יותר נשים ברפואה, ובגינקולוגיה בפרט – טוב או רע? 3314
כתבה של רוני לינדר־גנץ ב-TheMarker, לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול ב-‏8 במרץ, חושפת תמונה לפיה בעוד רוב הגינקולוגים (75%) הם גברים, רוב המתמחים בתחום היום (60%) הם נשים, כך שמהפך מגדרי צפוי בתחום בעתיד. זו בשורה למטופלות רבות: על־פי סקר המצוטט בכתבה, יותר משליש מהנשים מעדיפות טיפול גינקולוגי בידי אישה, בשל האינטימיות הפיזית והרגשית הכרוכה בו.

הרפואה בכללה עוברת בשנים האחרונות פמיניזציה. פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, מתריעה על צדדים שליליים בכך במאמרה "יותר מדי נשים רופאות זו סכנה למקצוע" (באתר און לייף). פרט לאזהרה הידועה בנוגע למקצועות רבים, לפיה דומיננטיות נשית מורידה מיוקרתם של מקצועות, היא מצביעה על בעיות ספציפיות למקצוע הרפואה: נשים נוטות לבחור בהתמחויות המאפשרות שעות עבודה נוחות, כמו רפואת משפחה, ילדים ופסיכיאטריה, ונרתעות מהתמחויות הנחשבות תובעניות, כמו כירורגיה וקרדיולוגיה. לפיכך רוב נשי בקרב תלמידי הרפואה יחריף את המחסור במומחים בתחומים אלו. כמו כן, מזהירה כרמי כי רופאות נוטות להירתע מקריירה במחלקות בתי החולים, הכרוכה גם במחקר, בגלל התובעניות של תפקידים אלו, והמחקר הרפואי עלול לפיכך לסבול מירידה באיכותו. מסיבה דומה נרתעות רופאות גם מתפקידי ניהול, וכרמי מצרה על אובדן תרומתן הייחודית הפוטנציאלית כמנהלות. היא מבקשת לעודד רופאות להעז ולהיכנס גם לתפקידים תובעניים; לדבריה (ולפי הדוגמה של עצמה) אפשר לעשות זאת וגם לשלב חיי משפחה, למרות שזה בהחלט לא קל.

מספר גינקולוגיות בכירות מרואינות בכתבתה של לינדר־גנץ, בינהן ח"כ ד"ר רחל אדטו. ד"ר גליה אורון מאשרת את אזהרתה של פרופסור כרמי: למרות שנשים רבות מוכנות לעבור את ההתמחות התובענית במיוחד בגינקולוגיה, הן נוטות יותר מהגברים לא להישאר בעבודה בבית החולים אלא לצאת לקהילה (אם כי אורון מאמינה שגם זה ישתנה). גם היא מעודדת נשים לעבוד בבתי החולים, על העבודה מסביב לשעון והפעילות המחקרית – לדעתה עבודה כזו הופכת אותן גם לרופאות טובות יותר.
קישורים
כתבה של רוני לינדר־גנץ - באתר TheMarker
יותר מדי נשים רופאות זו סכנה למקצוע - מאמרה של פרופסור רבקה כרמי
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לא הבנתי. 565003
מה הכוונה "לא להשאר בבתי החולים ולצאת יותר לקהילה", ולמה זה רע?
לא הבנתי. 565012
להבנתי, לצאת לקהילה = להפוך לרופאה בקופ"ח. פשוט נחשב פחות יוקרתי.

מוזר בעיניי שרופאים בכירים מעודדים עבודה סביב השעון כדבר שתורם למקצועיות של רופא. מה יש בשעות ארוכות, משמרות, לחץ, מחסור בכ"א וחוסר שינה שהופך אדם לרופא טוב יותר?
לא הבנתי. 565013
הם לא מעודדים את העבודה סביב השעון אלא את העבודה בבית החולים שהשעות הרבות הן תוצר לוואי שלה - אני מניחה שמי שעובד בבי''ח רואה מגוון יותר רחב של מקרים, מקרים קשים יותר וכו' ולכן מתמקצע יותר.
לא הבנתי. 565017
ייתכן. אם כי לפעמים הוא הופך שבוי של "רפואה מתגוננת", ובנוסף רואה רק פתולוגיות קשות יחסית ולכן נוטה לפסוק ברוב המקרים לטובת התערבות מיידית ו/או דרסטית, גם כשהיא לא מחויבת. זאת בהשוואה לרופא משפחה מנוסה וטוב, נניח, שרואה גם "מקרים רגילים/ממוצעים", מצליח לבסס יחסים ארוכי טווח עם המטופלים, מזהה מקרים "היסטריים" ומרגיע אותם, וכדומה. זה כמובן לא אומר שרופא ביה"ח פחות טוב, עדיין הוא יותר "מומחה" על כל החשיבות של העניין; אלא שיש סוגים שונים של התמקצעות רפואית.
לא הבנתי. 565014
מעין צודקת. הנה מאמר ישן של פרופ' אריה אלדד באותו עניין:

"כל מתמחה במקצוע כירורגי צריך לבצע מספר ידוע של ניתוחים מסוגים שונים. חלק מהניתוחים הללו הוא פשוט ושכיח והמתמחים מבצעים את כל המכסה הנדרשת מהם כבר בשנות ההתמחות הראשונות. ניתוחים אחרים הם נדירים יותר ומסובכים יותר. מטבע הדברים רק מתמחים לקראת סיום התמחותם מסוגלים לבצע אותם, תחת השגחת רופא בכיר. חלק ניכר מהניתוחים הללו אינם שכיחים ובמקרים רבים המתמחים מסיימים התמחותם לפני שהשלימו את מכסת הניתוחים הנדרשת מהם מאותם ניתוחים קשים ומסובכים. אם יהיו במחלקה מספר כפול של מתמחים – יתחלק הניסיון המצומצם שהמתמחים צוברים בתחומים אלו – בשניים. והמתמחה, שהשלים התמחותו – ישלים את התמחותו כשהוא עייף פחות, אבל מנוסה הרבה פחות."

לא הבנתי. 565087
בהיותי סטודנטית, סברתי לתומי, שאני מסוגלת לקחת קורס שהתרחש בשעות 17:00-20:00, אחרי שלמדתי במשך היום בין 10:00 ל-‏17:00, ואחרי שקמתי מוקדם בבוקר בשביל ללמוד תלמוד בין 7:30 ל-‏10:00. מהר מאוד גיליתי, שאני לא מצליחה להתרכז, ואין טעם שאמשיך.

אני הייתי בסך הכל צריכה ללמוד תוכנת תלת מימד, ולא להתעסק בחיי אדם.
ניתן להאריך את משך ההתמחות מעט, ולהוריד בשעות.
אמנם תקבל רופאים ממורמרים על כך שהם מתחילים להרוויח שנה מאוחר יותר, אבל אין לי ספק שכמה אנשים יחיו.
לא הבנתי. 565101
כמות הזמן שאדם צריך להקדיש כבר היום כדי להתמחות בתחומים מסויימים היא לא סבירה בעליל‏1, זה אומר שחלק גדול מלימודי הרפואה כבר לא רלוונטים בשעה שהאדם הופך לרופא מומחה. אם נוסיף לזה את הירידה בכישורים מסויימים עם הגיל (לצד עליה בניסיון) וקיצור פרק הזמן הפרודוקטיבי של הרופא (כי גיל הפנסיה לא משתנה מהארכת ההתמחות) נקבל מצב בו מאוד לא רצוי למשוך עוד את לימודי הרפואה. מה שאפשר אולי לעשות (ונדמה לי שזה אכן קורה) זה לחלק עוד יותר נושאים מורכבים לתתי נושאים והתמחויות.

1 נדמה לי שבשביל פלסטיקה צריך להוסיף 14 שנות התמחות (שבע לכירורגיה ושבע להתמחות על בפלסטיקה) לשש שנות הרפואה ושנת הסטאז'.
הצע וביקוש 565015
נראה לי שמה שיקבע את המגדר של רוב הגניקולוגים/יות הם ההעדפות של הנשים שיולדות יותר. מכיוון שבציבור החרדי יש העדפה שגניקולוגית תטפל בהן, אני חושב שיותר רופאות גניקולוגיות זה רק שאלה של זמן וקצבאות הילדים.
הצע וביקוש 565059
מה הקשר? הרי הנשים שרוצות שגינקולוגית תטפל בהן לא הולכות להיות רופאות בעצמן.
הצע וביקוש 565060
מנגנון השוק כבר ידאג לכך.
הצע וביקוש 565061
מה זה "מנגנון השוק"?
הצע וביקוש 565062
נו, אתה חדש פה? מתחילה פרח רפואה ללמוד ומתלבטת במה להתמחות. היא רואה שהגניקולוגית של אחותה מפוצצת בקלינטיות, אז זה נראה לה מבטיח.
הצע וביקוש 565063
יפה,יפה.
האחות רואה שהמדינה לא מתכוונת להוסיף תקנים והחרדיות עניות מכדי ללכת למרפאה פרטית אז היא באה לעזור לאחותה.

זאת מסירות!
הצע וביקוש 565064
זה בדיוק סוג הדיונים הביזנטיניים שכבר נוהלו כאן לרוב. בוא נסתפק בכך שיש לחצים מלחצים שונים, כלכליים, חברתיים ופוליטיים שיגרמו לכך שצורך של מספר גדול מספיק של צרכנים יענה. גם הרופא הזכר ישקול פעמיים אם הוא יידע שסביר שלא יהיו קונות לסחורה שלו. מקודם מישהו הביא את דעתו (המשונה לעניות דעתי) של ח''כ דוקטור וכולי אלדד על איך שמה שלא הורג את הסטאזר מחשל אותו. מי יודע, אולי כור המצרף של הטיפול הסיזיפי בחרדיות ולדניות יהיה לו גם ערך בנסיון רפואי כאשר הרופאה כן תעבור למרפאה פרטית. פרט לכך הרי גם לכמות גדולה מספיק של חרדיות ''עניות'' יש כוח קניה מסויים, ויש גם חרדים פחות עניים. כאשר קופות החולים יקצצו, הם יעדיפו לקצץ רופאים ''לא פופולריים'' ועוד ועוד.
הצע וביקוש 565082
אבל בציבור החרדי יש העדפה כזו כבר עשרות שנים. אם מנגנון השוק החופשי היה פועל פה באופן קלאסי, היינו רואים רוב לגינקולוגיות כבר מזמן.
הצע וביקוש 565085
אבל אם רוב החרדיות הולכות לגיניקולוגיות שפועלות במגזר החרדי, אבל הן עצמן אינן הולכות להיות גיניקולוגיות, ההליך שתואר, של המתמחה שרואה שהקליניקה של הגיניקולוגית שאחותה הולכת אליה עמוסה - פשוט לא יקרה.

____________
אישית אני סבורה שמנגנון השוק החופשי לא באמת פועל. אבל זה סיפור אחר.
הצע וביקוש 565127
אין שום קשר בין שוק חופשי לרפואה בארץ. מדובר בתחום עם שליטה ממשלתית מאוד חזקה כך שאם רוצים להשוות אותו לשוק חופשי צריך להסביר למה השליטה לא תשתנה כלומר מדוע מענקי לידה יהיו קבועים וללא הגבלות. לדוגמא הממשלה החליטה לקצץ בקצבאות הילדים להורים שלא מחסנים והוגש בג"ץ בנידון כך שמענקים שמממשלה שלנו מעניקה יכולים להיות תלויים באלמנטים לא כלכליים. לדעתי מי שהולכת לגניקולגיה מסיבות כלכליות בין השאר מהמרת שהמפלגות החרדיות לא יאבדו מכוחם.
הצע וביקוש 565111
הכתבה המתוארת לא מדברת בדיוק על מהפך מגדרי כזה ?
הצע וביקוש 565113
כן, עשרות שנים לאחר שהיה ''אמור'' לקרות על פי הטענה שלך.
הצע וביקוש 565115
אני לא זוכר שנתתי אמדן כמותי של הזמן הנדרש, אבל נדמה לי שלפני כמה עשרות שנים אחוז הלידות החרדיות לנפש היה מעט נמוך ממה שהוא היום. אני גם לא יודע בדיוק אם 25% נשים בגניקולוגיה זה הרבה, מעט, או בדיוק מה שהיה "אמור" לקרות. למעשה, הבורות שלי בתחום מדהימה אפילו אותי, אבל גם לא מצאתי אינפורמציה סותרת אצלך. אני מציע שלא נתווכח בלי העובדות.
הצע וביקוש 565116
טוב. עובדה אחת שכן ידועה: רוב הנשים החרדיות מעדיפות לא ללדת בכל בי"ח שהוא, אלא נוטות לכאלה עם אוריינטציה דתית - מעייני הישועה ודומיו (שממוקמים באזורים עם ריכוז חרדי גבוה). זו פחות או יותר נישה (עם שוליים רחבים ולא מוגדרים, אבל נישה) ולכן לא בהכרח תשפיע על התמחויות בכלל ביה"ח, שמרכזים את החילוניות.
הצע וביקוש 565117
כל מה שאני יודע זה עדויות אנקדוטליות, על גניקולוגיות שמפוצצות בחולות דתיות עם תורים של חודשים קדימה, גם כאשר מדובר על קליניקה פרטית. לאו דווקא משום שהן רופאות טובות יותר, אלא משום שהן רופאות.
הצע וביקוש 565160
אין כל קשר בין ילודה לביקוש לגניקולוגים/יות; כל אשה הולכת לגניקולוג/ית לאורך חייה, בלי קשר למספר הלידות שהיא עוברת או לא עוברת. בכל מקרה, מרבית הביקורים אצל גניקולוגים/יות בכל פרק זמן נתון הם של נשים שאינן בהריון.
הצע וביקוש 565161
טוב, אני לא אישה, אבל עד כמה שאני יודע, השפעת ההריונות על המערכת היא גורם נכבד בצורך ללכת לרופא נשים. ''אין כל קשר'' נראה לי טיפה אופטימי.
הצע וביקוש 565168
נגיד שבכל הריון שלה אשה רואה את הגינקולוג 3-4 פעמים נוספות (היא אמנם נבדקת יותר פעמים מזה, אבל יש בדיקות רבות שלא עוברות דרך הגינקולוג הממוצע אלא דרך רופא מומחה לסקירות/מי שפיר, מוקד קופ"ח במקרה של חשש או בעיה שנראית דחופה וכולי).
הצע וביקוש 565170
3-4 פעמים נוספות ביחס ל־? 7 הריונות בממוצע משמעותם בסביבות 25 פגישות נוספות, לפי הנתון הזה.
הצע וביקוש 565214
התכוונתי שההריונות מעמיסות על המערכת וגורמות להרבה הסתבכויות לאחר מכן שמי שמעולם לא הרה או הרה פחות אולי לא סובלת מהם.
הצע וביקוש 565268
השם ישמור!
הצע וביקוש 565274
שלא לומר שאם יפסיקו את המנהג המגונה של הריונות אז תוך דור יפתרו כל הבעיות במערכת הבריאות. :-)
הצע וביקוש 565280
כל דבר במידה. כמו שגברת ציבוטרו היה אומרת : הריון, לא בבת אחת.
בחולה שלך אל תחקור 565093
למה בעצם רופאים בבתי חולים צריכים(?) לעסוק גם במחקר? אי אפשר היה לחתור להפרדת רשויות, רופאים לחוד וחוקרים לחוד? (כמו רוב המהנדסים, שרק מיישמים ידע ושמשאירים את מחקרי ההנדסה לחוקרים באקדמיה.) חוקרים יכולים לקבל גישה לפציינטים בעזרת רצון טוב של צוותי המחלקות (ואפשר גם למסד את הגישה בצורה יותר ממוסדת). זה יקל על חייהם הקשים של הרופאים; יתן מקום לחוקרים טובים שאינם טובים כרופאים, וההפך; ואולי, אם יש הטיות מחקריות שנובעות ממחויבות רגשית של החוקרים לשפני הניסיון, שהם גם פציינטים שלהם, ההטיות האלו תפחתנה.

רופא שרוצה לעסוק גם במחקר מוזמן, כמובן, לעשות זאת, כמו שהוא מוזמן לעשות כל דבר "פרא-רפואי" אחר כמו לנהל פורום רפואה אינטרנטי. ד"ר אורון חושבת שזה הופך את הרופא לטוב יותר, אבל לא ברור לי על פניו למה.
בחולה שלך אל תחקור 565097
הרושם הלא-מבוסס שלי הוא שחלק לא מבוטל מהפרסומים ברפואה הוא תיאורי מקרים. רופאים נתקלים בבעיות רפואיות ייחודיות, או מנסים שיטות טיפול לא נפוצות במענה לבעיה, ומדווחים על התוצאות במאמרים רפואיים. אם זה נכון, אז זה קורה כמעט רק בבתי חולים בגלל שרופאים בקהילה שולחים פציינטים עם בעיות קשות או מיוחדות לבתי-החולים. ולחוקרים מחוץ לצוות ביה''ח יש מעט מה לתרום לתהליך.
בחולה שלך אל תחקור 565100
לא כל הרופאים עוסקים באופן פעיל גם במחקר, אבל יש מחקר שלא יכול להעשות אלא בבתי חולים. הרופא הוא במקרים רבים זה שמבין טוב מכולם מה הצורך של הפציינט ואיך אפשר לעזור לו. למשל ניתוחים חדשניים, יכולים להעשות רק ע''י רופא בתחום. בחלק מהמקרים רופאים באמת רק תומכים במחקר (למשל במחקרים גדולים על תרופות, לא רק שהרכב ומינון התרופה אינם לשיקול דעתו של הרופא, אסור לרופא לדעת האם החולה מקבל תרופה או פלסבו).
בחולה שלך אל תחקור 565107
תודה לך וליהונתן, הגיוני מה שאתם כותבים. נראה אם כך שלא מדובר בפעילות שגוזלת זמן כמו ניהול מחקר (מה שאקדמאים עושים), אבל אני מניח (וגם מכיר מנסיוני בתחום אחר) שגם מטלות פעוטות-יחסית כמו השתתפות בכתיבה, אינטראקציות עם השותפים האחרים למחקר, ואינטאראקציות עם אכסניות הפרסום, יראו יקרות להחריד למי שממילא נמצא באוברדראפט של זמן.
565118
המאמר של כרמי לא נפתח לי, אז הכל בהסתייגות ובתקווה שמישהו יסביר לי מה אני מחמיץ:

אם יש בעיה מבחינת כמות הרופאים בבית-החולים בבחירות של רופאות לאחר ההתמחות, למה לומר 'יותר מדי נשים סכנה למקצוע' ולא לומר 'יש לעודד נשים רופאות למסלולי קריירה קצת שונים מאשר היום'?
565121
גם לי המאמר של כרמי לא נפתח.
565124
נסה ללחוץ על הקישור הזה.
565133
תודה. עכשיו זה אכן מובן יותר. היא אכן מדברת על הצורך של נשים לעבוד 'כמו גברים' ולא 'משרות נשיות'.
יש לי עדיין בעיה עם הטענה של 'יותר מדי נשים - פגיעה בפרסטיז'ה'. ונניח שזה נכון, מה בדיוק היא רוצה לעשות עם זה?

(אה, והערה קטנונית: אם פעם היו פחות רופאות מומחיות מרופאים וזו הייתה אפליה, אז העובדה שיש יותר מומחיות ממומחים עד גיל 50 מעידה על אפליה לרעת הנשים בדור האחרון, או שהלוגיקה הזו תופסת רק לכיוון אחד?)
565123
המאמר של כרמי פשוט לא נפתח, לא רק לך.
פמיניזציה של הפציינטיוּת 565164
כתבה מעניינת ב"הארץ" מדברת על רפואת מגדר: הבנה הולכת וגדלה שפרקטיקות רפואיות צריכות להיות שונות לגברים ולנשים, כי התפחות מחלות ותסמינים, כמו גם תגובה לתרופות, שונה בין המגדרים. חלק עצום מהידע הרפואי היום מתבסס על מחקרים שנעשו על גברים בלבד. פרופ' מרק גלזרמן, מוביל התחום בישראל: "יש תחומים שבהם הרפואה פחות בטוחה לנשים מאשר לגברים. חסר מידע, כי אנחנו משליכים על נשים מידע שצברנו ממחקרים על גברים."
פמיניזציה של הפציינטיוּת 565173
מהניסיון שלי כביוסטטיסטיקאי, יש דרישה מאד ברורה מצד עורכי כתבי-עת, שופטים של מאמרים וכו' לשלב בתוך המודלים הסטטיסטיים מה שנקרא covariates - משתנים מסבירים כדוגמת גיל, היסטוריה רפואית, ואולי בראש וראשונה, מין. הופתעתי לקרוא בכתבה שיש (או היה?) רוב גדול למחקרים שהתבססו רק על גברים. כנראה שהמציאות בשטח במחקרים הקליניים מפגרת אחרי התפתחות המודלים התאורטיים בספרות.
פמיניזציה של הפציינטיוּת 565217
ההודעה שלך והכתבה מאוד שעשעו אותי אבל כבר המושג ''רפואה מגדרית'' מצחיק.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים