תסמונת קין 3693
מדוע לעתים כה קרובות היחסים בין אחים בוגרים הם מעורערים? על שנאה, ניכור, וניתוק
בכתבה שמתפרסמת החודש במגזין “Psychology Today” ותורגמה לכתב העת "אלכסון", עוסקת שרה אקל בתופעה הנפוצה של יחסים המעורערים באופן קבוע בין אחים בוגרים. סקר שנערך בקרב אוכלוסייה בוגרת בארה"ב מדווח שרק לרבע מן הנסקרים ישנם אח או אחות הנמצאים עמם בקשר תומך וחם, בעוד שכשליש מדווחים על קשר אדיש עד עוין, כולל נתק מלא לשארית חייהם.

חלק מן המרואיינים גילה את העוינות בעקבות ניסיון להסתייע באח או להזמינו לאירוע. אחרים מספרים על יחס ביקורתי ומזלזל הנמשך מאז הילדות, מה שהביא אותם לצמצם ואף לנתק את הקשר עם האח. מקרים אחרים נוצרים לעת בגרות, למשל בעקבות הטיפול בהורים מבוגרים וברכושם, או כאשר אחד האחים תופס את עצמו כמי שהצליח פחות בחייו הבוגרים.

בכתבה מופיעים כמה הסברים לתופעה. אחד מהם הוא העובדה שלרוב האימהות ישנו ילד מועדף, מה שמהווה פוטנציאל נפיץ ליחסים בין האחים לשארית חייהם. אך גם בהיעדר מרכיב זה, קיימת תחרות מתמדת על תשומת לב ההורים ומשאביהם, תחרות שמקורה האבולוציוני ברור – עד לפני כ-‏200 שנה עמד הסיכוי להגיע לבגרות על חצי, מה שהציב אחים באותה המשפחה במידה לא מבוטלת של ניגוד אינטרסים שרידותי.

גורם נוסף המוזכר בכתבה הוא אופי מולד. בדיכוטומיה גסה מוגדרים ילדי "שן ארי", אלו שאינם נוטרים טינה לאורך זמן, ולכן גם עמידים בכל סוג של עימות. זאת לעומת ילדי "סחלב", שעקב רגישות קיצונית או אולי כבוד עצמי רב זקוקים להגנה וטיפוח מתמידים כדי לצמצם את נזקם של העימותים (אמיתיים או מדומים) הפוקדים כמעט כל ילדות.

כיצד זה מסתיים? לעיתים מתחממים היחסים לאחר התבררותה של אי הבנה שהביאה לקלקולם, לעיתים זה קורה בעקבות שיפור בדימוי העצמי של אחד הצדדים, לעיתים לעולם לא ולעיתים כמעט מאוחר מדי, כאשר כבר ברור שלא יהיה זמן אחר כדי לתקן, כפי שמספרת הופ רייזינג, אחת המרואיינות: "כשנכנסתי לבית הוריי, היא בכל זאת שמחה לראות אותי". אחותה אפילו התנצלה על היחס שלה והבטיחה לרייזינג שזה לא באשמתה. כיום, שתי האחיות מדברות בטלפון בערך פעם בשבוע, אבל הקשר חמוץ־מתוק. "אני שמחה שהיא התחרטה", אומרת רייזינג, "אבל כואב לי על הנסיבות, כי יש לה פחות משנה לחיות ובזבזנו כל כך הרבה זמן".
קישורים
קין, נאום הגנה - התרגום באלכסון
The Ties That Unwind המאמר ב- Psychology Today
אלכסון - כתב העת
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הבל הבלים 652644
לדעתי ברוב המשפחות בארץ מצב הנתק המתואר לעיל לא קיים. האחים הבוגרים בישראל מקיימים ביניהם לפחות קשר מינימלי, ולרוב קשר טוב או מעולה. לא מוכר לי אף מקרה של נתק מוחלט.
הבל הבלים 652645
לי מוכרים מקרים.

אנקדוטות זה לא נתונים.
הבל הבלים 652653
אין ספק, אבל אני חושב שנכון לקבוע שבישראל היחסים בין אחים בוגרים (וגם בין ילדים בוגרים להוריהם) נוטים להיות קרובים יותר מאשר בארה''ב. תופעות כמו שקיימות כאן לרוב של ילדים שגרים סמוך להוריהם או לאחיהם ונעזרים בהם בקביעות באיסוף הילדים והטיפול בהם הן נדירות בארה''ב.
הבל הבלים 652667
נו אז?

יחסים קרובים ויחסים טובים זה לא אותו הדבר. קל לדמיין תסריט אפשרי שבו הדחיסות וחוסר הספייס שקיים במשפחה הישראלית המורחבת, *אולי* גורם לכך שפה סכסוכי האחים, המשקעים והיחסים המעורערים בין בני משפחה הם דווקא יותר נפוצים או חמורים.

בלי נתונים, הטענות על האידיליה הישראלית לעומת איך שזה ״שם״ נשמעות לי סתם כמו טיעונים מן האגו או נובעים מתחושות פטריוטיות.
הבל הבלים 652689
לא הייתי מגדיר זאת כאידיליה, אבל אני חשוב שהמרחק מאד קובע.
אני חושב בכלל, שלגבי האמריקאים והמרחקים הממוצעים בין בני משפחות שם, מה שמפתיע יותר זה שבכלל יש משפחות שמצליחות לשמור על יחסים כלשהם, ולא שיש כאלה שזה לא מצליח להן.

בתור מי שגר שנתיים בחו''ל, וגם בני משפחה קרובים שלי בילו כמה שנים באירופה (פחות רחוק מהמרחק בין ניו-יורק לסאן פרנסיסקו, מיינד יו), אני יכול להעיד מיד ראשונה כמה זה קשה לשמור על קשרים כשאתה במרחק כמה שעות טיסה, ולא שעה - שעה וחצי בפקקים.
הבל הבלים 653233
אבל למה הם כל כך מתרחקים שם? כאילו, הייתי חושבת שבארץ האפשרויות-הבלתי-מוגבלות, האפשרויות אמורות להיות גם ליד הבית, לא?
הבל הבלים 653235
לא בהכרח, אם הבית שלך הוא בעיירה קטנה בנברסקה אז לא... בארץ, מי שההורים שלו גרים בנתניה או בקרית-גת יהיה בטווח נסיעה קצרה אליהם גם אם הוא יבחר לגור בתל-אביב. רוב הזוגות בארץ חיים במרחק של לכל היותר שעתיים של נסיעה מההורים של שני בני הזוג. לעומת זאת, מי שיבחר לגור בניו-יורק או סן-פרנסיסקו עלול להיות במרחק של טיסה (או לפחות נסיעה ממושכת מאד) מההורים. בארה"ב יש, בגלל השוק הגדול לכל מוצר, יותר התמחות: אתה יכול לעסוק בתחום מקצועי או אקדמי צר יותר, שממוקד באזורים ספציפיים (למשל בית חולים שמתמחה בטיפולים מסוימים, מחלקה אקדמית שעוסקת במשהו או חברה לניהול נכסים מסוג מסוים מאד וכו'). כתוצאה מכך, מי שבוחר בתחומים כאלה נאלץ ללכת בעקבותיהם - דווקא העובדה שהאפשרויות הן בלתי מוגבלות יוצרת במצב כזה את האילוץ.
הבל הבלים 653242
רובם המוחלט של תושבי ארה"ב יכולים למצוא עבודה בתחום התמחותם במרחק של שעתיים נסיעה מהמקום בו הם גדלו. הגודל (היחסי) של המיעוט שלא יכול למצוא עבודה כזאת זהה לחלוטין לגודלו של אותו מיעוט בשאר המדינות המתפתחות (כולל ישראל). נכון, יש גם ישרלאים שהתמחו בתחום כל כך צר שהם יכולים לעבוד רק בבוסטון או במלבורן, ונכון שהם הרבה יותר בולטים מרוב האנשים ה"פשוטים", אבל הם לא מאפיינים את האוכלוסיה, לא בישראל ולא בארה"ב. רוב האמריקאים, אגב, באמת לא מתרחק מהמקום בו הם גדלו.

הנקודה היא שארה"ב היא מדינה ענקית שכל אזרח יכול להגר בתוכה בלי בעיות ביורוקרטיות, בלי הלם תרבות, בלי בעיות שפה, בעלות מאד נמוכה (כולל עלות נמוכה לחזור לביקור או בכלל), ולרוב גם ההכשרה והנסיון שלו יכולים לשמש אותו במעבר למדינה הבאה. הגירה מישראל, שכוללת בעיות חוקיות, קשיים כלכליים, הלם תרבותי, שינוי שפה, והרבה פעמים איפוס קריירה ועבר פיננסי, מושכת מאות אלפי אנשים, אז למה זה מוזר שכשאנחנו מורידים את כל החסמים האלה אנשים ממש מממשים את המשיכה?
הבל הבלים 653239
בנוסף למה שתשע אמר, זה שהן בלתי מוגבלות נובע גם מזה שהן לא מוגבלות לרדיוס של מאה קילומטר.
הבל הבלים 653228
אני מסכים, אך לדעתי לא מדובר בתופעה ''ישראלית'' אלא ''יהודית'' - אני חושב שמשפחות יהודיות קשורות אחת לשנייה בקשר אדוק יותר מהגויים.
אין לי הסבר טוב כרגע למה...
הבל הבלים 653234
ומשום שמשפחות יהודיות הן יותר בלתי נסבלות, זה מתקשר לעוד נתון יהודי מפורסם - מזוכיזם.
הבל הבלים 652657
זה לא ממש נכון.
יכול להיות שהמצב בישראל טוב יותר באופן כללי, אבל כן יש מקרים כאלו.
אני נניח, לא החלפתי עם אחיותי יותר ממשפט כבר בערך 5-6 שנים. נתק שכזה.
יאללה, שד עדתי 652671
אני לא רוצה לדרוך על יבלות, אבל האם אתם אשכנזים?
אחפז להוסיף, שמעמדת התצפית שלי כאשכנזיה שבמשפחתה נישואי "תערובת" רבים, נראה לי שהמזרחים שומרים על קשר חם בין האחים בד"כ, לעומת האשכנזים (החילוניים בכל אופן) ש- ובכן, פחות.
ואם סטיריאוטיפים, אז עד הסוף המר: אלה שמנותקים ממשפחותיהם בארה"ב הם לרוב לבנים. אלה ששומרים על קשרים טובים הם לטינים.
----
יורדת למקלט.
יאללה, גזענית 652672
את לא צריכה לרדת למקלט
עוד לא יצאת מהמרתף
יאללה, גזענית 652678
טאגליין!
יאללה, שד עדתי 652682
אצלנו דווקא בצד המזרחי של המשפחה יש אקשן. אולי השתאכנזנו.
יאללה, שד עדתי 652690
אולי ללטינים אין כסף לטוס‏1 ללמוד בהארוורד, אז הם נשארים ללמוד בקולג' המקומי ליד אבא ואמא?

1 בדיחה כמובן, תואר בהארוורד עולה מאה אלף דולר נטו, לפני מגורים והוצאות מחייה, הטיסה זה בוטנים.
יאללה, שד עדתי 652720
האמת שאני... מעורב. חצי חצי.
אני מודה שהנטייה האישית שלי היא כביכול יותר לכיוון האשכנזיות (למרות שמה זה אומר באמת? זאת שאלה מורכבת, מן הסתם זה לא שחור ולבן).
בנוסף, אני לא חושב שלעניין העדתי היה מרכיב משמעותי בעניין, בייחוד בתקופה הצעירה יותר (אני חושב שמדובר על גילאים 10 עד 14 בערך, אבל זה די מעורפל) , ששם זה התחיל.
יאללה, שד עדתי 652734
כן, כן. מזרחים שקצת שונאים, צועקים אחד על השני, מקללים ומתעללים זה בזה, אבל בכל זאת ממשיכים לבקר כל שבת כי ״משפחה זה משפחה״ זה מחזה נפוץ.
יאללה, שד עדתי 652743
אפשר היה לוותר על התגובה הזאת ועל דומותיה.
יאללה, שד עדתי 652755
סטיראוטיפים על יהודים אירופאים תמיד מתקבלים בהבנה או באדישות, אבל מישהו יזכיר תכונה כזו אחרת של יהודי-ערבי, ישר כולם נעלבים.

מי שמוציא את השד העדתי מהבקבוק, שלא יתפלא שיש לחרב שלו שני צדדים.
יאללה, שד עדתי 652886
please do not feed the troll
יאללה, שד עדתי 652893
טרול טרול, אבל תאר לעצמך מודעת בחירות של ''יש עתיד'' לדוגמא, עם הסיסמא ''אשכנזי מצביע לאשכנזי''.
יאללה, שד עדתי 652896
אשכנזי לא היה אמור להיות במפלגת העבודה?

לעומת זאת, אם רק היו מספיק מצביעים למפלגת העבודה, הם היו מכניסים לכנסת את משה מזרחי (מס' 29 ברשימה). למרצ חסר מנדט בודד כדי להכניס לכנסת את משה מזרחי.
יאללה, שד עדתי 652899
בדיוק. הסיפור על ציונות נגד ערבים היא הסיפור הלא נכון.

הסיפור האמיתי הוא שבמדינת ישראל יש סכסוך דתי בין שתי קבוצות של ערבים. ערבים יהודים נגד ערבים מוסלמים.

ערבים כמו ערבים, הם תמיד גזענים, מחולקים לתתי קבוצות ושונאים כל קבוצה אחרת של ערבים שהיא לא הקבוצה שלהם. בסה״כ מדובר במלחמת אזרחים, כמו כל מדינה אחרת במזרח התיכון. כוכב הקופים.
יאללה, שד עדתי 652903
"ערבים הם תמיד גזענים"?
אם זה נאמר בצחוק זה קצת מצחיק, ואם ברצינות- זה ממש מצחיק.
יאללה, שד עדתי 652904
ידוע שכל ישראל ערבים זה לזה.

אבל היה נחמד לראות כאן את אימוץ המונח יהודים-ערבים [ויקיפדיה].
יאללה, שד עדתי 652906
משום שאני לא יודע להיות ממש מצחיק, המסקנה היא...

על השד העדתי ומהגזענות שיש פה לקבוצות שונות באוכלוסיה (האמת שלכולן) תוך כדי שהן נעלבות מגזענות של אחרים, אפשר רק לצחוק, לעשות סאטירה ו/או להטריל.

הדוגמה הכי משעשעת לגזענות בישראל היא שיוצאי עדות מזרח מאוד מסוימים נעלבים עד עמקי נשמתם אם מיחסים להם ״ערביות״ באיזשהו אופן, למרות שזה חלק מהתרבות, המורשת ואפילו הגנים שלהם. אוטו אנטישמים במלו מובן המילה.
יאללה, שד עדתי 652907
*מלוא
יאללה, שד עדתי 653102
וכל האשכנזים חובבי ערבים?
כאשכנזי הממוקם הרחק בצד הימני של המפה הפוליטית, ארהיב עוז לטעון בשמם של אשכנזים שונים מצידה השני של המפה, שגם אם הם חולמים על שלום ופתרון וכו' הם לא ירצו שערבי יתחתן עם הבת שלהם.
מספיקים הציטוטים של וותיקי השמאל בקשר לערבים. אין שם אהבה רבה.
יאללה, שד עדתי 653120
אשכנזים לא מחבבים במיוחד ערבים כי הם אוהבים לחיות בחברה תרבותית, רגועה ומנומסת. תן להם ערבי חילוני משכיל אירופאי ומנומס והם יסתדרו איתו מצוין. זה לא אותו הדבר.

מזרחים שונאים ערבים כי הם מאוד דומים להם. יהודים ערבים שונאים ״סתם״ ערבים מאותה סיבה שקבוצות שונות של ערבים שונאות זו את זו עד מוות מסביב לגלובוס. זה פשוט סיוט לחיות ליד המנטליות הכל כך ״חמה״ הזאת, אפילו לאנשים שזו המנטליות שלהם עצמם. לערבים יש נטיה לשבטיות בהמית, רגשי נחיתות שמצדיקים את עצמם, ברבריות, אפיליאציה מוגזמת לרכישת שוקולד בזמן טיסה ונטיה חמורה להעלבות, כעס ואלימות. האפיון הזה של ערביות לא מיוחד רק לקבוצה המוסלמית בקרב הערבים. גם האוכלוסיה הערבית-יהודית היא בדיוק, אבל ממש בדיוק, כזאת.

השנאה שלהם אחד כלפי השני היא מוצדקת. זה לא אותו הדבר כמו אשכנזי שמביט במבוכה מן הצד על שתי קבוצות הברברים, מצקצק בלשונו וחושב שכדאי לו ולילדים שלו לא להתקרב יותר מידי לילידים. זה לא גזענות. זה רק חשש מלהתקרב לאנשים שהגזענות, האכזריות והברבריות הן חלק בלתי נפרד מהמנטליות והתרבות שלהם. חוסר סבלנות כלפי הלא סבלניים.
יאללה, שד עדתי 653133
קבעת פסיקה גזענית למופת: הערבים אינם תרבותיים, רגועים ומנומסים, לכן האשכנזים לא מחבבים במיוחד את הערבי הממוצע.
ולכן האשכנזי מסתכל על הפרענקים הבלתי תרבותיים, שאינם רגועים ומנומסים, והיות וכל התכונות הבלתי מלבבות שנזכרו לעיל הן חלק מהווי החיים שלהם, הוא חושב שכדאי לו ולילדים שלו להתקרב אליהם.
אפילו הבן שלו יביא הביתה כלה שחומת עור, והיא עדינה ומנומסת, הנכדים הלבנבנים שלו יצטרכו להתרועע עם בני הדודים השחומים שלהם, שאינם עדינים ומנומסים ככלתו החריגה.

שומו שדים! האם נשבר הפוליטיקלי קורקט?
יאללה, שד עדתי 653155
אתה כותב מאוד מבולבל כשאתה מתרגש וזה לא מפתיע שריקוד שכולו גזענות ודעות קדומות גורם לך להתרגשות.
יאללה, שד עדתי 653168
למבולבלים שבינינו, הנה ההסבר, בפירוט.
1. האיש כותב שהשנאה/זלזול/התרחקות של אשכנזים כלפי ערבים לא נחשבת גזענות מסיבות שונות.
2. מי שמציג את הסיבות הנ"ל נחשב גזען. באיזה כינוי אחר תכנה אדם שמייחס תכונות מסויימות (ובלתי מלבבות) לבני גזע אחר?
3. אותו דבר לגבי התירוצים על גישה דומה של אשכנזים כלפי מזרחים.
4. ולכן גם היוצא מן הכלל לא לגמרי מתקבל אצלם - אבל עדיין זו לא גזענות.

לפרט יותר?
1. "אשכנזים לא מחבבים במיוחד ערבים כי הם אוהבים לחיות בחברה תרבותית, רגועה ומנומסת." - משמע - הערבים אינם תרבותים, רגועים או מנומסים.
2. בשם הפוליטיקלי קורקט, נהוג שלא לייחס לערבים תכונות שליליות הנובעות ממוצאם ותרבותם. לומר שהחברה הערבית איננה תרבותית, זו אמירה גזענית.
3. לומר שה"יהודים-ערבים" אינם תרבותיים, שהם מתלהמים והמוניים בדיוק כמו הערבים, זו אמירה גזענית. זה מזכיר אמירות כמו "אני שונא ערבים כי הם מזכירים לי את הפרענקים".
4. ואז המצפון קצת מציק. מה, אני גזען? לא! תביא לי ערבי מנומס ולא תהיה לי בעיה איתו אישית. אבל מה... שיתחתן עם הבת שלי? זה אומר שבנוסף לערבי החריג והמנומס, תהיה לי משפחה של ערבים רגילים לגמרי ולא מנומסים? עזוב... בטל את החתונה.

זה באמת היה כל כך מבולבל, או שכל כך קשה לאנשים להודות שאחרי כל ההצגות, גם הם גזענים בדיוק כמו הערבים‏1?

__________

1 אבל מסיבות נעלות יותר! מסיבות תרבותיות.
יאללה, שד עדתי 653209
אתה צודק. אסור להיות סתם גזען. צריך להזמין את כל האורקים לביתנו למסיבת תה ולפתח רגשות שליליים רק כלפי אלה שיצעקו צעקות הלל למורדור ויפצחו לנו את הגולגולת עם הגרזן שלהם. הרי חייבים להיות נאורים.

לפעמים אתה נשמע יותר כמו ילדה סמולנית קטנה עם קוקיות מאשר כמו אביר הקרנפים. עדיין מתלבט?
יאללה, שד עדתי 653243
לפעמים אתה נשמע יותר כמו ילדה סמולנית קטנה עם קוקיות מאשר כמו אביר הקרנפים. עדיין מתלבט?
לא. זו בדיוק הנקודה. אני לא מתלבט. בהיותי מודע למי שאני ומה שאני, נטלתי לעצמי את הכינוי הזה שמכריז על מהותי ועל שלל תכונות שליליות שקיימות בי, בין השאר.
אני לא מגנה את הגזענים ואת הגזענות. אני מצביע על סתירה בהתנהגותם של אנשים שטורחים לגנות ולהוקיע את הגזענות, ומתברר שהם בעצמם גזענים גדולים.

עמדתי נחרצת לחלוטין: אם לא נאפשר לאורקים להסתובב ברחובות שלנו, הם יהיו בטוחים בהרבה. חיים רבים ינצלו, שלא לדבר על נזקי גוף ורכוש רבים מספור, שעדיין לא הסתיימו במוות.
אלה שבעד לאפשר לכל מיני אורקים להסתובב ברחובות, או אלה שפועלים כדי לתת להם את החירות להסתובב ברחובות שלנו, שקולים לפעיל זכויות בעלי חיים, ששחרר את האריות, הנמרים והדובים מגן החיות, כי זה לא מוסרי לכלוא אותם.

אם תמצא סתירה בטענות או בעמדות שלי, אשמח אם תציג לי אותן.
יאללה, שד עדתי 653279
איפה התברר שהאנשים שטורחים לגנות ולהוקיע את הגזענות הם בעצמם גזענים?
כל הפתיל הזה נכתב באירוניה וכסאטירה על אנשים גזענים עם עמדות דומות לאלו שלך.
אתה באמת מסוגל לקרוא משפט כמו ״ערבים כמו ערבים, הם תמיד גזענים״ ולחשוב שמי שכתב את התגובות הנ״ל מאמין במה שהוא כתב?
יאללה, שד עדתי 653284
תירוץ נאה.
הפתיל מכיל דעות אמיתיות של אנשים שיש בהם את הרצון הטבעי לחיות עם אנשים כמותם. היות ובעידן החדש זה לא תקין פוליטית, אז מנסים להמציא תירוצים כדי שזה לא ישמע כמו גזענות. מה לעשות שזה עדיין נשמע כמו גזענות?
יאללה, שד עדתי 653313
אתה לא תדע לזהות טרול גם אם הוא יתחיל לאכול אותך.

אתה מאלה שבטוחים שאת דף הפייסבוק של יהוה באמת כותב ריבונו של עולם?
יאללה, שד עדתי 653329
כן. רציתי למכור לו את מכונת הגילוח הישנה שלי, אלמלא הייתי בטוח שהוא לעולם לא מתגלח...
יאללה, שד עדתי 653210
״איזה כינוי אחר תכנה אדם שמייחס תכונות מסויימות (ובלתי מלבבות) לבני גזע אחר?״

״אביר הקרנפים״ או ״הצל״ למשל?
יאללה, שד עדתי 653244
באיזה כינוי תכנה אדם שמגנה גזענים אבל לא סובל ערבים כי הם לא תרבותיים, לא רגועים ולא מנומסים?
יאללה, שד עדתי 653253
בעל העדפה אישית?
יאללה, שד עדתי 653259
גזען. חד וחלק.
יאללה, שד עדתי 653263
האם אין מאפיינים תרבותיים משותפים לעמי הים התיכון או לאירופאים?
כמובן שישנם אנשים החורגים בהתנהגותם מתרבות זו ואינם נציגים אופיניים שלה.
האם מותר לאהוב או לסלוד ממאפייני תרבות מסויימת מבלי להיחשב גזען?
או שמא נתעלם מהמציאות התרבותית המשותפת בשם אידיאל אוניברסלי משותף ונכפיף את המציאות אליו?
גזען הוא מי שסולד משכנו הערבי / המזרחי / האשכנזי ללא קשר להתנהגותו. לסלוד ממאפיינים חברתיים של תרבות מסויימת לא הופך את האדם לגזען.
יאללה, שד עדתי 653264
"כמובן שישנם אנשים החורגים בהתנהגותם"

אז זהו שהמצב הוא שסטריאוטיפים לא נובעים בהכרח מהתנהגות של הרוב באוכלוסיה מסוימת. מספיק שמיעוט קטן (ואף זניח) מתוך קבוצה מתנהג בצורה שאפשר לאפיין כדי שהתכונות ייוחסו לרוב האוכלוסיה של אותה הקבוצה.

מספיק שמיעוט איסלמי יהיה טרוריסטי כדי שיתיחסו אל ערבים כאל גיס חמישי.
מספיק שמיעוט מקרב השחורים בארה״ב יהיה בעל נטיה לעברינות כדי שיתיחסו אל שחורים כאל מסוכנים.
מספיק שמיעוט יהודי יהיה עשיר כדי שייחסו אל היהודים את השליטה בהון העולמי.
מספיק מיעוט של ערסים מזרחים כדי שליוצאי עדות מזרח תדבק הסטיגמה של אנשים אלימים וחמי מזג.
יאללה, שד עדתי 653151
כשלסבתא יהיו גלגלים אתה תהיה אשכנזי.
יאללה, שד עדתי 653167
ועכשיו אתה יודע מאיפה הסבים שלי הגיעו ואיזו שפה הם דיברו?
יאללה, שד עדתי 653231
לא יודע מאיפה הגיעו הסבים שלך, אבל אני יודע שאתה דובר בשפת רצח-החתולים.
יאללה, שד עדתי 653241
ההיגיון שלך ללא רבב.
יאללה, שד עדתי 653232
מעמדת התצפית שלי?
* לשכנים של הורי מלמטה היה ריב משפחתי מכוער למדי זמן רב והתדרדר לפסים פיזיים בהחלט, באחד האינסידנטים, הסבתא בת ה-‏75‏1 שלי, אשכנזיה, קפצה פנימה וניסתה להפריד את הניצים, באמרה, "לא יפה לריב, זה חג" (מרוקאים).
* פרוייקט הגמר של מישהי שעבדה איתי, דן בקורות משפחתה. חלק מהקורות הללו, כללו את הסבא שהלך לעולמו, שניים מעשרת בניו היו בצבא‏2, או משהו כזה. כשהשתחררו, חזרו הביתה וביקשו את חלקם בירושה. אמר להם האח הבכור, "רגע, תזכירו לי מי אתם? מי אמר שאתם זה מי שאתם אומרים שאתם?!" ונישל אותם מחלקם. אז הם עלו לארץ. (עירקים).
* החקלאי ממנו אנחנו קונים ירקות אורגניים, מצרף גם עלון. לפני שבועיים-שלושה הוא סיפר על הדוד-שאיתו-הפשירו-היחסים, לאחר נתק של 30 שנה לערך, וממנו הוא חוכר את הקרקע. אבל הדוד הזה שם עין עקומה על קוי ההשקיה שהחקלאי דנן מתח, ואמא שלו (של החקלאי) מזכירה אינסידנט בו הדוד החביב הזה, בגלל סכסוך על 2 מטר אדמה ששייכים-לי-או-לך, חיכה עד שיבול תפוחי האדמה יבשיל, וכשהיה מוכן, לקח טרקטור, ודרס את כל החלקה‏3 (פרסים).

לאף עדה, אומה או קבוצה אין מונופול על יחסים משפחתיים רעועים.

1 דאז
2 בגולה, לא בארץ.
3 חלקתם של הורי-החקלאי דנן, כמובן.
יאללה, שד עדתי 653254
שכני המזרחים מתייחסים לחדר המדרגות כאל שטח פרטי שלהם. זה אומר ויכוחים קולניים ושיחות קולניות שגרתיות, כולל קריאות אחד לשניה אפילו ב-‏2 לפנות בוקר.
להתעורר מהקריאות שלהם (כלומר, שיחה נורמלית עבורם) לפנות בוקר, זו לא חוויה מרנינה.
ועוד לא דיברתי על המוזיקה הקולנית, בכל שעה אפשרית.
התחשבות באחרים? לא הקטע שלהם.
זה למה נעים יותר לגור ליד אשכנזים תרבותיים שמתחשבים במנוחת הצהריים ובשנת הלילה של שכניהם.
הלוואי ושלוש המשפחות הללו יעברו לדירה אחרת ושאשכנזים יחליפו אותם.
זו ההעדפה שלי בשל סיבות אנוכיות לגמרי, אני רוצה לישון היטב, בלי שיחות קולניות ליד הדלת שלי לפנות בוקר.
יאללה, שד עדתי 653267
יותר נעים לגור ליד אנשים תרבותיים שמתחשבים במנוחת הצהריים ובשנת הלילה של שכניהם. כבר גרתי בשכנות לאשכנזים בלתי נסבלים. אפילו חלקתי דירה עם אחד. לא הייתי מאחלת לך שהוא יגור בשכנות אליך.
יאללה, שד עדתי 653268
למרות שהכרתי לא מעט מזרחיים תרבותיים ומתחשבים וכמה אשכנזים בלתי נסבלים, עוד לא נתקלתי באף אחד (בלי קשר למוצא עדתי) שנוהג להקשיב לשלמה ארצי, אריק איינשטיין, באך או מוצארט בעוצמה שיכולה להעיר מתים, בין אם בחצר ביתו ובין אם במכוניתו משודרגת הרמקולים. אנשים שנוטים לחלוק את טעמם המוזיקלי עם כל השכונה (או עם כל משתמשי הדרך) אולי לא שייכים לעדה ספציפית, אבל המוזיקה שהם מקשיבים לה (או גרוע מכך, שרים אותה בליווי מערכת קריוקי אימתנית) נוצרה על ידי יוצרים מעדות מאוד ספציפיות.
יאללה, שד עדתי 653269
מה עם לד זפלין, רולינג סטונס או פרודיג'י?
יאללה, שד עדתי 653270
או שאין לי שכנים שאוהבים אותם או שאלה שאוהבים אותם שומרים אהבה זו בין כותלי ביתם.
יאללה, שד עדתי 653271
התחמקת.

האם אתה חושב שיש אנשים שמקשיבים ללד זפלין, רולינג סטונס או פרודיג'י "בעוצמה שיכולה להעיר מתים"?

האם אתה מעריך שלד זפלין, רולינג סטונס או פרודיג'י הם "בטעם מזרחי" או "בטעם אשכנזי"? (איזו שאלה מטומטמת :)
יאללה, שד עדתי 653275
גם ואגנר יכול להעיר מתים (שלא לדבר על מאהלר או ברוקנר). השאלה היא האם אלו שבוחרים להאזין למוזיקה מסויימת עושים זאת תוך התחשבות בזולת או תוך כפייה של טעמם המוזיקלי על הסביבה.
מי שמאזין למוזיקת רוק בעוצמה גבוהה בהופעה חיה, באוזניות איכותיות או בביתו עם חלונות סגורים לא מפריע לשכניו. מי שעושה את זה בחצר או ברכב עם חלונות פתוחים מפגין זלזול בזולת.
איכשהו לא יצא לי לשמוע נערים או בחורים צעירים עושים ערב קריוקי משירי לד זפלין או רולינג סטונס (או חווה אלברשטיין או שוברט). יצא לי לשמוע לא מעט ביצועים מזעזעים לשירי אייל גולן, פאר טסי או זוהר ארגוב שמשום מה המבצעים הצעירים מצאו לנכון לשתף בהם את כל השכונה.
יאללה, שד עדתי 653278
זה לא רק בצ׳כונה. כך זה גם (למשל) ברכבת ישראל או בשאר התחבורה הציבורית. מעולם לא שמעתי מישהו שמחליט לשתף את כל הקרון באינפקטד משרום, איזה נירוונה או במוזיקת הפורגרסיב רוק החביבה עליו ע״י שמיעתה בפול ווליום מהטלפון הסלולרי המחו#$#$%₪ שלו. וזה לא רק סוג מסוים של מוזיקה - אם היה אפשר להמר על מוצאו של הנוסע שרואה טלויזיה/וידאו מהמכשיר הסלולרי שלו בקול רם ולא עם אוזניות, ועונה בחוצפה כשאיזה אשכנטוז חנון מעיר לו בהססנות, הייתי יכול להיות מליונר. המחלה הזו לא מאפיינת בני נוער בלבד, דרך אגב.

די להתיפיף. ברור שיש אנשים בלתי נסבלים בכל העדות. זה מובן מאליו לכולם. זה לא סותר את זה שכשפוגשים מזרחי זר ואקראי, הסיכוי שפגשת אדם לא מנומס, לא אדיב, רעשני, חוצפן, אלים ובלתי מתחשב גבוה יותר מבמקרה בו פגשת מישהו מעדה אחרת.

אנשי הפוליטיקלי קורקט מנסים לטעון שזו רק הפנטזיה שלנו ושאין נטיות סטטיסטיות כאלה של אוכלוסיות על בסיס תרבותי. אנחנו גזענים ולכן החוויה שלנו את המציאות משובשת. שיטענו. גם אני הייתי רוצה להשתכנע שהם צודקים. העולם היה מקום טוב יותר אם הם היו צודקים. אבל יש גבול לעד כמה אפשר להגדיר את המציאות עפ״י הרצוי ולא עפ״י מה שבאמת יש בעולם.
יאללה, שד עדתי 653295
אני מתקשה כיום לזהות מראיה או שמיעה את המוצא העדתי של חלק ניכר מהאוכלוסיה. מבטא אופייני די נעלם כבר בדור שלי, יש לא מעט אשכנזים שמאזינים לאייל גולן וגם גוון העור הוא לא ממש אינדיקציה. נישואים בין-עדתיים הופכים את ההגדרה עצמה למעורפלת, כך שאני לא יכול להגיד משהו מבוסס על ההסתברות המותנית למוצא של מישהו בהנתן שהוא ''אדם לא מנומס, לא אדיב, רעשני, חוצפן, אלים ובלתי מתחשב''.
יתכן כמובן, שכל מי שמקשיב למוזיקה בעוצמה בלתי מתחשבת הוא מזרחי וכל האשכנזים (כולל חובבי אייל גולן והפרוייקט של רביבו) מאזינים רק באוזניות בעוצמה שלא תפגע בעור התוף הלבנבן שלהם. לי אין ראיות לכך.
יאללה, שד עדתי 653424
כדי לעשות את זה עוד יותר מסובך, אם אני זוכר נכון מכתבה במוסף "הארץ" מלפני כשנתיים (בטח יותר) על עולמם של התיכוניסטים, הם אוהבים להזדהות ולזהות זה את זה כ"אשכנזים" ו"מזרחים", בהתבסס על התנהגות (שהם בוחרים לעצמם!) ולאו דווקא על מוצא.
יאללה, שד עדתי 653423
יכול להיות שיש מתאם ססטיסטי כלשהו בין מוצא לבין התנהגות (אני מנחש שאכן יש כזה). אבל עדיין לא נובע מזה מה שאתה חושב (או רוצה) שינבע מזה. כי מאוד ייתכן שההבדלים בתוך כל קבוצת מוצא גדולים בהרבה מההבדל בממוצע בין הקבוצות (אני מנחש, בלי נתונים, שזה המצב). ואם כך, השימוש בהתנהגות כהיורסטיקה למוצא, ובוודאי השימוש במוצא כהיורסטיקה להתנהגות, הוא אולי יותר טוב מהטלת מטבע, אבל לא בהרבה. והנזק שבשימוש כזה הוא עצום.
יאללה, שד עדתי 653287
זה די פשוט. יש מוזיקה שתעדיף לשמוע בשקט, כי זו מוזיקה עדינה שמדברת אל הנפש. יש מוזיקה שחייבת לדפוק על האוזנים ולהעיף את הרגלים, כי היא מחטיאה את המטרה. לכן נוטים להשמיע אותה בעוצמה בלתי נסבלת.
מטבע הדברים, מי שאוהב מוזיקה עדינה, ישמע אותה בעוצמה מעודנת.
יאללה, שד עדתי 653294
יש לא מעט מוסיקה מהתקופה הרומנטית, שלא לדבר על תחילת המאה העשרים, שעונה על ההגדרה של ״לדפוק על האוזניים ולהעיף את הרגליים״. ועדיין, איכשהו, לא מאהלר, וואנגר או שוסטקוביץ׳ משודרים בעוצמה כזו ברשות הרבים.
יאללה, שד עדתי 653323
גם לא את Rage against the machine.

כל הפתיל הזה (שהתחיל כהטרלות פרובקטיביות ולא יותר) היה שווה רק כדי לראות איך אביר הקרנפים מנסה לעלות טיעונים מאולצים כדי להשמע *יותר פוליטיקלי קורקט* וכדי *להתנגד לגזענות*. אם מנסים מספיק, אפשר להוציא מכל אחד את הילדה הסמולנית עם הקוקיות שחבויה עמוק בתוכו.

פרייסלס.
יאללה, שד עדתי 653330
באמת שאין לי מושג איך מישהו מסוגל להגיע למסקנה שאני השמעתי טיעונים מאולצים כדי להשמע יותר פוליטיקלי קורקט.
קרא שוב ובתשומת לב את ההודעה שכתבתי, ותראה שכל כולה גינוי לצביעות של גזענים שמנסים לטעון שהם לא כאלה.
יאללה, שד עדתי 653336
אז אתה בעצם מתנצל?
יאללה, שד עדתי 653349
שוב אתה מבין אותי בצורה שגויה.
מי שעוקב אחר הכתיבה שלי כאן, שם לב שאני לא מקפיד על תקינות פוליטית ולא פוחד להביע דעות שנויות במחלוקת ואפילו מוקצות מחמת מיאוס.
מי ששם לב לזה, מן הסתם לא יחשוב שכתבתי הודעה מסויימת במטרה לשמור על תקינות פוליטית או להציג את עצמי כאביר הקידמה והשיוויון. הרי כבר הצהרתי - אני אביר הקרנפים.
מכאן ניתן להסיק שאת ההודעה כתבתי על הלך מחשבתם של אנשים שכן מתיימרים להיות אבירי הקידמה והשיוויון. אנשים שהתקינות הפוליטית חשובה להם, ולכן הם טורחים לייפות את הגזענות שלהם, למרות שהיא שם, עטופה בנייר צלופן מהודר וסרט מסולסל.
יאללה, שד עדתי 653350
אני חושב שהבנתי. אתה בעצם טוען שאתה תומך במדיניות החוץ של צפון קוריאה. האמנם?
יאללה, שד עדתי 653353
:-) :-) !
יאללה, שד עדתי 653359
אחד מתחביבי הילדות שלי היה משחק עם אפליקציות טקסטואליות בסגנון של אלייזה [ויקיפדיה].
מכניסים עוד ועוד טקסטים מופרכים ומקבלים תשובות של מכונה חסרת אמפתיה, חסרת יכולת לקלוט רמזים בטקסטים לכוונה, ציניות והומור של הכותב. התוכנות הללו חסרות יכולות בסיסיות בניתוח טקסט בשפה טבעית ולכן התוצאות תמיד מצחיקות. זה פשוט ממכר.

עם השנים הגעתי לתובנה המוזרה הבאה: ככל שאדם הוא יותר קיצוני בדעותיו או סתם יותר אידיאליסט, כך גדל הסיכוי שהאופן שבו הוא מנהל שיחות בפורומים באינטרנט הוא קרוב יותר לאותה תוכנה שהרצתי על C64 או Spectra Video 328. האפשרות להוציא ממנו תגובות מצחיקות או לגרום לו להגיד בכמה מהלכים בדיוק מה שאתה רוצה וצופה מראש, ממש מרגיש כמו התעסקות עם בינה מלאכותית. תענוג.
יאללה, שד עדתי 653355
אדם משכיל וידען כמוך וודאי יודע שכל מי שלא מקפיד על תקינות פוליטית, מצדד במדיניות החוץ של צפון-קוריאה.
יאללה, שד עדתי 653364
ואיך זה גורם לך להרגיש שאדם משכיל וידען כמוני יודע שכל מי שלא מקפיד על תקינות פוליטית, מצדד במדיניות החוץ של צפון-קוריאה?
יאללה, שד עדתי 653380
ובכן, כתומך במדיניות החוץ של צפון-קוריאה, אני אמור לשלוח לך בדואר טיל גרעיני. היות ובפסח לא אוכלים גרעינים, תאלץ להסתפק בטילון עם שבבי פקאן.
יאללה, שד עדתי 653331
אני לא בדיוק מתמצא ביצירות של מאהלר, וואגנר או שוסטקוביץ', וגם מוזיקה שנתקלתי בה מסרטים של/על אותה התקופה, מוזיקה שנועדה להרקיד בקצב, עושה את זה בטוב טעם ולא בהרעשה ארטילרית.
יאללה, שד עדתי 653443
בעניין ואגנר, ישנה איזו תפיסה רווחת על הבומבסטיות של המוזיקה שלו. זוהי לטעמי תפיסה שגויה, ראה סעיף ה' בתגובה ישנה. זה מגוחך כמו לומר שפוצ'יני "מעיר מתים" (קרי, בומבסטי) על סמך הטה דאום המפורסם ("לכי לדרכך, טוסקה") שמסיים את המערכה הראשונה של טוסקה. זהו אחד הקטעים המצמררים ביותר שחושפים תהומות של רשע - סקרפיה המושחת מקריב את האלוהים על מזבח תאוותו. לעומת זה, דהירת הוולקירות של וואגנר היא ביטוי לחמלה - הוולקירות אוספות את גופות הגיבורים ומביאות אותם למנוחת נצח, בדומה למעשה אנשי יבש גלעד וגופותיהם של שאול ויהונתן. מדהירת הוולקירות היא הבסיס לתנגדותה של ברונהילדה לשרירות ליבו של אביה ראש האלים ווטאן, בשם האהבה. לעומת כמה דקות פה ושם של תרועות ותופים, האופרה מורכבת מחלקים ארוכים (שעות במצטבר) של דואטים וכיוב'.

בעניין שמיעת מוזיקה פופולרית. יש מוזיקה שמחשבת ל"מוסיקת נהיגה". למשל, The Cars או ZZTop. מוזיקה קיצבית, מרטיטיה, שרק עושה חשק לפתוח חלונות, ולצאת בריקוד על הכביש, אם זה בין ת"א לי-ם או בין ניו יורק למיאמי. כזאת גם שרית חדד, סמיר שוקרי וכל השאר.

בעניין הזה אני עם איזי וירדן. בחוף הים באים כל מיני עם מכונות קריוקי שמנגנות בקולי קולות מוזיקת בעיקר טראנס, צעירים ויותר מבוגרים, מצבעי עור ומבטאים שונים.
יאללה, שד עדתי 653445
ואגנר הרוויח ביושר את המוניטין שלו. יש לו קטעים בומבסטים עתירי כלי נשיפה ממתכת והתזמורות שנדרשו לביצוע הטבעת היו הגדולות ביותר עד אז (מאז כבר עברו אותו), כך שבאמת קל לשכוח שיש לו קטעים ליריים מופלאים כמו זה http://youtube.com/watch?v=UgTK-U96k5Q

טראנס? לא זכור לי שיש קריוקי לטרנס ולו כי אין מילים שאפשר לשיר (לא שמוזיקה יש, רק קצב) וכבר הרבה זמן שלא יצא לי לשמוע טראנס. עכשיו כשאתה אומר, אני נזכר שפעם (10 שנים?) היו באמת מכוניות שהרעידו את השכונה עם טראנס, אבל כבר הרבה זמן שלא נתקלתי בזה.
יאללה, שד עדתי 653448
גודל התזמורת נועד, עכש"מ, יותר עבור הנפח ופחות עבור העוצמה. צריך לזכור שתכנון האולם של ואגנר שם את התזמורת מתחת לבמה, ומעליה כיסוי שמסתיר אותה מהקהל, לקבל אפקט של מוזיקה נטו.

עם מכונות קריוקי לא חייבים לשיר, אבל באים גם עם רמקולים גדולים ומחברים אליהם טלפון.

נהם הגלים וקולות מטקות יוק.
טראנס 653484
10 שנים? אז הנה הזדמנות נוספת לאהבה (של טראנס) עם רימייק של היצירה שבלעדיה שום מסיבה לא היתה שלמה (לא זוכר מתי, או למה)
טראנס 653486
איזה יופי, תודה!
יאללה, שד עדתי 653533
להרעיד את השכונה עם טראנס? חובבנים עלובים. אני קניתי מערכת סטריאו 400W במיוחד כדי להרעיד את השכונה עם "זכרון יעקב" של אושיק לוי. עד שמגיעים ל-"יש בקבוקים ריקים בזכרון וכולם שותים הכל" בדרך כלל כבר מגיעה המשטרה.
יאללה, שד עדתי 653536
יפה :)
מנסיוני, נראה לי שגם עם מערכת של 100W, אתה בקלות תגיע לעוצמה שתניס אותך מהבית.
יאללה, שד עדתי 653561
PMPO או RMS?
יאללה, שד עדתי 653680
אם כבר אז כבר, RMS. בשביל אושיק לא חוסכים.
יאללה, שד עדתי 653308
וזכור לטובה זיגי סטארדסט עם ההנחיה המפורשת.
פשוט בחו"ל זיגי היה ערס, ובארץ לפלפון.
יאללה, שד עדתי 653449
ה-Who נכנסו לספר השיאים גינס עם ההופעה1 בעוצמת קול הגבוהה ביותר.

1 לא זאת. הבאתי את הלינק כי הייתי באחד הקונצרטים בסיבוב ההופעות הזה
יאללה, שד עדתי 653324
הכר את היוצא מן הכלל. אותו שותף-מהגיהנום שהזכרתי בתגובה קודמת. לא שמע מזרחית, אבל את טעמו המוזיקלי חלק, בנדיבות יתרה, עם כלל הציבור שבסביבתו. בכל שעה.
יאללה, שד עדתי 653286
חכה שלאחת מתוך שלושת הדירות שתאוכלסנה במשפחות אשכנזיות, תכנס קלאפטע פולניה אימתנית. אחרי חודשיים שבהם היא תיכנס לכולם לקישקעס, היא תצליח להיות לועד הבית, עד שתארוז בחיפזון ותימלט על נפשך לפולין. שם, במחנה הנופש אושוויץ, תוכל לנשום לרווחה תחת שלטונו הסובלני והצודק של יוזף מנגלה שיחנק מביגלה.
השד אינו נורא כל כך 653469
אמיר חצרוני מתמרק: http://www.mouse.co.il/cm.articles_item,1727,209,783...

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים