יותר אנשים מתים...". אבל לגבי בשר חזיר, וכשמדובר בבשר רזה - איך בדיוק אמורים למות דווקא ממנו, ומדוע טרחת לציין אותו בנפרד, כדבר שלדעתך הוא גורם-מוות, ולא סתם גורם-מוות אלא גורם המביא לכך ש"יותר אנשים מתים מ..." (יוסי שריד דיבר, כזכור, רק על גבינות. למה לשים בפיו דברים שהוא בהחלט לא אמר?)?

רטרואקטיביות של חוק 446129
לפי The World Factbook, בארצות אירופה המערבית (דגמתי כמה, מי שיש לו זמן וסבלנות מוזמן לדגום הרבה), ארה"ב, קנדה ויפן, כולן ארצות שבהן בשר חזיר הוא חלק רגיל מן התפריט, תוחלת החיים היא מקבילה לזו שבישראל וגם גבוהה יותר מאשר בישראל, שבה חלקים מהאוכלוסיה נמנעים מאכילת בשר זה מטעמים דתיים ועוד חלקים לא אוכלים אותו משום שהוא קשה יחסית להשגה בסביבת המגורים הקרובה ומשום שכך רגילים עוד מהילדות, מארצות המוצא וכו'.

ברור שתוחלת החיים מורכבת מהרבה פראמטרים, אבל גם התזונה, ובתוכה סוג הבשר שבשימוש - הם פראמטר, גם אם לא היחיד.
רטרואקטיביות של חוק 446168
תוחלת החיים בישכראל מהגבוהות בעולם. אין לזה שום קשר לחזירים ודבריך מתייחסים ללא יותר מרעש סטטיסטי. הרי יש לפחות אלף פרמטרים שונים בתזונה (שמן זית, פלאפל, עגבניות). גם אם נניח שכולם תורמים באותה מידה נגלה שאי אכילת חזיר מאריכה את תוחלת החיים ביום אחד.

תדגום בבקשה כמה אנשים מתים מהרעלת סמים וכמה מסתימת עורקים בגלל בשר שמן.
רטרואקטיביות של חוק 446135
הקביעות האלה, גם אם הן נכונות, אינן רלבנטיות. יותר אנשים מתים מעישון מאשר מרצח - אז משום כך יש להתיר את הרצח?
רטרואקטיביות של חוק 446167
את הטעות הלוגית שלך תוכל למצוא לבד, אם רק תחפשנו.
רטרואקטיביות של חוק 446169
א) בוודאי. הקוטל מספר אחת בעולם הוא מחלות לב ועורקים. והקוטל הראשון במעלה שלהם הוא שומן.

ב) דיברתי על העקרון של שריד - יש לכפות בענייני גבינה צהובה כמו בסמים (או בניסוח שלי - יש להמנע מכפייה בסמים כמו בגינה צהובה).

ג) הכוונה למות מהעולם הבא - כמובן. וזה הרבה יותר חמור מהעולם הזה שממנו כולנו נצא בסוף ממילא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים