תאגיד ההשקעות הגדול בעולם קורא לאחריות תאגידית לקהילה 3821
בלקרוק האמריקאי הוא תאגיד ההשקעות הגדול בעולם – 5.7 טריליון דולר מנוהלים דרכו, והוא מחזיק סניפים ב-‏30 מדינות.

מנכ"ל התאגיד, לארי פינק, שלח לפני מספר ימים מכתב פתוח למנכ"לים של כמה מהתאגידים הגדולים בעולם. בשם בלקרוק, הוא דרש מהתאגידים לשאוף לא רק למקסם את הרווחים, אלא גם לתרום לחברות שבקרבן הם פועלים. "כדי לשגשג בטווח הארוך", כתב, "על תאגיד לא רק להראות ביצועים פיננסיים, אלא גם להראות איך היא מרימה תרומה חיובית לחברה. חברות צריכות להועיל לכל בעלי העניין בהן, כולל בעלי מניות, עובדים, לקוחות והקהילות שבהן הן פועלות." כרקע לדרישה, הוא טוען שממשלות רבות אינן מצליחות לעמוד באתגרי העידן שלנו. אנשים רבים חיים באי־ודאות לעתידם, ומצפים מהמגזר הפרטי להנהיג את החברה לעתיד טוב יותר.

פינק ציין אף שבלקרוק תהפוך לפעילה יותר בניהול על החברות שהיא משקיעה בהן, ותדרוש מהן יותר שקיפות בתחום התועלת (או הפחתת הנזק) שלהן לחברה ולקהילות. בפרט, הוא מציין השפעה על הסביבה, גיוון כוח העבודה, מעורבות בקהילה, והכשרת עובדים.
קישורים
גלובס
Forbes
מכתבו של פינק
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

חדשה מרעישה 697333
כמי שמודאג מהתחזקות כוחם של התאגידים מול הממשל ומשקי הבית בשני הדורות האחרונים, ומהתדרדרות המוסר של העובדים הבכירים בשירות התאגיד, אני מאוד מעודד מהקריאה הזו, ומקווה שהיא לא תהיה קריאה באפלה.
כאשר תאגידים מחוייבים רק לשורה התחתונה בדוחות הכספיים העובדים שלהם מפנימים את סולם הערכים הזה ועוברים עבירות מוסריות מבלי להיענש.
לדוגמה- הפרקטיקות של הבנקים ובנקי ההשקעות האמריקאיים ערב המשבר ב 2007 היו כאלו שאם אדם פרטי היה מבצע אותן הוא היה נכנס להרבה שנים בכלא. בכל זאת אף בנקאי לא נענש באופן אישי וכל התאגידים חילצו את עצמם ואת בכיריהם באמצעות תשלום קנסות בעשרות מיליארדים.
גם כשזה הגיע לדיני נפשות - הפיצוץ על אסדת הקידוח דיפווטר הורייזן שגרם לא רק לאסון הסביבתי הגדול ביותר בהיסטוריה אלא גם למותם של 11 אנשי צוות באסדה- החברה שילמה קנסות, הגדולים בהיסטוריה בהתאמה, אבל איש מהאחראים לא הורשע בדבר.
חדשה מרעישה 697477
"הפיצוץ על אסדת הקידוח דיפווטר הורייזן שגרם לא רק לאסון הסביבתי הגדול ביותר בהיסטוריה אלא גם למותם של 11 אנשי צוות באסדה - החברה שילמה קנסות, הגדולים בהיסטוריה בהתאמה, אבל איש מהאחראים לא הורשע בדבר."

אני לא חושב שענישה על אסונות היא רעיון טוב. היא אולי צודקת, בוודאי משרתת את חוש הצדק, אבל כנראה לא מביאה לשיפור ולא תורמת למניעת האסון הבא. למניעת אסונות, מה שחשוב הוא הפקת לקחים. כדי להפיק לקחים היטב, מה שדרוש הוא שקיפות, ושהאנשים שעשו טעויות יוכלו לדבר בפתיחות על הטעויות. אם לנגד עיניהם יעמוד איום העונש, הם יעשו הכל כדי להסתיר את הטעויות.

תרבות של אי-האשמה ומתן ביטחון בהודאה על טעויות היא אחד הדברים הטובים בתאגיד שבו אני עובד, ולפי דברים שקראתי גם בחיל האוויר הישראלי, ובקרב ארגוני טייסים בכלל - וזו אחת הסיבות שטיסות הן כל כך בטוחות. אחד הדברים שמעיבים על הניסיון להרבות בטיחות בעולם הרפואה הוא תביעות הרשלנות‏1.

זה לפעמים מאוד קשה, ולפעמים בלתי אפשרי. כשחיים נהרסו בגלל רשלנות של מישהו, חוש הצדק שלנו תובע שהוא ייענש. אבל צריך לדעת שאנחנו משלמים על הצדק מחיר כבד; למעשה מחיר של חיים עתידיים שיהרסו.

1 אם כי אני מניח שהעובדה שחברות ביטוח מתווכות בין הצדדים מקלה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים