ספרי רואלד דאל שוכתבו כך שיהיו פחות ''פוגעניים'' 4175
המהדורות החדשות של ספרי הילדים של רואלד דאל, ביניהם "צ'רלי בממלכת השוקולד" ו"ג'יימס והאפרסק הענקי", שוכתבו כך שיהיו פחות פוגעניים בתיאורי הגזע, המגדר, הבריאות הנפשית, וההופעה החיצונית של הדמויות.

במסגרת מאות השינויים שנעשו בספרים, דמויות מסוימות כבר לא מתוארות כ"שמנות", המילים "אמהות" ו"אבות" הוחלפו בחלק מהמקרים ב"הורים" או "משפחה", שם התואר "שחור" הושמט מהתיאור של טרקטורים שתוארו גם כ"מפלצות" וכ"רצחניות", ולספרים הוכנסו משפטים שדאל כלל לא חיבר.

ריק בהארי, דובר חברת נטפליקס אשר מחזיקה בזכויות לספריו של דאל, אמר: "כאשר מדפיסים מהדורות חדשות של ספרים שנכתבו לפני שנים רבות, קורה לא פעם שהשפה שבה נכתבו עוברת בדיקה והערכה מחדש, לצד פרטים נוספים כמו עטיפת הספר וסידור העמודים. העיקרון המנחה היה לשמור על עלילת הספרים, הדמויות והרוח המתריסה והשנונה של הטקסטים המקורי".

אחד המבקרים של השינויים הוא ראש ממשלת בריטניה, רישי סונק; דובר מטעמו מסר: "כשמדובר במורשת הספרותית העשירה והמגוונת שלנו, ראש הממשלה מסכים שאסור לנו לשחק במילים". הסופר סלמן רושדי אמר כי "רואלד דאל לא היה מלאך, אך זוהי צנזורה אבסורדית".
קישורים
ספריו של רואלד דאל צונזרו מביטויים "פוגעניים" - הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

זה רק עניין של מיתוג 756787
במקום לשכתב, אולי לעשות מה שעושים עשרות שנים בקולנוע. צ'ארלי היוטיובר עושה אנבוקסינג לשוקולד - סיפור ''מבוסס על'' ספרי רואלד דאל.
756858
אז בחוץ המדינה בוערת כפי שלא בערה אולי מעולם, לראשונה מזה עשורים יש תחושה ממשית של סוף הדרך, ובאייל? ספרים של רואלד דאל, אוכלוסיית סין מצטמצמת, יוסי גורביץ׳ זצוק״ל... זה אסקפיזם? יאוש? זה בכוונה? איפה האייל שלי? השארתם אותי לבד עם טוויטר
איפה העוגה? 756861
האייל בדיון 4026 שעוד כמה ימים בטח יהפוך לזמן קצר להיות אקטואלי (2023 תגובות).
756863
בנוסף למה שצפריר כתב, באייל יש כבר כמה שנים תחושה של סוף הדרך, והוא מקדים את המדינה גם בבריחת המוחות (זה גם הפתרון לחידה ב תגובה 756743 אם מישהו מתעניין).
756865
לא יודע אם אני מקדים את זמני, אבל גם לי המוח בורח לפעמים.
ההחלפה הגדולה 756866
נסה למשוך עוד קצת - התיגבורת בדרך.
ההחלפה הגדולה 756867
תודה, למדתי מלה- sounder
ההחלפה הגדולה 756869
חזירי-על זה כאלה שמבקשים מימון לשתי וילות ו-‏80 אלף כסף על ביגוד מהציבור?
ההחלפה הגדולה 756874
ככה זה כשמשתייכים לחזירון העליון.
במקום בו מחרימים ספרים... 756925
רשימת ספרים מוחרמים בבתי ספר בארה"ב, עפ"י מחוזות - pen.org
נכון לספטמבר האחרון, 1,648 ספרים מוחרמים מן הכיתות והספריות. בינהם ספרים של טוני מוריסון, מרגרט אטווד, ג'יי קיי רולינג, הרפר לי, ג'ון סטיינבק וחוסייני חאלד. במאמר גם מצויינות קבוצות הלחץ. מסקרן להשוות את כמות הצינזורים מימין ומשמאל.

הכותרת היא כמובן על משקל תחילתו המשפט מן המחזה של היינה: "במקום בו שורפים ספרים, חם ונעים"‏1, וזה גם הנושא שיותר מטריד אותי, הן בגלל הכמות של מקרים אלו, העוול האישי שנגרם במקרים אלו, אבל גם בגלל ההשפעה ההרסנית על מושאי ואיכות המחקר האקדמי בתחומים רבים‏2

1 ייתכן שהגרמנית שלי טעונה ליטוש
2 דוגמונת מתחום הרפואה - תרבות הביטול הנוכחית מחניקה את הזעקה שאולי היתה נשמעת אילו פורסם מאמר כזה לפני עשרים שנה, בעיתון כה מכובד.
במקום בו מחרימים ספרים... 756927
2 אני זוכר שלפני לפחות עשור או יותר הייתה הסכמה כללית שבמצבים מסוימים היה הבדל באפקטיביות של טיפולים שונים בין שחורים ללבנים. אני גם זוכר שזה יצר בעיה כי חלק מהמטופלים השחורים חשבו שמפלים אותם לרעה, ולכן דרשו לקבל את מה שהלבנים מקבלים. התכוונתי למצוא לזה סימוך כדי לחזק את ההערה שלך מכיוון אחר, אבל להפתעתי מצאתי מחקרים שמראים שההבדלים אומנם קיימים ברמה הסטטיסטית, אבל הם לרוב (לא תמיד) נוצרים ממשתנה שלישי שנמצא מתאם עם גזע והנושא שחוקרים (למשל, אם מחקר שבודק אילו משתנים תורמים לבסרטן ריאות יקח בחשבון גזע אבל לא יתחשב בעישון, המסקנה תהיה שאנשים בעלי צבע עור כהה נוטים לחלות בסרטן ריאות).
אולי גם זה חלק מתרבות הביטול (ובכל מקרה, הגיוני לתת לשחורים טיפול אחר אם נמצא שסטטיסטית הוא יותר יעיל תוך המשך מחקר על מנת לגלות את הגורם האמיתי), ואולי זאת דווקא דוגמא בה wokeness תורם לתחום הרפואה.
תרבות הביטול 756960
ההוצאה החליטה לבטל את שינוי הנוסח בספר.
תרבות הביטול 756967
נראה לי קצת סערה בכוס מים. מדובר בהוצאת ספרים לילדים. ספרים אלו מקובל שהם עוברים שינויים, עיבודים ועריכות כבדות מאד ברוח הקונצנסוס בחינוך ילדים באותה עת. ובסרטים זה ממש כבר מסורת בפני עצמה.
אני חושב על מסעי גוליבר שעבר עריכה רדיקלית מן הגרסה הסאטירית והמיזאנטרופית למבוגרים, בדרך לגרסאות המשעשעות לילדים.
בצד השני, יש את הספרים לבני הנוער של רודיארד קיפלינג שעברו ממש צנזורה של העידן הפוסט קולוניאליסטי.
אני לא זוכר שקראתי משהו של רואלד דאל. ראיתי סרט שלהפתעתי התברר שהיה מבוסס על ספרו (העי''ג). אני חושב שיש ביצירותיו של דאל משהו עגמומי ומלאנכולי שאינו מתאים לילדים ולכן עריכה מסויימת מתבקשת.
צריך לזכור כי מה שעשה דיסני לפו הדב ולמרי פופינס היה בבחינת יצירה העומדת בפני עצמה לצד היצירה המקורית.
שוק חופשי? 756998
חברה פרטית רוצה לעשות מעשה חוקי על מנת להגדיל את הרווח של בעלי המניות בעזרת שינוי קניינה הפרטי. השמרנים סיפרו לנו שככה צריכה לעבוד הכלכלה. שאסור לממשלה להיות שחקן בשוק. שהשוק החופשי יעשה טוב לכולם.

חברה בעלת קניין רוחני רוצה לעשות בו כרצונה בהתאם לחוק. השמרנים סיפרו לנו שככה צריך לעבוד חופש הדיבור. שאסור לממשלה למנוע מאנשים להביע את דעתם בדרך אותה הם ירצו כל זמן שהם לא מפירים את הקניין הרוחני של אחרים.

אז איך זה שראש הממשלה ה"שמרני" ממנסה להתערב בשוק? באיזה זכות הממשלה מעיזה לפגוע בחופש הדיבור של מי שמחזיק בזכויות על הקיין הרוחני? יכול להיות ששוב השקרנים שיקרו לנו ושכל העמדת הפנים הזאת שהם ליברלים היא בעצם תחפושת של אנשים צבועים?
שוק חופשי? 757000
כבר סיפרנו פה לעייפה שראש הממשלה תומך הקצבאות החרדיות הוא אולטרא קומוניסט כלכלי.
שוק חופשי? 757002
אסור לו להביע את דעתו?

להפך: ככל שהוא משפיע יותר בפועל על השוק, הבעת דעתו האישית היא בפועל התערבות גדולה יותר. אין לי מושג מה ההשפעה בפועל של המלך, אבל כתהייה היפותטית: מה אם נשיא המדינה שלנו היה אומר משהו דומה על איזשהו שינוי מוצע?
757022
גם בספרי "ג'יימס בונד" יוסרו תיאורים גזעניים וסקסיסטיים, ועכשיו נראה מה הולכים לעשות לסטלג 13.
757026
בדיוק חשבתי לכתוב שמספרי 'פטריק קים' תישאר רק הכותרת, אפילו העטיפה לא תעבור את הצנזורה.
757044
ואני רק רוצה להניח כאן את השיר ''אצלנו בחצר'', ואת השורה המופלאה ממש - הפוך בה והפוך בה - ''קוקו ממרוקו יאמר 'אהלן'''.
עקב וולגריות ואלימות 759354
כשסילקו מספריות בתי הספר את מיין קאמפף התעלמתי, כי אני לא מתעניין בפוליטיקה.
גם כשלקחו משם את הקאמה סוטרה שתקתי, היו לי את השיטות שלי.
ועכשיו, כשהגיע תורו של התנ"ך, אין לי פאנצ'.

"הברית הישנה והברית החדשה הוסרו מספריות בעשרות בתי ספר"- דוד ברון, ישראל היום
השוואה מעניינת - החרדים אצלנו
עקב וולגריות ואלימות 759355
מקריאה שטחית (או מכותרות בישראל היום) אפשר לחשוב שיש תנועה אנטי דתית בארה״ב שפועלת להוצאת ספרי התנ״ך מבתי ספר. זה ממש לא המקרה. בדיוק להיפך.

המקרה הוא הדגמה של מחאה באמצעות שימוש בחוק שלדעתך הוא מטומטם כדי להדגים עד כמה הוא מטומטם ושיש לפסול אותו. אלו השמרנים בארה״ב שהעבירו ב-‏2022 את חוקי הצנזורה המאפשרים לודעות המטופשות שלהם להוציא ספרים מבתי הספר למען הגנה על נפשם הרכה של הילדים השנוזלים שלהם. אז הורים ליברלים שמתנגדים לחינגת שריפת הספרים השמרנית הזאת החליטו להתחיל להספים את הועדות עם דרישות מנומקות למה צריך להסיר גם ספרים שיקרים לאותם שמרנים כמו התנ״ך והברית החדשה, בדיוק על פי אותם קריטריונים שהגדירו בחקיקה הטפשית של השמרנים. הועדות נאלצות לפעול על פי לשון החוק והתוצאה האבסורדית היא הוצאת ספרי הקודש מספריות בתי הספר. תוצאה מבורכת. כליברל אתה צריך לברך על ההצלחה של תנועת המחאה הזאת. שהשמרנים יאכלו קצת מהמרק שהם עצמם בישלו וינסו להבין איפה הם טעו.
עקב וולגריות ואלימות 759356
אני לא באמת מכיר את הנושא וזה בעיקר משעשע אותי. ובכ"ז, תקן אותי אם אני טועה:
החוק אינו קובע אילו ספרים או מה הקריטריונים להסרתם, אלא רק מעניק אוטונומיה מסויימת להורים ורשויות החינוך המקומיות.
זו עדיין נראית לי החלטה טפשית, אבל לא מטורפת אלא סבירה במסגרת המעורבות המקומית של הורים בחינוך ילדיהם, במיוחד במדינה ענקית ומגוונת כמו ארה"ב. בעצם ציינת בעצמך שכנראה מדובר בלא יותר מאשר באנקדוטה מקומית.
עקב וולגריות ואלימות 759357
''המעורבות המקומית של הורים'' אינה מסתיימת רק ב''חינוך ילדיהם'' כי היא לא מאפשרת גם לילדי המיעוט הפחות שמרן להנות, למשל, מספריו של מארק טווין.
עקב וולגריות ואלימות 759358
אופס, הדוגמא שנתתי היתה גרועה, כי את מארק טווין פוסלים דווקא אנשים מהצד השני (המטורלל לא פחות).
עקב וולגריות ואלימות 759360
אנשי ה-PC של SJW שמשתוללים להם בקליפורניה הם אכן מטורללים, אבל הם אכן לא קשורים לסיפור הנ״ל.

כאמור, ההצלחה בפסילת ספרי התנ״ך במקרה הנ״ל איננה הצלחה של איזו תנועה פוליטית אנטי דתית שרוצה להחרים את ספרי הקודש בבתי הספר. מדובר בתנועת מחאה של הורים שרוצים שהשמרנים יפסיקו להחרים ספרים ולכן הגישו את הבקשות להחרמת התנ״ך והברית החדשה. ידי אנשי הועדה היו קשורות משום שחוק זה חוק.
עקב וולגריות ואלימות 759363
אין לי את התמונה הכללית. עד אז, אני עדיין מברך על האוטונומיה והמעורבות. בכל מקרה, ההורים יכולים לרכוש בעצמם ובזול את האוסף המאוד מצומצם של ספרים פסולים, כך שלא מדובר באסון גדול.
עקב וולגריות ואלימות 759365
אני לא יודע באיזה עולם ומאה אתם חיים, אבל ילד בארה''ב שממש רוצה לקרוא את ''טום סוייר'', ''ויקרא'' או ''מאהבה של ליידי צ'טרלי'' לא באמת יצטרך את הסיפריה של בית הספר על מנת לעשות את זה (אלא אם כן הוא חי בקהילת האמיש).
עקב וולגריות ואלימות 759367
אתה בהחלט צודק לגבי "ילד שממש רוצה". מה עם 90 האחוזים האחרים?
עקב וולגריות ואלימות 759368
90% האחרים לא קראו את מארק טווין או התנ"ך בספריית בית הספר גם לפני שהיו להם אפשרויות פשוטות יותר.
עקב וולגריות ואלימות 759359
אתה טועה ולא ציינתי שזאת אנקדוטה מקומית בשום מקום.

1. האנקדוטה יותר ממקומית. לא מדובר באירוע בבית ספר מסוים / עיירה מסוימת. מדובר בחוקי צנזורה דביליים שקודמו ועברו על ידי ה*שמרנים* במספר מדינות. רק ב-‏2022 מיולי עד דצמבר היו מקרים של החרמות ספרים ב-‏66 מחוזות ב-‏21 מדינות.
2. החוק כן מגדיר קריטריונים וזה בדיוק הכלי בו השתמשו ההורים שמוחאים *נגד* החרמת ספרים על ידי הספמת הוועדה ואילוצה להחרים את התנ״ך.
3. כאמור, המקרה הנ״ל הוא *לא* דוגמה להורים שלא רוצים את התנ״ך בספריית בית הספר. זאת דוגמה למחאה שהצליחה של הורים ש*מתנגדים* להחרמת ספרים.

זאת לא החלטת הועדה שהיא מטופשת. אלו הם חוקי הצנזורה ומדיניות הצנזורה של השמרנים/רפובליקנים בפלורידה, מיזורי, טקסס שהם מטופשים. הליברלים נוקטים במדיניות מחאתית של שימוש בחוקי הצנזורה כנגד אלה שתמכו בהם.
עקב וולגריות ואלימות 759362
התכוונתי ליישום החוק לצורך פסילת התנ"ך, לא לחוק עצמו.
מה לשון החוק?
עקב וולגריות ואלימות 759364
לשון החוק.
עקב וולגריות ואלימות 759384
תודה. לפי הקישור שכן הצלחתי לפתוח, אכן מדובר באוטונומיה מקומית.
את חשיבותה של אוטונומיה כזו הבנתי רק כאשר למדתי על עבודתם של מי שספר הספרים היה ללא ספק נר למרשותיהם כבר מגיל רך.
עקב וולגריות ואלימות 759385
ככתוב לעיל, בפלורידה המדינה פוסלת ספרים (קרי ללא קשר לאוטונומיה מקומית). לפחות בשנה שנתיים האחרונות.
עקב וולגריות ואלימות 759387
זה לא מה שהבנתי, אבל ייתכן שאני טועה.
עקב וולגריות ואלימות 759389
החוק בפלורידה שונה מהחוק ביוטה.
עקב וולגריות ואלימות 759390
לבדוק בגוגל לקח לי חצי דקה.
עקב וולגריות ואלימות 759361
בפלורידה המדינה פוסלת ספרי לימוד (בין היתר במתמטיקה) על בסיס אי התאמה לחוק.
עקב וולגריות ואלימות 759410
הנושא היה ספרי קריאה להשאלה.
אבל אם כבר קראת את המסמך, האם הוא מונה את ספרי הלימוד האסורים, או מגדיר את התוכן האסור, או שהוא משאיר זאת להכרעת ההורים ו/או הנהלת בית הספר?
עקב וולגריות ואלימות 759413
החוק של פלורידה מגדיר קריטריונים, משרד החינוך של פלורידה פוסל.
המאמרים מביאים דוגמאות של ספרים שנפסלו ושל נימוקי פסילה.
עקב וולגריות ואלימות 759414
אם זה נכון‏1, מצער שזה נקבע ברמת המדינה. היה מצער יותר אם רשימת הספרים, או קריטריונים ספצפיים מדי היו מקובעים בחוק.

1 Box Ban Hoax - משרד החינוך בפלורידה
False claims - USA Today
עקב וולגריות ואלימות 759415
לפסול ספרים בחוק? הליך חקיקה הוא הליך ממושך. בהחלט סביר שחוק יסמיך גוף כלשהו לקבוע את הפרטים המדויקים. בכל מקרה, התנך נמצא, כזכור, בקטגוריה שלפיה הוסרו רוב הספרים לפי ‏1 שלך.
עקב וולגריות ואלימות 759416
אני מתקשה להבין את מהלך הדיון: מה חושבים שאני טוען, מה נטען בתגובה ומה הסימוכין המדוייקים לטענות אלו. בשלב זה אפרוש מן הפתיל.
עקב וולגריות ואלימות 759418
גם אני לא הבנתי את ההודעה של צפריר.
עקב וולגריות ואלימות 759419
גם את שלך לא תמיד הבנתי וגם לא ברור לי אם אנחנו באמת חלוקים או שמדובר באי-הבנה. אבל תת הדיון הזה לא כזה חשוב. כדי לסיים באוירה קואופרטיבית, סרטון שחביב עלי במיוחד. למי שלא מכיר, כדאי להאזין תחילה מבלי לצפות כדי לספור כמה מהם מזהים.
עקב וולגריות ואלימות 759417
זה אכן נכון. למשל cnn

הנה מהאתר של משרד החינוך עצמו.
וגם במתימטיקה

ההודעה של de santis שצירפת לעיל איננה מהימנה אם לנקוט לשון עדינה. ראה כאן. ממליץ לקרוא, מטריד ביותר.
עקב וולגריות ואלימות 759370
אה, זה ממש חוק פו אבל במציאות ולא באינטרנט.
עקב וולגריות ואלימות 759374
"Malicious compliance" זה אמנות.
מרי פופינס 767484
המועצה הבריטית לסיווג סרטים העבירה את דירוג הסרט ל-PG, כלומר כזה שדורש השגחה הורית. הסיבה לכך היא שפעמיים במהלך הסרט נעשה שימוש במילה "hottentots" כדי לציין את פניו המפוחמים של מנקה ארובות. מילה זו, כך נטען, עשויה לשמש ככינוי גנאי לבני שבט הקויקוי בדרא"פ. אבל אולי אין להצטער על כך שילדים בריטים לא יזכו עוד לצפות בסרט בגפם, שכן הם תמיד יוכלו לצפות בגירסאות מודרניות ושיוויוניות יותר של קלאסיקה זו, כגון זו וזו.
מרי פופינס 767485
ב-‏2013 תום הנקס עשה סרט מצויין על הפיכת הסיפור של פ. ל. טרוורס לסרט ע"י וולט דיסני להציל את מר בנקס [ויקיפדיה]. הסרט (עם שחקנים מצויינים כמו אמה תומפסון, קולין פארל, רייצ'ל גריפיתס בהופעת אורח והנקס עצמו) לא רק שמאיר את הרקע הביוגרפי העצוב של הסרט העליז מאולפני דיסני, אלא שהסרט בעצמו הוא סוג של הלבנה ואתרוג של התנהגותם האופיינית של אולפני דיסני ווולט דיסני עצמו.
לדעתי, הסרט ומה שהסרט מסתיר, מאיר את השטחיות של ביקורות פשטניות בנוסח הלוחמים ב-PC מבית מדרשם של גדי טאוב ואפופידס. המציאות הרבה יותר מסובכת ממה שנוח ללקטי דובדבנים פוליטיים. אחת הסיבות היא, כפי שמדגים יפה הסרט הנ"ל, היא שיצירות קלאסיות במדיה מכילות לעתים יותר משכבה אחת של ערכים, לפעמים אפילו מנוגדים.
מבלי להתייחס כרגע לניסיונות לשכתב את יצירות העבר ע"פ הערכים העדכניים, אני חושב שההמלצה להשגחה הורית על מה שילדים רואים במדיה, היא המלצה טובה. ולו בגלל הסיבה, שלפעמים הבעיה היא לא רק הערכים שסרטים מביאים לילדים, אלא גם הערכים שהילדים מביאים איתם לסרטים.
דבר אחד אני מסכים. היטפלות נוקדנית ליצירות קלאסיות לא חדשות, היא צורה של נודניקיות ופדנטיות שלא מכוונות לשומקום.
מרי פופינס 767487
להציל את מיסטר בנקס [ויקיפדיה]
מרי פופינס 767489
👍
מרי פופינס 767497
"...אולי אין להצטער על כך שילדים בריטים לא יזכו עוד לצפות בסרט בגפם..." זה פשוט שקר‏1.

1 לאף אחד אין את היכולת, את הרצון או את הסמכות החוקית למנוע מילדים בריטיים לצפות בגפם באיזה סרט שהוריהם ימצאו כמתאים לכך. PG ו-U הם המלצות בלבד‏2, לדירוגים גבוהים יותר (12, 15, ו-‏18) יש השלכות חוקיות רק לרכישת כרטיסים בבתי קולנוע ולא לצפיה בבית.
2 סרטים שמדורגים כ-PG לא מומלצים לילדים מתחת לגיל 8 (כאמור, זאת רק המלצה), וחוקית אסור למכור כרטיסי קולנוע לילדים בגפם מתחת לגיל 8.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים