עמידת בריאות 3371
מחקרים שנערכו לאחרונה מאשרים שישיבה ממושכת גורמת לפגיעה משמעותית בבריאות
מחקר שנערך בבריטניה במשך 14 שנה על קבוצה של יותר מ-‏120,000 איש גילה כי אחוזי התמותה בקרב גברים ונשים עלו ב-‏18% וב-‏37% אחוזים (בהתאמה) כאשר אלו בילו בישיבה במשך לפחות שש ושלוש שעות ביום בממוצע. תוצאה מפתיעה במיוחד שמצא המחקר, שפורסם לפני כשנה ב- American Journal of Epidemiology, היא שפעילות פנאי גופנית בקרב קבוצת היושבים לא שיפרה את שרידותם.

בכתבתה של אלה הר־נוי ב"הארץ" - "סכנה: כאן יושבים" מוזכר גם כי תוצאות אלו מצטרפות למחקר בריטי קודם, שגילה שיעור התקפי לב גבוה משמעותית בקרב נהגים ופקידי דואר לעומת כרטיסנים ודוורים וכן למחקר אמריקני שנערך במשך 12 שנה על אוכלוסיה של יותר מ-‏17,000 איש, שגילה מתאם גבוה בין כמות שעות הישיבה ביום לבין שיעור התמותה מסיבה כלשהי.

הסבר אפשרי לתופעה פורסם בשנת 2008 בכתב העת Diabetes. מתברר שבמצב ישיבה, נעצרת הפצתו בגוף של אנזים המעודד את הגוף לעבד שומן וכולסטרול. במצב עמידה לעומת זאת, גם ללא פעילות גופנית נוספת, חוזר לפעולה מנגנון פיזור האנזים הקרוי "ליפאז". ואכן, מחקר אוסטרלי מראה כי הפסקות תכופות לצורך עמידה ותזוזה משפרות את מצב הלב, כמו גם את היקף המותניים.
קישורים
סכנה: כאן יושבים - דיווח ב"הארץ"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לידיעת עו״ד ציון אמיר 580011
נשמע כמו סוג של ״הגנה מן הצדק״
מילא התקפי לב 580049
אתם יודעים איך שישיבה ממושכת משפיעה על הפצעונים בישבן (שלא לדבר על הטחורים)?
לשבת 580053
נקווה אם כן שעל מרגול יוטלו לכל היותר עבודות שירות.
מה שמזכיר לי...שלפני שנים רבות, שאלתי את פקיד הבנק שדרכו הייתי משקיע אם גם לעובדי הבנק מותר לרכוש ניירות ערך.
הוא ענה לי "כן, אבל אנחנו חייבים לשבת עליהם שלושה חודשים"
"אז מה זה אומר שמותר לכם?"
"מותר אבל אמרתי לך, צריך לשבת עליהם אחרי זה שלושה חודשים לפחות"
"אני הייתי מוותר על זה"
הבנתי שאני מחמיץ משהו ועזבתי את העניין. בבית עלה בדעתי, שעוד צרובות היו בה היתקלויות עם טיפוסים מעולם אחר, שמדובר כאן בשימוש נוסף בפועל "לשבת".
580051
מחקר שלא נעשה יגלה ש:
99 אחוז מבין השוכבים 21 שעות ביממה במיטה מתים תוך שנה לאחר שיתמידו במנהג מנוון זה.

מחקר "מפתיע" אחר על קבוצת ניבדקים זו (שוכבי 21 שעות ביממה) יגלה שאם הם יתחילו בפעילות גופנית מתונה 99 אחוז מהם ימותו תוך חודש במקום תוך שנה.

כפי שניכתב על המחקר ה"מפתיע" המישני הנוגע למבדק של 120 אלף איש הידוע — החוקרים ה"מופתעים" לא הבינו שאסור לבלבל בין קורלציה לסיבתיות.

מה שאותי מפתיע הוא מדוע נותנים תקציבי מחקר לאנשים שמפרשים קורלציה בתור סיבתיות.

אם לא הובנתי היטב:
רבים מהאנשים שבוחרים בעבודות פיזיות קלות לצורכי פרנסה (עבודות "ישיבה על הכסא"), הם אנשים עם _בעיות גופניות מילדות_ (שמחייבות אותם לבחור בעבודות של ישיבה על כסא). אצל אנשים פגועים אילו, _הבעיות הגופניות מילדות_ הן גורמי התמותה המוקדמת (לא הישיבה על הכסא).
580052
הם הביאו כדוגמא נהגים ופקידי דואר, מול דוורים וכרטיסנים.
דוורים הולכים, וכרטיסנים הולכים ויושבים מדי פעם.

אבל יש הרבה מאוד עבודות שבהן עומדים. מה ההשלכות הבריאותיות של עבודות אלה?
580054
המשמעות היא שהעובדים בהן צריכים לחסום בגופם את פקחי משרד העבודה הפועלים בשליחותם של גורמי שמאל המנסים לעשות הון פוליטי על חשבון בריאות העובדים.
אני לא מבין 580071
לפחות שלוש שעות ביום? כלומר, כדי שנשים ייחלצו מן הגורל המר הזה, עליהן לעמוד 22 שעות בכל יממה? או, בהנחה שמותר לישון קצת, 14 שעות בכל יממה? האם הסכנה היא בישיבה או שגם בשכיבה? מאיפה מצאו עורכי המחקר קבוצת מדגם של נשים שיושבות פחות מ-‏3 שעות ביום, והאם זו קבוצה מייצגת?
אני לא מבין 580292
אשה שעובדת בגננות (בגינה) או בהוצאת מנות במסעדה, נגיד, מעבירה את רוב שעותיה בעמידה/הליכה. אם היא חוזרת הביתה ועושה כמה דברים בבית, ואוכלת מול הטלוויזיה בפריים טיים, אז היא ישבה שעתיים בערך במשך כל היממה (התכוונו מן הסתם ליממה ולא ליום).
שזלונג מתכוונן לכל עובד! 580083
1.מחקרים חדשים מראים כי הפעילות הגופנית שאנו מבצעים בשעות הפנאי, אינה מפצה על הנזק.

2.המחקר האוסטרלי הראה שהפסקות מרובות מישיבה - אפילו הפסקות קצרות, כדי לעמוד, לזוז קצת או לעלות במדרגות - עשויות לשמור על בריאות הלב ועל היקף מותניים צר יותר.

3. יש בין 1 ו-‏2 סתירה, לפחות לכאורה, לא כן?
שזלונג מתכוונן לכל עובד! 580101
3. אין סתירה: הפסקות, אפילו קצרות, בשעות העבודה, עשויות לעזור. אבל זה רק כי הן בזמן העבודה. פעילות פיזית בשעות הפנאי, הואיל והיא מתבצעת בשעות הפנאי, לא תועיל.
קונספירציה 580090
שלי יחימוביץ' המרשעת!
שתו הרבה מים 580189
מי שדואג לשתות מספיק קם ממילא כדי להטיל את מימיו וכך מיטיב גם עם כליותיו וגם עם לבו. מנסיוני בקבוק מים על השולחן בעבודה גורם לי לשתות המון.
על מה כתבי מדע חושבים? 580277
אפרופו מחקרים, ב"כלכליסט" התפרסמה לאחרונה כתבה מרתקת בשם "על מה פטריות חושבות?" מאת אורן הוברמן.

הכתבה התחילה בתיאור הפנטסטי הבא (שמובא כאן עם קצת קיצורים): "בשנת 2000 לקח פרופ' טושיוקי נקאגאקי, ביולוג ופיזיקאי מאוניברסיטת הוקאידו ביפן, חתיכה זעירה של פטריית עובש צהובה והניח אותה בפתחו של מבוך קטן. בצדו השני של המבוך הוא הניח קוביית סוכר. הפטרייה כאילו הריחה מרחוק את הסוכר, היא החלה לשלוח אל המבוך זרועות ולחפשו. קוּר הפטרייה התפצל בכל צומת, וקורים שהגיעו למבוי סתום פנו פניית פרסה וניסו את מזלם בפניות אחרות. עד סוף אותו יום מצאה אחת משלוחות הקורים את דרכה לסוכר. בהמשך, טושיוקי וצוות החוקרים שלו לקחו חתיכה זעירה מהקור שהשתתף בניסוי הראשון והניחו אותה בפתחו של העתק מדויק וריק של אותו המבוך, כולל קוביית הסוכר. את מה שקרה מכאן איש לא יכול היה לחזות. מהרגע הראשון הקור התפצל לשניים: זרוע דקיקה ומדויקת ניווטה את דרכה בלי אף סיבוב מיותר אל הסוכר. הזרוע השנייה טיפסה על קיר המבוך וחצתה אותו בקו ישר, מהתקרה, אל המטרה."

נדהמתי, ורציתי לקרוא את הדיווח המדעי המלא על הניסוי. המאמר הקרוב ביותר שמצאתי הוא הפרסום הזה ב"נייצ'ר" (צריך מנוי בשביל לקרוא מעבר לאבסטרקט), שמכיל את שתי התמונות מהמאמר ב"כלכליסט". אבל התוכן אחר לגמרי: הפטרייה ממלאת את כל המבוך, ואז מתכווצת כך שנותר ממנה רק המסלול הקצר ביותר בין שתי קוביות הסוכר. אין שום איזכור לחתיכה הזעירה ש"זכרה" וניווטה ישר אל הסוכר.

מה קורה פה? יש מאמר נוסף שפיספסתי? מישהו ניפח בכוונה את התוכן? אולי שרשרת של ניפוחים בטעות? זה מוזר, כי לפי הכתבה, הוברמן ראיין ישירות את המדען היפני. גם בבלוג של אורן צור תוהים על היעדר סימוכין לחלק מהממצאים הפנטסטיים שמדווחים בכתבה.
על מה כתבי מדע חושבים? 580278
גם אני הרמתי גבה כשקראתי את הידיעה המרעישה, שקצת הזכירה לי את התולעים האלגנטיות שכביכול רכשו את זכרונן של חברותיהן ששימשו להן למאכל אחרי שלמדו לנווט במבוך. בסוף הסתבר שהן לא למדו כתוצאה מהאכילה אלא הלכו בעקבות הפרשות ריח של הדור הקודם, ההוא שנאכל, אאז"נ.

למה לא תשאל את מר הוברמן עצמו? אם להאמין לאתר כתובתו Oran.Huberman@calcalist.co.il
על מה כתבי מדע חושבים? 580280
רעיון מצוין, שלחתי לו אימייל. אדווח על ההתפתחויות.
על מה כתבי מדע חושבים? 580289
לפיינמן יש טענות מאוד מעניינות על ניסויי מבוכים והמסקנות המרחיקות לכת בעיקבות הניסויים האלו.
(הייתי מצטט אותו בשמחה אילו הייתי זוכר למי השאלתי את הספר הזה)
על מה כתבי מדע חושבים? 580297
על מה כתבי מדע חושבים? 580307
בדיוק זה.
תודה!
על מה כתבי מדע חושבים? 580290
מסתבר שלא רק יובל פנה לאורן. הנה טור ששם את הממצאים בפרופורציות:
(ומזל, כי כבר חששתי שהמאמר ההוא יגרום להקמת כנסיית פטריות מקומית).
על מה כתבי מדע חושבים? 592735
הבלוגר יהודה בלו מפריך בצורה נחרצת את הטענות הפנטסטיות שתוארו בתחילת הכתבה של הוברמן. הוברמן הגיב לדברים בעמוד הפייסבוק שלו (לא יודע איך מקשרים לשם), וכתב בין השאר "אבדוק את כל ההערות ברצינות הראויה ואם טעיתי אתקן מיד".
על מה כתבי מדע חושבים? 592738
על מה כתבי מדע חושבים? 592764
תוכן לא זמין.
על מה כתבי מדע חושבים? 592776
אולי מפני שאתה לא ברשימת חבריו (ויש לו מאות רבות של חברים, אז כנראה לא קשה להתקבל).
על מה כתבי מדע חושבים? 592777
בסדר. בקריאה חוזרת ראיתי שיובל כתב את תמצית הדברים ולכן הקישור מיותר (ולא, אין לי כוונה להרשם לאתר האמור).
על מה כתבי מדע חושבים? 593438
והנה הפרק החדש בסאגה, תגובתו של אורן הוברמן לפוסט של יהודה בלו: 8 הערות על פטריות, ריריות ועיתונות.
על מה כתבי מדע חושבים? 593447
נו טוב, זה שבלו קשקשן זה ידוע, אבל הבעיה המרכזית (''הפטריה הזוכרת'') הופכת פתאום מניסוי בז'ורנל טוב לאנקטודה שסיפר מישהו, שלהבדיל מהשבחים שהורעפו עליו, הוא כלל לא מדען (חיפוש זריז מצא מאמר מדעי אחד בז'ורנל זניח פרי עטו, וראיון בעיתון מדעי).
הישיבה כמגפה 612045
הישיבה כמגפה 634301
מחקר-על מחזק את קישורה של הישיבה למוות באוהלה של תורה:
"על מנת לחקור את התופעה, חוקרים מאוניברסיטת רגנסבורג בגרמניה, ניתחו 43 מחקרי עבר שכללו מעקב אחר 4 מיליון אנשים."
"נמצא שככל שאדם ישב יותר כך גדל הסיכוי שלו לחלות בשני סוגי הסרטן: לכל שעתיים של ישיבה, עולה הסיכון לסרטן המעי ב-‏8% ולסרטן הרחם ב-‏10%."
"התעמלות יומית איננה מספיקה – צריך להקפיד לשבור ישיבה ממושכת בהליכה ועמידה לאורך היום."
כמה שוקל פיקסל אחד? 634312
כתבה בעיתון אינטרנטי בלי הפניה למחקר המקורי שווה את משקלה בזהב.
כמה שוקל פיקסל אחד? 634315
בבקשה:
"An analysis with fewer studies suggests the effect was independent of how active participants were, suggesting that sedentary behavior represents a potential cancer risk factor distinct from physical inactivity.

When the highest levels of sedentary behavior were compared to the lowest, the study found a higher risk for colon, endometrial, and lung. For every two hours of sitting, the risk increased 8 percent for colon cancer and 10 percent for endometrial cancer. Long periods of watching TV showed the strongest relationship with increased risk of colon and endometrial cancers. This might be due to the link between watching TV and poor eating habits, notes Schmid."
כמה שוקל פיקסל אחד? 634319
כאן האשמה מיוחסת ספציפית לצפיה בטלויזיה, מה שמעלה את התמיהה אם גם האמריקנים שומעים את דני נוימן.
מחקר על בנושא, תוצאות דומות 649590

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים