הבמוס פאפאם 510745
ברוך מרזל ביקש צו עיכוב יציאה מהארץ לאפיפיור:

"פעילי הימין איתמר בן גביר וברוך מרזל הגישו (יום ב', 11.5.09) לבית משפט השלום בירושלים קובלנה פלילית פרטית נגד האפיפיור, בנדיקטוס ה-‏16, אשר מגיע היום לישראל בשל אחריותו להחזקת רכוש יהודי גנוב במרתפי הותיקן. בין היתר, מדובר על כלי המקדש ובהם מנורת הזהב ועל כתבי יד יהודיים עתיקים רבים"

מתוך כתב הקובלנה:

""בתאריך שאינו ידוע במדויק לקובלים, נבזזו כלי המקדש ובהם גם המנורה - מנורת שבעת הקנים היא מנורת זהב, שהייתה מוצבת בבית המקדש. הכלים נבזזו וטיטוס ששרף את בית המקדש לקח אותם לרומא. יחד עם המנורה נבזזו כלים שונים ובין היתר נבזזו הכיור, שולחן הפנים, מזבח הזהב, מזבח הנחושת והפרוכת. על-פי החומר המצוי בידי הקובלים הכלים המוזכרים בסעיף 6 או לפחות חלקם מצויים במרתפי הוותיקן שברומא"

מה זאת אומרת תאריך שאיננו ידוע במדויק לקובלים?
מה עם כל הצומות שצמתי?
זה לא תשעה באב ג' תת"ל, שנת 70 לספירה?
הבמוס פאפאם 510747
החומר המצוי בידי הקובלים, בטח מאיכות מעולה.
הבמוס פאפאם 510748
הוא בזז לפני ששרף.
הבמוס פאפאם 510749
תזהר שלא יוסיפו אותך לרשימת עדי התביעה.

"12. המרתפים האמורים הם בשליטת הנאשמים והם האחראים הבלעדיים להחזקת אותם כלים.

ב. הוראות החיקוק

קבלת נכסים שהושגו בפשע. עבירה לפי סעיף 411 לחוק העונשין התשל"ז , 1977.

קבלת נכסים שהושגו בעוון, עבירה לפי סעיף 412, לחוק העונשין התשל"ז 1977.

החזקת נכס הנחשד כגנוב , עבירה לפי סעיף 413, לחוק העונשין התשל"ז 1977.

ג.עדי התביעה.

1. הרב הראשי לישראל הרב שלמה עמר שליט"א.
2. הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר שליט"א
3. הרב ישראל אריאל – ראש מכון המקדש.
4. תיק מסמכים מהספרייה הלאומית – יוצג באמצעות מנהל הספרייה."
הבמוס פאפאם 510758
תיק מסמכים מהספריה הלאומית.
מגרה את הדמיון, אני מנחש שמדובר בכתבי יד שנראו בספרית הוותיקן.
הבמוס פאפאם 510752
רומא נשדדה המון פעמים אחרי שטיטוס-הובלות הביא את המנורה וכל זה לשם. ייחקרו הוונדלים, הגותים, וכל עמי נדידת העמים הגדולה!
הבמוס פאפאם 510765
אני חושש כי על מעשי הרומאים קיימת התיישנות (וגם על מעשי אלו שבאו אחריהם).
הבמוס פאפאם 510767
תנוח דעתך. על פשעים נגד האנושות לא חלה התיישנות. אמנם ביזה נחשבת רק פשע מלחמה, אבל במרד הגדול זו נעשתה בכרוך עם פשעים נגד האנושות ''למהדרין'' כגון רצח המונים ושעבוד.
הבית בויא אספסינוס 510769
אז שהמוסד יחטוף את טיטוס ויביא אותו למשפט בירושלים, אבל מה הקשר לאפיפיור?
הבית בויא אספסינוס 510777
ברלוסקוני הוא היורש של טיטוס?
הבית בויא אספסינוס 510810
כמו שקצב הוא היורש של דוד המלך
הבמוס פאפאם 511064
צחוק חוק, אבל יש משפטן בקהל?

גניבה היא עברה עליה חלה התישנות. החזקת רכוש גנוב היא עברה אחרת, נפרדת ממעשה הגנבה, אשר גם עליה חלה התישנות. השאלה היא ממתי חלה ההתישנות? להבדיל מגנבה (או רצח, או שוד, ובכלל, רוב העברות) החזקת רכוש גנוב היא עברה מתמשכת. אז ממתי מתחילה תקופת ההתישנות? מיום הגנבה עצמה? מהיום שהרכוש הגנוב הגיע לידיך לראשונה? או אולי "השעון עומד" כל עוד הרכוש הגנוב נמצא ברשותך?
הבמוס פאפאם 510871
אלמלא היה ידיד כה גדול של ישראל, יכלה אותה חבורת בעלי-עגלות ועמי ארצות הנ''ל לתבוע גם את ברלוסקוני בגין חלקנו בהכנסות מתיירים המבקרים בקולוסיאום שכידוע נבנה ע''י הקיסרים הפלאביינים בכספים שנשדדו בעת שהכניעו את המרד ביהודה (וזה אגב מה שעלה בגורלם של רוב כלי המקדש).
הבמוס פאפאם 510875
לאמיתו של דבר, הוא גם נבנה ע"י עבדים יהודים, וכמדומני חריטה או שתיים של מנורה בקולוסיאום מעידות על כך.

מעתה אמור, אמנם את הפירמידות לא בנינו, אבל את הקולוסיאום כן!
הבמוס פאפאם 510972
למה הכוונה שלא בנינו את הפירמידות? אם לא אנחנו, מי בנה אותן? וגם מה מסביר את כאבי הגב שלי אם לא זה?
הבמוס פאפאם 510992
עבדים אחרים.
גם התנ"ך לא מתיימר לטעון שבנינו אותן. אנחנו בנינו ערי-מסכנות. לא פירמידות.
יא וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה אֶת-פִּתֹם וְאֶת-רַעַמְסֵס. יב וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ וַיָּקֻצוּ מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. יג וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ. יד וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל-עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֵת כָּל-עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר-עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ.
(שמות א').

וכאבי גב הם דבר נרכש, לא תורשתי. סביר להניח שזה בגלל יותר מדי ישיבה לא נכונה מול מחשב.
הבמוס פאפאם 510995
בקשר למשפט האחרון שלך, מישהו יכול להמליץ על כסא מחשב נוח באמת?
בתודה מראש, האייל הסובל
הבמוס פאפאם 510996
כשבגין היה במצרים במהלך תהליך השלום, הוא הביע את רצונו לראות את הפירמידות שבנו אבותינו. זה עורר כעס אצל המצרים והוא התנצל.
הבמוס פאפאם 510998
בגין היה איש אינטליגנט, אבל בזה הוא טעה והלך אחרי המיתוס, אפילו שמן הסתם הכיר את הפסוקים הנ"ל על בוריָם.
הבמוס פאפאם 511000
אבל לא כתוב "ויבן *רק* ערי מסכנות"! אני זוכרת בפירוש שבניתי פירמידות.
הבמוס פאפאם 511001
את יודעת ל, אחרי כל השנים האלה, סניליות קלה זה נורמאלי.
הבמוס פאפאם 511761
אולי את זוכרת גם מה אמרת לפילאטוס כשהוא שאל אותך על צליבת הבחור ההוא מנצרת?
הבמוס פאפאם 511777
זה היה אירוע קצת מינורי מדי מכדי לזכור אותו עד היום, אבל נדמה לי שאמרתי ''אין תגובה''.
הבמוס פאפאם 511784
מה, ממתי נציב רומי שואל את הילידים אם לצלוב עבריינים או לא?
הבמוס פאפאם 511788
לא סתם עבריין, ההוא הבטיח אושר לכל חסידיו.
הבמוס פאפאם 511793
למה לא? במסגרת המדיניות הרומית הליברלית בענייני דת בא"י, מקובלת היתה מחווה: לשחרר אסיר אחד מבני האוכלוסיה המקומית לקראת חג הפסח. לפי הסיפור בברית החדשה, הציע פילאטוס בפני היהודים את האלטרנטיבות והם בחרו בשודד בשם בר-אבא. הב"ח אמנם אינה נחשבת מקור היסטורי מהימן במיוחד, אבל המקורות לגבי תקופת שלטונו של פילאטוס הם מעטים ובלתי מהימנים ממילא.
הבמוס פאפאם 511832
הברית החדשה אכן מקור לא מהימן, מה גם ש:
א. הסנהדרין מתכנסת בימים ספציפיים, וערב פסח, בלילה, אחרי הסדר, לעולם אינו אחד מהם. גם אם יש מצב חירום שבו מחרף ומגדף דוס (כלומר, שממילא לא יצא מהעיר כי חג) נמצא בסביבה.
ב. זכותם המלאה של היהודים לבחור בבר-אבא‏1 ולא בישו, מה גם, שעם כל הכבוד להצעה המפתה של פונטיוס פילאטוס ולשכל הישר שהוא מפגין בסיפור (בטח קיבל מינוי בגלל אבא) - לאנשים יש נטיה לתבוע את דמו של מי שהם מחוממים עליו כרגע, ולכעוס פחות על מי שהם היו מחוממים עליו בשנה שעברה.
אם פונטיוס פילאטוס היה כל כך לטובת ישו, היה יכול לגזור עליו עונש אחר, להסתפק במלקות, לכלוא אותו עד עבור זעם ולגרש אותו מהעיר אחרי שהרוחות ירגעו.
הוא השופט והנציב העליון, רבאק. אז שיתנהג ככזה.
ג. מי שלא רוצה למות, שלא יתחכם. ואם הוא לא מלך היהודים, שיגיד שהוא לא, ולא יתחיל עם "אתה אמרת"‏2.

1 מה גם, שלכו תדעו, אולי יש יקום מקביל שבו משגשגת דת בר-אבאיסטית, ששורשה בשוליותיו וחבריו של אותו בר-אבא, לוחם חופש שהומת על שאיפותיו לחירות, ורודפת את היהודים שבחרו באחד, ישוע בן-יוסף, להציל מהצלב, במקום אותו.
2 מעניין, אבל בגרסא העברית, שבדקתי, והיא מקבילה לגרסא המקורית, זה מה שכתוב. אבל בחלק ניכר מהתנכב"חים‏3 שבדקתי - ישו אומר "Yes, I am".
3 תורה-נביאים-כתובים-ברית-חדשה.
הבמוס פאפאם 511865
ספרי הברית החדשה נכתבו מאוחר יותר ובתקופה שבה הנוצרים נרדפו גם על ידי היהודים. רק להדגמה: כדי לקרוא את הערך בירכת המינים בויקיפדיה. על גישה חריפה יותר של היהודים כלפי הנצרות אפשר לקרוא אצל ישראל יובל:שני גויים בבטנך: יהודים ונוצרים –דימויים הדדיים.
הבמוס פאפאם 511870
כמובן.
הבמוס פאפאם 511890
כל מה שכתוב בויקיפדיה הוא שנמצא נוסח ארץ ישראלי של ברכת המינים ובו נאמר ''והנוצרים והמינים ברגע יאבדו, ימחו מספר חיים ועם צדיקים אל יכתבו''. לא נשמע מפחיד כל כך.
הבמוס פאפאם 511895
זאת הסיבה שכיוונתי גם למאמריו וספריו של ישראל יובל.
הבמוס פאפאם 512076
אבל לא היה חבל לבזבז את זמננו על קריאה של ערך בויקיפדיה שלא מלמד כלום? עכשיו לא נאמין שכדאי לשמוע לך ולהשקיע זמן בקריאת ספר שלם.
הבמוס פאפאם 512090
לא ביקשתי ממך להאמין לי. אם זמך כל כך יקר, נא לא לבזבזו באייל- תנצל אותו להתעשר.
הבמוס פאפאם 512091
באמת נורא שקט היום. כולם עסוקים בלהתעשר, כנראה.
הבמוס פאפאם 512094
אילו ידעתי איך מתעשרים, הייתי עושה את זה.
גם בזבוז זמן מודע באייל הוא מתסכל כששולחים אותך לקרוא מאמרי סרק.
הבמוס פאפאם 512096
לא הרחבת את אופקיך עקב כך?
הבמוס פאפאם 512101
הבמוס פאפאם 512108
יפה אמרת!
הבמוס פאפאם 512134
LOL!
הבמוס פאפאם 511901
"הסנהדרין מתכנסת בימים ספציפיים, וערב פסח, בלילה, אחרי הסדר, לעולם אינו אחד מהם".

מקובל שסנהדרין אינה מטריחה עצמה להתכנס בערב פסח. מכאן ועד להתנסחות הפסקנית עם ה"לעולם אינו אחד מהם", עוד יש מרחק. על פי לשון הספקנית של קלאוזנר ובייחוד של חיים כהן, שניהם ידעו פחות ממך :).

לגבי הסנהדרין יש מקום לויכוח באילו תנאים היא מתכנסת ובאיזה הרכב, וכאן מדובר בביתו של הכהן הגדול, באדם שנעצר על דיבורים שיש בהם חילול הקודש ובלחץ מצד ציבור מתפרע או העומד על סף התפרעות. ובכל מקרה, ושוב, בהתייחס לכך שהב"ח אינה מקור מהימן - הסנהדרין מופיעה רק בגרסת הסיפור בלוקס. במתי ומרקוס מדובר בהמון עם בלתי מוגדר.

בעקבות שאלתך מתגובה 511784, עניתי בתגובה 511793 תשובה פשוטה שאינה קשורה בהכרח בב"ח אלא בידע היסטורי כללי: במסגרת המדיניות הרומית להימנע ככל האפשר מעימותים עם האוכלוסיה המקומית בנושאי דת, כן ניתנה לעיתים בחירה באשר לשחרור אסירים, זה הכל.

איך הגיעו הדברים מתשובתי הפשוטה לכל ענייני ה"רבאק", קטעי המד"ב והספקולציות לגבי דברים שפילאטוס יכול היה לעשות או להגיד, ובכלל, כל הקטע הזה עם הלהט הבלתי צפוי ומה שנראה כעלייה זמנית ומדאיגה בדופק שלך, לא ברור לי. נפש בחורה מי ידע. שמרי על לחץ דם מאוזן, העיקר הבריאות. כל טוב.
הבמוס פאפאם 511916
לחץ הדם תקין, תודה.
אם הבנתי התלהטות יתר מתגובתי - התנצלותי הכנה.
הבמוס פאפאם 511862
את ערי המסכנות בנו הפולנים שבינינו. לפי תלונותיך הקודמות: את חלק מהצוות. נא לא להכחיש.
הבמוס פאפאם 511892
אמממ... תראה, נכון שברגע זה אני יושבת לבד בחושך, אבל זה מצב די נזיל אצלי. קורה גם שאני יושבת לבד באור. וחוצמזה, עשיתי עוד כמה דברים בחיי חוץ מבניית ערי מסכנות.
הבמוס פאפאם 511904
מה למשל?
הבמוס פאפאם 511896
רואים שאינך פולני או לפחות לא גזעי אחרת היית כותב: את ערי מסכנות בנו פולנים שבינינו. לפי תלונותיך הקודמות: את חלק מצוות. נא לא להכחיש
הבמוס פאפאם 511902
לפי תלונותייך קודמות: את חלק מצוות.
הבמוס פאפאם 511909
אימי היתה שרה לנכדה שלה -הבת שלי: " בבוקר יום א' זברה קמה..."
הבמוס פאפאם 511911
:-)
הבובעס והפאפאס 511903
אני קיבלתי חינוך טוב מבית בפולניה אז אני יושבת בשקט וחף'פם לא מתלוננת על כל אנשים שבן גוריון הביא בתוך ארץ הזאת מכל מקומות כל כך פרימיטיביים שזה גועל נפש מתחת לכל ביקורת.
הבמוס פאפאם 512088
לא הפולנים, אלא הפולניות.
הבמוס פאפאם 511012
תיקון קטן: בוני הפירמידות לא היו עבדים. הפירמידות שאכן נבנו לפני תקופת האבות, נבנו ע"י בנאים מקצועיים, כאשר את כח העבודה הלא מקצועי גייסו מן העם המצרי. כל החקלאים המצרים היו מחוייבים למספר חודשי עבודה עבור פרעה בכל שנה (בדיוק לפי השיטה המתוארת בתנ"ך כעבודת מס בימי דוד ושלמה. פשוטי העם גם במצריים וגם בישראל היו בעצם צמיתים לפי השיטה הפיאודלית). חודשי העבודה הללו היו בקיץ כאשר הנילוס הציף את השדות והעבודה החקלאית שבתה. באותה תקופה מלאו המצרים את עבודת המס שלהם כאשר עבור עבודתם קבלו המגוייסים בעיקר מזון (לחם) ומשקה (בירה) וכנראה גם תשלום מסויים.
עד לתקופה הרומאית העבדות התקיימה באופן שונה ממה שהתפתח אח"כ. עבדים היו בד"כ מבני אותו העם כמו מעבידיהם, שהפכו לעבדים בגלל חובות ופשעים אחרים. הסיבה לכך היתה שהתחבורה בין הארצות היתה איטית ויקרה וכאשר כבשת ארץ זרה היה עדיף להטיל עליה מס עובד מאשר לטלטל את אנשיה לספק עבודה שפשוטי העם סיפקו במילא.
הבמוס פאפאם 511018
מחנה עובדים שנחפר ליד אחת הפירמדות, מלמד על כחמשת אלפים עובדים.
הבמוס פאפאם 511024
לטלטל עם שלם - לא (אלא אם כן קוראים לך תגלת פלאסר).
לשעבד את שבויי המלחמה - כן.
הבמוס פאפאם 511144
בירה? כבר הייתה להם בירה?
הבמוס פאפאם 511152
בהחלט. הבירה הומצאה בבבל והגיעה גם למצריים העתיקה והייתה פופולרית מאוד כבר בימי העולם העתיק.
הבמוס פאפאם 511215
ואיך קראו לה?
הבמוס פאפאם 511217
היו לה שמות שונים בעולם העתיק עד שבאירופה של ימי הביניים היא קיבלה את השם בירה.
וליתר דיוק 511302
בשומר היא נקראה שיקארו (ומכאן גם שיכר בעברית וסיקרה ביוונית), קש, קורונו וניוד. במצריים - הגט, קורמי, ויין פלוס. ביוון היא נקראה בנוסף זיטום. בקלטית - סרוואז ומכאן סרוויזיה בלטינית, סרווצה בספרדית וסרווחה בפורטוגזית. בפרו בתרבות הפרה-אינקה - צ'יצ'ה, בקרב ההונים - קמון, הסקיתים - קסיטו והסלבים - פיבו. המילה בירה באה מהמילה הטבטונית לשעורה או דגן (ומשם גם לאנגלית העתיקה, ההולנדית והדנית) או מהמילה הלטינית ביבר שפירושה לשתות. המינוח הרשמי מופיע לראשונה בצרפת במלחמת מאה השנים.
וליתר דיוק 511306
לימדתני דברים חדשים.

רק הערה אחת - מנסיוני צ'יצ'ה זה יין תירס.
וליתר דיוק 511513
אתה יודע יותר מדי:)
איפה מצאת את כל השמות האלה?
וליתר דיוק 511539
בסיפרו של שלמה פפירבלט, עולם הבירה.
וליתר דיוק 511676
זכרתי שבאיזושהי שפה יש קשר בין בירה לבין שכר. זו כנראה המילה הקלטית שהתגלגלה לסרווצה הספרדית. הקלטים היו ידועים בחיבתם לבירה. כוהנים, לוחמים ופועלים שהיו במשימה קבוצתית כלשהי, קיבלו מכסות יומיות של בירה ולכן נוצר קשר בין בירה לבין שירות (בכוח עבודה מגוייס, בצבא). לכן חשבתי שגם בעברית הדמיון אינו מקרי, למרות שא''י כמו שאר איזור הים התיכון שייכת היסטורית לתרבות היין, בניגוד לתרבות הבירה של צפון אירופה.
בקשר לצ'יצה, זוהי מילה משותפת לכל אמריקה הלטינית המתארת משקאות תוצרת בית (בירה, יין וגם משקאות לא אלכוהוליים) המותססים בד''כ מסוגים שונים של תירס אך לא רק. מקור המילה דוקא במרכז אמריקה (מקסיקו) ומשם היא כנראה הגיעה לאנדים. אצל האינקה לשתיית צ'יצ'ה היתה משמעות דתית, כמו יין אצל היהודים והנוצרים.
וליתר דיוק 513039
מה פירוש "א"י... שייכת היסטורית לתרבות היין"?
וליתר דיוק 513048
הכוונה היא שהמשקה האלכוהולי הנפוץ כאן בימי אבותינו היה יין ולא בירה.
וליתר דיוק 513073
אכן. מרחב הים התיכון הוא איזור גידול הגפן.
א. אפשר לציין כאן את הרומאים שנטו לראות במקומות שלא ניתן לגדל בהם גפן, אזורים שאינם ראויים ליישוב של בני תרבות. יש המסבירים כך מדוע נבלם הכיבוש הרומאי על גדות הריין והדנובה ועבר אותם רק כאשר גידול הגפן חצה אותם. אפשר לומר שהגפן הלכה לפני הלגיונות הכובשים.
ב. מצריים אני חושב היתה חריגה עוד לפני האיסלם. יתכן שכלכלת נהר אינה מתאימה לגידול גפנים ושם דוקא הבירה היתה פופלרית יותר.
וליתר דיוק 513111
דומני שגפן צריכה קור שקצת קשה להשיג אותו במצרים. כמו כן, יתכן שהיא מתקשה להסתדר עם השקיה בהצפה, ואילו התבואות מסתדרות איתה טוב יותר. גם גידולים אחרים שמאפיינים את ארצנו ואת המזה''ת וסביבת הים התיכון בכלל (זיתים למשל) נדירים במצרים.
הבמוס פאפאם 511221
בעברית=שיכר.
הבמוס פאפאם 511229
ואם לצטט את אבשלום קור, שאפשר להגיד עליו דברים טובים, אבל מחובר לכל קצוות העם הוא לא --
"כמו הצעירים שאומרים היום, "תביא איזה שיכר!"
הבמוס פאפאם 511244
הוא ממש אמר כך?
הבמוס פאפאם 511246
הוא אמר:המוזגת, הבי שיכר.
הבמוס פאפאם 511248
לא. אם אני זוכרת נכון, כך אמר.
באחת מתוכניותיו בגל''ץ.
הבמוס פאפאם 511252
אני לא זכרתי, המצאתי.
הבמוס פאפאם 511267
אני באמת אף פעם לא בטוחה במה הוא יותר מצחיק - כשהוא מתכוון לשעשע או כשהוא רציני...
הבמוס פאפאם 511266
מוזגת, טלי שיכר מבין שנייך!
הבמוס פאפאם 511270
עכשיו אני מדמיין את הברמנית פותחת בקבוק גולדסטאר עם השיניים ומגישה אותו לדוקטור ההולל.
הבמוס פאפאם 511272
שכריני ואעגנך ותעדיפיני בשרתייך.
הבמוס פאפאם 511275
אתה בטוח שלזה התכוונת?
הבמוס פאפאם 511277
כן.
אבל אם אתה רוצה לשכל אותיות זה בסדר.
הבמוס פאפאם 511278
אחרי שני לוגין שיכר אני תמיד משכל אותיות (:
ושאינו יודע ללגום 511280
בתרי לוגין וכבר משתכלות אותיותיך?
ושאינו יודע ללגום 511415
משום מה חשבתי שלוג שווה לליטר, בדיקה העלתה שמדובר בחצי ליטר.
המוזגת! הבי עוד.
ושאינו יודע ללגום 511418
אתה מזכיר לי את האנגלי שיצא מתנדנד מהפוּב, והסביר זאת בעובדה שהוא ערבב משקאות.
הוא ערבב פיינטס, ליטרים, גלונים...
ושאינו יודע ללגום 511419
כןןן, גלוניםםם...
דורון? תהשומעעע...
הבמוס פאפאם 511279
כמדומני זה במקור ''גזזיני ואגרשך, העדיפיני במילייך''.
הבמוס פאפאם 511281
כבר ליבנת‏0 את הסוגיה האם היה זה שלונסקי או ביאליק‏1, שאת פותחת חזית חדשה: האם חציו השני של המשפט הוא בלשון צווי או בזמן עתיד?

___
0 בלי קשר ללימור
1 אמרו ברדיו‏2 לא מזמן שזה ביאליק, אבל אני מצדד בשלונסקי‏3. זה הרבה יותר מתאים לו: הן מבחינת לישת העברית והפיסול בה, והן מבחינת התוכן.
2 אלי לפיד ונועם גילאור ב 88FM, לא תורה מסיני.
3 זה שהעדיף פה רך על פני פרח (וכשנאמר לו כי מדובר בפרח בחי"ת, הוא לקח על עצמו את החטא).
הבמוס פאפאם 511287
בזמנם של שלונסקי וביאליק, טרם נפוץ המנהג הישראלי להמנע מלשון ציווי ולנבא את העתיד במקום.
הבמוס פאפאם 511291
[אתה ודאי זוכר, אז לטובת הציבור]
אמנם ויקיפדיה טוענת: "ביאליק", אבל הרשכ"ג פסק "שלונסקי".
הבמוס פאפאם 511292
הרשכ''ג עוד זוכר את אותו ערב אביבי שבו זה נכתב.

(רק מנסה להוציא אותו ממחבואו).
הבמוס פאפאם 511298
לא יפה :), שכ"ג לא "פסק" אלא אמר "כמדומני", ואחר כך התנצל בנימוס בפני רוח המשורר המת על הטעות, בפתילון מתגובה 93025. ואגב, מפלגת ביאליק נהנתה מניצחון ללא עוררין בנוגע להוגה של "גזזיני.." עוד בילדותי, הרבה לפני שמישהו חלם על הקמת ויקי.
הבמוס פאפאם 511299
אין מביאין ראיה מבת קול.
הבמוס פאפאם 511240
א. השורש המשותף של שיכר-שכרות-שכר לדעתי אינו מקרי. במזה''ת היה מקובל לשלם או לתת לעובדים הקצאות של משקאות אלכוהוליים כחלק משכרם. בפרט החיילים והעובדים המצרים קבלו הקצאות של בירה כחלק משכרם.

ב. הבירה המצרית לא היתה הרבה יותר מלחם שעורים שהושרה והותסס במים (הכשות לא היתה ידועה אז), כך שקרוב לודאי שאנו לא היינו מזהים אותה כבירה.
הבמוס פאפאם 511249
א. מעניין.
אבל זו ֹשין וזו שֹין.
הבמוס פאפאם 511250
זה הבדל מינורי ביחס לשנויים אחרים המוכרים בחקר השפות העתיקות,מם ונון מתחלפות, למד וריש, כל אותיות התנועה ועוד.
הבמוס פאפאם 511254
הממ. נכון.
הבמוס פאפאם 511452
א. את יודעת אם ֹשין ו שֹין הן שתי אותיות שהיו לאחת או אות אחת שהתפצלה לשתיים? אני חושב ששמעתי פעם שבמקור ש הפוכה (שהתגלגלה לֹשין) סימלה את מה שהפך אח"כ לסמך.
ב. אפשר גם לומר שהשיכר בתנ"ך אינו בהכרח בירה. שיכר בתנ"ך היא מילה נרדפת ליין (תְּנוּ-שֵׁכָר לְאוֹבֵד; וְיַיִן, לְמָרֵי נָפֶשׁ. (משלי ל"א ו')), אולי במובן של משקאות אלכוהוליים שאינם עשויים מענבים.
הבמוס פאפאם 511462
סימני הכתב הפרוטו סינאי השתמשו בצורה של שניים, כמו שיני ארנב בסירטי אנימציה, לסמן שין.
הסימן לסמך היה עיגול בתוך דג, שממנו שרד רק העיגול, דג בערבית - סמק, בתנ''ך שמך. שוב מלים דומות בשין וסמך.
הבמוס פאפאם 511182
שעורה היתה בארץ לפני שהיתה שם גפן.
הבמוס פאפאם 510971
אני לא מבינה. אם ימנעו ממנו לצאת מהארץ, איך הוא יוכל להחזיר את הרכוש הגנוב?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים