מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 700188
אני מוצא את עצמי די מוטרד מהכתבה הזאת.
מצד אחד, הייתי אמור להיות שמח מכך שאולי לא בכל אדם טמון סוהר אכזר שיתפרץ ברגע שהסביבה תאפשר, ויצר האדם לא בהכרח רע מנעוריו וכל הג'אז הזה. מצד שני, הספקנות הבסיסית לגבי ניסויים בפסיכולוגיה ותקפותם מקבלת פה זריקת עידוד משמעותית, ומחזירה אותנו לעמדה לפיה כל הניסויים הפסיכולוגיים האלה הם קשקוש בגרווש.
אחרי שנים של כהנמן ואריאלי כבר התחילה התחושה שהפסיכולוגיה מתחילה להתקרב למה שקרוי 'מדע' ולא רק ממבו ג'מבו, וגילויים שכאלה מערערים קצת את התחושה הנ''ל.
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 700190
כבר נאמר (איפה?) שחלק גדול מן התובנות הפסיכולוגיות "הכלליות" שהגיעו אלינו מן האקדמיה, מתבססות על התנהגותם של סטודנטים אמריקאים במוסדות מסויימים.
במקרה הזה מטרידה אותי פחות הפרקטיקה של הניסוי ויותר העובדה שגם לפי תיאורו (השיקרי) של זימבארדו, תוצאות הניסוי חסרות כל ערך - שלושה סטודנטים צעירים וחסרי ניסיון התנהגו באופן סדיסטי. אז מה!
זה לא מנע מן המסקנה (האידאולוגית?‏1) אליה חתר זימבארדו להתפס כתובנה מוצקה על המין האנושי, "תובנה" שלדעתי תישאר איתנו עוד שנים רבות.

1 ההוויה יוצרת את התודעה
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 700192
הניסוי של זימברדו היה ידוע כניסוי שלא שוחזר (הגרסה שאני הכרתי עד היום: אסור היה לשחזר אותו מסיבות אתיות). ניסוי עם כמות כזו קטנה של משתתפים שלא שוחזר: ברור שאי אפשר להסתמך על תוצאתו.

כמו שטל ציין כאן, הניסוי של מילגרם שוחזר לא רק על ידו. הוא גם דאג לחזור על הניסוי בתנאים שונים במקצת כדי לנסות לבודד טוב יותר את הגורמים שמעורבים.
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 700228
איני מבין דבר בתחום של פסיכולוגיה חברתית ולכן אני מרשה לעצמי לתהות האם המסקנות של זימבארדו היו צריכות לעורר תהייה מלכתחילה מטעמים של שכל ישר ולאו דוקא בגלל זיופים וכיוב'.
הרי האנושות מספקת לעצמה מדגם די רחב של סיטואציות מועדות לסאדיזם. החל במוסד הצבא ועד מחנות ריכוז מהסוג הגרוע ביותר. אפילו במקרי הקיצון של בתי כלא ומחנות הריכוז, שם רוב הצוות נהנה מסמכויות ענישה רחבות ביותר, המציאות מלמדת שרוב הסוהרים אינם סאדיסטים אלא קונפורמיסטים ואדישים במידה כזו או אחרת. האם זה לא סותר בצורה בלתי ניתנת להכחשה את תוצאות הסימולציה המבוקרת של זימבארדו, גם מבלי שאנו יודעים על זיופים?
מה, אז לא כולנו נאצים בארון? 700238
זה אגב בדיוק ההבדל בין הניסוי של מילגרם (1962) ל"ניסוי" של זימבארדו. הראשון עסק בקונפורמיזם‏1 בעוד השני בסדיזם.

1 שללא מידה גדושה שלו, חיינו היו כנראה קצרים יותר (מסקנה מדבריו של פינקר).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים