האייל ששאל - ינואר 2005 2240
מדור החידות החודשי של האייל הקורא.

ראובן זייטק מקשה:
  • איזו עוד מדינה הוכנעה על־ידי תגובת שרשרת?


איזי נבו חד:
  • שניים נחלו הצלחה:
    • הראשון נולד בפולין, למד בהולנד ולימד שם כימיה. הוא מת בגיל 50.
    • השני היה שוודי. הוא מת משחפת בגיל 43.
    5 אחרים לא נחלו הצלחה:
    • הראשון היה אנגלי, ומת בגיל 85. מבין הלא־מצליחים, הוא המפורסם מכולם, אבל בזכות הישגים אחרים.
    • השני היה דני. הוא מת בגיל 66, כאשר עמד בראש המשטרה בעירו.
    • השלישי היה צרפתי. הוא היה זואולוג מפורסם, ומת בגיל 74.
    • גם הרביעי היה צרפתי. מכתש נקרא על שמו. מת בגיל 80.
    • החמישי היה סקוטי, והתמחה בהנדסה אזרחית. מת רווק בגיל 52.
    מי הם ומה משותף להם?


ויעקב דרייהר שואל:
  • מה המשותף לאדם אנט, ממזר, טראומה, קומיקס, מגאפון ואלוהים יודע?




הערות, בקשות, שאלות, ונאצות, נא לשלוח לעורך הטריוויה. בעיקר שאלות. בעיקר קשות ומעניינות. תודה!
קישורים
ראובן זייטק
איזי נבו
יעקב דרייהר
עורך הטריוויה ממתין לשאלותיכם
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טריוויה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ה-‏5 שנכשלו 278839
אייזיק ניוטון (1642-1727) הוא אנגלי מפורסם שמת בגיל 85.
איזה *עוד* מדינה? 278840
עוד מלבד יפאן במלחמת העולם השניה? עוד מלבד ברה"מ במלחמה הקרה?
נסיון לשאלה ראשונה 278841
המדינה הראשונה שהוכנעה ע''י תגובת שרשרת היא כמובן יפן, שהוכנעה ע''י פצצת האטום.

אני מנחשת שה''עוד'' מדינה היא אלבניה, שכלכלתה רוסקה עקב משחק פירמידה שיצא משליטה. משחקי פירמידה גם פועלים בתגובת שרשרת.
נסיון לשאלה ראשונה 278842
אלוהים! זה חייב להיות שיא הפוך!
חן חן לחן על הפיתרון הרלטביסטי. פיתרון מלא אחרי שאתאושש מהדיכאון.
תגובות שרשרת: 278934
לאחר מות הדיקטטור האלבני הוג'ה, התפתחה באלבניה כלכלת שוק סבירה. אבל ב1995 נסתם מקור פרנסה חשוב: האו"ם הסיר את הסנקציות מיוגוסלביה, ועיסקי ההברחה הרווחיים קרסו.

מספר חברות שעסקו בהברחה, חיפשו דרך אחרת להביא רווח למשקיעיהם ולהחזיר הלוואות. כדי למשוך משקיעים נוספים, הם העלו את ריבית הזכות שהם מעניקים למשקיעים חדשים. הם השתמשו בכספי הקרן החדשים כדי לשלם ריבית למשקיעים הישנים.

כדור השלג התגלגל עד שרוב תושבי אלבניה ( יותר מ2 מיליון מתוך אוכלוסיה כוללת של 3.5 מיליון) היו מושקעים בחברות הללו. בינואר 97 נפל ההר על העכבר: החברות החלו לפשוט רגל, ומהומות פרצו באלבניה. אלפי אנשים נהרגו. מוסדות ממשלתיים הובערו והמטבע המקומי פוחת ב40%. כדי להוסיף על המהומה, חלק מהחברות המשיכו לפעול עד מרץ 98 ‏1 .

אלבניה לא היתה היחידה שנפגעה, גם רומניה סבלה מהתקפה דומה על ידי אגודות "צדקה" בשם "קאריטס" ( caritas) שהונו מיליונים ב1993.

למעשה אין המדובר ב "משחק פירמידה קלאסי" בו כל לקוח מגייס לקוחות חדשים (כמו במכתבי שרשרת) אלה במשהו שנקרא "תרמית פונצי", (ponzi scheme) על שם המפתח (המפורסם ביותר), צ'רלס פונצי, מהגר איטלקי שהגיע לארה"ב בתחילת המאה ה20, וגרף מיליונים מפרוייקט דומה, עד שנכלא. תולדות האדם הססגוני הזה ראויים למאמר באייל, אבל עד שמישהו ירים את הכפפה, נסתפק בלינקים ‏23.

שוב, ברכות לחן על הפיצוח המהיר.

1
ובקרוב: אצלך בסלון 320542
בימים אלו ממש מסתובב בארץ להיט חדש בקרב אלו המחפשים קיצור דרך אל העושר: חברה (או מוצר) בשם יוביפון (http://www.ubifon.com יש אפשרות גם לעברית)
לכאורה, מוצר תקשורת מבוסס voice over TCP/IP האמור להוזיל את הוצאות התקשורת המשפחתיות (או העיסקיות). המוצר מאפשר לך קשר ללא תשלום עם מנויים אחרים של המוצר (בדומה ל skype), וקשר בתעריף נמוך יחסית‏1 עם טלפונים קויים או סלולרים, וכן שרות עקוב אחרי.
עד כאן, מוצר תקשורת/תוכנה ככל מוצר תקשורת/תוכנה. גם מחירו של המוצר ($325 תשלום ראשוני ו30$ לחודש תשלום קבוע (מעבר לתשלום עבור השיחות) החל מתום חצי שנה) יכול רק להפוך אותו לאטרקטיבי יותר(?) או פחות עבור הלקוח הפוטנציאלי בהתאם לפרופיל השיחות שהוא מבצע.
אלא שלטעון שתמורת אותם $325 תשלום ראשוני ו30$ לחודש תשלום קבוע מה שאתה מקבל זה אפשרות לשיחות טלפון מוזלות, שקול לטענה שתמורת הכסף ששילמת לקייטנת "רמות ים" (אשר על ים הרמות) הבן שלך קיבל חולצה וכובע. לב העיניין אינו המוצר, אלא ה"הזדמנות העיסקית" שיוביפון פותחת לפניך. ברגע שרכשת את המוצר, הפכת גם להיות שותף, משווק ומגייס שותפים חדשים. כל חבילה שתמכור, אתה, או מי שגייסת (או מי שהוא גייס), ירשם לזכותך, וממנו יגזרו רווחיך.

מישהו אמר "טטרה-אדר"?
שמעתי "אלבניה" בקהל?
הזכירו "פרעונים"?
לא, זה רק נדמה לי, אני עם האסוציאציות הפרועות שלי.

___
1 נכון להיום. בשום מקום הם לא מתחייבים לקביעות מחירים, להיפך הם מציינים במפורש ששמורה להם הזכות לשנות את המחירים בכל עת.
ובקרוב: אצלך בסלון 320571
"רמות ים" (אשר על ים הרמות) אינה קייטנה לבנות בלבד?
ובקרוב: אצלך בסלון 320610
היתה פעם. העולם השתנה מאז ימיו של קסטנר.
ובקרוב: אצלך בסלון 320638
אם, כפי שאתה טוען, המוצר היה נרכש ע''י הלקוחות גם ללא ההצעה העסקית, אז אין בעיה. זו סה''כ דרך אטרקטיבית לשווק את מבצע ''חבר מביא חבר''.

לעומת זאת, אם המוצר נרכש ע''י מרבית הלקוחות בשביל ההצעה העסקית, והמוצר רק מכסה על הפירמידה, אז טטרה-אדר, אלבניה ופרעונים.

השאלה היא עבור מה משלמים לי, כלקוח-סוכן. אם אני מסייע לשווק לאחרים חלום לשווק לאחרים חלום לשווק לאחרים חלום זו פירמידה. אם אני מסייע לשווק מוצר, זו לא פירמידה. ההבדל אכן דק.
ובקרוב: אצלך בסלון 320666
אתה היית קונה מוצר המאפשר לך קשר ללא תשלום עם מנויים אחרים של המוצר (בדומה ל skype), וקשר בתעריף נמוך יחסית (נכון לעכשיו) עם טלפונים קויים או סלולרים, וכן שרות עקוב אחרי, תמורת $325 תשלום ראשוני ו30$ לחודש תשלום קבוע (מעבר לתשלום עבור השיחות) החל מתום חצי שנה?
נסה לחשוב כמה אנשים שאתה מכיר היו נענים להצעת רכישה מעין זו, ותגיע למסקנה האם אתה מסייע לשווק לאחרים חלום לשווק לאחרים חלום לשווק לאחרים או שאתה מסייע לשווק מוצר.
תיקון טעות 321144
מסתבר שהוטעתי והטעתי: המחירים שציינתי בתגובה 320542 ($325 תשלום ראשוני ו30$ לחודש תשלום קבוע (מעבר לתשלום עבור השיחות) החל מתום חצי שנה) אינם מחירי המוצר לצרכן הסופי‏1, אלא הסכום אותו מתבקש לשלם מי שמעוניין, פרט לרכישת המוצר, גם בהזדמנות העיסקית שיוביפון פותחת לפניו. מי שמתעקש לרכוש את המוצר בלבד, פתוחה בפניו האפשרות (במחיר נמוך יותר, שהמקור שלי לא ידע בדיוק מה הוא).

___
1 תרגום קלוקל לend user
תיקון טעות 321150
1 משתמש הקצה?
תיקון טעות 321151
עדיין (לטעמי) תרגום קלוקל.
אני מכריז בזאת על תחרות מציאת שם עברי הולם למושג. ההצעה שלי (נכון לעכשיו): הלקוח הסופי.
הלקוח הפרטי? 321153
הלקוח הפרטי? 321154
לא בהכרח. גם לקוח עיסקי יכול לקנות (ואפילו עושה זאת מדי פעם) מוצר כזה או אחר לשימושו הוא, ולא על מנת למוכרו הלאה (בין אם as is ובין אם כפלטפורמה או חומר גלם).
הלקוח הפרטי? 321156
כן, אבל אז הוא לקוח פרטי לצורך העניין, לא?
תיקון טעות 321159
לקוח סופני.
תיקון טעות 321160
:)
תיקון טעות 321574
1 לצרכן
תיקון טעות 321597
נניח שאני קונה מחשב, ותוכנה מסוג מחולל יישומים כזה או אחר, ולבסוף מוכר את המחשב עם היישום המותקן עליו ללקוח שלי.
האם בכך אינני (מנקודת מבטו של משווק/יצרן המחשב) (ה)צרכן?
תיקון טעות 321627
הבה נשמור את המילה ''צרכן'' ללקוח שלך, וננסה למצוא מונח שיתאר אותך.
תיקון טעות 322057
אתה מתחיל עם עלבונות? :)
מי אמר :אכלו לי ,שתו לי ? המסכן התורן 373785
אשתדל להמנע מלהביע דעה אישית [ושיפוטית ]על המבקר שלא ביקר לפני שהחליט לבקר[את החברה]ולהעביר ביקורת.בעיקר מפני שאין לי ענין לעשות פרסומת רק בגלל שגם אני בפראיירים שמרויחים כסף. לכן גם המייל שלי מופיע ,כדי שאם במקרה יפול אסימון ,הוא יתגלגל לכיוון שלי ואלי. ולענין עצמו: להגיד שזה כמו ההוא וכל האחרים אותו דבר זה בהחלט דרך בטוחה להבטיח שכלום לא ישתנה לטובה בעתיד.זה מה יש ומחכים לסוף. בקיבוץ קראנו לזה מרוץ השמונים .שמונים שנה ואתה בחוץ.נגמר-ועד אז נקשיב לדשא גדל. במקום.להתייחס לשיטת שיווק שנלמדת כבר שנים באוניברסיטאות מכובדות כאל מלכודת עמומה וידועה זה ממש רציני ואחראי. זה שחלק מאסיבי מכלכלת המערב ,הדרך שבה עוברות סחורות ושרותים לצרכנים ,והדרך למוצרים חדשים ומעולים לפרוץ דרך מסך הכסף של חברות הענק שמנסות לחסום כל מה שלא שלהן ,זה לא מוזכר במאמר המלומד-עלק."אמרתי לכם להזהר,נזהרתם"- וגם מחר תלכו לעבוד במקום שאתם לא אוהבים [אם יש לכם עבודה] ותסכימו לתנאים שלא משקפים את היכולת שלכם ,רק כדי לצאת בסוף היום [אם לא תפוטרו קודם ]לפנסיה מעליבה ,אם בכלל. אז הנה משהו למחשבה:כל הזדמנות לשיפור מצב אישי כרוכה בסיכון,ובעשיה. כך גם חציית כביש. אגב הכביש הוא המקום המסוכן ביותר בארץ, אחרי בתי חולים.ורופאים. הסיכון שבהצטרפות למקום שבו אין בוס ,אין שעות עבודה ,כמעט אין השקעה נהנים ללמוד ולומדים להנות,חוסכים כסף ומתנתקים מהמחלבה של בזק והניידים [אנחנו הפרות והם החולבים] וגם [ויש לי הוכחות] מרוויחים ומגיעים לשפע ,הסיכון הזה זניח לעומת הסיכוי .יועצים מהסוג שמזהיר אותנו "דורשי טוב" פועלים ממניעים שלהם,זה ה"טריפ" שלהם ,והיה מענין לבדוק מה מסתתר מאחורי הצורך הרע הזה -לעצור אנשים מלהתפתח .זה כמו אלו שאומרים בפגישה לאחר זמן רב "אוי ,כמה שהזדקנת ,את לא נראית טוב ,תגידי,את חולה,התגרשת,משהו ?"הכל אמת כמובן ,ולטובת החולה. הכותב המלומד יודע הכל על יוביפון.אני ,אחרי 4 חודשים מרגיש שעדיין אינני יודע כמעט כלום. מי שיודע הכל זה רק מי שלא מסוגל ללמוד .כוס מלאה במי ביוב אי אפשר למלא ביין .במילים אחרות החכם לומד מהטיפש ולא להפך,שהרי, לו יכול היה הטיפש ללמוד היה משאיר את טיפשותו מאחור. תשאירו . ומי שהתעוררה אצלו שאלה [זאת המטרה] מוזמן.
מי אמר :אכלו לי ,שתו לי ? המסכן התורן 373787
אנא חלק את דבריך לקטעים קצרים יותר: זה הרבה יותר נוח לקריאה.
אדם אנט וקומיקס 278847
היה פעם איזה סרט על צייר קומיקס, ואת החבר הכי טוב שלו גילם אדם אנט אאל"ט. אלוהים יודע הוא ספר של גוזף הלר. מה הקשר? לא יודע.
לגבי השאלה הראשונה 278853
סתם יריה באויר: יש לי רושם שצריך לחפש בכיוון יפאן היא (אם בכלל) המדינה השניה, והיתה לפניה עוד מדינה אליה נתכוון החד.
לגבי השאלה הראשונה 278863
כבר ענו לפניך.
דוקטור? 278856
אני מניח שלא צריך להוסיף מי :)
מלך? 278859
מלך? 278899
אדם אנט - Kings of the wild frontier
"כל ממזר מלך"
טראומה - Trauma Queens
קומיקס - טרזן מלך הקופים
אלהים יודע - דוד המלך

תפקידו של המגאפון אינו ברור (מרטין לותר קינג?). מועמדים ליציאה מן הכלל: מגאפון, טראומה (אם כי יש גם טראומה קינג).
נייט 280153
עכשיו מותר לי לומר שאין קשר בין התשובה הזו למציאות.
תיקון לשאלה 278866
ירדן כנראה שכח,כי שלחתי את השאלה מזמן, אבל יש לה עוד חלק: "ומי מהם יוצא דופן?"
2 המצליחים ו-‏5 הנכשלים 278884
שמח לומר לכם שפתרתי את החידה. משיקולי אבירות זמנית לא אפרסם את התשובה (שתישלח למחבר החידה בדוא''ל) ורק אומר שהמוח שלי ממש התחמם בנסיון לפתור אותה.
2 המצליחים ו-‏5 הנכשלים 278888
אכן פתר ואף הוסיף שהשוודי השחפני חי פחות מ43 שנים, למעשה קצת פחות מ42.5 שנים, אבל מי סופר.
אני מודה לד"ר על אבירותו ומסיק שכנראה שתלתי יותר מדי רמזים.
ניחוש לחידתו של נבו 278887
מה שחיפשו היה המרחק מהשמש.
מבין הנכשלים זיהיתי את האלי (הבריטי שמת בן 85, ונודע בזכות השביט שעל שמו) ודליל (deLisle), שמת בגיל 80, ועל שמו מכתש ירחי.
ניחוש לחידתו של נבו 278889
הדני הוא רוהמר, שהתפרסם בזכות מדידת מהירות האור.
ניחוש לחידתו של נבו 278892
''המצליחים'' הם פרנהייט וצלזיוס.
והמצליחים הם 278891
השוודי הוא צלזיוס והפולני-הולנדי (למעשה גרמני) הוא פרנהייט
והנכשלים 278895
אוקיי, מכאן זה קל: קלוין (הבריטי הידוע), רומאור (הזואולוג הצרפתי), רנקין הסקוטי.
למרות שסולם קלוין משמש לא מעט במדע.
הבריטי 278917
הבריטי אינו קלווין אלא ניוטון.
הבריטי 278920
אני חושב שאתה יכול לפרסם פתרון בית-ספר, הקרדיט מגיע לך.
הפתרון (לבקשת הקהל) 278924
כל האנשים הנרמזים פרסמו סקלות למדידת טמפרטורה.
המצליחים, שהסקלות שלהם מצויות בשימוש נפוץ הם פרנהייט (נולד בגדנסק, חי בהולנד) וצלסיוס השבדי.
הנכשלים, שהסקלות שלהם הוצאו משימוש, הם לפי הסדר: ניוטון האנגלי, רומר (Romer עם קו על ה-O) הדני (מפקד משטרת קופנהגן בשנותיו האחרונות), Reaumur הצרפתי (חוקר חרקים), Delisle הצרפתי השני ו-Rankine המהנדס הסקוטי.
הפתרון (לבקשת הקהל) 278928
ולהדגיש, הם פרסמו סקלות למדידת טמפרטורה שנקראו על שמם.
קלווין לא בעסק, הסקלה על שמו לא מודדת מעלות חום אלא חום מוחלט ולא קלווין המציא אותה, אלא ועידה למידות ומשקלות שהתכנסה הרבה אחרי מותו.
אולי הכוונה בשוודי היא ללינאוס 278898
את סולם צלזיוס למעשה המציא קרולוס לינאוס ולא אנדרס צלזיוס. הסולם של צלזיוס היה הפוך (100 בנק' הקפאון ן 0 בנק' הרתיחה).
ניחוש לחידתו של נבו 279077
זה בטח יהיה מנדנד לאמר שלתופעה "crater" לא קוראים מכתש בעברית נכון?
ניחוש לחידתו של נבו 279141
איך כן קוראים לזה בעברית?
ניחוש לחידתו של נבו 279279
אפשר להמשיך לקרוא לזה מכתש.
ניסיתי לבדוק את כל הנושא במילונים בעברית ובאנגלית, וכנראה שזו טעות ככה נפוצה שהיא מושרשת עד למילון.
לפי זיכרוני, מכתש נוצר באופן טבעי בעוד שקרייטר הוא פגיעה של מטאור. בנוסף המכתש הוא תופעה נדירה שכמוה יש 5 או 7 בעולם, מתוכם 3 בארץ (מישהו אמר גאווה לאומית?).
אני אנסה לבדוק יותר טוב את הנושא ולחזור. כולכם מוזמנים לתקן אותי...
ניחוש לחידתו של נבו 279283
וויקי מונה מספר סוגי "קרייטר" העיקריים שבהם הם
מכתשים וולקניים (כמו בגולן)
מכתשי פגיעה (כמו על הירח)
מכתשי קרסטיים (כמו רמון, הקטן והגדול אצלינו)

ניחוש לחידתו של נבו 279291
איך לא חשבתי לחפש בוויקי.
אני הולך להכות את עצמי...
makhtesh 279335
באנגלית, crater הכוונה למכתש שנוצר מפגיעת מטאוריט. לעומת זאת, מכתש שנוצר מבליה גיאולוגית, נקרא makhtesh
אם אתה לא שם, אתה לא קיים 279339
אם אתה לא שם, אתה לא קיים 279362
לא לא, הוא צודק. זה גם מה שאני זוכר.
בגלל שהתופעה התגלתה בישראל (מעניין איך תופעה כל כך גדולה לא התגלתה לפני כן), היא נקראת על השם העיברי שהומצא לה, שנקרא על שם המכשיר מכתש, מלשון כתישה.
אם אתה לא שם, אתה לא קיים 279727
בישראל נמצאים חמישה מכתשים, וחמשת המכתשים הגדולים בעולם.
עוד שניים קטנים יותר נמצאים בסיני ועוד אחד נדד על לאינדונזיה.
צרות אופקים לשמה 279364
מילון רגיל לא בהכרח יביא מונחים מדעיים.
לפעמים המלה נמצאת במובנה ה"רגיל" אך לא במובנה המדעי, ראה למשל http://dictionary.reference.com/search?q=quintessenc...
ולפעמים אפילו זה לא, כמו לדוגמא http://dictionary.reference.com/search?q=hermitian
כמו שאתה רואה, לא היה קשה במיוחד למצוא את הדוגמאות הללו, ואני בטוח שיש עוד.
זואולוג צרפתי שמת בגיל 74 278894
האם זהו ארמנד דוויד אשר נסע לסין וגילה בין השאר את דוב הפנדה?

או אולי זהו מארי ג'ולה צזאר סבין (איך שלא הוגים את זה בצרפתית) אשר נסע עם משלחת לאיזורינו והספיק לבקר בארץ ישראל?
כל הפרטים על המצליחים והכושלים 278897
במאמר הבא על מדידת טמפרטורה:
חמישה נכשלו ושניים שהצליחו 278914
חמישה נכשלו ושניים שהצליחו - לפתור את החידה.
אוף טופיק 278945
אהה, מה זה המוצץ הזה? לברקת נולד משהו?

מזל טוב!
אוף טופיק 278985
בהחלט נראה ככה. מזל טוב! ובקרוב אצלי...
אוף טופיק 278987
3.4 ק"ג
משתין מקדימה.
קשה להיות טיפש 279839
אחרי שהתגאתי ביני לבין עצמי בכושר ההיסק החריף שלי, גיליתי שאם שמים את העכבר על הציור של המוצץ מופיעה הכתובת: "מזל טוב לאביבה על הולדת בנה!". אז שוב- מזל טוב לאביבה על הולדת בנה!
אני רק שאלה 279896
ומה אנחנו אמורים להסיק מזה?
אני רק שאלה 279911
מי זה אנחנו?
אני רק שאלה 279949
אני ודרדסבא.
אוף טופיק 279915
וננצל את הפורום הזה להודיע בגאווה על הולדתו של רפאל גל הפיצפון, שהגיח לאויר העולם ביום ו' בצהריים, במשקל 3.270 קילוגרם, ותוך גרימת מינימום טרחה לאמו ולשאר העולם.
זה הפיצפון גדול יהיה 279916
רק אושר, ושהגל לא יגדל להיות צונמי.
סגן גל רפאלי הלך לאכול צהריים 280166
מזל טוב!
? 280169
דינה ברזילי (גד רפאלי למעשה) 280188
קשה תפיסה באופן חמור 280189
כן כן, את זה דוקא הבנתי, אבל למה המזל טוב לדורון הגלילי? (מה לעשות...)
קשה תפיסה באופן חמור 280192
מזל טוב על זה שהוא הפסיק לנטפק הודעות כמובן. בקרוב אצלך.
השמועות על מותי היו מוקדמות מדי 280306
תגובה 280305
אוף טופיק 279933
אתן מתאמות את זה או משהו?

מזל טוב!
אוף טופיק 279942
מזל טוב לזוג ולעופר הרך!
-------------------------------
אפופידס שביקר אתמול בחדר יולדות, חגג יומולדת בשבוע שעבר, ושרבים (יחסית) ממקורביו גם הם נולדו בתקופה זו (תגובה 197347).
מזל טוב! 279948
אז נעם (הקשיש יותר :-]) ורפאל גל נולדו באותו שבוע - בגיל שנה תוכלו לערוך להם מסיבת יומולדת משותפת.

----
אה, ולהפניה של אפופידס בעניין ימי הולדת: היומולדת שלי הוא בדיוק עם האייל - 12 בספטמבר.
מזל טוב! 279972
בתולה!
מזל טוב! 280007
תגובה 246531
מזל טוב! 280013
מי זאת מונה מהתגובה ההיא (אתה יודע?)?
מזל טוב! 280047
ומי זאת מונה מהפתיל הזה תגובה 205520 את יודעת?
מזל טוב! 280049
אם אני לא עושה סלט בין כל הדמויות, אז החשמנית היא מולי, לא מונה.
מזל טוב! 280061
כן. מונה הנ"ל היא בחורה נפלאה, חברה טובה שלי ובעלת יכולת מיסטית, מופלאה, לאיתור קרינה רדיואקטיבית :-] , אבל נדמה לי שאין קשר בינה לבין המונה השניה.

שאלתי אז את מר סירוגין מתגובה 205518 אם הוא עובד עם מונה גייגר משום שדבריו הפתיעו אותי. עד לאותו רגע דימיתי, לתומי, שהעולם והיקום אינם יודעים שה"מנסה לברר" המהמהמת, מכמה תגובות לפני כן, היא אני.

ומי אדוני?
מזל טוב! 280158
אם אענה, יזרקו אותי לצמיתות מנשיאות בית המשפט והדין האלמוניים, לסירוגין ושלא, אליו נעשיתי מוסמך בדי עמל.
אוף טופיק 279983
מזל טוב. איזה כיף לך!
אוף טופיק 280019
מזל טוב!
אוף טופיק 280085
אה, נהדר ומשמח :-) שיהיו ממנו רק נחת ואושר.
מזל טוב! 280087
אוף טופיק 280151
מתרבים הה? מזל טוב, אושר ובריאות. גם לברקת.
אוף טופיק 280815
מזל-טוב!

מזל"ט גם לברקת ולאיזי (לכל אחד לחוד).
עוד אוף טופיק 303653
3.980
בולבול
אינשם עדיין
לאם הגיבורה שלום
האב עוד מבולבל קצת
מיה הולכת להרוג אותנו, אבל אם נעבור את זה אני מקווה שהיא תשמח.
מזל טוב! 303658
מזל טוב 303662
לך ולאם (הגיבורה באמת, לאור המשקל) ובכלל - עלו והצליחו.
עוד אוף טופיק 303671
מזל טוב!
ומיה תצתרך להתרגל - גם אני לא ממש התלהבתי כשהביאו לי אח קטן (רציתי אח גדול), אבל בסוף התרגלתי.
עוד אוף טופיק 303679
מזל טוב!
\omega-מזל טוב 303734
כבר עמדתי לתהות, מאי כמעט וחלף לו...
omega-מזל טוב 303933
*עמדת* לתהות? טוב שעוד לא תהית...

רוב תודות לך ולכל המברכים.
omega-מזל טוב 303957
בוא נאמר שתהיתי אם עלי לתהות.
עוד אוף טופיק 303979
מזל טוב, ושתדעו איתו רק אושר, נחת ובריאות!
עוד אוף טופיק 304151
3.980
אינשם
האב עוד מבולבל קצת
מיה הולכת להרוג אותנו

כל הנ"ל עומד להשתנות בקרוב. ביתר הרשימה אל תיגעו.

אה, כן, ומזל טוב.
עוד אוף טופיק 304281
נראה לי שלגבי הפריט השני ברשימה, מדובר במלחמה אבודה. כל אחד עושה את הטעויות שלו.

(או שלא? אלון?)
מזל טוב והרבה נחת! 309241
(וסליחה על האיחור הגדול) אני מניחה שמיה עברה את המשוכה הראשונה ושכל הנפשות הפועלות עייפות אך מאוד מרוצות :-] .
מזל טוב והרבה נחת! 309263
נכון מאוד :-)
מזל טוב והרבה נחת! 309655
שם כבר יש? או שנשארתם עם אינשם?
מזל טוב והרבה נחת! 309691
מה רע באינשם?
מזל טוב והרבה נחת! 309730
יש לו צליל קצת אינדיאני, לא? (בעצם, יש לומר אמריקאי-ילידי).
מזל טוב והרבה נחת! 309754
יובל :-)
מזל טוב והרבה נחת! 309756
האח הידד. ואיך הגוזלית מתמודדת?
מזל טוב והרבה נחת! 309831
די יפה. היא אוהבת לדרוש ''חיתול לבייבי'' בימים זוגיים ו''דייפרצ'יינג' לבייבי'' בימים איזוגיים, וגם להחזיק אותו בחיקה למשך עשרים שניות עד שהוא בוכה, שאז היא מוסרת אותו בחזרה במבט נעלב.
מזל טוב והרבה נחת! 309934
היא מבחינה כבר בין ימים זוגיים לימים אי זוגיים? באמת ילדה מתמטית.:)
מזל טוב והרבה נחת! 309764
אחלה שם.:)
מזל טוב והרבה נחת! (כה"ב! כה"ב!) 310942
הוא כבר מבין שקראו לו ע"ש אחד מעורכי האייל?
מזל טוב והרבה נחת! (כה"ב! כה"ב!) 310965
אני לא רוצה להטיל על כתפיו כזה משא כבר עכשיו. כשיגדל.

(תודה!)
מזל טוב והרבה נחת! 318011
תגיד, מה עם איזה תמונה של הרך הנולד?
מזל טוב והרבה נחת! 318016
לא יודע אם זה מעניין את כולם, אבל... טוב, מה כבר הנזק:

(אופס. התפלקה לי גם אחת סתם של מיה (עם סבתא)).
מזל טוב והרבה נחת! 318038
איזה מתוקים! משהו משהו. (ויובל נראה כאילו הוכיח את השערת גולדבך אגב ארוחת הבוקר שלו...)
תודה.
אוף טופיק 288263
באיחור קל, הצטרפתי גם אנוכי לאוסף‏1 ההורים תגובה 288262.

1 גדול מכדי להיות קבוצה
אוף טופיק 288291
מזל טוב!
אוף טופיק 288390
כן ירבו.
אוף טופיק 472002
אכן רבינו.
אוף טופיק 472003
כמה?
אוף טופיק 472005
עוד אחת.
מזל טוב! 472006
אוף טופיק 472008
עוד מזל טוב!
אוף טופיק 472022
מזל טוב ורוב אושר ובריאות!
אוף טופיק 472023
תודה לך, לעפרונית, לאלמוני ולגדודי המאחלים העתידים לצבוא על פתיל זה.
מזל טוב 472034
אוף טופיק 472028
מזל טוב לנורית! (לך לא מגיע).

(תגובה 461553)
חוצפן! 472046
האין די בכך שאתה מתפרץ לדבריי (בתגובה תגובה 461553), אתה עוד מעז להתלונן על כך שאני מנומס ממך?

וברצינות (?!), ברצוני לטעון כי: (א) הייתי עסוק‏1 או לחלופין: (ב) הייתי בטוח שתורך.

1בקשות לפוסטדוק‏2 (וגם לידה).

2אם תרצה לדעת את התוצאות, שאל בני ונען‏3.

3נו, טוב, הנה רמז: נהיה אויבים מרים בקרוב.
פוחז! 472068
טוב, בסדר, אז מזל טוב גם לך. ותבלה יפה ברדמונד, זה מקום מצויין (כך שמעתי) וסיאטל עיר נהדרת. רק למה "אויבים"? אם אתה שם, זה יכול להביא למעסיקי רק תועלת.
מזל טוב! 472036
מזל טוב ורוב שמחה ונחת! 472066
אוף טופיק 472030
מצויין. שתגדל למצוות ומעשים טובים.
אוף טופיק 623870
פעם שלישית גלידה.
אוף טופיק 623872
אבו אל בנאת? מז"ט!
אוף טופיק 623923
ידעת שהשלישית היא בת ע"פ השם הנשי שנבחר ("גלידה")?
אוף טופיק 623924
לא ידעתי, ניחשתי.
אוף טופיק 623874
מזל טוב!
אוף טופיק 623902
מזל טוב! אני מניחה שההורות כבר אינה "פן עיקרי וחיוני בחייך", אלא חייך הם "פן עיקרי וחיוני בהורות שלך".
אוף טופיק 623925
משהו כזה. אני עוד לא באמת יודע כי יורשות העצר עדיין בידי המטפלים המלכותיים רוב הזמן.
אוף טופיק 623903
מזל טוב!

אני מבין שזהו, אתם במיעוט בבית.
אוף טופיק 623906
חבר שלי הגדיר פעם את המעבר משני ילדים לשלושה כ''מעבר מאישית לאזורית''.
אוף טופיק 623907
וחבר שלי הגדיר פעם את שלבי המעבר הראשיים כ''להתחתן זה כמו לקנות כדור ברזל גדול עם שלשלת, לקחת משכנתא זה כמו ללכת איתו לשפת הנהר ולקשור אותו לרגל, וכשנולד לך ילד אתה זורק את הכדור לנהר''.
אוף טופיק 623922
אם כך, נראה שכבר זרקתי שלושה כדורים ברזל עם שלשלאות לנהר, לא קשורים.
אוף טופיק 623944
ולפי לואי סי.קיי, זה השלב בחיים שבו שואלים אותך "מה נשמע?" וכל מה שנשאר לך זה לענות "מצוין".

אוף טופיק 623919
גם חבר שלי הגדיר זאת כך לאחרונה (בנוגע לעצמו). כשהוא שאל למצבי הנוכחי, המשכתי את המטאפורה ואמרתי שאנחנו עדיין בדאבל-טים.

ומזל טוב, אורי!
אוף טופיק 623974
תודה לך ולכל המברכים.
אוף טופיק 623921
אני במיעוט עוד מאז שהראשונה נולדה.
אוף טופיק 623928
:) זאת היתה הפואנטה של מטאפורת הכדור למיטב הבנתי. ממילא אחרי שזרקת אותו לראשונה, אתה כבר לא נמצא יותר על הגדה שהכרת. אחר כך זה ענין כמותי של יכולת הציפה שלך מול המשקלים הגדלים...
אוף טופיק 623936
מישהו שצלל בים המלח סיפר לי שהצטרך לשים על חגורת המשקולות שלו שלושים ושמונה ק''ג עופרת.
(בחור צנום)
אוף טופיק 623937
דווקא צנומים פחות צפים, כידוע.
אוף טופיק 623938
אני בטוח שהדגים שהוא ראה היו שווים את הטירחה.
אוף טופיק 623940
למעשה זו היתה צלילת מחקר והם מצאו איזה מיקרואורגניזמים.
אוף טופיק 623941
זה מה שנקרא מיקרופיש?
אוף טופיק 623904
מזל טוב!
אוף טופיק 623911
מזל טוב!
אוף טופיק 623912
מזל טוב
אוף טופיק 623916
מצטרפים למברכים, מזל טוב.
איפה כותבים ברכות ליולדת? 279030
איפה כותבים ברכות ליולדת? 279048
כאן, אני מניח. ברכות ליולדת!
איפה כותבים ברכות ליולדת? 279056
אני חושב שהנושא ראוי לידיעה חדשותית נפרדת.

מזל טוב!
וגם ממנ י! 279161
וגם ממנ י! 279177
תודה לכם ולכל האיילים כולם (שאולי עוד יעשו בייבי סיטינג לפי התור) בשמי ובשם נעם הקטן. מייד כשיהיו עוד 5 דקות פנויות ארחיב בפרטי האירוע המשמח, כמובן בצנזור החלקים הבלתי אסתטיים. בינתים אומר רק שאני מאחלת לל.ב.פ לידה שתהיה קצרה הרבה יותר מ-‏36 שעות.
וגם ממנ י! 279178
וכמובן הלוגו מחמם לב :-) תודה למיצ.
מזל טוב! 279179
גם ממני 279243
מזל טוב ברקת&נעם.
וגם ממנ י! 279368
מזל טוב!
הרבה נחת ושמחה.
וגם ממני! 279426
מה שהם אמרו 280063
וגם אני מצטרף לברכות 280126
(מאוחר, נכון, ככה זה כשיש עבודה ומנסים להימנע מלגשת לאייל כדי שיישאר זמן לעבוד)
וגם אני 280128
מזל טוב לברקת ול.ב.פ!!
איפה כותבים ברכות ליולדת? 279051
ברכות ליולדת, ולכבודה הבורקס במפגש הבא (ובאופן חד פעמי, ורק בתנאי שתביא את היילוד עימה) עלינו.
ככה הוא ילמד ותלמד גם אמו הטרייה, שיעור חינוכי בהבאת בורקס!
מזל טוב! 279346
למה תמונה של מוצץ? עדיף ציצי!
מזל טוב! 279425
זה מה שמיצ מצא בדרך.
מזל טוב! 279429
יימצא ציצ למיצ וישא"ק!
מזל טוב! (כה"ב) 279755
מזל טוב לאמהות הטריות 280748
ואני אשמח אם למרות שאינני חבר המערכת, תחזירו את הלוגו החגיגי עבורי ליומיים שלושה עד שאני אצא מההלם.
מזל טוב...! 280763
מזל טוב לאמהות הטריות 280793
וואו, האייל מזדקן.

מזל טוב!
מזל טוב לאמהות הטריות 280794
מזל טוב. בהתחלה לא הבנתי, חשבתי שאתה רוצה שיחזירו את הלוגו החגיגי פשוט מפני שעוד לא ראית אותו, ורק מתגובות המזל טוב אני נוטה להסיק שגם אצלך שמח. בן או בת?
מזל טוב לאמהות הטריות 280912
בן, 3.390, ורק כדי לעצבן את ברקת ואת ל.ב.פ, לידה כמעט טבעית ללא אפידורל, ללא חיתוכים, קרעים, תפרים ושאר צרות, והכי חשוב, בקושי 10 שעות בחדר לידה.
You were lucky! 280914
מזל שנשים באופן כללי פחות אוהבות את מונטי פייתון, אחרת הייתי צופה כאן פתיל נוסף של ציטוטים מהמערכון המדובר.

אה, ומזלטוב כללי לרגל כל הלידות האחרונות ואלו שבדרך (בטח יש).
And, Bring the machine that goes 280916
אין לך מושג כמה התאכזבתי שהמכונה היחידה שהיתה מחוברת לאשתי (מוניטור כל שעתיים בערך) לא עשתה "פינג!".
מזל טוב לאמהות הטריות 280974
מזל טוב! גם אצלכם זה הבכור?
מזל טוב לאמהות הטריות 281074
תודה, וכן, זה הבכור.
מזל טוב לאמהות הטריות 280976
מזל טוב, מזל טוב! (ואני הייתי בחדר לידה רק שש שעות).
מזל טוב לאמהות הטריות 280986
מזל טוב!
ולגבי קלות הלידה, אני מתחילה להצטער שאינני מכירה את זוגתך ולכן לא אוכל להיות צ'ילבה שלה. בטח גם קורס הכנה לא עשיתם.
מזל טוב לאמהות הטריות 281073
תודה, דוקא קורס הכנה כן עשינו, אבל ההכנה הטובה ביותר כנראה היתה המעקב המתמיד של אשתי אחרי פורום הריון ולידה של תפוז. כל מה שרצית לדעת (וגם כמה דברים שלא היית רוצה לדעת) על הריון ולידה.
מזל טוב לאמהות הטריות 281294
זה לא הפורום שברקת כותבת בו כמעט את כל ההודעות? (לא, לא האייל הקורא, השני).
מזל טוב לאמהות הטריות 281298
אין לי מושג כי:
א. אני לא עוקב אחרי ברקת.
ב. אני לא משתתף בפורום הנ"ל.
מזל טוב לאמהות הטריות 281302
אולי תשאל את האשה.
מזל טוב לאמהות הטריות 281308
אשתי (מרגישה טוב, תודה ששאלתם) מוסרת שהשמות ''ברקת'' או ''אביבה משמרי'' לא מוכרים לה מהפורום. זה לא אומר שהנ''ל לא נכחה שם בכינוי אחר.
אתה מתבלבל 281323
המקום ההוא שבו ברקת כותבת כמעט את כל ההודעות נקרא האינטרנט הישראלי.
אתה מתבלבל 282483
היו ימים.
הללויה! 281023
מזל טוב לרך היילוד 281114
ובתקווה שיזכה לחינוך לא קיבוצי ויגדל למעשים טובים.
מזל טוב לאמהות הטריות 282100
מזל טוב!
מזל טוב לאמהות הטריות 282127
שנים מכניסים לי לראש שהריון זה לא מחלה. לא מחלה? מגפה!
החידה של הד''ר 279453
האם מדובר ברעות חולות? משהו כמו
ADAM abuse
Sly disease
Brown's disease
Addison's disease
Heller's disease
החידה של הד''ר 279459
ההשתתפות אסורה על קרובי משפחתו של עורך הטריויה :-)
החידה של הד''ר 279482
מזל טוב לברקת ונעם, ובוקר טוב למחדשי החיפוש אחרי התשובה לחידה שלי.
בשלב זה אני מנוע מלהגיב, אלא אם כן מישהו ייתן את התשובה הנכונה כמובן.
הילודה הגוברת 279964
כן, כן, זה נפלא, ברכות גם לל.ב.פ. אבל...בכל זאת... מישהו רוצה *לנסות* לפתור את החידה שלי? שניתן רמז?
הילודה הגוברת 280008
מממ... משום מה הייתי משוכנע שכבר ניתן רמז בתגובה 278856 - כנראה שוב הצלחתי לשכנע בעיקר את עצמי :-)
טוב אז רמז 280024
יוצא הדופן אינו מאוית בכתיב המקובל.
לדוגמא, אם יוצא הדופן היה "תפוח" אז ייתכן שהאיות הוא epel ולא apple כמקובל.
טוב אז רמז 280028
אבל (לפני שאני כושל במציאת יוצא הדופן), האם לגבי המשותף צדקתי?
priori incantate 280040
(כותרת מאולתרת לחובבי הארי פוטר וללא כל קשר לחידה)

אם הכוונה לזה שאני ד''ר, צדקת.
אם הכוונה לזה שהחידה קשורה להיותי ד''ר או לרפואה בכלל, הקשר הוא מאד עקיף.
נו טוב 280043
כוונתי היתה לדוקטור מי (doctor who) - סדרת קאלט אנגלית מיתולוגית שכללה את איש המגאפון, את קטע הטראומה, באסטרד, ומקור קומיקסי. ג'וזף הלר היה אחד הגיבורים המספרים באיזו הזדמנות ואדם אנט עשה שם אודישן.

במחשבה שניה, בהחלט יכול להיות שכל שישה מושגים מקריים מהמילון יהיו קשורים לסדרה הזו :)
נו טוב 280045
ועל כך נאמר ''המלפפון עלה על הגנן''
לא, זו ממש לא התשובה.
לסבך אתכם עד כדי כך זו נראית לי רשעות לשמה...
התופעה נקראת "priori incantatem" 280069
ואולי התכוונת דווקא ללחש "priori incantato".
התופעה נקראת "priori incantatem" 280091
כן, הכוונה היתה ללחש - משחק מלים מטופש שבו התכוונתי לרמוז שאבי עבודי יסביר למה התכוון בתגובה הקודמת שלו...
בכל אופן זה לא קשור לענייננו...
לשאלת הד''ר 280116
המממ.. האם יש קשר בין הממזר לבין אלן ב'סטארד?
לשאלת הד''ר 280117
גם אני חשבתי על כך. איך קראו לסידרה הזאתהי?
ריק מאייל בשבילכם 280119
"פוליטיקאי קטן שלי" בעברית, ובאנגלית The New Statesman אם אני לא טועה.
ממזר 280121
המונח (bastard) נכון, ההקשר הזוי לחלוטין
רמז מספר 2 280352
ובכן, יש קשר כלשהו לרפואה למרות הכל.
יוצא הדופן קשור לזוכה פרס נובל לרפואה במחצית הראשונה של המאה ה-‏20.
רמז מספר 2 280368
האם יש קשר לפסיכולוגיה?
רמז מספר 2 280502
לא ולא.
הנה, ד''ר, 280518
שלא תגיד שלא אוהבים אותך יותר
הנה, ד''ר, 280519
1937

(ואני מתנצל בפניך על תשעת ימי האיחור)
הנה, ד''ר, 280528
ולאן אתה נעלמת?
alas! 280613
אכן, כל המונחים ברשימה רומזים למולקולות בעלות שמות מוזרים, כמו למשל bastradane, adamantane, traumatic acid, commic acid וכו'.
יוצא הדופן הוא godnose שאינו השם הפורמלי של מולקולה אלא נסיון נואש של מגלה המולקולה להכתיר אותה בשם. המדען שגילה אותה (אלברט סנט-ג'ורג'י) ידע שהיא מורכבת ממימן פחמן וחמצן ביחס שמתאים לסוכרים, אך בזאת הסתיים הידע. מאחר וסוכרים זוכים לסיומת "---וז" (כמו גלוקוז, סוכרוז, פרוקטוז וכו') קרא לו בשם ignose ("אינני יודע").
העורך לא הבין את הבדיחה ודרש שם אחר. חשב לעצמו אלברט ידידנו "אבל רק אלוהים יודע איך החומר הזה בנוי" והציע את השם godnose. לצערו, גם השם הזה לא התקבל, וכך נשארנו עם השם חסר ההשראה ascorbic acid ("החומצה המונעת את מחלת הצפדינה")או כפי שהוא מוכר יותר - ויטמין C, וסנט-ג'ורג'י זכה בפרס נובל לרפואה לשנת 1937.
יאללה פיראטיות! 280622
מה אפשר לקנות במחיר של עז בבוהמיה?
יאללה פיראטיות! 280624
משהו מוסיקלי?
יאללה פיראטיות! 280634
לא. החידה מתחום הספרות.
חידון קישון 280651
1. מהו משטרה של מדינת ישראל?

2. איזו אמזונה גרמאנית גויסה כדי לחסוך בהוצאות מיותרות עקב מצבו של מי שלימים יתגלגל ויהיה פקיד חשוב?

3. כיצד עזר סופר יהודי לשיפור איכותה של התקוממות אנטי קולוניאליסטית?

4. מה זה פיבל ולמה זה פיבל?

5. מתי אפשר להשתמש בפאגאט בלי להתפלא?

6. מהו המקור ההונגרי לביטוי תנכי אפשרי ומהי משמעותו?

7. מה אפשר להשיג מגניבת נורה מבית הנוחיות שאי אפשר להשיג מזיוף סעיפי הקצבה?

8. מיהו המעורר המיני המושלם?

9. איך אפשר לאבד אהדה על ידי מעשה פזיז?
חידון קישון 280654
5. פוקר יהודי.
6. "לוטבק" וכיתתו חרבותיהם ללוטבקים.
7. השעיה מהתפקיד. כך ארבינקא סידר לזה שהתייעץ בו חופשה.
8. יתוש.
9. "סליחה שניצחנו".
חידון קישון 280659
1) אוטובוס קואפרטיב
6) אולי גם "פקה"
חידון קישון 280661
רק ''פקה'' - אני טעיתי (לא זכרתי טוב)
חידון קישון 280668
6) והביטוי התנכי?
חידון קישון 280673
אני לא זוכר, למעשה אני זוכר שהיה מדובר בביטוי תלמודי בכלל. היה לנו דיון על זה כבר, לא? או שזה היה על אונס התשבץ?
חידון קישון 280678
מדובר פה בביטוי תנכי, לא בדבר האחר.
חידון קישון 280681
6+9. לא נכון.
חידון קישון 280684
9) מבצע קדש, אבל "איך איבדנו את אהדת העולם" אכן מופיע ב ס.ש
חידון קישון 280706
1. אוטובוס קואופרטיב

4. דלי באנגלית - זה מה שקורה כאשר פותרים תשבצים בכוח
5. פוקר יהודי
6. פקה - מלחים
7. חופשה בתשלום לצורך החקירה
8. עקיצת יתוש בעפעפיים? בעצם זה לא מיהו אלא מהו...
9. לנצח במלחמה
תוספת 280710
10. מי עקב אחרי מי עד נתניה ולמה?
תוספת 280989
בניחוש: ירדן פודמניצקי כדי לספר למ"צ על הצגתו החדשה.
תוספת 281002
אכן פודמניצקי אבל מסיבה אחרת (ואחרי מישהו אחר).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים