2072
המאמר המלא פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "תרבות והיסטוריה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מאמר מעולה 243362
מאמר נהדר של אורי קציר, כל שלושת החלקים שבו. תחקיר ענף ומעמיק של אחד הכותבים הבולטים והאינטליגנטיים ביותר ברשת. אני מניח שאפשר היה להמשיך ולכתוב על אטלנטיס עוד ועוד, אבל מספר הגרסאות הוא עצום ורב כל כך, שזה היה דורש מהאייל לפרסם מאמר שבועי במשך שנתיים, לפחות.
המבול והים השחור 243556
קראתי לפני כמה שנים כתבה ב"הארץ" שמייחסת את סיפורי המבול בתנ"ך לארוע שהתרחש לפני כ-‏9000 שנה בים השחור. לפי התיאוריה הזו, הים השחור היה עד אז אגם סגור, ומאיזושהי סיבה, מפלס מי הים התיכון עלה בצורה מהירה בתקופה הזו, והמים הציפו את רצועת הדרדנלים והבוספורוס. כשזרם המים נכנס לים השחור, ההצפה של חופי הים השחור הייתה בקצב אדיר (קילומטר ליום, אם אני זוכר נכון) והטביעה יישובים לאורך החוף הצפוני של טורקיה (זה מגובה בממצאים ארכאולוגיים).
במחשבה שניה, אולי גם את זה ניתן לקשר להמסת הקרחונים.

בכל מקרה, שלושת המאמרים על אטלנטיס מאוד מעניינים ומגרים את המחשבה והדמיון.
תודה 243580
סדרת מאמרים מרתקת ביותר.
בימיני ואדגר קייסי 243669
כדאי כאן להוסיף כמה מילים על פרשת המדיום הספירטואלי אדגר קייסי (אאל"ט) שהתפרסם כספק של המלצות וחוות דעת רפואיות שהועברו אליו בתהליך כלשהו של "תיקשור על טבעי"(משהו דמוי התנבאות בסיאנס).
אחת התחזיות שלו היתה שבשנה כלשהי (משהו בשנות ה-‏60) תתגלה אטלנטיס. בשנה ההיא או בסביבתה התגלו המבנים באי בימיני. מאחר ומדובר באתר תת ימי באיים רחוקים ויקרים, אני מנחש שמרבית המידע על האתר הוא מפה לאוזן ולא רבים ראו את האתר ממש. לפני זמן מה היתה תכנית טלביזיה שעסקה באתר ואני מוכרח לציין שכעד צפייה לא מומחה, כלל לא התרשמתי שהמדובר במבנים של אבנים שהם בודאות לא טבעיים.
בכל אופן צריך לזכור שכל ההסברים המדברים על אטלנטיס כתרבות מפותחת לפני 11000 שנים, מחייבים "מהפכה מחשבתית" ביחס לתארוך המקובל המדבר על הווצרות הישובים העירוניים הראשונים לפני 7000-9000 שנים.
אפרופו, באחד האתרים ראיתי את הטענה שיש לחלק את 9000 השנים של אפלטון ב-‏10 ואז (1300 לפנה"ס) התאריכים "מתקרבים" לעידן המינואי. בכל מקרה יש דמיון יוצא מן הכלל בין האפיונים של אטלנטיס לאלו של המינואים.
בפרט מבנה הטבעות המיתי של אטלנטיס מתאים לטופוגרפיה של טרה לפני התפוצצות הר הגעש ב-‏1645 לפנה"ס (גם לארוע זה יש תאריכים שונים במקורות), אם אכן עיר גדולה עם נמל שכנה על האי המעגלי שהיה במרכז הימה שמלאה את לוע הר הגעש השקוע. גם תעלת האוניות שהובילה לעיר מתאימה. שפת הר הגעש שיצרה את הטבעת שסביב הימה (ועליה אנו יודעים שהיו יישובים מינואיים גדולים כמו אקרוטירי) לא היתה שלמה מעל פני הים. כך שאוניות יכלו להכנס לתוך הימה ולנמל המשוער של העיר שבמרכז.
הבעיה העיקרית עם התזה הזאת שהיא כמעט בלתי ניתנת לבדיקה שכן האי המרכזי התפוצץ לרסיסים ואבק ששקעו למעמקי הים התיכון ולא נשאר ממנו כלום.
בימיני ואדגר קייסי 243952
למי שלא שמע על אדגר קייסי:
הערה 243973
ראוי לציין מסורת מדרשית הקובעת כי "בימי אנוש הוצף שליש [מהעולם] במים". יתכן שיש בדברים הללו הד לאסון טבע עתיק יומין שחולל הרס נרחב באיזור המזרח התיכון.
הערה 244575
ספר בראשית עצמו כולל באותה סביבה אזכורים לבריאת העולם וכן למבול. שתיהן כוללות הצפה (או לפחות סיום הצפה) ויכולות להתקשר לכל קטסטרופה החביבה על המפרש.
הערה 245326
האוקינוגרף רוברט באלארד מצא לאחרונה צדפות האופיניות למים מתוקים בעומק הים השחור. הצדפות תוארכו ל5000 שנה לפני הספירה. ומכאן מוסק שהים השחור היה אגם מים מתוקים בתקופה הזו, ואירוע פריצת מיצרי הבוספורוס גרם לשיטפון אדיר שאת הדיו שומעים בתנ"ך , סיפורי שילגמש וכו.
דרך אגב 248470
אירוע המבול מוזכר גם בכתבים עתיקים ששייכים לתרבויות קדומות ביבשות אמריקה ואפריקה, שהיו רחוקות קצת מהים השחור. יותר הגיוני שהיה מדובר בעלייה כללית של מפלסי הימים והאוקיינוסים בכל העולם בו זמנית, ולא רק במה שהתרחש בים השחור
דרך אגב 253771
קצת מגוחך להתייחס למבול כאירוע היסטורי, הנסיון לחפש מבול במקומות שונים יכול להצביע גם על מקור אחד שנפוץ למקומות שונים. אירוע המבול היה חלק אגדתי בתוך סיפור גלגמש מקורו הראשון היה בשומר כ2500 שנה לפני הספירה, ומשם הוא נמצא על ידי ארכיאולוגים בארכיוני בתי ספר בכל ארצות הסהר הפורה. סיפור המבול במקרא הוא שימוש בסיפור אגדה מתוך כוונה.
לסיפור המבול ישנה כוונה תיאולוגית, שאומרת שישנם חטאים המצדיקים השמדה טוטאלית של בני אדם כולל תינוקות נשים וזקנים, על ידי אלוהים בכבודו ובעצמו. ואלוהים גם קובע מהם חטאים.
לא צריך לזלזל בכוונתם של כותבי הסיפור הם היו בטוחים שהארץ היא שטוחה וניתן לכסות אותה במים.
דרך אגב 253931
ואם הארץ אינה שטוחה, אזי לא ניתן לכסות אותה במים?

נהפוך הוא, דווקא מישור אינסופי קשה יותר לכסות במים...
ליד קפריסין? 261216
החוקר האמריקאי רוברט סרמסט טען היום במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בנמל לימסול כי צוותו מצא את אטלנטיס שלטענתו הוצפה עקב שיטפון כ-‏9,000 שנה לפני הספירה, והיא נמצאת כ-‏80 קילומטר מהחוף הדרום-מזרחי של קפריסין. לדבריו, מכשיר סונר שהוכנס למים העמוקים צילם מדרון ועליו מבנים שנעשו בידי אדם, בהם קיר באורך שלושה קילומטרים, גבעה ותעלה עמוקה.

"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
ליד קפריסין? 266504
לפניך הגנב מבגדד מצא צדפות בים השחור המוכיחות מבול 5000 שנה לפני הספירה, אתה מסתמך על חוקר שמגלה עדויות למבול 9000 שנה לפני הספירה. ההבדל הקטן הוא 4000 שנה בין שני האירועים.
התנ"ך נכתב כ500 שנה לפני הספירה ומתאר אירועים כמה מאות שנים קודם, כלומר אלפי שנים לאחר המאורעות הגיאולוגיים המתוארים. המבול שייך לחלק המיתי אגדתי של התורה.
הנסיון למצוא אסמכתאות לארועים המוזכרים בתנ"ך הוא נסיון פתיטי מיותר. התורה לא נכתבה כמטרה לספר היסטוריה אלא כספר תיאולוגי הבא לחנך את העם להאמין באלוהים ולשמוע לרבנים שליחיו, ואם העם לא יעבוד את אלוהים יבואו על העם עונשים איומים ונוראים. המציאות ההיסטורית עוותה על ידי כותבי התורה להוכחת טענותיהם בדיעבד.
המאמינים בתורה לא צריכים הוכחות לאמיתותה, ואנשים נאורים לא צריכים את ההוכחות כביכול.
ליד קפריסין? 266522
לא ברור לי איך נכנס התנ''ך לתגובה שלך. כדי להזכיר לכולם, אנחנו נמצאים במאמר העוסק בחיפושים אחרי יבשת, אגדית או לא, בשם אטלנטיס. הבחור מצא, אולי, שרידים של מבנים בלב ים, וטוען שהם מקור האגדה הנ''ל. זה היה הקשר למאמר.
צלצלת בפעמון 266603
בדומה למר פז, נראה שגם מר צרי מתוכנת להגיב למילות מפתח.
המבול 327602
עוד אצל השומרים מסופר על שטפון ששטף את כל העולם ובכלל רוב החלק "המיתי" של התורה מסתמך בחלקו הגדול על אגדות השומרים.
בנוגע למבול ידוע קיום על שטפון גדול במיוחד שהיה במסופוטמיה בתקופת השומרים שהיה חמור במיוחד וחיסל כל התפתחות באיזור למשך שנים רבות. אני לא זוכר אם זה היה ב-‏2600 או ב-‏3600 לפני הספירה . אני אבדוק את הפרטים
המבול 359694
יש גירסה שהים השחור נוצר כתוצאה מפריצת מחסום יבשתי ע"י קרחונים שהפשירו בסוף תקופת הקרח האחרונה במקום שהוא היום מיצר הבוספורוס. סיפורי מבול למיניהם הם, אולי, הד לטראומה ההיא.


חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים