הפוליטיקה הסמויה מעין 289
לכאורה עוד ידיעה בעיתון: "נשיא ונצואלה צ'אווס נסע לעיראק להיפגש עם סדאם חוסיין, ארה"ב מחתה". נו, עוד ידיעה שרפרפנו עליה בעיתון - את מי זה כבר מעניין. בואו ננסה לקרא את הידיעה הזו שוב, הפעם לאט.
נשיא ונצואלה, צ'אווס, נסע לעיראק - למה דווקא נשיא ונצואלה, מכל המדינות, בחר לנסוע לעיראק? אין לו משהו יותר טוב לעשות חוץ מלהיפגש עם האדם המוחרם ביותר בעולם - יותר מקדאפי מלוב וקים ג'ונג־איל מצפון קוריאה? וגם, כפי שכתוב בהמשך הידיעה, ארה"ב מחתה - לא יתכן שצ'אווס לא ידע שארה"ב תמחה. נניח שלא ידע (אף־על־פי שזו הנחה לא סבירה בעליל, שכן כל פוליטיקאי רציני יודע מיהו ומהו סאדם חוסיין). אם הוא לא ידע, ודאי אחד מיועציו הבין שזה מה שיקרה - הרי ארה"ב לא תעבור בשתיקה על ביקור שכזה. ובכל זאת, בחר מר צ'אווס (שהוא, להזכירנו, נשיא ונצואלה) לנסוע לעיראק. למה?

יתכן והביקור הוא ביקור חברתי. אם הוא ביקור חברתי לא כדאי לפרסם אותו - כיוון שברור כי ארה"ב תמחה כנגד ביקור שכזה, הפותח את מעגל החרם על עיראק. אפשר גם לנקוט בדרך פעולה אחרת (אם אכן מדובר בביקור חברתי) - אפשר פשוט לטלפן, לשאול מה העניינים, לספר כמה בדיחות... אפילו אם יחידת "אשלון" האמריקאית (האחראית על האזנות לתשדורות גלויות - משהו כמו יחידת "חצב" הישראלית שכבר פורסמה לפני כ-‏10 שנים בעיתון "במחנה") תיירט את השיחה, הרי שלא יהיה טעם למחות כנגדה - ראשית, המידע הושג על־ידי האזנה, מה שיביך את המאזין (ארה"ב) שייתפס כמאזין לשיחות לא־לו; ושנית, לא יהיה ממש "בשר" לידיעה הזו - אי אפשר לאסור על ראשי מדינות לקיים קשרים חברתיים עם ראשי מדינות אחרים. אפשר לכפות חרמות (על־ידי האו"ם) או גינויים חריפים על מדינות המפרות את החלטות האו"ם.

כלומר, לא יתכן ומטרת הביקור היא חברתית - הביקור הוא בהכרח למטרות אחרות, פוליטיות, כלשהן. בואו ניזכר שוב מה היה לנו באותה הידיעה, והפעם נשמיט שמות ו"נסדר" מחדש את המשפט:

"נשיא ונצואלה נסע לעיראק כדי להיפגש עם הנשיא, ארה"ב מחתה". כלומר, לונצואלה ולעיראק יש אינטרס משותף (שלשמו יש להיפגש), והוא נוגד את האינטרס של ארה"ב (שמחתה). איזה אינטרס משותף יכול להיות לשתי מדינות שהן כמעט אנטיפודיות זו לזו? לא יתכן שהאינטרס הוא פוליטי מקומי, שכן המדינות רחוקות זו מזו עד מאוד - האחת במזרח התיכון, נושקת למפרץ הפרסי, והאחרת בחלקה הצפוני של דרום אמריקה. ברור שאין להן גבול משותף, אויבים משותפים, או כל אינטרס גיאוגרפי משותף. נוסף על כך - האחת היא מדינה מוסלמית, והשניה נוצרית־קתולית.

אז מה בכל זאת יש במשותף לשתי המדינות הללו, שהן כה רחוקות זו מזו, עם דת שונה, משטר שונה, תרבות שונה, כלכלה שונה, הכל שונה. הכל שונה? זה מה שקורה כשקוראים מהר מדי. לא הכל שונה. הכלכלה דומה, בדבר אחד. גם עיראק וגם ונצואלה מבססות את כלכלתן באופן חלקי על הנפט. נפט - זו כבר מילה משמעותית.

הנפט הוא משאב חיוני בכלכלה של ימינו. תארו לכם את החיים בלי נפט - אין כמעט מכוניות, אין מטוסים, אוניות. אין פלסטיק לסוגיו, שהרי רוב התעשיות הכימיות מבוססות על תוצרי לוואי של נפט. בקיצור, מי ששולט על הנפט, בהחלט יכול להשפיע על כלכלת העולם. ולמי שחושב שלא, הייתי רוצה להזכיר את "משבר הנפט" של 1973-4: בעקבות תמיכת ארה"ב בישראל במלחמת יום־כיפור החליטו ראשי אופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט, להעלות את מחירי הנפט. בפועל, מחירי הנפט הגולמי הוכפלו. מה שקרה היה אסון לארה"ב ולאירופה. מכוניות הושבתו, תחנות־דלק התרוקנו, המצב היה די גרוע. לקח שנים למחירי הנפט לרדת חזרה לרמתם של לפני המשבר.

אם נחזור לסוגייה שעל הפרק, סביר להניח כי הפגישה בין נשיא ונצואלה צ'אווס, ונשיא עיראק סדאם חוסיין, תיסוב בעיקר על סוגיית מחירי הנפט או מכסות יצור הנפט. עיראק הרי נמצאת בבעיה. החלטות האו"ם אוסרות עליה למכור נפט בצורה חופשית, אלא רק דרך תוכנית ה"נפט תמורת מזון" - עיראק מורשית למכור נפט בכ-‏2 מיליארד דולר, ובתמורה היא זכאית לקבל מזון ותרופות בלבד. עיראק גם לא זכאית לקבוע את המחיר לנפט שהיא מוכרת. ברור שסדאם חוסיין לא מסתפק בזה ואחת לכמה זמן מתגלה מכלית נפט שהפליגה מעיראק למדינה עלומה תמורת פטרו־דולרים הנחוצים כל־כך לשם התעצמותה המחודשת של עיראק.

הנפט חשוב מאד לעיראק, יש לנו על כך שתי עדויות נסיבתיות. כדרכן של עדויות שכאלו הן אינן חותכות (אין מדובר ב"צילום של הרוצח מבצע את זממו עם כלי הרצח"), אבל ניתוח שלהן בהקשר הכולל לא יכול להביא למסקנה אחרת - הנפט הוא עניין קרדינלי לעיראק.

העדות הראשונה היא מיולי 1990. בוועידת מדינות אופ"ק נסוב ויכוח קשה לגבי מדיניות מחירי הנפט. מחיר הנפט היה במגמת עליה בשנתיים שקדמו לועידה, והויכוח נסוב על השאלה האם להוריד את מחירי הנפט ולמכור יותר ובזול, או לשמור על המגמה ולהעלות את מחירי הנפט ולמכור פחות, אך ביוקר. בראש המדינות שתמכו בהעלאת מחירי הנפט הייתה עיראק, ובראש המדינות שתמכו בהורדת המחירים הייתה... לא, לא ונצואלה, אל תתבלבלו, זו הייתה דווקא כוויית. ההחלטה לבסוף הייתה להוריד את המחירים - כפי שכווית דרשה. באופן "מפליא", חודש לאחר מכן, "נזכר" סאדם חוסיין כי כווית היא המחוז ה-‏19 של עיראק (אגב, היסטורית, זה לא נכון) וכבש אותה. כמו שאמר פעם מישהו "המלחמה מתחילה במקום בו נגמרת הדיפלומטיה". מחירי הנפט - עלו.

עדות שנייה נמצאת קרוב לסיום אותה מלחמה - בסוף פברואר־תחילת מרץ 1991. הדבר האחרון שעשה הצבא העיראקי בצאתו מכוויית היה להצית את כל בארות הנפט בכווית ולהחריב את התעשייה הפטרוכימית הכוויתית המתקדמת. אמנם הבארות כובו לבסוף (על־ידי שימוש במנועי סילון שהתיזו מים בסילון חזק מאד על הבארות שהטמפרטורה שלהן הייתה גבוהה מאד עקב הבערה הרצופה), אולם הנזק כבר נגרם - כוויית עדיין מלקקת את פצעי המלחמה ההיא. מחירי הנפט שבו והאמירו. אפרופו, העשן הרב שנפלט מהבארות הבוערות היה כמעט שקול בנזקו לאפר שנפלט שנה אחר־כך מהר הגעש פינאטובו שבפיליפינים, שגרם לירידה עולמית בטמפרטורה של מעלה או שתיים.

העדויות הנ"ל לא יכולות להותיר ספק - לעיראק חשוב שמחירי הנפט יהיו גבוהים. למה? זו כבר שאלה מקצועית העוסקת בכושר הייצור, ובמחזורי הפקה וזיקוק. אך היא אינה חשובה לשם הבנת סוגיית המחירים.

כלומר, אם נשיא ונצואלה בוחר לפעול בדרך שלכאורה נוגדת את ההגיון, ולהתעקש לנסוע, למרות מחאות "השוטר העולמי" ארה"ב, לעיראק - הרי שמשהו כאן חשוד. כעת מגיע תור המסקנות:

עיראק לא יכולה למכור נפט, וצ'אווס, נשיא ונצואלה, שכן יכול למכור נפט, מבקר בעיראק. על כן, הביקור קשור בהכרח לנפט.

צ'אווס בחר לבקר בעיראק, למרות שלכאורה זה מזיק לו. לכן, הביקור הוא כנראה חשוב מאוד, ואי אפשר לסכם את פרטיו בטלפון, מחשש שידלפו. כמו כן, כנראה שיש פרטים רבים לתאם, ולא ניתן לעשות זאת בלי להיפגש פנים־אל־פנים.

עיראק עושה מאמצים כבירים כדי להסיר מעליה את חרם הנפט. סקוט ריטר, אותו נחת אמריקאי שצורף לאונסקו"ם - צוות האו"ם האחראי על הפיקוח על פירוק נשק לא־קונבנציונלי בעיראק, ובגלל דרישותיו המוגזמות לכאורה סרבו העיראקים לאפשר לאו"ם להמשיך ולפקח, חזר כעת לעיראק לצלם סרט בו הוא מראה שעיראק עומדת בתנאים שהציב האו"ם - כדי שיוסר החרם מעל עיראק. כל ביקור של אישיות בין־לאומית חשוב לעיראקים כדי להסיר את החרם מעליהם. וצ'אווס - הוא אישיות בינלאומית, אמנם לא כל־כך בכירה, אבל תורמת לעניין. עובדה היא שארה"ב מחתה על הביקור.

כלומר, סך הכל, אפשר להבחין במגמה של חלק ממדינות העולם, ביניהן ונצואלה, שמנסות לגרום להורדת החרם על עיראק. גם סין, רוסיה, צרפת, איטליה ואחרות. למה? ברגע שהחרם יוסר יהיה אפשר לשוב ולמכור לעיראק - ועיראק צריכה - בעיקר נשק. כלומר, ההשקעה בהסרת החרם היא בפירוש כלכלית למי שמבין את העניין.



הסופר והטייס, אנטואן דה־סנט אקזופרי כתב פעם כי "הדברים החשובים באמת סמויים מן העין". כזו היא ה"פוליטיקה הסמויה מעין", אותה פוליטיקה שהרפרוף הקליל על העיתונים לא מזקק מתוך הכותרות. פוליטיקה שמחייבת העמקה וידע - לא היגררות אחר סיסמאות ואידיאולוגיה, אלא רציונליות ותכליתיות והצמדות לפרטים הקטנים ולהבדלים הדקים. פוליטיקה שהיא לא לציבור. הציבור לא מתעניין במחירי הנפט עד אשר הם משפיעים עליו ישירות - כמו במשבר של שנת 1973-4.

מי שרוצה למחות, מוזמן להתייצב מול שגרירות ונצואלה בתל־אביב, בבית הטקסטיל שברחוב קאופמן מס. 2 עם שלטים - "די להעלאת מחירי הנפט", אבל כל מי שיעבור מולו יחשוב שהוא מטורף - כי הוא לא מודע לפוליטיקה הסמויה מעין...
קישורים
הידיעה על ביקורו של צ'אווס בעיראק ב-CNN
סקוט ריטר הידיעה על ביקורו של סקוט ריטר בעיראק ב-CNN
ונצואלה אתר משרד החוץ (בספרדית)
מאמר הסוקר את משברי הנפט בעבר ובהווה (המכון לכלכלה בינלאומית)
אופ"ק
מחירי הנפט לאורך השנים
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ונצאולה - עיראק 8150
מאמר מרתק ומצויין.
רק לא הבנתי דבר אחד, למה שונצואלה תרצה שיוסר החרם מעירק, הרי אם יוסר החרם ועיראק תמכור נפט, אז יהיה יותר נפט בעולם, ואז המחירים ירדו וונצאולה תיפגע.
לא ככה?

לוינסון
ונצאולה - עיראק 8198
העניין מסובך יותר.

כפי שציינתי, אופ''ק מתחלקת לשנים - מדינות שמעדיפות מכירת יותר נפט, במחיר נמוך, ומדינות שמעדיפות מכירת פחות נפט, במחיר גבוה. אופ''ק מלכתחילה לא ''שולטת'' באופן מוחלט על שוק הנפט - היא מקיפה בערך שליש מכמות היצור העולמית. ג. שמעון מפרט בהמשך בצורה מאלפת חלק מהשיקולים הנ''ל.
ונצאולה - עיראק 338714
ם לי נראה שהמאמר לא מסביר את העניין של צ'אווס בהגברת ייצור הנפט על ידי עיראק.
נרקיסים בביצה 8154
מאלף.
בנוסף לכך, אפשר גם לספר שצ'אווס הוא מגלומן לא קטן, דמגוג גדול מאוד (שהשווה את עצמו לבוליבר לא פעם אחת), שלפני שנבחר לנשיאות הוא עמד בראש שני נסיונות הפיכה צבאיים, שהוא גם כן אוהב להסתובב עם כומתה על הראש (אדומה), ובקיצור, כנראה שהביקור לא תוכנן כביקור נימוסין, אבל אני לא אתפלא אם במהלכו שני הילדים החמודים החליפו גלויות של פוקימון, למשל...
וגם יכול להיות שצ'אווס מריח לאיפה נושבת הרוח - ארה''ב כבר עייפה לשחק את הגננת בעירק - הילד פשוט שובב מדי, ומאחורה כל הידידות כבר רוצות להיכנס. לא אתפלא אם עוד לפני מותו של צדאם יוסרו הסנקציות כליל.
די לסנקציות 8156
למען האמת, אני חושב שכבר אין טעם בסנקציות. מחד, הן לא הצליחו למנוע מעיראק לחדש ייצור נשק לא קונבנציונלי. מאידך, הן הרסו את המעמד הבינוני בעיראק - אותה שכבה משכילה שיכלה להיות בסיס לדמוקרטיה בעתיד.
מאז 1991, מתו מיליון תינוקות וילדים בעיראק, וכן היגרו מעיראק עוד מאות אלפים (קראתי על שני מיליון מהגרים אך זה נראה מוגזם(.
בקיצור, בעוד שלסדאם נותר די כסף לבנות פארק מים ענקי בבגדאד ולהתחמש, העם העיראקי הדרדר לעוני וברור שזהו כישלון. עדיף להסיר את הסנקציות, ולסמוך על הסרטן של סדאם שיעשה לנו את העבודה.
חשוב לי להדגיש - מדובר על סנקציות כלכליות. סנקציות על מסחר בנשק וחומרים כימיים/ביולוגיים/גרעיניים חייבות להימשך.
8176
ערן,

הרעיון של המאמר נחמד. הוא הזכיר לי ספר על גדולי המרגלים שקראתי בנעורי (שחלפו מזמן) ובו סופר על איש מודיעין בצרפת הכבושה במלחה"ע השניה שסופו שנתפס על ידי הגרמנים. הוא הואשם על ידם (בצדק) שהעביר לבנות הברית פרטים חשובים ביותר על מהלכי הצבא הגרמני כגון, באיזה נמל עוגנת צוללת כזו וכזו ומתי תפליג, איזו יחידת שיריון הועברה להיכן וכו'. התברר שהמרגל הזה כמעט לא יצא מביתו אלא כדי לקנות עיתונים ואת כל המידע שלו הסיק מניתוח דקדקני של ידיעות טריוויה
תמימות לחלוטין (איני זוכר איך קוראים לספר ורק איתמר לוי מסוגל לאתר אותו.)

ועכשיו כמה הערות למאמרך:

א. בפסקה האחרונה והמסכמת של הניתוח שלך הסברת שוונצואלה היא חלק ממגמה של מספר מדינות - סין, צרפת, איטליה ועוד - להסיר את הסנקציות מעירק. ומה ייצא להם מזה? אהה,
הם ימכרו נשק לעירק, הסברת. יופי. אבל עדיין נשאלת השאלה מה ייצא לוונצואלה מזה? ונצואלה אינה יצרנית נשק, אז איזה קופונים היא גוזרת?

ב. איזה עיתון?

אמנם התרגיל הוא לפתור כתב חידה - להפיק מקסימום ממינימום, אבל בכ"ז כדאי היה לציין את שם העיתון "קול השרון"? "חדשות נהריה"?

אם ציטטת את ה"שורה המנותחת" מאתר CNN שהופיע בקישור בסוף המאמר אז יש בעייה לא פשוטה: ע"ס המידע שם מסתבר שחלק ניכר מהספקולציות שהעלית במאמר די מיותרות.
מטרת הפגישה עם סדאם מצויינת בפירוש: בקרקס, בירת ונצואלה, עתיד להתקיים בספטמבר השנה כינוס של 27 מדינות אופ"ק, הכינוס הגדול ביותר של המדינות המפיקות נפט מזה 25 שנה. אז די סביר ששאווס/ז (? chavez לא ממש ברור לי איך מבטאים את שמו) ירצה מאוד מאוד בהצלחת הכינוס. הוא עורך כעת מסע בין עשר מדינות ובהן מדינות ערביות כולל אלג'יריה ולוב כדי להכין את הפסגה הזו ולגבש הסכמות. הוא אינו מדבר רק עם סדאם חוסיין, אלא גם עם קאדפי. ולמה? כי הקונצנזוס בין מפיקות הנפט חשוב לו יותר ממה שיגידו עליו במשרד החוץ האמריקני.

ובכלל, יש לו היסטוריה של צפצוף ארוך על האמריקנים. בניו יורק טיימס של היום מסופר שהוא הילל את קאדפי ואמר שממשלו מהווה דוגמת מופת ל"דמוקרטיה שיתופית" (שיטת ממשל בה האזרחים משתתפים באופן פעיל בקבלת ההחלטות). לשאלת משרד החוץ האמריקני איך זה שהוא, מנהיג דמוקרטי, מוכן לתמוך בממשלו הלא דמוקרטי של סאדם חוסיין ענה משרד החוץ של ונצואלה בשאלה: ואיך זה אתם תומכים בסעודיה וכווית, האם אלה מדינות דמוקרטיות.

בקיצור, החבר שווס, מנסה לתפוס את מנהיגות אופ"ק, ומזמן ונצואלה מנסה ליצור כוח נגדי של יצרניות הנפט כנגד משקלה הכלכלי של ארה"ב, וכדי ליצור את הכוח הנגדי הזה דרוש בעיקר קונצנזוס ולצורך זה מוכנים להידבר גם עם "הטמאות" שבמדינות (מה עוד שחלקן מדינות עולם שלישי ומנקודת ראותן המערב מדכא ומקפח מדינות שלא בצדק).

חיים לוינסון היפנה אליך שאלה: אם יוסר החרם על עירק אז מחירי הנפט יירדו, ומה תרוויח ונצואלה?
בשאלתו של חיים טמונה הנחה מובלעת, שמחירי הנפט נקבעים על ידי היצע וביקוש, אבל לא זה המצב. מחירי הנפט נקבעים ע"י הסכמה בין יצרניות הנפט, הן קובעות מכסות ייצור לכל אחת מהן. וכדי לקבוע את המחיר שהן מעוניינות בו מה הכי דרוש להן? כאמור, הסכמה וקונצנזוס ביניהן. וזה בדיוק מה שהחבר מווצואלה דואג שיקרה. והוא אף מכריז בפירוש, וזה 'כתוב בעיתון' (ניו יורק טיימס):ונצואלה שואפת לקביעת מחירי נפט יציבים וגבוהים, אם כי אין בכוונתה לפגוע בכלכלות של המדינות המתועשות.

טוב, אני אפסיק כאן, נסחפתי והארכתי יתר על המידה. אז למסקנה: התרגיל של קריאה בין השיטין, קריאה מדוקדקת, הוא חשוב מאין כמותו. אבל לפני שניגשים לניתוח כדאי לאסוף מידע בסיסי זמין (בפרט בעידננו האינטרנטי). זה חוסך בזמן הניתוח ומסלק ספקולציות התלויות בחוט השערה, ובסופו של דבר מקרב אותנו לאמת.

בברכה,

ג. שמעון
8212
באחד מחלקי ה'טרילוגיה' ''פרשיות נעלמות'' (הוצאת מערכות אי מתי בשנות החמישים) מופיע סיפור דומה.
8369
הסיפור מופיע בספר עתיק בשם ''סודי ביותר'' (אני לא זוכר את שם המחבר, נדמה לי ליאו משהו), אבל מדובר לא על איש מודיעין אלא על אדם פשוט שפירסם ספר מפורט על הצבא הגרמני עוד לפני המלחמה. ולמיטב זכרוני זה היה בשוויץ, לא בצרפת.

אולי הספר הזה הוא חלק מאותה טרילוגיה.
ביקוש והיצע 8219
רק תגובה קטנה לעניין קביעת מחיר הנפט.
ג. שמעון העיר שמחיר הנפט אינו נקבע ע"י היצע וביקוש אלא ע"י תיאום.
נכון חלקית.
אמנם נפט אינו נמכר בשוק תחרותי ממש, ולכן התיאום רלוונטי לקביעת המחיר, אך אין די בו מכמה סיבות:
א. במאמר עצמו נאמר שאופ"ק שולטת רק על כרבע מהנפט הנמכר בעולם, וגם אם ונוצאלה תצליח ליצור "קונסנזוס" ולהעלות את האחוז - עדיין רחוקים אנו ממונופול של מוכר יחיד (או קרטל מוצלח של קבוצה אחת מגובשת).
ב. בכל מקרה, ללא יוצא מן הכלל (גם במונופול של מוכר יחיד), הן ההיצע והן הביקוש קובעים את המחיר הסופי בו ייסחר כל מוצר, כולל נפט. המוכרים אינם יכולים לשלוט על המחיר והכמות בו-זמנית, שכן הקונים הם אלו המחליטים כמה לקנות - כפונקציה של המחיר המוצע להם. זה כמובן עמד ביסוד המתואר במאמר על המאבק בין אלו הרוצים למכור יותר - ולכן יורידו מחיר - לבין האחרים).
ג. גם אם היה מדובר בקרטל רחב יותר, קיימת בעייה (לקרטליסטים) של 'רמאות'. מרגע שנקבע מחיר גבוה, יש אינטרס לכל מדינה בנפרד למכור כמות גדולה משהוקצתה לה, שכן הרווח הוא עצום (במחיר הגבוה שקבעו). אינטרס זה גורם לרוב הקרטלים להיות מאוד לא יציבים, ודורש פיקוח מתמיד מצד החברות בקרטל על חברותיהן..

בסופו של דבר, כללי ההיצע וביקוש אינם חלים רק בשוק תחרותי - אלא שם פועלים באופן הטוב ביותר. ברגע שמונופול ידרוש מחיר מופקע, הוא יראה שתי תופעות מולו: זליגת חלק מהביקוש למוצרים אלטרנטיביים או פשוט ויתור על סיפוק הרצון למוצר, ונסיון של מתחרים פוטנציאליים להיכנס לשוק ו'לשבור אותו'.
אין להסיק כי המונופול לא ירוויח יפה, אלא שגם הוא מוגבל והביקוש הוא מעין 'חוק טבע' שעליו להתחשב בו.
ביקוש והיצע 8264
אמנם ידיעותי בכלכלה מוגבלות לקורס בגובה הדשא בטכניון, אולם אני רוצה להעיז ולערער על קביעה הכלכלית שהוצגה.

האם חוקי ההיצע והביקוש מתאימים גם למקרה של מוצרי צריכה בסיסיים? אמנם אין לי דוגמא טובה פרט לנפט (כי בישראל כל המוצרים הנ"ל נמצאים בפיקוח) אולם אולי אפשר להשוות את הנפט לתרופה. חברות התרופות (שיש להן אגב הוצאות אדירות בעת פיתוח תרופות - מדובר לפעמים על מאות מליוני דולרים) קובעות מחירים גבוהים. הקונים לא יכולים שלא לקנות - חייהם תלויים בכך. כך גם הנפט. מדינה לא יכולה "לא לקנות נפט" כיוון שכל היצור והתחבורה תלויים בנפט - אם כדי לייצר חשמל ואם כחומר גלם או כדלק למכוניות, אוניות ומטוסים. ולכן, לדעתי, לא תיתכן "זליגה" למוצרים אלטרנטיביים כי פשוט אין כאלו (לפחות ב-‏5 השנים הקרובות).
אשר לפיקוח - לשם כך קיים אופ"ק, וכפי שציינתי, ישנו מאבק לגבי המחיר והכמות (שאכן תלויים זה בזה, אך לדעתי יש בידי אופ"ק לקבוע את שניהם) וכמו שאמר אברהם לינקולן

You may fool all of the people some of the time;
you can even fool some of the people all of the time;
but you can't fool all the people all of the time.
ביקוש והיצע 8275
רק הערה אחת -
עוד שיקול במדיניות קביעת מחיר הנפט שאופ"ק לוקחת לתשומת לבה: תוצאה נוספת של העלאת מחירי הנפט היתה האצת המחקר והפיתוח של מקורות אנרגיה חלופיים, וכן שיפור הזיקוק של הנפט הגולמי. פתאום נערו את האבק מספרי מד"ב וחיפשו דרך לרתום את האנרגיה הסולרית ולהגשים רעיונות יצירתיים אחרים (בארץ החלו לדבר ברצינות על מפעל הימים ואף הוקם משרד וכבר הוכנו שרטוטים, וגם ניסו להפיק חשמל מתמלחות טרמיות באזור ים המלח). בקיצור- הצורך הוא אבי ההמצאה. כשם שבארץ החלו לבחון את נושא ההטפלה כשהגיעו מים עד נפש (אופס, הביטוי הזה לא ממש במקום), כך ארע בשנות השבעים.
גם אם אף אחד לא משלה את עצמו שיבוא היום והאנושות תוכל לזנוח את הנפט, הדאיג את אופ"ק שכמות צריכת הנפט העולמית יורדת.
ביקוש והיצע 8276
שאלת את עצמך פעם למה במשך 52 שנה הצלחנו לבנות רק מתקן ההתפלה הרציני היחיד בארץ על סף המדבר כמו ישראל (באילת). אולי למישהו *כדאי* ליצור בעיית מים לישראל? באותה מידה, למדינות המפיקות נפט *כדאי* למנוע פיתוח מקורות אנרגיה חלופיים ע"י מניעת תרומות לאוניברסיטאות העוסקות במחקר שכזה למשל. פתאום כל אותם סרטי מתח מתחילים להראות הגיוניים?
ביקוש והיצע 8278
אם כך מי גוזר את הקופונים במקרה זה?
הטורקים שייצאו לנו מים? :)
ואיך הם יוצרים את הבעיה? בזמן שאנחנו גנבנו מהם ברזים, הם לקחו מאיתנו את המים?
ביקוש והיצע 8279
למי שחשוב לשמור על המזרח התיכון כאזור סכסוך (למשל, כדי לשמור את מחירי הנפט גבוהים) סוגיית המים היא כלי מצויין. בלי מים אין חיים. פתרון אפשרי לבעיית המים הוא ניצול מי נהר המנבגט בתורכיה לצרכי סוריה, עיראק, ישראל וירדן. (תודה לעמית מנדלסון על המידע) כל זמן שסוריה, ישראל ותורכיה מסוכסכות לא יתכן פתרון שכזה, אע''פ שבזמן האחרון יש סימנים להפשרת היחסים בין התורכים לסורים.
ביקוש והיצע 8280
מה בדבר גורמים לאומניים שרוצים ליצור מצב שבו ישראל לא תוכל להרשות לעצמה לוותר על רמת הגולן?
ביקוש והיצע 8286
חזרה לשאלה שהעלית, לגבי הביקוש וההיצע.
הנפט אינו חריג לכוחות אלו, בדיוק כמו התרופות שהזכרת אינן חסינות מהן.
אמנם גם נפט וגם תרופות הם מוצרים חשובים (יש שיטענו אף הכרחיים), אך האם באמת יקנו אותם *בכל* מחיר? ויותר חשוב, האם יקנו *את אותה הכמות* בכל מחיר?
א. לא. תרופה העולה יותר ממה שהינך מסוגל לשלם, אינך קונה. ניתן כמובן לטעון שאז תגנוב, תרצח, וכו' ע"מ להשיג אותה - אך איני בטוח שזה תמיד נכון, וגם אם כן, לא תמיד אפשרי. לשם הפשטות, נישאר ברמה של כסף שניתן להשיג - ולפעמים פשוט אין מספיק. להוכחה, שאל את אלו הרואים תרופות חדשות ויקרות שאינן בסל הבריאות וידם אינה משגת.
ב. גם אם אף מדינה לא תישאר ללא נפט, האם בכל מחיר היא תקנה את אותה הכמות? בדיוק כמו המים שהוזכרו אח"כ - חייבים מים, אך ניתן לחסוך חלק מההוצאות. כאשר המחיר עולה, הקונים מתחילים לראות שכדאי לצמצם הצריכה (ומכאן הביקוש יורד) או לחפש אלטרנטיבות. לנושא זה, ניתן לראות רצף של כתבות ומאמרים שמפרסם נחמיה שטרסלר ב'הארץ' נגד העובדה שהמים החלקאיים מסובסדים - ולכן חקלאים אינן מקבלים תמריץ מספק לחסוך במים.

לכן אופ"ק לעולם לא תוכל לשלוט בכמות ובמחיר בו-זמנית, שאם לא כך היה, היו מעלים המחיר עד אינסוף וגם הכמות - ומייד כל הכסף בעולם עובר אליהם. כמובן שהקצנתי, אך אם זה לא עובד עד אינסוף, כדאי לבחון עד היכן כן.
שורה תחתונה, האימרה של לינקולן במקומה: מכיון שבסוף האנשים קולטים (לפחות קצת), אי אפשר גם להעלות מחיר וגם לצפות שיקנו את אותה הכמות או יותר. הקונה מחליט כמה לקנות.
לו רצינו להיות מעט טכניים יותר, היינו מסבירים כי ביקוש יכול להיות קשיח או גמיש יחסית. ביקוש גמיש הוא ביקוש שעלייה קטנה במחיר מורידה בהרבה את הכמות המבוקשת. ביקוש קשיח הוא הפוך - בדיוק כמו נפט ומים, עליית המחיר מורידה כמות, אך ירידת הכמות היא קטנה יחסית לעליית המחיר. כאשר קרטל מזהה ביקוש קשיח, כדאי להעלות מחירים. חלק אמנם יקנו פחות, אך המחיר הגבוה יפצה על הכמות הנמוכה יותר.
הפתרון? קטונתי. נלחמים בקרטל או מאמצים טכנולוגיות חדשות. בטווח הארוך, ברור שהשני הוא המבטיח.
כשבאת לקחת אותי מהעננים 8243
אכן, התרשלתי בכמה נקודות ואני לוקח לתשומת ליבי המלאה את הביקורת. הייתי צריך להדגיש את העובדה שהמידע הסתמך בעיקר על הכותרות ב - CNN. אע"פ שגם ב"הארץ" שאני קורא באופן קבוע באינטרנט הופיעה כותרת דומה.

אני מנצל את התגובה לך כדי לפתח נקודה שחשובה לי ושכתבתי עליה מעט בסוף המאמר, והיא, במקרה זה ה"נקודה הסמוייה מעין":
לרובנו אין זמן. כולם עסוקים. מתרגלים לסאונד-בייטס שאנחנו מקבלים לעוסים עד כאב מהחדשות שהפכו לחלק מתוכניות הבידור. אנו מכורים לכותרות ולרדידות ול"הוצאת דברים מהקשרם" שהיא מקור חלק מהכותרות בצבע אדום זועק של שני העיתונים הגדולים במדינה.
אותה רדידות גם מאפיינת את מי ששאל אותי (ולא תמה על שאלתו) "מה ההבדל בין יאסר ערפאת לאחמד שוקיירי? כולם רצו לפגע ביהודים" או אותו אחד שטען בפני כי "בהסכם אוסלו הובטחה בלעדיות לפלשתינאים על הר-הבית". אני מנסה לפענח את הניואנסים הקלים ולהסיק מהם מסקנות, לפעמים מרחיקות לכת.
ניתוח שכזה מנסה להתמודד עם "מסך העשן" הידוע בשם "אידאולוגיה" שהפוליטיקאים מפזרים סביב הפוליטיקה האמיתית - אותה "פוליטיקה סמוייה מעין".

ואם אפשר להשתמש בדוגמא שקרובה ודאי ללבך. אתה הלחנת את השיר הבא:
(מתוך בציר טוב - אילן וירצברג ושמעון גלבץ)

כשבאתי לקחת אותה מהעננים / יונה וולך - שמעון גלבץ

כשבאתי לקחת אותה מהעננים
היתה ענודה כבר
קולות הקוקו והתנשמת
ליהטה באזנה
ז'וליאן הורוד השאיר
לנו קור פתלתל
אני ידעתי שהיא תיפול
אבל ניסיתי
אני ניסיתי
וז'וליאן הורוד טווה מסביבי
נייר צלופן בסרט אדום.

מכר שלי השתמש בשיר הזה כשיר כניסה לחופה (בגרסה של ערן צור ורונה קינן - הגרסה הנ"ל דרמטית יותר ומתאימה יותר לאירוע). אני לא יודע אם זה מצחיק או עצוב, אבל לא נראה לי שהוא קרא יותר מאשר את השורה הראשונה.
ועוד משהו קטן ששכחתי 8246
חיים הרצוג המנוח, שהיה ראש אמ"ן אמר פעם:
"כל המידע החסוי מופיע בעיתונים"
גלגולו של נגון 8312
ערן,
בנוגע למאמר, אני חושב שהבנו זה את זה.
הסיפור על גלגולו של הנגון שיעשע אותי.
בידידות,
ג. שמעון
האם ארה"ב באמת מוחה ? 8186
לא מבין בפוליטיקה, והמאמר מאוד עניין אותי. אבל, הכותב מניח שארה"ב מחתה והתכוונה לזה. אני לא בטוח שזו הפרשנות המלאה. יש לאמריקאים כלים ושיטות לנסות ולשכנע אחרים לא לעשות את מה שהם לא רוצים שיקרה. אולי הם בעצם לא- כל- כך מתנגדים ? ואולי המחאה היא רק למטרות הצגה ?
אשמח לתגובות
האם ארה"ב באמת מוחה ? 8203
כמובן שגם בארה"ב הדעות חלוקות - לדוגמא הגנרל נורמן שוורצקופף שהפסיק את המלחמה בעיראק *בניגוד* לדעתו של ג'ורג' בוש האב - ובכך, בעקיפין (או בעצם במישרין) תמך בסאדם חוסיין ומנע את הפלת משטרו ברגע המתאים ביותר. אגב, שוורצקופף זה מונה לתפקידו עלידי שר ההגנה דאז - ריצ'רד צ'ייני שהיום הוא מועמד המפלגה הרפובליקנית לתפקיד סגן הנשיא, של ג'ורג' בוש הבן, ועזב לשם כך משרת ניהול בכירה בחברת הנפט "הליברטון". אכן תסבוכת, לא? כך, במדיניות של בלימה הדדית, כל צד משיג כל פעם קצת.

אשר לשאלה מה נעשה בפועל, לצערי איני יודע. דובר משרד החוץ האמריקאי, ריצ'רד באוצ'ר הביע את מחאת ארה"ב וקרא לצ'אווס לשאול את סדאם חוסיין מדוע הוא ממשיך למנוע את הפיקוח של אונסקו"ם על פיתוח ויצור נשק לא-קונבנציונלי בעיראק. אני מניח שמישהו אי שם רשם לפניו את מה שקורה וסימן נקודת חובה (או זכות) לצ'אווס. אם תגלה איזשהו צעד מעשי, אשמח אם תספר לי. כי לי זה "עדיין סמוי מהעין"...
המכוער, הרע והלא נורא 8229
מהתרשמותי הכללית מצ'אבס, אני נוטה מאוד להאמין שהוא בסך הכל נאד נפוח שנהנה לשמוע את נפיחותיו, ואם אפשר שיהיהו מלווים בריח מסתרח מתאים, אז מה טוב...
ובכל זאת, יש לשער שלפגישתם היה גם תוכן, והיתה תכלית של ממש מאחורי הביקור. תאום תאריך לקראת ועידת אופ"ק - לא נראה לי. זה לא מידע רגיש במיוחד, ולכן מתאים יותר לשיחת טלפון או לדוא"ל (יותר זול..). תאום מדיניות וצעדי מחאה מיוחצנים כנגד הסנקציות - יותר סביר.
מחאתה של ארה"ב נשמעה כקול ענות חלושה, לדעתי בגלל חולשה שלה - אין מאחוריה אף אחד, ופתיחה בסנקציות גם נגד ונצואלה, עכשיו באמצע הקיץ - נו באמת...ארה"ב טומנת את חוטמה עמוק-עמוק בעסקי-נפט (ולא רק) בונצואלה, ומרויחה לא רע בכלל.
ואיך תקום עליה דעת הקהל בבית ובחוץ אחרי שתעשה משהו ממשי כנגד מדינות שכבר לא תומכות בסנקציות..?! ועל הבחירות כבר דיברנו..?
סביר יותר (לדעתי..) שארה"ב לא מרוצה ממדינות שרוצות להסיר את הסנקציות - כי היא עצמה רוצה להסירן בתנאים שלה, כך שתהיה הראשונה שגם תכניס את תאגידיה הכלכליים לתוך עירק ותוכל להתחיל לעשות את הכסף הגדול - לשדוד את עירק מאוצרותיה. כפי שהיא עושה באקוודור, בקולומביה, בפרו, בבוליביה, במרכז אמריקה ובמידה מסויומת גם בונצואלה..
מטרת הסנקציות היא לא להפיל את צדאם (היו רוצים, היו מפילים), אלא להחליש את המדינה עצמה, עד שהקרקע תהיה מוכנה לפלישה האמיתית. ושאף אחד לא יעז לתחוב את חוטמו לסיר הבשר הזה מלבדה...אם אני הייתי עירקי, גם אני הייתי שונא את השטן הגדול, כמו שכניהם מצפון וכמו כל לטיני. אתם יודעים מה? - גם בתור אזרח על הכוכב ה-‏51 אני לא ממש מסמפט את הדוד.
המכוער, הרע והלא נורא 8250
מעבר להתיחסויותיך לבעיות העיכול והפנאי של צ'אווס, העלת כמה נקודות חשובות וטובות.

ראשית, גם ארה''ב היא יצרנית לא קטנה של של נפט, וכפי שציינתי, סגן הנשיא המיועד מטעם הרפובליקנים היה מנהל בכיר בחברת הנפט ''הליברטון''. כלומר, ידים רבות אכן בוחשות בקלחת המכונה ''מחירי הנפט''. אני לעומתך חושב שיש לחלק מהפוליטיקאים (וכאן חשוב להפריד) כוונה כנה להפיל את סדאם, כיוון שהם יודעים מי זה סדאם ומה הוא רוצה - לאו דווקא רק מבחינה מוסרית אלא גם מבחינה כלכלית. ולאחרים דווקא טוב שהוא נמצא במקומו. הרי לא חסרות דוגמאות לתמיכה של ארה''ב בדיקטטורות (סאמוסה בניקראגווה, או נורייגה בפנמה).
מה שחשוב לעשות, לפחות מבחינה מחקרית, הוא לגלות ''מי בעד'' ו ''מי נגד'' ואז תהיה לנו הבנה טובה יותר של המציאות.

שנית, איני מסכים אתך שמטרת הסנקציות אינה להפיל את סדאם. בפרפראזה על הביטוי שכבר השתמשתי בו ''הדיפלומטיה ממשיכה בנקודה בה המלחמה נגמרה''. כלומר, במלחמת המפרץ השניה הכשיל נורמן שוורצקופף (וגם בעקיפין ריצ'רד צ'ייני) את ג'ורג' בוש האב מלהשיג את המטרה של הפלת משטרו של סדאם חוסיין. ביל קלינטון לא יכל למצוא סיבה לפתוח במלחמה נוספת כנגד סדאם ולכן המשיך את מדיניות הסנקציות שמטרתה ליצור אופוזיציה מבפנים למשטר העיראקי. הברירה העומדת בפני סדאם היא לוותר, או להפוך ל''צפון קוריאה'' של המזרח התיכון - התושבים יאכלו קש, אבל יהיה לעיראק נשק להשמדה המונית.

והערת אגב, ה''שוד'' שאתה מתאר אינו חד-צדדי. מדינה סוברנית בימינו לא תסכים סתם ככה להשדד - מישהו יצטרך לשלם הרבה שוחד כדי לזכות בזכות להיות ה''שודד''. ונשואי התשלום יהיה בהכרח אזרחי המדינה הנשדדת.
המכוער, הרע והלא נורא 8383
אזרחי? או שליטי?
שפעת 8395
כן, הכוונה היתה לשליטים (שהם, מן הסתם, אזרחי המדינה) או לאחרים שהם בעלי השפעה באותה מדינה (אני פשוט תחת השפעת הסרט מלפני שבוע-שבועיים בטלוויזיה עם ניק נולטה בתור צלם בניקראגווה בעת נפילת משטר סמוסה)
שפעת 8397
חברות אמריקאיות ושבדיות משחדות פקידים בכירים בפרו ע'מ שיאפשרו להן לכרות את אוצרותיה הטבעיים ולהגניב אותן מהמדינה. פוג'מורי, קפיטליסט שבד'כ הוא חביבה של ארה"ב, ניסה קצת לציץ וקיבל על הראש באיומים בסנקציות, ולמד את הלקח. ארה'ב החזירה לו טובה- הוא שינה את החוקה שלוש פעמים כך שיוכל להיבחר שוב ושו, רב העם לא רצה לו, מה שלא הפריע לו לרוץ בתור מומעד בודד לראשות הנשיאות. ארה"ב קצת ציצה שזה פגיעה בדמוקרטיה, אבל לא יותר מזה. על זה היא לא נקטה סנקציות.
אקוודור היא המדינה העשירה ביותר בדרא"מ, אך היא גם העניה ביותר, מסיבה דומה. כל משאביה נגנבים מהמדינה ע"י תאגידים כלכליים, רובם אמריקאים. כנ"ל בוליביה, קולומביה ועוד ועוד ועוד...
בשנות ה-‏50, תאגידי בננות אמריקאים תמכו במהפכה של קולונל צבאי מושחת בניקרגואה כנגד משטר נאור יחסית, מטעם של שיתוף פעולה בעתיד. או כמו שאמר טרומן:
he's son of a bitch but he is OUR son of a bitch..
באקוודור, הבנק הלאומי שיחד את הנשיא בסכום אסטרונומי של 40 מיליון דולר כדי שלא יזהיר את אזרחיו שהבנק נמצא על סף פשיטת רגל. הבנק פשט רגל ורב אזרחי המדינה הפסידו את כל כספם. הנשיא, אגב, ברח לפני תום הקדנציה לשוויץ, שם לבסוף חוסל.
אפשר לקנות אותם בכסף, לפעמים גם בפחות מזה.
ניקרגואה? לא פרגוואי? 8470
ט.ת 8475
נו כל הרפובליקות בננות האלה אותו דבר...
לא בניקרגואה, אבל גם לא בפראגוואי.
בגוואטמלה כמובן, מהפכתו של קולונל ארבנס כנגד משטר לגיטימי שביצע רפורמה אגררית שפגעה ביבואני הבננות....
אבל כדי לא לחטוא להיסטוריה (ולדוד סם הנחמד), מהפכתו אמנם נתמכה ע''י יבואני הבננות אבל לא ע''י הממשל, שלא הסכים למכור נשק לקולונל הנ''ל ולכן לבסוף קנה מצ'כוסלובקיה.
בימינו מתקן ובשמאלו שוגה 8483
גוואטמלה, כל פעם מתבלבל...
באשר לאי-תמיכתו לכאורה של הממשל האמריקני, זו כמובן משתמעת מכך שהCIA הוא שביים התקוממות עממית בגוואטמלה. בתכנית נהדרת בערוץ 8 משחזרים אנשי הסוכנות כיצד השליכו רימונים ממטוסים קלים ועשו רעש עם מטוסים ברחבי הארץ כדי לסייע לקושרים. כמיטב זכרוני הסלקטיבי איני זוכר את שם התכנית, ראיתי אותה לפני 3-4 שנים.
זה חדש לי! 8496
מחכים..
מדינת משטרה 8263
נראה לי שיש עוד דבר שנותר סמוי מהעין. מהעין של הכותב, בעיקר, אבל גם מעיניהם של הקוראים והמגיבים העירניים, לכאורה.
הדבר הראשון שקפץ לי לעין כשקראתי את הכותרת נשוא המאמר היה: מה זה לכל הרוחות עניינה של ארה"ב למחות על ביקור של נשיא ונצואלה בעיראק.
לאף אחד חוץ ממני לא מתחשק להגיד ל"שוטר העולמי" ללכת להזדיין כבר?
סליחתי הכנה על הבוטות, אבל אני פשוט מוצא עצמי נדהם למול הגישה המשלימה בשוויון נפש ובטבעיות כה רבה עם הפררוגטיבה השערורייתית הזאת שהרבה אנשים אינטלגינטיים מאוד נוטים להעניק לאומה הרקובה והעלובה הזאת ששמה ארה"ב של אמריקה, להתערב בכל מה שזז וכל מה שלא על פני הפלנטה הזאת.
יש עוד הרבה משאבים חיוניים על-פני כדור-הארץ שנמצאים בחזקתן של מדינות מסוימות שמנהלות כל הזמן מגעים ביניהן על מחירים, אופני חלוקה וכיו"ב, ואין פוצה פה ומצפצף. אבל אם עיראק מעורבת במשהו - זה כבר סיפור אחר. עיראק? זה לא הילד המופרע ההוא שהשוטר (או הגננת) לא הירשה לשחק איתו? ששש... שהשוטר לא ישמע.
הגיע הזמן לאמר את האמת: לא משנה מה דעתכם על סדאם חוסיין, ארה"ב היא מעצמה ניאו-קולוניאליסטית נתעבת, שכופה את האינטרסים שלה (או יותר נכון - של עשיריה) על שאר העולם באמצעי טרור והפחדה. ארה"ב מוחה? אז מה? שיתוף הפעולה העולמי עם הסנקציות הברוטאליות שמטיל הטרוריסט העולמי על עיראק, קובה וכל מי שלא מתיישר לפי הקו העקום שלו מעיד על פשיטת רגל מוסרית של העולם ה"חופשי".
אתם על הגמל והלמה, תעצרו בצד. 8266
אני מתפלא על התמימות שלך, האם אתה חושב שבמדינה כלשהי שולטים אנשים עניים, חסרי אינטרסים ומוסריים להחריד? האם אתה חושב שאי פעם *היתה* מדינה כזו, חוץ מבכתביו הפוליטיים של אפלטון?

אם תקרא את המאמר עד סופו, ולא רק את הכותרת תגלה שכנראה יש השפעה *ישירה* עליך מביקורו של צ'אווס בעיראק - מחירי הנפט יעלו - מה שיעלה את מחירי הדלק למכוניות, את מחיר החשמל - הביתי ולתעשייה - מה שיגרום בהמשך לעליית מחירים בכל מוצר תעשייתי. כמו כן, כל תוצרי הלוואי של הנפט יושפעו. עכשיו תבחר צד - כי אתה לא יכול להיות אדיש לזה.

אשר לכפיית האינטרסים - ברוך הבא לעולם האמיתי. במקרה הנ"ל לא הייתה עד עכשיו סנקציה גלויה שידוע לי עליה של ארה"ב כנגד ונצואלה. אבל בכל מקרה, אין, ולא הייתה, ולא תהיה פוליטיקה מוסרית ולו רק בגלל הכישלון המובנה בה כאשר היא נאלצת להתמודד עם מי שלא משחק את המשחק המוסרי. וחוץ מזה, במה עדיפה מדיניות צ'אווס-חוסיין על המדיניות של קלינטון מבחינה מוסרית?
אוסף הגיגי אמבטיה 8277
חבר שלי ואני הגענו למסקנה, שקיים יחס הפוך בין טוב הלב של עם לבין תקינות הממשל במדינתו (זאת לא תיזה מדעית אז אנא אל תחפשו הפרכות מדג'יבוטי למשל ;)). חבר שלי קרא איזה ספר מסעות חוצה יבשות, בו המחבר (ישראלי) מוסר שמבין כל הארצות שם ביקר, בעירק פגש את האנשים הנחמדים ביותר. כל הקובנים שאני פגשתי היו אנשים חמים ולבבים. לצ'יליאנים הנהדרים היה את פינוצ'ה וכו'..
על הקוטב השני אני מניח בלב שלם את האמריקאים ורוב האירופאים. אומרים שגם אנחנו לא-מי-יודע מה..
כמובן שאני מכליל, אבל אולי יש איזה שהוא קשר, שיכול להיות נושא מרתק לדיון אחר.
וחוץ מזה, עולה סימן שאלה גדול בנוגע לערכן של אידאולוגיות, תפיסות עולם ודרכי חיים, לאור המציאות.המרקסיזם נשמע טוב בהתחלה, גם הליברליזם. לעיתים תהליכים גדולים יותר מכדי שאדם שחי בצילם יכול להבחין בהם. המקרטיזם הוא דוגמה טובה, איך דמוקרטיה יכולה לאבד את עצמה לדעת, עם רובה טעון ביד.
מה שכן יכול לעזור לנו לראות מה חבוי מתחת לאדמה ופרוש מעל השמים, הם אותם הסרחים העודפים, שכמו זנב לטאה מקפצים להם מול העיניים. אם משהו ממש לא הגיוני, אבל הוא ממש קיים, כנראה שתפיסת העולם שלך לוקה בחסר. אני חושב שזה מה שערן ניסה להראות לנו, ובתור דוגמה לקח את ביקורו של צ'אווס וגו'.
תודה ערן, אני למדתי ממך כלי חשוב!
עוד שאלה 8291
ממי ישראל קונה נפט?

לוינסון
באמת ממי? 8307
עד כמה שאני זוכר, באופן שאולי יפתיע אנשים - ממצרים.

למיטב זכרוני, כחלק מהויתור על סיני (ושדות הנפט הקטנים שבו) התחייבה מצרים למכור נפט לישראל במחיר מוגבל.
באופן מפתיע אולי יותר לקוראי המאמר, ישראל גם קנתה (ואולי עדיין קונה) נפט מונצואלה!

סביר שיש מקורות נוספים (ארה"ב? נורווגיה? בריטניה?) - אשמח אם מישהו יוכל להרחיב על כך
באמת ממי? 8309
חוץ ממצריים שאיתם אנחנו מקימים פרוייקטים משותפים יש לנו גם חוזים ארוכי טווח עם מקסיקו, נורבגיה ובריטניה.

על הכל אפשר לקרוא באתר הבא:
באמת ממי? 8400
עד למהפכה באיראן, קנינו גם נפט מאיראן. ישראל הקימה צינור נפט מנמל אילת למסוף מדרום לאשקלון (כל מי שהיה למשל בעין זיק או במחפורות צינים יכול לראות חלק מתוואי ''דרך הנפט'' לאורכה עובר צינור זה. ) כיוון שהתוואי עדיין קיים, סביר מאד שלאחר השלום עם איראן (או עם סעודיה) נחזור להשתמש בקו זה.
עוד מקור שחשיבותו זניחה כמעט לחלוטין הוא ייצור עצמאי של נפט, החל מאמצע שנות החמישים, באזור חלץ ממזרח לאשקלון. (אפילו בעיר אשדוד יש קידוח נפט קטן שכבר לא פעיל). מעניין שמאגרי הגז הגדולים שנמצאו בים הם גם באזור הזה... אולי הנפט עדיין מחכה לנו...
על תאגידים ופילים לבנים 8324
האינטרס הממשלתי האמריקני בתחום מחירי הנפט לא מסתכם בהיותה אחת היצרניות, ואף לא ביצוא נשק. מחירי נפט גבוהים אך יציבים נחוצים לתעשיית הרכב והמטוסים, בין התעשיות השמרניות ביותר במאה העשרים, ולא בכדי. איך זה שאנחנו עדיין משתמשים כמעט באותן המכוניות ובדיוק באותם המטוסים אשר תוכננו בשנות החמישים? איך זה שעשרות שנים של התקדמות טכנולוגית פנטסטית, ללא מרכאות, לא שינו באופן דרסטי את מחירי טיסות הצ'רטר והטיסות הסדירות? האייל החרוץ מוזמן לפשפש בארכיונים של עיתוני מדע פופולרי בעשרות השנים האחרונות, בחיפוש אחר תוכניות פנטסטיות לאנרגיה סולרית, אנרגית רוח, אנרגיית מים (תעלת הימים), אנרגיה כימית, גז, ועוד כהנה וכהנה כיד הדמיון הטובה תוכניות שישומן יעלה מיליארדים, יצרוך הלוואות ענק מהבנק העולמי וכן חברות לבדיקת היתכנות. את הרעיונות האלה קל לשלול על הסף, אך מה לגבי תאי דלק, אמצעים חביבים וזולים שכדוגמתם כבר פותחו והוכיחו היתכנות, אך אינם צפויים להגיע למכוניותיכם בטווח הנראה לעין? אין כאן יותר מדי קונספירציות חשוכות, פשוט מחשבה צרת-אופקים של תאגידים שאינם מסוגלים לצורת חשיבה חלופית. לדעתי אין כל מחשבה קונספירטיבית מאחורי הפספוס הגדול של תאגיד הנפט אקסון, אשר במעבדותיו נתגלה לראשונה הפולרן, רק כדי להיגנז כעוד סוג של פיח.
רק שאלה.... 8512
זה מעניין..
מב זה בדיוק (או בערך..) תאי דלק?
הסבר על תאי דלק 8604
ניתן למצוא ב
למידע נוסף נסו לבצע חיפוש ברשת לfuel cell
לטכניוניסטים, תאי דלק הם תחום מחקרו של פרופ. אילן ריס, אם כי לא בהיבט של ניצול כאמצעי הינע. בהרצאתו במועדון מדע השנה הזכיר מאסטרנט מאוני' ת"א הפעיל בהיבט זה, איני יודע את שמו.

דרך יעילה אחרת להנעת מכוניות היא מנועי חנקן נוזלי. במקום לשרוף דלק ולנצל את הדף הגזים הנוצרים בתגובה, מערבבים חנקן נוזלי עם נוזל אחר המצוי בטמפ' החדר (למשל מים) ומנצלים את כמות הגז הגדולה הנוצרת להדיפת הבוכנות. כל שמתרחש הוא אידוי מהיר של החנקן, ולכן יש לשים לב רק לבידוד יעיל של מיכל החנקן, ולהולכת חום טובה בין המנוע לסביבה. מלבד השם המפוצץ אין כל דבר מיוחד בחנקן נוזלי, ליטר ממנו עולה פחות מליטר חלב, ויכולת הפקתו מהחנקן האטמוספרי בלתי נדלית. כמובן שקיים כאן מעגל סגור - כדי לקרר חנקן נחוץ חשמל וכדי להפיק חשמל נחוץ דלק - אך מובן שהפקת חשמל (למשל בתאי דלק תעשייתיים) ניתן לבצע בנצילות גבוהה הרבה יותר מזו המושגת במכוניות בנזין.

עד כאן, מחר הטירונות.
אל תאמין למה שאומרים לך בהתחלה 8612
...לא באמת צריך להצדיע לכל אחד ;)
תודה על המידע!
גיוס נעים, תשתדל לא להפקיר נשק (כמוני) באופן כרוני ביום חמישי לפני (שאמורים) לצאת הבייתה...
:)
8506
Just a short remark:
The US is experiencing one of the longest economic
expansions in its history. The only thing that americans fear
today is inflation. If prices go up, Mr. Greenspan from the
Federal Reserve
(the american parallel for Bank Israel) will have
to raise the interest rates. When interest rates go up, so says
the economic theory, stocks will go down. Stocks - this is
Wall-street, and a falling wall-street means a recession,
with many american families seeing their pension funds
and savings shrinking.

Those of you who follow oil prices might have noticed that
a while ago, the price of an oil barrel rose to about $32.
High oil prices mean higher prices for all those things
that need oil for their production: electricity, metals
(in the refining process), plastics,...
This means a higher inflation - many things become more
expensive when oil price rises.

However, mysteriously enough, the US secretary of the
treasury (the american name for the minister
of finance) came just then to an urgent meeting with OPEC
leaders to convince them to reduce prices. I don't know
what was said there, but prices have fallen immediately
by some 20-30%. Conclusion: It is no secret that Americans
try to lower oil prices - they will do anything to prevent
a fall in wall street in an election year.
סקוט ריטר כן, אחרים לא 8791
היום מ - CNN:

אמרתי לכם 10049
כבר אמרתי "אמרתי לכם"? בכל אופן, כתבה מ-CNN מהיום שבסופה יש לינקים רלוונטיים רבים.

ערן
הקשר השחור 24593
כעת צריך להתחיל לחשוב, מדוע חשוב לחברת נפט לשחד שר חוץ?
פול קרוגמן על מחירי הנפט 43922
הפוליטיקה הסמויה מעין - חלק ב' 65793
צ'אווס הודח מתפקידו ב"מהפכה אזרחית".

מדוע המרכאות הכפולות, תשאלו?
משום שכל הסימנים מצביעים על כך שמהפכה זו נעשתה בתמיכתה העקיפה, לכל הפחות, של ארה"ב, בשל אינטרסים כלכליים ופוליטיים מובהקים.

הרי תרגום חופשי וערוך של קטעים מתוך מאמר מאת וויליאם בלום שהופיע היום באתר Counterpunch:

כיצד אנו יודעים כי ה-CIA אחראי להפיכה נגד הוגו צ'אווס?

כשם שאנו יודעים כי השמש תזרח מחר בבוקר.
זה מה שהיא תמיד עשתה, ואין סיבה לחשוב כי בוקר המחרת יהיה שונה.

קחו לתשומת לבכם את פשעיו של צ'אווס:
- קרא להתקפות של ארה"ב נגד אפגניסטאן "לוחמה בטרור באמצעות טרור". בתגובה, החזירה ארה"ב את שגרירה מוונצואלה.
- שמר על יחסים קרובים עם פידל קסטרו, ומכר נפט לקובה במחירים מוזלים.
- שר ההגנה שלו ביקש מהכוח האמריקאי הקבוע בוונצואלה לפנות את המפקדה שלו בקראקס, בטענה כי הימצאותו שם היא אנכרוניזם מתקופת המלחמה הקרה.
- לא שיתף פעולה עם המלחמה האמריקאית בכוחות הגרילה הקולומביאניים.
- מנע מחיל האוויר האמריקאי לעבור במרחב האווירי של ארצו כחלק מהמלחמה בסמים.
- סירב למסור לשירותי המודיעין האמריקאיים מידע על הקהילה הערבית הגדולה שבוונצואלה.
- פקפק בחשיבות הגלובליזציה.
- קידם את רעיון יצירת אזור סחר חופשי באמריקה הלטינית, ושיתוף פעולה בין המדינות בענייני נפט, במטרה לשבור את השלטון הכלכלי האמריקאי.
- ביקר את סדאם חוסיין בעירק ואת מועמר קדאפי בלוב.

המאמר נמצא כרגע בכתובת הבית של האתר:
ובעוד מספר ימים ניתן יהיה לגשת אליו דרך הקישורים שמשמאל.
הפוליטיקה הסמויה מעין - חלק ב' 65846
התפתחות מעניינת, צ'אווס חוזר לנשיאות.

כמה זמן ייקח עד ש"ציר הרשע" יתרחב באופן פתאומי?
שוחרר לפרסום 187607
דו"ח של שירותי הביון הבריטים שהותר לפרסום לאחר 30 שנה מגלה שבזמן אמברגו הנפט של 1973 ארה"ב שקלה פלישה לסעודיה, כווית ואבו-דאבי.

שוחרר לפרסום 187611
מתקנים אותי פה ובצדק - הבריטים העריכו שיש אפשרות שארה''ב תנקוט בצעד כזה. במבט לאחור אנחנו יודעים שהאפשרות לא התממשה.
שוחרר לפרסום 500707
וגם לא באמת נשקלה. ברווז עיתונאי שייצג אינטרס של מישהו.
Importante Israel Bajo ataque de Hamas 500679
Importante Israel Bajo ataque de Hamas
Primero yo quiero a decir al señor presidente de Venezuela.: Tú que vas a mirar a ISREAL tu que vas hablar del ejército de Israe, que cobardes eres ??? tu no sabes que el ejercito de Israel es uno de los mejores del mundo y hay muuuuuuuuuchoos países que tiene que aprender de éste ejército maravilloso y para ser como este ejercito tienen que pasar muchos años para poder llegar como es ahorita ,!!!!
Segundo Señor presidente porque tu no mira adentro de Venezuela , los pobres que viven en los barrios frecuentemenete los atracan y los matan , mueren loos mismo venezolanos unos al al otro por un par de zapatos y nadie no puede pasar después de la 6.00pm por el miedo a la inseguridad que se vive en el país, por eso vemos que las personas se cierran en sus casas como si fuesen cárceles. En diciembre en Venezuela por ejemplo según estadísticas de su gobierno murieron 500 personsl y yo no se cuanto miles más mueren…. Asimismo años tras años a un en Venezuela existe desnutrición y muchos niños mueren de hambre y más en años tras años la inflación ha subido y esto estimulo para que los ladrones sigan atracando con armas, y no solamente roban sino también matán……por eso Chavéz ante de criticar a Israel , tienes que mirar el holocaustos de tu mismo co ciudadanos que son victimas y acosados por la delincuencia que suscite en tu país , en la que tu gobierno ha hecho de políticas de seguridad muy debilitadas e ineficaces.
Además nos tienes que explicar por qué te has unidos con los países terroristas…donde está tu democracia ¿???
Venezuela es un país bello que tiene de todo. Todos los minerales posibles como son la plata, el oro, los diamantes, petróleo, etc … pero falta algo esencial y es la calidad de vida y la tranquilidad de vivir en un país seguro … que es un derecho fundamental constituido en la constitución de tu país …en vez de criticar al pueblo representado por el Estado de Israel y hacer tu alianzas terroristas , tú lo que tienes que ponerte es a trabajar, lo que tienes que hacer en vez de estar hablando por las medios televisivos …
Yo veo en la tv lo que pasó en Caracas en la embajada de Israel ayer; y yo me digo a este personas que protestan a nuestra embajada y que parecen terroristas ….¿por qué ustedes si se preocupan por la situación bélica tanto por que no vas a vivir en Gaza , y trabajan allá hacer dinero?….la respuesta es que lo más seguros que muchos de ellos que están protestando, salieron de allí en Gaza porque querían hacer dinero a otro país y que le dieran la oportunidad y no se pudieron adaptar en Gaza porque ellos tenían miedos de los terroristas que conviven con ellos diariamente
Venga señor Presidente a vivir una semana no más aquí en Israel, cerca de la frontera de Gaza donde se caen las bombas frecuentemente, y ponte a ver los miles de familiares y niños cómo ellos viven, cómo se expresan de la situación y cómo son sus miedos … y por favor después opina ¡!!
Israel Bajo ataque de Hamas
http://www.youtube.com/watch?v=ryfqgOaCQnk&eurl=...

Importante Israel Bajo ataque de Hamas 500689
אפשר לקבל תרגום?
Importante Israel Bajo ataque de Hamas 500732
לפי babelfish הכותרת היא "Important Israel Under attack of Hamas". כלומר הרובוט המזבל ששתל את הידיעה הזו הוא דווקא מהצד הישראלי בסכסוך. זוהי כנראה פניה שמופנית לאנשי ונצואלה. אולי היו כאן כמה מילות מפתח שהתאימו לחיפוש שלו.

דרך אגב, אולי בגלל המבנה המוזר של הקישור הנ"ל קיבלתי את העצה הבאה לפני שליחת ההודעה:

כדי לכלול קישור בטקסט, יש להוסיף http:// בתחילת הקישור.
(ניתן לערוך את התגובה מחדש בעזרת הקישור המופיע למטה).
Importante Israel Bajo ataque de Hamas 500734
אפשר לקרוא את התרגום של הכל ב
ותרגום לעברית של גוגל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים