יוזמת חקיקה: לבגדי שוטרים יוצמדו מצלמות זעירות שיתעדו הליכי מעצר 3608
ח"כ זהבה גלאון מקדמת הצעת חוק חדשה, לפיה שוטרים יחויבו לתעד את עצמם כל אימת שהם עוצרים או מעכבים חשודים, באמצעות מצלמות זעירות שיוצמדו למדיהם. מטרת המהלך היא להפחית הן אלימות בקרב שוטרים, והן תלונות שווא על אלימות שוטרים מצד אזרחים. מניסוי שנערך בקרב שוטרים בקליפורניה עולה כי מצלמות ממין זה הפחיתו את אלימות השוטרים ב-‏60%, ואת תלונות הציבור ב-‏88%.

לדברי גלאון, "אחת מהתלונות הרווחות בשנים האחרונות כנגד המשטרה, בעיקר באירועי מחאה, היא שימוש בלתי סביר בכוח של שוטרים. אומנם קיים מנגנון להגשת תלונות, אך הרוב המוחלט של התלונות נסגרות מחוסר אשמה או מחוסר ראיות. אחת הדרכים למנוע שימוש לרעה בסמכות וכוח, הינה תיעוד של האירועים. לפיכך, אבקש להציע פרקטיקה אשר נהוגה במדינות רבות בעולם, במסגרתה לובשים השוטרים בזמן עבודתם מצלמה אשר מתחברת למדיהם, ומופעלת בכל פעם שנוצר מגע עם הציבור." גלאון ציינה כי הרקע להצעתה הוא הפגנות השמאל בשיח ג'ראח, הפגנות המחאה החברתית, ומעצרה של אורטל בן דיין.

באוגוסט האחרון ביקשה גלאון מהשר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', כי יערוך במשטרת ישראל ניסוי שבו תיבדק האפקטיביות של מצלמות צמודות לשוטרים, והיא מתכוונת להגיש הצעת חוק בעניין בשלב מאוחר יותר.
קישורים
הצעת חוק עתידית: מצלמות על מדי השוטרים ימנעו שימוש מופרז בכוח במעצרים - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מישהו רואה למה זה לא טוב? 621071
נשמע כמו רעיון לא רע. במיוחד עם הבעיה שיש לנו כאן עם שוטרים אלימים. מישהו רואה סיבה (חוץ מכסף) להתנגד לזה?
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621073
ודאי שלא. שיתחילו עם החובה של כל שוטר לענוד תג עם שם ומספר. הם אינם מקפידים על זה. להיפך, הם מקפידים שלא יהיו אמצעי זיהוי. צריך להתעקש ולפרסם צילומים של שוטרים בלי תגים; בסופו של דבר זה יעזור.
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621076
נראה לי שתוצר לוי של שימוש במצלמות יהיה שימוש מוגבר בתגי זיהוי וכו' (נניח שיהיו מוצמדים למצלמה) ,תג אפשר להוריד ולענוד-מצלמה לא (לפחות לא בלי שידעו על כך)
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621078
אני מניח שיתפתחו מגוון אמצעים טכניים להסיר את המצלמה בשעת הצורך (אם בכלל יהיה ניסיון טכני למנוע את זה).

כמוכן אני מניח שהבחורים הטובים מהיס"מ יפתחו טכניקות של הרס מצלמות לפי הצורך בזמן הפגנות בעייתיות.

בניסוי מהמאמר המקושר המצלמות (אגב: מיוצרות ע"י חברת טייזר) ניתנות להצמדה לחלקי לבוש שונים. לא קראתי את הכל ולא ראיתי שם לאן בפועל שוטרים הצמידו אותה (אם זה בכלל נבדק).
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621080
לכן חובה להצטייד במצלמה בכל הפגנה.בהפגנות מועדות, רצוי להתמקם בעמדות שולטות.
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621083
נקודה טכנית חשובה מהבחינה הזו היא האם באמת המצלמה תאגור את הסרט עד תום המשמרת. אם כן, אז לשוטרים יהיה קל לקלקל את המצלמה על המידע האגור בה, ולהחליף את "המפגין תקף אותי" המקובל היום ב"המפגין תקף אותי וקלקל את המצלמה" (הגיוני). אם, לעומת זאת, המצלמה תשדר באופן רציף (או ברזולוציית זמן סבירה) למרכז בקרה (במח"ש?), זה יהיה קשה יותר. גם אם השוטרים ימצאו את התנועה הנכונה כדי לקלקל את המצלמה בדיוק ברגע הנכון, התמונות של השנייה שלפני יחשפו אם ידו של המפגין התקרבה אל המצלמה.

(תתחכמו ותאמרו שהתנועה הנכונה צריכה לכלול איגוף רחוק עם היד כך שלא תיקלט בפריים, וגם השוטרים וגם המפגינים התוקפנים ידעו זאת; בסדר, אבל הצורך בתחכום הולך וגובר כדי לרמות נותן יתרון לצד שלא מרמה.)
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621085
מתוך כתבה מה-NY Times, שקישור אליה הופיע בידיעה ב"הארץ":

all of the videos are uploaded automatically to a central server that serves as a kind of digital evidence locker.
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621092
דובר שם על מצלמות HD. רוחב הפס שנדרש להעברת כמות כזו של מידע כל הזמן אינו מבוטל‏1. אני בטוח שתהיה גם פגיעה באיכות במקומות שונים שבהם הכיסוי הסלולרי לא מספיק טוב. הניחוש שלי: מדובר על העלאה אוטומטית בסוף המשמרת.

1 לדוגמה: אם הרבה שוטרם באים להרביץ למפגין אחד, הם יוצרים עומס על התשתית הסלולרית ופוגעים בהעלאה.
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621207
היות שאני לא כל כך מאמין שיהיה יישום שאיננו חלקי, לכן כל מי שרוצה להפגין, יצטייד במצלמה.
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621093
ולכן הכלל יהיה אם זה לא מצולם-המפגין צודק
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621075
נתחיל מהשאלה: מה זה בדיוק "זה"?

מתי יהיו השוטרים מחויבים להפעיל את המצלמות?

האם תהיה לי סיבה להתרחק משוטר ברחוב (כי אני לא רוצה שיצלמו אותי)?
מישהו רואה למה זה לא טוב? 621077
עד כמה שהבנתי -תחילת משמרת מפעילים סוף משמרת הורדת המידע למרכזיה

וכן,בגדול אם אתה לא רוצה שיצלמו אותך כדאי לא לצאת מהבית כלל וגם זה נכון לשעה הקרובה
רעיון מטומטם 621209
למה לא פשוט לתקן את הבעיה. אם המערכת לא סומכת על העובדים שלה, משהו פה ממש ממש מסריח מהראש.

אולי מיון לפי פרופילים פסיכולוגיים. אולי ענישה מחמירה על כל עבירה של שוטר.

ובראש ובראשונה משכורות טובות, והכשרה מקצועית טובה, כדי שלובשי המדים הכחולים יהיו אנשים שראויים לעשות את העבודה שלהם.
הבדיחה על שוטר אחד שיודע לקרוא ואחד שיודע לכתוב לא כל כך מופרכת. צריך לגייס רק אנשים מתאימים לתפקיד שדורש כל כך הרבה אמון.

כל שוטר שנתפס משקר לדוגמא (ויש הרבה דוגמאות, אפילו לאחרונה) צריך לעוף מהמערכת, ובמיידי, לפני שיגרום עוד נזק.

זה שלציבור אין אמון במשטרה זו סיבה אחת טובה לעשות שינוי, וזה שהמשטרה עצמה לא סומכת על השוטרים שלה ורוצה לשים עליהם מצלמות מעקב, זה כבר ממש חולי. שאם לא יטפלו בו מן היסוד, טוב יותר לא יהיה.
רעיון מטומטם 621212
אין זה שהמשטרה עצמה לא סומכת על השוטרים שלה ורוצה לשים עליהם מצלמות מעקב, אלא זוהי חברת הכנסת זהבה גלאון שאינה וגו'.. אני איתך בדעה שזה כבר ממש חולי.
רעיון מטומטם 621223
''המשטרה'' היתה שמחה להמשיך בקו הנוכחי אם רק יאפשרו לה. עד עכשיו נראה שזה היה נוח לממונים עליה, ולראיה קידומם של ניסו שחם (''מכות לפלג גוף תחתון'') ושחר איילון (הורה לפקודיו להסיר את תגיהם).
רעיון מטומטם 621324
הרבה פעמים שמעתי סיפורים, מאנשים שאני סומך עליהם, על אלימות משטרתית ללא סיבה, ראיתי גם סרטונים כאלה, נגד שמאלנים, נגד ימנים, נגד ערבים, וסתם נגד אזרחים שנתקלו בשוטר. אם השוטר הוא צדיק, מצלמה על בגדיו רק תועיל לו, היא תמנע תלונות שווא על אלימות, תאשר את שראו עיניו, ותשמש עדות חותכת בבתי המשפט. מצלמה כזאת גם תרגיע כל זירת פשע, הפושעים יידעו שהם מצולמים, וגם השוטרים יידעו שהם מצולמים, אין דבר טוב מזה, כדי למנוע אלימות.
רעיון מטומטם 621329
ההערכה שלי היא שהשוטרים ילמדו מהר יותר מהמפגינים איך להסתיר דברים מהמצלמה.

יש מצלמות בהפגנות כבר זמן רב והן לא תורמות מספיק להרגעת האווירה. גם עם צילומים של שני הצדדים יש מספיק מקרים שבהם יש גרסאות סותרות על מה שהתרחש בכל מיני מקרים.
רעיון מטומטם 621330
המפגינים צריכים להעלות את רמת הצילום שלהם וגם התקשורת צריכה להתחיל לעבוד.
רעיון מטומטם 621332
ברור שצילום אקראי של פלאפון או אפילו של שוטר צלם, כמו שיש היום, לא נותן את התמונה כולה ופותח פתח לטענה שX אמנם נגח בראש של Y אבל חצי דקה קודם חטף ממנו סטירה מצלצלת. בחזוני, אני רואה מצלמה (והמהדרין יגידו, כמה מצלמות) שקשורה בסרט למצחו של השוטר, ומספקת לנו את זווית הראייה שלו למתרחש, המצלמה האופטימלית, תהיה כזאת שלא ניתן לכבות אותה כלל, ונסיון להשתיק אותה או להסתירה ייחשב במשטרה לעבירת משמעת חמורה.

כשיש לכל שוטר מצלמה שמצלמת את רוב (כי זווית הראייה שלה כנראה תהיה נחותה מזו של השוטר) מה שהשוטר רואה (ועושה!), בצורה רציפה, ייקשה על כל הצדדים לטעון לגרסאות סותרות.
רעיון מטומטם 621333
אז שישימו מצלמות. כאילו שאין מספיק מצלמות בכל כיס. אך מה שעולה מן הנרמז הוא, שהשוטר יעמוד והאזרח ישרוק בפניו כשהוא מצלם אותו. וממה הדבר עולה? מהבאת הסיפור של אורטל בר דיין. ואין זה משום שהיא שמאלנית דווקא, או משום שפרצופה דורש סטירה באופן כללי, אלא שרק שבט מסומם ולוקה בהזיות, יכול להציג את המטומטמת הזו כגיבורה וכמודל לחיקוי. אכן אגו גדול יש לה לאורטל בר דיין, כדי כך שצריך שופט בישראל שיתחנן בפניה, כדי שתואיל להוציא מארנקה את תעודת הזהות ולהציג אותה לרשויות. פרחים צריך להציג לה, ותשואות וכתבה חנפנית.

יבוא היום שבו הציבור יפנה אל לבו של השוטר. אל השכל הישר. אלא שאז, אחרי שנשלים לסמן אותו השוטר בתור אוייב הציבור ולא בתור חלק ממנו, יאמר השוטר ובצדק- למה זה תבואו אליי בטענות, והלא ככה אתם רציתם אותי. עם מצלמות.

נדמה לי שמשהו מאד לקוי בפרדיגמה השמאלית המתעקשת לסמן את המדינה או את מוסדותיה כאויב, מה שמעורר אנשים להזות שהם חיים במדינת משטרה. דווקא בעידן החדש כשעולה כוחם ועוד תגבר גם השפעתם של תאגידים בינ"ל ששום דבר אינו מנחה אותם מלבד שורת הרווח, המדינה שבתהליך המיסוד שלה הפנימה ערכים חברתיים ולא רק תועלת כלכלית, היא היא המחסה למי שדורש בטובת האדם.

אני חייב לציין שיש משהו מקסים, באמת שובה לב, בשאיפה להאיר השכלה וחינוך בשוטרים חסרי דעת קרוא וכתוב.
רעיון מטומטם 621337
אתה לא כל כך מחובר למציאות. כשתקלע פעם למקום ולזמן המתאים, גם אתה תחטוף וגם אם תראה לשוטרים את מה שכתבת כאן, זה לא יעזור לך.
רעיון מטומטם 621341
אני לא דואג לכך איציק, מכיוון שברי לי שאתה והחבר'ה תתפסו את העמדות השולטות.
רעיון מטומטם 621344
רוב הסיכויים שלא תתקל בשוטרים אלימים, אבל מי יודע?
רעיון מטומטם 621348
עמדות שולטות לצילום הזירה?
רעיון מטומטם 621350
דידי חושב שהשמאלנים מביאים למשטרה את הסעיף ולכן הוא מבין מדוע השוטרים אלימים.
רעיון מטומטם 621352
וכי המשטרה שייכת או מייצגת את הימין? המשטרה שייכת לכלל האזרחים, ובתוך כך כרותה ברית בינה לבינם. האזרחים ישמרו על החוק, והמשטרה תתן תוקף לחוק ותגן על האזרחים. איפהשהוא בתוך ההסכם הזה לא כלול סעיף של הצקות. אבל מכיוון שאני מכיר את חיבתך להציק, אהיה נוטה להבין ללבו של השוטר שצריך לסבול אותך בזמן שהוא אמור גם להגן עליך.
רעיון מטומטם 621353
הציטוטים מתגובה 621223 הם דווקא מהתקלויות של המשטרה עם אנשי ימין. אבל אולי זהו פלג המשטרה שמייצג את השמאל.
רעיון מטומטם 621560
זהו הפלג השמאלני אוכל הסושי.
רעיון לא מטומטם 621364
אני לא רואה את זה כך. לתקן את הבעיה זה לא פשוט בכלל. ו"המערכת סומכת על העובדים שלה" זה לא בינארי כן/לא. הדחף להפעיל כוח-יתר נראה לי כמעט בלתי-נמנע אצל השוטר הסביר שמפעיל לפעמים כוח סביר. עכשיו כדאי שיהיו כל מיני דברים שירסנו את הדחף הזה. חינוך והכשרה טובה הם קריטיים, כוח אדם איכותי זה נחוץ. אבל אף פעם אין מספיק, והעלאת רף האיכות עולה המון כסף. בכל רמה נתונה של השוטרים והכשרתם, כשהם הגיעו לסיור עדיין רצוי שיהיו אמצעים שירסנו את הדחף הנ"ל. תגי זיהוי הם אמצעי כזה, ומצלמות נראות לי אמצעי שיש לו סיכוי טוב. אם אמצעים כאלה הם יעילים, ויישארו לאורך זמן עד שיהפכו למובנים מאליהם לשוטרים, אז הם יגרמו לשוטר להתנהג טוב יותר מרצונו הוא, לא ככפייה חיצונית.

אפשר להשוות את זה לבקרה תקציבית בארגונים. מה, אנחנו לא סומכים על מנהל החשבונות שלא יגנוב קצת לעצמו? סומכים, אבל עוזרים לו.
נו, שויין 621213
מצד אחד ''יוזמת חקיקה'' ו- ''מקדמת הצעת חוק''
אבל כשקוראים את הכתבה רואים שהמדובר רק בפניה של זהבה גלאון למפכ''ל שיעשה נסיון.

מה לא עושים בשביל לקבל כותרת... במיוחד כשהיא מטעה. העיקר שהשם יהיה נכון.

אגב, אם הנסיון יצליח, אין צורך בחוק ואם ייכשל- אין הצדקה לחוק
נו, שויין 621225
''יוזמת חקיקה'' של חברת כנסת מהאופוזיציה אינה משהו משמעותי במיוחד. לפי מה שכתוב בכתבה היא כבר עבדה זמן לא מבוטל על הפרטים הקטנים ויש לה נוסח ראשוני (אבל אין שום קישור לנוסח כזה). מצד שני, עדיף לעבור בצינורות המקובלים ולא לקבל סתם עוד הצעת חוק שתעבור במקרה הטוב הצבעה טרומית.
נו, שויין 621307
אכן, מבחינה פרלמנטרית זה יותר מתאים לשאילתא לשר לבטחון הפנים, האם הוא עושה את כל מה שאפשר כדי למנוע התעללות של שוטרים באזרחים, שיפרט וינמק, כולל התייחסותו לההצעה הזו.

אבל גלאון נמצאת בכנסת יותר זמן ממני (ואני מניחה שגם מרוב כותבי האיל) ובטח היא יודעת דברים שאנחנו לא יודעים.
נו, שויין 621319
לא התעללות אלא טבח. האם הוא עושה את כל מה שאפשר כדי למנוע את הטבח של השוטרים באזרחים.
להשקיע במצלמות? אולי להשקיע בחינוך והדרכה? 621251
המצלמות אולי יאפשרו את תיעוד הפעולות
אבל אני מאמין שאותם שוטרים שנוקטים ב"אלימות שלא לצורך"
ימצאו דרך לעקוף זאת , תמיד אפשר לכבות מצלמה או לשבש את ההקלטה - הם ימצאו דרך לעשות זאת.

בעוד בקרבם של השוטרים שפועלים כשורה,
יש פה פגיעה ב"אמון" בין השוטרים למפקדם.

כמו כן , זה יכול ליצור הרתעה בקרב שוטרים
במקרים שכן מצריכים שימוש בכוח או התנגדות
והתוצאות יכולות להיות שבסופו של עניין - אותו שוטר יהיה קורבן.

כמו כן ,אני מניח שמדובר בהוצאה כלכלית די נרחבת (מישהו יודע כמה מצלמה כזו עולה?),
מה שמעלה את השאלה הבאה - לא עדיף להשקיע את הכסף בחינוך או הדרכה של השוטרים?
כך גם אתה מראה לאותו שוטר שאתה מעריך אותו ומשקיע בו.
להשקיע במצלמות? אולי להשקיע בחינוך והדרכה? 621336
הניחוש שלי הוא שהמצלמות עצמן לא יהיו יקרות במיוחד (סדר גודל של 50$ למצלמה?) אך עלות מערכת האחסון (נניח שיש 1000 שעות סיור ביממה. מכאן שיש 30,000 שעות וידאו לאחסן בחודש. אם אני מבין נכון, שעת וידאו באיכות כזו תופסת נפח של בערך ג'יגה בייט אחד. כלומר: חודש ייצר נפח של בערך 30TB ולשנה: 360TB. אפשרי, אבל לא זול. אם רוצים להעביר נפחים כאלו (להעלות נפחים של ג'יגות רבות בכל משמרת), צריכים כנראה גם תשתית תקשורת טובה.
להשקיע במצלמות? אולי להשקיע בחינוך והדרכה? 621362
אפשר לסנן שעות צילום שלא היתה בהם אינטראקציה מעניינת (אפשר לחשוב על מגוון דרכים, עם חסרונות ויתרונות), ואז אתה מפיל את רוב סדרי הגודל (או משחק כרצונך עם הטרייד אוף בין נפח האחסון למלאוּת הראיות).
להשקיע במצלמות? אולי להשקיע בחינוך והדרכה? 621379
אם הסינון לא יהיה כמעט אוטומטי לחלוטין, הוא ידרוש תוספת כוח אדם ולכן רק יעלה את המחיר. כמוכן, ככל שהסינון יותר אגרסיבי הוא נותן לשוטרים דרכים רבות יותר להתחמק מצילום.
להשקיע במצלמות? אולי להשקיע בחינוך והדרכה? 621399
הסינון יכול להיות מאד פשוט: כל מה שבן יותר מפרק זמן מוגדר (נניח חודש) ולא מתנהל בנושא הליך משפטי (חקירת מח"ש או חקירה משטרתית) - נמחק.
621305
האם הירידה ב-‏88% בתלונות הציבור נובעת מכך שחלקן הגדול היה מומצא, או מכך שהציבור הניח שהואיל ויש מצלמה, אלימותו של השוטר מטופלת?
621306
60% ירידה באלימות השוטרים בטח מסבירים אם רוב הירידה בתלונות הציבור. השאר באמת די מעניין, אלא אם כן היו הרבה ארועים בהם מקרה אחד של התנהגות אלימה גרר הרבה תלונות (אולי של כמה צופים במחזה).
הא? 622303
מכל התגובות, רק אחת התייחסה בצורה משיקית לדבר שכל כך זועק בעיני.
אם לכל שוטר יש מצלמה (באיכות גבוהה), וכל הצילומים עוברים למרכז בקרה, הרי דה פקטו יש לנו מערך ניטור כמו שרואים בכל סרט דיסטופי שמכבד את עצמו.
נכון, היום יש מצלמות בכל מקום, אבל הנקודה היא שכל המצלמות הללו מבוזרות. לאף אחד לא אכפת שעבר פלוני ברקע של צילומי הספסל שלהם ולאף אחד אין אפשרות לזהות אותו. לעומת זאת ברגע שכל הארץ מלאה באינספור (כמה שוטרים מפטרלים יש?) שלוחות של גוף מרכזי אחד- אז לגוף הזה יש אפשרות לדעת כל מה שכל אחד עושה בכל רגע נתון. ואם לחבר זאת לעוד נתונים שהגוף הזה יכול לקבל- אז בכלל...

אבל אני מניח שאם לא עשית שום דבר רע, אין לך מה להסתיר...
נכון?
הא? 622307
או במלים אחרות, "מה תעשי כשהם יפרצו בבעיטה את הדלת"?
הא? 622311
אני לא רואה אינסוף שוטרים מפטרלים, בעצם יחסית יש לנו מעט מאד שוטרים שמסתובבים ברחוב‏1, והסיכוי של האדם הממוצע להיקלט במצלמת רחוב או חנות או תנועה גדול לעין ערוך ממצלמה שעל שוטר.

1 מתי ראית לאחרונה שוטר בשכונה שלך? אני לא אתפלא אם מספר השוטרים ש'סתם מפטרלים' ברחובות, ברגל, לא עולה על מאות בודדות.
הא? 622318
1 למעשה רוב השוטרים שאתה רואה ברחוב או בניידת הינם מתנדבים אזרחיים
הא? 622604
אוקיי, אולי פחות מסרט דיסטופי שבו מחזיקים אנשים במעבדה (בשביל זה יש לנו את "עיר ללא אלימות", מערך המצלמות הפרטי שמוצב ע"י עבריינים ועוד פרוייקטים), אבל ממה שידוע לי, רוב הזמן, רוב השוטרים לא נמצאים בתחנה. פיטרול זה רק חלק אחד מהעבודה, יש לך גם את שוטרי התנועה שעוסקים בדו"חות, יש לך את השוטרים שיוצאים לכל מיני קריאות, יש לך את השוטרים שעובדים בחקירות (לא רק בלשים, אלא לעבודת שרירים), יש השוטרים שמזהירים אנשים (נו, משהו מעין public work) ועוד ועוד...
כל אלו נמצאים בשטח וכל אלו יכולים להביא צילומים נרחבים.

אני כבר לא מדבר על ארועים ספציפיים שבהם פשוט מוצבים שוטרים (ו'הפגנה' זה האירוע הראשון שעולה לראש).

עכשיו, כשאני חושב על זה, זה בעצם יותר גרוע מהדימוי שהיה לי בתחילת כתיבת הפוסט. אני אמנם לא חוקר מידע אבל הנה שאלה מעניינת למי שכן- אם בשטח מסויים יש לך 100 מצלמות קבועות שמכסות אותו ומדווחות מה קורה- מה המספר המינימלי של מצלמות נעות יכסה את אותו השטח וייתן תמונת מצב ברורה פחות או יותר לגבי הפעילות באזור והנפשות הפועלות בו? וכמובן מה היחס בין התנועה לכמות המצלמות? כי לי מבחינה אינסטקטיבית נראה שככל שהשוטר מובילי יותר (עד גבול מסוים, כי צריך גם צפיפות של מוקדים) כמות המידע שהוא יכול להעניק עולה באופן מכפילי.
הא? 622605
לא התכוונתי לסרט דיסטופי, אלא לכל עיר מרכזית אחרת שאתה מכיר - לונדון, ניו יורק, פריז, יו ניים איט.

דווקא בהפגנה, כשצפיפות האנשים גדולה, מצלמה צמודת שוטר יכולה לראות 4-5 אנשים בכל רגע (במקרה הטוב, רוב הזמן היא תראה את הגב של האיש הקרוב ביותר), אבל מצלמה שיושבת על גג אחד הבניינים או על עמוד יכולה לראות מאות אנשים בכל רגע.
הא? 622665
דמיין מבוך,אופנוע עם מצלמה נכנס לתוכו, רוכב במהירות 900 קמ"ש ויוצא כעבור 5 שניות. אתה מבין שכרגע יש בידו צילום של תמונת המצב במבוך.
כעבור 30 שניות נכנס עוד אופנוע, מביא את תמונת המצב שלו, וכך כל כמה זמן, כמו בפולסים של רדאר, יש לנו מידע על כל מה שמתרחש שם. לאירועים שמתקיימים בין הפולסים ניתן לעשות אקסטרפולציה.

במקרה הנ"ל, במקום להציב 1000 מצלמות שיתעדו 24/7 את כל השכונה, אנחנו שולחים פעימה (ניידת) אחת שבאותו רגע נתון שבו היא קיימת- מחליפה את כל המצלמות.
בהפגנות- השוטר לא צריך לראות יותר מ4-5 אנשים בכל פעם, ואם כולם יעמדו אליו עם הגב 99% מהזמן- זה גם סבבה. כי במהלך התזוזה שלו ושל האנשים סביבו, כל אחד מהגבים הללו יקלט עם הפנים- שניה אחת, זה כל מה שצריך. אבל חוץ מהשוטר הבודד הזה יש עוד שוטרים שחלקם מצלמים את אותו הדבר מכיוונים שונים ובזמנים שונים.
ואז, אם תיקח את כל הצילומים הללו ותחבר למיקשה אחת- יצא לך ממשק דומה לSTREET VIEW, רק מבחינות מסוימות יותר מתקדם כי אפשר לטייל בזמן (ומבחינות אחרות פחות, אבל לצרכים הספציפיים הללו זה מספיק).

ואתה צודק, גם מצלמה קבועה זו שיטה לעקוב, אבל יש לה מספר חסרונות:
1) אתה צריך מצלמה לכל אזור כיסוי.
2) ככל שאתה מתרחק- האיכות יורדת.
3) זווית הצילום, לא תמיד היא מתאימה.
4)המידע הנוסף, למשל הקולי, שניתן לדלות משוטר נייד.
5) אתה אשכרה צריך להציב אותם (ז"א אתה לא יכול להתחיל לעקוב באופן ספונטני אלא לקבל מידע לפחות כמה ימים ).
6) מה עושים בצעדה? או בהפגנות פחות מקומיות (או מאושרות)?.

נו וכמובן העובדה שגם הצבת מצלמות כאלו זה דבר נפשע ואם היה חוק שמחייב לצלם כל אירוע- הייתי מתנגד אליו.

בפועל כמובן, 2 השיטות משלימות אחת את השניה כי גם למצלמות ניידות יש את החסרונות שלהם.

לגבי הטיעון של "אבל יש את זה בערים מרכזיות בעולם ואנשים חיים עם זה בשלום":
1. ממה שאני זוכר, דווקא אין את זה. באמריקה מספר ערים לאחרונה חושבים לעשות כזה דבר (ואולי באמת כבר עשו, הכתבות שקראתי היו לפני שנה+).
2. אתה באמת רוצה להביא את אנגליה כדוגמא? http://news.bbc.co.uk/2/hi/6524495.stm מזכיר משהו?
3. ליגוני, גם אם היית מממש את minority report (הסרט, לא הסיפור המקורי) או 1984- רוב האנשים ברוב הזמן היו חיים עם זה בשלום, כי רוב האנשים ברוב הזמן לא מושפעים ישירות מזוועות כאלו ואחרות או לחילופין- התרגלו. למעשה, החופש המערבי הוא אנומליה בהיסטוריה של האנושות (לפחות זו האירופאית והאסייתית).
בעצם דווקא דיקטטורים שכופים את רצונם מלמעלה על העם פחות מפחידים אותי, כי במקרים כאלו המיעוט שנדרס ויוצא לפעולה הוא די משמעותי ויותר סיכוי שיפול- הרבה מפחידה אותי דווקא דמוקרטיית דמה שהופכת לשלטון האספסוף ששם את הדריסה חווים חלקים עוד יותר קטנים ולכן להרבה יותר אנשים קל להתעלם ולחיות בשלום עם המצב.

ככה שאם אחרים קופצים מהגג- זה לא אומר שכדאי גם לנו.

נ.ב אם כי אני מוכרח להודות שהתקופה הקרבה גם היא מעולם לא נחוותה ע"י אף אחד- שכן, גם לעבדים תמיד היה חופש מסוים, תמיד היו להם את הסודות הקטנים שלהם, ותמיד הייתה להם אפשרות לא לציית ולא להיתפס (ואם יתפסו- יענשו), הפריצה הטכנולוגית שאנו חווים כעת הולכת להכחיד את זה, השליטה תהיה הרבה יותר הדוקה. :(
הא? 622754
מצלמות מדברות זו תופעה צומחת גם בישראל ולא רק בבריטניה. הן עדיין לא אינטראקטיביות כמו בבריטניה, אבל את התשתיות כבר מניחים.

במספר תחנות מטרונית/אוטובוס בחיפה (למשל) יש מצלמות + מערכות כריזה.
מערכות הכריזה צורחות בלופ אינסופי ג׳ינגלים ותשדירי שירות המפצירים באזרחים לשמור על החוק ועל זהירות.
איכס.
הא? 623010
בזמנים כאלו אני מקמץ אגרופים ומתעצבן על היותי חנון שומר חוק...
(אם כי מה שמפריע לי כאן הן המצלמות. נדמה לי שהרמקולים שמנגנים פרסומות הם בעיה ומטרד אבל מאופרה אחרת)...
הא? 623018
אם הרמקולים מפריעים לך, הצטייד בנשק הטלה כלשהו (ולו רוגטקה) או אולי איזשהו מוט טלסקופי וטפל בהן מחוץ לטווח הצילום של המצלמה.
הא? 623030
מחוץ לטווח של המצלמה הזו, יש עוד מצלמה.
הא? 622752
כדי שזו תהיה דיסטופיה טוטליטרית, לא צריך לצלם כל פיסת שטח. להיפך. צריך לדאוג לאי ודאות ואי-בולטות של אמצעי המעקב.

סרטים דיסטופיים אינם מיצגים נאמנה חברות דיסטופיות ו/או טוטליטריות. הסיבה לכך היא שסרט קולנוע, מעצם טבעו, משתמש באלמנטים חזותיים מידי (מראה המצלמות המאיימות ונוכחות המשטר בכל מקום ורגע).

במציאות הדיסטופית שאנחנו רוקמים סביב עצמנו, הבעיה לא תהיה שנראה מצלמות בכל פינה ושכל שוטר לבטח יצלם אותנו. הדיסטופיה נובעת מהאפקט הפסיכולוגי (וההתנהגותי) של אי הידיעה לגבי מתי אתה מצולם ומתי לא. רק כך יכול המשטר למצוא את הפתרון לבעיה הטכנית של להיות בכל מקום. משטר טוטליטרי טוב/אפקטיבי צריך לדעת איך להכנס לאזרחיו אל תוך הראש ואל ״מתחת לעור״.

בקיצור: החשש מהגירסה הקולנועית האפרורית ל-‏1984 זה כל כך המאה ה-‏20. המאה ה-‏21 שאתם בונים לילדים שלכם, היא פנאופטיקון מקסים, מואר וטכנופילי.
הא? 623009
חחח, אתה חושב יותר מדי כמו אינטליגנט טכנולוגי.
אולי בעתיד המצב ישתנה, ייתכן ואפילו בגלל נביאי זעם כמותנו (הו, הפער האירוני), אבל בנתיים מרבית האנשים ששוחחתי עמם בכלל לא מבינים מה הבעיה באיבוד פרטיות. אין להם שמץ של מושג (ואולי גם לא אכפת להם) שיש מצלמות שמצלמות אותם. מהבחינה הזו אפקט החוסר וודאות מתבזבז עליהם באותה מידה כמו על עדר חתולים.

והבעיה עם עניינים טכניים היא שהזמן מעלים את כל המשוכות. נכון, כרגע יש עניין המחט והשחת וגם הבעיה שהשחת בטבע יותר נפוץ מהצרור שנאסף, אבל אני מביט קדימה לעבר העתיד הקרוב...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים