בפז קונים דלק, בהונדה מכוניות... 486410
המצב ברוב מדינות העולם די דומה....

כדאי להזכיר שבנוסף לתחרות הגלויה בין נותני השירותים לבין עצמם (סלקום, אורנג', פלאפון...), ויצרני הטלפונים לבין עצמם (נוקיה, סמסונג, מוטורולה...) קיימת תחרות פחות גלויה בין כל היצרנים לכל הספקים, שכולם רוצים לקבל את ההתחייבות שלכם. ז"א, סלקום רוצה שכשתרצו לשדרג את עצמכם, תשארו בסלקום ותחליפו מכשיר, בזמן שנוקיה רוצה שכשתרצו לשדרג את עצמכם, תחליפו ספק ותשארו עם אותו מכשיר (או, לפחות, אותו יצרן).

ובהתאם לכללי הגילוי הנאות, בכל זאת המלצה, על תתחייבו לספק שירותים, תקנו את הטלפון בנפרד בחנות של טלפונים, ומהספק תקנו רק את כרטיס הסים. ככה תוכלו לעבור למי שאתה רוצים במחיר הרבה יותר זול. אתם הרי לא קונים כוסות מתנובה, נכון?
בפז קונים דלק, בהונדה מכוניות... 486419
אני חושב שקוראי האייל* מספיק חכמים להחליט אם ההנחה במחיר המכשיר שווה את ההתחייבות*.
אבל בכל זאת תודה על ההמלצה.

---
* וכמובן, לא רק קוראי האייל. כל פעם אני מופתע מחדש מאנשים המאמינים שהצרכן הממוצע הוא אידיוט, ורק יחידי סגולה (כמותם, למשל) קבלו את מתת האל של הבנת הנקרא.
* והמוכנות להתחייבות, כמובן, היא סובייקטיבית לחלוטין. שני צרכנים מתוחכמים יכולים להגיע למסקנות הפוכות.

** ועוד משהו קטן - בנוגע לסיסמא "בפז קונים דלק, בהונדה מכוניות..." - זה אמור להוכיח משהו?
בפז קונים דלק, בהונדה מכוניות... 486470
אני חושב שלא קראת את המאמר. קוראי האייל אולי חכמים, אבל גם הם לא תמיד יצליחו לזהות עם ההצעה של "50 דקות ו700 טקסטים תמורת 50 שקל בחודש בנוסף לטלפון שמחירו 200 שקל, ו5 אגורות לכל דקה נוספת באמצע שבוע, ו8.3 אגורות לכל דקה בסוף שבוע, מלבד לחברים קרובים, שאז המחיר הוא 4.2 אגורות לדקה בכל אחד מימי השבוע, מלבד יום כיפור ותשעה באב" טובה יותר מההצעה של "52 דקות ו600 טקסטים תמורת 52 שקל בחודש בנוסף לטלפון שמחירו 180 שקל, ו4.9 אגורות לכל דקה נוספת באמצע שבוע, ו8.7 אגורות לכל דקה בסוף שבוע, מלבד לחברים קרובים, שאז המחיר הוא 4.3 אגורות לדקה בכל אחד מימי השבוע, מלבד יום כיפור ותשעה באב".
גם לסבא? 486472
בפז קונים דלק, בהונדה מכוניות... 486485
אשכרה עשיתי טבלה. ואני שמח לבשר לך שההבדל בין המסלולים זניח למשתמש הרגיל*.

* קרי פחות מחמש מאות דקות וחמש מאות מסרונים לחודש, לא חשוב באיזה יום.
בפז קונים דלק, בהונדה מכוניות... 486487
זה שונה ממשתמש למשתמש, לפי מספר דקות השיחה, החלק מתוכן שהוא לחברים, מספר המסרונים, השעות והימים בהם אתה משתמש ועוד מליון נתונים, המשתמש הרגיל, שלא יודע בכמה דקות שיחה הוא ישתמש בחודש הקרוב, לא יכול לעשות טבלה כזאת. מה שאני אומר זה שאם תוציא מהמשוואה הזאת את המחיר של הטלפון, תוריד ממנה משתנה אחד שהוא לא תלוי בשאר...
בפז קונים דלק, בהונדה מכוניות... 486525
מעניין שחשוב לנו כל כך לערוך השוואות כאלו.
לא מובן מאליו בעיני. הרבה אנשים קונים הרבה דברים בלי להתאמץ כל כך להשוות מחירים. משווים מקום אחד או שניים, ומקבלים החלטה. כאן אפילו אין כל כך איפה להשוות - המבחר לא כזה גדול. אלא שאנשים מסתובבים עם תחושה של צריך לעשות אופטימיזציה, אז החברות מספקות מלא מסלולים.
לחלק זה מאפשר אופטימיזציה, ולחלק אחר זה מסבך את החיים מדי, והם פשוט בוחרים מסלול אחד מבין השניים שהבינו, מבין העשרה שהציעו להם.
שוב, לא דבר רע. לעיבוד נתונים יש עלות, גם באיסוף המידע, וגם בהשוואתו. הגיוני בעיני לקבל את העובדה שאנו משלמים קצת יותר בשביל השקט הנפשי של לא להתעסק עם הניסיון לקבל תוכנית זולה במיוחד.
מצד שני, אסור להתעלם מהעובדה שהסיבוכיות אינה חלק בלתי-נמנע מהטכנולוגיה. לחברות יש אינטרס לשמור על קושי בהשוואה, מסיבות מובנות. גורם לאנשים לא לבחור את המסלול האידיאלי מצד אחד, אך זה ממש לא העיקר ולאו דווקא המטרה. בעיקר זה גורם לאנשים קושי להשוות בין הצעות של חברות שונות. זה גורם למעבר ביניהן להיות יקר יותר, גוזל יותר משאבים מהלקוח. אם בשל כך יישאר בחברה שלו, מה טוב. מאפשר לה לראות אותו קצת יותר כ'לקוח שבוי' או 'לקוח נאמן', תלוי במינוח המועדף עליכם...

זה שהתופעה קיימת עוד לא עונה על השאלה אם יש הצדקה להתערבות ממשלתית בנושא. בהחלט אפשר עדיין לומר שמי שקשה לו ההשוואה שישלם את מחירה בכסף, ומי שמעדיף לשלם בזמן ותשומת לב, יחסוך קצת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים